اخلاق مهندسی
اسلاید 1: اخلاق مهندسي مهدي بهادري نژاد استاد مهندسي مکانيک-دانشگاه صنعتي شريف و عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران متن سخنان ايراد شده در جلسه انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري اسفند 1385
اسلاید 2: چکيده در طول تاريخ مهندسان توانسته اند با استفاده از و کشفيات يافته هاي علمي و با ابتکار و خلاقيت خود مسائل مختلف مربوط به سلامت و بهداشت، درمان، آموزش، کشاورزي، مسکن، حمل و نقل و غيره را حل کنند و در نهايت آسايش و رفاه بيشتري را براي مردم فراهم کنند. همزمان با اين فعاليتها، مهندسان نيز توانسته اند جنگ افزارهاي فراواني را خلق کنند تا استفاده کنندگان از آنها بتوانند در زمان کوتاهتري انسانهاي بيشتري را از بين ببرند و يا بيمارکنند. همراه با هر دو نوع فعاليت ياد شده فعاليتهاي مهندسي همراه با تخريب و آلوده سازي محيط زيست و اتلاف منابع طبيعي بوده است.
اسلاید 3: در حالي که مهندسان مي توانند همچنان از قدرت خلاقيت و ابتکار خود استفاده نموده، مسائل مختلف را حل کرده و رفاه و آسايش بيشتري را براي خود و مردم فراهم کنند، ولي برخورداري از اخلاق مهندسي است که باعث مي شود مهندسان خود کنترل کنندة فعاليتهاي خود شده و در نهايت حافظ منافع جامعه انساني و سلامت محيط زيست باشند. برخورداري از ارزشهاي انساني و اخلاق مهندسي مي تواند براي مهندسان آرامش خاطر، رضايت باطن و در نهايت شادي وافر بيافريند که هدف نهايي زندگي انسان در روي زمين است.
اسلاید 4: ما براي شاد زيستن زاده شده ايم و مي توانيم با محبت ورزيدن بي توقع و خدمتگزاري بي ريا و پيشه کردن تقوي، شادي طول عمر خود را بيشينه کنيم. برخورداري از اخلاق مي تواند براي مهندسان علاوه بر رفاه و آسايش مادي، رضايت باطن و آرامش خاطر يا شادي وافر بيافريند .مقدمه رفاه و آسايش مادي کنوني بشر مرهـون فعاليتهاي مـهندسي است. مي توانيم به اطراف خود نگاه کنيم و به خدمات ارزشمند مهندسان واقف شويم .
اسلاید 5: پيشرفت در طراحي، ساخت، توليد و استفاده از جنگ افزارهاي مختلف نيز مرهون فعاليتهاي مهندسي است. فعاليت هاي مهندسي از يک سو باعث تأمين رفاه و آسايش مردم شده و از سوي ديگر باعث کشتار انسان هاي بيشتر و آلوده سازي بيش از حد محيط زيست و هدر رفتن منابع و ذخاير روي زمين شده است.
اسلاید 6: آيا مهندسان مي توانند در حالي که همچنان از ابتکار و خلاقيت خود در حل مسائل استفاده مي کنند با رعايت ضوابطي اقدام به از بين بردن درد و آلام انسان ها نموده، محيط زيست را پاک کرده و رفاه و آسايش بيشتري را براي انسان ها فراهم کنند؟ سوال اين است که رفاه، آسايش و توسعه مادي براي چه منظوري است و حضور در رقابتي فرسايشي، فزاينده و پرپيچ و خم زندگي که هر روز دشوارتر مي گردد براي چيست؟
اسلاید 7: آيا مهندسان فقط براي اعتلاي فناوري بايد تلاش کنند و وسايل و لوازم رفاه مادي و جسماني را به منظور لذت بيشتر توليد و فراهم کنند؟ آيا علم، تکنيک و فناوري با شتابي که دارد و بر هر چيز توانائي دسترسي و تصرف پيدامي کند، بدون اينکه با حکمت، خرد، فضيلت، اخلاق و معرفت انساني پرورش يابد ما را به هدف نزديک مي کند؟
اسلاید 8: مهندس کسي است که ابتکار به خرج مي دهد و مي آفريند و اختراع ميکند. يعني هم آراينده و هم آفريننده و هم سازنده است. با گسترش مرزهاي مهندسي و ايجاد تخصصهاي مختلف، حوزه خدمات و مشاغل مهندسي بسيار وسيع گرديده و مسئوليت آنها سنگينتر شده است. با جمعبندي آراء و تعاريف مختلف مي توان دريافت که مهندس کيست؟
اسلاید 9: مهندسي توانايي انسان در انتخاب، طراحي، برنامهريزي، راهبري، آينده سازي و نوآوري است. اين توانائي در توليد غذا و ساير محصولات کشاورزي، در ساخت، توليد، بازسازي و نگاهداري دستگاه ها، ابزارها، بناها، دادهها و کلية نيازهاي ابزاري جوامع انساني با استفاده و دگرگون سازي طبيعت بوده است. اين فعاليت ها با بهره گيري از مواد و انرژي و با پشتوانه دانايي از علوم تجربي و انساني و با توجه به حفاظت از محيط زيست و در راستاي منافع جامعه جهاني انجام مي گيرد.
اسلاید 10: بزرگترين دستاوردهاي مهندسي در قرن بيستمآكادمي ملي مهندسي ايالات متحده امريكا (NAE) با همكاري اتحاديه انجمنهاي مهندسي آن كشور بزرگترين دستاوردهاي مهندسي در قرن بيستم را انتخاب نمودند.در 1999، آكادمي مذكور از 60 انجمن حرفه اي مهندسي امريكا درخواست نمود تا به كمك متخصصين خود، بزرگترين دستاوردهاي مهندسي در قرن بيستم را اعلام نمايند. در مجموع اين مهندسين 105 دستاورد را انتخاب كردند. ملاك اصلي انتخاب، تأثير دستاورد مورد نظر بر كيفيت زندگي بشر در قرن بيستم بود. جنگ افزارها مورد توجه قرار نگرفتند. «كميته انتخاب» آكادمي ملي مهندسي متشكل از خبرگان مهندسي در محافل علمي، بخش صنعت، دولت و طيف گسترده اي از رشته هاي مهندسي بود.
اسلاید 11: از ميان 105 دستاورد معرفي شده، اين كميته 48 مورد را انتخاب و گروه بندي نمود. براي مثال نوآوريهاي خاص ساخت پل و جاده در گروه «بزرگراهها» گنجانده شدند، و تراكتور، كمباين و ماشين شخم زني مجموعاً در گروه «كشاورزي مكانيزه» جاي گرفتند. اين گروه بندي باعث شد تا تعداد دستاوردها به 28 مورد برسد. كميته در دسامبر 1999 تشكيل جلسه داد و 20 مورد را به عنوان بزرگترين دستاوردهاي مهندسي در قرن بيستم انتخاب نمود.آغاز هزاره جديد فرصتي فراهم ميآورد تا در عين نگريستن به آينده، به نبوغ بشر و ابداعات او در گذشته بنگريم. الكتريسيته، اتومبيل، تلفن، راديو، تلويزيون و رايانه چند نمونه از ابداعات مهندسين در قرن بيستم است.
