ارائه راهکار های ایجاد شرایط عالم پرور و قابل رصد
اسلاید 1: ارائه راهكارهاي ايجاد شرايط عالم پرور و قابل رصد
اسلاید 2: پيشرفت علمي واقعي شرايط و امكانات لازمجهت انجام تحقيقات علمي
اسلاید 3: پيشرفت علمي واقعي شرايط و امكانات لازمجهت انجام تحقيق علميتحقيقات علمي موفق در سطح بين الملليبا نتايج موثر بر پيشرفت علمشرايط و امكانات لازمجهت انجام تحقيق علمي
اسلاید 4: خصوصيات فردي و اجتماعي دانشمندان برتر جهان به عنوان معيار فرد دانشمند و شرايط عالم پرورهدف از مطالعه:خصوصيات مشترك در ميان تحقيقات موفق و موثر در علوم بيومديكالدرك بهتر نابرابريهاي موجود در نظام تحقيقات علمي (كشورهاي غربي و غيرغربي، زنان و مردان).شناسايي و تبيين معيارهاي فرد دانشمند و شرايط عالمپرور
اسلاید 5: خصوصيات فردي و اجتماعي دانشمندان برتر جهان به عنوان معيار فرد دانشمند و شرايط عالم پرور1 درصد برتر دانشمندانمقالات منتخب و پرارجاع در 10 سال گذشته (Highly Cited Papers)مقالات درخشان (Hot papers)اگرچه تعداد ارجاع با معيار استاندارد سنجش كيفيت تحقيقات فاصله زيادي دارد:بر اساس نظر سنجي انجام گرفته از محققان و دانشمندان برتر، ارجاعات شاخص مناسبي براي سنجش كيفيت تحقيقات علمي است و مقالات پراجاع معمولاً داراي تاثيرات مهم در گرايش علمي مربوط به خود هستند.
اسلاید 6: پراكندگي جغرافيائي دانشمندان برتر 40 درصد دانشمندان پرارجاع در 14 گرايش علمي مورد مطالعه در 10 مركز تحقيقاتي مشغول به فعاليت هستند كه 9 مركز در آمريكا قرار دارد.در 21 گرايش علمي مطالعه شده 40 الي 90 درصد دانشمندان پرارجاع در كشور آمريكا مشغول به فعاليت هستند.
اسلاید 7:
اسلاید 8: خصوصيات فردي دانشمندان برترمحققان علوم بيومديكال بهترين مقاله خود را در به طور متوسط در سن 31 الي 35 سالگي منتشر ميكنند و در مراحل اوليه فعاليت خود شروع به انتشار مقاله نمودهاند.مطالعه 1000 دانشمند برتر در تمام گرايشهاي علوم نشان داد كه ميانگين سن انتشار بهترين مقاله فرد در سن 37 الي 50 سالگي است.
اسلاید 9: خصوصيات فردي دانشمندان برترتقريباً 5 درصد دانشمندان برتر جهان را زنان تشكيل ميدهند.بين تعداد كل مقالات و ارجاعات و ارجاع به ازاي هر مقاله محققان با درآمد رابطه مستقيم و با مصرف الكل رابطه معكوس ديده شده است.
اسلاید 10: منابع و امكانات تحقيقاتبررسي 345 دانشمند 1 درصد برتر و پبا تحقيقات برجسته نشان داده است:82 درصد اين افراد داراي آزمايشگاه ميباشند كه به طور متوسط 11 نفر در آزمايشگاه آنها مشغول به فعاليت هستند.4/2 افراد فارغ التحصيل (graduate).2/7 دانشجويان در حال تحصيل.2/11 محققان فوق دكترا.1/8 تكنيسين آزمايشگاه.
اسلاید 11: ساعات كاري دانشمندان برتربيشترين وقت صرف نوشتن مطالب علمي (10/17 ساعت در هفته)نظارت بر كار دانشجويان و محققان فوق دكترا (9/26 ساعت در هفته)انجام تحليل و آزمايش (7/99 ساعت در هفته)تدريس (5/74 ساعت در هفته)ارائه خدمات مرتبط (5/5 ساعت در هفته)داوري مقالات و گرنتهاي تحقيقاتي (5/02 ساعت در هفته)نوشتن گرنتهاي تحقيقاتي (4/82 ساعت در هفته)در مجموع 48/52 ساعت كار در هفته
اسلاید 12: نظرسنجي از دانشمندان برتر درخصوص نوع تحقيقات مورد علاقه آنها پاسخها از نمره 1 (بسيار مخالف) تا نمره 5 (بسيار موافق):ميزان علاقهمندي به تحقيقات با اهميت تئوريك (theoretical concerns): ميانگين 3/57ميزان علاقهمندي به تحقيقات براي منافع اجتماع: ميانگين 3/06تعداد ارجاعات به درستي كيفيت تحقيقات را مشخص ميكند: 3/1پر ارجاعترين مقاله آنها بيشترين تاثير را در گرايش علمي مربوطه نسبت به ساير مقالات آنها داشته است: 3/53به طور ميانگين 71 درصد مقالات آنها در اولين مجله انتخاب شده به چاپ رسيده است.
اسلاید 13: نتيجهگيريگروههاي تحقيقاتي با دسترسي بالا به امكانات.مديران ميانسال با اهتمام ويژه بر تحليل و انتشار نتايج علمي حاصل از تحقيقات گروه.اكثر دانشمندان برتر علاقمند به موضوعات تحقيقاتي هستند كه نيازمند همكاري بين رشتهاي است. توان بالا در انتشار نتايج علمي در سيستم peer reviewاكثراً متعلق به گروههاي اجتماعي و مليتهاي داراي برتري اقتصادي و فرهنگي هستند.
اسلاید 14: شاخص ها و فرآيندها بكار گرفته شده در رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام
اسلاید 15: شاخصها و فرآيندها بكار گرفته شده در رتبه بندي دانشگاه هاي جهان اسلامبراي رتبهبندي دانشگاهها از 5 معيار كلي استفاده شده است:پژوهشيآموزشيتسهيلات (امکانات)وجهه بين الملليامكانات و فعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي اين معيارها داراي شاخصهايي براي خود مي باشند که هر يک از آنها داراي ارزش و وزن مخصوص به خود بوده که در نهايت با محاسبه آنها از اطلاعات خام دريافت شده از دانشگاهها و اعمال وزن ها و محاسبه مجموع آنها طبق فرمولهايي، وضعيت دانشگاهها از نظر رتبه بندي معلوم مي گردد.
اسلاید 16:
اسلاید 17:
اسلاید 18: با تشكر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.