ارتباطات
اسلاید 1: رفتارهاي غير کلامي1
اسلاید 2: رفتارهاي غير کلاميدکتر محمد کمالی- 13832
اسلاید 3: رفتارهاي غير کلامي3تعاريف ارتباطاتدر فرهنگ لغات وبستر،Communication، عمل بخشيدن ،انتقال دادن،آگاه ساختن،مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است. فرهنگ فارسي معين : ربط دادن ، بستن ، بر بستن ، بسان چيزي با چيز ديگر ، بستگي ، پيوند، پيوستگي و رابطه فرهنگ آريانپور براي Communication : ارتباط،خطوط و وسايل ارتباطي،مبادله ،اطلاعيه،نقل و انتقال،مراوده،اخبار،مکاتبه،سرايت،راه ،ابلاغ
اسلاید 4: رفتارهاي غير کلامي4تعاريف ارتباطاتارتباط فراگرد انتقال معني بين دو فرد است. ” رايت“ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات با وسايل ارتباطي گوناگون از يک نقطه ، يک شخص يا يک دستگاه به ديگري . ” دنيس لانگلي و ميشل شين“ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات ،احساسها،حافظه هاو فکر ها در ميان مردم . ” اسميت “
اسلاید 5: رفتارهاي غير کلامي5تعاريف ارتباطاتفراگرد انتقال پيام از سوي فرستنده به گيرنده ، مشروط برآنکه در گيرنده پيام، مشابهت معني به معني موردنظر فرستنده پيام ايجاد شود. ” محسنيان راد“ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه چيز، انتشار، انتقال و دريافت پيام. ” آرانگان“ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال يک محرک (معمولا علامت بياني) از يک فرد(ارتباط گر) به فردي ديگر(پيام گير) به منظور تغيير رفتار او. ” هاولند“
اسلاید 6: رفتارهاي غير کلامي6ارتباط چيست ؟ واژه انگليسي Communication” ” معادل « ارتباط » از واژه اي در زبان لاتين ، به معني مشترك يا عمومي مشتق مي شود . ما در صدد هستيم كه وجه اشتراكي بين خودمان و افرادي كه در صدد برقراري ارتباط با آنها هستيم ، بيابيم . هدف ارتباط ، رسيدن به نتايج دلخواه است . ارتباط يك فرآيند است و لذا پويا ، روان ، متحرك و هميشه در تغيير است . پس ساكن نيست .
اسلاید 7: رفتارهاي غير کلامي7ارتباط چيست ؟ برخي نكات اصلي اين فرآيند عبارتند از :1 ـ ارتباط ، عبارت از انتقال و اشتراك معاني است . معاني ، ممكن است عقايد ، تصويرها يا انديشه هايي باشند كه به صورت سمبول ( مثلاً نوشتاري ، گفتاري ، موسيقي ، لباس ، دود ، هنر و …….. ) بيان مي شوند . 2 ـ سمبولهاي مورد استفاده ، به خودي خود داراي معني نيستند . واژه ها يا همه سمبولهايي كه ما براي انتقال پيامهايمان استفاده مي كنيم ، بخودي خود داراي معني نيستند ، اين مردمي كه از آنها استفاده مي كنند هستند كه به آنها معني مي دهند 3 ـ ارتباط بدون درك ممكن نيست . اين يك نكته كليدي ديگر در فرآيند است . درك عبارت است از فرآيند ايجاد تاثير از چيز ( يك فرد ، يك واقعه يا هر محركي كه بر هشياري ما مؤثر است ) و سپس قضاوت در مورد آن . مشاهدات و قضاوتهاي ما تحت تاثير حواس پنجگانه ما هستند . ( بينايي ، شنوايي ، لامسه ، بويايي و چشايي )
اسلاید 8: رفتارهاي غير کلامي8کد ها ، نشانه ها ونماد هاکدها يا نشانه ها و نمادهاطبيعي : نشانه اي است که ميان صورت و مفهوم همجواري و تماس وجود دارد. ( دود و آتش ، ردپا ورونده ، ورود فردي باچتر ودانستن بارش باران؛ ...)تصويري: نشانه اي است که ميان صورت و مفهوم آن شباهتي عيني و تقليدي وجود دارد. ( علايم راهنمايي و رانندگي ، پله اضطراري ؛ علايم نشانه مرد وزن ، ...)وضعي : نشانه اي است که ميان صورت و مفهوم آن نه شباهت عيني وجود دارد نه همجواري، بلکه تنها رابطه است قراردادي ، نه ذاتي وخود بخودي . به اينها نماد مي گويند( بوق هاي سه گانه تلفن، عصاي سفيد، مارش نظامي از راديو ، درجات نظامي،...)
