سایر آموزش

اجزای آموزش موفق

ajzae_amoozeshe_movafagh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اجزای آموزش موفق”

اجزای آموزش موفق

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: اجزا آموزش موفق

اسلاید 3:

اسلاید 4: برنامه ریزی(طراحی) آموزشی يعني ....

اسلاید 5: روند پیش اندیشی وتصمیم گیری منطقی برای استفاده ازمنابع بالقوه وبالفعل به منظور دست یابی به اهداف مطلوب واز پیش تعیین شده (تامین یادگیری مطلوب درفراگیر )وارزیابی میزان تحقق این یادگیری

اسلاید 6: برنامه ريزيبه مجموعه فعاليت هاي منظم كه از تعيين هدف شروع مي شود و با انتخاب روش ها و وسايل متناسب با هدف ادامه پيدا مي كند و سپس به اجرا در مي آيد و ارزشيابي مي شود برنامه ريزی مي گويند. بنابراین طراحی ونقشه کشیدن برای رسیدن به اهداف را برنامه ریزی میگویند

اسلاید 7: Questions?چرا برنامه ریزی آموزشی ضرورت دارد

اسلاید 8: برنامه ریزی آموزشی کمک میکند تا ازمیان موضوعات متعدد چند موضوع با ارزش برای آموختن انتخاب شود

اسلاید 9: چگونه میتوان آنچه را باید آموخته شود آموزش دهیم

اسلاید 10: مراحل طراحی آموزشی الگوی انستیتو توسعه آموزشی

اسلاید 11:

اسلاید 12: تدوین اهداف درطراحی آموزشی هدفها نتايج حاصل از آموزش هستند كه آموزش دهنده به دنبال دستيابي فراگير به آنها است.درواقع اهداف مقصد را مشخص میکندازدیدگاه دیگر اهداف عملکردهایی است که فراگیر قادر به انجام آنها نبوده اما پس از گذراندن درس یا دوره قادر خواهد بود انها را انجام دهد

اسلاید 13: تدوین اهداف آموزشیآغاز یک آموزش بدون در نظر گرفتن اهداف آموزشی مانندآغاز یک مسافرت بدون در نظر گرفتن مقصد است

اسلاید 14: تدوین اهداف آموزشیمشخص بودن اهداف آموزشی برای فراگیران به منزله چراغی است که در تاریکی شب در نقطه دوری قرار گرفته و با وجود خود هم مسیر حرکت و هم نقطه پایانی را برای فراگیران مشخص می سازد

اسلاید 15: تعيين اهداف آموزشي چه كمكي به فرآيند آموزش مي‌كند؟تدوین محتواي آموزش تعيين‌ كنندة روشهاي آموزش برنامه ريزي جهت اندازه‌گيري وارزشیابی فرآيند آموزشتعیین تعداد جلسات آموزشی

اسلاید 16: طبقه بندی اهداف1- هدف كلي آموزشی(General Instructional Objective)هدف كلي عبارتي كلي است كه دربر گيرنده كليه معلومات و توانائيهايي است كه از فراگير انتظار مي‌رود در پايان دوره بدست آوردهر کار پژوهشی یا آموزشی می تواند یک یا بیش از یک هدف کلی داشته باشدهدف کلی برای پاسخ به این سوال است :برای چه چیزی باید برنامه ریخته شود

اسلاید 17: اهداف کلی آموزشی با افعالی مانند فهمیدن ، دانستن، به کار بردن، ارج نهادن ، گوش دادن، فکر کردن ، خلق کردن،قدر دانی کردن ، آشنا شدن،شناختن ،....... بیان شده و برنامه ریزان را برای رسیدن به اهداف رفتاری هدایت میکنند

اسلاید 18: هدف کلیهدف کلی به مشخص کردن محدوده محتوای مورد بحث کمک می کند . هرهدف کلی بایستی یک حالت کلی، مبهم و گنگ را دارا باشد .هدف كلي قابل اندازه گيري وارزشيابي نمي باشد. مثال : بهورز واجد توانایی های لازم برای کنترل رشداطفال باشد.

اسلاید 19: 2- اهداف اختصاصی(Specific Objectives):اهدافی که از هدف کلی درس یا دوره آموزشی استخراج شده ودستیابی به هدف کلی مستلزم دستیابی به همه آنها میباشد . این اهداف همان رئوس مطالب درس می باشند

اسلاید 20: اهداف اختصاصياهداف اختصاصي،اهداف کلی را به اجزاء کوچکتروخردتري تقسیم نموده تا با صراحتی که در آنها مطرح است آموزش را قابل اجرا نماید (تحليل آموزشي) . بنابراین اهداف جزیی باید صریح ، روشن و واضح باشند . به عبارت دیگر این اهداف تعبیر و تفسیر پذیر نیستند. در حالی که اهداف کلی چنین حالتی را دارا نیستند . مثال : 1- بهورز نحوه کار کردن با ترازو را بداند. 2- بهورز قادر باشد طفل را به نحو صحیح توزین نماید. 3- بهورز قادر باشد وضعیت رشد طفل را در کارت رشدعلامت بزند

اسلاید 21: معيار هاي هدف اختصاصي SMARTSMART

اسلاید 22: معيار هاي هدف اختصاصيSpecific MARTموضوع و گروه هدف مشخص باشد

اسلاید 23: معيار هاي هدف اختصاصيSpecific MeasurableARTموضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشد

اسلاید 24: معيار هاي هدف اختصاصيSpecific MeasurableAchievableRTموضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشد

اسلاید 25: معيار هاي هدف اختصاصيSpecific MeasurableAchievableRealisticTموضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشدواقع گرايانه باشد

اسلاید 26: معيار هاي هدف اختصاصيSpecific MeasurableAchievableRealisticTime Bound موضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشدواقع گرايانه باشدمحدود به زمان باشد

اسلاید 27: بهتر است قبل از تدوین اهداف آموزش دهنده به این سوالات پاسخ دهد :فراگیران چه وظیفه ای را باید انجام دهند ؟وظیفه مورد نظر درچه سطحی از اهداف یادگیری می گنجد؟برای انجام وظیفه مورد نظر فراگیر نیاز دارد چه مهارتهای فرعی ر ا یاد بگیرد ؟

اسلاید 28: عنوان درس:برنامه ملی مبارزه با بیماریهای واگیردارمراحل برنامه ریزی آموزشی:تعیین موضوع آموزش:بیماری آنفولانزای انسانیهدف کلی:آشنایی فراگیران با بیماری انفولانزای انسانی یاشناخت فراگیران از بیماری انفولانزای انسانیمثال

اسلاید 29: تحلیل وظایف)گروه هدف :کارشناسان بهداشت عمومیاز کارشناسان بهداشت عمومی چه انتظاری دربرنامه مراقبت بیماری آنفولانزا میرود:آشنایی با تعاریف اپیدمیولوژیک سیستم مراقبت از بیماریها تشخیص آزمایشگاعی عامل بیماری شناسایی علایم بیماری بستری کردن فرد بیمار دربیمارستان نمونه گیری از افراد مشکوکمراقبت درمنزل از فرد بیمارانجام مراقبت های تنفسی از فرد بیمار گزارش دهی بیماری پیگیری روند بیماری دربیماران اموزش به بیمار واطرافیان اهداف اختصاصی

اسلاید 30: وظایف فوق هرکدام درچه سطحی از حیطه های یادگیری جای میگیرندحیطه یادگیری :آگاهی /نگرش/رفتار ؟؟؟؟

اسلاید 31: به اقدامات مرحله قبل تحلیل وظایف میگویند کاربرد تحلیل وظایف :تحلیل وظایف ................تدوین اهداف مناسبتحلیل وظایف ................محتوای مناسبتحلیل وظایف .....................روش تدریس مناسبتحلیل وظایف................روش ارزشیابی مناسب

اسلاید 32: هرچه تعداد اهداف جزیی بیشتر باشد احتمال دور شدن از هدف رفتاری بیشتر است اهداف جزیی غیر ضروری را باید حذف کرد درپایان تحلیل آموزشی باید از خود بپرسیم اگر فراگیر به همه اهداف جزیی برسد ایا به هدف کلی رسیده استنکات قابل توجه

اسلاید 33: 3- اهداف رفتاری(objectives behavioral) هدفهای رفتاری انتظاراتي هستند كه توقع مي‌رود فراگیر پس ازفراگيري يك درس يا شرکت دربرنامه آموزشی قادر به انجام آنها باشند.انچه اهمیت دارد این است که بتوان هدف کلی را به اهداف عینی ورفتاری تبدیل کرد اهداف رفتاری به صورت جمله خبری نوشته میشوند و وجود جمله واژه ای به شکل ذیل درابتدای آنها الزامی است :از فراگیر انتظارمیرود درپایان آموزش بتواند .............

اسلاید 34: اجزای اهداف رفتاری: یک هدف رفتاری کامل باید دارای چهار جزء اساسی زیر که اختصاراً مرشد گفته می شود1-محتوا2-رفتار3-شرایط4-درجه مورد انتظار( سطح اجرا- معیار)

اسلاید 35: اجزاء اهداف رفتاری:1-محتوا : رفتار عینی است که فراگیر در پایان جلسه آموزشی باید کسب کند ( چه کاری را باید انجام دهد؟)2-رفتار: همان عمل یا قابلیتی است که بروز آن را از فراگیر انتظار داریم(انتظارات آموزش دهنده از فراگیر)

اسلاید 36: اجزاء اهداف رفتاری:3-شرایط: برای پیشگیری از تعبیرهای متفاوت ، گاهی لازم است رفتار نهایی را با ذکر شرایطی که مایلیم تحت آن شرایط فراگیر به هدف دست یابد را باید مشخص کنیم . این شرایط عبارتند از:الف) امکانات : فراگیر در هنگام عملکرد چه وسایل و منابعی را در اختیار خواهد داشت( کتاب، جزوه، متن توصیفی، ماشین حساب ، موارد مورد نیاز خاص و ............ب) محدودیت ها : فراگیر در هنگام عملکرد از کاربرد چه وسایل و منابعب محروم خواهد بودج) اوضاع و احوال: تحت چه شرایط یا اوضاع و احوالی( در کجا:کلاس، آزمایشگاه ، بیمارستان و ..........) و با حضور چه کسانی ( مربی، همکاران، ناظر و ارزیاب) به عملکرد خواهد پرداخت. بعضی از دانشجویان چنانچه در موقعیتی قرار گیرند که تعادل روحی خود را از دست بدهند، نمی توانند بطور عادی رفتار کنند، مثلاً حضور درجمع یا فضا های سرد و یا گرم در رفتار او اختلال ایجاد می کند

اسلاید 37: موقعیتی که رفتار فراگیر درآن بروز میکند .به صورتهای ذیل نوشته میشود اوضاع واحوال: درحضور معلمان ،درمکان خاص:یک کلاس درس ،دریک آزمایشگاهامکانات: با دردست داشتن جزوه ،بانگاه به کتاب ،بااستفاده چارت آموزشی ،بااستفاده تلق شفافمحدودیت: بدون استفاده جزوه ،بدون استفاده هیچ منبعی ،به طور مستقل شرایط

اسلاید 38: اجزاء اهداف رفتاری:4-درجه مورد انتظار( سطح اجرا- معیار): منظور از سطح اجرا ، حدنصابی است که بر اساس آن رفتار نهایی و میزان موقیت فراگیر در رسیدن به اهداف آموزشی ارزشیابی و سنجیده می شود. در واقع معیار نشان می دهد که تا چه میزان خطا و نقصان قابل قبول تلقی می شود و بر اساس آن پیشرفت و شایستگی فراگیر در مرحله و زمان معین را بررسی نمود. در معیار از مواردی مانند محدودیت های زمانی ( در عرض دو دقیقه و .....) تعداد پاسخ های صحیح ( 7 مورد از 10 مورد ، حداقل یک الگو و.....) ، درصد( با 80 درصد صحت ، .....)، و ویژگیهای عملکرد( با در نظر گرفتن کوچکترین اجزاء هر مرحله و ......) استفاده می شود.پیش بینی و بیان شرایط بطور کامل در هر هدف رفتاری ، نه تنها از سردرگمی و آشفتگی فرادهنده و فراگیر جلوگیری می نماید ، بلکه به فرادهنده کمک می کند تا موقعیتب را که فراگیر پس از طی دوره آموزشی باید اطلاعات ، مهارتها و نگرش های خود را اعمال نماید مد نظر قرار داده و به همانگونه او را آموزش دهد . ضمناً فراگیر نیز از شرایطی که تحت آنها ارزیابی خواهد شد ، آگاه می گردد.

اسلاید 39: حداقل /درجه میزان قابل قبول رفتار (بروز رفتار با چه میزان خطا قابل قبول است )معیار حد نصابی است که براساس ان رفتار نهایی فراگیر سنجیده میشود معیاربه صورتهای ذیل نوشته میشود :*باستفاده محدوده زمانی:درمدت 20 دقیقه *باتوجه به تعداد پاسخهای درست:3پاسخ درست *به صورت درصد یا نسبت:صدرصد *با بیان حداقل:حداقل 3 مورد معیار

اسلاید 40: درهدف رفتاری وجود موضوع وفعل رفتاری درپایان الزامی استشرایط ومعیار اجزا فرعی هدف رفتاری هستند و وجود آنهادرهدف رفتاری الزامی نیست هدف رفتاری میتواند یک یا بیش از یک شرایط ومعیار داشته باشد نکته

اسلاید 41: فعل رفتاری :فعل پایان جمله هدف رفتاری که به صورت فعل قابل اندازه گیری بیان میشود، سوم شخص و زمان حال است درنوشتن اهداف رفتاری باید از افعالی استفاده کرد که قابلیت مشاهده واندازه گیری داشته باشند :نوشتن،بازگوکردن ،ساختن ،مقایسه کردن ،حل کردن طبقه بندی کردن

اسلاید 42: نمونه هایی از اهداف رفتاری از فراگیر انتظار میرود پس از پایان کارگاه آموزشی بتواند بدون استفاده از دستورالعمل حداقل 3مورد از مزایای قرص پیشگیری از بارداری را نام ببرد از دانشجوانتظار میرود پس از پایان ترم بتواند با استفاده از چارت آموزشی ودرمدت 10 دقیقه 3مورد هدف آموزشی بنویسد از مادر باردار انتظار میرود پس از پایان جلسه مشاوره ودرحضور کاردان بتواند حداقل 4مورد از علایم خطر بارداری را نام ببرد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود پس از دیدن فیلم آموزشی بتواند حداقل یک مشاوره صحیح را درمدت 15 دقیقه انجام دهد

اسلاید 43: برای تعیین اهداف رفتاری ( رفتارهای ویژه عینی) باید به نکات زیر توجه شود :1- با در نظر گرفتن هدف کلی ، دانش ، توانش و نگرش هایی را که انتظار می رود فراگیر در پایان آموزش کسب نماید را لیست کند2- آنچه لیست می شود باید از اجزای هدف کلی باشد و نه چیزی کمتر یا بیشتر از آن3- فعالیت های مورد نظر را باید به صورت رفتاری و قابل رویت تعیین نمود زیرا:⃝ نمی توان برای تعیین آنچه فراگیر می داند درون ذهن وی را مشاهده کرد⃝ برای فراگیر کاملاً واضح باشد که رسیدن به انتظار مورد نظر مربی را با چه نوع رفتاری نشان دهد⃝ برای مربی کاملاً روشن باشد که با مشاهده چه نوع رفتاری به میزان یادگیری در فراگیر خود پی ببرد4-برای انتقال مثصود آموزشی بهتر است تعداد رفتارهای عینی بیشتر باشد5-رفتارهایی در نظر گرفته شود که در مدت زمان معینی قابل دسترسی باشد

اسلاید 44: (طبقه بندی بلوم)اهداف رفتاری درسه حوزه نوشته میشوند :1-حيطة شناختي( Cognitive Domain)2-حيطة عاطفي( Affective Domain)3-حيطة رواني-حركتي( Psychomotor Domain)

اسلاید 45: سطوح اهداف در حيطة شناختيدانش (Knowledge)درك (Comprehension)كاربرد (Application)تجزيه و تحليل (Analysis)سنتز و تركيب (Synthesis)ارزشيابي و قضاوت (Evaluation)

اسلاید 46: یک سوال :درکدام مرحله میتوان ادعاکرد فرد آگاهی کافی درمورد موضوع دارد

اسلاید 47: پایین ترین سطح حیطه شناختی است که فرد صرفا مطالب آموخته شده را بیاد می آورد وبه بیان آن را میپردازد .این سطح جنبه حفظی دارد وبه نوعی حفظ وتکرار کورکورانه مطالب بخاطر سپردن ویادآوری اولیه مطالب بدون یادگیری عمیق آنهاست افعال قابل استفاده دراین سطح شامل :بیان کند ،نام ببرد ،فهرست کند ،ذکر کند ،تکرار کند ،از دانش آموز انتظار میرود پس از پایان کلاس بتواند مزایای رژیم صحیح غذایی را نام ببرد )Knowledgeدانش (

اسلاید 48: ) Comprehensionفهم/درک(دومین سطح حیطه شناختی که فرد علاوه براین که مطلب را به خاطر می سپارد ،ان را درک وبا جملات خود بیان میکند وگاه فرد هنگام یادآوری مطلب قسمتی از دانسته های قبلی خود واعداد وارقام را به آن اضافه میکند فراگیر پی به مفاهیم ومعانی برده ومیتواند اموخته ها را ازشکلی به شکل دیگر انتقال دهد .نمونه افعال قابل استفاده :توضیح دهد ،تعمیم دهد ،تفسیر کند ،توجیه کند ،ترجمه کند ،شرح دهد ،خلاصه کند، مثال بزندازکارگران کارخانه انتظار میرود بتوانند مزایای استفاده از ماسک را توضیح دهند

اسلاید 49: تفاوت سطح دانش وادراکاگرفراگیر تعریف اصطلاحات پزشکی را دقیقا طبق انچه اموخته است بیان کند توانایی او درسطح دانش است اما اگر تعریفی مشابه آنچه اموخته ارایه دهد توانایی او درسطح درک است

اسلاید 50: کاربرد وبه کار بستندراین سطح فرد توانایی به کاربستن دستورالعمل ها واصول علمی آموخته شده رادرحل مسایل جدید دارد نمونه افعال این سطح عبارتند از :برآورد کردن ،کنترل کردن ،اندازه گیری کردن ،تولید کردن ،اصلاح کردن ،به کار بردن ،کشف کردن ،برچسب زدن نمایش دادن ،تغییر دادن ازبهورز انتظار میرود به طور روزانه میزان کلر آب آشامیدنی روستا را کنترل کند ازکاردان بهداشت خانواده انتظار میرود بتواندوزن زن باردار را به درستی اندازه گیری کند

اسلاید 51: تجزیه وتحلیل دراین سطح فرد توانایی تحلیل کردن یک موضوع وبررسیوخرد کردن وشکستن آن را دارد نمونه افعال عبارتند از :بررسی کردن ،تجزیه کردن ،استنتاج کردن ،تشخیص دادن ،انتخاب کردن تفاوت قایل شدن ،استنباط کردن ،به اجزا تقسیم کردن از کارشناس انتظار میرود بتواند رژیم غذایی منطقه کیار را بررسی کند از کاردان انتظار میرود بتواند مشکلات بهداشتی منطقه تحت پوشش خود را تشخیص دهد

اسلاید 52: سنتز وترکیب دراین سطح فرد توانایی ترکیب آموخته های قبلی خود وبرنامه ریزی کردن وارایه راه حل جدید وپیشنهاد رادارد .درواقع فرد باید از خود خلاقیت نشان دهد رسیدن به این سطح مستلزم زمان طولانی وگاه سالیان دراز است وصرفا با چند جلسه آموزشی فرد به این سطح نمیرسد به عنوان نمونه کسی که توانایی نوشتن مقاله ،کتاب رادارد دراین سطح است نمونه افعال عبارتند از :ترکیب کردن ،تهیه کردن ،سخنرانی کردن ،اختراع کردن ،تنظیم کردن ،مدون کردن طرح دادن ،مقاله نوشتن،خلق کردن ،درهم آمیختن ،ترسیم کردن از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود درزمینه اهمیت برنامه ریزی سخنرانی کند

اسلاید 53: ارزشیابی وقضاوت بالاترین سطح حیطه شناختی (آگاهی )است که فرد علاوه براین که توانایی نوشتن مطلب رادارد، توانایی نقد آثاردیگران وقضاوت کردن راداراست مانند منتقدین برنامه تلویزیونیفردی که توانایی ارزیابی کتاب ،مقالات نوشته شده رادارد دارای این توانایی است (دراین سطح میتوان ادعاکرد فرد نسبت به موضوعی آگاهی دارد )نمونه افعال عبارتند از :ارزش گذاری کردن ،ارزیابی کردن ،نتیجه گیری کردن ،انتقاد کردن ،امتیاز دادناز فراگیر انتظار میرود مقالات موجود درزمینه حاملگی ناخواسته راارزیابی کند

اسلاید 54: به مثال که درسطوح مختلف حیطه آگاهی تنظیم شده است توجه کنید از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری رانام ببرد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را شرح دهد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را نمایش دهد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را انتخاب کند از کاردان بهداشت خانواده انتظار میروددرباره انواع قرصهای پیشگیری از بارداری سخنرانی کند از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را ارزیابی کند

اسلاید 55: به‌نظر شما در نگارش اهداف آموزشي ، بهتر است از كدام يك از سطوح هدف‌نويسي بيشتر استفاده شود ؟

اسلاید 56: اگر بخواهید اهداف رفتاری خود د رادرقالب حیطه شناختی تنظیم کنید از افعال کدامیک از 6سطح عنوان شده استفاده میکنید؟؟؟

اسلاید 57: اهداف آموزشی حیطه عاطفی ،اهداف مرتبط با احساسات ،نگرشها وعواطف وباورها وطرزتلقی ها رادربرمیگیرد .این اهداف اهمیت زیادی درفرایند آموزش دارند درواقع تدریس مهارتها وحقایق به تنهایی به بیمار کافی نیست .ارزیابی اهداف این حیطه نسبت به دوحیطه دیگر سخت تراست، اهداف این حیطه نیز دریک سلسله مراتب از ساده به دشوار تنظیم شده اند حیطه نگرش

اسلاید 58: به عبارت ساده ترمیتوان گفت :درصورتی از اهداف حیطه نگرشی برای نوشتن اهداف رفتاری استفاده میشود که درعنوان واهداف اختصاصی بدنبال تغییر نگرش گروه هدف باشیم برای روشن شدن مطلب به دومثال زیر توجه کنید بررسی تاثیر مداخله آموزشی برآگاهی کاردانهای بهد اشت خانواده درزمینه سرطان پوست درسال 1388بررسی تاثیر مداخله آموزشی برآگاهی ونگرش کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کیار درزمینه مهارتهای اطلاعات وارتباطات درسال 1388

اسلاید 59: سطوح اهداف حیطه نگرشی :Receiving *توجه ودریافت Responding *پاسخ دهی Valuing *ارزش گذاری Organization value *سازمان دهی ارزشها Value complex *تبلورارزشها درشخصیت شکل نوشتاری اهداف نگرشی مشابه حیطه آگاهی است فقط فعل پایان جمله متفاوت است

اسلاید 60: Receiving توجه ودریافت اولین سطح تغییر نگرش جلب توجه فراگیر نسبت به موضوع است که این کار به صورت شفاهی ،کتبی امکان پذیر است .هدف این سطح هدایت توجه فراگیر نسبت به موضوع وایجاد حساسیت وتمایل دروی است تا زمینه برای مراحل بعدی فراهم شود اما این سطح به تنهایی به معنای تغییر نگرش نیست؟؟؟افعال قابل استفاده عبارتند از :مشاهده کردن ،انتخاب کردن ،مشخص کردن بادقت گوش دادن ،دنبال کردن ،اشاره کردن ،مطالعه کردنمثال :از دانش آموز انتظارمیرود با دقت به علایم بیماری ایدز گوش دهد

اسلاید 61: Responding پاسخ دهی دراین سطح فراگیران نسبت به موضوعی که به آن توجه داده شده پاسخ میدهند .پاسخ دادن به معنای ابراز علاقه وواکنش به یک موضوع است اما ابراز واکنش وپذیرفتن زبانی به تنهایی کافی نیست وباید فرد نسبت به مسئله عکس العمل نشان دهد ،بنابراین دراین سطح واکنشهای گیرنده نسبت به موضوع ارزیابی میشود دراین سطح فرد انگیزه کافی وتمایل برای تغییر رفتاررادارد وبه صورت داوطلبانه همکاری میکند تمایل به رعایت موارد بهداشتی دارد،شرکت فعال دربرنامه داشته واز انجام کار لذت میبرداما هنوز ثبات کافی دررفتار فرد وجود ندارد نمونه افعال این سطح عبارتند از :حمایت کردن ،داوطلب شدن ،پافشاری کردن ،اجابت کردن ،موافقت کردن ،توجیه کردن ،پاسخ دادن ،تمرین کردن ،استقبال کردن ،بحث کردن ،واکنش نشان دادن ،علاقه نشان دادن مثال :از زن باردار انتظار میرود نسبت به موضوع علل مرگ زنان باردار واکنش نشان دهد

اسلاید 62: Valuing ارزش گذاری دراین سطح رفتار فرد از ثبات کافی برخوردار است وبه صورت یک عقیده درمی آید وفراگیر درموقعیتهای مناسب این رفتار رابا ثبات کافی انجام میدهد وفرد احساس میکند رفتارهادارای ارزش است ونسبت به آنها تعهد پیدامیکند ،همچنین دیگران را نیز نسبت به انجام رفتار تشویق میکند نمونه افعال مناسب این سطح عبارتند از :پیشنهاددادن ،ستایش کردن ،موردلطف قرار دادن ،امتیاز دادن ،ترغیب کردن ،تقدیرکردن ،دعوت کردن ،کارکردن ،تقویت کردن ،سهیم شدن مثال :از راننده انتظار میرود رعایت قوانین رانندگی را به دیگران پیشنهاد دهد .

اسلاید 63: Organization value سازمان دهیفرد عقیده ونگرش جدید رادرونی کرده وبه تدریج نظام جدیدی از ارزشها شکل میگیرد .دراین سطح علاوه براین که فرد ان رفتارراارزشمند دانسته وبه آن متعهد استبرای انجام آن درزندگی روزمره خود برنامه ریزی کرده وبا تنظیم فعالیتهای خود زمان مشخصی را به این امر اختصاص میدهد به نحوی که جزیی از فعالیتهای روزمره او قرار میگیرد نمونه افعال این سطح عبارتند از :تنظیم کردن ،برنامه ریزی کردن ،ترکیب کردن ،ربط دادن ،سازمان دادن ،تعمیم دادن مثال :از بیمار انتظار میرود ورزش روزانه را به برنامه زندگی روزانه خود تعمیم دهد

اسلاید 64: Value complex تبلورارزشها درشخصیت آخرین مرحله تغییر نگرش است که فراگیر به جایی رسیده که ارزش مورد نظر درزندگی عادی وی کاملا جای گرفته وبرای انجام رفتاردرست نیازی به تذکر ومراقب نیست .فرد به صورتی رفتار میکند که ارزشها دررفتارش کاملا هویداست .چنین فردی الگوی مناسبی برای دیگران محسوب شده ولازمه رسیدن به این سطح گذراندن سطوح پیش نیاز قبلی است مانند راننده ای که حتی اگر پلیس نباشد قوانین رانندگی را رعایت میکند.نمونه افعال این سطح عبارتند از :مشارکت کردن ،همکاری کردن ،ارزشیابی کردن ،انتقاد کردن ،قضاوت کردن ،تایید کردن ،تصدیق کردن ،خدمت کردن ،مثال :از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود دربرنامه بهبود وضعیت تغذیه مشارکت کند

اسلاید 65: به مثال زیر که درسطوح مختلف حیطه نگرشی تنظیم شده توجه نماییدازمادرباردارانتظار میرود به مصرف مکمل هادردوران بارداری توجه کندازمادرباردارانتظار میرود نسبت به مصرف مکمل هادر دوران بارداری علاقه نشان دهد ازمادرباردارانتظار میروددیگران رانیز نسبت به مصرف مکمل ها در دوران بارداری ترغیب کندازمادرباردارانتظار میرودبرای استفاده مکمل ها دربارداری برنامه ریزی کند ازمادرباردارانتظار میرودبرای استفاده مکمل ها دردوران بارداری همکاری کند

اسلاید 66: یک سوال :چگونه میتوان فردی را تامرحله پایانی تغییر نگرش پیش برد

اسلاید 67: محتوای آموزشی:محتوای آموزش یا محتوای درس مجموعه ای است از شناخت ها ( تعاریف، اصول و قواعد ) ، مهارت ها (روشهای گام به گام یک عمل) و عوامل نگارش یک عنوان آموزش یا درس که در ترکیب ها، قالب ها یا وسایل گوناگون به فراگیران ارائه می شود تا آنها به هدف های آموزشی مورد نظر دست یابند. پس از گرد آوری مطالب و محتوای آموزش باید به توالی آنها اقدام ورزید. مطالب تهیه شده باید به گونه ای منطقی و در آنچنان نظم سازمانی به دنبال هم قرار بگیرند که فراگیر با مطالعه آنها به انجام فعالیت های خواسته شده و نهایتاً به هدف آموزشی کلی مورد نظر دست یابد.

اسلاید 68: محتوای آموزشی دارای چه شرایطی باشد:1- محتوی باید دقیقاً با اهداف کلی ، جزئی و رفتاری مطابق و همسو باشد( نه کمتر و نه بیشتر)2- مطالب درست،علمی و جدید باشد3- مطالب برای مربی و فراگیر قابل فهم باشد و با بیان خوب تهیه شود 4- منظم و سیستماتیک باشد و توالی و تناسب مطالب حفظ شود 5- قادر باشد رفتار مورد نظر را در فراگیر پرورش دهد6- بین تجارب قبلی و یادگیری فعلی پیوستگی وجود داشته باشد

اسلاید 69: محتوای آموزشی دارای چه شرایطی باشد:7- فراگیر را فعال نموده و در امر یادگیری دخالت دهد8- در صورت اقتضای زمان برای شرح مفاهیم پیچیده ، از تجارب ملموس و محسوس مثالهایی فراهم آورد9- برای تشریح بیشتر مطالب اصلی می توان از تصاویر ، طرح ، نمودار یا جدول استفاده نموده10- در انتهای هر مطلب و برای کسب اطلاع از فراگیری مطالب و تکرار می توان تمرین های مناسبی ارائه کرد11- با طرح پرسش های مرتبط در انتهای هر مطلب می توان فراگیر را در گیر و فعال نمود و به جلب و حفظ علاقه وی جهت دنبال کردن مطالب کمک کرد.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید