صفحه 1:
-:
3
صفحه 2:
EC
eC
a معناشناسی و بررسی کاربردهای قر آنی ازواج
ee ee oT eee) Less) 6
صفحه 3:
مقدمه
قرن کریم بهعنوان منبع هدلیت الهی. علاوه بر بیان اصول اعتقادی و لحکام شریعت. یه توصیف نعمتهای اخروی
از جمله همسران بهشتی پرداخته است.
*_ این توصیفات که در آیات مختلف با تعبیراتی مانند حورالعین» کواعب و مقصورات آمده. همواره محل اختلاف
foyer a bits,
کلیات پژوهنی *_برخی آنها را نعمتهای جسمانی و برخی دیگر تمثیلی از لذتهای معنوی دانستهاند. اين اختلاف دیدگاهها بر
درک متون دینی» ماهیت آخرت و جایگاه مومنان تأثیر دارد.
معناشناسی و کاربردها
بررسى آیات
صفحه 4:
ضرورت و اهمیت موضوع
روششناسی پژوهش
کلیات پژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسی آیات
انتيجهكيرى وبيشنهادها | !
ااا
صفحه 5:
روششناسی پژوهش
کلیات پژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسى آیات
گیری و پيشنهادها
های مختلف به آیات ناظر بر همسران بهشتی چیست؟
* دیدگاههای مختلف چگونه ارزیابی میشود؟
يرس شهاى اصلى بزوهش
* مفهوم دقیق واژگان حورالعین, کواعب. اتراب و مقصورات از منظر لغوى و
تفسیری چیست؟
دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت دریاره این توصیفات چگونه است؟ a 58 مود
ی sty أين توصيفات جكو 05
ن توصيفات تمثيلى و نمادين هستند يا Sl» caaly . پرسشیهای فرعی پژوهشس
آنها وجود دارد؟
* تفسير اين آيات جه تأثيرى بر درك معاد و نظام پاداشهای الهی دارد؟
صفحه 6:
* بررسی مفاهیم و ریشهشناسی لفوی واژههای مرتبط با همسران بهشتی
روش شناسى پژوهش تحلیل تفسیری و مقایسه دیدگاههای مفسران شیعه و اهل سنت
٠ اراك متعا از اين توصیفات فراتر از برداشتها
کلیات بژوهش ارائه درکی متعادل و علمی از اين توصیفات فراتر از برد ای سطحی
تبیین جایگاه این توصیفات در نظام پاداشهای اخروی و ابعاد معنوی آنها
معناشناسی و کاربردها
بررسى آیات
گیری و پيشنهادها
صفحه 7:
معناشناسی و کاربردها
بررسی آیات
نتیجهگیری و پيشنهادها
صفحه 8:
نمادین با واقعی بودن ز بان قر آن
مقدمه
روششناسی پژوهش * زبان واقعگرایانه: الفاظ قرآن دلالت بر معنای حقیقی دارند.
* زبان نمادین: برخی گزارهها. مانند داستان آفرینش حضرت آدم (ع)؛ استعاری هستند.
* دیدگاه ترکیبی: برخی آیات نمادیناند اما گزارههای قرآنی معنادار و صادقاند
معناشناسی و کاربردها
موافقان: شریعتی؛ سروش, شبستری مخالفان: علامه طباطبایی, مطهری» معرفت. فضلاله
بررسی آبات
نتیجهگیری و پيشنهادها * وجود آیات متشابه. بیان مفاهیم فرامادی با الفاظ حسی. گستردگی معانی برخی واژگان در قرآن
صفحه 9:
مقدمه
روششناسی پژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسی آیات
انتيجه كيرى و پيشهادها
نمادين يا واقعى بودن نعمتهاى بهشتى (همسران بهشتى)
له دی (علامه طباطبایی) : اين توصیفات برای تقریب مفاهیم غیبی به ذهن انسان است و نمایانگر کمال روحی و آرامش
معتووائد
دیدگاه واقعی (فخر رازى): توصيفات قرآن حقيقى بوده و به لذتهاى جسمانى و روحانى در بهشت اشاره دارند.
توصیفات فرهنگ عرب آن زمان بوده و پیام اصلی آنها اائه تصویری از پاکدامنی و
گاه میانه (قرطبی): این توصیفات هم بُعد جسمانی و هم بُعد معنوی دارند
صفحه 10:
مقدمه
روششناسی پژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسی آیات
انتيجه كيرى و پيشهادها
كيفيت معاد (روحانى يا جسمانى بودن)
صفحه 11:
مقدمه
روششناسی پژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسی آیات
انتيجه كيرى و پيشهادها
همسران بهشتی در قرآن
صفحه 12:
روششناسی پژوهش
کلیات بژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسى آیات
ریشهشناسی واژه «زوج» و کاربردهای آن
انی: «زوج» به معنای هر چیزی که جفت داشته باشد.
«زوج» بهعنوان هر مکمل یا قرینهای که به هم پیوند میخورد. تعریف شده است.
فیروزآبادی: بهطور عمومی. «زوج» به جفتهاءاعم از انسانها. حیوانات و اشیاء اطلاق میشود.
هران در قرآن: أيه 25 سور يقره: وله SIT نله منای همسرن پاک و بهشتی.
جفتها در آفرینش: آیه 49 سوره ذاريات: »وم كل شَيْء حُلفنا زوْجَينٍ». به جقتهاى مخلوقات اشاره فارد. آيه 1:43 .سوره انعام:
«ثَمَائية أزواج». به جفتهاى مختلف در حيوانات اشاره مى ند .
ait) sgl akg gate lei calle « Qa) quip ole Luanne * اا
edge gull
lye as (Thad hs Stale a «ea PLAY Ga al رابطهاتسانی در
استفاده استعاری: گاهی واژه «زوج» برای توصیف همرامیهای معنوی یا فکری نیز استفاده میشده است.
* مثال: در اشعار امرؤ القيس. واز:
«زوج» به دو دوست نزديك اطلاق شده است.
زه «زوج» در
واژه «زوج» در هن 7
میشود. از جفتهای طبیمی در آفرینش نا روابط انسانی و مفاهیم معنوی. در قرآن. این واژه نماد هماهنگی. تکامل و نظم در آفرینش الهی
است.
آن و زبان عربی. معنای گستردای دارد که بهطور خاص به همسر محدود تمیشود. این واژه به هر جفت یا مکملی اطلاق
حل < ۶ 4۶
صفحه 13:
ازواج در اصطلاح
مقدمه
روششناسی پژوهش
رای در بچشت زر شاهری و مصوی ز 2 ی ور ی ری رک یه
هماهنگی: روابط بدون اختلاف و به کمال میرسد.
صفحه 14:
مقدمه
روششناسی پژوهش
کلیات پژوهش
بررسی آیات
گیری و پيشنهادها
کاربردهای قر آنی ازواج
* «وَبَشَرٍ الَذِينَ آمَنُوا وَعَملُوا الصّالحَات...» كه در آن «ازواج مطهره»
بهعنوان تعمتی برای مومنان در بهشت توصیف شده است. این
همسران از هرگونه آلودگی جسمانی و معنوی پاک هستند و بهعنوان
نمادی از آرامش و کمال در بهشت معرفی میشوند.
ASEH Je» بِخَيْر من ذُّلكُمْ ..» در اين آيه نيز «ازواج مطهره»
بدعنوان ياداشى براى كسانى كه تقوا ييشه كردطند. آمده است. اين
همسران از كمال جسمانى و معنوى برخوردارند و موجب رضايت و
أرامش مؤمنان در بهشت مىشوند.
>
ین آمَنُوا وَعَملُوا لسّالخات...» در لین آیه نیز «ازواج مطهره»
بهعنوان یکی از نعمات بهشتی برای مومنان ذکر شده است که این
همسران از هرگونه نقص و آلودگی دنیوی مبرا هستند.
صفحه 15:
مقدمه
روششناسی پژوهش
کاربردهای ق رآنی ازواج
غذن. يذخلوتها ومن صلخ من آنائهم وأزاجین وزنهم...۳: در این آیه وایه «زواج» به
هرن اک رهق سر هار سل هیا سل بارس سر را
Syrups jas Cale gues كار ay Gas pause باه س هی ۱
* علامه طباطبلیی در تفسير «الميزان» مىكويد لين آيه نشاندهنده رحمت الهى است كه به مؤمنان اجازه
میدهد تا خانوادههاى صالح خود را در بهشت همراه داشته باشند.
مكارم شيرازى در «تفسير نمونه» اشاره مىكند كه اين آيه به بيوند خانوادكى در بهشت تأكيد دارد و
نشان میدهد که همراهی همسران و خانوادههاى صالح. موجب آرامش بيشتر مؤمنان مىشود.
gos ots piles, tp * التى وَعَذتَهَم perl cel de ale oe وذزننهغ...»: در eal gal
«ازواج» به همسران مومنان اشارهدارد که به دلیل اعمال صالح آنانبه بهشت ملحق میشوند. لین آیه
دعای ملانکه برای بخشش و رحمت الهی است که خانودههای صالح را به همراهمومنان در بهشت میبرد.
علامه طباطبیی میگوید ین آیه بر لطف و رحمت الهی تأکید داد که به مومتن اجازه میدهد تا
خاتوادههاى صالح خود را در بهشت همراءداشته باشند.
مکارم شیرازی معتقد است لین آیه نقش پیرندهای خلولدگی در بهشت را قوبت میکند و نشاندهنده
اوچ رحمت الهی است.
صفحه 16:
مقدمه
روششناسی پژوهش
بررسی آیات
نتيجهكيرى و بيشنهادها
كاربردهاى قرآنى ازواج
* «هُم وَأَزْوَاجَهُمْ فى ظلالٍ غلى الأرائى » : دراين آيه. «ازواج» به همسران
ee se By eee pclae neue ابن ا 6. آیه 56 سوره ین
همراهى تمادى از لذت و سعادت ابدى است.
یه نشاندهنده سعادت ایدی در کنار همسران در بهشت است.
* مکارم شیرازی: این تصویر را نمادی از زندگی سعادتمند در بهشت میداند.
آلوسی: اين آيه را به عنوان تعمتى از خداوند براى مؤمنان و خانوادههايشان مىدائد.
* «ذلوا لح شم وآزواجگم نخبرون
دارد که با شادی و سرور وارد بهشت میشوند.
در این آید. «ازواج» به همسران مومنان اشاره
* علامه طباطبایی: این آیه را نشانه رحمت و نعمت الهی برای مومنان و همسرانشان در
بهشت میداند-
* مکارم شیرازی: این همراهی را یکی از بزرگترین پاداشهای الهی میداند.
* الوسي: ابن أيه a شادی و رضایت ابدی در کنار همسوان آشأره درد
محدود به همسران زن برای مردان: «ازواج» فقط به زنان بهشتی اشاره دارد که به مردان
فاده مىخود- 1
* كستردهتر: «ازواج» به جفتهاى معنوى و خانوادءها اشاره دارد. نه صرفاً به
صفحه 17:
روششناسی پژوهش
کلیات بژوهش
معناشناسی و کاربردها
بررسی آیات مشتمل بر اوصاف همسران بهشتی
وازه «حور» از ريشه «اح+وحر» در عربى به معناى سفيدى خالص در تضاد با سياهى الست. اين وازه به زيبابى جشمها و كمال ظاهرى زنان بهشتی
أشاره دارد. در قرآن. «حور» نماد زيبابى ظاهرى و طهارت معنوى زنان بهشتى أست.
* سوره دخان, آيه 54: به زنان با چشمان درخشان آشارهدارد.
*ننورة الزحمن, آید 2
* سوره وق أيه 22: به زبيايى كامل و طهارت روحانی زان بهشتی شاه میکند.
