کسب و کار مدیریت و رهبری

ارائه معیارهائی برای انتخاب یک روش معماری سازمانی

Eraeye_meyar_haee_baraye_entekhabe_yek_raveshe_memariye_sazmani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارائه معیارهائی برای انتخاب یک روش معماری سازمانی”

ارائه معیارهائی برای انتخاب یک روش معماری سازمانی

اسلاید 1: ارائه معيارهائي براي انتخاب يك روش معماري سازمانيدكتر شهريار محمدياستاديار دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسيحامد هاشمي ملايريدانشجوي كارشناسي ارشد تكنولوژي اطلاعات (تجارت الكترونيك)

اسلاید 2: تعريف مسئلهنمود ظاهري نظام دولت با دولت ديجيتال نمودن عمليات داخلي ارتباط ستاد دستگاهها و ادارات وابسته به دولت سيستمهايي نظير مديريت الكترونيك اسناد و مدارك درون يا بين سازمانها در اين دسته قرار مي گيرد نظام دولت با دولت مسيري براي تغيير بنيادين دولت از طريق خدمات به هنگام يك مدل جامع براي تغيير فرايند انجام امور نام برد

اسلاید 3: مفاهيم معماري سازماني

اسلاید 4: ديدگاه كل‌نگرمعماري سازماني سيماي كاملي از سازمان را متجلي مي‌سازد.طرح جامعي است كه به عنوان يك نيروي هماهنگ كننده بين وجوه مختلف سازمان عمل مي‌كند. وجوه فوق عبارتند از: وجوه برنامه كسب‌و‌كار همچون اهداف، چشم‌اندازها، استراتژي‌ها و اصول مديريتي؛وجوه عمليات كسب و كار همچون شرايط تجاري، ساختارهاي سازماني، فرآيندها و داده‌ها؛وجوه اتوماسيون همچون سيستمهاي اطلاعاتي و پايگاههاي داده‌ها؛وجوه زير‌ساخت‌هاي تكنولوژيك توانمند‌ساز سازماني همچون كامپيوتر‌ها، سيستم‌هاي عملياتي و شبكه‌ها.

اسلاید 5: تمركز بر معماري سازماني عامل افزايش ارزش افزوده و كاهش پيچيدگي تكنولوژيكي

اسلاید 6: برخي از تعاريف مشهور معماري سازماني معماري سازماني به فهم تمامي عناصر مختلف تشكيل دهنده سازمان و نحوه ارتباط متقابل آن عناصر كمك مي‌كند. اپن گروپ معماري سازماني يك پايگاه دارايي‌هاي اطلاعاتي راهبردي است كه مأموريت كسب‌و‌كار، اطلاعات و فناوري‌هاي لازم جهت انجام آن مأموريت و فرآيند‌هاي گذار براي اجراي فناوري‌هاي نوين در پاسخ به نيازهاي متغيير مأموريتي را در بر دارد. شوراي CIO آمريكا

اسلاید 7: برخي از تعاريف مشهور معماري سازمانيمعماري سازماني توصيفي كل‌نگر و جامع درباره استراتژي‌ها، فعاليتهاي كليدي، اطلاعات، كاربردها و فناوري‌هاي سازمان و تأثير آنها روي كاركردها و فرآيند‌هاي كسب‌و‌كار ارائه مي‌كند. اين رويكرد، فرآيندهاي كسب‌و‌كار، ساختار سازمان و اينكه چه نوع فناوري جهت انجام اين قبيل فرآيندها مورد استفاده قرار مي‌گيرد را مد نظر دارد. متاگروپ

اسلاید 8: عوامل حياتي موفقيت براي معماري‌هاي سازماني بينش مشتركي را از آينده‌ ايجاد و ارائه كند كه هم كسب‌و‌كار و هم فناوري اطلاعات در آن سهيم باشند و ساماندهي مداوم كسب و كار و فناوري اطلاعات تأمين گردد.فرآيند جامعي از معماري سازماني وضع آتي ايجاد كند كه دقيقاً استراتژي كسب‌و‌كار سازمان را منعكس كند.با پايين آوردن سطح پيچيدگي(عامل بازدارنده تغيير) موجب پويايي گردد.انعطاف‌پذيري سازمان در برقراري پيوند با شركاي خارجي را افزايش دهد.

اسلاید 9: سازمان فوق فعالي به وجود آورد كه قادر به برآورده ساختن نيازهاي مشتريان، ربودن گوي سبقت در رقابت و ايجاد نوآوري باشد.ريسك را كاهش داده و سازمان را براي مواجهه با تغييرات سريع و برنامه‌ريزي نشده، آماده كند.مانع كاركردي فناوري اطلاعات را در واحدهاي سازماني كه در تضاد با يكديگر عمل مي‌كنند، كاهش دهد.برنامه‌اي براي اصلاح تدريجي و پيشرونده فناوري ايجاد كند.عوامل حياتي موفقيت براي معماري‌هاي سازماني

اسلاید 10: عوامل حياتي موفقيت براي معماري‌هاي سازمانيفرآيند‌هاي كسب‌و‌كار را در سرتاسر سازمان ايجاد، يكپارچه و ادغام كند.قدرت اطلاعات را آزاد ساخته و جزيره‌هاي اطلاعاتي كه مانع از ابتكارات جمعي همچون مديريت روابط مشتري و كسب‌و‌كار مي‌گردند يكپارچه سازد.با از ميان برداشتن فناوري‌هاي تكراري و همپوش هزينه‌هاي پشتيباني را كاهش دهد.با به حداكثر رساندن استفاده مجدد از فناوري، اطلاعات و سيستم‌ها (كاربردها) مدت زمان ارائه راه‌حل و هزينه‌هاي توسعه را پائين بياورد.

اسلاید 11: ويژگي‌هاي نگرش معماري سازمانيكل‌نگر باشدبرمبناي همكاري باشدبر محور ساماندهي باشدارزش محور باشدمحيط‌هاي پويايي داشته باشدنتايج هنجاري داشته باشد

اسلاید 12: فازها و مراحل اصليفرآيند معماري شامل سه فاز اصلي برنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعات، برنامه ريزي معماري سازماني، و اجراي معماري سازماني است.تعيين چشم انداز و اهداف ماموريتيمطالعه تطبيقيتهيه سند راهبردي فناوري اطلاعاتتعيين نيازمنديهاي راهبرديجلب نظر مديريت عالي، سازماندهي و تعريف فرآيند معماري سازمانيايجاد معماري وضع موجودايجاد معماري وضع مطلوبايجاد طرحهاي انتقاليو فرآيندهاي بروز رسانيپياده سازي معماري سازمانيارزيابي و به روز رساني معماري سازمانيبرنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعاتبرنامه ريزي معماري سازمانياجراي معماري سازماني

اسلاید 13: جلب نظر مديريت عالي، سازماندهي و تعريف فرآيند معماري سازمانيفاز اول) برنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعاتشامل تعيين چشم اندازها، و اهداف ماموريتي؛ مطالعه تطبيقي؛ تعيين نيازمنديهاي راهبردي؛ تهيه سند راهبردي فناوري اطلاعاتتعيين چشم انداز و اهداف ماموريتيمطالعه تطبيقيتهيه سند راهبردي فناوري اطلاعات تعيين نيازمنديهاي راهبرديايجاد معماري وضع موجودايجاد معماري وضع مطلوبايجاد طرحهاي انتقاليو فرآيندهاي بروز رسانيپياده سازي معماري سازمانيارزيابي و به روز رساني معماري سازمانيبرنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعاتبرنامه ريزي معماري سازمانياجراي معماري سازماني

اسلاید 14: فاز دوم) برنامه ريزي معماري سازمانيشامل جلب نظر مديريت عالي؛ سازماندهي مديريتي؛ تعريف فرآيند معماري سازماني؛ ايجاد معماري وضع موجود؛ ايجاد معماري وضع مطلوب؛ ايجاد طرحهاي انتقالي؛ تعريف فرآيندهاي بروز رساني معماريتعيين چشم انداز و اهداف ماموريتيمطالعه تطبيقيتهيه سند راهبردي فناوري اطلاعات تعيين نيازمنديهاي راهبرديايجاد معماري وضع موجودايجاد معماري وضع مطلوبپياده سازي معماري سازمانيارزيابي و به روز رساني معماري سازمانيبرنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعاتبرنامه ريزي معماري سازمانياجراي معماري سازمانيايجاد طرحهاي انتقاليو فرآيندهاي بروز رسانيجلب نظر مديريت عالي، سازماندهي و تعريف فرآيند معماري سازماني

اسلاید 15: فاز سوم) اجراي معماري سازمانيشامل نهائي سازي معماري وضع مطلوب؛ نهائي سازي طرحهاي انتقالي؛ پياده سازي معماري سازماني؛ ارزيابي و بروز رساني معماري سازماني و طرحهاي انتقاليتعيين چشم انداز و اهداف ماموريتيمطالعه تطبيقيتهيه سند راهبردي فناوري اطلاعات تعيين نيازمنديهاي راهبرديجلب نظر مديريت عالي، سازماندهي و تعريف فرآيند معماري سازمانيايجاد معماري وضع موجودايجاد معماري وضع مطلوبايجاد طرحهاي انتقاليو فرآيندهاي بروز رسانيپياده سازي معماري سازمانيارزيابي و به روز رساني معماري سازمانيبرنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعاتبرنامه ريزي معماري سازمانياجراي معماري سازماني

اسلاید 16: مراحل مختلف برنامه ريزي معماري سازماني1. جلب نظر مساعد مـــديريت عالي سازمانجلب نظر مساعد مديريت عالي سازمانسازماندهي مديريتي و كنترليتعريف فرآيند و رويكرد معماريتعريف معماري وضع موجودتعريف معماري وضع مطلوبايجاد طرحهاي انتقالياجراي معماري سازمانيكنترل و نظارتبرنامه ريزي راهبردي فناوري اطلاعات2. سازماندهي مـديريتي و كـــــــنترلي3. تعريف فرآيند و رويكرد معماري4. تعــريف معماري وضع موجود5. تعريف معماري وضع مطلوب6. ايجـــــاد طــــرحهاي انتقالـي

اسلاید 17: ارائه معيارهايي براي انتخاب يك روش معماري سازماني

اسلاید 18: چهار روش معروف معماري سازمانيدر بیست سال گذشته بسیاری از روش‌های معماری سازمانی آمدند و رفتند. این در حالی است که 90 درصد آنها از چهار روش زیر استفاده‌کردند:چارچوب زكمن براي معماري چارچوب توگافمعماری سازمانی فدرالروش گارتنر

اسلاید 19: چارچوب‌ زکمنچارچوب زکمن درحقیقت یک طبقه‌بندی از مصنوعات معماری سازمانی است:اشخاصی که هدفهای معمارند(ديدگاهها) (برای مثال سازندگان و مالکان کسب‌وکار) نکات منحصر به فرد و ویژه‌ای(نقطه‌نظرات) که باید به آنها پرداخته‌شود (مانند داده‌ها و عملكردها)بسیاری از طرفداران چارچوب زکمن آن را به عنوان یک ماتریس ترکیبی با قابلیت توسعه برای آینده‌ی تكنولوژي اطلاعات می‌بینند

اسلاید 20: نمونه‌اي از ماتريس زكمن

اسلاید 21: نكاتي در مورد ماتريس زكمنهر محصول معماری باید فقط و فقط در یک خانه قرار گیرددر طبقه‌بندی زکمن یک معماری، زمانی کامل می‌شود که تمام خانه‌‌های آن کامل پر شده‌ باشندخانه‌ها در یک ستون باید با همدیگر مرتبط باشند

اسلاید 22: 5 دليل ماتریس زکمن برای توسعه معماری ۱- این اطمینان را به ما می‌دهد که تمام نقطه نظرات از دید تمام بازیگران (سهامداران و ذينفعان) مورد توجه قرار می‌گیرد.۲- هر یک از مصنوعات سازمان را به خودی خود بهبود می‌بخشد. چرا که نقطه تمرکز هرکدام را متوجه یک مقصد خاص و یک فرد خاص می‌نماید.۳- این اطمینان را می‌دهد که تمام نیازمندیهای بخش کسب و کار تا مرحله‌ی اجرای تکنیکی قابل تعقیب است.۴- تیم تکنیکی را متقاعد می‌سازد که برنامه‌‌های غیر مفید را ننویسد.۵- به بخش تکنیکی این اطمینان را می‌دهد که افراد بخش کسب‌وکار، آنها را در برنامه‌هایشان مشارکت دهند.

اسلاید 23: مدل توگاف

اسلاید 24: روش توسعه معماري توگاف (ADM) فاز : ابتدائيچارچوب و قوانينفاز : Aديد معماريفاز : Eراهكارها و فرصتهافاز : Bمعماري كسب‌و‌كارفاز : Cمعماري سيستمهاي اطلاعاتيفاز : Dمعماري تكنولوژيفاز : Fطرح انتقالفاز : Gاعمال اجرافاز : Hمعماري مديريت تغيير

اسلاید 25: معماري سازماني فدرال (FEA)داشتن يك نقطه‌نظر در رابطه با اينكه معماري سازماني چگونه بايد ديده شود مجموعه‌اي از مدلهاي مرجع براي توصيف ديدگاههاي متفاوت از معماري سازماني يك فرآيند براي ايجاد معماري سازمانييك فرآيند انتقال براي مهاجرت از مدل معماري سازماني فعلي به مدل معماري سازماني بعدييك طبقه‌بندي براي فهرست كردن دارائي‌ها كه در قلمرو معماري سازماني قرار مي‌گيرند.يك روش براي اندازه‌گيري موفقيت استفاده از معماري سازماني براي ارائه ارزش كسب‌و‌كار

اسلاید 26: معماري سازماني فدرال (FEA) بيشتر نويسندگان معماري سازماني فدرال را شامل پنج مدل مرجع مي‌دانند. اين مدلها عبارتند از:مدل مرجع كسب‌و‌كارمدل مرجع اجزاءمدل مرجع فنيمدل مرجع دادهمدل مرجع ميزان كارائي

اسلاید 27: فرآيند معماري سازماني فدرال مرحله 1: تجزيه و تحليل معماري مرحله 2: تعريف معماريمرحله 3: استراتژي سرمايه‌گذاري و دارائيمرحله 4: طرح مديريت برنامه و اجراي پروژه‌ها

اسلاید 28: مدل گارتنر اين نه يك طبقه‌بندي مانند زكمن است، نه يك فرآيند مانند توگاف و نه يك روش كامل مانند معماري سازماني فدرالما اين مدل را به عنوان يك تكنيك و تجربه تعريف مي‌كنيم.«معماري يك فعل است نه يك اسم»

اسلاید 29: مقايسه و ارائه معيار براي انتخاب يك روش به هر روش در هر معيار يك درجه نسبت داده مي‌شود:1-كار ضعيفي در اين ناحيه انجام داده است2-كار ناقصي در اين ناحيه انجام داده است3-كار قابل قبولي در اين ناحيه انجام داده است4-كار خيلي خوبي در اين ناحيه انجام داده استبه خاطر داشته باشيد كه اين رتبه‌بندي‌ها ذهني هستند. ممكن است كه بيشتر افراد حداقل با يكي از اين رتبه‌بندي‌ها مخالف هستند.

اسلاید 30: ارائه معيارها

اسلاید 31: ارائه معيارها

اسلاید 32: روش پيشنهادي اين تحقيق در انتخاب روشها 1-در ميان رديف‌ها (معيارها) هر كدام را كه احساس مي‌كنيد در سازمان شما اهميتي ندارد حذف كنيد.2-رديف‌هائي(معيارهائي) كه شما احساس مي‌كنيد مهم هستند اضافه كنيد و به هر كدام از روشها در اين معيار رتبه دهيد.3-هر كدام از رتبه‌ها را كه شما با آن موافق نيستيد تغيير دهيد.

اسلاید 33: فوايد از اجراي موفقيت آميز يك معماري سازماني •بهبود در استفاده از تكنولوژي اطلاعات به منظور رسيدن به تطبيق پذيري با كسب‌و‌كار•همكاري نزديكتر بين گروه تكنولوژي اطلاعات و كسب‌و‌كار•بهبود تمركز بر روي اهداف سازماني•بهبود روحيه، چرا كه بيشتر افراد ارتباط مستقيم بين كار و موفقيت سازمان را مي بينند•كاهش تعداد شكست سيستمهاي تكنولوژي اطلاعات•كاهش پيچيدگي سيستمهاي تكنولوژي اطلاعات موجود•بهبود چابكي سيستمهاي تكنولوژي اطلاعات جديد•تطبيق بيشتر بين خروجي هاي تكنولوژي اطلاعات و نيازهاي كسب‌و‌كار

اسلاید 34: پيچيدگي زيباست وقتي كه نظمي در كار است.از توجه شما سپاسگزارم

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید