akhlaghe_naghd

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [3 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق نقد”

اخلاق نقد

اسلاید 1: فصل چهارم : اخلاق نقدجلسه ششم وهفتم

اسلاید 2: اهداف فصل :1. با معناي درست نقد و انتقاد آشنا شويم . 2. ضمن درك اهمييت و ضرورت نقد در جامعه علمي بكوشيم تا به اين وظيفه اخلاقي و اجتماعي عمل كنيم . 3. ضمن آشنايي با وظايف اخلاقي نقد ، در مقام نقد انديشه ها و رفتار هاي ديگران اخلاق نقد را رعايت كنيم . 4. در پاسخ به نقد هاي ديگران از موازين اخلاقي خارج نشويم.

اسلاید 3: اگر جواب نقد نيكو باشد دشمني ها را تبيديل به دوستي خواهد كرد

اسلاید 4: «نبايد از آزادي ترسيد و از مناظره گريخت و «نقد و انتقاد»را به كلايي قاچاق و امري تشريفاتي تبديل كرده چنانچه نبايد به جاي مناظره به«جدال و مراء»گرفتارآمد وبه جاي آزادي به دام هتاكي و مسوليت گريزي لغزيد.»بخشي از سخنان مقام معظم رهبري پيرامون جنبش نرم افزاري

اسلاید 5: سوالات اين فصل :1- اهميت و جايگاه نقد در اسلام چيست؟نقدو انتقاد اگر رواج پيدا كند وآداب آن رعايت شود موجب پويايي و پيشرفت است. علم درسايه نقد و جواب و مباحثه و مناظره بدست مي آيد.ونقد و انتقاد در رفتار باعث جبران اشتباهات و كمال انسان است. بنابراين اسلام به بحث و مناظره و نقد اهميت فراواني داده و گاهي آن را واجب نموده است. امام صادق (ع) : «بهترين دوستان در نزد من كساني اند كه عيوب و نواقص من را به من هديه دهند.»

اسلاید 6: 2- چرا در جامعه ي ما توليد علم جاي خود را به تقليد و ترجمه داده است؟الف)كار پژوهش و توليد علم دشوار است و ما راحت طلب و بي انگيزه ايم.ب)خود كم بيني ما و تلقين بيگانگان بر اينكه شما نمي توانيد.ج)عدم تشويق ، امكانات ، بودجه، ابزار و غيره از طرف دولت مردان ، حتي رسانه ها حاضر به تشويق معنوي از مخترعين هم نيستند.3-با توجه به لزوم آزادي انديشه در نقد و انتقاد ، آيا اين آزادي حاكم بر اصول اخلاقي است يا اخلاق حاكم بر آزادي است؟

اسلاید 7: اصول اخلاقي حاكم بر آزادي اند زيرا آزادي مطلق همه جا مضر است و باعث هرج و مرج مي شود.در اينجا نيز آزادي انديشه نبايد موجب حرمت شكني و هتاكي و توهين به ديگران شود.4- شرايط يك نقد مفيد چيست؟الف)موضوع نقد مفيد باشد. ب)فضا و شرايط مناسب و سالم وجود داشته باشد. ج)آداب و اخلاقيات نقد رعايت شود.5-ديدگاه هاي مختلف در تعريف نقد را بيان كنيد؟

اسلاید 8: 3ديدگاه بيان شده الف)نقد به معني تعريف و تمجيد و اينكه فقط خوبي هاي موضوع يا شخص بيان شود. ب)نقد به معناي بيان اشكالات و نواقص ج)نقد به معني بيان منصفانه محسنات و مشكلات و بررسي ومقايسه و راه حل دادن. «متاسفانه درجامعه ما نظريه دوم به كار گرفته مي شود واين درست نيست.»6-ضرورت نقد در يك جامعه را بيان كنيد؟

اسلاید 9: اگر نقد و انتقاد سازنده و درست انجام شود موجب كمال و نوآوري شده و براي يك جامعه پويا ، ضروري و لازم است. در رفتار هم نقد صحيح باعث كمال رفتاري جامعه و بهتر زيستن است. امير المومنين(ع) : «كسي كه عيب تورا بنمايد،تو را خيرخواهي كرده است. » « كسي كه عيوب و كاستي هاي تو را پنهان كند دشمن توست.» 7-آيا نقد نادستي ها لازم است؟ما انسان ها خطا پذيريم،پس بايد انتقاد پذير هم باشيم.

اسلاید 10: البته لازم است و گاهي طبق دستور اسلام واجب مي شود مثل امر به معروف و نهي از منكر.اگر نقد نباشد شايد نويسنده یک مطلب نادرست هيچگاه به اشتباه خود پي نبرد. همچنين در رفتار اگر نقد نشود شايد شخصي براي هميشه رفتار نادستي را به خيال اينكه درست است انجام دهد. لكن در لزوم نقد ،لزوم رعايت آداب و اخلاق نقد هم نهفته است والا اثر معكوس خواهد داشت. «اگر نادرستي ها نقد وبيان نشود،جامعه به سوي نادرستي ها به پيش خواهد رفت.»8-شرايط و آداب اخلاقي نقد كدامند؟

اسلاید 11: الف)مهارت در موضوع و فهم سخني كه مي خواهيم نقد كنيم. ب)كنار نهادن حب و بغض ها ج)پرهيز از نقد متقابل د)نقد مطلب و گفته ، نه گوينده يا نويسنده ه)تفكيك انديشه و رفتار نقد شونده و)لزوم بردباري و نقدپذيري ز)پرهيز از برچسب زدن ح)نقد را از خود آغاز كردن

اسلاید 12: 9-عدم مهارت در موضوع نقد چه مشكلي ايجاد مي كند؟عدم مهارت و آگاهي در موضوع موجب نفهميدن مطلب نويسنده و نقد غير وارد و موجب اختلاف و جدايي مي شود. بعضي از اختلافات بين دانشمندان علوم مختلف براي اين است كه حرف و زبان يكديگر را خوب نفهميده اند. چوبشنوي سخن اهل دل مگو كه خطا ست سخن شناس نه اي دلبرا خطا اينجاست همچنين كنار گذاشتن حب و بغض ها و نقد متقابل لازم است و الا مشكل ساز مي شود.از طرفي نبايد هر ناقدي را متهم به حب و بغض و ناداني در موضوع نمود.

اسلاید 13: 10-مغالطه در نقد و انتقاد چيست؟نقد گوينده به جاي گفته و نقد رفتار شخص به جاي انديشه او نوعي مغالطه در بحث و نقد است كه بايد جدا از آن پرهيز شود. درمنطق جديد يكي از مباحث تفكر انتقادي آشنايي با مغالطه است كه اگر براي فهم مغالطه باشد خوب است اما براي بكاربردن نبايد فرا گرفت و اگر دانستيم نبايد به كار بگيريم.11-نقد مغرضانه چيست؟

اسلاید 14: نقد مغرضانه آن است كه ناقد غرضش خرد كردن و كوچك كردن صاحب انديشه يا رفتار باشد و اين نوع نقد بيشتر در و نقد متقابل و رعايت نكردن صبوري و نقد پذيري پيش مي آيد. در اينجا جريان يكي از نويسند گان معاصر و مقايسه آن با رفتار مسيحي و امام باقر(ع) كه در كتاب آمده قابل دقت است. برچسب زدن نيز در نقد مغرضانه انجام مي گيرد و طرف را با برچسب هايي مانند «ارتجاعي ، غرب زده ، كهنه گرا» و امثال آن محكوم و كوچك مي شمارند.12-چرا خوب است نقد را از خود شروع كنيم؟

اسلاید 15: زيرا اگر به نقد خود بپردازيم و عيوب خود را ببينيم كمتر به عيوب ديگران خواهيم پرداخت و در نقد ديگران منصفانه اقدام خواهيم كرد. پيامبر اكرم (ص): «طوبي لمن شغله عيبه عن عيوب غيره» خوشا به حال كسي كه عيوب خودش ، او را از عيب جويي ديگران بازدارد. قرآن نيز در اين مورد مي فرمايد :

اسلاید 16: اي كساني كه ايمان آورده ايد چرا ميگوييد كاري را كه نجام نمي دهيد. خداوند كساني را كه در راه او با استقامت مقاتله كنند دوست مي دارد

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید