ejtemaei_kardane_kudak_va_nojavan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان”

اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان

اسلاید 1: استاد مربوطه:دکترکاظم برزگر

اسلاید 2: تهیه کنندگان: مهناز فرقانی تهرانی عاطفه قربان پور دشتکی

اسلاید 3: موضوع:اجتماعی کردن کودکان و نوجواناننقش والدین،همسالان ،مدرسه و رسانه های جمعی

اسلاید 4: کودک

اسلاید 5: نوجوان

اسلاید 6:  2 دختر بچه 6 ساله سالم مثلامريم و زهرا را در نظر بگيريد كه هوش هر دو بالايمتوسط(هوشبهر حدود115 ) است.هردو در كلاس اول در يك محله زندگي مي كنند. مريم پرانرژي، مشتاق، برونگرا و بشاش استو درمدرسه خوب پيش مي رود. معلمش معتقد است او يكي از باهوش ترين بچه هاي كلاس است. وقتی سوالی پرسيده مي شود مريم دستش را بلند مي كند و مي گويد: من مي دانم. مي دانم، درميان همكلاسي ها محبوبيت دارد و در فعاليت هاي گروهي شركت مي کند.

اسلاید 7: اما زهرا بچه اي متفاوت از مريم است. كند، ساكت و خجالتي است. در مدرسه ضعيف است و معلمش او را كم ه وش مي داند (هر چند اصلاچنين نيست.) هرگز او داوطلب پاسخ دادن به پرسش هاي معلم نمي شود. به فعاليت هاي گروهي علاقه اي نشان نمي دهد و بندرت چيزي را با ديگران سهيم مي شود يا به همسالانش كمك مي كند. چه چيزهايي توجيه كننده تفاوت ميان اين دو دختر از لحاظ رفتار اجتماعي و شخصيت است. خانواده، اين واحد بظاهر كوچك اجتماعي، از اركان عمده و از نهادهاي اصلي هر جامعه به شمار مي رود.

اسلاید 8: در واقع هر خانواده را بايد خشت بناي جامعه و كانون اصلي حفظ سنت و رسوم و ارزش هاي والاو مورد احترام و شالوده مستحكم مناسبات پايدار اجتماعي و روابط خويشاوندي، مبدا بروز و ظهور عواطف انساني و كانون صميمانه ترين روابط ميان افراد و مهد پرورش تفكر و انديشه و اخلاق و تعالي روح انساني به حساب آورد. از يك سو، در بررسي روابط فرد و جامعه چنان كه مي دانيم مساله اجتماعي شدن و فرهنگ پذيري، بدون توجه به پرورش اساسي فرد در خانواده وانتقال فرهنگ جامعه به اعضا و به طور كلي روابط متقابل فرهنگ و شخصيت كه خاصه از طريق شكل گيري شخصيت انساني انجام مي پذيرد، جز با ملاحظه ويژگي ها و اثرات خانواده به عنوان يك نهاد اجتماعي امكان پذير نيست

اسلاید 9: فرآيندي است كه از طريق آن كودكان رفتار، مهارت ها، انگيزه ها، ارزش ها، اعتقادها و معيارهايي را كه مطلوب و متناسب و مشخصه فرهنگشان است، مي آموزند. افراد و نهادهاييكه در اين فرآيند شركت مي كنند مانند والدين، خواهران و برادران، تلويزيون و ديگر رسانه هاي گروهي، هر چند همه اين عوامل از طرق مهمي در كودك تاثير مي گذارد، به طور معمول خانواده، مهم ترين بخش از محيط كودك است. به همين دليل خانواده مهم ترين و قوي ترين عامل اجتماعي كردن كودكان تلقي مي شود كه در شكل دادن به شخصيت، خصوصيات و انگيزه ها نقش كليدي دارد، رفتار اجتماعي را هدايت مي كند و ارزش ها، اعتقادها و هنجارهاي فرهنگ را منتقل مي كند.

اسلاید 10: نقش والدین:

اسلاید 11:

اسلاید 12:  در پرورش شخصي كودكان، والدين بايد توجه داشته باشند كه چگونگي رفتار اجتماعي كودكاز اهميت فوق العاده اي برخوردار است. براي اين كه بچه ها از رشد مطلوب اجتماعي برخوردار باشند لازم است الگوهاي رفتاري بزرگسال، بيش از هر چيز نگرش مثبت به افراد مختلف و فعاليت هاي اجتماعي در ايشان ايجاد كند و اين مهم انجام نخواهد شد مگر رفتارمهربانانه، صميمي و دوست داشتني والدين. كودكان به عبارت ديگر براي اين كه نگرشي مثبتبه برقراري ارتباط با ديگران داشته باشند، بايد از تجارب دلپذير و خوشايند اجتماعي بهره مند شوند.

اسلاید 13: زماني كه الگوهاي بزرگسال چون پدر و مادر همواره رابطه اي صميمي و عاطفي با كودك برقرار كنند و تعادل اجتماعي را با همراهي و همكاري و بازي و نشاط توام سازند، آمادگيكودك براي ايجاد ارتباط با ديگران و مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي بيشتر مي شود. بر عكس كودكاني كه والدين آنها جز رفتار آمرانه و تحكم آميز رفتار ديگري با ايشان ندارند، به لحاظ همين تجارب ناخوشايند و تنفرانگيز چندان تمايلي براي ارتباط با ديگران نشان نمي دهند.اضطراب، كمرويي، عصبانيت و پرخاشگري والدين از آفات رشد مطلوب اجتماعي كودكان مي تواند باشد. براي اين كه كودكان تشويق شوند تا ارتباط اجتماعي شان را گسترش دهند بايد

اسلاید 14: خاطرات شيرين رابطه آنها با والدين آنچنان در ذهنشان مانده باشد كه با رضايتمندي اجتماعي آماده ارتباط مثبت و متقابل با ديگران باشد.

اسلاید 15: تاثیر شیوه های فرزند پروری در رشد اجتماعی کودکان: آيا بهترين روش پرورش فرزند وجود دارد؟ ديانا باوم ريند يك پيشگام با اقتدار در موردمطالعه فرزندپروري معتقد است چنين روشي وجود دارد. او معتقد است والدين نه بايد تنبيه كننده باشند و نه بي خيال. آنها بايد در ضمن اين كه براي كودكان خود قوانيني وضع مي كنند، همزماناز آنها حمايت و نيازهايشان را تامين كنند. صدها مطالعه پژوهشي از جمله مطالعه خودش،ديدگاه او را تاييد كرده اند. باوم ريند مي گويد، شيوه هاي فرزندپروري به 4 شكل اصلي هستند: 1- فرزندپروري استبدادي: تنبيه و محدودكننده است. والدين استبدادي كودكان را وادار مي كنند تا از آنها پيروي كنند و به آنها احترام بگذارند

اسلاید 16: آنها محدوديت ها و كنترل هاي شديدي بر كودكانشان اعمال مي كنند و تبادل كلامي اندكيدارند؛ براي مثال، يك والد مستبد ممكن است بگويد: <اين كار را همان گونه كه من مي گويم انجام بده و لاغير، جاي هيچ بحثي نيست.> كودكان متعلق به والدين استبدادي اغلب به روشيرفتار مي كنند كه از نظر اجتماعي ناشايست است. آنها درباره مقايسه اجتماعي مضطرب مي شوند، در آغاز فعاليت شكست مي خورند و مهارت هاي اجتماعي ضعيفي دارند. 2- فرزندپروري مقتدر (توانمند): كودكان را تشويق به استقلال مي كنند، اما براي آنها محدوديت هايي هم قائل مي شوند و عملكردهاي آنها را كنترل مي كنند. مبادله كلامي فراواني با

اسلاید 17: فرزندان خود دارند و آنها را حمايت مي كنند. يك والد مقتدر دست ها را به گردن فرزندش مياندازد، كاملابه او نزديك مي شود و مي گويد: «آيا تو مي داني كه نبايد آن كار را انجام ميدادي؟ بيا با هم براي انجام آن به شيوه اي صحيح صحبت كنيم.» كودكاني كه والدينشان مقتدر هستند اغلب رفتار اجتماعي شايسته اي دارند. آنها دوست دارند متكي به خود باشند و لذات وخواسته هاي خود را به تعويق مي اندازند، با همسالان خود كنار مي آيند و عزت نفس بالاييدارند. به دليل اين نتايج مثبت، باوم ريند فرزندپروري مقتدر را بشدت توصيه مي كند.    

اسلاید 18:  3- فرزندپروري بي توجه: يك شيوه فرزندپروري است كه در آن والدين خود را با زندگی كودكان درگير نمي كنند. وقتي كه فرزند آنها يك نوجوان يا حتي كوچك تر است، اگر از آنها بپرسد: «الان كه ساعت 10 شب است آيا مي دانيد فرزند شما كجاست؟» جواب را نمي دانند. كودكان والدين بي توجه احساس مي كنند كه ديگر جنبه هاي زندگي والدينشان مهم تر از خود آنهاست. كودكان والدين بي توجه اغلب به روش هاي ناشايست اجتماعي رفتار مي كنند. آنها بر خود كنترلي ضعيف دارند و نمي توانند بخوبي از عهده استقلال برآيند و انگيزه پيشرفت ندارند.

اسلاید 19:  4- فرزندپروري سهل گيرانه: يك شيوه فرزندپروري است كه در آن والدين در زندگي فرزندان خود زياد دخالت مي كنند، ولي ممنوعيت و محدوديت اندكي براي آنها قائل مي شوند. اين والدين اغلب مي گذارند كودكانشان هر كاري مي خواهند انجام دهند و راه خود را بروند، زيرا آنها معتقدند تركيبي از حمايت و تامين نيازهاي كودك و نداشتن محدوديت، وي را با اخلاق و با اعتماد بار خواهد آورد. نتيجه اين است كه اين كودكان معمولانمي آموزند رفتار خودشان را كنترل كنند. اين والدين به رشد همه جانبه كودك توجه ندارند.http://www.magiran.com بانک اطلاعات نشریات کشور

اسلاید 20: نقش همسالان و دوستان:

اسلاید 21: همسالان و دوستان از مهمترين عوامل اجتماعي شدن كودكان و نوجوانان به شمار مي آيند. آنهااز طرق مختلف بر يكديگر تأثير مي گذارند و از يكديگر تأثير مي پذيرند. بسياري از محققان بر اين عامل تأكيد دارند و از  آن به عنوان ارتباط افقي ياد كرده اند، يعني ارتباطي كه در بين افرادي نسبتاً هم سطح از لحاظ سني، طبقه اجتماعي، تحصيلي، اقتصادي و ... برقرار است. تا قبل از يك سالگي به ندرت ارتباطي معني دار بين كودكان برقرار مي شود. كودكان ده ماهه بهگونه اي با يكديگر برخورد مي كنند كه انگار عروسك اند، براي هم صدا در مي آورند، موهاي

اسلاید 22: همديگر را مي كشند يا اعتنايي به يكديگر نمي كنند. از حدود دو سالگي به بعد اولين ارتباط هایمعني دار ميان كودكان ايجاد مي شود. البته دوام اين ارتباط ها بسيار اندك است و در حد چند دقيقه بازي با يكديگر باقي مي ماند.در سنين دبستاني و پيش دبستاني، كودكان علاقه مند به برقراري ارتباط با همسالاني اند كه شاد و زيبا باشند و اسباب بازي ها، خوراكي ها و وسائل خود را در اختيار آنها قرار دهند. ارتباط و دوستي هاي اين دوره حالت موقت و گذرا داشته، به سرعت شكل مي گيرند و سريعاً تغيير مي كنند. ويژگي هاي ارتباطات خاص اين دوره تقريباً مطابق رشد اخلاقي كودكان اين دوره است

اسلاید 23: پيش قراردادي). كودك پايبندي مداوم به ارتباطات خود ندارد، به راحتي دوستانش را كنار مي گذارد بدون اين كه علت خاصي وجود داشته باشد و درك عميقي از دوستان، صميميت و ارتباطمتقابل ندارددر سال هاي ميانه و پاياني كودكي ارتباط براساس كمك به يكديگر و رفع نيازهاي هم شكل مي گيرند و اعتماد به هم نقش مهمي در تداوم آن ايفا مي كند. كودكان دركي ذهني از دوستان پيدا مي كنند و دوستان تنها اشخاصي نيستند كه با هم بازي مي كنند، بلكه كساني اند كه ويژگي ها و مشتركات خاصي بين آنها برقرار است كه يكي از آنها دوست داشتن همديگر است.

اسلاید 24: در دوران نوجواني، همسالان مهم ترين نقش را در فرايند اجتماعي شدن فرد بازي مي كنند. نوجوانان براي اين كه بتوانند هويتي مستقل از والدين پيدا كنند بايد ارتباطي صميمي و متقابل باهمسالان خود برقرار نمايند. ارتباط و دوستي دوران نوجواني داراي اين مشخصه هاست: دوستان ، يكديگر را درك مي كنند ؛ افكار و احساسات عميق و دروني خود را با يكديگر در ميانمي گذارند، براي حل مسائل و مشكلات رواني خود به يكديگر كمك مي كنند و سعي دارند باعث دردسر و مشكل براي دوستانشان نشوند. سازگاري علائم و شخصيت دو نفر، ملاك انتخاب دوست است و پايان دوستي منوط به عهد شكني و عدم وفاي به عهد يكي از دوستان است .

اسلاید 25: تحول و تغيير در استدلال هاي پنهان مربوط به دوستي با فرد يا اشخاص خاص، با افزايش سنتغيير مي يابد. در اولين مرحله رشد دوستي و ارتباط، معمولاً استدلال نهان در ارتباط بين دوكودك و نزديكي فيزيكي آنها به همديگر است. يعني اين دو به اين دليل ساده با هم دوست اند كه همسايه، دوست خانوادگي، هم مدرسه يا هم كلاس اند. در مرحله دوم كودكان براي اين با همدوست هستند كه همسايه، هم كلاس، هم مدرسه و دوست خانوادگي بوده، در ضمن قادرند نيازهاي همديگر را به بهترين وجه رفع نمايند و به هم اعتماد كنند. اما در مرحله سوم دوستي، مهم ترين اصل و دليل براي دوستي نوجوانان شباهت و ويژگي هاي شخصيتي، قابل اعتماد بودن

اسلاید 26: دو دوست و پاي بندي طرفين به ملاك هاي مورد قبول در خصوص دوستي است. در همين حال ممكن است نوجوانان باهم همسايه، هم كلاس يا هم مدرسه باشند يا نباشند.

اسلاید 27: تاثیر ارتباط و دوستی بر کودکان و نوجوانان:دوستان و همسالان علاوه بر اين كه از عوامل مهم اجتماعي شدن فرد به شمار مي آيند، مي توانند روي يادگيري، پيشرفتِ و تحصيلي و مهارت هاي كلامي فرد نيز مؤثر باشند. از مهم ترين آثار مثبت همسالان، از بين بردن خودمداري است. در محيطي كه همسالان ارتباط صحيح و مناسب با هم دارند، مهارت هاي اجتماعي مهم مانند همكاري، رقابت و صميميت آموخته مي شوند. در چنين شرايطي نه تنها يادگيري افزايش مييابد، بلكه رفتارهاي اجتماعي مناسب نيز رشد مي كند. ناتواني در برقراري رابطه مطلوب بين همسالان ، موجب طرد و عدم محبوبيت مي شود. شواهد پژوهشي نشان مي دهند كه دانش

اسلاید 28: آموزان مطرود و فاقد ارتباط افقي سالم، پرخاشگرترند و رفتارهاي نامناسب دارند، پيشرفت تحصيلي و انگيزش آنها اندك است و از اختلالات هيجاني، اضطراب و افسردگي بيشتر رنج مي برند. اگرچه ارتباط و دوستي بين همسالان در تمام دوران كودكي حائز اهميت است، اما به علتگرايش بسيار شديد نوجوانان به گروه همسالان، در اين دوره اهميت بيشتري مي يابد. دوستي دوره كودكي، تنها رفاقت ساده اي است كه بر اثر اشتراك عادات و به خصوص بازي ايجاد مي شود. از حدود يازده سالگي به بعد اين دوستي ها محكم تر و جنبه انتخابي آنها بيشتر مي شود.در دوره بلوغ و نوجواني ، دوستي ريشه عميق تري مي يابد و با شور و هيجان توأم مي شود.

اسلاید 29: در اين دوران، دوست حامي من يا به عبارت صحيح تر، يك من ديگر است و مانند آينه ،تصوير اطمينان بخشي به نوجوان مي نماياند. به همين سبب پيوندهاي دوستي در شخصيت نوجوان تأثير بسيار مي گذارند و قطع آنها موجب وارد آمدن لطمه به شخصيت نوجوان مي شود. دوستان نزديك از طرفي به رشد نوجوان كمك مي كنند و از طرف ديگر اين امكان را فراهم مي آورند كه احساسات سركوب شده خود اعم از خشم و هيجان را ابراز كند و نوجوان درمي يابد كهديگران هم اميدها و ترس هايي نظير او دارند. دوستي هاي نزديك به نوجوانان اين آزادي را ميدهد كه از يكديگر انتقاد كنند و به همين دليل مي آموزند كه رفتار، علايق يا عقايد خود را

اسلاید 30: اصلاح كنند، بي آن كه از سوي سايرين طرد شوند . اين نوع دوستي ها به نوجوان كمك مي كند تا هويت خود را پيدا كنند، احساس اعتماد به نفس كرده، به هويت خود افتخار نمايد. دوستي هاي دوره نوجواني چون با عواطف و احساسات شديد توأم هستند، زودتر از بين مي روند. نوجوانانيكه مشكلات شخصي بسيار دارند به دوستان نزديك نيازمندترند، اما توانايي چنداني براي حفظ دوستي ندارند. با ثبات ترين نوع دوستي هم بين نوجوانان گاهي شدت و ضعف پيدا مي كند، به اين دليل كه هر يك از طرفين در دوره اي است كه نيازها، احساسات و مشكلاتش مدام تغيير مي كند.

اسلاید 31: تجارب همسالان در دوران كودكي و نوجواني با سازگاري بعدي آنها مرتبط است. كساني كه دردوران كودكي و نوجواني دچار مشكلات ارتباطي ( اعم از ضعف در برقراري ارتباط، ارتباط بيمارگون و ...) باشند در بزرگسالي نيز مشكلاتي مانند اختلال شخصيت ، دوري گزيني، بزهكاري، پرخاشگري و رفتارهاي ضد اجتماعي خواهند داشت. در كل، همسالان امكانات يادگيري مهارت هاي اجتماعي، كنترل رفتار، انتقال ارزش هاي اجتماعي، كمك به رشد هويت فردي و استقلال از والدين را فراهم مي آورند.

اسلاید 32: كودكان و نوجوانان براي رسيدن به رشد اجتماعي مطلوب بايد با همسالانشان ارتباط مناسب برقرار كنند. همسالان مي توانند از طريق الگو سازي و تعادل هم سطح با يكديگر، ارزش هاياجتماعي را به همديگر انتقال دهند و نقطه اتكايي براي يافتن استقلال و از بين بردن خودمداري ايجاد كنند. در اين بين، والدين بايد تسهيل كننده روابط بين همسالان باشند و موقعيت و شرايط ارتباط درست و صحيح فرزندانشان با همسالان خود را فراهم سازند.در كل، ارتباط افقي، مثبت و مطلوب بين همسالان مي تواند متضمن موارد زير باشد:

اسلاید 33: -آنان براي همديگر احساس امنيت عاطفي و حمايت فراهم مي كنند. امكان دارد همسالان اعمالي را تقويت كنند كه با ارزش هاي بزرگ ترها هماهنگ باشد يا برعکس-آنان در بسياري موارد، براي همديگر حكم معيارهاي بهنجاري پيدا مي كنند كه موفقيت و شكست را مي توان نسبت به آنها سنجيد.-آنان به اشكال رسمي و غير رسمي مهارت هاي اجتماعي بسياري را به هم مي آموزند. -در بازي و بحث، آنان به يكديگر فرصت تمرين ابراز وجود داده، نقش ها و رفتارهاي گوناگون را براي هم تشريح مي كنند .

اسلاید 34: -همسالان با حمايت خود مي توانند از شدت وابستگي دوستانشان به خانواده بكاهند. - آنان مي توانند از فشار اجتماعي كه بزرگ ترها به آنها تحميل مي كنند بكاهند و در برخي موارد يكديگر را در مقابل تهديد و اجبار بزرگ ترها حمايت كنند.منبع :سایت تبیانhttp://www.ganjineh-danesh.com گنجینه دانش

اسلاید 35: نقش مدرسه در تربیت اجتماعی کودکان و نوجوانان:

اسلاید 36: اجتماعي کردن کودکان و نوجوانان و شکل‌گيري مفاهيم تربيت اجتماعي مانند خود کفايتي، ابراز وجود، استقلال، همکاري، نوع دوستي از جمله مواردي است که در دوران آموزش در مدرسه تحقق مي‌پذيرد.از نظر و ديدگاه جامعه شناسان ، خانواده، اولين و مهمترين عامل جامعه پذيري فرد محسوب مي‌شود و مدرسه دومين نهادي است که اين مهم را بر عهده مي‌گيرد.البته طبق اين ديدگاه مفهوم تربيت اجتماعي از قلمرو نهادهاي رسمي مثل خانواده و مدرسه فراتر

اسلاید 37: فراتر مي‌رود و مطبوعات، راديو و تلويزيون و تجارب شخصي را نيز شامل مي‌شود.طبق بررسي‌هاي انجام شده از طرف حوزه جامعه شناسي، براي اين که تعليم و تربيت از چارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکرد اجتماعي آن در پهنه توسعه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه روشن شود، بايد تربيت اجتماعي سرلوحه روش‌هاي آموزش وپرورش قرار گيرد.در همين رابطه دانش آموزان بايد با محيط خود سازگار شوند و چنين تحولي مستلزم اتخاذ روش‌هاي تربيتي و تغيير در محتويات برنامه‌هاي آموزش و پرورش است.

اسلاید 38: جامعه شناسان معتقدند، مدرسه به تنهايي يکي از ابزارهاي تربيت فرد است و کار آن بايد با تاثير عوامل اجتماعي و نهادهاي مرتبط با اجتماعي شدن فرد (خانواده، گروه، رسانه‌ها و...) تکميل شود.ضمن تعليم کودکان در مدارس بايد اشکال ديگر آموزش مانند مبارزه با بي سوادي، ترويج کشاورزي، شرکت در تعاوني ها، آشنايي با تکنولوژي و علوم و فنون جديد و... نيز وجود داشته باشند تا از اين طريق، زمينه‌هاي تربيت اجتماعي از تمام جهات گسترش يابد.با تحقيقات و بررسي‌هايي که جامعه شناسان در خصوص اهداف و کارکردهاي مدرسه و تربيت

اسلاید 39: اجتماعي انجام داده‌اند اين گونه نتيجه گرفته‌اند که تربيت اجتماعي در مدارس به گونه صحيح و برنامه ريزي شده باعث اجتماعي شدن افراد مي‌شودتقويت وجدان کاري و گسترش و عمق نظم پذيري اجتماعي در تمام پهنه‌هاي زندگي، تقويت مهارت‌هاي اجتماعي در قدرت سازگاري باديگران، تقويت روح همکاري، همدلي، نوع دوستي، گذشت، فداکاري و همزيستي، ايجاد حسن احترام به خود، ديگران و تحمل عقايد ديگران، شناخت اصول، قانونمندي‌ها و تبعيت از آنها درهنگام برخوردهاي فردي و اجتماعي، گسترش همياري درسي و تحصيل از طريق گروه‌هاي دانش آموزي ، تمرين نقش پذيري، مسووليت پذيري و تن دادن به کارهاي جمعي و تعاون براي

اسلاید 40: پيشبرد اهداف تربيتي و تمرين مشارکت جمعي، تصميم‌گيري جمعي از جمله نتايج تحقيق جامعه شناسان است بهرام نوابي فر جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مورد مقوله اجتماعي کردن مي‌گويد: در فرهنگ علوم اجتماعي، آماده شدن فرد براي برعهده گرفتن نقش در جامعه و آينده را جامعه پذيري مي‌گويند.وي مي‌افزايد: افراد در نهادهاي مختلف جامعه پذير مي‌شوند به طوري که اولين نهاد جامعه پذيرکردن فرد،خانواده و دومين نهاد نيز محيط مدرسه است و بينابين هم محيط جامعه ، گروهدوستان ، همسالان و غيره در جامعه پذيري فرد نقش دارند.

اسلاید 41: وي با بيان اينکه خانواده تا يک مقطع سني خاص به طور مثال تا حدود شش سالگي وظيفه اجتماع پذيري فرد را به تنهايي برعهده دارد گفت: از اين مرحله به بعد نهاد ديگري نيز در امر جامعه پذير کردن فرد با نام مدرسه دخيل مي‌شود.نوابي فر اظهار داشت: چنانچه در خانواده گروه رفتارهايي به کودک آموزش داده مي‌شود که باهنجارهاي مدرسه مطابقت ندارد، فرد دچار تعارض در نقش مي شود و براي اصلاح آن بايد دو نهاد خانواده و اولياي مدرسه باهم تعامل داشته باشند تا بتوان به هدف جامعه پذيري صحيح نايل شويم.

اسلاید 42: وي مي‌افزايد: اگر بخواهيم از اثر پذيري نهاد مدرسه در جامعه پذيري فرد غافل نشويم مي‌توانگفت معمولا بخش زيادي از شخصيت کودک و نوجوانان در جريان جامعه پذيري در محيطهاي آموزشي شکل مي‌گيرد.اين جامعه شناس معتقد است: در محيط مدرسه زماني به هدف جامعه پذيري درست نايل مي‌شويمکه هنجارها و ارزش‌هايي که در محيط مدرسه به فرد آموزش داده شود با نظام هنجارها و ارزشهاي خانواده و در راس آن جامعه سنخيت داشته باشد.

اسلاید 43: وي مي‌افزايد: در صورت تعارض هنجارها و ارزش‌هاي محيط مدرسه با خانواده و جامعه، جامعه پذيري فرد با مشکل مواجه مي‌شود و در روند شخصيتي وي تاثير گذار خواهد بود بنابراين بايد هنجارهايي در مدرسه آموزش داده نشود که در خانواده اين هنجارها ، به اصطلاح نابهنجاري محسوب ميشوند و يا فاقد ارزش هستند و يا اينکه ارزشهايي لحاظ نشود ودر باورهاي دانش آموز نگنجد که در محيط اجتماعي فاقد پرستيژ باشند.نوابي فر مي‌گويد: به طور کلي سه نهاد خانواده، مدرسه و جامعه بايستي با هم هماهنگ باشند وهماهنگ بودن آن‌ها در جامعه پذيري فرد به اين معنا نيست که هر کدام سليقه‌هاي آموزشي

اسلاید 44: اجتماعي پذيري را به کار نبرند بلکه به اين معناست که تعارضي در هنجارها و ارزشها براي فرد ايجاد نشود. اين جامعه شناس با اشاره به تاثير رفتار اولياي مدرسه بر اجتماعي کردنفرد گفت: دانش آموز بيشتر سعي دارد اولياي مدرسه را به عنوان الگوهاي خود مد نظر قرار دهد، حتي اگر والدين فرد درگروه اولياي مدارس باشند اين الگوپذيري در بين دانش آموزان ديده مي‌شود و فرد تمايل دارد رفتار و نگرش معلم و اولياي مدرسه به خصوص در سال‌هاي آغازين مدرسه را سرلوحه کار خود بداند .

اسلاید 45: بنابراين بايستي معلمين و مسوولان مدارس نسبت به اين امر مهم توجه کنند و در رفتارهايي که در محيط مدرسه از خود بروز مي‌دهند با دقت بيشتري همراه باشد که تاثير منفي بر رفتار کودک نداشته باشند.نوابي فر عنوان کرد: چنانچه رفتارهايي که در محيط آموزشي انجام مي‌شود و فرد آن را به عنوان الگوي خود مد نظر قرار دهد جامعه پذيري در فرد ناقص صورت مي‌گيرد.اين جامعه شناس گفت: محيط مدرسه علاوه بر اين که در جامعه پذيري صحيح فرد نقش بهسزايي دارد، فرصت مناسبي را نيز فراهم مي‌کند که استعدادهاي نهفته فرد در محيطي مستعد شکوفا شود. http://www.womenrc.ir دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

اسلاید 46: نقش رسانه های جمعی:

اسلاید 47:

اسلاید 48: رسانه ها به عنوان یکی از نهاد های اجتماعی کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را برعهده دارند. در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آنها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... سعی می کنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند تا جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی شوند.در این رهگذر رسانه ها به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند، به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرش ها ورفتارهای نسل جدید عمل می کنند.

اسلاید 49: همین امر می تواند منجر به شکاف نسلی و عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود.نسل فعلی، هر آنچه را که از رسانه می خواند، می شنود و می بیند، ملاک نگرش، عمل و رفتار خود قرار می دهد. در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده، مدرسه و همسالان در اجتماعی کردن نسل ها تضعیف و در مقابل روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود. این مقاله با توجه به داده های نظری و نظر صاحب نظران به تبیین موضوع شکاف نسلی از طریق رسانه ها و نقش این دستگاه ها در انتقال ارزش ها و معیارهای نو به جوامع می پردازد.

اسلاید 50: رسانه ها در دوران کنونی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده اند. مردم در طول شبانه روزاز محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی رسانه ها استفاده می کنند. نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با رسانه ها بزرگ می شود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانه ها دریافت می کند.به عبارتی در دوران معاصر که به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی و ارتباطی معروف است، بخش عظیمی از جامعه پذیری نسل ها از طریق رسانه ها انجام می شود

اسلاید 51: و نفوذ و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند. بر همین اساس با توجه به نقش تأثیرگذار رسانه بر تمامی اعضای جامعه و به ویژه نسل های کنونی، هدف اصلی این مقاله بررسی و تبیین نقش رسانه ها به عنوان یکی از دستگاه های فراگیر و گسترده و در دسترس همگان در انتقال محتوای فرهنگی و انتقال ارزش ها و هنجارهای نسلی و تأثیر آنها در شکل گیری و یا عدم شکل گیری پدیده ی گسست نسلی است. http://www.aftab.ir

اسلاید 52:

اسلاید 53: پایان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید