صفحه 1:

صفحه 2:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " : ‏در پایان جلسه انتظار می رود‎ * - کد اختلال رفتاری را بداند و در شناسنامه سلامت درج نمايد . * ۵ - اختلالات روانی شایع در دانش آموزان را شناسایی نمايد * 9 - روشهای درمان ابتدایی ریا بداند و آموزش دهد .

صفحه 3:
Oe ‏اختلال رفتاری‎ * در این قسمت مربی بهداشت یا بهورز » اختلال روانپزشکی ( اختلالات شدید روانی » اختلالات خفیف روانی » صرع » عقب ماندگی ذهنی و سایر موارد ) را به شرح زیر مورد بررسی قرار می دهد :

صفحه 4:
eee : ‏اخثلالات شدید روانی‎ - 0 ae Curae ‏دیدن چیزهای غیر واقعی که دیگران نمی بی‎ - ‏برانگیختگی و بیقراری‎ - - حرف زدن با خود یا با اجسام - رفتارهای عجیب و غریب و اگوی - افکار خودکشی - اقدام به خودکشی - غمگینی - گوشه گیری - ناامیدی - بد بینی و سوء ظن

صفحه 5:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " * ‏ادامه‎ * - مشکلات خواب و اشتها * - افکار غیر واقعی * - از دست دادن یا کاهش احساس علاقمندی " - احساس گناه " - خوشحالى و سرخوشى بيش از حد * - عدم تمركز C=O

صفحه 6:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " : ‏اختلالات خفیف روانی‎ - 0 ‏اضطراب‎ - - دلهره ۲ - نگرانی و ترس از آینده - ترسهای بیمار گونه و غیر منطقی - رود عصوانی شدن - شکایات جسمی متعدد

صفحه 7:
9 -صرع : صرع بزرگ : حمله تشنج همرا با بیهوشی » بیرون آمدن کف از دهان و بی اختیاری ادرار حين صراع کیک 2-2 با از دست دادن هشیاری برای چند لحظه صرع کوچک اغلب کودکان بوجود می آید به طوریکه کودک مس ‎Bee‏ ‏صحبتهای معلم توجه نمی کند و یا هنگام نوشتن دیکته چند جمله از آنرا-جا می اندازد صرع مداوم : حملات تشنج پی در پی که بین دو حمله تشنج » بیمار به هوش نمی آید صرع طولانی : حمله صرع که بیشتر از 2 دقيقه طول بکشد .

صفحه 8:
<6 -حقب ماندگی ذهنی : * تاخیر در مراحل رشد دوره نوزادی ( تاخیر در گرفتن گردن » چهار دست و پا رفتن » نشستن » راه رفتن ۰ حرف زدن و یادگیری آموزش دفع ) اشکال در انجام تکالیف مدرسه ناتوانی در یادگیری مشکلات رفتاری متدکلاتارتباط اجتماس # مشکلات تکلم و زبان ناتوانی در انجام امور فردی روزمره و معمولی بدون کمک دیگران ( غذا خوردن » لباس پوشیدن و ...)

صفحه 9:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " : ‏ساير موارد‎ - © خرابكارى خشونت و پرخاشگری نافرمانی آتش افروزی دروغگویی کتک کاری رعایت نکردن حقوق دیگران زوركويى فرار از مدرسه يا منزل دزدى كوشه كيرى

صفحه 10:
ادامه * اشکال در برقراری ارتباط اجتماعی بی علاقگی به دیگران تکرار کلمات دیگران اشکال در یادگیری و به کار گیری زبان وابستكى به اشیا ء تیک اختلالات دفعی ( ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع ) کمبود توجه و تمرکز اختلالات یادگیری و افت تحصیلی ناخن جویدن لکنت زبان

صفحه 11:

صفحه 12:
اخثلالات رفثاري و عصبي در کودکان نیز ممکنست همچون بزرگترها دچار مشکلات و ناراحتی های روانی گردند . این مشکلات می توانند ناشی از عواملی چون روش های تربیتی نادرست والدین » تبعیض قائل شدن » مقایسه نمودن کودکان با یکدیگر » خشونت و سخت گیری با کودکان و همچنین وجود اختلاف بين بد ‎yes‏ باشد ۰ شا ین مشکلات عبار تند از شب ادراری » جویدن نأخن عع ات رو 7 افمردکی و برخاشگری

صفحه 13:
شب ادر اری

صفحه 14:
شب ادراری # شب ادرار.ي عبارتست از دفع غیر ارادي ادرار بعد از سن چهار سالگي در طول روز یا شب » بدین معني که اگر كودكي از 6 سالگي ببعد » ماهي يك الي دو بار کنترل ادرار خود را ازدست دهد گفته مي شود دچار شب ادرباري است . " دلایل شب ادراری : *-پزشکی اه ۶ 9 - تکاملی © - نوع خواب * راه حل * شب ادراري به دو نوع اولیه و ثانویه نقسیم مي شود

صفحه 15:
eee ‏در اين نوع شب ادراري كودك هيجو‎ : oe a eRe ce us ۰ ‏عضوي مثل عفونت مجاري ادرار » بيماري قند ؛ صرع‎ . ‏عقب ماندگي ذهني و غیره باشد‎ اغلب متخصصان ب بر این باورند که مشکلات پزشكي فقط ) ‎On‏ ل ار کودك مبتلا به شب ادراري از مشكلي مانند مثانه کوچك پا ضعف ماهیچه هاي نگهدارنده جریان ادرار رنج مي برد . با ‎gas oa SI‏ از آنکه به مدت طولاني رختخوایش را خیس نکرده » دوباره ناگهان شروع به شب ادراري کرد » علت مي تواند عفونت دستگاه ادراري باشد .

صفحه 16:
I ‏نوع ثانویه : کودك بعد از مدتي خشك بودن و داشتن کنترل‎ * ‏ادرار مجددا" دچار شب ادراري شده است . علت اين نوع‎ شب ادراربي مي تواند ناشي از عواملي چون مشکلات و مسائل خانوادگي » تنبیه بدني » دعواهاي مکرر پدر و مادر » جدا شدن کودك از مادر » تولد نوزادي دیگر در خانواده » ترسهاي مرضي و طلاق و جدايي والدین باشد . 8 پس از شناسايي چنین كودكاني در خانوارهاي تحت پوشش ‏ آنها راجهت مشاوره به مرکز بهداشتي درماني ارجاع دهید و پس از تایید شب ادراري در کودك به خانواده آموزش هاي زیر داده شود :

صفحه 17:
۳۵5 ‏مور‎ add Seat a eked te . ‏ادراري كودكان بايد به والدين داده شود‎ " با كودك خود مهربان باشند و در مقابل شب ادراري اوعكس العمل نامناسب و شديد از خود بروز ندهند و او را تنبیه نکنند . با تنبيه » تحقير » سرزينش ومقايسه كردن او با دیگران » شب ادراري کودك درمان نمي شود . * والدین باید بدانند درصد زيادي از شب ادراري از کودکان » تا سن بلوغ خود به خود رفع مي شود » اما درمان کودك به دلیل جلوگيري از ضربه رواني به وي بايد هرچه زودتر شروع شود

صفحه 18:
* در صورتي که علت شب ادراري » مسائل و مشکلات خانوادگي باشد ایجاد محيط آرام و دور از اضطراب و نگراني در خانواده مي تواند در حل مشکل کودك » نقش بسزايي داشته باشد . * علاوه بر مطالب فوق جهت پيشگيري و رفع شب ادراري » مادران باید نکات زیر را مد نظر داشته باشند : * ابراز محبت و تشویق » در صبح ها وقتي که کودك خودش را خیس نکرده است .

صفحه 19:
" محدود كردن مصرف مايعات كودك » در عصر و شب " توجه و محبت به كودك و ايجاد محيط امن و آرام " بيدار نمودن كودك از خواب جهت ادرار كردن در ابتداي شروع درمان در هر شب " لازم است وضعیت کودك را تا رفع مشکل شب ادراري پپگيري نمایید در صورت ادامه داشتن مشکل کودك » خانواده را به پزشك مرکز ارجاع دهید .

صفحه 20:

صفحه 21:
ee ‏ناخن جویدن و انگشت مکیدن‎ " جویدن ناخن و مکیدن انگشت از جمله مشکلات رفتاري در کودکان است که به مرور زمان در آنها بصورت عادت در مي ‎ul‏ * جویدن ناخن بیشتر در مواقع نگراني اضطراب یا ترس از امتحان »تنبیه و درگيربي والدین در کودك ایجاد میشود ولي مکیدن انگشت معمولا در هنگام استراحت صورت مي گیرد

صفحه 22:
OO : ‏برای ترک عادت‎ * ‏کسب آرامش تدریجی‎ - * ‏الف شل كردن دستها‎ * ‏ب - شل كردن دهان و آرواره‎ " ‏ج - تمرین کردن‎ * ‏آگاهی به کودک بدهید‎ - 6 ۶ ‏موقعیت را عوض کنید‎ - 9 ۴ . ‏وقفه ایجاد کنید‎ - 6< *

صفحه 23:
* در برخورد با این مشکلات ۰ موارد زیر را به خانواده ها / آموزش دهید : * به کودك خود محبت کرده نسبت به عادات او عکس العمل شدید نشان ندهند و از تنبیه و تحقیر وي خودداري نمایند. * تهدید و تنببه » پاشیدن فلفل و رنگ کردن انگشتان کودك » دردي را ذوا دمي کند و حتي ممکر اس رای او را تننید نمی # در شناخت علت اضطراب و نگراني کودك خود سعي نمود و محبطي امن و آرام براي آنها فراهم آورند . * ناخن و انگشت خود را تمیز نگهدارند تا از بروز بيماريهاي انگلي و عفونت دهان و دندان در وي جلوگيري بعمل نماید .

صفحه 24:
* والدین باید بدانند مکیدن انگشت عملي است که کرد در صورت گفتن فرصت کفی او مبادرت مي ورزند لذا لازم است در اوقات فراغت » کودك را به كارهاي دستي مثل كاردستي ۰ نقاشي و همچنین فعاليتهاي ورزشي مشغول نمایند.

صفحه 25:
" براي ترك اين عادت در کودك و حتي خود میتوان از مراحل زيرپيروي نمود . ۴ - کسب آرامش تدريجي " شل كردن دست ها " شل كريدن دهان و آرواريه * تمرین کردن

صفحه 26:
eee ‏آگاهي را به کودك بیاموزید‎ - * ‏موقعیت را عوض کنید‎ - 8 ‏در ناخن جویدن وقفه ایجاد کنید‎ - ۴ ae oo

صفحه 27:

صفحه 28:
ee ‏لكنت زبان‎ " لكنث زبان اختلالي است كه بطور غير ارادي با تكرار كلمات و مكث در بيان و يا كشيدكي كلمات بوجود مي آيد . اين اختلال در سنين كودكي شايع است . علت لكنت زبان مي تواند سختكيري والدين در درست صحبت كريدن کودك » ترس از. محیط مدرسه » ترس از افراد غریبه » ترس از جدا شدن از مادر و اختلافات خانوادگي و یا وجود نقص در ساختمان فيزيكي دهان و زبان باشد .

صفحه 29:

صفحه 30:
در برخورد با چنین مشكلاتي ضمن ارجاع کودك به مرکز بهداشتي درماني آموزش هاي زیر را به خانواده بدهید . به لكنت زبان کودك توجه نکنند و سعي در اصلاح کلام در حین صحبت کردن وي نداشته باشند . از مسخره کردن » ایراد گرفتن » تحقیر » سرزنش و فشار بر روي ‎dla gS‏ خودداري کنند و با وي رفتاري کاملا" عادي داشته باشند . عواملي که منجر به اضطراب و ترس در کودك مي گردد را شناسايي و در جهت رفع آن اقدام نمایند . از داشتن چنین فرزنداني شرمسار نبوده آنها را به صحبت کردن در گروه هاي دوستانه و خانوادگي تشویق نمایند .

صفحه 31:

صفحه 32:
اضطر اب و انسردگی 2 * اضطراب عادي واكنشي است طبيعي و لازیم که غالبا باعث ‎og Kl‏ و بالا بردن میزان كاريايي و انگیزه در فرد مي گردد . اضطراب وقتي حالت مرضي پیدا مي کند که از. حد طبيعي بگذرد و تعادل رواني فرد را بر هم زند . اضطراب در واقع ترس بدون علت را گویند . کودك دلهره و دلشوره دارد ولي نمي داند چرا ؟ اضطراب در کودکان غالبا واكنشي است نسبت به مشکلات و ناراحتي هابي که در خانواده رخ مي دهد اين ناراحتي ممکن است در کودکان بعد ازمرگ يكي از اعضاي خانواده ؛ مردود شدن در امتحانات و ... بوجود آید .

صفحه 33:
* اضطراب در کودکان با علائمی نظیر نگرانی » دلهره » بی قراربی » تپش قلب » حالت تهوع » دل درد » اسهال و سردرد می باشد . کودکان مضطرب غالبا کم رو و ترسو بوده از بازیهای دسته چنعی پرهیز می کنند » شبها به راحتی نمی خوابند و خواب شبانه آنها با بیدار شدنهای مکرر و کابوس دیدن قطع می شود . * اضطراب ممکن است بصورت پرخاشگری ۰ عصبانیت » کناره گیری از. دیگران » ناخن جویدن و ... خود را نشان دهد

صفحه 34:
* افسردگي در کودکان غالبا بدلیل محرومیت از مادر » فقدان يكي از عزیزان ۰ درگيريهاي خانوادگي و .. کودك ایجاد مي شود . علائم افسردگي در کودکان بابزرگسالان فرق مي کند . در کودکان خلق و خوي افسرده و گریه کم دیده مي شود . اختلال رفتاري » مشکل خواب » اشکال در تمرکز. حواس و افت در عملکرد تحصيلي از جمله شایعترین علائم افسردگي در کودکان مي باشد . اين اختلال در- کودکان اغلب موقتي است و موارد كمتري براي مدت زمان طولاني ادامه مي یابد .

صفحه 35:
# در صورت برخورد با چنین مشكلاتي در خانواده هاي تحت پوشش ۰ خانواده را جهت مشاوره به مرکز بهداشتي درماني ارجاع دهید و آموزش زیر را به خانواده ها بدهید . سعي کنند علت مشکل کودك خود را دريافته و در جهت رفع آن اقدام نمایند . * محيطي آرام و دور از اضطراب و نگراني را براي کودك خود فراهم نمایند . * از سرزنش ‏ تهدید و تنبیه خود ۰ خودداري نمایند .

صفحه 36:
پرخاشگري در کودکان " يكي از دلایل عمدهاي که باعث پرخاشگري و گاهاً حتي فراتر رفته و تبدیل به شکستن هنجار‌ها و بزهكاري میگردد سرزنش و نكوهش هاي بسيار والدين در دوران كودكي و نوجواني است سرزنشهايي كه در انتها باعث از بين رفتن اعتماد به نفس كودكان نسبت به عملكريد خود ميكردد وبه همين منظور دائم تلاش ميكنند تا بجاي برآورد و بیان خواسته هاي خود به خواسته هاي دیگران توجه کنند

صفحه 37:
* چون آموخته اند که عملکرد ایشان اغلب مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته و ناگزیر براي بدست آوردن نوازش از جانب والدین و نزدیکان خود مي بایست اين گونه عمل کنند * متاسفانه این عملکرد والدین در بسياري مواقع با شکست روبرو میگردد زیرا هنگامي که کودك كاري مورد انتظار را انجام میدهد ولي نوازش دریافت نمیکند احساس میکند که به او خيانت شده است به همین دلیل بعدها او دچار مشکل شده و باه حل را در گرفتن انتقام با شکستن هنجارها وبا

صفحه 38:
در زیر نمونه هايي از این موضوع ارائه شده است * -نوازش داده نمیشود تا کودك زیاد لوس نشود ۴ 0-غوره نشده مویز نشو * 0 موفقيتهاي کودك فهمیده نمیشود

صفحه 39:
Oe ‏مشکلات یادگیری‎ * بعضی دانش آموزان با وجود هوش طبیعی در یکی از دای ۳0۳ نون و با ریاسیات ۵ ۴۳۳۱۲

صفحه 40:
" " " " ص " " " " " ص" " " " " " " " " " ا"ح" ‎I‏ ‏مشکل در خواندن * مشکل خواندن در دانش آموزان معمولا تا سن 0 سالگی ( کلاس دوم ) مشخص می گردد . اين اختلال که در +سرها دو تا چهار برابر, دخترها دیده می شود با تاخیر و نقص در شناخت کلمات و فهم مطالب همراه می باشد اینگونه کودکان در خواندن مطالب اشتباهات متعددی دارند و معمولا از خواند دل خوشی ندارند و زا آن اجتناب می کنند

صفحه 41:
OO ‏مشکل در نوشتن‎ ‏دانش آموزان دارای مشکل نوشتن غالبا در هجی کردن‎ * كل هش کل تراسا هات دستوری و نفک 9۳۳ نوشته های آنها وجود دارد و دست خط بدی دارند .

صفحه 42:
OO ‏مشکل در ریاضیات‎ " در اینگونه موارد دانش آموز دچار مشکل در محاسبات ریاضی است . عملکرد کودک مبتلا در شمارش یا جمع زدن حتی اعداد یک رقمی» به میزان چشمگیری پایین تر از حد مورد انتظار برحسب سن و هوش کودک دارد .

صفحه 43:
مشکل کم توجهی - پر تحرکی * کودکان دارای مشکل کم توجهی و پر تحرکی » کودکان شلوغ و پر تحرکی هستند که بنظر می رسد علیرغم جنب و جوش زياد » خسته نمی شوند » غالبا حواس پرت هستند و به سخنان مربیان و معلمان خود گوش نمی دهند » فراموشکار هستند ممکن است وسانلشان را گم کرده و یا در مدرسه جا بگذارند ؛ وسط حرف دیگران می پرند و پر حرف هستند این کودکان حوصله انجام کارهایی را که نیازمند مصرف وقت است ندارند بهمین دلیل در انجام تکالیف مدرسه بسیار ضعیف عمل می کنند اين اختلال با درمان اختصاصی روانپزشکی قابل برطرف شدن می باشد .

صفحه 44:
جه نگاتي در رشد عاطفي » تربيتي و ذهني کودکان در سنین مدرسه موثر است * بعد از خانواده مدرسه مهمترین محیط اجتماعي است که نقش بسزايي در اجتماعي شدن کودك و رشد رواني » عاطفي و تربيتي او دارد * براي كودكي که به مدرسه مي رود دو هدف اصلي موزش و پرورش در نظر گرفته شده است . * لازم است معلمان » مربیان و والدین با کمك یکدیگر محيطي را در مدرسه فراهم آورند تا دانش آموزان احساس امنیت و آرامش نموده و بتوانند علاوه بر کسب دانش از تواناني هاي خد حداکثر: استفاده را بنمایند .

صفحه 45:
* معلمان لازم است دانش آموزان را در اداره کلاس و برنامه هاي آموزشي شرکت دهند و فرصت سوال و اظهار نظر. را براي آنها فراهم آورند.تا با بالا رفتن اعتماد به نس » استعدادهایشان پرورش یاید . * نحوه همكاري و تعاون را از طریق شرکت دادن دانش آموزان در فعالیت هاي گروهي » تقسیم کار » دادن مسئولیت » سخنراني » شعر خواني » نمایش » ورزش و دیگر فعالیت هاي فوق برنامه آموزش دهند .

صفحه 46:
* در جهت تامین سلامت روان کودکان » محيطي فراهم گردد تا نپازهاي عاطفي و رواني دانش آموزان از قبیل کسب موفقیت » جلب توجه و تحسین دیگران و مورد محبت واقع شدن بر آورده شود . * والدین باید بطور فعال در جلسات آموزشي انجمن اولیاء و مربيان شرکت نموده مشکلات کودکان و نحوه برخورد با آنها را بیاموزند . * در صورت وجود اضطراب و افسردگي در دانش آموزان خانواده ها را جهت مشاوره به مرکز بهداشتي درماني ارجاع داده و وضعیت آنان را تارفع چنین مشكلاتي پيگيري نمایید .

صفحه 47:

صفحه 48:

بسم هللا الرحمن الرحيم در پایان جلسه انتظار می رود : ‏ ‏ ‏ – 1کد اختالل رفتاری را بداند و در شناسنامه سالمت درج نماید . – 2اختالالت روانی شایع در دانش آموزان را شناسایی نماید – 3روشهای درمان ابتدایی را بداند و آموزش دهد . اختالل رفتاری ‏ در این قسمت مربی بهداشت یا بهورز ،اختالل روانپزشکی ( اختالالت شدید روانی ،اختالالت خفیف روانی ،صرع ،عقب ماندگی ذهنی و سایر موارد ) را به شرح زیر مورد بررسی قرار می دهد : – 1اختالالت شدید روانی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شنیدن صداهای غیر واقعی که دیگران نمی شنوند دیدن چیزهای غیر واقعی که دیگران نمی بینند برانگیختگی و بیقراری حرف زدن با خود یا با اجسام رفتارهای عجیب و غریب پرخاشگری افکار خودکشی اقدام به خودکشی غمگینی گوشه گیری ناامیدی -بد بینی و سوء ظن ادامه : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مشکالت خواب و اشتها افکار غیر واقعی از دست دادن یا کاهش احساس عالقمندی احساس گناه خوشحالی و سرخوشی بیش از حد عدم تمرکز -پرتحرکی – 2اختالالت خفیف روانی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اضطراب دلهره نگرانی و ترس از آینده درد و ورم معده تنگی نفس عرق کردن تپش قلب سرگیجه وسواس وحشت ترسهای بیمار گونه و غیر منطقی زود عصبانی شدن -شکایات جسمی متعدد – 3صرع : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ صرع بزرگ :حمله تشنج همرا با بیهوشی ،بیرون آمدن کف از دهان و بی اختیاری ادرار حین حمله صرع کوچک :حالت بهت زدگی و خیره ماندن به یک نقطه همراه با از دست دادن هشیاری برای چند لحظه صرع کوچک اغلب در کودکان بوجود می آید به طوریکه کودک در کالس برای چند لحظه هشیاری خود را از دست می دهد .به صحبتهای معلم توجه نمی کند و یا هنگام نوشتن دیکته چند جمله از آن را جا می اندازد صرع مداوم :حمالت تشنج پی در پی که بین دو حمله تشنج ،بیمار به هوش نمی آید صرع طوالنی :حمله صرع که بیشتر از 7دقیقه طول بکشد . - 4عقب ماندگی ذهنی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تاخیر در مراحل رشد دوره نوزادی ( تاخیر در گرفتن گردن ، چهار دست و پا رفتن ،نشستن ،راه رفتن ،حرف زدن و یادگیری آموزش دفع ) اشکال در انجام تکالیف مدرسه ناتوانی در یادگیری مشکالت رفتاری مشکالت ارتباط اجتماعی مشکالت تکلم و زبان ناتوانی در انجام امور فردی روزمره و معمولی بدون کمک دیگران ( غذا خوردن ،لباس پوشیدن و )... – 5سایر موارد : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خرابکاری خشونت و پرخاشگری نافرمانی آتش افروزی دروغگویی کتک کاری رعایت نکردن حقوق دیگران زورگویی فرار از مدرسه یا منزل دزدی گوشه گیری ادامه : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اشکال در برقراری ارتباط اجتماعی بی عالقگی به دیگران تکرار کلمات دیگران گفتار مبهم اشکال در یادگیری و به کار گیری زبان وابستگی به اشیا ء تیک اختالالت دفعی ( ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع ) بیش فعالی کمبود توجه و تمرکز اختالالت یادگیری و افت تحصیلی ناخن جویدن لکنت زبان اختالالت رفتاري و عصبي در كودكان كودكان نيز ممكنست همچون بزرگترها دچار مشكالت و ناراحتي هاي كودكان نيز ممكنست همچون بزرگترها دچار مشكالت و ناراحتي هاي رواني گردند .اين مشكالت مي توانند ناشي از عواملي چون روش هاي تربيتي نادرست والدين ،تبعيض قائل شدن ،مقايسه نمودن كودكان با يكديگر ،خشونت و سخت گيري با كودكان و همچنين وجود اختالف بين پدر و مادر باشد .شايعترين اين مشكالت عبارتند از شب ادراري ،جويدن ناخن و مكيدن انگشت ،ترس ،لكنت زبان ، افسردگي و پرخاشگري شب ادراري شب ادراري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شب ادراري عبارتست از دفع غير ارادي ادرار بعد از سن چهار سالگي در طول روز يا شب ،بدين معني كه اگر كودكي از 5سالگي ببعد ،ماهي يك الي دو بار كنترل ادرار خود را ازدست دهد گفته مي شود دچار شب ادراري است . دالیل شب ادراری : – 2عاطفی – 1پزشکی – 4نوع خواب – 3تکاملی راه حل شب ادراري به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي شود  .نوع اوليه :در اين نوع شب ادراري كودك هيچوقت كنترل ادرار نداشته و علت آن مي تواند ناراحتي هاي عضوي مثل عفونت مجاري ادرار ،بيماري قند ،صرع ، عقب ماندگي ذهني و غيره باشد . ‏ اغلب متخصصان بر اين باورند كه مشكالت پزشكي فقط 1 تا 2درصد تمام شب ادراري ها به شمار مي روند .گاهي كودك مبتال به شب ادراري از مشكلي مانند مثانه كوچك يا ضعف ماهيچه هاي نگهدارنده جريان ادرار رنج مي برد . يا مثال“ اگر كودك پس از آنكه به مدت طوالني رختخوابش را خيس نكرده ،دوباره ناگهان شروع به شب ادراري كرد ،علت مي تواند عفونت دستگاه ادراري باشد .  ‏ نوع ثانويه :كودك بعد از مدتي خشك بودن و داشتن كنترل ادرار مجددا“ دچار شب ادراري شده است .علت اين نوع شب ادراري مي تواند ناشي از عواملي چون مشكالت و مسائل خانوادگي ،تنبيه بدني ،دعواهاي مكرر پدر و مادر ،جدا شدن كودك از مادر ،تولد نوزادي ديگر در خانواده ،ترسهاي مرضي و طالق و جدايي والدين باشد . پس از شناسايي چنين كودكاني در خانوارهاي تحت پوشش ،آنها راجهت مشاوره به مركز بهداشتي درماني ارجاع دهيد و پس از تاييد شب ادراري در كودك به خانواده آموزش هاي زير داده شود : چه آموزشها و توصيه هايي در مورد شب ادراري كودكان بايد به والدين داده شود . ‏ ‏ با كودك خود مهربان باشند و در مقابل شب ادراري اوعكس العمل نامناسب و شديد از خود بروز ندهند و او را تنبيه نكنند .با تنبيه ،تحقير ،سرزنش ومقايسه كردن او با ديگران ،شب ادراري كودك درمان نمي شود . والدين بايد بدانند درصد زيادي از شب ادراري از كودكان ،تا سن بلوغ خود به خود رفع مي شود ،اما درمان كودك به دليل جلوگيري از ضربه رواني به وي بايد هرچه زودتر شروع شود در صورتي كه علت شب ادراري ،مسائل و مشكالت خانوادگي باشد ايجاد محيط آرام و دور از اضطراب و نگراني در خانواده مي تواند در حل مشكل كودك ،نقش بسزايي داشته باشد . عالوه بر مطالب فوق جهت پيشگيري و رفع شب ادراري ،مادران بايد نكات زير را مد نظر داشته باشند : ابراز محبت و تشويق ،در صبح ها وقتي كه كودك خودش را خيس نكرده است . محدود كردن مصرف مايعات كودك ،در عصر و شب توجه و محبت به كودك و ايجاد محيط امن و آرام بيدار نمودن كودك از خواب جهت ادرار كردن در ابتداي شروع درمان در هر شب الزم است وضعيت كودك را تا رفع مشكل شب ادراري پيگيري نماييد در صورت ادامه داشتن مشكل كودك ، خانواده را به پزشك مركز ارجاع دهيد . ناخن جويدن و انگشت مكيدن ‏ ‏ جويدن ناخن و مكيدن انگشت از جمله مشكالت رفتاري در كودكان است كه به مرور زمان در آنها بصورت عادت در مي آيد جويدن ناخن ،بيشتر در مواقع نگراني اضطراب يا ترس از امتحان ،تنبيه و درگيري والدين در كودك ايجاد ميشود ولي مكيدن انگشت معموال در هنگام استراحت صورت مي گيرد .  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ برای ترک عادت : – 1کسب آرامش تدریجی الف – شل کردن دستها ب – شل کردن دهان و آرواره ج – تمرین کردن – 2آگاهی به کودک بدهید – 3موقعیت را عوض کنید – 4وقفه ایجاد کنید .  ‏ ‏ ‏ ‏ در برخورد با اين مشكالت ،موارد زير را به خانواده ها /آموزش دهيد : به كودك خود محبت كرده نسبت به عادات او عكس العمل شديد نشان ندهند و از تنبيه و تحقير وي خودداري نمايند. تهديد و تنبيه ،پاشيدن فلفل و رنگ كردن انگشتان كودك ،دردي را دوا نمي كند و حتي ممكن است ناراحتي او را تشديد نمايد . در شناخت علت اضطراب و نگراني كودك خود سعي نمود و محيطي امن و آرام براي آنها فراهم آورند . ناخن و انگشت خود را تميز نگهدارند تا از بروز بيماريهاي انگلي و عفونت دهان و دندان در وي جلوگيري بعمل نمايد . والدين بايد بدانند مكيدن انگشت عملي است كه كودك در صورت داشتن فرصت كافي به آن مبادرت مي ورزند لذا الزم است در اوقات فراغت ،كودك را به كارهاي دستي مثل كاردستي ، نقاشي و همچنين فعاليتهاي ورزشي مشغول نمايند .  ‏ ‏ ‏ ‏ براي ترك اين عادت در كودك و حتي خود ميتوان از مراحل زيرپيروي نمود . – 1كسب آرامش تدريجي شل كردن دست ها شل كردن دهان و آرواره تمرين كردن – 2 آگاهي را به كودك بياموزيد – 3 موقعيت را عوض كنيد – 4 در ناخن جويدن وقفه ايجاد كنيد و .... لكنت زبان لكنت زبان ‏ لكنت زبان اختاللي است كه بطور غير ارادي با تكرار كلمات و مكث در بيان و يا كشيدگي كلمات بوجود مي آيد . اين اختالل در سنين كودكي شايع است .علت لكنت زبان مي تواند سختگيري والدين در درست صحبت كردن كودك ،ترس از محيط مدرسه ،ترس از افراد غريبه ، ترس از جدا شدن از مادر و اختالفات خانوادگي و يا وجود نقص در ساختمان فيزيكي دهان و زبان باشد .  ‏ ‏ ‏ ‏ در برخورد با چنين مشكالتي ضمن ارجاع كودك به مركز بهداشتي درماني آموزش هاي زير را به خانواده بدهيد . به لكنت زبان كودك توجه نكنند و سعي در اصالح كالم در حين صحبت كردن وي نداشته باشند . از مسخره كردن ،ايراد گرفتن ،تحقير ،سرزنش و فشار بر روي كودك خودداري كنند و با وي رفتاري كامال“ عادي داشته باشند . عواملي كه منجر به اضطراب و ترس در كودك مي گردد را شناسايي و در جهت رفع آن اقدام نمايند . از داشتن چنين فرزنداني شرمسار نبوده آنها را به صحبت كردن در گروه هاي دوستانه و خانوادگي تشويق نمايند . افسردگي اضطراب و افسردگي ‏ اضطراب عادي واكنشي است طبيعي و الزم كه غالبا باعث ياديگري و باال بردن ميزان كارايي و انگيزه در فرد مي گردد .اضطراب وقتي حالت مرضي پيدا مي كند كه از حد طبيعي بگذرد و تعادل رواني فرد را بر هم زند .اضطراب در واقع ترس بدون علت را گويند .كودك دلهره و دلشوره دارد ولي نمي داند چرا ؟ اضطراب در كودكان غالبا واكنشي است نسبت به مشكالت و ناراحتي هايي كه در خانواده رخ مي دهد اين ناراحتي ممكن است در كودكان بعد ازمرگ يكي از اعضاي خانواده ،مردود شدن در امتحانات و ...بوجود آيد .  ‏ اضطراب در کودکان با عالئمی نظیر نگرانی ،دلهره ، بی قراری ،تپش قلب ،حالت تهوع ،دل درد ،اسهال و سردرد می باشد .کودکان مضطرب غالبا کم رو و ترسو بوده از بازیهای دسته چنعی پرهیز می کنند ،شبها به راحتی نمی خوابند و خواب شبانه آنها با بیدار شدنهای مکرر و کابوس دیدن قطع می شود . اضطراب ممکن است بصورت پرخاشگری ،عصبانیت ، کناره گیری از دیگران ،ناخن جویدن و ...خود را نشان دهد.  افسردگي در كودكان غالبا بدليل محروميت از مادر ،فقدان يكي از عزيزان ،درگيريهاي خانوادگي و ..كودك ايجاد مي شود . عالئم افسردگي در كودكان بابزرگساالن فرق مي كند .در كودكان خلق و خوي افسرده و گريه كم ديده مي شود .اختالل رفتاري ،مشكل خواب ،اشكال در تمركز حواس و افت در عملكرد تحصيلي از جمله شايعترين عالئم افسردگي در كودكان مي باشد .اين اختالل در كودكان اغلب موقتي است و موارد كمتري براي مدت زمان طوالني ادامه مي يابد .  ‏ ‏ ‏ در صورت برخورد با چنين مشكالتي در خانواده هاي تحت پوشش ،خانواده را جهت مشاوره به مركز بهداشتي درماني ارجاع دهيد و آموزش زير را به خانواده ها بدهيد . سعي كنند علت مشكل كودك خود را دريافته و در جهت رفع آن اقدام نمايند . محيطي آرام و دور از اضطراب و نگراني را براي كودك خود فراهم نمايند . از سرزنش ،تهديد و تنبيه خود ،خودداري نمايند . پرخاشگري در كودكان ‏ ‏ يكي از داليل عمدهاي كه باعث پرخاشگري و گاهآ حتي فراتر رفته و تبديل به شكستن هنجارها و بزهكاري ميگردد سرزنش و نكوهش هاي بسيار والدين در دوران كودكي و نوجواني است سرزنشهايي كه در انتها باعث از بين رفتن اعتماد به نفس كودكان نسبت به عملكرد خود ميگردد وبه همين منظور دائم تالش ميكنند تا بجاي برآورد و بيان خواسته هاي خود به خواسته هاي ديگران توجه كنند  ‏ چون آموخته اند كه عملكرد ايشان اغلب مورد سرزنش و نكوهش قرار گرفته و ناگزير براي بدست آوردن نوازش از جانب والدين و نزديكان خود مي بايست اين گونه عمل كنند متاسفانه اين عملكرد والدين در بسياري مواقع با شكست روبرو ميگردد زيرا هنگامي كه كودك كاري مورد انتظار را انجام ميدهد ولي نوازش دريافت نميكند احساس ميكند كه به او خيانت شده است به همين دليل بعدها او دچار مشكل شده و راه حل را در گرفتن انتقام با شكستن هنجارها ويا پرخاشگر ميگردد در زير نمونه هايي از اين موضوع ارائه شده است -1 نوازش داده نميشود تا كودك زياد لوس نشود -2 غوره نشده مويز نشو -3 موفقيتهاي كودك فهميده نميشود مشکالت یادگیری ‏ بعضی دانش آموزان با وجود هوش طبیعی در یکی از زمینه های خواندن ،نوشتن و یا ریاضیات مشکل دارند . مشکل در خواندن ‏ مشکل خواندن در دانش آموزان معموال تا سن 8سالگی ( کالس دوم ) مشخص می گردد .این اختالل که در ÷سرها دو تا چهار برابر دخترها دیده می شود با تاخیر و نقص در شناخت کلمات و فهم مطالب همراه می باشد اینگونه کودکان در خواندن مطالب اشتباهات متعددی دارند و معموال از خواند دل خوشی ندارند و زا آن اجتناب می کنند . مشکل در نوشتن ‏ دانش آموزان دارای مشکل نوشتن غالبا در هجی کردن کلمات مشکل دارند اشتباهات دستوری و نقطه گذاری در نوشته های آنها وجود دارد و دست خط بدی دارند . مشکل در ریاضیات ‏ در اینگونه موارد دانش آموز دچار مشکل در محاسبات ریاضی است .عملکرد کودک مبتال در شمارش یا جمع زدن حتی اعداد یک رقمی ،به میزان چشمگیری پایین تر از حد مورد انتظار برحسب سن و هوش کودک دارد . مشکل کم توجهی – پر تحرکی ‏ کودکان دارای مشکل کم توجهی و پر تحرکی ،کودکان شلوغ و پر تحرکی هستند که بنظر می رسد علیرغم جنب و جوش زیاد ،خسته نمی شوند ،غالبا حواس پرت هستند و به سخنان مربیان و معلمان خود گوش نمی دهند ،فراموشکار هستند ممکن است وسائلشان را گم کرده و یا در مدرسه جا بگذارند ،وسط حرف دیگران می پرند و پر حرف هستند این کودکان حوصله انجام کارهایی را که نیازمند مصرف وقت است ندارند بهمین دلیل در انجام تکالیف مدرسه بسیار ضعیف عمل می کنند این اختالل با درمان اختصاصی روانپزشکی قابل برطرف شدن می باشد . چه نكاتي در رشد عاطفي ،تربيتي و ذهني كودكان در سنين مدرسه موثر است ‏ ‏ ‏ بعد از خانواده مدرسه مهمترين محيط اجتماعي است كه نقش بسزايي در اجتماعي شدن كودك و رشد رواني ، عاطفي و تربيتي او دارد براي كودكي كه به مدرسه مي رود دو هدف اصلي موزش و پرورش در نظر گرفته شده است . الزم است معلمان ،مربيان و والدين با كمك يكديگر محيطي را در مدرسه فراهم آورند تا دانش آموزان احساس امنيت و آرامش نموده و بتوانند عالوه بر كسب دانش از توانائي هاي خد حداكثر استفاده را بنمايند .  ‏ معلمان الزم است دانش آموزان را در اداره كالس و برنامه هاي آموزشي شركت دهند و فرصت سوال و اظهار نظر را براي آنها فراهم آورند تا با باال رفتن اعتماد به نفس ، استعدادهايشان پرورش يابد . نحوه همكاري و تعاون را از طريق شركت دادن دانش آموزان در فعاليت هاي گروهي ،تقسيم كار ،دادن مسئوليت ،سخنراني ،شعر خواني ،نمايش ،ورزش و ديگر فعاليت هاي فوق برنامه آموزش دهند .  ‏ ‏ در جهت تامين سالمت روان كودكان ،محيطي فراهم گردد تا نيازهاي عاطفي و رواني دانش آموزان از قبيل كسب موفقيت ، جلب توجه و تحسين ديگران و مورد محبت واقع شدن بر آورده شود . والدين بايد بطور فعال در جلسات آموزشي انجمن اولياء و مربيان شركت نموده مشكالت كودكان و نحوه برخورد با آنها را بياموزند . در صورت وجود اضطراب و افسردگي در دانش آموزان خانواده ها را جهت مشاوره به مركز بهداشتي درماني ارجاع داده و وضعيت آنان را تارفع چنين مشكالتي پيگيري نماييد . خسته نباشيد رضيه باغستاني كارشناس بهداشت مدارس

62,000 تومان