صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم والعصران الانسان لفی خسرالالذین آمنواوعملواالصالحات وتواصوابالحق وتواصواباالصبر اخلاق درورزش

صفحه 2:
پایه های اخلاق * بازنگري دراخلاق مقدمه»تعریف»ارکان»نظریه ‎es‏ ‏هاي اخلاقي»اخلاق وعلم 2 ‎١‏ بازي اخلاة ‎i‏ 2 = 9 ق فردي ومسولیت منصفانه:تعریف»تاریخچه؛ ‎i‏ ۱ ۳ ضرورت اصولءنمونه ‏بحران اخلاقي درورزش هاءقابليت قوانین وهنجارهاي اخلاقي ‎line‏ ‏درورزش 8 ‏رشداخلاق درورزش

صفحه 3:
معد مه معلمان»مربیان‌مدیران وورزشکاران همواره بامسایل اخلاقی مواجه اند. مسایل اخلاقي درورزش صرفا به فرایندهای آموزشی واجرایی مربوط نمی شود.بلکه به عوامل مختلف اجتماعی- اقتصادی وفرهنگی نیزبستگی دارد. هرچندهیاهوی اخلاق وورزش وجوددارد.اما دردنیای کنونی مفاهیم اخلاق,ترییت‌مسولیت و..بدلیل ورزش تجاری ازنقش کمتری برخورداراست. باوجود یک مبنای نظری وفلسفی درست (جهان بینی)شاید بتوان دردنیای کنونی سالم»پهلوان » وورزشکار بود. هرموجودی صورتی دارد.هصورت شخصیت مااخلاق است.

صفحه 4:
تعریف اخلاق رفتاراخلاقی رامجموعه نیات و اعمالی گویندکه نسبت به یک مبدا/هنجار ها/معیار (خداء عرف.سرمایه/سود» علم)دارای ارزش باشد. به تمام صفات نفسانی که منشا کارهای مطلوب/ناپسنداست. اخلاق گویند به نظرسقراط اخلاق به دواصل قوانین مکتوب(دولتها) و غیرمکتوب(قوانین الهی-ایران مکتوب کرده)متکی است. اخلاق هم منشادرونی (ذاتی-فطری بودن ارزشهای اخلاقی»وجدان/ضمیر انسان را به خوب/بدهدایت

صفحه 5:
ادامه می کند)داردهم بیرونی(کتب الهی»علم اخلاق:قوانین اجتماعی). هدف اخلاق. هدف نهایی دستیابی به کمال /سعادت فردی واجتماعی که همان هدف هستی است. سعادت وكمال.سعادت يعنى لذت.لذدت بر©نوع است: مادى ومعنوى.اديان آسمانى به لذت معنوى وبرخى مكاتب بشرى به لذت مادى اصالت مى دهند.كمال به معناى شكوفا/تحقق يافتن تمام استعدادهاى بشر.انسان عشق فطرى به كمالات دارد.منشا كمالات حق است.كمال وسعادت هر©ملازم يكديكرند.وقتى به كمال رسيدإقرب]ءبه لذت/سعادت ميرسد

صفحه 6:
ارکان عمل اخلاقی چیست؟ مبدا:از طرف مبداعملی پسندیده معرفی شده باشد. اختیار:عمل اخلاقی بایداختیاری باشد. عدم اکراه:اجبار نیت/قصد:انگیزه پاک /خالص وجودداشته باشد. بلوغ: افرادغیربالغ وغیرعاقل مسولیت اخلاقی ندارند.. علمنسبت به بایدونبایداخلاقی آگاهی داشته باشد. قدرت:تکلیف اخلاقی به اندازه توانایی است. عدم اضطرار :افراددرحال اضطرار مسولیت اخلاقی ندارند. هدف.کمال وسعادت فردوجامعه

صفحه 7:
اخلاق وعلوم وزندگي اخلاق باپاره ای ازدانشهای موجودارتباط نزدیک دارد: * فقه.احکام موجوددرفقه برای انسان مکلف (واجب وحرام و..)ماهیت. اخلاقی دارد. اجرای آن تواب اخروی دارد. * حقوق.قواعدکلی والزام آوراجتماعی که ازسوی نظامهای دینی وسیاسی توصیه شده برای انتظام زندگی دنیوی,رعایت قوانین زندگی اجتماعی(حقوق.شهروندی»)که الزامی است واحکام غیرالزامی که فردی است(مانندگذشت)همگی اخلاقی وثواب اخروی دارد. * تربیت. فضیلت های اخلاقی فردرادرتربیت یاری می دهد. * ورزش.اخلاق تنهاعاملی است که می توان ورزش سالم را

صفحه 8:
معیارها/ رویکرد های اخلاقی اخلاق دارای0‌رویکرد:مطلق گرایی ونسبیت گرایی است. مطلق گرایی .گزاره های اخلاقی وابسته به هیچ امری خارج ازذات موضوع اخلاقی وآنارواقمی آنهانیست.یعنی شرایط زیست محیطی:فرهنگی وروانی و.تاثیری دراتصاف یک موضوع اخلاقی به فضیلت/رنیلت ندارد.مثلاعفت پیشگی درتمام زمانهاومکانهاستوده است. نسبیت گرایی,گزاره های اخلاقی وابسته به اموری متغیروخارج ازذات وآنارواقعی آن است.نوشیدن شراب برای مسلمان بدوبرای غیرخوبانسبیت گرایی انواعی دارد:قراردادی-فرهنگ,ذهنی - خواست فردواصالت عین.

صفحه 9:
نيافنذهاى نسبيت كرايى سلب مسوليت ازانسان-نقش سالم سازى حذف بى ثمرى اخلاق/شكاكيت اخلاقى-تعاليم اخلاقى موثرنيست. نفى كمال انسان-خودسازى حذف نفى جاودانكى دين-نفش انبياواوليا حذف برابری خدمتگزاری وخیانت پیشگی-کاپ اخلاق نخواهیم داشت

صفحه 10:
نظریه های اخلاقی » پایان شناسی/اصالت سود.اعمال اخلاقی براساس نتایجی/سودی که ازآنهانااسی می شودموردارزیابی قرارمی گیرد.سودفردی برگروهی ترجیح دارد.(جان استوارت میل) نقد.دشواری اندازه گیری ارزش سودد؛فراهم سازی (گاهی غیراخلاقی)فرصتی برای سود؛بی توجهی به چگونگی دستیابی به نتایج.حتی دوركيم :سودكرايى به مصلحت فردوجامعه نیست.زیراناهنجاری اخلاقی درسطح وسیع دامن می زند.همه راوامیداردکه همدیگرراببلعندوتبدیل به تفاله کنند.اين اصل رایج می شود:"تعهدفقط دربرابرخودوسودمندهای خود.به هرقیمتی* پراگماتیسم

صفحه 11:
ادامه * وظیفه شناسی اخلاقی.آن عملی پسندیده است که بابرخی قوانین مطلق بایدی اخلاق سازگاری دارد.آن رفتاربرای همه ازنظرمنطقی پسندیده باشد.(کانت) نقد.تعمیم جهانی آن دشواراست.به تعارضهای اخلاقی کمک نمی کند. ‎٠‏ رسمیت گرایی/عدالت,ترکیبی ازنظریه اول ودوم است."راس "الزامات جهانی اخلاق رابامعیارهای جهانی چون صداقت»انصاف عدالت»خوبی و آسیب نرساندن تعیین کرد.نقد. همه رفتاراخلاقی انسان راشامل نمی ‏شود. ‏+ عاطفه|محبت:محبت به دیگری انگیزه اخلاقی است.نقد.عزت طلبی که شخصي است اخلاقی قلمدادنمی شوداهرانسانی شایسته دوست داشتن

صفحه 12:
ادامه ۰ اعتدال.کاری که درحداعتدال باشداخلاقی است.افراط وتفریط هردورذیلتند.متلاشجاعت بین ترس وبیباکی است فضیلت است.قلاسفه ۰ اسلام.ازمنظرکتاب وسنت تاثیراعمال اختیاری انسان(رفتاراخلاقی) برروح وشخصیت امری عینی وحقيقى است‌پیوستاری ازارزشه(اوامر)وضدار زشه(نواهی)رااز مس تحب(موکد- غیرموکد)»حلال»مباح»مکروهءتاحرام(کبیرمصغیره) رامعرفی کرده است. هرچندآنهاعثباری هستندامامبتنی برواقعیت وامورعینی وخارجي هستند.البته این فرامین بافطرت انسانها سازگاري دارد.مثلاء‌گناه چهره وروح انسان راتیره وپليدمي کندوئواب نورانی می کند.

صفحه 13:
اخلاق فردی ومسولیت سازمانی * ممکن است معیارهای اخلاقی ایندوباهم تعارض(خصوص حرفه اي) داشته باشد.یعضی سازمان/باشگاه چیزی رامعیاربداندوفردخلاف آنراادرنظامهای غیراسلامی ممکن درست باشدامادراسلام گروه وفردتابع قوانین یکسانی هستند.البته دربعض مواردنیزمصالح جمع اولویت پیدامی کند.ورزش قهرمانی خودنیز نمونه ای آزاین شواهداست. * اساساایندو(فردوسازمان)بایدمبتنی بریک مبانی فلسفی باشد. اگرورزش حرفه ای به پیروزی به هرقیمت تاکیدکنده‌میدان برای اخلاق فردی باقی نمی ماند.فردهمه جانبه نابود میشود

صفحه 14:
بحران هاي اخلاقی درورزش ).تجاری(اقتصادگرایی) وحرفه ای شدن ورزش مبتنی برپاداش »دستمزدوتبلیغات ورزش راازبسترطبیعی خودخارج کرده است.فرددربستردور ازمعنویت فرصت انجام عمل آگاهانه واخلاقی را نداردا پیروزی به هرقیمت.بدن دراین بحران متحمل فشاروتمرین های بیش ازحد می شود.اين بحران خرده بحران های دیگری رابوجودآورده است: دوپینگتقلب»خشونت»جنگ روانی ورشوه؛تابلوی تبلیغاتی شدن که درهیچ فرهنگی اخلاقی نیست راهبرهای مهم ورزش

صفحه 15:
ادامه /جامعه كنوني مى شود! ©.نسبى كرايى اخلاقى معيارهاى اخلاقى بديهى را(عدالت و..)ازبين مى برد.رفتارغيراخلاقى راقابل دفاع مى داند! ۴برخی ورزشکاران حرفه ای بت های ساخته شده بدست سیاستمداران ورسانه های گروهی هسنند.بنابراینبین شخصیت حرفه ای وواقعی آنها باید تفاوت قایل شد.اين مساله رقابت ورزشی راازحالت طبیعی خارج می کند.(ریختن موادنیروزا درغذای ورزشکار)هرچندبه شخصیت واقعی آنان لطمه می زند. عامل اصلی نیزسايرنهادهاهستند.

