اخلاق

اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی - بخش چهارم

صفحه 1:
اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکزد

صفحه 2:
مشو دل محمد سركل زائى تخصص: دكتراى الهيات اديان و عرفان سوابق تدريس: دانشگاه های آزاد؛علمی كاربردى و مراكز آموزش عقيدتى وزارت دفاع از سال 49600 _ممم6)

صفحه 3:
منبع درسی اخلاق حرفه اي در مدیریت با رویکرد اسلامی مولفان :دکتر محمد مهدي پرهیزگار و روح الله حسينى انتشار ات دانشكاه بيام نور

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
فصل هشتم تجارت مبتنی بر اصول اخلاقی از نظر اسلام

صفحه 7:
اهداف تجارت اخلاقی و اسلامی در اسلام هر نوع فعالیت و رفتاري داراي هدف است. کسب و کار و تجارت نیز که از اهمیت زيادي برخوردار است در اسلام تجارت دار اي اهداف خاصی است. هدف اصلی اخلاق در تجارت اسلامی کسب فضیلت و رضایت خداوند است

صفحه 8:
اهداف راه اندازي کسب و کار از دیدگاه اسلام جلب رضایت خداوند: کار و کسب- حلال عبادتو جهاد در رلم خداوند ,محسوب می شود کسب روزیحلال -© تامین آبرومندانه مخارج زندگی -0 کمک به مستمندان(در صورت-6 توانمندي مالی)

صفحه 9:
در اسلام بازرگانی» خرید و فروش و کسب و کار داراي احکام متعدد و مختلفی است که به :صورت کلی به انواع زیر تقسیم می شود بعضی از امورات مربوط به کسب و کارها در معامله و کسب انجام دهند و رعایت کنند. همه این امور در جهت رضایت و خشنودي ,خداوند است

صفحه 10:
قا سر بعضى از امورات مربوط به كسب و كارها مكروه است که بهتر است آنها را در ,معامله و کسب انجام ندهیم

صفحه 11:
معامله حلال بعضی از امورات مربوط به کسب و کارها حلال است که ضروري است آنها را در معامله و کسب انجام دهیم. كسب و كار حلال بايد با توانایی و تخصص فرد هماهنگ باشد و بر کار تسلط حرفه اي و اطلاعاتی داشته باشد. کسب وکار حلال کسبی است که کرامت فرد را حفظ می کند .و فرد را به کمال مطلوب سوق می دهد

صفحه 12:
بعضی از امورات مربوط به کسب و کارها حرام است که ضروري است آنها را در معامله و کسب انجام ندهیم و از آنها بپرهيزیم. كسب و كاري كه موجب ضرر و زيان و بدبختى براي ديكران يا اجتماع بشري باشد و امنيت اقتصادي و جانى افراد را مخدوش كند حرام است و گناه شمرده مى شود؛ مانند :كم فروشى قمارء رباء رانت خواري و ... اصول

صفحه 13:
اصول اخلاقی در تجارت اصول اخلاقی متعددي در حوزه تجارت مطرح است که باید در خرید و فروش هاي شرکت ها و افراد :لحاظ شود و اين اصول عبارتند از صداقت -0 وفاي به عهد و اجراي‌تراردادها (پايبندي به تعهدلتو 9۰ مسئولیت پذيري -حفظ حقوق اساسی خریداران) نيت خير در تجارت9 تاکید بر تجارتبرد- برد -6 تبلیغات واقعی -6

صفحه 14:
تجارتكالاهاي مفيد برلي.© فرد و جامعه تجارتمبتنی بر قرارداد با-م» مفاد و مسئولیت هاي شفاف رعایت انصاف و عدالت-6

صفحه 15:
رعایت فقرا و مستضعفین در-2* خرید و فروش رسیدگی به درخواستها یا6 شکایات و پاسخگویی تجارتبر اساس اگاهی از-6 احکام اسلامی

صفحه 16:
فسخ قرارداد در صورتيشيمانى- 00 طرف مقابل آسان گرفتن در خرید و فروشن-0) شجاعت -49 قرض دادن‌به نیازمندلن 09 استفادم از معيارهاي اندازم كير ‎dP -.s.‏ استاندار! ‎a‏

صفحه 17:
عوامل غير اخلاقى در تجارت دروغ كويى -0 تبلیغات نادرست» غیر واقعی » كمرلم كننده. © و فریبنده ؛برالیفریب‌مشتری(مبا لفه یا اغرا ق در خصوص کللاها یا خدمات) توجه صرف به تامين سود خود (منفعت-9 طلبى) كرانفروشى-:6 احتكار-.© كم فروشى-©

صفحه 18:
مجبو ركردن‌مشتري به خرید-م» فروش‌یک کالا در گرو خرید كالاي-0 دیگر فروشيا توليد كالاهاي تقلبى و غير-.© واقعى (غش) خريد و فروشكالاي قاجاق-000 فروشناقص و ناخا اس كالا مانند -00 وزنكم كالا به زيان مشتري

صفحه 19:
تولید یا فروش‌کكالاهاي نامر غوب-19) عدم تحویل و ارسال به موقع کالا-) دادوستد اعضاي انسانی -6) دادوستد كالاهاي حرلم و مکرو-49 دادوستد كالاهاي مخلوط حلال با-4 حرلم و یا مکرود

صفحه 20:
فرار از پرداخت مالات-) عدم رعایت استانداردهاي ایمنی و-06 بهداشتی ارائه اطلاعات و صورتحسابهاي -49) مالی غیرواقعی و نامعتبر به سهام عدار لن توليد و فروشكالاهاي مضر و -00)© زيان آور

صفحه 21:
عدم انطباق كالاي توليدي ب-60 عرضه شده با كالاي توافق شده مطرح نکردن‌و مخفی کردن 60 عمدي عیب کالا از خریدار عرضة و تحویل كالاي کهنه و-060 تعميري به جاي كالاي نو

صفحه 22:
پيامدهاي صداقت و دروغ در تجارت و معاملات بازرگانی امام على (ع) از قيقت حقيقت ايمان آنست كه بنده خدا راستگوئی را شیوه خود سازد تا يکه از دروخ در آنجا هم كه سود فراوان براي او دارد نفرت کند .(تحف حدیث (sse دروغ تباهی شخصیت است .(غررالحکم ص ©0©) . العقول صفحه 4 :ييامبر(ص) بازركان راستكو رون قيامت در سايه حمايث خداست

صفحه 23:
فواید تجارت مبتنی بر اخلاق ایجاد اعتماد ایجاد اعتبار تداوم همکاري ‎gla‏ تجاري وجه و شهرت مطلوب سهولت و سادگی تجارت

صفحه 24:
توسعه تجارت تأمین منافع بلندمدت رفاه عمومی

صفحه 25:
مسئوليتهاي اخلاقی شرکت هاي بازرگانی و توليدي در قبال فروش کالاو خریداران (حقوق اساسی مصرف کنندگان و خریداران کالا ) حق انتخاب کالا-4 دسترسی به اطلاعات واقعی در بارد کالا-9 تامین منافع و نيازهاي مورد انتظار مصرف کننده-9 ‎gla VS al gi‏ غیر. مضر و مفید برلیسلامتی-6 ‏جبرلن‌خسارتیا پرداخت غرامت-6 ‏آموزش‌مصرف کالا و نحوه استفادم مطلوب از-6 ‏کالا به خریدار و مصرف کننده

صفحه 26:
عوامل موثر در توسعه و موفقیت تجارت و تولید عوامل مهمی می تواند توسعه و موفقیت تجارت و تولید را تحت تاثیر قرار دهد که در ادامه به آنها اشاره می شود صداقت و درستکاري-) نیکی کردن(فكري و روانی و مالی)-9 تقوا و برهيزكارج© صدقه و انفاق -@ طلب آمرزش‌و استغفار به درگاه الهی ‎S-‏

صفحه 27:
دعا به درگاه خداوند-6 رعایت پاکیزگی و بهداشت-» خوش اخلاقی و اخلاق نیکو-6

صفحه 28:
ویژگی هاي اخلاقی قراردادهاي تجاري قوانین اخلاقی متعددي وجود دارد که در یک قرارداد تجاري باید لحاظ و رعایت شوند این : قوانین عبارتند از بالغ و عاقل بودنطرفين قرارداد -0 نوع معاملات مشخص باشد -© شرايط يرداخت مشخص باشد -© شرايط معامله مشخص باشد - زمان اجرلي‌خرید و فروش‌و تحویل -6

صفحه 29:
مسئولیت طرفين مشخص باشد -© شرايط و شيوه جبرانمشخص باشد-م” كليه معاملات بايد مبتنى بر اسناد و-. © مداركرسمى باشند نوع كالا مشخص باشد(صراحت وج صداقت در معرفى كالاها و خدمات)

صفحه 30:
شرایط مربوط به مرجوع شدن کالا-0) مشخص شود ضمانت نامه کالا و خدمات بعد از-00 فروش‌آن آگاهی کامل طرفین قرارداد از تمامی-46 مفاد حقوق و وظایف شفاف و مشخص-19 ميان طرفين در یک قرارداد تجاري

صفحه 31:
و تبلیغات تجاري کاتا لوگ یا بروشور تبلیغی کالا منعکس-) کننده واقعیت و برخوردار از عفت کلام .باشد عدم استفادم از تصاوير غيراخلاقى و-د© غيرواقعى برلهمعرفى كالا و فروش عدم استفادم از نام و تصاویر افراد یا -© شخصيتهاي معروفهدوناخذ رضايت كتبى آنها در تبليغات تجاري

صفحه 32:
عدم استفادم از مارك‌و علامت ‎P=‏ ‏تجاریدیگران‌در تبلیغات تجاري تبلیغ برلي‌کالاها يا خدماتی که -6 به سلامت افراد و جامعه و محیط ,زیست آسیب‌نرساند

صفحه 33:
اهمیت تولید و تجارت از دیدگاه اسلام در حدیث آمده است که خداوند سازنده ماهر را دوست دارد هر فرد معتقد به مبانی دینی که براي تأمین حوایج خود و برآوردن نيازمنديهاي خانواده یا جامعه اش» جد و جهد می کند» نوعی عبادت در آستان پروردگار بی .نیاز بجا میآورد خداوند انسان حرفه اي و امین را دوست دارد

صفحه 34:
: پیامبر اکرم (ص) عبادت هفتاد جزء است که افضل .اجزاي آن طلب روزي حلال است :امام موسى بن جعفر ع هركس كه به دنبال روزي حلال باشد تا به خود و خانواده اش کمک کند مانند مجاهد در راه خدا خواهد بود

صفحه 35:
پیامبر اکرم (ص) می فرماید: خداوند بنده ی باایمان پیشه‌ور را دوست دارد و هیچ یک از شما غذایی گواراتر از دسترنج .خود نخورر ده است

صفحه 36:
على ع دست به انواع بازركانى بزنيد كه تجارت ها عامل بى نيازي شما از اموال مردم است و براستى خداوند شخص صاحب حرفه .درست كار را دوست دارد

صفحه 37:
بيامبر ص وقتی چيزي خريدي پیش از آن که او را تحویل ,بگيري» نفروش

صفحه 38:

39,000 تومان