اسلاید 12: فهرست عناوين بزرگترين دستاوردهاي مهندسي در قرن بيستم 1- برق رساني (Electrification) 2- اتومبيل (Automobile) 3- هواپيما (Airplane) 4- منابع آب و توزيع (Water Supply and Distribution) 5- الکترونيک Electronics))6- راديو و تلويزيون (Radio and Television) 7- مکانيزاسيون کشاورزي (Agricultural Mechanization) 8- رايانه (Computer)9- تلفن (Telephone)10-تهويه مطبوع و تبريد (Air Conditioning and Refrigeration)
اسلاید 13: 11- بزرگراهها (Highways) 12- فضاپيما (Spacecraft)13- اينترنت (Internet) 14- تصويرسازي رايانهاي (Imaging)15- لوازم خانگي (Household Appliances)16- فناوريهاي بهداشت (Health Technologies)17-نفت و فناوريهاي پتروشيمي (Petroleum and Petrochemical Technologies)18- ليزر و فيبرهاي نوري (Laser and Fiber Optics) 19- فناوريهاي هستهاي (Nuclear Technologies) 20- مواد با کارايي بالا (High-performance Materials
اسلاید 14: اخلاقاخلاق شامل صفاتي از انسان مي باشد، انسان کارهاي مطابق و متناسب با اين صفات را بدون تأمل و تفکر و دشواري انجام ميدهد.در حالي که اخلاق شامل صفات پسنديده و رذيله هر دو ميشود، منظور ما از اخلاق در اينجا صفات فاضله و نيکو و پسنديده است.منظور از اخلاق مهندسي تأمل دربارة ابعاد اخلاقي مسائل و موضوعاتي است که به حرفة مهندسي مربوط مي شود.دربارة اهميت اخلاق مي توان نکات زير را ذکر کرد:- انما بعثت لاتم مکارم الاخلاق (من براي تکميل کردن مکارم اخلاقي مبعوت شدهام (حضرت محمد (ص))
اسلاید 15: -تنها چيزي که ميتواند انسانيت انسان را شکوفا سازد و او را «شاد» نمايد، اخلاق است. -تهذيب و تزکيه نفس، يا پرورش ارزشهاي انساني و برخورداري از اخلاق، ضروري است. -هدف نهايي در تهذيب نفس از رذائل و تکميل آن به فضايل همانا وصول به خير و سعادت است -بايد علاوه بر انديشمند شدن اخلاقمند نيز بود. -اولين درس اخلاق و اولين درس خودسازي، خودشناسي است. تا ندانيم که هستيم و چه هستيم و چه ميتوانيم باشيم در صدد رشد و تربيت خود برنخواهيم آمد. -هدف از حقوق، تنها برقراري نظم اجتماعي و سعادت دنيوي است و هدف از اخلاق، شادي، سعادت و کمال دنيوي و ابدي انسان است.
اسلاید 16: -برخورداري از اخلاق به انسان در تمام کارها، از جمله آموزش و تحقيق نشاط و شادي ميبخشد. محقق با نشاط مي تواند شاهکارها بيافريند، در حالي که پول فقط مي تواند کار ايجاد نمايد و نه شاهکار. -يک محقق با اخلاق در دام بزرگ و خطرناک شهرت زدگي گرفتار نميآيد -برخورداري از اخلاق يکي از عوامل گشايش در رزق و روزي و عدم آن باعث تنگدستي و فقر ميشود. در روايات مختلف چنين آمده است: گنجهاي رزق در اخلاق خوب نهفته است. اخلاق نيکو موجب زيادت در روزي ميشود. به درستي که انسان گاهي به دليل انجام گناه ]بدي اخلاق[ از روزي مقرر خود محروم مي ماند.
اسلاید 17: -عدم برخورداري از اخلاق باعث رفتارهاي ناشايست انسان ميشود و علت اصلي محروميتهاي انسان اعمال و رفتارهاي ناشايست خود اوست. قرآن چنين ميفرمايد: هر مصيبتي به شما رسد به سبب کارهايي است که کردهايد و .... (شوري – آية 30) و اگر اهل شهرها و آباديها ايمان ميآوردند و تقوا پيشه ميکردند ]برخوردار از اخلاق بودند[، برکات آسمان و زمين را بر آنها ميگشوديم..... (اعراف آية 96) -انسانهاي برخوردار از اخلاق کساني هستند که: مي توانند بهترين دوست براي مردم باشند ديدن آنان انسان را به ياد خدا مياندازد گفتارشان بر دانش انسان ميافزايد، بودن با آنان در انسان آرامش خاطر و شادي مي آفريند.
اسلاید 18: نکاتي دربارة آموزش و پرورش اخلاقدر آموزش بايد خودخواهي کاهش و علاقه به خدمتگزاري افزايش يابد.آموزشي که باعث عروج معنوي انسان و پي بردن به حقيقت وجود نشود ارزشي ندارد.آموزش بايد در نهايت منجر به محبتورزي به همه بشود انسان بدون عشق پايينتر از حيوان است.- ملتي رشد مي کند و شاد مي شود که در بين شاگردان ارزشهاي صداقت، عشق و احترام به ساير انسانها پرورش يابد.
اسلاید 19: بستن سد و ذخيره آب پشت آن وقتي ارزش دارد که اين آب براي آبياري زمينهاي تشنه و توليد برق مورد استفاده قرار گيرد. رفتن به دانشگاه و ذخيره دانش وقتي ارزش دارد که اين دانش براي کمک به نيازمندان مورد استفاده قرار گيرد.- پي بردن به حقيقت وجود مهمتر از پي بردن به ساير رموز طبيعت يا کسب دانش است.ما نبايد وقت خود را صرف رفاه مادي بکنيم، بلکه زندگي حاوي خدمت و ايثار را پيشه کنيم.- منصفانه نيست درحالي که جهان بي ريا و بدون انتظار به ما خدمت مي کند ما خودخواه باشيم و خدمتي نکنيم.
اسلاید 20: همانطور که غذا را لذت بخش ميکنيم بايد زندگي خود را نيز لذت بخش کنيم. لذت زندگي در افکار خوب، عادات تميز و اقدامات خوب، يا خلاصه ارزشهاي انساني است.هيچ لذتي بالاتر از بي نيازي از ماديات و بخشيدن و خدمتگزاري بي ريا نيست.آموزش واقعي را در يک دانشگاه ميتوان به اين ترتيب ارزيابي کرد که دانش آموختگان آن چقدر به بهبود زندگي مردم توجه دارند.- انسان تاج خلقت است و اخلاق درخشانترين جواهر اين تاج.
اسلاید 21: آنچه را که داريم يا هر آنچه که هستيم مرهون و مديون جامعه ميباشيم. بايد قدرداني خود را به جامعه از طريق خدمت به آن نشان دهيم.در فرآيند آموزش، دانش بايد به خرد و خرد به انسانيت تبديل گردد و گرنه آموزش اتلاف وقت و انرژي و سرمايه هاست.- در ميان تمام فعاليتها، ارائه مؤثرترين خدمت بيريا به کساني که بيشترين نياز را دارند مهمترين کار است.
اسلاید 22:
اسلاید 23: با توجه به تنوع فعاليتهاي مهندسي و کاملاً متفاوت بودن نتايج اين فعاليت ها، جوامع پيشرفته صنعتي، بويژه آمريکا، در دو دهة گذشته بر آن شده اند که به مسئله اخلاق در علوم و مهندسي بيشتر بپردازند بطوري که از طريق رعايت اين اخلاق، مهندسان خود کنترل کننده فعاليتهاي خود باشند. ميزان اين توجه در تأسيس مراکز مربوط به اخلاق، سايتهاي کامپيوتري، داير کردن خط هاي تماس براي مشاوره در امور مربوط به اخلاق مهندسي، تدوين آئين نامه هاي اخلاقي در شرکت ها و مؤسسات و تعليم مهندسان در تعبير و تفسير مفاد اين آئين نامه ها و انتشار مقالات و کتب فراوان دربارة اخلاق در علوم و مهندسي کاملاً مشهود است.اخلاق مهندسي
اسلاید 24: در ايران بهترين دانش آموزانِ کشور رشته هاي مهندسي را براي ادامه تحصيل خود انتخاب مي کنند. اين دانشجويان پس از صرف حدود 8000 ساعت وقت و کسب معلومات مهندسي وارد بازار کار شده و با کسب درآمد بيشتر در حدود 40 سال فعاليت مهندسي، مي توانند زندگي مرفهتري را براي خود و خانواده شان فراهم نمايند.
اسلاید 25: در فرآيند آموزش مهندسي، چه در ايران و چه در ساير کشورهاي جهان، دانشگاه ها در حقيقت روش دستيابي به رفاه و آسايش بيشتر را به جوانان مي آموزند. ولي اين جوانان عمرِ مفيد خود را پس از ترکِ دانشگاه چگونه صرف کنند و چه ضوابطي را در حين فعاليتهاي مهندسي خود مراعات نمايند تا از زندگي و فعاليت خود بيشتر لذت برده و شادي بيشتري کسب نمايند؟ ما در انجام وظايف مهندسي خود به ضوابطي نياز داريم که آن ضوابط را اخلاق مهندسي ميناميم.
اسلاید 26: مهندسان از نظر اخلاقي در سه بخش در رابطه هستند: اخلاق تکنيکي يا فني که مربوط به تصميمات فني و علمي گرفته مي شود، اخلاق حرفه اي که با ساير مهندسان، مديران، کارمندان و کارگران مرتبط مي گردد و بالاخره اخلاق اجتماعي که مربوط به تعهدات ملي و ميهني و جامعه انساني مي شود.
اسلاید 27: چگونه و در کجا مي توان صاحب اين خلقيات شد و يا از آن برخوردار گرديد، و يا اينکه اصلاً ضرورتي دارد که يک مهندس که دروس داده شده را به خوبي ياد گرفته و حرفه مهندسي را خوب فرا گرفته اخلاق مهندسي رامراعات نمايد؟
اسلاید 28: معتقديم که رعايت اخلاق توسط مهندسان در کلية فعاليت هاي مهندسي ضروري است، نه تنها به خاطر اينکه اين امر در دراز مدت منافع مادي بيشتري را براي آنان در بر خواهد داشت، بلکه اين امر در راستاي هدف زندگي که بيشينه کردن شادي و آرامش خاطر در طول عمر مي باشد قرار دارد.
اسلاید 29: موضوعِ اخلاق در حرفة مهندسي را ميتوانيم با مثال رانندگي و چراغ هاي راهنمائي در چهارراه ها مقايسه نمائيم. در ارتباط با رانندگي، بايد مفهوم هر يک از چراغهاي سبز و نارنجي و قرمز قبلاً تعيين شده باشند و راننده بداند که در مقابل اين چراغها چگونه بايد رفتار کند. در ضمن ميبايست قوانيني نيز وجود داشته باشند که در صورت تخلف راننده از مقررات مربوط به چراغ ها بگويند جريمه مربوطه چقدر و چگونه است. ولي با وجود اين قوانين و مقررات راننده بايد اخلاقاً و به خاطر رعايت حقوق ديگران و جلوگيري از رساندن ضرر و آسيب به خود و ديگران مقررات مربوط را مراعات نمايد.
اسلاید 30: در مورد اخلاق مهندسي نيز چنين است. يک مهندس بايد فرا گيرد که در چه زمينه هائي او مي تواند فعاليت کند، در چه زمينه هائي نبايد فعاليت داشته و آگاه باشد که در صورت فعاليت در زمينه هاي ممنوع شده چه عواقبي براي او در پيش است. ولي از همه مهم تر اين است که اين مهندس از اخلاق مهندسي و از ارزش هاي والايِ انساني برخوردار باشد و خود ناظر و مراقب بر اعمال و افکار خويش در همة بخش ها باشد.
اسلاید 31: مقررات و فعاليتهاي مجاز و غير مجاز مهندسي را بايد در دانشگاهها به دانشجويان ياد داد و جرائم مربوط به تخلفات را از طريق قوانين کشور مشخص نمود. ولي از همه مهم تر اين است که بايد در دانشجويان مهندسي و مهندسان کشور ارزشهاي انساني پرورش داده شود. برخورداري از اين ارزشهاست که مي تواند نه تنها به آسايش و رفاه مادي، بلکه از آن مهم تر، به آرامش خاطر و رضايت باطن، و خلاصه به شادي دراز مدت مهندسان بيانجامد.
اسلاید 32: هدف و راه زندگي در فعاليت هاي مهندسي اموري پيش مي آيند که يک مهندس مي تواند منافع مادي زيادي را در مدت کوتاه کسب نمايد و رفاه مادي خوبي را بدست آورد. آيا لازم است اين فرد از اين منافع مادي بگذرد و خود را ملزم به رعايت اخلاق نمايد؟ در صورت رعايت اخلاق و رد کردن منافع مادي و رفاه زندگي چه چيزي عايد اين مهندس مي شود؟ براي پاسخ به اين پرسش ها شايسته است قدري راجع به هدف و سپس راه زندگي بينديشيم و رعايت اخلاق مهندسي را در راستاي هدف و راه زندگي جستجو نمائيم.
اسلاید 33: بحث خود را در اين زمينه با اين فرضيه شروع مي کنيم که ما براي شاد زيستن زاده شده ايم، ما زنده هستيم تا شاد باشيم و اين حق ماست. هستند افرادي که با وجود سعي و کوشش و تلاش شان و حتي برخورداري از رفاه مادي و آسايش فراوان شاد نيستند. چرا؟
اسلاید 34: علت اساسي مشکلات امروزي انسان معتقديم که علت اساسي مشکلات امروزي و ناشادي انسان، اعتقاد و باور قاطبه مردم دنيا بر اين است که ثروت و شهرت و قدرت براي انسان شادي مي آفرينند. شاخص فردي و شادي مي توانيم اين عوامل را در قالب يک رابطه يا فرمول که آنرا معادله شادي سنجي مي ناميم بيان کرده و سعي کنيم، رابطه H = J -F - E
اسلاید 35: اگر تمام مردم يك كـشور شـادي خود را با معادلة شادي سنجي ارزيابي كنند، ميتوان ميزان شادي روزانه، ماهانه، سالانه يك كشور را تعيين و نتيجتاً در هر سال شاخص ملي شادي آن ملت را مشخص نمود. شاخص ملي شادي
اسلاید 36: اين شاخص عبارت است از جمع جبري ميزان شادي سالانة تمام آحاد ملت تقسيم بر تعداد افراد. اين شاخص را مي توان با رابطة نيز نشان داد كه ميزان شادي هر فرد،n تعداد افراد، NIH معرف شاخص ملي شادي است.NIH=
اسلاید 37: معتقديم كه دولت ها بايد براي بالا بردن شاخص ملي شادي بكوشند نه براي افزايش درآمد اقتصادي مردم. اين رفتار با شيوه هاي امروزي برنامه ريزي اقتصادي كه افزايش درآمد سرانه و به اصطلاح بالا بردن توليد ناخالص ملي را هدف قرار مي دهد كاملاً متفاوت است. اگر دولت ها چنين رويكردي را در پيش گيرند اولويتها دگرگون خواهند شد، يعني به از بين بردن گرسنگي، سوء تغذيه، بي خانماني، پيامدهاي زشت بيكاري و بيماريهايي نظير سرطان، ايدز و غيره توجه بيشتري خواهند كرد.
اسلاید 38: به نظر ما کيفيت زندگي يک جامعه به شاخص ملي شادي آن بستگي دارد. همچنين معتقديم که براي مقايسه کيفيت و سلامتي زندگي ملتها، مقايسه شاخص ملي شادي بسيار واقعگرايانه تر از مقايسه توليد ناخالص ملي يا مصرف سرانه انرژي و منابع طبيعي است.
اسلاید 39: قسمتي از راه دستيابي به شادي، عشق ورزيدن و احترام گذاردن به انسانها، طبيعت و محيط زيست و نيز ارج نهادن به همة موجودات است. اين روش، زندگي متعادلي را ايجاب ميكند. بايد سقفي براي آرزوهاي خود قائل شويم، در مصرف آب و انرژي و ساير منابع طبيعي و ملي صرفه جويي كنيم، وقت خود را تلف نکنيم و آلودگي محيط زيست را كاهش دهيم. استمرار اين روش در زندگي، براي ما و جامعه، شادي پايدار به ارمغان خواهدآورد.چکيده مراحل دستيابي به شادي
اسلاید 40: در اينجا چکيدة مراحل پيشنهاد شده در اين بحث براي دستيابي به شادي فردي و اجتماعي ارائه مي شود (براي استفاده بيشتر از قدرت تلقين، در بيان مطالب از ضمير اول شخص مفرد استفاده مي کنيم): 1- مي پذيرم كه براي شاد بودن زندگي مي كنم و مي پذيرم كه در زندگي شادماني هايي وجـود دارند كه از لذات جسماني بسي عميقترند.
اسلاید 41: 2- مي پذيرم كه من خود به تنهائي مسئول شادي خود هستم و با نگرشي مناسب و جهد و کوشش فراوان مي توانم به آن دست يابم. 3- مي پذيرم كه شادي و سعادت عميق را مي توان از راه محبت ورزيدن بي چشمداشت و خدمت بي ريا به دست آورد.
اسلاید 42: 4- بسته به علايق و استعدادهايم، كمر به انجام مؤثرترين و مهم ترين خدمتي مي بندم كه مي توانم. وقتي براي كار يا حرفهاي برنامه ريزي مي كنم با كمال علاقه خود را براي خدمت موثرتر آماده كرده، مجسم مي كنم كه در آن كار و حرفه كاملاً موفق هستم. 5- مي پذيرم كه نظام آفرينش بسيار سخاوتمند و كاملاً غني است و كلية نيازهاي مرا با توجه به افكار و كوشش هايم برآورده مي كند، پس من به هيچ كس نياز ندارم. هيچ گاه نگران معاش خود نيستم چون به خداوند توكل مي كنم. او به وسيلة نظام آفرينشش زندگي مرا تأمين مي كند.
اسلاید 43: 6- در خدمتي كه در پيش مي گيرم هرگز به ثروت، شهرت يا ثمرة كارهايم نمي انديـشم. فقط بي چشـمداشـت و بي ريا و در كمال عشق و محبت، خدمت مي كنم. اگر اين خدمت ثروت و شهرتي برايم به همراه آورد هـرگز به آن دل نمي بندم، مغـرور نمي شـوم و از آن براي خـدمت مؤثرتر و بيشتر استفاده مي كنم. 7- از همة دانش و توانايي هاي خود براي برنامه ريزي و اجراي كاري كه مي خواهم انجام دهم استفاده مي كنم و نتيجه را هر چه باشد مي پذيرم و در همه حال راضي و تسليم رضاي خدا هستم.
اسلاید 44: 8- مي پذيرم آنچه بر سر من مي آيد و هر موقعيتي كه در آن قرار دارم، نتيجه افكار، اعمال، خواسته ها و آرزوهاي خود من در گذشته است كه نظام آفرينش با كمال قدرت، عشق و محبت برايم فراهم كرده است. 9- ميپذيرم كه با توجه به هدف دراز مدت زندگي، اين بهترين موقعيت ممكن براي پيشرفت معنوي و بيشينه شدن شادي من در تمام عمر است.
اسلاید 45: 10- تنها به صفات نيك كساني كه ذهن مرا به خود مشغول مي كنند مي انديشم. فهرستي از اين صفات را آماده مي كنم تا هرگاه كاستي هاي آنها به ذهنم خطور كردند بتوانم به آن رجوع كرده، نيكيهاي آنها را ببينم. براي هر كس و هر چيزي كه مي بينم يا به آن مي انديشم طلب خير مي كنم.
اسلاید 46: اعتقاد و باور ما نقش بسيار مهمي را در شاد زيستن ما بازي مي کنند، بطوري که اگر کليه جريانات، وقايع و حوادث زندگي را فرصت هايي براي خدمت بي ريا و انسان ها و ساير موجوداتي را که در سر راه زندگيمان قرار مي گيرند براي ابراز محبت بي چشمداشت بدانيم، زندگي واقعاً شيرين و شادي بخش مي شود. نقش اعتقاد و باور
اسلاید 47: هميشه بايد به دنبال فرصت هائي براي خدمت باشيم و بدون هياهو و چشمداشت و فقط به عنوان انجام وظيفه و در کمال تواضع و فروتني و با محبت ورزي کامل خدمت کنيم.با محبت ورزي بي ريا از مواهب نظام آفرينش و شادي فروان بهره مند مي شويم :
اسلاید 48: من، ...................، با آگاهي کامل از نقش و تأثير مهندسي در سازندگي و توسعة پايدار جهان، رفاه و آسايش انسان، حفظ جهان هستي از آلودگي هاي زيست محيطي و تأمين شادي پايدار و درازمدت خود و ديگران، اينک که به عنوان مهندس خدمت خود را آغازمي کنم به پروردگار جهان و انسان سوگند ياد مي کنم که:سوگندنامة مهندسي
اسلاید 49: 1- همواره در سراسر زندگي شغلي، حرفه اي و اجتماعي خود بدين سوگند وفادار باشم. 2- به انسان، به عنوان يک موجود صاحب خرد و شگفت انگيزترين پديدة آفرينش بينديشم، صديق و واقع بين بوده و به هيچ اقدامي که به انسان و انسانيت آسيب رساند مبادرت نورزم. 3- دانش مهندسي و تجربة حرفه اي خود را که ميراث مشترک بشري است مغتنم دانسته و کوشش کنم تا آن را به روز نگه داشته در حد توان خود به گنجينه دانش و تجربيات سودمند بشري بيفزايم.
اسلاید 50: 4-ايران زادگاه من است که در آن زاده و پرورده شده ام، کوشش خواهم کرد که دين خود را به سرزمينم، مردمانم، نياکانم و آيندگان ادا کنم.5-در طول زندگي حرفه اي خود تلاش نمايم تا نقش مؤثري در توسعة پايدار کشورم داشته باشم.6-در حد توان به دانشگاه که مربي علمي و فني من است و به کساني که پس از من در اين مکان مقدس بالنده خواهند شد خدمت نمايم.
اسلاید 51: 7- سرمايه هاي هستي چون ماده، انرژي، محيط زيست و نيروي کار را سرمايه هاي تمام بشر دانسته، در حفظ، کاربرد درست و بهسازي آنها کوشش نمايم.8- در تمام فعاليت هاي مهندسي خود صداقت، دقت، نظم، عدالت، سرعت عمل، حفظ منافع اجتماع و حقوق ديگران را مراعات نمايم و سلامت، ايمني و آينده انسان ها را مد نظر داشته نسبت به آنان مهربان، دلسوز و متعهد باشم و همواره سود خويش را در منافع عام جستجو کنم، رشوه خواري و ساير رذائل اخلاقي را طرد نموده و براي زحمات خود ارزش مادي يي در حد معقول و متعارف طلب کنم
اسلاید 52: 9- در تمام کوشش هاي مهندسي خود از دانش روز و آخرين يافته هاي علمي و فني آگاه شوم و آنها را با ابتکار، خلاقيت و نوآوري در طراحي، برنامه ريزي و اجرا به کار بندم. 10- در تمام کوشش هاي مهندسي خود استانداردهاي حرفه اي را مراعات نموده و تنها در حيطة دانش و توانايي خود کار قبول کنم و تنها مدارکي را امضاء نمايم که به آنها احاطه فني کامل دارم. در مواردي که منع قانوني و حق مالکيت اختصاصي وجود ندارد، دانش خود را آزادانه و به صورت رايگان منتشر نموده و در اختيار ديگران قرار دهم.11- در انجام وظايف حرفه اي محوله، فردي متعهد، مسئوليت پذير، مشارکت پذير و رازدار باشم.
اسلاید 53: 12- محيطي پر از محبت و صفا و عشق و علاقه به خدمتگزاري بي ريا به مردم و وطنم را بوجود آورم و همکاران خود را بدون توجه به مليت، نژاد، مذهب، جنسيت، سن و عقيده دوست بدارم و ارزش هاي انساني را در خود و در آنان پرورش دهم. 13- در کوشش هاي مهندسي خود هميشه فردي متواضع بوده، موفقيت هاي بدست آمده را علاوه بر سعي و کوشش خود مرهون تلاش همکاران و نظام آفرينش دانسته و از آنان قدرداني و سپاسگزاري نمايم
اسلاید 54: 14- در تمام کوشش هاي مهندسي خود جويا و پذيراي نقد و اظهارنظر صادقانة همکاران بوده، خطاهاي خود را اصلاح نمايم و براي همکاري گروهي و نقش ديگران ارزش قايل باشم و از لطمه زدن به حيثيت، شهرت، دارايي يا اشتغال ديگران پرهيز کرده از اقدامات بدخواهانه براي آنان خودداري کنم.
اسلاید 55: 15- از کوشش هاي فرهنگي و فعاليت هاي اجتماعي که به منظور توسعة رفاه عمومي انجام مي گيرد استقبال نموده و در آنها شرکت نمايم.16- همکاران خود را تشويق به رعايت اصول اخلاق مهندسي و وجدان حرفه اي نمايم.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.