صفحه 16:
ادامه بحران ها متاسفانه درغرب ورزشکاراجازه تصمیم گیری فردی ندارد.در اختیارموسسه هستند.مردم هم به بت سازی رسانه ای عادت کرده اند.درحالیکه ورزشکار مسول رفتار خویش است.»دچاردام/فریب شده است.زیر اپیروزی به هرقیمت ارزشمنداست نه انصاف وجوانمردی! ‎Gl ais‏ جسمانی»روانی»اجتماعي .اخلاقیءاعتقادی و..زیادی به ورزشکارامروز واردمی شود ‏2.اهداف تندرستی» آمادگی.مهارتی و..ارزشمنددرخدمت اهداف ‏سیاسیءتجاری ورسانه ای است!

صفحه 17:
قوانین وهنجارهای اخلاقی ورزش ۰ هنجاربه راهلروش عمومی رفتارگفته میشود.هرفردی که ازآن پیروی نکندازطرف گروه به نوعی مجازات می شود. هنجار هادرشکلهای قانونی.اجتماعیء فرهنگی»اخلاقی و..وجوددارد.درهنجاراخلاقی اتفاق نظرکمتری وجوددارد.بااین وجود.برخی هنجارهای اخلاقی نانوشته وموردقبول عموم مردم منطقه ای خاص است.برخی موردپسندهمه مردم جهان است. * قوانین ورزشی نوعی هنجارورزشی است»ورزش راازمحیط بیرونی جدامیکند.قوانین 6دسته اند:1))قوانین اولیه.ماننده ممنوع بودن تکل/گرم کردن درابتدای مسابقه. 0)قوانین ثانویه/هنجار.به

صفحه 18:
ادامه اخلاقیات مربوطند وباهنجارهای اخلاقی کنترل می شونده‌ازقوانین اولیه حفاظت می کنند.(ماننداینکه تکل /آسیب بداست,پیروی ازقانون خوب است»خلاف کارهم ازداور جریمه مسی شودهم ازطرف تماشاچی-عرف/هنجار )یعنی عمل براساس قانون به فعالیت ورزشی نظم می دهداما تضمین کننده عدالت»دوستی و..نيست. آداب وسنن بااخلاق متفاوت است.

صفحه 19:
رشداخلاق در ورزش * دونالد هلیسون برای رشدرفتارهای مثبت درورزش کودکان ونوجوانان چندمرحله پیشنهادکرده است:))بی مسولیتی:نظم پذیری وجودندارد وازتوان خودبرای تغییردررفتارآگاه نيستندبازي). 0)خودکنترلسی:خودنظمی»خودگردانی ومسولیت پذیری دراین مرحله تشویق می شود. ()مشارکت: افرادبایدازتجربه فعالیتهای ورزشی زیادی برخودارباشند وتصمیمات مختلف رابه پذیرند. ۴)مسولیت پذیری:به اجرای ورزش بدون نظارت مربی وباآگاهی از مسولیتهای فردی وگروهی اقدام کند.ورزشکار

صفحه 20:
ادامه ) علاقه بدیگران.ثبات اجتماعیءتعهد.که نوعی علاقه بدیگران است دراين دوره آشکارمی شود.پهلوان بازنگری دراخلاق ورزشی درحال حاضرءزمينه هاى بروز رفتار منصفانه»‌سالم واخلاقی درعرصه ورزش(قهرمانی وحرفه ای) کم رنگ شده است.ورزش درکلیه سطوحش به اخلاق نیازدارد.خطاکارورزشی نباید ازسوی مربی و...موردتشویق قرارگیرد.‌هرچندخطای اوبرای نیم موفقیت فراهم نماید.اخلاق مبتنی برمعیاربایدفراگیر شود‌حداقل بازی منصفانه بایدفر آگیرشود.پندهای اخلاقی

صفحه 21:
ادامه بايد جاى خودرابه یک نظام جامع اخلاقی دهد تادرجامعه پیچیده امروزبتواندرفتارهای معنوی رابطورپایدارتوسعه دهد.(دین كامل) بازى منصفانه مقدمه.درشرايط كنونى شايدبازى منصفانه روش عملى دربرابرتهاجم های غیراخلاقی(دوپینگ»»پیروزی بهرقیمت» ورزش تجاری و..) به ورزش باشد.تلاشهای کمیته بین المللی بازی منصفانه صرفا به ورزشکاران محدودمی شودبایداقدامهای وسیعتری ازنهادهای فرهنگی صورت گیرد.

صفحه 22:
تعریف بازی منصفانه فراترازرعایت قوانین مدون ومکتوب ورزشی است. آن احترام به حریف وخوداست زیرابدون حریف خوب -بازی خوب بوجودنمی آید. بازی منصفانه یعنی بازی درشرایط برابر؛بدورازاستفاده ازکسب امتیاز غیرمنصفانه وبدورازحادثه جسمانی/روانشناختی موثربرنتیجه بازی؛ پذیرش همه تصمیمات داور؛دوری ازانديشه پیروزی بهرقیمت؛انضباط فروتنیی» عدالست»اجرای عالی وصبردرتمامی لحظات بازی وجوددارد؛لن وسیله ای برای تربیت اجتماعی واخلاقی ورزشکاروبازی خوب است.

صفحه 23:
تاریخچه بازی منصفانه بازی جوانمردانه درفرهنگ ملی ودینی ايران سابقه ای طولانی دارد.ایرانیان به فرزندان خودشجاعت»سخاوت.اطاعت واعتدال رای آموختند.پهلوان مظهرراست گویی (هرودت)؛پناه مردم بود..الگوی اوعلی و0فرزندش علیهم السلام بود(پیامبرص:لافتی الا علی). پوریای ولی آهنگر که پیرو واقعی علی (ع)بود» ازبزم شبانه های اردوگاههادوری می کرد.پس ازپیروزی برپهلوان خسرو »عرق شرم براومی نشیند»بامردم مهربان وپناه مظلومان بود.تختی پس ازدریافت نشان طلای المپیک ملبورن 60 19):پیروزی برای مدال نیست ومدال فقط وسیله

صفحه 24:
ادامه یادآوری ان است.با این مدال چیزی بررضا اضافه نشده است. کوبرتسن:انجام بازی جوانمردان» ازآرمانهای المپیک است. همچنین»؛درفلسفه مدرن ورزش شعاراول ورزشکار ودوم پیروزی کاملا پذیرفته شده است. ضرورت بازی منصفانه بدون بازی منصفانه »(ودین کامل)ورزش رقابتی به میدان جنگ تبدیل میشود.انتظارپیروزی رابایدمعقول کرد. انتظارات معنوی رابایدافزایش. ‎cb Alaa‏ غیراخلاقی حذف شودوالا بایدر انتظارنابودی ورزش بود.رفتارمنصفانه در ورزش بوسیله کلیه دست اندرکاران بایدجاری باشد.

صفحه 25:
اصول بازی منصفانه براى بردن بازى كنيد. ‏ جوانمردانه بازی کنید. قوانين بازى رارعايت كنيد. شكست راباوقاربيذيريد. زيبايى هاى بازى راترويج كنيد. به حریف»هم تیمیءداور »مسولین بازی وتماشاگر احترام کنید. کسانی را که ازطرق مختلف (موادمخدر»تخلف و..)/ورزش رابدنام می کسانی راک درمقایل فشارفضاد؛انخراف. برشوه و.... استقامتاهی کنندیاری کنید. برای گرفتن حق خود بایدباکمال آرامش وصبراقدام کنید.

صفحه 26:
نمونه هایی ازرفتارمنصفانه اخلاقی اگرخطایی ازماسرزده »اگرتوپی رالوت کرده ایح قبل ازاعلام داورخودمان اعلام کنیم؛ازدست بردن درشناسنامه ها خوداری کنیم يى به غيردانشجويان اجتناب کنیم؛ اكرورزشكارى زمين خورددست اورابكيريم؛ازانتظارات نامعقول؛ازناس_زاگویی اجتناب ورزيم؛تماشاجيان ازتمسخرخطاهاو..حریف؛ازتلافی رفتارغیراخلاقی حریف اجتناب کنیم؛اجناس اهداشده راعادلانه توزیع کنیم؛دغلکاری؛ خودخواهی ها؛ازبرنده شدن»وپول دارشدن بهرقیمت اجتناب کنیم؛ازابزارهای گول زننده استفاده نکنیم شایستگی هایمان رابالاببريم وباآنهابازی کنیم و... ؛ ازدادن کارت د

صفحه 27:
قابلیت بازی منصفانه ‎Li‏ بازي منصفانه ضمانت اجرايي لازم رادارد؟فاقدمعیار /مبدااست! ‏تاکنون اين قابلیت رانشان نداده است! ‏امامبتني برالگوي اسلامي(نظارت همه جانبه خدا)اين قابلیت راعملا نشان خواهندداد.خداءانبیاءواولیاوکتاب معیارآن است.اينهاعقیده ی محکمی رافراهم کرده ومی کنند.وضمانت خوبی برای رفتاراخلاقی هستند. ‏امیدکه اخلاق اسلامی درجامعه ومیادین ورزشی استقراریابد.

