ارتباطات و پرورش اطلاعات
اسلاید 1: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد2ذهن ما باغچه است گل در آن بايد كاشت گر نكاری ، گل منعلف هرز در آن مي رويدزحمت كاشتن يك گل سرخ كمتر از زحمت برداشتن هرزگی آن علف است...مرحوم مجتبی کاشانی
اسلاید 2: فصل دهم:«ارتباطات و پرورش اطلاعات»ارائه کننده: مهدی شکوهیجناب آقای دکتر حسین اسلامیمهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد3
اسلاید 3: پیتر دراکر:مدیران ارشد اجرایی موفق حداقل 50% از زمان مفید خودرا صرف ایجاد و یا توسعه ارتباطات درون و برون سازمانی می کنند.یکی از ده ابزار برتر مدیریتی در قرن حاضر در سازمانهای موفق، مدیریت استراتژیک ارتباطات می باشد. مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد4 مقدمه
اسلاید 4: ارتباطات ضعیف منبع اصلی اختلافات میان فردی است زیرا افراد 70درصد از ساعات بیداری خود را در حال ارتباط برقرار کردن از طريق نوشتن ، خواندن و شنیدن هستند. در تمام سطوح سازماني 75درصد از كار روزانه صرف ارتباط ميشود.هیچ گروهی نمی تواند بدون ارتباط زنده بماند .به طور متوسط مديران سطوح مختلف سازمان بين 75تا 90درصد اوقات خودرا صرف ارتباطات و پيام رساني مي كنند. به عبارت ديگر، مديريت كارساز به برقراري ارتباطات موثر بستگي دارد. مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد5اهمیت ارتباطات:
اسلاید 5: ارتباطات: فرآیندی که دو یا چند بخش توسط آن، اطلاعات مورد نیاز خود را مبادله و با یکدیگر تبادل نظر میکنند.ارتباطات در سازمانها:مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد6
اسلاید 6: منظور از ارتباطات سازمانی عبارتست از: 1- تحقق اقدامهای هماهنگ شده. 2- اشتراک اطلاعات در زمینه: - هدفهای سازمان. - هدایت وظایف. - نتایج کوششها(مثلاً ارزیابی عملکرد). - تصمیمگیری. 3- بیان احساسات و عواطف.مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد7منظور از بکارگیری ارتباطات در سازمانها
اسلاید 7: عدم اطمینان: «تفاوت بین اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک وظیفه و اطلاعات موجود».علل عدم اطمینان: 1- اندازه تغییرات محیط. 2- وجود وابستگی میان اجزاء تشکیل دهنده سازمان.مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد8عدم اطمینان و نقش اطلاعات
اسلاید 8: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد9فرآیند اصلی ارتباطاتارسالبازخورد(تأیید)اختلالها
اسلاید 9: منبع: فرد، گروه یا سازمانی که خواهان برقراری ارتباط با طرف دیگر است.به رمز درآوردن: فرآیندی که توسط آن پیام از شکل یک مفهوم و فکر تبدیل به علایم قابل ارسال میشود.انتقال: فرآیندی که طی آن علایمی که حامل پیام میباشند برای گیرنده فرستاده میشوند.کشف کردن(خروج از رمز): فرآیندی که گیرنده توسط آن پیام را تفسیر میکند.مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد10
اسلاید 10: بازخور: تأیید کننده پیام(بازخور ممکن است فقط یک تماس تلفنی ساده و یا به پیچیدگی ادعانامهای باشد که از طرف دادستان برای قاضی ارسال میشود).اختلالات(پارازیت): هرگونه اختلاف در فرآیند ارتباطات که با ارتباطات تداخل پیدا میکند و باعث تحریف آن میشود.مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد11
اسلاید 11: شبکه چرخشیشبکه زنجیرهایمهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد12شبکههای ارتباطی گروههای کوچکشبکه چرخی، شمایی از ارتباطات یک گروه نوعی است که در آن ارتباطات اولیه بین مدیر و هریک از اعضا ایجاد میشود.شبکه زنجیرهای، نوعی ارتباط در سلسله مراتب عمودی است که در آن بیشتر ارتباطات در امتداد خط فرماندهی حرکت میکنند.
اسلاید 12: شبکه دایرهایشبکه همهجانبهمهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد13شبکههای ارتباطی گروههای کوچکهریک از اعضا فقط با اعضای طرفین خود تماس میگیرد.«بیشتر در گروههای وظیفهای و کمیتهها»همه اعضای گروه با یکدیگر در ارتباط میباشند.«بیشتر در گروههای غیر رسمی»«هنگام نیاز به خلاقیت و نوآوری»
اسلاید 13: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد14عوامل تعیین کنندهی الگوهای شبکههای ارتباطی:وظیفهمحیطعوامل عملکرد گروهیعوامل شخصی تصمیمگیری محیط کار برونگرایی یا درونگرایی ترکیب و اندازه گروهنمونهها
اسلاید 14: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد15مقایسه شمای سازمانی با شبکه ارتباطات61324578912111015161413نمودار سازمانشبکه ارتباطی در اکثر ارتباطات همان سازمان 92زوج منزوی51116154871614101312محیط خارجیدروازهبانپلپلپلرابط3منزوی
اسلاید 15: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد16شیوههای ارتباطی در سازمانهاشیوههامثالهانوشتارینامهها، یادداشتها، گزارشها، دستورالعملها، فرمها.شفاهیمکالمات غیررسمی، بحثهای گروهی، مبادلات شغلی، سخنرانیهای رسمی.غیر کلامیاعضاء بدن، حرکات بدن، عوامل محیطی، طرح دفتر، معماری ساختمان، گفتگوهای مرتبط با وظیفه، ایما و اشاره.
اسلاید 16: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد17مدیریت ارتباطات سازمانیتطابق ارتباطی(دقت بازسازی ارتباط): درجه تطابق بین پیامی که منبع قصد ارسال آن را داشته است و پیامی که توسط گیرنده پیام فهمیده میشود.دریافتکنندهتوجه گزینشیقضاوتهای ارزشیفقدان اعتبار در منبعبار اضافیعوامل سازمانیسروصداتفاوتهای منزلتیکمبود وقتبار اضافیساختار اضافیرمز و کشففقدانتجربه مشترک علم معانیکلمات نامفهوممنبعصافیبازخورحذففرآیندواسطهمشکلات ارتباط در سازمانها
اسلاید 17: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد18منبعمنبعدریافت کنندهدریافت کنندهموضوعسؤالاقدام تصمیمیسؤالاقدام تصمیمیپیامچه عقیده و نظری را میخواهید ارسال کنید؟اطلاعات بیشتر بدهید،اطلاعات کمتر بدهید،تمام پیام را ارسال کنید.ارسالکننده میخواهد شما چه عقیده و نظری را بفهمید؟به کل پیام به دقت گوش کنید.علائمآیا دریافتکننده علائم و اصطلاحات مشابهی را بکار مییرد؟آن را به شکل دیگری بیان کنید، آن را تکرار کنید، از زبان و اصطلاحات دریافتکننده استفاده کنید.چه علائمی بکار میروند؟ به عنوان مثال زبان خارجی، اصطلاحات فنی.قبل از آغاز ارتباط علائم را تعریف کنید، سؤالاتی را مطرح کنید، از فرستنده بخواهید پیام را دریافت کند.واسطهاین کانالی است که واسطه گیرنده به طور منظم آن را دریافت میکند؟یا گاهی تنطیم میشود؟از واسطههای چندگانه استفاده کنید. واسطه را عوض کنید. صدا را بلند کنید.فرستنده از چه واسطه یا واسطههایی استفاده میکند؟واسطههای متعدد را تنظیم کنید.بازخورعکسالعمل گیرنده در برابر پیام شما چیست؟به بازخور، بهویژه علائم غیرکلامی توجه کنید.سؤالاتی را مطرح کنید.آیا پیام را به درستی دریافت کردهاید؟دریافت پیام را بررسی کنید.پیام را تکرار کنید.پیشنهاداتی جهت بهبود فرآیند ارتباطات
اسلاید 18: هدف سازمانی: اطلاعات مناسب را در زمان مناسب در شکل مناسب در اختیار اشخاص مناسب قرار دهید. سروصدا را کاهش دهید. از مجاری غیررسمی استفاده و آنها را تنظیم کنید. ارتباطات غیررسمی را پرورش دهید.اعتماد متقابل را افزایش دهید.یک سیستم اطلاعاتی متعادل ایجاد کنید.مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد19راهنمای بهبود عوامل سازمانی در بهبود ارتباطات
اسلاید 19: مهدی شکوهی- علوم و تحقیقات یزد20الحَمدُلِلّه کَما هُوَ أهلَهُپایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.