اسلاید 9: رفتارهاي غير کلامي9ارتباط چيست ؟ بيائيد به نمودار هاي بعدي ، كه در آن شکلها نمايانگر دو فردي هستند كه با هم ارتباط برقرارمي کنند ، نگاه كنيم ناحيه مشترك بين دو دايره ، نمايانگر معاني مشترك بين دو فرد است . هرچه ميزان اشتراك بيشتر باشند ارتباط قويتر است .
اسلاید 10: رفتارهاي غير کلامي10ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه هاهرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ، ارتباط قويتر و موثر است
اسلاید 11: رفتارهاي غير کلامي11ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه هاهرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ، ارتباط قويتر و موثر است
اسلاید 12: رفتارهاي غير کلامي12ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه هاهرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ، ارتباط قويتر و موثر است
اسلاید 13: رفتارهاي غير کلامي13ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه هاهرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ، ارتباط قويتر و موثر است
اسلاید 14: رفتارهاي غير کلامي14ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه هاهرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ، ارتباط قويتر و موثر است
اسلاید 15: رفتارهاي غير کلامي15ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه هاهرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ، ارتباط قويتر و موثر است
اسلاید 16: رفتارهاي غير کلامي16دقت کنيدآن يكي گفت اين به انگوري دهمترك كن، خواهيم استافيل را من عنب خواهم نه انگور، اي دغاكه زسر نامها غافل بدندمن نمي خواهم عنب خواهم ازومپر بدند از جهل و از دانش تهيچهار كس را داد مردي يك درمآن يكي رومي بگفت : اين قيل راآن يكي ديگر عرب بد گفت ، لادر تنازع، آن نفر جنگي شدند آن يكي ترك بد و گفت اين بنممشت بر هم مي زدند از ابلهي
اسلاید 17: رفتارهاي غير کلاميدکتر محمد کمالی- 138317
اسلاید 18: رفتارهاي غير کلامي18مراحل ارتباطات فرستنده پيامگيرندهبه حواس برسدتوجه را جلب كندپيام درك و فهميده شودمورد قبول قرار گيردتغيير رفتار
اسلاید 19: رفتارهاي غير کلامي19مرحله 1 ـ دسترسي به گروه مخاطبارتباط نمي تواند مؤثر باشد مگر اين كه در گروه مخاطب خود شنيده و يا ديده شود . ممكن است اين امر واضح بنظر رسيده و نياز به تئوريهاي پيچيده براي توضيح نداشته باشد اما بسياري از برنامه ها حتي در اين مرحله ساده دچار شكست مي شوند . اين امر مستلزم مطالعه گروه مخاطب براي درك اين مسئله است كه عادات شنيداري و خواندني آنان چه مي باشد .
اسلاید 20: رفتارهاي غير کلامي20مرحله دوم ـ جلب توجه مخاطب هر ارتباطي بايد توجه را به نحوي جلب كند كه مردم براي گوش كردن و يا خواندن آن تلاش كنند . مثالهايي از شكست ارتباطي در اين مرحله عبارتند از :رد شدن از كنار پوستر بدون زحمت دادن به خود براي نگاه كردن به آنتوجه نكردن به صحبت بهداشتي يا نمايش عملي در كلينيكدر هر موقعيت زماني ، حدود وسيعي از اطلاعات را از طريق پنج حس مان يعني لامسه ، بويايي ، بينايي ، شنوايي و چشايي دريافت مي كنيم . توجه روندي است كه به وسيله آن فرد ، بخشي از اين مجموعه پيچيده را براي دقت و تمركز انتخاب مي كند .
اسلاید 21: رفتارهاي غير کلامي21مرحله سوم ـ فهميدن پيام ( درك )به محض آنكه توجه فرد به پيام جلب شود ، سعي به درك آن مي كند . درك واژگان براي فهميدن پيامهاي بصري نوشتاري و درك تصويري براي فهميدن تصاوير بكار ميرود . درك كردن ، روندي كاملاً ذهني است ( دو نفر ممكن است يك پيام راديويي يكسان را بشنوند و پيام آن را كاملاً متفاوت از آنچه كه فرستنده قصد داشته ،فهميده و درك كنند ) . سوء تفاهم مي تواند بسادگي درموقعيتي رخ دهد كه از زبان پيچيده ،كلمات نا آشنا و تكنيكي استفاده شود . يا زماني که تصاوير حاوي جداول پيچيده و جزئيات غير جذاب باشد يا اطلاعات بيش از حدي عرضه شده باشد و مردم نتوانند آن را جذب كنند .
