صفحه 1:
ما مان سم

صفحه 2:
فصل جبارم : اخلاق نقد جلسه ششم وهفتم

صفحه 3:
اهداف فصل : ۱. با معنای درست نقد و انتقاد آشنا شویم . ۲. ضمن درک اهمییت و ضرورت نقد در جامعه علمی بکوشیم تا به این وظیفه اخلاقی و اجتماعی عمل کنیم . ۳ ضمن آشنایی با وظایف اخلاقی نقد , در مقام نقد انديشه ها و رفتار های دیگران اخلاق نقد را رعایت کنیم . ۴ در پاسخ به نقد های دیگران از موازین اخلاقی خارج نشویم.

صفحه 4:
] at ‏او را رواب كت‎ ste Gusts 0 ‏كفت‎ - ‏دوك ف وهاماتنتو الششكم‎ © ge © ‏وک تشرد‎ SEDI esi Nes ‏ون احسن فولا مک‎ BANG ACT esas 3( ‏کی من لمتلییت‎ ‏ل له عر شاك‎ cel pt ‏دمع‎ ‎4 © ‏حو ود‎ 2 ‏اگر جواب نقد نیکو باشد دشمنی ها را تبیدیل به‎ ‏دوستی خواهد کرد‎

صفحه 5:
«نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و «نقد و انتقاد»را به کلایی قاچاق و امری تشریفاتی تبدیل کرده چنانچه نباید به جای مناظره به«جدال و مراء» گر فتارآمد وبه جای آزادی به دام هتاکی و مسولیت گریزی لغزید.» بخشی از سخنان مقام معظم رهبری پیرامون جنبش نرم افزاری

صفحه 6:
: سوالات این فصل لهمینو جایگاد نقد در لسلام چیستگ -) نقدو انتقاد اگر رواج پیدا کند وآداب آن رعایت شود موجب پویایی و علم درسایه نقد و جواب و مباحثه و مناظره بدست می آید.ونقد و انتقاد در رفتار باعث جبران اشتباهات و کمال انسان است. بنابراین اسلام به بحث و مناظره و نقد اهمیت فراوانی داده و گاهی آن را واجب نموده است. امام صادق (ع) : «بهترین دوستان در نزد من کسانی اند که عیوب و نواقص من را به من هدیه دهند.»

صفحه 7:
۲- چرا در جامعه ی ما تولید علم جای خود را به تقلید و ترجمه داده است؟ الف) کار پژوهش و تولید علم دشوار است و ما راحت طلب و بی انگیزه ایم. ب)خود کم بینی ما و تلقین بیگانگان بر اينکه شما نمی توانید. ج)عدم تشویق . امکانات . بودجه. ابزار و غیره از طرف دولت مردان » حتی رسانه ها حاضر به تشویق معنوی از مخترعین هم نیستند. ۳با توجه به لزوم آزادی انديشه در نقد و انتقاد ‎LT.‏ اين آزادی حاکم بر اصول اخلاقی است پا اخلاق حاکم بر آزادی است؟

صفحه 8:
اصول اخلاقی حاکم بر آزادی اند زیرا آزادی مطلق همه جا مضر است و باعث هرج و مرج می شود.در اینجا نیز آزادی ‎Ady sil‏ نباید موجب حرمت شکنی و هتاکی و توهین به دیگران شود. ۴- شرایط یک نقد مفید چیست؟ الف)موضوع نقد مفید باشد. ب)فضا و شرایط مناسب و سالم وجود داشته باشد. ج)آداب و اخلاقیات نقد رعایت شود. ۵-دید گاه های مختلف در تعر یف نقد را بیان کنید؟

صفحه 9:
۳دیدگاه بیان شده الف)نقد به معنی تعریف و تمجید و اينکه فقط خوبی های موضوع یا شخص بیان شود. ب)نقد به معنای بیان اشکالات و نواقص ج)نقد به معنی بیان منصفانه محسنات و مشکلات و بررسی ومقایسه و راه حل دادن. «متاسفانه درجامعه ما نظریه دوم به کار گرفته مى شود واين درمت نیسنت:؟ ع-ضرورت نقد در یک جامعه را بیان کنید؟

صفحه 10:
اگر نقد و انتقاد سازنده و درست انجام شود موجب کمال و نواوری شده و برای یک جامعه پویا ضروری و لازم است. در رفتار هم نقد صحیح باعث کمال رفتاری جامعه و بهتر زیستن شت امير المومنين(ع) : «کسی که عيب تورا بنمايدءتو را خيرخواهى كرده است. » « كسى كه عيوب و كاستى هاى تو را ينهان كند دشمن توست.» ما انسان ها خطا يذيريمءيس بايد انتقاد يذير هم باشيم. /-آيا نقد نادستى ها لازم است؟

صفحه 11:
البته لازم است و گاهی طبق دستور اسلام واجب می شود مثل امر به معروف و نهی از منکر.اگر نقد نباشد شاید نویسنده یک مطلب نادرست هیچگاه به اشتباه خود پی نبرد. همچنین در رفتار اگر نقد نشود شاید شخصی برای همیشه رفتار نادستی را به خیال اینکه درست است انجام دهد. لکن در لزوم نقد .لزوم رعایت آداب و اخلاق نقد هم نهفته است والا اثر معکوس خواهد داشت. «اگر نادرستی ها نقد وییان نشود.جامعه به سوی نادرستی ها به پیش خواهد رفت.» ۸-شرایط و آداب اخلاقی نقد کدامند؟

صفحه 12:
فهم سخنی که می الف)مهارت در ‎We‏ ۶ ب)کنار نهادن حب و ب 5 از نقد متقابل اراسي ۱ ۲ مطلب و كفته , نه كود 5 ‎wees‏ و رفتار نقد شونده ‎see ۰ ۲‏ 3 ی و)لزوم بردباری و << ز)پرهیز از برچسب ز انقد را از حود ز کردن نقد را از 1 ح(

صفحه 13:
٩-عدم‏ مهارت در موضوع نقد چه مشکلی ایجاد عدم مهارت و آگاهی در موضوع موجب نفهمیدن مطلب نویسنده و نقد غير وارد و موجب اختلاف و جدایی می شود. بعضی از اختلافات بین دانشمندان علوم مختلف برای این است که حرف و زبان یکدیگر را خوب نفهمیده اند. چوبشنوی سخن اهل دل مگو که خطا ست سخن شناس نه ای دلبرا خطا اینجاست همچنین کنار گذاشتن حب و بغض ها و نقد متقابل لازم است و الا مشکل ساز می شود.از طرفی نباید هر ناقدی را متهم به حب و بغض و نادانی در موضوع نمود.

صفحه 14:
۰ ۱-مغالطه در نقد و انتقاد چیست؟ نقد گوینده به جای گفته و نقد رفتار شخص به جای انديشه او نوعی مغالطه در بحث و نقد است که باید جدا از آن پرهیز شود. درمنطق جدید یکی از مباحث تفکر انتقادی آشنایی با مغالطه است که اگر برای فهم مغالطه باشد خوب است اما برای بکاربردن نباید فرا گرفت و اگر دانستیم نباید به کار بگیریم. ۱ -نقد مغرضانه چیست؟

صفحه 15:
نقد مغرضانه آن است که ناقد غرضش خرد کردن و کوچک. كردن صاحب انديشه يا رفتار باشد و اين نوع نقد بيشتر در و نقد متقابل و رعايت نكردن صبورى و نقد يذيرى يبش مى آيد. در اينجا جريان يكى از نويسند كان معاصر و مقايسه آن با رفتار مسيحى و امام باقر(ع) كه در كتاب آمده قابل دقت است. برجسب زدن نيز در نقد مغرضانه انجام مى كيرد و طرف را با برچسب هایی مانند «ارتجاعی . غرب زده , كهنه كراء و امثال آن محکوم و کوچک می شمارند. ۲-چرا خوب است نقد را از خود شروع کنیم؟

صفحه 16:
زیرا اگر به نقد خود بپردازیم و عیوب خود را ببینیم کمتر به عیوب دیگران خواهیم پرداخت و در نقد دیگران منصفانه اقدام خواهیم کرد. پیامبر اکرم (ص): «طوبی لمن شغله عیبه عن عیوب غیره» خوشا به حال كسى كه عيوب خودش ء او را از عیب جویی دیگران بازدارد. قرآن نیز در اين مورد می فرماید :

صفحه 17:
سر رس را یب رک بسک یل سم انم ‎D rene‏ 4 ای کسانی که ایمان آورده اید چرا میگویید کاری را که نجام نمی دهید. خداوند کسانی را که در راه او با استقامت مقاتله كنند دوست مى دارد

فصل چهارم : اخالق نقد جلسه ششم وهفتم اهداف فصل : .1با معناي درست نقد و انتقاد آشنا شويم . .2ضمن درك اهمييت و ضرورت نقد در جامعه علمي بكوشيم تا به اين وظيفه اخالقي و اجتماعي عمل كنيم . .3ضمن آشنايي با وظايف اخالقي نقد ،در مقام نقد انديشه ها و رفتار هاي ديگران اخالق نقد را رعايت كنيم . .4در پاسخ به نقد هاي ديگران از موازين اخالقي خارج نشويم. اگر جواب نقد نيكو باشد دشمني ها را تبيديل به دوستي خواهد كرد «نبايد از آزادي ترسيد و از مناظره گريخت و «نقد و انتقاد»را به كاليي قاچاق و امري تشريفاتي تبديل كرده چنانچه نبايد به جاي مناظره به«جدال و مراء»گرفتارآمد وبه جاي آزادي به دام هتاكي و مسوليت گريزي لغزيد». بخشي از سخنان مقام معظم رهبري پيرامون جنبش نرم افزاري :سواالت اين فصل چRيست 1- ؟ اRهميتو جRايRگاه RنRRقد در اRسRالم نقدو انتقاد اگر رواج پيدا كند وآداب آن رعايت شود موجب پويايي و پيشرفت است. علم درسايه نقد و جواب و مباحثه و مناظره بدست مي آيد.ونقد و انتقاد در رفتار باعث جبران اشتباهات و كمال انسان است. بنابراين اسالم به بحث و مناظره و نقد اهميت فراواني داده و گاهي آن را واجب نموده است. امام صادق (ع) : «بهترين دوستان در نزد من كساني اند كه عيوب و نواقص من را به من هديه دهند». -2چرا در جامعه ي ما توليد علم جاي خود را به تقليد و ترجمه داده است؟ الف)كار پژوهش و توليد علم دشوار است و ما راحت طلب و بي انگيزه ايم. ب)خود كم بيني ما و تلقين بيگانگان بر اينكه شما نمي توانيد. ج)عدم تشويق ،امكانات ،بودجه ،ابزار و غيره از طرف دولت مردان ،حتي رسانه ها حاضر به تشويق معنوي از مخترعين هم نيستند. -3با توجه به لزوم آزادي انديشه در نقد و انتقاد ،آيا اين آزادي حاكم بر اصول اخالقي است يا اخالق حاكم بر آزادي است؟ اصول اخالقي حاكم بر آزادي اند زيرا آزادي مطلق همه جا مضر است و باعث هرج و مرج مي شود.در اينجا نيز آزادي انديشه نبايد موجب حرمت شكني و هتاكي و توهين به ديگران شود. -4شرايط يك Rنقد مفيد چيست؟ الف)موضوع نقد مفيد باشد. ب)فضا و شرايط مناسب و سالم وجود داشته باشد. ج)آداب و اخالقيات نقد رعايت شود. -5ديدگاه هاي مختلف در تعريف نقد را بيان كنيد؟ 3ديدگاه بيان شده الف)نقد به معني تعريف و تمجيد و اينكه فقط خوبي هاي موضوع يا شخص بيان شود. ب)نقد به معناي بيان اشكاالت و نواقص ج)نقد به معني بيان منصفانه محسنات و مشكالت و بررسي ومقايسه و راه حل دادن. «متاسفانه درجامعه ما نظريه دوم به كار گرفته مي شود واين درست نيست». -6ضرورت نقد در يك جامعه را بيان كنيد؟ اگر نقد و انتقاد سازنده و درست انجام شود موجب كمال و نوآوري شده و براي يك جامعه پويا ،ضروري و الزم است. در رفتار هم نقد صحيح باعث كمال رفتاري جامعه و بهتر زيستن است. امير المومنين(ع) : «كسي كه عيب تورا بنمايد،تو را خيرخواهي كرده است» . « كسي كه عيوب و كاستي هاي تو را پنهان كند دشمن توست». ما انسان ها خطا پذيريم،پس بايد انتقاد پذير هم باشيم. -7آيا نقد نادستي ها الزم است؟ البته الزم است و گاهي طبق دستور اسالم واجب مي شود مثل امر به معروف و نهي از منكر.اگر نقد نباشد شايد نويسنده یک مطلب نادرست هيچگاه به اشتباه خود پي نبرد. همچنين در رفتار اگر نقد نشود شايد شخصي براي هميشه رفتار نادستي را به خيال اينكه درست است انجام دهد. لكن در لزوم نقد ،لزوم رعايت آداب و اخالق نقد هم نهفته است واال اثر معكوس خواهد داشت. «اگر نادرستي ها نقد وبيان نشود،جامعه به سوي نادرستي ها به پيش خواهد رفت». -8شرايط و آداب اخالقي نقد كدامند؟ الف)مهارت در موضوع و فهم سخني كه مي خواهيم نقد كنيم. ب)كنار نهادن حب و بغض ها ج)پرهيز از نقد متقابل د)نقد مطلب و گفته ،نه گوينده يا نويسنده ه)تفكيك Rانديشه و رفتار نقد شونده و)لزوم بردباري و نقدپذيري ز)پرهيز از برچسب زدن ح)نقد را از خود آغاز كردن -9عدم مهارت در موضوع نقد چه مشكلي ايجاد مي كند؟ عدم مهارت و آگاهي در موضوع موجب نفهميدن مطلب نويسنده و نقد غير وارد و موجب اختالف و جدايي مي شود. بعضي از اختالفات بين دانشمندان علوم مختلف براي اين است كه حرف و زبان يكديگر را خوب نفهميده اند. چوبشنوي سخن اهل دل مگو كه خطا ست سخن شناس نه اي دلبرا خطا اينجاست همچنين كنار گذاشتن حب و بغض ها و نقد متقابل الزم است و اال مشكل ساز مي شود.از طرفي نبايد هر ناقدي را متهم به حب و بغض و ناداني در موضوع نمود. -10مغالطه در نقد و انتقاد چيست؟ نقد گوينده به جاي گفته و نقد رفتار شخص به جاي انديشه او نوعي مغالطه در بحث و نقد است كه بايد جدا از آن پرهيز شود. درمنطق جديد يكي از مباحث تفكر انتقادي آشنايي با مغالطه است كه اگر براي فهم مغالطه باشد خوب است اما براي بكاربردن نبايد فرا گرفت و اگر دانستيم نبايد به كار بگيريم. -11نقد مغرضانه چيست؟ نقد مغرضانه آن است كه ناقد غرضش خرد كردن و كوچكR كردن صاحب انديشه يا رفتار باشد و اين نوع نقد بيشتر در و نقد متقابل و رعايت نكردن صبوري و نقد پذيري پيش مي آيد. در اينجا جريان يكي از نويسند گان معاصر و مقايسه آن با رفتار مسيحي و امام باقر(ع) كه در كتاب آمده قابل دقت است. برچسب زدن نيز در نقد مغرضانه انجام مي گيرد و طرف را با برچسب هايي مانند «ارتجاعي ،غرب زده ،كهنه گرا» و امثال آن محكوم و كوچك مي شمارند. -12چرا خوب است نقد را از خود شروع كنيم؟ زيرا اگر به نقد خود بپردازيم و عيوب خود را ببينيم كمتر به عيوب ديگران خواهيم پرداخت و در نقد ديگران منصفانه اقدام خواهيم كرد. پيامبر اكرم (ص): «طوبي لمن شغله عيبه عن عيوب غيره» خوشا به حال كسي كه عيوب خودش ،او را از عيب جويي ديگران بازدارد. قرآن نيز در اين مورد مي فرمايد : اي كساني كه ايمان آورده ايد چرا ميگوييد كاري را كه نجام نمي دهيد. خداوند كساني را كه در راه او با استقامت مقاتله كنند دوست مي دارد

51,000 تومان