صفحه 1:
صفحه 2:
* در سالهای پایانی دههی ۰)196۳0
توماتیس اصلی را شناسایی نمود که بنا بود
زیربنای اساسی نظام انقلابى نوين او
گردد.
۰ دریافت حسی و کنش در کارکرد خود
در مکانیزم مغز با هم پیوند دارند.
* برای توماتیس» دریافت و ادراک گفتار
ریشهی عمیقی در فعالسازی آن توسط
سیستم حسیحر کتی دارند.
صفحه 3:
* کرتکس شنیداری همراه با کورتکس
پیشپیشانی و کرتکس پیشحرکتی سمت
چپ. نه تنها حین تولید صداهای گفتاری»
بلکه همچنین به هنگام بیان خاموش»
شناسایی و تمییز داوطلبانهي آنها - و
حتی حین قرارگرفتن منفعلانه در معرض
این صداها - فعال میگردد.
صفحه 4:
* شنیدن توانایی سازگارشدن با تغییرات مداوم در, محیط
شنیداری با تطبیقدادن پیوسته و دوبارهیل محتوا و شکل
پیامهایی که دریافت میداریم می باشد . a
صدای مادرش رکه أژ راه هدایت سح ۳ تعاش
انتقال مییابد» بشنود.
دهلیز گوش بخش حرکتی گوش است. ولی از آنجا که
حرکت را شناسایی میک به عنوان پاش جضی گوّش نیز
در نظر گرفته میشود. سیستم دهلیزی همهی اطلاعات
حرکتی را گردآوری میکند, بنابراین اين بخش دخالت
پایهای در مکانیزمهای تعادل و وضتعیت بدنی دٍارد. نقش
اساسی این بخش تواناساختن فرد جهت غلیه بمٍگرانش و
راستقامت نگاه داشتن "است
صفحه 5:
* توماتیس صداى مادر را گونهای
پیوند آکوستیکی آغازین و
ناگسستنی میان مادر و کودک
میدید» که عاملی اساسی در رشد
عاطفی» روانشناسانه و زبانی یک
فرد را تشکیل میدهد.
صفحه 6:
انسان می تواند چیزی را باز سازی کند که
كوش به خوبى ميشنود
* اولین فردی که آدعا کرد جنین مبتواند
صدای مادرش را از راه هدایت استخوانی
بشنود و راهروهای حسی بوجود اید
توماتیس بود که اساس صوت درمانی را
تشکیل داد.
صفحه 7:
صفحه 8:
٠ رسانهی پیژآمولی صوتی و آکوستیکی بیشترین تاثیر
ممکن را دارد. اگ صدای تربیتکننده تیز با زیر
باشد» این ریسک هست که آموزنده نیز,صدای تیزی
بيدا كند تنها بخاطر اين که دریافتگر به شیوهی
گزینشی از آن"خوراک گفتاری لذت,میبرد. کار
کلینیکی هر روز این واقعیات را تایید میکند. اگر
مادر صدای زمختی و بم داشته باشد» در کل کودکان
او نیز صداهای مشابمو تواهند,داشست.
صفحه 9:
۰ کافی است یک شوک عاطفی رخ دهد» جهان صدا دردناک
و خستهکننده میگردد.
٠ شنيدن» ولی نه گوشدادن» یک مکانیزم دفاعی ممکن است.
* گوش سازگاری خود را از دست میدهد و به کارکرد
آغازین خود بازمیگردد» یعنی دفاع» یعنی هشداردادن در
برابر خطر» یعنی آنچه که پیش از توبیخ و تنبیهی که
ناموجه دیده میشود میآید.
۰ بسیاری از پدرومادرها گمان میکنند که حاکمیتشان ثابت
شده است در حالی که در واقع گوش کودکشان به سختی
صدای آنها را میشنود و مدت درازی است که به آنها گوش
نداده است.
صفحه 10:
صفحه 11:
كوش سیستم پیجیده ۳
۰ بدن دارد و کمتر سنا
— >
a ولمس نیز در
0م تا 606 درصد از پیام
صفحه 12:
۰ تاثیر دهلیز گوش در تمام کورتکس مغز گسترده است .همچنین پیوند
نیرومند و دوسویهای با مخچه »که یک ساختار عصبی برای هماهنگی
حرکتی و نیز مکانیزمهای خودکارشتتوري در حین بادگیری است داشته و
ارتباط با هیپوکامپ دا آشکل گیری حافظهی رویذابی» جهت یابی فضایی و
ایجاد تصوير بدنی پیونددارد» و نقش بسيار مهم در زاإدارد.
برای اين که کارکرد شنیداری کارا باشد» سيستم شنيداوى ما بايد نه تنها
پیوسته با تغییرات در" اطلاعاتی که دریافت میکند تطبِیّق یابد. بلكه؛ بنا بر
تغییراتی که دیده میشود) باید همچنین بتواند پیش بینیهایی دربارهی
بازنمایی پیام شنیداری ورودی انجام دهد.
۰ ایجاد ابزار, گزش آلْکترونیکی در اين رانا و بربای استفاده از
این سیستم ساخته شد .که به عنوان دروازبانی یک سیستم تناوبی
ميان دو منبع صدایی که اطلاعات یکسان ولی با طنین و شدت
متفاوت توزیع می caus, عمل من Ss;
صفحه 13:
۰ زمانی که یک فزّد نتواند آواهای احساسی که بة گوشش میرسد را
تجزیه و تحلیل کند گوش کردن مخئل میشود. زمانی که. نتوانید
روی صدای فردی که با ما صحبت می کند تمرکز کنید » ممکن
استبه دلایل مختلف فیزیکی.و.روانی باشد.
۰ سیم وستیبولارآدر ارتباط با بخش"های دیگر مغز نقش مهمی در
عملکرّد ریتم و هماهنگی پازی میکند. در نتيجه روش توماتيس به
صورت موثری زیتم و هماهنگی را بهبود میبخشد:
٠ صوت درمانی یک روش گام به كام برای بهتر گوش
کردن و نه بهتر شنیدن است.
صفحه 14:
*گوش درگیرگرفتن صدا »علاوه بر
حرکت ولمس میباشد.
٠ فعالترین گیرنده حسی بدن انسان
صفحه 15:
٠» به واسطه باز کردن گوشها برای شنیدن ریتمها و صداهای
Ob) جدید به صورت موثری گوش ها با ریتم ها و صدا
برای آنالیز و تولید مجدد آنها منطبق میکند. در نتیجه اين
کار شخص را از الگوهای ریتمیک و صداهای زبان
خودش که اغلب به آن عادت کرده است و منجر به ناتوانی
در شنیدن زبان جدید میشود رها میکند.
٠ اين امر به گوشها اجازه شنیدن صدا و ریتم جدید و به مغز
یادگیری زبان جدید می دهد. و مدت زمان یادگیری زبان
دوم را تا پنجاه درصد کاهش داده و اثر ماندگاری دارد.
صفحه 16:
از آنجایکه گوش نه تنها بعنوان ارگان اولیه شنوايي است بلکه بدلیل اثرات
وسيعي که بر حرکات چشم و ریتم بدني » رشد مغزي پیش از تولد و و تنظیم
عمومي سطح استرس دارد » توجهات بسیار زيادي را نسبت به جنبه درماني
صوت فراهم نموده است. البته توجه بر جنبه هاي مخرب صوت از جمله
موزيك هاي بسیار بلند و نویز هاي محيطي ناشي از مشاغل صنعتي شده است
ولي هرگز نباید جنبه هاي مثبت صوت و موسيقي را دور از نظر قرار دهیم .
صفحه 17:
صفحه 18:
The ear never sleeps
2
\
صفحه 19:
صفحه 20:
*صدا سبب ریلکس شدن عضلات
گوش میشود /
تسهيل وانتقال ييام به مغز
صفحه 21:
یادگیری و مشکل زبانی
مشکلات حرکتی
اختلالات هیجانی /عاطفی و خلقی
مشکلات توجهی
اختلالات تحولی( رشدی )
اختلالات ارتباطی
بهبود صدا وآهنگ وپروزودی
ایجاد آمادگی برای تولد کودک
یکپارچه سازی زبان خارجی ویادگیری زبان دوم
بهبود رشدفردی وسلامت ورفاه عمومی
صفحه 22:
صفحه 23:
٠ ۸۵
* Hyperacusis
صفحه 24:
صفحه 25:
2 9
٠ توانايئ
7
0
«پازداري از الجاق صوت های
Lhe ۳ ز شدن محتوا و ۵
Js pede ۰
5"
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
یک فرد می تواند خوب بشنود ولی خوب گوش
نکند
صفحه 31:
The Electronic Gate
‘Simplified diagram of the Electronic Gate with the Tomalis effect
صفحه 32:
بیدار شدن مغز
خوب بشنوید خوب
صفحه 33:
ازطریق بلندگو یا هد فون جهت تعادل در
| «& 5
شنوايى
BG a 5 Ba
۰ رفتار هر فرد ارتباط مستقیم با خوب شنیدن او
دارد
۰ مکانیزم شنیداری میتواند باز آموزی شود
صفحه 34:
* گوش الکترونیکی را ابزاری درمانی توصبف کردهاند که
تردن یک از خررد تصصی ۰۰ 9۱۲
سازگاری با محیط صدایی کل داده شوئد
صفحه 35:
صفحه 36:
Who can benefit
Developmental Delay
Spectrum Disorders
Reading / Dyslexia &
Attention Disorders/jy
Learning Disabilities
Speech Impediments
Other diagnostic categories: Brain
Injury, CP, MR, Down Syndrome, etc.
صفحه 37:
٠ كه آنجه را كه يال روزه با تاکید فراوان در تاریخچهی سالانهی
بي نالمللى حنجر شناسى» كو ششناسى و بينىوشاسى (جوئيه - آكوست
©06©6) يرسيد از خود بيرسيم: «جرا دو كوش داريم هنكامى كه
تنها یکی کافی بود» و دليل اين جندكانكى اندامها جيست؟ اين
فراوانى بر خلاف خساست عادى طبيعت عمل مىكندكمانهزنى
كرديم كه كوش اندامى است كه در آغاز براى شنيدن و مكازيابى
صداها فراهم شده بوده است. بنابراين دو كوش به نظر براى
شناسايى موقعيت منابع صدايى از راه تقاطع ميدانهاى دريافتيشان
ضروری هستند. بنابراین تشخیص آکوستیکی برای توجیه داشتن
یک كوش در هر سمت سر کافی است. بههرروی» در طی
هزارههای پیشین تغییراتی کارکردی در خود بشر و در تمام ساختار
او متبلور شدهاند. بنابراین» چنان که به یاد خواهید آورد» آنتنهای
آکوستیکی ما از فعالیت نخستین خود جدا گشتهاند
صفحه 38:
3S ۰ ۰ S|
يادكيرى زبان وم
صفحه 39:
چنان که میبينيم. هر چیز مرتبط با زبان به گوش بازمیگردد. حتی
در خواندن» که به نظر غنای دیگری را برای زبان به ارمغان میآورد
بههرروی» هیچ شکی نیست که یک زبان بیگانه توسط گوش
یکپارچهسازی میگردد. علیرغم این که متن و تصویر کمک
میرسانند» یادگیری شنیداری یادگیری اساسی و آغازین است. با شنیدن
یک زبان. و شنیدن درست آن است» که آن زبان آموخته میشود.
شنیدن یا گوشدادن درست به یک زبان یعنی چه؟
تنها به سبب این که فرد در یادگیری یک زبان بیگانه مشکل دارد به
معنای این نیست که او ناشنواست. فرد تنها به آن زبان بیگانه و به
کی کر تفر
صفحه 40:
۰ آموزش زبانهای خارجی
٠ یک کودک در حین رشد خود باید بیاموزد تا عناصر صداییای
را که با محیط زبانی او سازگار هستند برگزیند» و همزمان آن
عناصری را که در ساختارهای واجی دریافتشده در محیط
معمول پیرامون او وجود ندارند نادیده بگیرد. کودک با
سازگارشدن با ساختارهای صدایی زبان خود یک رمزبندی
زبانشناسانه بدست خواهد آورد. ولی از آنجا که این رمزبندی
برای هر زبان ویژه است» در یادگیری یک زبان بیگانه» از آن
جایی که صداهای آن زبان با الگوهای صدایی زبان مادری او -
که در نوزادی درونیسازی شدهاند - متفاوت هستند به سرعت
تبدیل به یک ترمز خواهد شد
صفحه 41:
٠ . بنابراین یک زبان پیش از هر چیز گونهای موسیقی» یعنی
مجموعهای از ریتمها و صداهای ویژه است. این ریتمها و صداها
بستر صدایی را میسازند که همهی دریافتهای دیگر بر روی آن
قرار خواهند گرفت (برای نمونه» دریافتهای واژهای» دستوری» و
معنایی).
٠ هدف روش صوت درمانی این است که از راه اجازهدادن به گوش
برای تطبیق موثر خود با اين موسیقی بیگانه برای تحلیل و
بازسازی آن؛ به هر کسی که میخواهد یک زبان خارجی را یاد
بگیرد امکان متناسبسازی اين ریتمها و صداها را ببخشد .اين
نیازمند آن است که فرد خود را از عادات ریتمی و صدایی معمول
زبان مادریشان رها سازند» عاداتی که اغلب تاثیری منفی در
یادگیری یک زبان خارجی دارند. وبا اين روش میتوان افزايش
SO درصدی یادگیری زبان دوم را کاملا مشاهده نمود.
صفحه 42:
فسوی ۱ انگلیسی و
گوشدادن به آن با گوشهای فرانسوی است.
