احیای پایه در کودکان
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- احيا سريع
- احیا پایه در کودکان
- احیای پایه
- احیای پایه در کودکان
- اطلاع رسانی به اورژانس
- باز كردن راه هوایی
- پاورپوينت احیای پایه در کودکان
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پيشگيری از ايست قلبی
- تجويز اكسيژن
- تنفس كمكی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- روش دو انگشتی
- روش شست
- زنجيره حيات
- شوک الكتريكی
- غرق شدگی
- فشردن قفسه سينه
- كانول بينی
- ماساژ قلبی
- ماسک های اكسيژن
- وسايل كمكی در تنفس
امتیاز
احیای پایه در کودکان
اسلاید 2: کارگاه آموزشی احیا پایه درکودکانBLS
اسلاید 3: عمليات احياي قلبي ريوي سريع مي تواند ميزان بقاي عمر ناشي از ايست قلبي را در كودكان بهبود بخشد.متاسفانه تعداد زيادي از كودكان نيازمند، احياي با كيفيت بالا را دريافت نمي كنند. بايد علاوه بر افزايش كيفيتعمليات احياي انجام شده توسط افراد حرفه اي و غير حرفه اي، تعداد افراد غير حرفه اي كه احيا را آموزش ميبينند، افزايش دهيم.
اسلاید 4: عمليات احيا سريع و كارا توسط يك ناظر(اعم از والدين، مراقبين ويا هر فرد بزرگسالآموزش ديده حاضر در صحنه) مي تواند منجر به برگشت موفق خودبخودي گردش خون و وضعيت عصبيكودك آسيب ديده گردد. احيايي كه توسط افراد حاضر در صحنه(خارج بيمارستان) انجام شود از كارايي مناسبيبرخوردار است، به طوريكه برابر مستندات معتبر چنين اقدامي تا بيش از 70 درصد منجر به شانس بقا همراه باعاقبت مطلوب وضعيت عصبي كودك نجات يافته شده است
اسلاید 5: به منظور برخورداري از بالاترين ميزان بقا و بهبود كيفيت زندگي، احياي كودكان جزيي از يك تلاش اجتماعي محسوب مي شودبعد از پيشگيري و در فرايند كودكي كه نيازمند احيااست، سلسله اقداماتي از جمله احياي سريع قلبي ريوي، دستيابي سريع به خدمات سرويس اورژانس، انجاماقدامات احياي پيشرفته و نهايتا مراقبت هاي تخصصي و فوق تخصصي بعد از ايست قلبي مورد نياز است. اينسلسله اقدامات در مجموع زنجيره و يا چرخه حيات ناميده مي شوند
اسلاید 6: زنجيره حيات: 1. پيشگيري 2. عمليات احياي پايه 3. دسترسي سريع به سيستم پاسخگويي اورژانس 4. احياءپيشرفته 5. مراقبتهاي جامع بعد از ايست قلبي.
اسلاید 7: زنجيره حيات
اسلاید 8: اين پنج مورد، زنجيره بقاي كودكان را تشكيل داده و سه حلقه اول آن كمك هاي اوليه پايه يا احياي پايه كودكان را تشكيل مي دهدكه اقدامات دوم و سوم آن به طور عمده مورد بحث است. حلقه اول اين زنجيره(پيشگيري) مهم ترين اقدام در كاهش مرگ و مير كودكان بويژه به دليل سوانح وحوادث است
اسلاید 9: پيشگيري از ايستهاي قلبي – تنفسيدر شيرخواران(كودكان كوچكتر از يكسال)، علت اصلي مرگ عوارض ناشي از نارس بودن، ناهنجاريهاي مادرزادي و سندرم مرگ ناگهاني شيرخوران مي باشد.در كودكان بزرگتر از يك سال مصدوميت ناشي از سوانح وحوادث علت اصلي مرگ را به خود اختصاص مي دهد. هرچه سن كودكان بيشتر مي شود نسبت مرگ ناشي ازسوانح و حوادث عدد بزرگتري را شامل مي شود.
اسلاید 10: بدنبال ايستهاي قلبي ناشي از سوانح و حوادث بقاي كودكان كم است. اين موضوع خود اهميت و تاكيد بر پيشگيري از آسيبها را در كاهش مرگ مير مي رساند. حوادث وسايل نقليه موتوري شايع ترين علت آسيبهاي منجر به فوت در كودكان مي باشد و با مداخلات هدفمند نظيراستفاده از صندليهاي ايمني مسافرتي كودكان، مي توان خطر اين مرگ و مير را كاهش داد
اسلاید 12: CAB يا ABC? كودك نيازمند احيا در تامين اكسيژن بافتهاي انتهايي و بويژه بافت عصبي دچار مشكل است. به عبارت ديگرتامين اكسيژن كافي توسط ريه ها و توزيع آن در بدن توسط جريان خون و به كمك ضربان قلب، دچار مشكل شده است. بر همين اساس 3 اصل عمده در احياي پايه كودك اهميت دارد:
اسلاید 13: ،(A:Airway)دريافت اكسيژن توسط بافت ريه از طريق راه هوايي =، (B:Breating) تامين اكسيژن از طريق تنفس و تهويه موثر: تنفس/ تهويه مكانيكيC:Circulation ) توزيع اكسيژن در بدن توسط گردش خون به كمك ضربان موثر قلب و گردش خون.( or Chest Compressions
اسلاید 14: ترتيب انجام عمليات احيا قبلا بصورتماساژ قلبي، راه هوايي، تنفس و تهويه) توصيه ) CAB هزاران احيايي كه روي كودكان انجام شده است، تواليمي شود. اين بدان معناست كه اولين اقدام در مواجهه با كودكي كه دچار ايست قلبي تنفسي شده است، ماساژقلبي است
اسلاید 15: به عبارت ديگر در طي ايست قلبي، يك احياي با كيفيت مطلوب و بويژه ماساژ قلبي با كيفيت براي ايجاد جريان خون به ارگانهاي حياتي نقشي مهم و اساسي داردو در صورت انجام صحيح، در بسياري از موارد خواهد توانست منجر به بازگشت خودبخودي تنفس 1 شود. يكي از دلايلي كه براي اين تغيير ذكر مي نمايند اين است كه تمام احياگران پس از آموزش قادر به شروع سريع ماساژ قلبي خواهند بود؛ در حاليكه وضعيت دادن به سر و استفاده مطلوب از ماسك يا بگ و ماسك و يا تنفس دهان به دهان كه به طور مناسبي انجام شود، براي احياگر زمانگير بوده و شروع ماساژ را به تاخير خواهد انداخت.