صفحه 28:
منابع خلجی حسن (10600)) اصول ومبانی تربیت بدنی رمضانی نژاد رحیم(1966)) اصول ومبانی تربیت بدنی بادام چیان اسدالّه(900))پوریای ولی طباطبایی محمدحسین(()(6)) اصول وروش رثالیسم رحیم پوراز غدی» (1606)»عرف قدسی نجارزادگان فتح.»10606)»رهیافتی براخلاق وتربیت اسلامی اع نبا 5 UeberhorstT,1972 دیلمی» آذر بایجانی»166۴)»اخلاق اسلامی

صفحه 29:

بسم الله الرحمن الرحیم والعصران االنسان لفی خسراالالذین آمنواوعملواالصالحات وتواصوابالحق وتواصواباالصبر اخالق درورزش فهرست مطالب • • • • • پایه های اخالق مقدمه،تعريف،ارکان،نظريه هاي اخالقي،اخالق وعلم اخالق فردي ومسوليت سازماني بحران اخالقي درورزش قوانين وهنجارهاي اخالقي درورزش رشداخالق درورزش • بازنگري دراخالق ورزشي • بازي منصفانه:تعريف،تاريخچه؛ ضرورت،اصول،نمونه ها،قابلیت • منابع مقدمه • • • • • معلمان،مربیان،مدیران وورزشکاران همواره بامس ایل اخالقی مواجه اند. مس ایل اخالق ي درورزش ص رفا ب ه فرایندهای آموزشی واجرایی مربوط نم ی شود،بلک ه ب ه عوام ل مختل ف اجتماعی- اقتصادی وفرهنگی نیزبستگی دارد. هرچندهیاهوی اخالق وورزش وجوددارد،ام ا دردنیای کنونی مفاهیم اخالق،تربیت،مس ولیت و..بدلیل ورزش تجاری ازنقش کمتری برخورداراست. باوجود یک مبنای نظری وفلس فی درس ت (جهان بین ی)،شاید بتوان دردنیای کنونی سالم،پهلوان ،وورزشکار بود. هرموجودی صورتی دارد،صورت شخصیت مااخالق است. تعریف اخالق • • • • رفتاراخالقی رامجموعه نیات و اعمالی گویندکه نسبت به یک مبدا/هنجارها/معیار (خدا،عرف،سرمايه/سود ،علم)دارای ارزش باشد. ب ه تمام ص فات نفس انی ک ه منش ا کارهای مطلوب/ناپسنداست. اخالق گویند به نظرسقراط اخالق به دواصل قوانین مکتوب(دولتها) وغیرمکتوب(قوانین الهی-ایران مکتوب کرده)متکی است. اخالق ه م منشادرونی (ذاتی-فطری بودن ارزشهای اخالقی،وجدان/ضمیرانسان را به خوب/بدهدایت ادامه • می کند)داردهم بیرونی(کتب الهی،علم اخالق،قوانین اجتماعی). • هدف اخالق.هدف نهایی دس تیابی ب ه کمال /سعادت فردی واجتماعی که همان هدف هستی است. • س عادت وکمال.س عادت یعن ی لذت،لذت بر2نوع است :مادی ومعنوی.ادیان آسمانی به لذت معنوی وبرخی مکاتب بشری به لذت مادی اصالت می دهند.کمال به معنای شکوفا/تحقق یافتن تمام استعدادهای بشر.انسان عشق فطری به کماالت دارد.منشا کماالت حق است.کمال وسعادت هر2مالزم یکدیگرند.وقتی به کمال رسید{قرب}،به لذت/سعادت میرسد ارکان عمل اخالقی چیست؟ • • • • • • • • مبدا:ازطرف مبداعملی پسندیده معرفی شده باشد. اختیار:عمل اخالقی بایداختیاری باشد .عدم اکراه:اجبار نیت/قصد:انگیزه پاک /خالص وجودداشته باشد. بلوغ:افرادغیربالغ وغیرعاقل مسولیت اخالقی ندارند.. علم:نسبت به بایدونبایداخالقی آگاهی داشته باشد. قدرت:تکلیف اخالقی به اندازه توانایی است. عدم اضطرار:افراددرحال اضطرار مسولیت اخالقی ندارند. هدف.کمال وسعادت فردوجامعه اخالق وعلوم وزندگي اخالق باپاره ای ازدانشهای موجودارتباط نزدیک دارد: • فقه.احکام موجوددرفقه برای انسان مکلف (واجب وحرام و)..ماهیت اخالقی دارد .اجرای آن ثواب اخروی دارد. • حقوق.قواعدکل ی والزام آوراجتماع ی ک ه ازس وی نظامهای دینی وسیاسی توصیه شده برای انتظام زندگی دنیوی.رعایت قوانین زندگی اجتماعی(حقوق.شهروندی)،که الزامی است واحکام غیرالزامی که فردی است(مانندگذشت)همگی اخالقی وثواب اخروی دارد. • تربیت .فضیلت های اخالقی فردرادرتربیت یاری می دهد. • ورزش.اخالق تنهاعاملی است که می توان ورزش سالم را معیارها /رویکرد های اخالقی اخالق دارای2رویکرد:مطل ق گرایی ونس بیت گرایی اس ت .مطلق گرایی .گزاره های اخالق ی وابس ته ب ه هیچ امری خارج ازذات موضوع اخالق ی وآثارواقع ی آنهانیس ت.یعنی شرایط زیست محیط ی،فرهنگ ی وروان ی و..تاثیری دراتص اف یک موضوع اخالق ی ب ه فضیل ت/رذیل ت ندارد.مثالعف ت پیشگی درتمام زمانهاومکانهاستوده است. نس بیت گرایی.گزاره های اخالق ی وابس ته به اموری متغیروخارج ازذات وآثارواقعی آن است.نوشیدن شراب برای مسلمان بدوبرای غیرخوب!نس بیت گرایی انواع ی دارد:قراردادی-فرهن گ،ذهن ی – خواست فردواصالت عین. پیامدهای نسبیت گرایی • • • • • سلب مسولیت ازانسان-نقش سالم سازی حذف بی ثمری اخالق/شکاکیت اخالقی-تعالیم اخالقی موثرنیست. نفی کمال انسان-خودسازی حذف نفی جاودانگی دین-نفش انبیاواولیا حذف برابری خدمتگزاری وخیانت پیشگی-کاپ اخالق نخواهیم داشت نظریه های اخالقی • پایان شناسی/اصالت سود.اعمال اخالقی براساس نتایجی/سودی که ازآنهاناش ی م ی شودموردارزیاب ی قرارم ی گیرد.سودفردی برگروهی ترجیح دارد(.جان استوارت میل) نقد.دشواری اندازه گیری ارزش س ود؛فراه م س ازی (گاهی غیراخالقی)فرصتی برای سود؛بی توجهی به چگونگی دستیابی به نتایج.حت ی دورکیم :س ودگرایی ب ه مص لحت فردوجامعه نیس ت،زیراناهنجاری اخالق ی درس طح وس یع دام ن م ی زند.همه راوامیداردکه همدیگرراببلعندوتبدیل به تفاله کنند.این اصل رایج می شود“:تعهدفق ط دربرابرخودوس ودمندهای خود،ب ه هرقیمتی“ پراگماتیسم ادامه • وظیفه شناسی اخالقی.آن عملی پسندیده است که بابرخی قوانین مطلق بایدی اخالق سازگاری دارد.آن رفتاربرای همه ازنظرمنطقی پسندیده باشد(.کانت) نقد.تعمیم جهانی آن دشواراست.به تعارضهای اخالقی کمک نمی کند. • رسمیت گرایی/عدالت.ترکیبی ازنظریه اول ودوم است“.راس ”الزامات جهانی اخالق رابامعیارهای جهانی چون صداقت،انصاف،عدالت،خوبی وآسیب نرساندن تعیین کرد.نقد.همه رفتاراخالقی انسان راشامل نمی شود. • عاطفه/محبت:محبت به دیگری انگیزه اخالقی است.نقد.عزت طلبی كه شخصي است اخالقی قلمدادنمی شود!هرانسانی شایسته دوست داشتن نیست!هندو ادامه • اعتدال.کاری ک ه درحداعتدال باشداخالق ی اس ت.افراط وتفریط هردورذیلتند.مثالشجاعت بین ترس وبیباکی است فضیلت است.فالسفه • اس الم.ازمنظرکتاب وس نت تاثیراعمال اختیاری انس ان(رفتاراخالقی) برروح وشخص یت امری عین ی وحقیق ی است.پیوستاری ازارزشه ا(اوام ر)وضدارزشه ا(نواه ی)راازمس تحب(موک د- غیرموک د)،حالل،مباح،مکروه،تاحرام(کبیره-ص غیره) رامعرفی کرده است.هرچندآنهااعتباری هستندامامبتنی برواقعیت وامورعینی وخارجي هستند.البته اين فرامين بافطرت انسانها سازگاري دارد.مثال،گناه چهره وروح انسان راتیره وپلیدمي كندوثواب نورانی می کند. اخالق فردی ومسولیت سازمانی • ممک ن اس ت معیارهای اخالق ی ایندوباه م تعارض(خصوص حرف ه اي) داشت ه باشد.یعن ی سازمان/باشگاه چیزی رامعیاربداندوفردخالف آنرا!درنظامهای غیراس المی ممکن درس ت باشدامادراس الم گروه وفردتاب ع قوانین یکسانی هس تند.البته دربع ض مواردنیزمص الح جم ع اولویت پیدامی کند.ورزش قهرمانی خودنیز نمونه ای ازاین شواهداست. • اساساایندو(فردوسازمان)بایدمبتنی بریک مبانی فلسفی باشد. • اگرورزش حرف ه ای ب ه پیروزی ب ه هرقیمت تاکیدکند،میدان برای اخالق فردی باقی نمی ماند.فردهمه جانبه نابود ميشود بحران هاي اخالقی درورزش .1تجاری(اقتص ادگرایی) وحرف ه ای شدن ورزش مبتنی برپاداش ،دس تمزدوتبلیغات ورزش راازبسترطبیعی خودخارج کرده است.فرددربستردورازمعنویت فرصت انجام عمل آگاهانه واخالقی را ندارد! .2پیروزی ب ه هرقیمت.بدن دراین بحران متحم ل فشاروتمرین های بیش ازحد می شود.این بحران خرده بحران های دیگری رابوجودآورده است: دوپینگ،تقلب،خشونت،جنگ روانی ورشوه،تابلوی تبلیغاتی شدن که درهیچ فرهنگی اخالقی نیست راهبرهای مهم ورزش ادامه /جامعه كنوني می شود! .3نس بی گرایی اخالق ی معیارهای اخالق ی بدیه ی را(عدالت و)..ازبین می برد.رفتارغیراخالقی راقابل دفاع می داند! .4برخ ی ورزشکاران حرف ه ای ب ت های س اخته شده بدست س یاستمداران ورس انه های گروه ی هس تند.بنابراین،بین شخصیت حرفه ای وواقعی آنها باید تفاوت قایل شد.این مساله رقاب ت ورزش ی راازحال ت طبیع ی خارج م ی کند(.ریختن موادنیروزا درغذای ورزشکار)هرچندبه شخصیت واقعی آنان لطمه می زند.عامل اصلی نیزسایرنهادهاهستند. ادامه بحران ها متاس فانه درغرب ورزشکاراجازه تصمیم گیری فردی ندارد.دراختیارموسسه هستند.مردم هم به بت سازی رسانه ای عادت کرده اند.درحالیک ه ورزشکار مس ول رفتار خویش اس ت،دچاردام/فریب شده اس ت،زیراپیروزی ب ه هرقیمت ارزشمنداست نه انصاف وجوانمردی! .5آس یب های جس مانی،روان ی،اجتماع ي ،اخالقی،اعتقادی و..زیادی به ورزشکارامروز واردمی شود! .6اهداف تندرستی،آمادگی،مهارتی و..ارزشمنددرخدمت اهداف سیاسی،تجاری ورسانه ای است! قوانین وهنج?ارهای اخالقی ورزش • هنجارب ه راه/روش عموم ی رفتارگفت ه میشود.هرفردی ک ه ازآن پیروی نکندازطرف گروه ب ه نوع ی مجازات می شود.هنجارهادرشکلهای قانون ی،اجتماع ی،فرهنگ ی،اخالقی و..وجوددارد.درهنجاراخالق ی اتفاق نظرکمتری وجوددارد.بااین وجود،برخی هنجارهای اخالقی نانوشته وموردقبول عموم مردم منطقه ای خاص است.برخی موردپسندهمه مردم جهان است. • قوانین ورزش ی نوع ی هنجارورزش ی اس ت،ورزش راازمحیط بیرونی جدامیکند.قوانین 2دسته اند)1:قوانین اولیه.مانند ،ممنوع بودن تکل/گرم کردن درابتدای مسابقه)2.قوانین ثانویه/هنجار.به ادامه اخالقیات مربوطن د وباهنجارهای اخالق ی کنترل می شون د،ازقوانین اولیه حفاظ ت م ی کنند(.ماننداینک ه تکل /آس یب بداس ت،پیروی ازقانون خوب اس ت،خالف کارهم ازداور جریم ه م ی شودهم ازطرف تماشاچی-عرف/هنجار)یعنی عمل براساس قانون به فعالیت ورزش ی نظ م م ی دهدام ا تضمین کننده عدال ت،دوستی و..نیست. آداب وسنن بااخالق متفاوت است. رشداخالق در ورزش • دونالد هلیسون برای رشدرفتارهای مثبت درورزش کودکان ونوجوانان چندمرحله پیشنهادکرده است)1:بی مسولیتی:نظم پذیری وجودندارد وازتوان خودبرای تغییردررفتارآگاه نیس تند(بازي))2.خودکنترل ی:خودنظم ی،خودگردانی ومس ولیت پذیری دراین مرحل ه تشویق می شود)3.مشارکت:افرادبایدازتجربه فعالیتهای ورزشی زیادی برخودارباشن د وتص میمات مختل ف راب ه پذیرند)4.مسولیت پذیری:ب ه اجرای ورزش بدون نظارت مرب ی وباآگاهی ازمسولیتهای فردی وگروهی اقدام کند.ورزشکار ادامه )5عالقه بدیگران.ثبات اجتماعی،تعهد،که نوعی عالقه بدیگران است دراین دوره آشکارمی شود.پهلوان بازنگری دراخالق ورزشی درحال حاض ر،زمین ه های بروز رفتار منص فانه،س الم واخالقی درعرصه ورزش(قهرمانی وحرفه ای) کم رنگ شده است.ورزش درکلیه سطوحش به اخالق نیازدارد.خطاکارورزشی نباید ازسوی مربی و...موردتشویق قرارگیرد،هرچندخطای اوبرای تیم موفقیت فراه م نماید.اخالق مبتن ی برمعیاربایدفراگیر شود،حداقل بازی منصفانه بایدفراگیرشود.پندهای اخالقی ادامه باید جای خودرابه یک نظام جامع اخالقی دهد تادرجامعه پیچیده امروزبتواندرفتارهای معنوی رابطورپایدارتوس عه دهد(.دین کامل) بازی منصفانه مقدمه.درشرایط کنون ی شایدبازی منص فانه روش عملی دربرابرتهاج م های غیراخالق ی(دوپین گ،،پیروزی بهرقیمت، ورزش تجاری و )..به ورزش باشد.تالشهای کمیته بین المللی بازی منص فانه ص رفا ب ه ورزشکاران محدودمی شود،بایداقدامهای وسیعتری ازنهادهای فرهنگی صورت گیرد. تعریف بازی منصفانه فراترازرعایت قوانین مدون ومکتوب ورزشی اس ت .