صفحه 43:
* سعی نمایید تا یک بار صدای خود را از طریق
فوربرین از درونتان بشنوید. چه حسی را تجربه
میکنید؟ صداى شنيده شده شما اين بار از طريق
استخوان هاى صورتتان با سرعتى بسيار بالاتر از
شرايط معمولى انتقال ميابند.اين شيوه جديد » 'نمونه
ای از یکپارچگی حسی است. در اين روش مغز شما
بازخوردها را به طریق دیگری تجربه میکند.شیوه
ای که در آن سرعت بازخورد و کیفیت آن بسیار
بهتر از شرایط معمولی است.
صفحه 44:
٠ فوربرین از یک فیلتر داینامیک برخوردار
است که سختی صدا را میگیرد. فرد استفاده
كننده » صداى فيلتر شده خود زا ميشنود. اين
احساس در ابتداى استفاده از دستكاه بيشد
a gine CSI al با اين ادراك يذ wince
کننده به صورت نآگاهانه » کیفیت و زیتم
صدایش را.بهبود می بخشد . علاوهآبر آن »
کاربرد اين فیلتر,در تنظیم کردن" فرکانس های
بسیار بالاو,بسیار پایین صدای افراد می باشد .
صفحه 45:
* وادارساختن افراد به ادراک چیزی به روشی متفاوت
نیازمند آن است که به روشی متفاوت گوش دهند و
بنابراین نیازمند آن است که شیوهی کنترل خود را
تغییر دهند و فرایند آغازین یکپارچهسازی شنیداری
ریتمها و صداهای جدید را دوباره آغاز کنند. نتایج
شگفتانگیز ایجادشده با این تکنیکهای صدایی-
آوایی از این رو رخ میدهند که اين تکنیکها
رسانهی آکوستیکی موردنیاز برای ایجاد خودکنترلی
را به گونهی الکترونیکی برای جذبشدن توسط ما
ایجاد میکنند.
صفحه 46:
Forbrain is a device that improves
auditory and sensory processing.
- It uses bone conduction
rather than air conduction;
It retrains the way the brain
processes information;
The device consists of
a headset with a dynamic filter
and microphone.
صفحه 47:
FORBRAIN
دستها روی کورش
صفحه 48:
3 Implicit (Subconscious) skills...
Auditory discrimination
Phonological awareness
Integration of rhythm
“If wesp eak inthe
wron gerrhyth m ?!?”
صفحه 49:
* The most powerful way to transmit
sound,
* Sound transmitted through bone
not through the air as with the ear,
* 10 times faster than air conduction, /
* Higher quality,
* First and main perception
of our own voice,
* Critical in language perception.
صفحه 50:
* Bone conduction is very sensitive to lower frequencies;
* These lower frequencies
can interfere with the audio
feedback loop;
* The dynamic filter minimizes
these lower frequencies;
صفحه 51:
صفحه 52:
- Need to hear phonemes to understand
spoken language;
- Requires the ability to break sounds
into component parts;
- Recognizing the phonemes
is the key to reading, writing
as well as speaking
and understanding.
صفحه 53:
Auditory Processing Disorder
- Difficulties in processing sounds
rather than hearing them;
- Typically normal ear structure
and function;
- Can be developmental in the form
of neurodevelopmental delays;
صفحه 54:
Attention And Memory
- Auditory processing can affect memory and attention;
- Poor acoustic input will impact. ۳
- Auditory processing difficulties
can impact attention.
صفحه 55:
Auditory Processing Disorder
- Difficulties in processing sounds
rather than hearing them;
- Typically normal ear structure
and function;
- Can be developmental in the form
of neurodevelopmental delays;
صفحه 56:
Specific Focus
Speech
~ | and language
development
Auditory
Processing ) )
Disorder
A | Attention
$e and
* Memory
صفحه 57:
۸۱0100۲۷ ۴۲۵۵۵951۱8 ۲
- Can be acquired; head injuries,
) ear infections, etc.;
- Males more than twice as likely
to have APD than females.
صفحه 58:
لل ل ل
- Sound discrimination
- Sound localization
~ Pattern recognition
~ Temporal discrimination
- Sound differentiation (dichotic listening)
صفحه 59:
Bone Conduction Trial
Stick your fingers into ears
and talk out loud
- that is bone conduction!
صفحه 60:
Musicality: Sing what you are reading.
Rhythm: Read a poem, taking a breath
at end of each line.
w: Read text taking breath
every 4 words.
Diction: Exaggerate sounds
as if you were making a speech.
Accentuation: Change volume
every 5 seconds.
صفحه 61:
For a first training period of 6 to 10 weeks...
Have a short break of 5 minutes & 3 1
every 10 minutes.
صفحه 62:
۳۷
Welcome To Our Workshop
صفحه 63: