صفحه 1:
اجرای اصل 55 قانون اساسی و
خصوصی سازی بانک ها
صفحه 2:
”7 خصوصی سازی که از اوایل دهه ۱۹۸۰ مطرح شده, هم چنان در ابعاد گسترده ای و در بیش
از یک صد کشور دنیا دنبال می شود.
۷ روند خصوصی سازی, شكل. نحوه خصوصی سازی و میزان موفقیت آن در کشورهای مختلف
متفاوت بوده است و مسائل اجتماعی, سیاسی و فرهنگی در پیشبرد خصوصی سازی کاملا
موثر بوده اند.
۲ مهم ترین علت استقبال از خصوصی سازی در سطح کشورهاء مسائل اقتصادی است؛ اما
در كنار آن مسائل اجتماعی و سیاسی و نهادی نیز حائز اهمیت است.
صفحه 3:
۷ خصوصی سازی در ساده ترین و عمومی ترین تعریف انتقال دارایی یا ارائه خدمات از
بخش دولتی به بخش خصوصی است.
ایده اصلی در تفکر خصوصی سازی این است که فضای رقابت و نظام حاکم بر بازار
واحدهای خصوصی را مجبور سازند تا عملکرد کاراتر نسبت به بخش عمومی دولتی
داشته باشند.
صفحه 4:
رسیدن به اهداف کلان اقتصادی و چشم انداز ۲۰ ساله
دستیابی به رشد اقتصادی۸ درصد.
اصلاح وتوسعه بازار مالی
تقلیل سهم دولت در اقتصادو کاهش تیه بانک ها بر دولت
افزایش کنترل دخل و خرج
افزایش دقت در پرداخت وام واعتبارات
کاهش استقراض دولت. از پس انداز داخلی وخارجی
تسویه بدهی دولت »افزايش سرمایه وسرمایه گذاری بانکها وافزایش تسهیلات ودر نتیجه
رونق اقتصادی
م ساسج سينا
صفحه 5:
افزایش تولید ملی
" افزایش رونق بازار سرمایه
کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال
آکاهش نقدینگی سر گردان و مهار تورم
افزایش کارایی و سودآوری شرکت های موجود در دست دولت
آتوزیع عادلانه ثروت در جامعه
صرفه جویی در هزینه های دولت ناشی از اعطای یارانه ها
أ دستیابی به منابع مالی بخش خصوصی از طریق فروش شرکت های دولتی
| افزایش کارایی اقتصادی در بخش های اقتصادی به صورت یکنواخت
| کاستن از نقش دولت در اقتصاد و اعمال, تمیدی,آن,و تمر کز بیشتر روی اعمال حاکمیت
صفحه 6:
ایجاد شرایط مناسب برای حضور در بازار رقابت جهانی
[ افزایش سرمایه گذاری خارجی و غیر دولتی
| افزایش حجم معاملات بازار
[] سیاست زدایی از تصمیمات اقتصادی
بهبود در عملکرد اقتصادی دارایی ها و خدمات
!| افزایش مالکیت و سهام داری در بخش خصوصی
)| گسترش عمومی تر سرمایه داری از طریق مالکیت وسیع دارایی ها
افزایش مشارکت مردم در امور اقتصادی و تصمیم گیری در کشور
کاهش استقراض بخش عمومی
آجلوگیری از انحصارات دولتی
صفحه 7:
۶ مبانی قانونی مرتبط با واگذاری
محورها و عناوین سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی
الزامات: پیش نیازها و مراحل اجرایی واگذاری
۱
صفحه 8:
* مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی
** سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
#* مواد ۶ الی ٩ قانون برنامه چهارم توسعه کشور
* مواد ٩ الی ۲۴ قانون برنامه سوم توسعه کشور
۴ بند (د) تبصره 8 قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل کشور
* واكذارى سهام به محرومان (سهام عدالت )
0م ج دادسو عتمي
صفحه 9:
شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی
| گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی
ارتقاء کارایی بنگاه های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی
|| افزايش رقابت يذيرى در اقتصاد ملی
|| افزايش سهم بخش هاى خصوصى و تعاونى در اقتصاد ملى
|| كاستن از بار مالى و مديريتى دولت در تصدى فعاليت هاى اقتصادى
|| افزايش سطح عمومى اشتغال
|| تشويق اقشار مردم به يس انداز و سرمايه كذارى و بهبود درآمد خانوارها
ینب
صفحه 10:
قیمت گذاری سهام از طریق بازار بورس
اطلاع رسانی مناسب جهت ترغیب و تشویق عموم به مشارکت
از طریق فراخوان عمومی
جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت اطلاعاتی
ll تضمین بازدهی مناسب سهام شر کت های مشمول واگذاری
صفحه 11:
أأواگذاری سهام شرکت های مشمول طرح در قالب شرکت های مادر تخصصی
و شرکت های زیر مجموعه با کارشناسی همه جانبه
Ll جذب مدیران با تجربه, متخصص و کار آمد به منظور افزایش بهره وری
بنگاه های مشمول واگذاری
تغییر وظایف حاکمیتی دولت و ایفاء نقش جدید آن در سیاست گذاری.
هدایت و نظارت بر اقتصاد ملی
|| تخصیص درصدی از منابع واگذاری جهت حوزه های نوین با فناوری پیشرفته
در راستای وظایف حاکمیتی
TTA
صفحه 12:
۴ تعیین سهم بخش های دولتی. خصوصی و تعاونی از نظام بانکی
توسط قانون گذار
R اصلاح ساختار و ساماندهی بانک ها قبل از واگذاری
لحاظ کردن درصدی از سهام بانک ها قابل واگذاری به کارکنان
#۴ارائه برنامه زمان بندی فروش بانک ها
۳
صفحه 13:
5 تنظیم و تدوین اساسنامه جدید بانک ها منطبق با قانون تجارت
| اقدامات لازم برای اصلاحات ساختاری
آتهیه مدارک و اطلاعات مورد نیاز پذیرش در بورس
مراحل اجرایی واگذاری
آ اقدامات لازم در خصوص شفافیت مالی
صفحه 14:
فرآیند پیشنهاد. تصمیم گیری و اجرای برنامه واگذاری شر کت های دولتی
بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه
صفحه 15:
صفحه 16:
تعیین تکلیف دعاوی احتمالی Sib dle
| تدوین اساسنامه جدید بر اساس قانون تجارت
خروج بانک ها از شمول قوانین و مقررات عام دولت و تابعيت از قانون تجارت ٠...
صفحه 17:
۱
شناف سازی مالی
ارزیابی قیمت سهام
وضعیت سهامداری نمایندگان
حقیقی و حقوقی
۱
صفحه 18:
” شفاف سازی حساب ها (ذخاثر فنی. مطالبات . خسارات معوق
و تعهدات شرکت)
۱۰۰۰
1 تعسید تکلیف در < esse ارزنان دار فک
5 مخت با تعیین تکلیف در خصوص تجدید ارزیابی دارایی های شر کت
(شفاف سازی مالی به قیمت جاری بر اساس نظرات کارشناس رسمی
7"تهیه مستندات لازم برای پیشنهاد واگذاری سهام
۲ تعبین تعهدات و مطالبات معوق بانک ها
7مطلوب نمودن وضعیت (از نظر بندهای حسابرس و بازرس
قانونی)
proske com سس
صفحه 19:
الف) چالش ها
"تس
روش سودآوری
Ss
سس
روش ارزش SIS
a دای ای هرت
۲-۲-مباحت مالی 48 ای
(ارزیابی قیمت سهام) = تسه
تلفيقى از روش سود آورى و ۲
روش خالص دارايى هاى شركت
#بر مبنای قیمت پایه سهام
17
بر مبنای قیمت نماد بورس
روش قیمت گذاری توسط an
بورس
بل«
مح تادصم شيعن
مبنای قیمت پیشنهادی واگذارنده
“بر مبنای قیمت بالاتر از قیمت بازار
صفحه 20:
دغدغه های نیروی انسانی ماهر و متخصص بانک از نظر
شغلی و کاهش انگیزه کاری کارکنا
انجام اصلاحات ساختاری از ابعاد تشکیلاتی ,
ی
اقدامات رقبا ( بخش خصوصی ) برای جذب
روی انسانی کارآمد
صفحه 21:
محدودیت ها و توان جذب
بازار سرمایه
نبود سرمایه گذاری خارجی
مومامم نس
صفحه 22:
سس سم 2
چالش های خصوصی سازی
eee) ¢
صفحه 23:
۲ تعیین و احصاء چالش های خصوصی سازی
ارائه راهکارهای برون رفت از چالش های خصوصی سازی
~ سس
صفحه 24:
7 تنظیم و تدوین اساسنامه جذید منطلّق با قبون تجارت(ُواد ۲۷۸و ۲۷۹ قانُن تجارت) 4
آیین نامه فوق العاده اشتغال و مزّایای مامورین قبت آعمیبه خارج اذ شور 2
"آيبن نامه آموزشتی 4 3
آیین نامه انضباطی ۰ i 2 ۰
tC - 4 : 4 Salas dal gut ‘
“آنين نامه استخدامی 2 ar ١ ae
7مصوبه نحوه واگذآری سهام
Lowa protec
صفحه 25:
اقدامات لازم برای شفافیت مالی
ایجاد واحد خصوصی سازی در امور مالی هر یک از بانک ها که در آینده
مسئولیت مدیریت سهام شرکت را به عهده خواهد داشت.
” تهیه برنامه زمان بندی واگذاری
7 رفع بندهای حسابرس و بازرس قانونی به ویژه بندهای تاثیر گذار بر اقلام سود و زیانی
۷تجدید ارزیابی دارایی های ثابت و اصلاح میزان سرمایه پس از آن
مجم امس
صفحه 26:
۴-۱-چالش
های نیروی انسانی..
ساختا =
ات
” اصلاح ساختار تشكيلاتى با نكرش بخش خصوصى
ce واگذاری فعالیت های بازاریابی , ارزیابیطرح ها و ارزیابی ریسک به بخش خصوصی
(برون سپاری)
7 ادغام شعب غیر سود ده
7 فروش دارایی های غیر مولد
۲ تفییر نگرش در جذب و نگهداری مشتریان و پیروی از الگوهای رایج در
بازار های جهانی
7 جذب مشارکت شرکت های معتبر خارجی به منظور گسترش خدمات بانكى نوين در کشور
کاهش هزینه های غیر ضروری و واگذاری بخشی از خدمات اداری به شرکت های خصوصی
” بررسى مشكلات مربوط به كاركنان درءراسقاى.إيجاد.امنيت شغلى
صفحه 27:
۱-۲- آماده سازی بستر فرهنگی و
اجتماعی مناسب
۲-۲-برنامه ریزی در راستای تحقق سرعت لازم
برای واگذاری سهام بانک ها به منظور اجتناب از
| طولانی شدن فرآیند واگذاری
صفحه 28:
لي تسا
۱-۳- آماده سازی بستر فرهنگی و
ات ۳
موفق ترین برنامه های خصوصی سازی بر آموزش همگانی و انتشار آگهی
فروش تاکید داشته اند؛ لذا تلاش ویژه برای اطلاع رسانی به مردم و پرسنل
موجب تشویق آن ها به شرکت در برنامه خصوصی سازی خواهد شد که در این
راستا نقش مهم و خطیر رسانه ها مورد تایید و تاکید قرار دارد .
مومس
صفحه 29:
or EE
۲-۲- برنامه ریزی در راستای تحقق سرعت لازم برای واگذاری سهام بانک ها به
منور اجتناب از طولنی شدن
2
| سرعت واگذاری در تعيين پیامد های خصوصی سازی بسيار مهم است.
[ سرعت اتخاذ تصمیمات برای خصوصی سازی منعکس کننده عزم و پایبندی دولت به
فرآیند خصوصی سازی نیز می باشد.
طولانی شدن واگذاری ها . باعث کم رنگ شدن اهداف و به تعویق افتادن
نتایج و افت عملکرد و کارایی خواهد شد.
! طولانی شدن واگذاری هاء. هزینه های روانشناختی ( تضعیف روحیه کارمندان و مدیران)
را بالا خواهد برد .
۱
صفحه 30:
۱- فروش دارایی ها
عرضة شهام به عدوم
۳ صدور و توزیع کوپن
۴- فروش بانک ها به کارکنان
ومديريت شركت ها
۵- تقسیم به
واحدهای کوچک تر
۶-مشارکت با بخش خصوصى
۷- اجاره به شرط تملیک
ا عرت سياوبه کرو دی سامت
صفحه 31:
فروش بخشی یا کل سهام دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی که به
روش حراج انجام مى كيرد .
proske.cow سمي
صفحه 32:
ا ل2
در این روش عرضه سهام در بازار های مالی ( بورس اوراق بهادار ) به
صورت آزاد و بدون قید و شرط به مردم صورت می پذیرد.
اين روش به دليل هزينه كم و رعایت مکانیزم بازار مطلوب
بسيارى از كشور ها بوده است .
proske.cow سمي
صفحه 33:
جلوگیری از ایجاد انحصار و عدالت محوری از مشخصه های
این روش می باشد.
|
صفحه 34:
افزایش بهره وری و انگیزه میان کار کنان و کاهش .
مشائل مالک و کارٌکنان از مزایای اين روش است*
0
صفحه 35:
7 اين روش برای واحد های بسیار بزرگ با بیش از ۱۰۰۰ شعبه
توصية مى شود
2 دراين روشء واگذاری ها به تفکیک نمایندگی با بازده مطلوب .
نمایندگی با بازده متوسط و نمایندگی با بازده غیر مطلوب انجام می پذیرد.
ees
صفحه 36:
دولت برای افزایش بهره وری و جلب سرمایه بخش خصوصی:
ابتدا سهام بانک مورد نظر (لزاماً بلاتر از ۵۰ درصد) را به بخش خصوصی
واگذار می نماید.
0 در مرحله بعد. يس از سود آوری بقیه سهام دولتی واگذار خواهد شد.
صفحه 37:
برای جلب مشارکت کارآفرینان دولت با شرایط خاص ( افزایش سودآوری )
واحد ها را برای مدتی به بخش خصوصی اجاره و در صورت
احراز شرط قرار داد آن را واگذار می نماید .
وس
صفحه 38:
صفحه 39:
۱- تدبیر در یکپارچه نمودن اعضای مجمع با توجه به
پراکندگی سهام واگذاری و تنوع سهامداران
۲- تدبیر برای ذینفعان سهام عدالت در صورت
ده شدن شرکت های واگذار شده
۴- نحوه برنامه ریزی در خصوص نحوه استفاده از منابع مالی
سازمان های بین المللی
۵- تدبیر در راستای رفع محدودیت قانونی در
سهم سرمایه گذاری های خارجی
۶- نظارت در عدم استفاده مالکان جدید از اموال بانک در
فعالیت های تجاری سفته بازی
۷- برنامه ریزی مناسب در خصوص نیروی انسانی
با توجه به رویکرد اجتماعی
صفحه 40:
۱-۳- تدبیر در یکپارچه نمودن اعضای مجمع با توجه
به پراکندگی سهام واگذاری و
تنوع سهامداران
* نحوه واگذاری سهم بانک در صورتی که منجر به پراکندگی سهام و
تنوع گردد. فرآیند انتخاب اعضای مجمع و تصمیم گیری در اداره امور بانک
با مشکل مواجه خواهد شد.
صفحه 41:
با وجود دغدغه های مقام معظم رهبری در صورت اجرای واگذاری سهام عدالت
اگر شرکت های واگذار شده سود ده نباشند. بايد براى قانع كردن
این سهامداران سرفصلی تحت عنوان « کمک به زیان » در بودجه کشور
در نظر گرفت. تا بین سهامداران سهام عدالت توزیع شود .
9
صفحه 42:
خصوصی سازی بانک های دولتی ممکن است باعث انحصار و تمررکز ثروت و سرمایه در دست
عده به خصوصی گردد و در نهایت منجر به بوجود آوردن یک اقتصاد مافیایی در کشور شود؛ لذا
برای مبارزه با چنین حالتی احتیاج به وضع قوانین به خصوصی است.
وس
صفحه 43:
"محل دیگر برای تامین مالی به منظور خصوصی سازی در خارج از کشور است.
سازمان هانی مثل صندوق بین المللی پول. سازمان توسعه صنعتی
سازمان ملل. سازمان توسعه آسیا می تواند به کشورهای نیازمند سرمایه
طبق ضوابط کمک مالی نماید.
مه
صفحه 44:
پس از فرآیند خصوصی سازی ممکن است مالکان جدید مشغول
فعالیت های تجاری سفته بازی و واسطه گری شوند و از دارایی ها از قبیل
زمین ها در پروژه هایی مانند ساخت مجتمع های مسکونی و تجاری
استفاده کنند .
۱
صفحه 45:
۶-۳- برنامه ریزی مناسب در خصوص
نیروی انسانی با توجه به رویکرد اجتماعی
> خصوصی سازی برای کار کنان ناکارا در کوتاه مدت پیامد های منفی را خواهد داشت
(نه برای همه کار کنان)؛ اما در بلند مدت با افزایش کارایی خصوصی سازی می تواند
به افزایش فرصت های شغلی کمک کند.
any ماس co
صفحه 46:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
الفزايش كارايى . كاهش بار
اعرضه عمومى سهام فروش کسری بودجه : بدهی ها
على دولت : محدود تمودن
نحو ملكي وساغار بتكا | زا سازى ومقررات اي ,
ها عدم تاب واحدهان . |. ابجاد موئع يودج اسلاج
يرك وغير قاب در رال ]وین مایت و کار درز
به رن رد
وليه فراهم نمودن تقديدكي | كرقتن تسهيلات مالى. مشكيل ).سوام شروش
کی حمت ونفارت وت | وی خصومی سای
ستكين خارجى ,بعرت ترا | ave
als فعاليت هلى اقتصادي.
بعد از واكذارى . عدم شتاب | يركرداتيدن واحدهاى مارد | مستقيم وفروش يم و .۰ رطف «بصعونيه
دراجرایخصومی سازی ی 0
صندوق های ازنشستگی ماه هار وم
اايجاد درآمد براى دولت
گنل ونفارت بر رفار .| تجديد ساغتاز شركت ها ae pe
شرکت هاازطريق سهام - | (مالى /مديريتى / حقوقى / هزينه ها واستقراض بتكا | كسرى يودجه. فرع بلا
طلا . منظم و ييوسته بودن | فيزيكى ). حذف احداث مد سم های دول . AB
روند واكذارى تدريجى بودن غير التصاد دغات دنت در ...| بکاری رای کارگری و
رون ihe eras بينى هاى زم براى ١ | فروش مستقيم: واكذارى به
كستردكى برنامه واكذاريه. ات اشتقال . آزاد سازى عدم تون در ترا پروفت | 19191 | الكلستان
تعيين استاتدارد برلى ارائه | مقررات زدابى وقانونكقارى | مديران وكاركنان.و
كالاها. خدمات شركت هاى | هاى لازم . ايجاد تعهد كامل
واكذار شده. تعهد براى .| سياسى واطلاع رساتى وسيع و
اتكهدارى سهام ‘aus فروش داریی ها اتحادیههای ری | فعلیت های اقتصادى دولت
املسم
ها فقدان كارايى در
صفحه 47:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
فقدان حمايت و نظارت.
بعد از واكقارى.
ضعف باز ورس و ee
پیوستگی و گستردگی روند
خصوصى سازى , توجه به
یمد های توزیع استقاده از
سرماههایخارجی اه
كتترل دولتي در برخي
شرکت های سود ده که
صرفاًبه خاطر سیاست.
خصوصی واگذر شدند و
علیرغم کسب درآمد
موجب افزایش کاربی
نگردیدبه کار گیری
مكانيزم نظارتي كارا
از نقطه نظر اهداف . 2
بركرداندن واحد هلق
مصادره لى و تصويب قانون
که ماع لسارم يحم لين
واحدها مي شدء كافش
قدرت اتحاديه هلى كاركرى .
تشكيل كميسيون ستقل
hepa
إيجاد كميته خصوصى سازى
أعلام يست شركت ها
قابل واكذارى توجه يه
مشكل اشتفال ايجاد ثبات.
سياسي وجود مناسب
سرمايه كذارى
افروش مستقيم.
فروش داریی ها
فا داد مدیریت واجاره
فروش سهام . بيمانكارى ,
سرمايه كذارى مشترى
مش لمودن اندژه دولت
ش ها و اقدامات اجرا!
ود در وضع عیدوت
كاهش حجم تصدى دولت .
اسفد از نیع الى خارجى .
افزايش كارا
أشركت هلى دولتي
eS Gala
کاهش ار ای دول
انوجه به نقش كار آفريتي
بخش خصومیداخلی و
خارجی :
وضعیتبد مالی دول
ابه خاطر قيست گذاری های
بايين و پرداخت یاه
وصول ماليات تاكاقى به خاطر
على دولت و
عدم كارانى اقتصادى.
شرکت های دول
فقدان كارايى فعاليت هاى
اقتصادی دولت .
بحران مال دولت ..
مشکلات شدید مالیمربوط
ابه يتكاه هلى
خارج از بودجه
ضعف در نام مایت کسری
var
مور
پاکستان
site
صفحه 48:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
مشخص يودن تعداد و
وضعيت شركت هاى
قابل واكذارى برلى تخصيص
درآمدهای 2
يدهي هلى شركت ها و
em كذارى در آن هادر
اتظر كرفتن سهام
جايزه وفادارى
إيجاد شعب متعدد زير نظر
سازمان خصوصى سازى ..
أولويت با خريدارائى كه ضمن
أدامه عمليات شركت سطع
اشتقال و مقدار سرمايه
كذارى يشترى را تعهد
اتمايند. هدف قرار دادن قشر
متوسط اجتمامى در
واكفارى هاء يركرداتدن.
امول و شرکت های
مصادره ای ,با رگیری
درآمدهای حاصل شده جهت.
تجدید ساخار و
سرمایهگذاری در واحد ها
تتظيم قانون خصوصى wh
اكه مسائل مريوط يه
موم بای راد
ملعم می کرد
رزیل تا دای هی
دولته يجاد محدوديت هاا
عبد
یکی زد سای
روت ينين ونس
مريوط به لقتل
تشكيل بز كترين سازمان
ine خصوصى سازى .
ela Sa ih
شرکت های ey Jf
ese GAS ISH کارکشته
آلمان فر : تجديد ساغار و
إيجاد تسهيلات اجتماعي
phe ope
فروش تیم و
واذاریبه میرن و
کارکان
Spee عمو te
20S بیان
باكر دايدن به صاحبان فلى .
ادام و تعطيل الى و
غير على براى اقشار متوسط
افزيش كارايى .
eh گسترش
يهبود در وضعيت مالى دولت .
كسترش باز سرعايه و
افزایش رفابت
افزایش سرماه گذاری مود ..
حفظ اشتفال رقايت و
فعاليت هاى اقتصادى دولت.
pate ساختار اقتصادى
محم ساس | سس
Pall pe
sain ss
شع مالي دولت به خاطر
. زین های شرکت هی وی
وضعیت بای بز
آشرکت فاى دولتي
اتبديل ساختار اقتصادى
آلمان شرقى ازحالت متمركز
مكاتيزم زار
۸۶ | قراس
aut | ۰
صفحه 49:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
تجديد ساغتار بايد در
مسيرى انجام شود كه بخش
على را تقويت كند
تجديد ساختار ياد به شكلى
أتجام شود كه اطمينان در
نک hapa
حفظ شود
پسترسازیمناسب هت
خمومی سازی
ارفع محدوديت ها
سرمیهگاریخارجی
انقارت يعد از واكتارى
انجام خصوصي سازى در
sets bh ge
قرو د كاهي , حمل ونقل و
مجازشين ٠٠١ درصر
مالكيت خارجى در
hae
تجديد ساغتار شرکت ها
eal
تجديد ساختار
آزا سازى على و
مقررات زداين
واكقارى از طریق
فروش سهام
افزليش كارايى و
عدموجود
سیستمهای حابداری
شناف ومدونه
عدم رای ۰ | اندونزی
شرکت های دول
وإستكى شديد به
eh glass
صفحه 50:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
(- وزارت مر اقتصادی ودرا
ke ee
ای ها
Selah ea oat
نظارت و تنظيم نون مرت رای
fata فعاليت باتك ها
asc
مین درم يتمد وس
سازمان های جداگانه
-١ داشتن برنامه ريزى و
مان نیشام يوك حركت
به سوى آزادسازى كامل و -١ ايجاد مين لزه
اصلاحات كام بد كام اا
ee با رشداقصادی
7- إيجاد يستر لازم براى
توزیعدرآمد
۳ -توسعهفتصادی و اجتماعي
0
-١ بازسازى اقتصاد يس از
جنگ pee
۲- الاب و دگرگونی در as | ates
ساختر اتصادى و سياسى كشو
اصلاحات در زمينه مبيستم ها
آمورشي. ادارى. قضابيى و اراضى.
صفحه 51:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
مور بيه كه مسئول برسي
در تجدید نظر در وین
st
توت انون نظارت بر
پلک ها
۳ صدور جوز مایت به
شرکت هی سای مشترک
هندی > خارجی
مقرات یمه تعت عنوان 000
7- واكذارى يات هايه.
بخش خصومی -١ تشويق وحمايت از
*- تقويت قانون تظارت بر امور
يلكي 5
۵-افزایش رقایت بین ke
بای ها
۶- صدور مجوز فعاليت يه - ايجاد اشتغال وبه تبع آن افزايش
شركت هاب سرمايه مشتركة
arene
1 صدور مجوز فعايت به درد ند
کارگزاران نسم
۱ | هتدوستان
0
صفحه 52:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
-١ حمايت و يشنياني دولت وايجاد
a og ia زمیه رای رشد سريع اقتصادى او ع ورن
ای مت les cg net ۳
5 کنترل و نظارت اداره جره ع1 ۱- سرمایه گذاری در اقتصاد و
Aone pepo ۷ رز ۷ ار یسم زا oes any
۱ رن بر هی ای موی کارآفرن ونوآوری
ب تاسيس شركت هلى ييمه ديكر, ۳-تقویت انگیزه ها بر اساس. ome یسک | ones | var
#- تدوين قواتين ومقررات برل | غواه داغقى وخواء خارج معيار كار ی 5
0 +- اصلاح تحوه oe aah روم ا
کترل و eto *-اختصاص فيروى كار ماخر
بيمه هلى اتكابى كشور 7 رای las
شرکت های بیمه. ۵سنظارت گسترده بر سرمایه ies
را م اعطاى غود كرداني ييشفر © لزوم تعديل ساختار
*- اصلاحات در بخن اترقى و
2 اصلاج ساختار اتصاد كلان ب یه رای درد اور
سر صقان - اصلاحات در بخش انرژی
0
صفحه 53:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
توجه دولت اتدوتزى به
اسرمیهگذاریخارجی و نان ری
base سرمايه كذاران داده شود که
خصوصی داخلی eet adel کار 2و پیشرفت وحرکت بهسوی اتصادبز | ۱۹۸۸ | اندونزی
وفعاليت بائك های خارجی. تحت حمایتقانونهستد
وخصوصى داغلى و تشدید رات
در بازارهاى داغلى
صفحه 54:
جداول مقایسه ای فرآیند خصوصی سازی در کشور های مورد مطالعه
از نقطه نظر اهداف , روش ها و اقدامات اجرایی
اسلاج قانون براك ١-جلوكيرى از كسترش مشاركت
7 فعاليت به بخش خصوص تصميم دولت در اداره صنايع
۲- تقویت نظارتمالیدولت بر
بانکها بانکها
ایجاد وافرایش جلنبه یی برای.
a er پخش خمومی
در صنعتى كردن كشور
ore لزوم كاهش مخارج <١
۲ زوم محدود كردن واردات.
ویر ۵ | بتكلادش
۳-ایجادزمه بای توسعه
ويبشرفت التصادى كشور
صفحه 55:
تجارب خصوصی سازی
در داخل و خارج کشور
با نگاه ویژه به بانکها
صفحه 56:
مشکلات احتماللی خصوصی شدن بانک ها
* پراکندگی سهم واگذاری وتنوع سهامداران
۰ سایر سهامداران از دانش وتخصص وتجربه کم بر خوردارند
هیچ تضمینی برای برطرف کردن عملکردضعیف بانکهای دولتی کنونی در صورت خصوصی شدن
بانکها نمی باشد.
|
صفحه 57:
بررسی تجربیات بانکها در سایر کشورها
نسبت بانکهای دولتی به بانکهای خصوصی از ۵۸ درصد در کشورهای در حال توسعه و ۳۵
درصد در کشورهای توسعه یافته در سال ۱۹۷۰ به ترتیب به ۳۸ درصد و ۱۶ درصد در سال 1۹90
کاهش یافته است.
بیشترین میزان خصوصیسازی:ارو پا و کشورهای امریکای لاتين
کمترین میزان خصوصیسازی : خاورمیانه
در کشورهای اروپای شرقی اکثر بانکها خصوصی شدهاند و بانکهای پسانداز کوچک به
دولت تعلق دارند و تعداد بانکهای تعاونی نیز بسیار زیاد میباشد.
0
صفحه 58:
شناسایی مباحث کلیدی در امر خصوصی سازی بانکها
*_بررسی بدهی های دولت به بانکها
۰ شفاف سازی صورت های مالی بانکها
* روشهای برخوردباهطالبات معوق بانکها
*_تحلیل و چگونگی مالکیت دولت در بانکها
۰ لغو محدودیت خارجی و اثرات بر متفیرهای اقتصادی
*_بررسی و ظرفیت بازار سرمایه و جذب سرمایه عظیم بانکها و شرکت های تابعه
* بررسی روشهای واگذاری
* تعیین تکلیف نیروی انسانی
۰ نهادینه کردن فرهنگ خصوصی
0
صفحه 59:
شفاف سازی صور تهای مالی بانکها
شفاف سازی صورت های مالی منجر به کاهش خطر پذیری در اقتصاد و هزینه تولید خواهد شد.
در فرآیند خصوصی سازی باید رعایت اصول شفافیت افشاء و رقابت منصفانه صورت پپذيرد.
معیارهای ایجاد شفافیت
+ انتقال سریع و کامل دارایی ها
(شواهدی از مکزیک . بلفارستان و آفریقای جنوبی نشان می دهد . هنگامیکه قراراست ش ركتى
وا گذار شود . تاخیر در تکمیل فر آیند واگذاری شر کت به افت عملکرد ؛ اتلاف دارایی ها و
فروش با نرخ پائین منجر می شود)
* عدم فراوانی و گوناگونی مراحل مختلف فروش
افزایش رقابت در جریان واگذاری
0
صفحه 60:
تجربه کشورها در برخورد با مطالبات معوق
باكستانة
** طراحى يكك طرح تشويقى براى تسويه وام هاى معوق
پاکسازی زبان های انباشته از طریق تزریق دارایی جدید به باتک های بزرکت مانند 0 و 06
لهستان:
** تجدید سرمایه بانکها
* پاکسازی ترازنامه از وامهای معوق
0
صفحه 61:
**در کشورهانی مانند فرانسه , مکزیک , پا کستان , هند و انگلیس, بدهی معوق بانکها درزمان واگذاری
از طرف دولت و بانک م رکزی جزء بدهی سوخت شده اعلام و صور تهای مالی بانکها از وجود
بدهیهای معوق پا کسازی شده ومطالبات غیرموثر. از ارزش دارایی های باتک خارج کردیده است
چگونگی مالکیت دولت در بانکها
مالکیت دولتی بانکها اثرات منفی جدی بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه میگذارد و ارتباط منفی با
عملکرد بانکها و توسعه کلی بخش مالی دارد اما هیچ ACS از فروش را نمی توان بعنوان روش *
استاندارد" برای محروم کردن بانکها از مالکیت دولتی معرفی نمود.
کشورهای مختلف به یک نسبت بانکهای دولتی خود را خصوصی ننموده اند .
بویژه در کشورهای در حال توسعه درصد بالایی از سهام بانکها در اختیار دولتها می باشد.
0
صفحه 62:
تجربه سایر کشورها درچگونگی مالکیت دولت در بانکها
نحوه مالكيت دولت در اتكليس:
تضعيف كنترل دولت در زمينه كنترل بطور واضح بر خدمات ضرورى عمومی
ضرورت دخالت دولت د رمواردى كه اشتباهات ساختارى در خصوصى سازی رخ دهد
نحوه مالكيت دولت در مكزيك:
تجربه خصوصى سازى بانكها در مكزيك به دو دليل موفق نبود:
الف) بانكداران اين كشور بدليل اختيارات كسترده دولت: همواره با رسك مصادره اموال خود
مواجه بودند.
ب) هدف اصلى دولت مكزيك از خصوى سازى بانكها كسب درآمد براى جبران كسرهاى مالى خود
بود و نه اصلاح ساختار مالى كشور
proake.cow سمي
صفحه 63:
تجربه سایر کشورها درچگونگی مالکیت دولت در بانکها
نحوه مالکیت دولت دربانک تجارت کنیا:
فروش سهم کوچکی از مالکیت خود
* . کنترل قسمت اعظم آن را برای چند سال دیگر از زمان آغاز اولیه خصوصی سازی
نحوه مالکیت دولت دربانکهای شیلی:
۸۱ : دخالت دولت در ۸ بانک آن کشور و حمایت از نقدینگی
۹۸-۲ ا:خرید داراییهای سوخت شده بانکها
AA سرمایه سازی مجدد توسط بانک م رکزی
0
صفحه 64:
لهستان: با کستان
پس از خصوصی سازی ۲۰۰۶
ساختار مالكيت باتكدارى ليستان 1117-1414 (درصد).
1 سبد | نهم يز دري | مهم السيردة | مهم ازيهام
دمن | هم
بای دوت
eer
تال var صو | معي اصاى ei
بای تعممی
53
wr | one bet ee
پیش از خصوصی سازی(۱۹۹۰)
خصوصی 1 حم | es
ترا[ وال
جه | ۳ oe | oat
ميت 0 00 3 “r “ عد | رم | (eset | C5
سوسس a ee 3
[ov [een ما ۷ 1
Lo ¥ = 1 ۷
حماسو سم
صفحه 65:
پا کستان
شاخص های کارائی سیستم بانکی پا کستان طی سالهای ۲۰۰2-۱۹۹۷
(درصد)
شاخ ۱۹۹۲ 1۹۹۸ ۹ | ۲۰۰۰ | ۲۰۰۱ | ۲۰۰۲ | ۲۰۰۳ | ۲۰۰
بازده دارائى ها
نسبت هزينه ها به
درآمدها
صفحه 66:
سرمایه گذاری خارجی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی می تواند اقتصاد بسته و محدود شده را به یک اقتصاد باز و در حال توسعه
مبدل می سازد
با استفاده از پتانسیل های سرمایه گذاری های خارجی, برنامه خصوصی سازی در ایجاد در آمد کافی با
سهولت بیشتری پیش خواهد رفت.
تجربه سایر کشورها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی
مقدونیه :
"7 برخورد یکسان قانون خصوصی سازی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی
7مولفه تعیین کننده ای در حمایت از روند گذار اقتصاد
#افزایش کارایی
صفحه 67:
تجربه سایر کشورها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی
آفریقای جنوبی :
تشكيل شوراى سرمايه كذارى بين الملل براى به تصویر کشیدن آفریقای جنوبی به عنوان مقصدی
جذاب برای سرمایه گذاری خارجی
تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری با بازارهای کلیدی جهان از طریق اجرای برنامه های اصلاح
تعرفه های گم رکی . تشویق سرمایه گذاری
مکزیک :
لغو محدودیت های مربوط به مالکیت خارجی
0
صفحه 68:
تجربه سایر کشورها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی
* مکزیکت :
سهم بانکها از داراتیهای سیستم بانکی (درصد)
سال 1۹۹۱ 1۹۹۰ ۳۹۳
باتكهاى داخلى 54 4 =
tA 0 1 Sas 11
مکزیک :
وضعیت کارائی در بانکداری مکزیک (درصد)
0
صفحه 69:
تجربه سایر کشورها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی
مجارستان :
یکی از وی گی های خصوصی سازی در مجارستان» سهم چشمگیر بانکك های خارجی در بازار بانکی این
کشور است.
۶ در سال TNO NAME
* در سال ۱۹۹۹: 10۰
لهستان :
سهم سرمايه كذاران خارجى از كل داراييهاى بانكها:
۰ حدود ۲درصد
۰ بیش از ۷۰ درصد
خصوصی سازی بانکها و ورود بانکهای خارجی باعث بهبود کارایی سیستم بانکی لهستان گردید .
co موس
صفحه 70:
تجربه سایر کشورها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی
ing!
شاخص های کارایی سیستم بانکی لهستان
سال
بازده دارایی ها
نسبت هزینه ها به در آمدها
yaar
EA
۷۹
) (درصد
۱۹۹۷ ۰
۱۸ ۱۹
۷ w
مج ساسج سمي
yaad
AY
۸۱
or
Yo
صفحه 71:
تجربه سایر کشورها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خارجی
رومانی :
** تصویب قوانین جدیدی برای فعالیتهای بانکی
تحريم نظام بانکداری جدید منحصر به بازارهای دولتی
توسعه فعلیت باتکها با سرمایه خصوصی و افزایش حضور موسات مالی خارجی
در اواخر سال 1۹۹۲ در بانکهای تجاری مجارستان حدود ۲۰ درصد دارایی های باتکی تن
کشور. در جمهوری چکت ۶۳ درصد در رومانی ۵۰ درصد و در بلغارستان. کرواسی و لهستان ؛
بیش از ۸۰ در صد خصوصی سازی توسط سرمایه گذاران خارجی صورت گرفته است.
0
صفحه 72:
مشکلات بازار سرمایه
*_کوچکی بازارهای سرمایه محدودیتی در امین مالی خصوصی سازی از منابع داخلی
** ضعف بازارهای سرمایه ونبود بازارهای قوی و کار آمد در کشورهای در حال توسعه
** نبود قوانین وضوابط مشخص
بنابراین سرمایه گذاری درحقوق صاحبان سهام دراین بازارها به طورمعمول اند کث است وخصوصی
سازی به طورعمده بصورت فروش متقیم دارایی ها صورت می پذیرد.
|
صفحه 73:
تجربه سای رکشورها در زمینه بازار سرمایه
فرانسه:
1 تسریع در رساندن بانکهای ملی شده فرانسوی به سططح جهانی به منظور جذابیت برای بازار سهام
© ۳۰ درصد :عرضه به شاغلان با شرایط ممتاز
۱۵ درصد :انتقال به صندوق بازنشستگی دولت
* ۵ درصد :فروش به سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شرایط یکسان
0
صفحه 74:
نحوه برخورد با نیروی انسانی
خصوصی سازی, اکر چه در بلند مدت. به دلیل افزایش کارائی می تواند به افزايش فرصتهای شغلی
کمک کند لیکن در کوتاه مدت باعث افزایش بیکاری خواهد شد که اين امر مشکل بیکاری موجود
در سطح جامعه را افزایش خواهد داد.
0
صفحه 75:
تجربه سایر کشورها درچگونگی برخورد با نیروی انسانی
آلمان شرقی (۱۹۹۰)
* ايجاد اطمینان در کار کنان با کسترش سیستم تأمین اجتماعی
* _ واگذاری بنگاههای دولتی بصورت اقساط بلند مدت به بخش خصوصی به قیمت اولیه مشروط بر
اخراج نشدن کار گرها و عدم تغیبر کاربری
* تعهد بخشودن رقم اولیه فروش در صورت انجام نوآوری و ورود تکنولوژی های جدید صنعتی به
پنگاه و سود دهی
0
صفحه 76:
تجربه سای رکشورها درچگونگی برخورد با نیروی انسانی
اصلاح کران تندرو :
آرژانتین و هلند کشورهای از این گروه هستند که بیکاری در آنجا حدود ٩و ۸ در صد بین سالهای
۰ و ۱۹۹۲ افزایش پیدا کرد.
اصلاح گران معتدل :
فرانسه و مجارستان از کشورهای با اصلاحات معتدل هستند که میزان بیکاری ۵۱۳ و ۳ درصد در
طول همان دوره دارد.
0
صفحه 77:
نهادینه کردن فرهنگ خصوصی سازی
* جلوگیری از خصوصی سازی شتابزده
* _ انجام اصلاحات زمینه ساز در چارچوبی قانونی برای فعالیت هر دو دسته شر کتهای دولتی و خصوصی
* ایجاد بسترهای نهادی و
(به این معنا که حقوق مالکیت تضمین و قانون کار اصلاح شود )
نی مناسب برای اقتصاد بازار
* حذف کنترل های اضافی حاکم بر اقتصاد و مقررات زدایی
* . فراهم شدن محیط كسب و كار و فضای سرمایه گذاری برای فعالیت بخش خصوصی
+ _ شروع گفتمان اجتماعی میان کار کنان و سهام داران قبل از فرآیند خصوصی سازی
0
صفحه 78:
نتیجه گیری
به دلیل کمبود سرمایه مورد قبول نهادهای بین المللی؛ روش خصوصی سازی سیستم بانکی
کشور باید حداقل از دو مشخصه برخوردار باشد:
** ابتدا قادر باشد مشكلات تامين سرمایه را ظرف یک پروسه زمانی (بطور مثال پنج ساله)
*
مرتفع نموده و شرایط مورد نظر موسات بین المللی اظر بر فعالیت بانک ها را مهیا نماید.
حافظه سرمایه انسانی (تجرییات ) موجود در زمینه بانکداری در مجموعه سیستم بانکی باشد.
0
صفحه 79:
گیری
اقدامات خصوصی سازی سیستم بانکی :
** رفع موانع قانونی خصوصی سازی سیستم بانکی
** شفاف سازی ترازنامه سیستم بانکی کشور
تدوین استانداردهای اطلاعاتی و نظار تی
ان به وضعیت کفایت سرمایه سیستم بانکی کشور
** فروش دارایی های غیر ضروری بانکها برای بهبود ب
** مقررات زدایی تدریجی از کنترل های ستقیم پولی و جایگزینی ابزارهای غیرستقیم پولی
** بررسی کارایی شعب بانکی و ادغام با انحلال شعب ناکارا
** واگذاری بخشی از سهام به مدیران و کار کنان و عموم ملت بطوريكه هيج سهامداری بیش از ده درصد
از سهام را در اختبار نداشته باشد.
** شناسنامه دار شدن کلیه بانکهای دولتی و شعب داخل و خارج آنها و همچنین شر کتهای وابسته و پیوسته
به آنها به طور دقیق
* مشخص شدن نحوه واگذاری سهام
"* تعیین راهکارهای شیوه واگذاری
* جدا کردن نهادهای کار گزاری از بانکها و تفکیک بازار پول از بازار سرمایه
> ورود بانکهای خارجی پس از خصوصی سازیاد«س