اسلاید 16: اگر چه ايست هاي قلبي ناشي از مشكلات تنفسي نسبت به معضلات قلبي در بچه ها و شير خواران شايع تر بوده وتنفس در احياي كودكان بسيار مهم است. شروع احياي با ماساژ قلبي( 30 ماساژ) و بدنبال آن تنفس كمكي، به طور تئوريك شروع تهويه ريوي را فقط حدود 18 ثانيه در احياي يك نفره و در زمان كوتاهتري در احياي دو نفره به در احياي پايه شير خواران ونوزادان نيز توصيه مي شود تا آموزش آن ساده تر CABتاخير مي اندازد. باشد و در نتيجه وتعداد بيشتري احياي قلبي ريوي استاندارد را دريافت نمايند
اسلاید 17: لازم به ذكر است كه در دستور عمل هاي احياي كودكان، شير خواران به كودكان كمتر از يكسال و كودك از يكسال تا دوران بلوغ اطلاق مي گردد. در همين راستا و به منظور سهولت آموزش و انجام عمليات استاندارد، نشانه بلوغ، ايجاد جوانه پستاني در كودكان مونث و ظهور موهاي زير بغل در كودكان مذكر مي باشد
اسلاید 18: يك سري از مهارتها به صورت متوالي و مرحله به مرحله مشخص شده است 1. ايمني فرد احياكننده و كودك مصدوم 2. ارزيابي نيازمندي كودك به احيا 3. ارزيابي پاسخ دهي مصدوم 4. ارزيابي تنفس كودك 5. شروع فشردن قفسه سينه (ماساژ قلبي) 6. باز كردن راه هوايي و تهويه دادن 7. هماهنگي بين فشردن قفسه سينه و تنفس 8. اطلاع رساني سيستم اورژانس
اسلاید 19: 1. ايمني فرد احياكننده و كودك مصدوم هميشه قبل از هرگونه اقدامي از ايمني محل احيا براي خود و مصدوم اطمينان حاصل نماييد. به طور تئوريك انجام عمليات احيا با خطر انتقال بيماريهاي عفوني همراه است؛ اما بر اساس بررسي هاي انجام شده خطر خيلي كمي متوجه فرد احياكننده مي باشد
اسلاید 20: 2. نياز به احيا را ارزيابي كنيد: هر زماني كه با كودك مصدومي كه پاسخي به تحريكات نداده و نفس نمي كشد و يا تنفس غير موثر دارد(حركات متناوب باز كردن دهان شبيه دم زدن و نفس كشيدن كه تنفس موثر محسوب نمي شود: دهنك زدن) مواجه شديد، بايد بنا را بر وجود ايست قلبي بگذاريد
اسلاید 21: 3-ارزيابي پاسخ دهي مصدوم: به مصدوم ضربا ت آهسته اي بزنيد و با صداي بلند حالش را جويا شويد،حالت خوبه؟ اگر اسم كودك رامي دانيد او را به اسم صدا بزنيد. اگر كودك حالت پاسخ دهنده داشته باشد، پاسخ داده، جابجا شده و يا ناله خواهد كرد.به سرعت وجود هرگونه آسيبي را كه ممكن است به كمك شما نياز داشته باشد را ارزيابي كرده و نياز به مداخله پزشكي را بررسي كنيد. در صورتي كه كودك در حال نفس كشيدن است، ابتدا اورژانس را خبركرده و سپس سريعا بر بالين وي بازگشته و وضعيت كودك را مجدداً و مكرراً ارزيابي نماييد. از آنجايي كه كودكان دچار مشكل تنفسي، خودبخود وضعيتي مي گيرند كه بهترين حالت براي باز نگه داشتن راه هوايي بوده و بيشترين تهويه را در آن وضعيت برايشان ميسر مي كند، اجازه دهيد كودك دچار مشكل تنفسي وضعيتي كه در آن راحت است، بماند. اگردر ارزيابي ابتدايي كودك، پاسخي از او نديديد(بدون پاسخ 5)، با فرياد كمك بخواهيد.
اسلاید 22: 4. تنفس را ارزيابي كنيد: درصورتيكه مصدوم تنفس منظم دارد، نيازي به عمليات احيا ندارد و نبايد ماساژ قلبي را شروع كنيد. اگرشواهدي از حادثه و آسيب وجود ندارد، كودك را بر روي يك پهلو بخوابانيد تا ضمن كمك به بازنگه داشتن راه هوايي، خطر خفگي نيز كاهش يابد . اگر كودك تنفس نداشته و پاسخ نمي دهد و يا تنفس غيرموثرداشت(دهنك زدن)، عمليات احيا را شروع كنيد. برخي اوقات مصدومي كه نياز به احيا دارد، دهنك مي زند كه بطور غلط به عنوان تنفس در نظر گرفته مي شود. يك احياگر بايستي قادر به افتراق تنفس غيرموثر از تنفس طبيعي خودبخودي بوده و طي دوره هاي آموزشي احيا و همچنين توسط سيستم اورژانس به احياگر حاضر در صحنه، چگونگي اين افتراق آموزش داده شود. احياگر بايد بداند كه عمليات احيا هر زمان كه با كودك مصدومي مواجه شدكه پاسخ به حريكات ندارد(ولو اين كه گاهي تنفس غيرموثربه صورت دهنك زدن هاي گاه به گاه دارد)، بايد انجام شود
اسلاید 23: 5. شروع فشردن قفسه سينه (ماساژ قلبي): در ايست قلبي، فشردن موثر و مطلوب قفسه سينه موجب برقراري جريان خون به ارگانهاي حياتي مي شود. درصورتيكه شيرخوار يا كودك به تحريكات پاسخ نمي دهد و تنفس ندارد، 30 ماساژ قلبي به او بدهيد . موارد ذيل خصوصيات يك عمليات احيا با كيفيت بالا و مطلوب است: فشردن قفسه سينه با سرعت و تعداد مناسب و عمق كافي. سريع فشار بدهيد: با سرعت حداقل 100 بار در دقيقه ماساژ بدهيد. محكم و قوي فشار بدهيد :آن اندازه نيرو وارد كنيد كه حداقل يك سوم قطر
اسلاید 24: قسمت قدامي خلفي قفسه سينه در شيرخواران تقريبا 4 سانتي ودر كودكان 5سانتیمترفشرده شود. 2- اين نكته مهم را بايد به ياد داشت كه ماساژ قلبي ناكافي و يا غير موثر حتي در بين احياگران حرفه اي نيز متداول است
اسلاید 25: اجازه دهيد قفسه سينه در فاصله بين دو ماساژ كاملا برگشت نمايد. اين كار كمك مي كند كه فشار ماساژ از روي قلب فشرده شده برداشته شود و قلب فرصت داشته باشد تامجددا از خون پر شود. از وقفه در روند ماساژهاي قلبي به هر دليلي اجتناب كنيد. از تنفس كمكي بيش از حد بپرهيزيد. براي دستيابي به بهترين نتيجه، ماساژ قلبي را بر روي سطح سخت(غير قابل ارتجاع)انجام دهيد
اسلاید 26: در احياي كودك، احيا كننده بايد نيمه تحتاني جناغ را با پاشنه يك يا هردو دست حداقل باندازه يك سوم قطر قدامي خلفي قفسه سينه ياتقريبا 5 سانتيمتر ( 2اينچ) فشار دهد. بر روي گزيفوييد(زائده تحتاني استخوان جناغ) و يا دنده ها فشار نياوريد.
اسلاید 27: هيچ گونه اطلاعاتي مبني بر مزيت هريك از روش هاي ماساژ يك دستي و يا دو دستي و نتيجه بهتر يكي از آن ها در دسترس نمي باشد . با توجه به اينكه كودكان مصدوم و احياگران بسته به احيا ممكن است اندازه هاي متفاوتي داشته باشند. بنابراين نكته مهم اين است كه هر روشي را كه بكار مي بنديد، اطمينان حاصل نماييد كه ماساژ با عمق كافي داده شده و برگشت قفسه سينه بعد از هر فشردگي كامل مي باشد.
اسلاید 28: بعد از هر ماساژ، اجازه دهيد قفسه سينه كاملا برگشت نمايد؛ چرا كه برگشت كامل آن موجب بهبودي جريان خون بازگشتي به قلب و در نتيجه بهبود جريان خون توزيع شده در بدن، طي عمليات احيا مي شود . خستگي احياگر مي تواند به كم شدن سرعت ماساژ قلبي، عمق ماساژ و برگشت قفسه صدري بيانجامد. حتي زماني كه احياگر خستگي را انكار مي كند، كيفيت ماساژ قلبي ممكن است ظرف دقايقي تحليل پيدا كند؛ بنابراين وقتي كه دو يا بيشتر احياگر وجو دارد، احياگران بايستي هر دو دقيقه نقش خود را بصورت چرخشي تعويض نموده تا از خستگي فرد ماساژ دهنده و در نتيجه تحليل در كيفيت و تعداد ماساژ جلوگيري شود. . جابجايي بين نفرات بايستي در حداقل زمان ممكن(كمتر از 5 ثانيه ) انجام گيرد تا حداقل وقفه در ماساژ قلبي ايجاد شود. .
اسلاید 29: در احيا شيرخواران و كودكان در صورتي كه ماساژ قلبي با تهويه(تنفس كمكي) همراه باشد، بهترين نتيجه حاصل خواهد شد، ولي در صورتي كه يك احياگر براي تنفس كمكي آموزش نديده باشد و يا قادر به انجام آن نباشد،بايستي به ماساژ قلبي ادامه دهد تا افرادكمكي برسند
اسلاید 30: 6. باز كردن راه هوايي و تهويه(تنفس كمكي) دادن براي احيا كننده تنها نسبت ماساژ به تهويه 30:2 توصيه مي گردد؛ يعني به ازاي هر 30 ماساژ با كيفيت و موثر بايد 2 تنفس كمكي به كودك داده شود. براي اين كار پس از اعمال 30 ماساژ اوليه، راه هوايي را باز كرده و 2 بار تنفس بدهيد. در شيرخوار يا كودكي كه پاسخي به تحريكات نمي دهد، زبان ممكن است راه هوايي را مسدود كرده و مانع تهويه گردد. راه هوايي را مي توان با استفاده ازمانورعقب بردن سر و بالا بردن چانه 6 هم براي مصدومين وهم بيماران غير مصدوم انجام داد.
اسلاید 31: براي تنفس دادن به يك شيرخوار از تكنيك دهان- به - دهان- و- بيني و در كودكان از تكنيك دهان- به –دهان استفاده نماييد. مطمئن شويد كه تنفسها موثرند(قفسه سينه همزمان با تنفس كمكي بالا بيايد). هر تنفس بايستي حدود يك ثانيه طول بكشد. در صورتيكه قفسه سينه بالا نيايد، دوباره به سر وضعيت داده، مراقب نشت هوا باشيدو دوباره تلاش كنيد .شايد لازم باشد براي برقراري بهترين موقعيت و وضعيتي كه حداكثر باز بودن راه هوايي رادر پي داشته و تنفس موثري ايجاد نمايد، سر كودك را در وضعيتهاي مختلف قرار دهيد. البته براي اين كار حتمابايد از عدم صدمه به نخاع گردني اطمينان حاصل كنيد
اسلاید 33: 7. هماهنگي بين فشردن قفسه سينه و تنفس در مرحله بعدي و بدون وقفه در عمليات احيا، بعد از دادن 2 تنفس، سريعاً 30 ماساژ بدهيد. احياگر تنها، بايستي دوره هاي 30 ماساژ و 2 تنفس را براي مدت 2 دقيقه (تقريبا 5 دوره) قبل از ترك بيمار به منظور اطلاع رساني به اورژانس و يا تهيه يك دفيبريلاتور خارجي اتوماتيك 7 ادامه دهد. در صورتي كه ماسك در دسترس بود از آن استفاده نماييد. در شير خواران در صورتي كه براي ايجاد يك تماس محكم بين دهان و ماسك مشكلي وجود داشت، تنفس دهان به دهان يا دهان به بيني را امتحان كنيد.اگر از روش دهان به دهان استفاده مي كنيد، بيني را و در صورتي كه از روش دهان به بيني استفاده مي كنيد، دهان را ببنديد. بهر حال بايد مطمئن شويد كه به هنگام تنفس قفسه سينه بالا مي آيد. اگر عمليات احيا به صورت تك نفره انجام مي شود دو تنفس كمكي با كمترين زمان ممكن در توقف ماساژها بعد از هر 30 ماساژ بدهيد
اسلاید 35: 8. اطلاع رساني به اورژانس در صورتي كه دو احياگر وجود دارند، يك نفر بايستي فورا عمليات احيا را شروع نموده و ديگري سيستم اورژانس را خبر كرده و در صورتيكه در دسترس باشد، (AED) دفيبريلاتور خارجي اتوماتيك در دسترس باشد آن را فراهم نمايد.بيشتر شيرخواران و كودكان دچار ايست قلبي، يك ايست ناشي از خفگي دارند بنابر اين براي احيا كننده تنها، انجام عمليات توصيه ،AED احيا براي 2 دقيقه، قبل از فراخواني اورژانس و تهيه يك مي شود . احياگر تنها بايستي سريعاً بر بالين قرباني برگشته و هر چه سريعتر در صورتي كه تهيه كرده باشد) استفاده نموده يا عمليات احيا را ) AED ازبا شروع مجدد ماساژ قلبي از سر گيرد .دوره هاي 30 ماساژ و 2 تنفس را تا رسيدن تيم احيا اورژانس و يا شروع تنفس خودبخودي
اسلاید 36: احياي پايه براي احيا كننده هاي ماهر يا هر كسي كه آموزش احياي دو نفره ديده استاحياي پايه براي افراد حرفه اي شاغل در مراكز درماني و سرويس هاي اورژانس شهري بجز تغييرات ناچيزي كه در ادامه توضيح داده خواهد شد، مشابه احياي پايه براي افراد غير حرفه اي است. احيا كننده هاي حرفه اي به احتمال زياد هنگام احيا تنها نخواهند بود و به صورت تيمي اين كار را انجام خواهند داد. برخي از فعاليت هايي كهقبل از اين شرح داده شد، در اين حالت به صورت همزمان صورت مي گيرد(همچون ماساژقلبي و آماده شدن براي انجام تنفس)، بطوريكه بهر حال براي ترتيب آن ها اهميت زيادي وجود ندارد
اسلاید 37: احياكننده حرفه اي بايد ترتيب اقدامات احيا را بر مبناي محتمل ترين دليل ايست قلبي تنظيم كند. به عنوان مثال اگر ايست قلبي ناگهاني است(به عنوان مثال افتادن ناگهاني كودك يا نوجوان در طي فعاليت ورزشي يا كودكي كه از نظر آريتمي پر خطر محسوب مي شود)، احيا كننده حرفه اي بايد بنا را براين بگذاردكه بيمار دچار يك ايست قلبي ناشي از فيبريلاسيون بطني 8 شده است. و هرچه سريعتر بايد مشخص شود كه كودك پاسخ پذيراست؟و يا نفس مي كشد؟ (يا فقط دهنك مي زند). در اين حالت احياكننده ها بايد به سرعت از اورژانس كمكفراهم آورده و مورد استفاده قرار دهند. AEDبخواهند و همزمان با نيازكودك به احيا را بررسي نماييداگر بيمار پاسخ نمي دهد ونفس نمي كشد (فقط دهنك مي زند) از يكي از افراد بخواهيد كه به اورژانس تلفن بزند
اسلاید 38: نبض را چك كنيداگر شيرخوار يا كودك پاسخ پذير نيست و نفس نمي كشد( دهنك را نمي توان به حساب تنفس گذاشت)، احياكننده حرفه اي ممكن است ده ثانيه براي جستجوي يك نبض ( براكيال در شيرخواران و كاروتيد يا فمورال دركودك)وقت صرف كند . اگر در طي ده ثانيه نتوانست نبض را حس كند يا مطمئن از وجود يك نبض نبود مي بايست ماساژهاي قلبي را شروع كند. در بسياري از موارد در وضعيت اورژانس لمس كردن نبض خيلي سخت است و مطالعات مويد اين است كه احيا گرهاي حرفه اي همچون احيا گرهاي غير حرفه اي قادر نخواهند بود بطور قابل اعتمادي وجود يا عدم وجود يك نبض را مشخص كنند.
اسلاید 39: تنفس ناكافي همراه با وجود نبض اگربا وجود اين كه نبض قابل لمس بوده و تعداد آن بيش از 60 بار در دقيقه است تنفس ناكافي است، تنفس كمكي را با سرعت 12 تا 20 در دقيقه شروع كنيد(هر 3 تا 5 ثانيه، يك نفس) و اين كار را تا زماني كه تنفس خودبخودي برگردد، ادامه دهيد پالس را هر 2 دقيقه ارزيابي كنيد. توجه داشته باشيد كه هر بار بيش از 10ثانيه براي انجام اين كار صرف نكنيد.
اسلاید 40: براديكاردي با پرفيوژن ناچيز اگر نبض از 60 تا در دقيقه كمتر است و عليرغم فراهم كردن اكسيژناسيون و تهويه، كماكان علائمي از گردش خون ناچيز( مثل رنگ پريدگي، سيانوز) وجود دارد؛ بايد ماساژ قلبي را شروع كرد. با توجه به اينكه برون ده قلبي در كودكان و شيرخواران وابسته به ضربان قلب مي باشد، در صورت وجود براديكاردي شديدكه همراه پرفيوژن ناچيزباشد، بايد به كودك ماساژ قلبي داد؛ زيرا ايست قلبي قريب الوقوع بوده و شروع احيا قبل ازايست قلبي كامل منجر به بقاي عمر بهتري خواهد بود.
اسلاید 41: عدد مشخصي براي تعداد ضربان قلب كه تعيين كننده شروع ماساژ قلبي باشد، مشخص نشده است. توصيه به شروع ماساژقلبي براي ضربانهاي كمتر از 60 در صورت وجود پرفيوژن ناچيز تنها بر اساس سادگي آموزش، و سهولت به خاطرسپاري آن مي باشد
اسلاید 42: ماساژ قلبي در صورتي كه شيرخوار يا كودك پاسخ نمي دهد، تنفس ندارد و هيچ نبضي ندارد (يا اطمينان نداريد كه نبضي وجود دارد)، ماساژ قلبي را شروع كنيد( اين كار را همانگونه كه براي افراد غير حرفه اي گفته شده است، شروع كنيد). تنها تفاوت در ماساژ قلبي اي كه توسط افراد حرفه اي انجام خواهد شد، تفاوت در ماساژ شيرخواران است. احيا گر حرفه اي براي شيرخواران بايد از تكنيك دو انگشتي استفاده كند
اسلاید 43: روش دو شصتي كه در آن دستها دور قفسه صدري قرار مي گيرند نسبت به روش دو انگشتي ترجيح داده مي شود، زيرا باعث ايجاد گردش خون موثر تر در عروق قلبي 10 مي شود، اين روش همچنيني منجر ايجاد عمق منلسب تر يا نيروي بيشتر در ماساژ شده و مي تواند فشارهاي سيستوليك و دياستوليك بالاتري ايجاد كند. اگرشما به لحاظ فيزيكي نمي توانيد دستانتان را به دور قفسه صدري بيمار حلقه كنيد، ماساژ را به روش دو انگشتي بدهيد.
اسلاید 45: تهويه بعد از دادن 30 ماساژراه هوايي را با مانور باز كنيد و دو (در احياي دو نفره، 15 ماساژ)، تنفس بدهيد. اگر شواهدي از ضربه وجود دارد كه امكان Jaw thrust آسيب نخاعي مطرح است، از تكنيك استفاده كنيد. از آنجايي كه باز نگهداشتن راه هوايي و برقراري تهويه تنفسي كافي Head tilt بدون استفاده از قادر به باز كردن راه هوايي نبود از مانوربالا بردن چانه در احياي اطفال مهم است، در صورتي كه تكنيك اسفاده كنيد. Head tilt- chin lift
اسلاید 46: تهويه هماهنگ با ماساژ قلبي يك احيا كننده تنها از نسبت 30 به 2 استفاده مي كند. براي احياي دو نفره كودكان و شيرخواران در حالي كه يك احيا كننده ماساژ قلبي مي دهد، احيا كننده ديگر راه هوايي را باز نگه مي دارد و تنفس را به نسبت 15 به 2مي دهد. تنفس كمكي بايد با كمترين وقفه ممكن در ماساژ، انجام گيرد. اگر بيمار راه هوايي پيشرفته داشت(لوله گذاري شده بود)، توالي تهويه و ماساژ ديگركاربردي نخواهد اداشت و بدون اينكه براي تنفس كمكي وقفه اي صورت گيرد، ماساژدهنده حداقل 100 ماساژ در دقيقه بطور مداوم مي دهد. فردي كه تنفس كمكي مي دهد، 8تا 10 تنفس در دقيقه( يك نفس هر 6 تا 8 ثانيه) مي دهد. بايد از دادن تنقس كمكي بيش ازحد در شرايط پراسترسي كه كودك دچار ايست قلبي است، اجتناب شود
اسلاید 47: شوك الكتريكي فيبريلاسيون بطن مي تواند علت كلاپس ناگهاني باشد يا مي تواند در طي عمليات احيا ايجاد شود. كودكاني كه دچار كلاپس ناگهاني شده اند( همچون كودكي كه در جريان فعاليت ورزشي كلاپس مي كند) احتمالافيبريلاسيون بطني دارند و يا تاكيكاردي بطني بدون نبض دارند. در اين مواقع نياز به احياي فوري وشوك
اسلاید 48: شوک الكتريكي سريع مي باشد.فيبريلاسيون بطني و تاكيكاردي بدون نبض بعنوان مواردي از اختلال در ريتم قلب شناخته مي شوند كه به شوك الكتريكي(دفيبريلاسيون) پاسخ مي دهند و اصطلاحا قابل شوك هستند. هنگامي كه احيا كننده حرفه اي آموزش ديده، ريتم قابل شوك را در شيرخواري تشخيص داد، استفاده از دفيبريلاتور دستي ارجح است.
اسلاید 49: احيا گرها بايد ماساژ قلبي و دادن شوك را به گونه اي هماهنگ نمايند تا فاصله زماني بين ماساژ ها و دادن شوكها اين قابليت را AED . به حداقل برسد و دوباره احيا را با ماساژ قلبي بلافاصله بعد از دادن شوك ،ادامه دهنددارند كه به احيا كننده هشدار دهند تا ريتم را هر 2 دقيقه مورد تجزيه وتحليل مجدد قرار دهد
اسلاید 50: احيا فقط با دست (فقط ماساژ) احيا مناسب در شيرخوار و كودك ها شامل هم ماساژ وهم تهويه است. در ايست قلبي با منشا تنفسي تهويه زماني كه به ماساژ قلبي اضافه مي گردد، نتايج بهتري را فراهم خواهد ساخت. يك مطالعه بزرگ در اطفال نشان داد كه احيا با ماساژ قلبي و تنفس دهان به دهان موثرتر از روش ماساژ به تنهايي است ( در صورتي كه ايست قلبي با منشاغير قلبي باشد). برعكس احيا به روش فقط ماساژ به اندازه روش ماساژ همراه با تنفس دهان به دهان در ايست هاي با منشا قلبي موثر بوده است. همچنين تنفس هاي كمكي در طي احياي ناشي از ايست قلبي با منشا تنفسي مهمتر ازايست هايي با منشا فلبي است. ايست هاي قلبي با منشا تنفسي در شيرخواران و نوزادان شايعترين نوع ايست قلبي است،اما حتي در ايست هاي با منشا تنفسي تهويه كمكي كمتري براي حفظ نسبت تهويه به گردش خون مناسب
اسلاید 51: وسايل كمكي در تنفسوسايل محافظعليرغم ايمني تنفس دهان به دهان، در برخي موارد انجام اين اقدام توسط احيا كننده(اعم از حرفه اي / غير حرفه اي) بدون استفاده از وسيله محافظ به تاخير افتاده است، اگر چه كه استفاده از وسايل محافظ، خطر كم انتقالعفونت را كاهش نداده است . اين در حالي است كه برخي از اين وسايل مي توانند مقاومت در مقابل جريان هوا راافزايش دهند. در صورتي كه از يك وسيله محافظ استفاده مي كنيد، در دادن تنفس هاي كمكي تاخير نكنيد.چنانچه هر گونه تاخيري در تهيه يك وسيله محافظ يا يك وسيله كمكي پيش بيني مي شود، تنقس دهان به دهان را شروع نموده يا به روش ماساژ به تنهايي ادامه دهيد
اسلاید 52: تنفس با بگ(كيسه) وماسك (افراد حرفه اي) تنفس با بگ وماسك يك روش احياي اساسي براي كاركنان حرفه اي است.اين روش نيازمند آموزش، تمرين وبازآموزي هاي دوره اي متعاقب آن مي باشد: انتخاب اندازه مناسب، باز كردن راه هوايي، برقراري يك تماس محكم بين ماسك و صورت، دادن تنفس هاي موثر و ارزيابي موثر بودن تنفس هاي كمكي.
اسلاید 53: از بگ هاي خود متسع شونده با حجم حداقل 400 تا 500 سي سي براي شيرخواران و كودكان كوچكتر استفادهكنيد؛ زيرا بگ هاي با حجم كمتر ممكن است قادر به فراهم آوردن حجم جاري موثر نباشد يا زمان دم طولانيتري را در يك شيرخوار يا نوزاد ترم به همراه داشته باشد. ممكن است در كودكان بزرگتر و نوجوانان برايبرقراري يك تهويه كامل، بگ خود متسع شونده بالغين ( 1000 سي سي) مورد نياز باشد
اسلاید 54: بگ متسع شونده فقط هواي اتاق را تحويل مي دهد مگر اينكه منبع اكسيژن اضافي به آن متصل شود. حتي اگر به ميزان 10 ليتر در دقيقه اكسيژن به كودك از طريق بگ و ماسك بدهيم، غلظت اكسيژني كه به بيمار مي رسد ، حداكثر 30 تا 80 درصد خواهد بود كه بستگي به حجم جاري وميزان حداكثر جريان دمي بيمار دارد . براي تحويل اكسيژن با غلظت بالا( 60 تا 95 درصد ) بايد يك كيسه ذخيره به بگ خود متسع شونده اضافه شود . درچنين حالتي جريان 10 يا 15 ليتراكسيژن در دقيقه مورد نياز خواهد بود. براي تحويل چنين درصدي از اكسيژن ( 60 تا 95 درصد )در حين استفاده از بگ بالغين بايد جريان اكسيژن را حداقل در حد 15 ليتر در دقيقه قرار دهيد.
اسلاید 55: احتياطات احياگران حرفه اي بويژه هنگامي كه يك راه هوايي پيشرفته برقرار مي شود، تنفس هاي كمكي بيش از حد ايجاد مي كنند. تهويه بيش از حد به دلايل زير مضر خواهد بود : فشار داخل قفسه سينه را افزايش داده و در برگشت وريدي به قلب اختلال ايجاد مي كند. اين امر سبب كاهش برون ده قلبي، جريان خون مغز و عروق كرونري مي شود . در بيماراني كه دچار انسداد راههاي هوايي كوچك هستند، باعث احتباس هوا و باروتروما مي گردد . در بيماراني كه فاقد راه هوايي پيشرفته مي باشند، خطر رگورژيتاسيون 11 و آسپيراسيون 12 را افزايش میدهد
اسلاید 56: بايد از تنفس كمكي بيش از حد اجتناب كنيد. نيرو و حجم جاري موردنياز را فقط به گونه اي فراهم نماييد كه قفسه سينه بالا بيايد. هر تنفس را آهسته بدهيد و بالا آمدن قفسه سينه را نگاه كنيد. اگر قفسه سينه بالا نيامد مجدداٌ بررسي نماييد: راه هوايي را باز كنيد، درستي محكم بودن تماس بين ماسك و صورت را بررسي كنيد ( يا بين بگ و راه هوايي پيشرفته ) و مجدداٌ تنفس كمكي بدهيد . از آنجايي كه تهويه موثر با بگ و ماسك نيازمندمراحل پيچيده اي است اين روش در احياي يك نفره توصيه نمي شود .
اسلاید 57: كودكان مبتلا به انسداد راه هوايي يا بيماراني كه كمپليانس ريوي كمي دارند، ممكن است نيازمند فشارهاي دمي بالاتري براي ايجاد يك تهويه موثر باشند (تا حدي كه كه باعث بالا آمدن قفسه شود) . دريچه آزاد كننده فشاري ه در سيستم بگ و ماسك طراحي شده است، ممكن است مانع از ايجاد يك حجم جاري كافي در اين بيماران گردد. اطمينان حاصل نماييدكه با وسايل بگ – ماسك موجود، قادر خواهيد بود اين اثر دريچه هاي كاهنده فشار آنها را دور زده و در صورت لزوم براي ايجاد تهويه مناسب فشارهاي بالا ايجاد كنيد
اسلاید 58: تهويه بگ – ماسك (دو نفره)اگر احياكنندگان ماهري در دسترس باشند، روش احياي دو نفره نسبت به روش احياي يك نفره در برقراري تهويه موثر با بگ و ماسك موفق تر است. تكنيك احياي دو نفره در مواردي كه انسداد راه هوايي قابل توجه، ظرفيت ريوي ناچيز يا اشكال در برقراري يك اتصال محكم بين ماسك و صورت وجود دارد، مي تواند مورد نياز باشد.يك احياكننده از هر دو دست جهت هم باز كردن راه هوايي و هم برقراري يك تماس محكم بين صورت وماسك استفاده مي كند در حالي كه ديگري بگ را فشار مي دهد . هر دو احيا كننده بايد قفسه سينه را نگاه كنند تا از بالا آمدن آن اطمينان حاصل نمايد.با توجه به اينكه احياي دو نفره مي تواند موثرتر باشد، مراقب باشيد كه ازدادن حجم هاي خيلي زياد كه منجر به تهويه بيش از حد مي گردد ، اجتناب كنيد.
اسلاید 59: باد شدن معده و فشردن كريكوئيد باد شدن معده مي تواند با تهويه موثر تداخل ايجاد كند و باعث رگورژيتاسيون گردد . براي به حداقل رساندن باد شدن معده : از ايجاد فشارهاي دمي بيش از حد اجتناب نماييد. اين كار را با برقراري هر تنفس طي حدود يك ثانيه انجام دهيد . فشردن كريكوئيد مي تواند مد نظر قرار بگيرد; اما فقط در صورتي قابل انجام خواهد بودكه قرباني پاسخ گونباشد و يك احياگر حرفه اي اضافي در دسترس باشد. از فشار بيش از حد برروي كريكوئيد اجتناب نماييد.زيرا مي تواند موجب بسته شدن تراشه گردد
اسلاید 60: تجويزاكسيژنبررسي هاي متعدد تئوري و حيواني مويد اين نكته است كه تجويز اكسيژن 100 درصد، احتمالاٌ عوارض نامطلوبي به همراه خواهد داشت. عوارض اكسيژن طي احيا فقط در نوزادان مطالعه شده است. لذا تا زماني كه اطلاعات جديدتري در دسترس قرار گيرد، منطقي است كه احياگران حرفه اي در طي احيا از اكسيژن 100 درصد استفاده كنند. وقتي گردش خون به حالت طبيعي برگشت، ميزان اشباع اكسيژن را مانيتور كنيد. منطقي است كه در اين حالت ميزان تجويز اكسيژن را به گونه اي تنظيم نماييد كه ميزان اشباع هموگلوبين مساوي يا بيش از 94 درصد بماند . بايدغلظت اكسيژن دمي را براي يك اشباع 100 درصد بطور تدريجي كم كنيم مشروط به اينكه ميزان اشباع اكسيژن هموگلوبين در حد 94 درصد و يا بيشتر باقي بمانداز آنجا كه تجويز اكسيژن خشك سبب خشك شدن مخاط ها و غليظ شدن ترشحات مي گردد، بايد هر وقت امكان پذير شد اكسيژن مرطوب شود
اسلاید 61: ماسك هاي اكسيژنماسك هاي ساده اكسيژن توانايي اين را دارند تا غلظت اكسيژني معادل 30 تا 50 درصد را در بيمارداراي تنفسخودبخودي ، فراهم سازند . براي فراهم آوري درصد هاي بالاتر اكسيژن بايد از يك ماسك غير خود متسعشونده 13 به همراه جريان اكسيژن حدود 15 ليتر در دقيقه به طوريكه بگ ذخيره باد شود، استفاده كنيم
اسلاید 62: كانول بينيبراي كودكاني كه تنفس خود بخودي دارند، كانول هاي بيني سايز اطفال و شيرخواران براي تجويز اكسيژن مناسب است. غلظت اكسيژن تجويزي با اين روش محدود بوده و بستگي به اندازه كودك، تعداد تنفس و تلاشهاي تنفسي وي دارد
اسلاید 63: رفع انسداد راه هواييجسم خارجي مي تواند موجب انسداد خفيف تا شديد راه هوايي شود. در انسداد خفيف كودك مي تواند سرفه كرده و از خود صداهايي توليد كند . زمانيكه انسداد شديد است، قرباني قادر به سرفه كردن و يا توليد هيچ صدايي از خود نمي باشد .اگر انسداد راه هوايي با جسم خارجي خفيف است، مداخله نكنيد. كودك را از نظر پيشرفت به طرفانسداد راه هوايي شديد تحت نظر بگيريد و به او اجازه دهيد با سرفه كردن راه هوايي خود را پاك نمايد.
اسلاید 64: اگر قرباني كودك است، قسمت تحت ديافراگمي شكم او را فشاردهيد(ضربات زير شكمي ديافراگمي) 14 تااينكه جسم خارجي بيرون رانده شده و يا قرباني پاسخي به تحريكات ندهد .اگر قرباني شيرخوار است دوره هاي پنج ضربه به پشت 15 و متعاقب آن پنج بار فشردن قفسه سينه را تا زمانيكه جسم خارجي بيرون رانده شده و يا قرباني بيهوش شود ادامه دهيد. د ر شيرخواران، فشار برروي شكم را بدليل كبد نسبتاًبزرگ كه بطور كامل توسط دنده ها حفاظت نمي شود، انجام نمي دهيم
اسلاید 65: اگر كودك بيهوش شود، عمليات احيا را با ماساژ قلبي (بدون اينكه نبض را چك كنيد) شروع كنيد . بعد از 30ماساژ قلبي، راه هوايي را باز كنيد .اگر جسم خارجي را مي بينيد آنرا خارج سازيد ولي از جستجوي كوركورانه دهان با حركات پارويي انگشت پرهيز كنيد چرا كه ممكن است با اينكار جسم خارجي را بيشتر به سمت سمت حلق برانيد و يا سبب آسيب حلق شويد . دو بار تنفس بدهيد و دوره هاي ماساژ قلبي و تنفس دادن را تا زمانيكه جسم خارجي بيرون رانده شود ادامه دهيد . بعد از دو دقيقه، اگر هنوز كسي به اورژانس خبر نداده باشد،اورژانس را خبر كنيد .
اسلاید 66: حادثه اصول احياي پايه براي كودك مصدوم مشابه حالتي است كه براي كودك بدحال گفته شد. اما بهر حال برخي جوانب آن از اهميت خاصي برخوردار مي باشد . جنبه هاي مهم احيا در كودكان قرباني حادثه: پيش بيني انسداد راه هوايي در اثر تكه هاي دندان، خون يا ساير دبري ها را بكنيد . در صورت نياز از ساكشن استفاده كنيد. كليه خونريزي هاي خارجي را با اعمال فشار مستقيم روي آنهامتوقف نماييد. ازمانيكه بر اساس مكانيسم آسيب وارده احتمال صدمه ديدن ستون فقرات وجود دارد، حركت ستون فقرات گردني و جابجايي هاي سر و گردن را به حداقل برسانيد
اسلاید 67: اگر دو احياگر حضور داشته باشند، يك نفر مي تواند با كمك دستها حركت ستون فقرات گردني را محدود كند، درحاليكه احياگر ديگر راه هوايي را باز مي كند. براي محدود كردن حركت ستون فقرات، حداقل رانها، لگن، و شانه هاي مصدوم را به تخته بي حركت كننده، محكم كنيد. در صورت امكان كودك مبتلا به آسيبهاي جدي را به يك مركز تروما متبحر در زمينه كودكان ارجاع دهيد .
اسلاید 68: غرق شدگي عواملي چون طول مدت قرارگيري در زير آب، دماي آب، سرعت عمل و كيفيت ارائه عمليات احيا، تعيين كننده عاقبت غرق شدگي مي باشند. مواردي از بقاي شيرخواران با وضعيت عصبي سالم، حتي پس از غوطه ور شدن طولاني مدت در آبهاي سرد ديده شده است. احيا را با خارج سازي ايمن و هرچه سريعتر قرباني از آب شروع كنيد. اگر آموزش ويژه ديده ايد، تنفس را ماداميكه قرباني درون آب قرار دارد، شروع كنيد. اين كار نبايد موجب تاخير در خارج سازي قرباني از آب شود . از دادن ماساژ قلبي در آب خودداري كنيد . پس از خارج كردن قرباني از آب، عمليات احيا را درصورتي كه قرباني بيهوش بوده و نفس نمي كشد شروع پنج دوره ماساژ و تنفس بدهيد، AEDكنيد . اگر تنها هستيد، قبل از خبر كردن اورژانس اگر دو نفر براي احيا حضور داريد، فوراٌ نفر دوم را براي فراخواني اورژانس و تهيه يك بفرستيد در حاليكه خودتان عمليات احيا را ادامه مي دهيد.
اسلاید 88: CPCR1)C:Cardiovascular2)P:Pulmonary3)C:Cerebral4)R:Resuscitation88
اسلاید 89: The patientNot monitored MonitoredstartCPR
اسلاید 90: 22. اگر شیرخوار یا کودک غیر پاسخگو بوده و تنفس نداشته یا تنفس بریده بریده داشته باشد، ارایه کننده مراقبت بهداشتی برای 10 ثانیه جهت بررسی نبض تلاش می نماید (نبض براکیال در شیرخواران و نبض کاروتید یا فمورال در کودکان) اگر در طی 10 ثانیه نبض لمس نشد یا از وجود آن مطمئن نگردید اقدام به فشردن سینه می نماید چرا که مطالعات نشان داده اند که در شرایط فوریت، تعیین وجود یا عدم نبض چه برای ارایه کنندگان مراقبت بهداشتی و چه برای افراد غیر متخصص چندان قابل اعتماد نیست23. پیس میکر بصورت روتین برای بیماران با ارست قلبی آسیستول توصیه نمی شود، در بیماران برادیکاردی علامت دار و دارای نبضی که به دارو درمانی پاسخ نمی دهند پیس ترانس کوتانئوس، توسط ارایه کنندگان مراقبت بهداشتی آماده می گردد که در صورت عدم کارآمدی آن، پیس داخل وریدی (ترانس ونوس) از طریق ورید مرکزی قدم بعدی تلقی می گردد البته پیس داخل قلبی یا اینتراکاردیاک نیز مد نظر قرار می گیرد
اسلاید 94: در حین CPRمحکم و سریع فشار دهید (100 بار در دقیقه) فرد ماساژ دهنده هر 2 دقیقه . جای خود را عوض کندمطمئن شوید قفسه سینه کاملاً به حالت اول باز می گردد. جستجو برای فاکتور های کمک کننده . . احتمالی و درمان آنها : کمترین وقفه را در حین ماساژ قلبی داشته باشید - هیپوولمییک سیکل CPR : 30 ماساژ قلبی سپس 2 تنفس مصنوعی. - هیپوکسی 5 سیکل y 2 دقیقه - اسیدوزاز تهویه بیش از حد اجتناب کنید. - هیپو/ هیپر کالمیراه هوایی را حفظ نمائید. - هیپوگلیسمی بعد از برقراری راه هوایی پیشرفته ، - هیپوترمینباید امدادگر به مدت - سمومطولانی دوره های CPR را رها کند. - تامپوناد قلبیماساژ قلبی را بدون توقف برای تنفس دادن ادامه دهد. - پنوموتراکس فشاری8 تا 10 تنفس در دقیقه بدهید. - ترومبوز (قلبی یا ریوی)ریتم را هر 2 دقیقه کنترل کنید. - تروما
اسلاید 95: دوروش قابل قبول برای فشردن قفسه سینه وجود دارد : 1.روش شست درروش شست محدودیت هایی وجود دارد: 1.اگرنوزاد کمی بزرگ باشد و یا فرد ماساژدهنده انگشتانی کوچک داشته باشد این روش نمی تواند به طورموثر مورد استفاده قرارگیرد. 2.درهنگام نیازبه تزریق دارو ازراه بند ناف ، دسترسی به بند ناف را مشکل می سازد.
اسلاید 96: 2.روش دو انگشتی : عیب :درصورت نیاز به فشردن قفسه سینه طولانی مدت روش دو انگشتی ممکن است خسته کننده تراز روش شست به نظربرسد. مزیت :دسترسی بهتربه بند ناف برای تزریق دارو محل درست قرارگیری شست یا انگشتان : حد فاصل زائده خنجری و خطی که بین دو نیپل کشیده می شود.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.