به زنان پاکدامن در خیمههای بهشتی اشاره دارد.
* «کواعب> از ريشه «کسع-ب> به معتای برآمدگی و بلوغ جسمانی است. این وژهبرای زتنیبه کر رفته که بهکمال زیبایی جسمانی رسیدهاند.
سوه تب یه 33: نی که به وج لوغ جسمانی رسیدهاد و زیببی برچستهای درد
* «اتراب» از ريشه «ثحرعب» به معناى همسن و سال بودن است. اين وازه به همافنكى جسمانى و روحانى زثان بهشتى اشاره دارذ.
* سورهوافعه, آیات 237-36 به همستی و هماهنگی کامل بین همسران بهشتی اشارهدارد.
صفحه 18:
معناشناسی و کاربردها
نتیجه گیری و پيشنهادها
* وزههزش» از ریشهی «ف-رمش» به معنایگستردن و پهن کردن است و در قرنبه polled laa oil, ool seu cea
ably أن لاقي ار رف و أماوضى بیدفند. ممطدوی و طبربی نیز لین واه را لاد رمع مادیهشاعیبه ارام معتوی Fes
wads
* سورهالرحمن, یه ۵۴: اشاره 4 eyed Sigg Ile layin
* سوره واقعهء أيه 5: اشاره به يسترهاى مرتفع و باشكر
* علامه طباطبابى. مکارم شیرازی و فضر رازی این وا
زه «مقصورات» از ریشهی «قح-ر» به معنای محدود کردن و محافظت است. این وژه در قران بهزنان بهشنی اشارهدارد كه از هرگونه تمس
نامناسب محفوظاند. راغب اصفهانی. ینفارس و فبروزآبادی آن را تشانهای از پاکدامتی و طهارت معرفی rales S
سورهارحمن, آیه ۷۲:زتان بهشتی که در خیمهها محفوظاند.
* سورهصافات. یه ۴۸ زان پاکدامتی که ناه ود را محدودکردهاند.
* علامه طباطبايى: مكار شيرازى و فخر وازى تأكيد دارتد كه ابن وازه علاوه بر حقاظت فيزيكى, ييار كمال معنوى اسث.
را ماد رفه مادی و معتوی در بهشت میدانند.
* وازه «عين» از ريشدى «عمى-ن» به معناى جشم است و در قرآن به جشمان زيبا و درشت زتان بهشتى اشاره دارد. راغب اصفهانى. ابنفارس و
فیروزبادی آن را نشانداى أز زيبابى و طهارت مىداتند.
صفحه 19:
بررسی واژه «حور» در قرآن
«حور» از ريشه «حودر» به معنای سفیدی خالص در تضاد با سیاهی عمیق است که به زیبایی چشمان اشاره دارد.
راغب. ابنفارس و فيروزآبادى آن را نشاندهنددى كمال جسمانی و روحی میدانند.
مقدمه
: همان معناى سفيدى خالص و تضاد رتكى در جشمها وا در
روششناسی پژوهش * تفسیری: علامه طباطبایی و طبرسی این توصیف را نشانهی زیبایی. پاکدامنی و محفوظ بودن زتان بهشتی میدانند.
آشاره به زیبایی چشمان و طهارت اخلاقی.
* تفسیری: اینفارس و فیروزآبادی آن را نماد جمال مطلق و پاکی معنوی توصیف کرداند.
لقوی: ute gl ید و تاهی در ناد که نعاندمندهع: a eg ale
راغب. ابنفارس و مصطفوى اين ويذكى را هوزمان به زيبايى ظاهرى و كمال روحى تفسير كرددائد.
صفحه 20:
مقدمه
روششناسی پژوهش
بررسی واژه «کواعب» در OF
واژه «کواعب» از ريشه «ک-ع-ب» به معنای برجسته بودن گرفته شده و به دختران جوانی اشاره دارد که به بلوغ جسمانی
رسیدهاند. راغب اصفهانی. اینفارس. فیروزآبادی و مصطفوی اين واژه را نشانهای از زیبایی کامل و نشاط جوانی دالستهاند.
علامه طباطبایی : اشاره به زنان جوان بهشتی که در نها
مکارم شیرازی: بیانگر زیبایی. جوانی و پاکدامنی زنان بهشتی در کنارنعمتهای روحانی
فخر رازی: تأکید بر طراوت معنوی و آرامش روحی در کنار زیبایی جسمانی.
آلوسی و طبرسی: زیبیی کامل زنانبهشتی همراه با طهارت اخلاقی و نعمتهای الهی.
زيبايى و طراوت معنویاند.
تفاسیر مختلف. واژه «کواعب» را به عنوان نشانهای از زیبایی جسمانی» طراوت معنوی و پاکدامنی زنان بهشتی تعبیر کردهاند که
بخشی از نعمتهای کامل الهی در بهشت محسوب میشود.
صفحه 21:
بررسی واژه «اتراب» در قرآن
* تحلیل لفوی
نزدیکی
ofl «اتراب» از ربشه هت رسب > بهمعنای همسن و سال بودن گرفته شده است. این واه که از «تراب» (خاک) مشتق شده. به
ماهیت و هماهنگی سنی اشاره اد
مقدمه 5
علامه طباطبايى: اشارة به برابرى سنى و هماهنگی روحی و جسمانی زان بهشتی با همسرانشان.
مكارم شيرازى: نمادى از كمال نعمت و آرامش روحى در يهشت
فخر رازى: دلالت بر بلوغ جسمانى و روحى و ايجاد لذت معنوى.
i! as
آلوسی و طبرسی: اشاره به تعادل و هماهنگی در روابط بهشتی, همراه با پاکدامنی اخلاقی. * ea a
* تحلیل لفوی: همانند آیهقبل. وژه «اتراب» به بابری سنی و هماهنگی جسمانی و روحی اشاره دا
علامه طباطبایی: عاوه بر برابری سنی. به هماهنگی روحی و معنوی ره درد.
مکارم شیرزی: ile جواتی و طراوت زنانبهشتی و پاداش الهیبرایموسنان.
فخر رازى: برابری سنى و كمال جسمانى را نشانهاى از رضايت روحى و لذت معتوی میدا
ألوسى و طبرسى: اشاره به زيبابى ظاهرى. طهارت اخلاقى و باكدامنى.
صفحه 22:
صابزدمیمتد
مقدمه
معناشناسی و کاربردها
نتیجهگیری و پيشنهادها
بررسی واژه «فزش » در قرآن
در أيه به تختها و بسترهاى فاخر اشاره دارد كه
راغب اصفهاتى: فرش را نمادى از رفاه كامل و آرامش جسمانى و روحى در بهشت مىداند.
ابنفارس: اين وازه به معناى كستراندن يسترهاى راحت است كه علاوه بر آسايش مادى به آرامش روحى و رقاه معنوى اشارة
فیروزآبادی: به تختهاى مجلل و ارزشمند تعبير كرده است كه نشاندهنده رفاه بهشتيان است.
مصطفوی: علاوه بر مفهوم فیزیکی, این واژه را به آرامش روانی و امنیت کامل در بهشت مرتبط دانسته است.
علامهطباطبایی:فزش مرفوعة را به تختهاى رفيع تفسیر کرد
آن را نمادی از رفاه و احترام ويزه به مؤمنان در بهشت مى:
مكارم شيرازى: اين تختها علاوه بر رفاه مادى. نشاندهنده مقام والاى معنوى مؤمنان است.
* فخر رازى: بر شکوه و عظمت نعمات بهشتی تأکید دارد.
* آلوسی: به بسترهای فاخر و جایاههایبلندمرتبهاشارهدارد که آرامش روحی و معنوی بهشتیان را نشان میدهد.
طبرسی: تأکید
که این بسترها نمادی از نعمتهای برتر الهی و مقام بالای معنوی است.
صفحه 23:
بررسی واژه «مقصورات » در قرآن
۹ تفسير لغوى: «مقصورات» به زنانى اشاره دارد كه در حريم خاص و محفوظائد. تمادى از باكدامنى و طهارت.
و لفوی: مقصورات» به زناتى حريم خاص و محفوظائد. نمادى از پاکدامنی و طها
. و باك از آلودكى اخلاقى onl AL
ابنفارس: زناتى با حريم خاص و باكدامنى كامل.
مقدمه
* فیوزآبادی: زنتی که از آلودگی دورند.
* علامه طباطبايى: طهارت روحى و معنوى زتاتى كه از آلودگی دورد
روششناسى بؤوهش ١ * مكارم شيرازى: زنائى با طهارت اخلاقى و معنوى بالا
كليات بزوهش
تفسیر لفوی:«مقصورات» به زنانی اشاره دارد که در حریم خاص و محفوظاند. نمادی از پاکدامنی و طهارت.
معناشناسی و کاربردها
نی با نگه پایین و محفوظ از آلودگی.
آيات :
* ابنفارس: زنانی محفوظ از هرگونه آلودگی
مکارم شیرازی: زنانی پاکدامن و محفوظ
ر حریم خاص.
7 قخر رازی: زنانی با طهارت اخلاقی و معنوی.
نیجهکیری و بيشتهادها ار ۳ تک رس
صفحه 24:
بررسی واژه «عين » در قرآن
تفسیر لغوی:«عین » از ريشه «ع-ی-ن» به معنی چشم است و در این آیه به چشمان درشت. زیبا و درخشان اشاره دارد.
مقدمه
روششناسی پژوهش
* راغب: چشمان درشت و جذاب که نمادی از زیبایی ظاهری و طهارت اخلاقی هستند.
ابنفارس: جشمانى وسيع و روشن كه نمادى از كمال زيبايى و باكدامتى است.
* فیروزآبادی: چشمان درشت با کنتراست بالا که نمایانگر زیبایی و لطافت معنوی است.
علامه طباطبایی: این توصیف زیبایی ظاهری همراه با پاکدامتی اخلاقی را جلوهای از نعمتهای بهشتی میداند.
مکارم شیرازی: توصیف جشمان درشت و زيبا بهعنوان نمادى از لذتهاى بهشتى با ابعاد روحى و جسمانی.
صفحه 25:
تحليل تطبيقى تفاسير شيعه و اهل سنت
* علامه طباطبايى به حورالعين از منظر معنوى و روحانى نكاه كرده و معتقد است
كه توصيفات قرآن فراتر از زيبايى ظاهرى است. حورالعين نماد زيبايى. طهارت
اخلاقی و آرامش روحی در بهشت هستند كه براى مؤمنان فراهم شدءائد.
دیدگاه به لذتهای معنوی تأکید دارد.
مقدمه
* فخر رازی نیز حورالعین را ترکیبی از زیبایی جسمانی. طهارت اخلاقی و آرامش
روحی میداند. ار معتقد است که این توصیفات تمثیلی بونه و نمادی از
روششناسی پژوهش پاداشهای معنوی براى مؤمنان هستند که فراتر از درک مادی بشر است
مکارم شیرازی بر ابعاد معنوى حورالعين تأكيد دارد و اين وازدها را فراتر از
زیبایی ظاهری میداند. برای اوه حورالعین نمادی از پاکدامنی, طهارت اخلاقی و
لذتهای معتوی بهشتی هت
رمخشری با ناه بلاغی و ادبی» به زیبایی ظاهری و طهارت اخلاقی زنان بهشتی
أشاره م ىكند. أو تأكيد ات بهعنوان نماد نعمتهای الهی و
پاداشهای معتوی هستند.
ارد كه اين انو
صفحه 26:
مقدمه
روششناسی پژوهش
معناشناسی و کاربردها
* تفاسیر مختلف بر ابعاد معنوی و اخلاقی حورالعین تأکید دارند و این توصیفات
انتيجه كيرى و پيشهادها
تحليل تطبيقى تفاسير شيعه و اهل سنت
* آلوسی در تحليل خود. حورالعين را تركيبى از زيبايى ظاهرى. طهارت اخلاقى و
ارزشهای معنوی میداند. او ی توصیفات را نمادی از لذتهای جسمانی و
موی در بوک مناد
*مسطقوی به برری حقلق مازههای فرای پرداخته و سعتقد. انست كد حورالمين.
نمادی از زیبایی ظاهری, طهارت اخلاقی و طهارت معنوی است. این توصیفات
بهعنون پاداشهای روحی و معنوی برای مومنان بهشتی آرائه شدهاند.
قرطبى نيز به بررسى حورالعين با ناه جامع فقهی, معنوی و تفسیری پرداخته و
به أي سرجه رسيده اناك كذ ان توطيفات قراتر ار الى حسما یدهم شامل
طهارت اخلاقی و رضایت روحی هستند,
نمادی از کمال نعمتهای الهی و لذتهای فراتر از درک مادی بشر میدانند.
صفحه 27:
شباهتها و تفاوتهای دیدگاهها
شيامتها:
* زیبایی جسمانی و کمال بصری: تمام مقسران بر زیبایی جسمانی حورالعین تأکید دارند و واژه حور به معنای سفیدی کامل و عین به
معنای چشمان درشت است.
* پاکدامنی اخلاقی و نجابت: همه مفسران بر وفاداری و نجابت حورالعین تأکید دارند و به پاکدامنی اخلاقی آنها اشاره میکنند.
* نعمتهای بهشتی: توصیف حورالعین در همة تفاسیر بهعتوان نعمتهای الهی و یاداشهای بهشتی برای مزمنان آمده است.
GS bi
* تأکید بر زیبایی ظاهری يا ابعاد معنوی: برخی مفسران ماندد علامه طباطبایی بر زیبایی معنوی تأکید دارند. در حالی که دیگران
مانند زمخشری بیشتر به زیبایی جسمانی پرداختهاند.
روششتاسى بزوش ا 1
حقيقى بودن يا نمادين بودن توصيفات: برخى مفسران. مانند فخر رازى و علامه طباطبايى. ان توصیفات را نمادین میدنند. در
حالى كه ديكر مفسران. مانند زمخشرى و قرطبى. به واقعى بودن أنها تأكيد دارند.
کات پژوهش * عمق فلسفى و ادبى تفسير: مفسران شيعه و اهل سنت تفاوتهابى در روش تفسير دارند؛ برخى بر ابعاد فلسفى و اخلاقى تمركز
یباییشناسی کلمات قرآن تأکید میکنند.
اکید بر جنسیت: برخی مفسران مائئد طباطبایی و مکارم شیرازی اشاره به جنسیت خاص ندارند. در حالی که دیگران بیشتر آن را
دارند. در حالی که دیگران بر ز
معناشناسی و کاربردها
صفحه 28:
نتبجه گيري نهایی از آبات و تفاسیر
تمامی تفاسیر بر زیبایی کامل ظاهری حورالعین تأکید دارند که نمادی از نعمتهای بهشتی است.
مقدمه سس
همه مفسران بر پاکدامنی اخلاقی و معنوی زنان بهشتی. همچون عفاف و نجابت. تأکید دارند.
روششناسی پژوهش
برخی مانند علامه طباطبایی این توصیفات را نمادین میدانند
ديكران. مانند زمخشری آنها را وافعی و جسمانی میپندارند.
توازن زيبايى و کمال معنوی:
قرآن ميان زيبايى ظاهرى و كمال اخلاقی توازنبرقرارکرده است.
مقسراق شيعه او اهل ببنت مررريباى:ظاهري» ياكداقيى و زادائزهاق es, gen كانم أما دز تأكيد بر أزماد معتوق با چستانی
تفاوت دارند.
اوت دارند.
صفحه 29:
مقدمه
حورالعين: اين وازه به زيبايى ظاهرى جشمان زنان يهشتى اشاره دار ما در تفاسیر مختلف این زیبایی با طهارت اخلاقی و معصومیت معنوی
پیود دده شده است.
50 قاصرات الطرف: این ویژگی بهپاکدامنی و وفااری زنان بهشتی آشاره درد. که در تفاسیر مختلف به معنای خویشتنداری و عفت دروتی تفسیر
شده است.
* مقصورات فی الخیام: اين واژه نشاندهنده خفظ حریم شخصی و عفت زنان بهشتی است که در تفاسیر به مصونیت اخلاقی و معنوی تعبیر شده
ست
کلیات پژوهنی * اتراب: میا ت اشاره دار از کمال عاه جسما:
اتراب: به هماهنگی روحی و معنوی میان زوجین در بهشت آشارهدارد و تمادی از کمال عاطفی و جسمانی
معناشناسی و کاربردها
بررسى آیات
صفحه 30:
روششناسی پژوهش
کلیات بژوهش
معناشناسی و کاربردها:
بررسى آیات
پیشنهادات
* بررسى تفاسیر معاصر: پیشنهاد میشود در
زبانشناسی قرآن بررسی شوند.
مطالعات میانرشتهای: تحليل | ن آیات از دیدگاههای میانرشتهای» مانند زبانشناسی. فلسفه اسلامی و مطالعات جنسیتی میتواند
به روشنتر شدن ایعاد معنایی آن کمک کند.
مقايسه تطبيقى: مقايسه تطبيقي ميا تفاسیر اهل سنت و شیعه درباره اوصاف همسران بهشتی میتواند اختلافات و اشتراکات این
دو مكتب را در tine} فهم آيات قرآنى روشن سار
بررسى رويكردهاى نمادين: بزوهش درباره نمادكرايى در توصيفات بهشتى و تأثير آن در درك معانى باطنى قرآن مىتواند ديدكاه
جديدى به مفاهيم قرآتى ارائه دهد.
تأثیر پیشفرضهای اجتماعی: تحلیل تأثیر پیشفرضهای اجتماعی, فرهنگی و تاریخی بر تفاسیر مختلف از آیات همسران بهشتی,
بهویژه در دوران معاصر میتواند به کشف لایههای بیشتری از معنای آیات کمک کند.
* ترویج تفسیرهای معنوی: استفاده از نتايج اين پژوهش در آموزشهای معارف قرآنی برای تأکید بر جنبههای معنوی و اخلاقی آیات
مرتبط با همسران بهشتی.
* استفاده در مطالعات بینالادیانی: میتوان از این پژوهش در مطالعات بینالادیانی برای ارائه تصویری روشنتر از آموزههای قرآنی
درباره آخرت و نعمتهای بهشتی استفاده کرد.
اینده. دیدگاههای مغسران معاصر با توجه به پیشرفتهای تفسیری و مطالعات
صفحه 31:
محدودیت پژوهش
* در برخی از تفاسیر, منابع دست اول بهطور کامل در
دسترس نیست که نیاز به پژوهشهای دقیقتر و نسخههای
خی مسر هار
مقدمه
روش شناسى بزوهش ۲
* جالشهاى مرتبط با ترجمه دقيق مفاهيم قرآنى كه ممكن
مت در انتعال معد ات خلل ايجاد كد
کات ون است در انتقال معنای اصلی آبات خلل ایساه کند.
معناشناسی و کاربردها
* وجود تفسیرهای متفاوت و گاه متناقض در منابع مختلف
که تحلیل جامعتری را میطلبد.
بررسی آیات
صفحه 32:
ele
* آلوسی. سید محمود. روح المعانی فى تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی
* زمخشری» محمود بن عمر. الکشاف عن حقاثق التنزیل
* طباطبایی, سيد محمدحسین. المیزان فی تفسیر القرآن
* فخر رازی. محمد بن عمر. تفسیر کبیر
* مکارم شیرازی. ناصر. تفسیر نمونه
* مصطفوی. حسن. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم
* قرطبی. محمد بن احمد. الجامع لأحکام القرآن
صفحه 33:
موفق و سربلند باشید