اخلاق در مدیریت
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: موضوع :اخلاق در مدیریت 2
اسلاید 3: تعريف اخلاق: ماده «خَلق» (بالفتح) به معناي صورت ظاهري است و «خُلق» (بالضم) به معناي صورت باطني است. صورت باطني انسان همچون صورت ظاهرياش داراي هيئت و تركيبي زشت يا زيباست. در مفردات هر دو را (خَلق و خُلق) در اصل يكي ميدانند، لكن «خَلق» (بالفتح) را مخصوص شكلها و هيئتهايي ميداند كه باچشم و بصر درك ميشوند و «خُلق» (بالضم) را به سجايا و قوايي كه با بصيرت قابل دركاند.3
اسلاید 4: ابن مسكويه چنين ميگويد: «خلق همان حالت نفساني است كه انسان را به انجام كارهايي دعوت ميكند، بيآنكه نياز به تفكر و انديشه داشته باشد. پس سلسله صفاتي كه در نفس و روح انسان ثابت و ريشهدار است و به صورت ملكه شده و به راحتي منشأ صدور اعمال خوب يا بد ميشود، اخلاق ناميده ميشود.گاهي اين افعال و اعمال شرعاً و عقلاً پسنديده است كه به آن اخلاق نيكو و گاهي ناپسند است كه به آن اخلاق بد ميگويند. 4
اسلاید 5: تاريخچه علم اخلاق بيشک بحثهاي اخلاقي از زماني که انسان گام بر روي زمين گذارد آغاز شد، زيرا ما معتقديم که حضرت آدم عليه السلام پيامبر خدا بود، نه تنها فرزندانش را با دستورهاي اخلاقي آشنا ساخت بلکه خداوند از همان زماني که او را آفريد و ساکن بهشت ساخت مسائل اخلاقي را با اوامر و نواهياش به او آموخت. 5
اسلاید 6: ساير پيامبران الهي يکي پس از ديگري به تهذيب نفوس و تکميل اخلاق که خمير مايه سعادت انسانها است پرداختند، تا نوبت به حضرت مسيح عليه السلام رسيد که بخش عظيمي از دستوراتش را مباحث اخلاقي تشکيل ميدهد، و همه پيروان و علاقهمندان او، وي را به عنوان معلم بزرگ اخلاق ميشناسند. 6
اسلاید 7: اما بزرگترين معلم اخلاق پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله بود که با شعار: «انما بعثت لا تمم مکارم الاخلاق» مبعوث شد و خداوند درباره خود او فرموده است: « و انک لعلي خلق عظيم »«اخلاق تو بسيار عظيم و شايسته است».7
اسلاید 8: تعریف کلی اخلاق: صفات و ویژگیهای پایدار در نفس که موجب میشوند کارهایی متناسب با آن صفات، بهطور خودجوش و بدون نیاز به تفکر و تأمل از انسان صادر شود.8
اسلاید 9: وظایف مدیریت:شناخت راههای موفقیت سازمانبرنامهریزی جهت ارتقای این راهها افزایش عوامل تسهیلکننده برطرف کردن مشکلات و کاهش یا رفع موانع بر اساس ارزشهای مورد قبول9
اسلاید 10: انتخاب مدیر در فرض احراز شايستگى بايد تحقيق شود تا از ميان شايستگان براى مسئوليت مدیریت بهترين و شايستهترين آنها از جهت احراز شرائط برگزيده شود. از پيغمبر اكرم (ص) نقل شده است كه فرمودهاند: « من استعمل عاملا من المسلمين و هو يعلم ان فيهم اولى بذلك و اعلم بكتاب الله و سنة نبيه فقد خان الله و رسوله و جميع المؤمنين» « كسى كه كارگزار و مديرى را به كار گمارد در حالى كه مىداند در ميان مسلمانان فردى وجود دارد كه براى آن مسئوليت شايستهتر و به قرآن و سنت آگاهتر است در اين صورت قطعا به خدا و رسول خدا و همه مؤمنان خيانت كرده است. » 10
اسلاید 11: سخن از انتخاب فرد غير شايسته نيست بلكه فرض بر شايستگى منتخب است در حالى كه شخص شايستهترى وجود دارد.اولويت و برترى را با اعلميت به قرآن و سنت آميخته كرده است زيرا كسى كه مىخواهد اسلام را در حوزه مديريتى خود پياده كند و طبيعى است كه لازمه عمل به اسلام آگاهى هرچه بيشتر به اسلام است. چنين گزينشى را خيانت به خدا و رسول خدا و مؤمنان برشمرده است. 11
اسلاید 12: اخلاق مدیریتی:استانداردهای رفتاری هستند که مدیران را در کارهایشــــان به صورت فردی راهنمایی میکند. چگونگی رفتارها را می توان بدینصورت نامبرد : 12
اسلاید 13: اثرات حاکمیت اخلاق: 13
اسلاید 14: ترویج اثربخش اخلاق در گرو سه گام عمده است: فراگیری دانش اخلاق معطوف به زمینههای تخصصی گرایش درونی و خود انگیختگی سازمان، مدیران و منابع انسانی آن نسبت به تحقق اخلاق و ارزشهای اخلاقی مهارت عملی پایبندی مدیران به اصول اخلاقی14
اسلاید 15: ویژگی های مدیر اخلاقی: درک وظیفهمدیریت را امانت پنداشتننگران بندگان خدا بودنمعاشرت نیکوصداقت انتقادپذیریرعایت بیتالمال و دوری از آزمندی 15
اسلاید 16: برگزیده ای از مسائل اخلاقی مدیران: 16
اسلاید 17: سطح زندگى مديران:آنچه از احاديث و سيره معصومين به دست مىآيد آن است كه مدير در دوره مديريت و در حال پذيرفتن مسئوليت بايد سطح زندگى خود را در هر صورت همسطح با زندگى مردم ضعيف تنظيم كند. 17
اسلاید 18: حضرت اميرالمؤمنين (ع) مىفرمايد:« ان الله فرض على ائمة الحق ان يقدروا انفسهم بضعفة الناس كيلا يَتَبَيَّغ بالفقير فقره » « همانا خداوند بر پيشوايان حق واجب فرموده است كه خود را با مردم ضعيف هم اندازه كنند براى اينكه تهىدستى فقرا آنان را به هيجان و شورش نكشاند.» 18
اسلاید 19: تعبير پيشوايان، همه مديران در سطوح مختلف را در برمىگيرد، زيرا هر مديرى متناسب با محدوده مديريت و مسئوليت خود مرتبهاى از امامت و رهبرى را به عهده دارد و جمعى از مردم به عنوان كاركنان زيرمجموعه يا گيرندگان خدمت و حتى عامه مردم چشم به او دوخته و به صورت مثبتيا منفى، تحت تاثير روش و منش او قرار دارند. 19
اسلاید 20: مسئولیتهای اخلاقی مدیران: اخلاقورزی در زندگی شخصی: از مدیران انتظار میرود در زندگی شخصی به فضایل اخلاقی پسندیده آراسته گردند. اخلاقورزی در شغل:اخلاقورزی شغلی آن استکه فرد، در رفتارهای ارتباطی شغلی خود عملکرد اخلاقی داشته باشد. نظاممند کردن همه امور در حرفه:نظاممندی مانع تصمیمگیریهای سلیقهای، موردی و تبعیضآمیز میشود؛ در نتیجه ظلم را کاهش میدهد. 20
اسلاید 21: 1) دنیاگرایی و ریاستخواهی: ماهیت دنیا در تعامل انسان با وی، در قالبهایی همچون ثروتاندوزی، افزونخواهی، حب ریاست و شهرت، حب زنان و فرزندان ظهور میکند.2) قدرتطلبی:قرآن کریم قدرتطلبی و استغنا را منشأ طغیان و سرکشی انسان میداند.3) درک ننمودن فضیلت معنوی خدمت: درک نکردن عظمت فضیلت خدمت و بیتوجهی به امور مردم مانعی کشنده و برباد دهنده است. آسیبشناسی مدیران از نظر اخلاقی:21
اسلاید 22: 4) چشمپوشی از خطاها:این رویکرد از مهلکات بزرگ استکه خوب و بد را نابود میکند.5) مداهنه (سازشکاری):انعطافهای مذموم منافقانه 6) فقدان انصاف و عدالت: اگر مدیر انصاف داشته باشد، بیگمان پاسخ خواستهها و توقعات مردم را خواهد داد و اگر نداشته باشدآنچه در خاطرش نمیگنجد، مردم خواهند بود.7) تکبر:تکبر بهمعنای خود بزرگبینی و خود یکی از بیماریهای هلاککننده و شوم است.22
اسلاید 23: يكى ديگر از لغزشگاههاى خطرناك براى مديران كه مىتواند مدير و مديريتيك نظام را به ضعف و تباهى بكشاند آن است كه مدير به جاى شايسته سالارى و انتخاب اصلح در انتخاب همكاران و مديران زير مجموعه، آگاهانه يا ناخودآگاه گرفتار روابط شخصی شود. يكى از زمينههاى اين بلاى مهلك كه از منافذ شيطان به شمار مىآيد اين است كه انسان به طور طبيعى به افرادى كه با آنها وابستگى فاميلى، قبيلهاى، باندى، حزبى، و... دارد به اندازه تعلق خاطر، شيفتگى و محبت نسبت به آنها، از ديدن واقعيات در مورد آنها كور مىشود. 23
اسلاید 24: نتیجه گیری: اخلاق حرفهای یکی از زمینههای دانش مدیریت بهشمار میرود.مدیریت در دین مبین اسلام اهمیت خاصی دارد و زمینه رشد انسان بهسوی الله را فراهم مینماید و مطابق کتاب، سنت تجارب بشری جهت رسیدن به هدفهای یک نظام الهی، همانند قطبنما عمل میکند.24
اسلاید 25: منابع: قرآن کریم.اکبری، محمود، 1389، اخلاق و احکام کارمندی، قم، فتیان.جوادیآملی، عبدالله، 1375، اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی، تهران، مرکز نشر فرهنگی رجا.حسینزاده، محمدعلی، 1387، مدیران و اخلاق اسلامی، قم، بوستان کتاب.مظاهری، حسین، 1375، کاوشی نو در اخلاق اسلامی و شئون حکمت عملی، ترجمه محمود ابوالقاسمی، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر. رضاییان، علی، 1369، اصول مدیریت، تهران، سمت.25
اسلاید 26: 26با سپاس از توجه شما دوستان عزیز
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.