آ ن احترام ب ه حریف وخوداس ت زیرابدون حریف خوب -بازی خوب بوجودنمی آید .بازی منصفانه یعنی بازی درشرایط برابر؛بدورازاس تفاده ازکس ب امتیازغیرمنصفانه وبدورازحادث ه جس مانی/روانشناخت ی موثربرنتیج ه بازی؛ پذیرش هم ه تص میمات داور؛دوری ازاندیشه پیروزی بهرقیم ت؛انضباط،فروتن ی،عدال ت،اجرای عالی وصبردرتمامی لحظات بازی وجوددارد؛آن وسیله ای برای تربیت اجتماعی واخالقی ورزشکاروبازی خوب است. تاریخچه بازی منصفانه بازی جوانمردان ه درفرهن گ مل ی ودین ی ایران س ابقه ای طوالنی دارد.ایرانیان ب ه فرزندان خودشجاع ت،س خاوت،اطاعت واعتدال رام ی آموختند.پهلوان مظهرراس ت گویی (هرودت)،پناه مردم بود..الگوی اوعلی و11فرزندش علیهم السالم بود(پیامبرص:الفتی اال علی) .پوریای ولی آهنگر که پیرو واقعی علی (ع)بود ،ازبزم شبان ه های اردوگاههادوری م ی کرد،پس ازپیروزی برپهلوان خس رو ،عرق شرم براومی نشیند،بامردم مهربان وپناه مظلومان بود.تخت ی پ س ازدریاف ت نشان طالی المپیک ملبورن:1956پیروزی برای مدال نیست ومدال فقط وسیله ادامه یادآوری ان اس ت،ب ا این مدال چیزی بررض ا اضاف ه نشده است. کوبرت ن:انجام بازی جوانمردان ه ازآرمانهای المپیک اس ت.همچنین،درفلسفه مدرن ورزش ،شعاراول ورزشکار ودوم پیروزی کامال پذیرفته شده است. ضرورت بازی منصفانه بدون بازی منصفانه (،ودین کامل)ورزش رقابتی به میدان جنگ تبدیل میشود.انتظارپیروزی رابایدمعقول کرد .انتظارات معنوی رابایدافزایش داد.الگوهای غیراخالقی حذف شود.واال بایددرانتظارنابودی ورزش بود.رفتارمنصفانه در ورزش بوسیله کلیه دست اندرکاران بایدجاری باشد. اصول بازی منصفانه جوانمردانه بازی کنید. برای بردن بازی کنید. قوانین بازی رارعایت کنید .شکست راباوقاربپذیرید. زیبایی های بازی راترویج کنید. به حریف،هم تیمی،داور،مسولین بازی وتماشاگر احترام کنید. کسانی را که ازطرق مختلف (موادمخدر،تخلف و)..ورزش رابدنام می کنندتقبیح کنید. کس انی راک ه درمقاب ل فشارفس اد،انحراف ،رشوه و ...اس تقامت می کنندیاری کنید. برای گرفتن حق خود بایدباکمال آرامش وصبراقدام کنید. نمونه هایی ازرفتارمنصفانه/اخالقی اگرخطایی ازماس رزده ،اگرتوپ ی رااوت کرده ایم قبل ازاعالم داورخودمان اعالم کنیم؛ازدست بردن درشناسنامه ها خوداری کنیم ؛ ازدادن کارت دانشجویی ب ه غیردانشجویان اجتناب کنیم؛ اگرورزشکاری زمین خورددس ت اورابگیریم؛ازانتظارات ورزیم؛تماشاچیان اجتناب زاگویی نامعقول؛ازناس ازتمسخرخطاهاو..حریف؛ازتالفی رفتارغیراخالقی حریف اجتناب کنیم؛اجناس اهداشده راعادالنه توزیع کنیم؛دغلکاری؛ خودخواهی ها؛ازبرنده شدن،وپول دارشدن بهرقیمت اجتناب کنیم؛ازابزارهای گول زننده استفاده نکنیم ؛شایستگی هایمان راباالببریم وباآنهابازی کنیم و... قابلیت بازی منصفانه • • • • ضمان ت اجرايي الزم آي ا بازي منص فانه رادارد؟فاقدمعیار/مبدااست! تاكنون اين قابليت رانشان نداده است! امامبتني برالگوي اسالمي(نظارت همه جانبه خدا)اين قابليت راعمال نشان خواهندداد.خدا،انبیا،واولیاوکتاب معیارآن است.اینهاعقیده ی محکمی رافراهم کرده ومی کنند.وضمانت خوبی برای رفتاراخالقی هستند. امیدکه اخالق اسالمی درجامعه ومیادین ورزشی استقراریابد. منابع • • • • • • • • • خلجی حسن ()1386اصول ومبانی تربیت بدنی رمضانی نژاد رحیم()1386اصول ومبانی تربیت بدنی بادام چیان اسدهللا()1380پوریای ولی طباطبایی محمدحسین()1360اصول وروش رئالیسم رحیم پورازغدی،1388،عرف قدسی نجارزادگان فتح،1386،.رهیافتی براخالق وتربیت اسالمی ‏Scut kerecthmer ‏UeberhorstT,1972 دیلمی،آذربایجانی،1384،اخالق اسالمی سپاس

51,000 تومان