اسلاید 22: رفتارهاي غير کلامي22مرحله چهارم ـ ارتقاء و تغيير ( پذيرفتن ) يك ارتباط نبايد فقط دريافت و يا فهميده شود بلكه بايد مورد قبول واقع و به آن معتقد شد . تغيير باورها موقعي كه جديداً كسب شده باشد ، آسانتر هستند . تاثير و نفوذ بر باوري كه مدت طولاني وجود دارد و يا مردم نسبت به آن كاملاً اعتقاد يافته باشند مشكل تر است . معمولاً ارتقاء يك باور موقعي كه تاثير آن بتواند براحتي نشان داده شود ، ساده تر است .
اسلاید 23: رفتارهاي غير کلامي23مرحله پنجم ـ ايجاد يك تغيير در رفتارارتباط ممكن است منتج به تغيير باورها و نگرش شود اما هنوز بر رفتار ، تاثير و نفوذ نداشته باشد . اين امر موقعي مي تواند رخ دهد كه ارتباط بر باوري هدف گيري نكرده تا بيشترين تاثير بر نگرش مردم در جهت رفتار را داشته باشد . دليل ديگري كه يك فرد ممكن است رفتاري را از خود نشان ندهد فقدان عوامل توانمند ساز مثل پول ، وقت ، مهارتها يا خدمات بهداشتي و نقش فرهنگ ، اعتقادها و فشار اجتماعي مي باشد .
اسلاید 24: رفتارهاي غير کلاميدکتر محمد کمالی- 138324
اسلاید 25: رفتارهاي غير کلامي25اجزاي فرآيند ارتباط / منبع، فرستنده ( مخاطب) منبع يا فرستنده در واقع همان منشاء پيام است . البته منبع گيرنده هم مي تواند باشد . به اين ترتيب برخي عوامل بر ميزان تاثير و قابليت اطمينان منبع ( كه مولد پيامها است ) مؤثر است . برخي از اين عوامل عبارتند از:مهارتهاي ارتباطي ( توانايي صحبت كردن و شنيدن )برخورداري از تسلط و معلومات كافي و عقايد صحيح نسبت به موضوع باور داشتن، همنوايي و همدردي با مخاطبين رفتار و عملكرد او نسبت به موضوع
اسلاید 26: رفتارهاي غير کلامي26اجزاي فرآيند ارتباط / پيام، محتوي پيام ، نظري است كه مبادله مي شود . پيام ممكن است به اشكال زير منتقل شود :انتقال دانش و اطلاعات ، انتقال نگرش ، تشويق ، انگيزه دادن انتقال مهارت ، تصحيح اشتباهات پيامها را مي توان به صورت غير كلامي هم بيان كرد : مانند تن صدا ، حركات بدن ، حركات و اشكال دستها و صورت و تصاوير
اسلاید 27: رفتارهاي غير کلامي27اجزاي فرآيند ارتباط / گيرندهگيرنده فرد يا افرادي هستند كه با آنها صحبت مي شود و پيام منتقل شده را تفسير مي كند . براي اينكه يك ارتباط مؤثر داشته باشيد بايد :مخاطبانتان را بشناسيد . شنوندگان يا دريافت كنندگان شما ، چه كساني هستند ؟ آنها پير هستند يا جوان ؟ مجرد هستند يا متأهل ؟ به چه زباني صحبت مي كنند ؟ قدرت يادگيري آنها را بشناسد. سطح تحصيلات آنها چيست ؟ ميزان اطلاعات آنها در مورد موضوع چيست ؟ علايق ، نگرش ها و ارزشهاي آنها را بشناسد. ارزشهاي آنها در مورد موضوع چيست ؟
اسلاید 28: رفتارهاي غير کلامي28اجزاي فرآيند ارتباط / اثراتاثرات عبارت از تغييراتي است كه بدنبال انتقال پيام شما در دريافت كننده روي مي دهد.اثرات در دو دسته اصلي تقسيم بندي مي شوند گروه اول :تاثيرات کوتاه مدتتاثيرات بلند مدتگروه دوم :تغييرات در دانسته هاي دريافت كننده تغيير در احساسات و عقايد مراجعه كننده تغييرات در اعمال و رفتار يك دريافت كننده
اسلاید 29: رفتارهاي غير کلامي29اجزاي فرآيند ارتباط / اهدافهدف ، منظوري است که ارتباط براي تامين آن انجام مي شود هدف ممكن است به اشكال زير بيان شود :انتقال دانش و اطلاعات ، انتقال نگرش ، تشويق ، انگيزه دادن انتقال مهارت ، تصحيح اشتباهات هدف ارتباط ، رسيدن به نتايج مطلوب است . اين نتايج يا اثرات مطلوب ممكن است يكي از تغييرات فوق الذكر باشد . تلاشهاي شما در برقراري ارتباط ممكن است موجب ايجاد هر يك از تغييرات بالا شود .
اسلاید 30: رفتارهاي غير کلامي30اجزاي فرآيند ارتباط / موقعيت ارتباط ، درموقعيت هاي متفاوت انجام مي شود . فضا ( باز و بسته و...)زمان ( شب ، روز،صبح ، عصرو...)مکان ( اداري ، ورزشي، منزل و...)نور ، صدا ، دما و....دراختيار بودن مخاطبين
اسلاید 31: رفتارهاي غير کلامي31اجزاي فرآيند ارتباط / ابزار و وسايل ارتباط ، با استفاده از ابزار و وسايل انجام مي شود . شنيداري ديداريچند حسيالکترونيک
اسلاید 32: رفتارهاي غير کلامي32 انتخاب ابزار و وسايل براي برقراري ارتباط انتخاب ابزار و وسايل بستگي به عوامل زير داردپيامهدفمخاطبموقعيتمنابع
اسلاید 33: رفتارهاي غير کلامي33بازخورد ( فيدبک)عبارت است از واکنش يا پاسخي که د رمورد اعمال يا افکار يک فرد به او داده مي شود يا از او دريافت مي شود. فيدبک را مي توان يک رابطه کمک کننده – بين دهنده و گيرنده – که موجب افزايش يا بهتر شدن کيفيت درک متقابل مي شود ، تعريف کرد.فيد بک مثبت: موجب تقويت عقايد و تشويق اعمال مثبت مي شودفيدبک منفي: باعث درک بهترفرد از وضعيت مي شود تا درمورداعمال و رفتارش بيانديشد و براي بهبود يا تغيير آن اقدام کند
اسلاید 34: رفتارهاي غير کلامي34راهنما براي دادن بازخورد ( فيدبک)فيد بک بايد مفيد باشدفرد بايد فيد بک را درک کندفرد بايد آماده و راغب دريافت فيدبک باشدفرد بايد قادر باشد براي آن کاري انجام دهدفيد بک بايد اختصاصي باشد ، نه کلي ومبهمفيدبک بايد در مورد رفتاري باشد که قابل تغيير استمثالي از رفتار جديد ذکر شودپيش از ارائه فيدبک، در مورد دريافت و پذيرش با ديگران مشورت شود
اسلاید 35: رفتارهاي غير کلامي35راهنما براي دادن بازخورد ( فيدبک)فيد بک بايد احساس اعتماد متقابلي با دريافت کننده ايجاد کند فيد بک بايد توصيفي باشد ، نه ارزيابي کنندهبه هنگام ارسال فيدبک بايد مطمئن شد فکر دريافت کننده جاي ديگر نيستدر هر بار تنها روي يک يا حداکثر دو مورد تاکيد شودامکان بحث در مورد فيد بک بايد فراهم شود
اسلاید 36: رفتارهاي غير کلامي36پارازيتپديده اي است که منجر به ناتواني و حتي مرگ جريان ارتباطي دريک مقطع زماني مي شود.فرستنده ، پرت شدن حواس در هنگام بيان مطلبگيرنده ، وجود سروصدا و همهمه در کنار محل ارتباطاتپيام ، وجود ناراحتي يا بيماري يا ناتواني خاصکانال ارتباطي ، ارسال پيام با کدهاي ناشناخته براي مخاطب در بين جريان ارتباطي
اسلاید 37: رفتارهاي غير کلاميدکتر محمد کمالی- 138337
اسلاید 38: رفتارهاي غير کلامي38چرا ارتباط برقرار مي کنيماشتراک پيدا کردن در ايده ها و عقايدتامين بازخورد مناسب و قوي براي ديگرانکسب اطلاعات از ديگرانکسب قدرت و تاثيرگذاريتوسعه ارتباطات اجتماعيحفظ اعتماد به نفس و فرهنگ خوديساير موارد
اسلاید 39: رفتارهاي غير کلامي39چه عواملي رفتارارتباطي ما را تحت تاثير قرارمي دهندعوامل معنويارزشها و باورهاي اخلاقيالگوها و مشاورانعصر الکترونيکفرايندهاي کاريعوامل ژنتيکيعوامل فرهنگيعوامل اقتصاديمحيط درونيتجربه آموزشيتجربه هاي زندگي
اسلاید 40: رفتارهاي غير کلامي40انواع ارتباطات
اسلاید 41: رفتارهاي غير کلامي41 انواع ارتباطات
اسلاید 42: رفتارهاي غير کلامي42 انواع ارتباطات
اسلاید 43: رفتارهاي غير کلامي43 انواع ارتباطات
اسلاید 44: رفتارهاي غير کلامي44ماچگونه ارتباط برقرار مي کنيمگفتاري ( صحبت کردن)نوشتاري ( نوشتن)گوش دادنزبان غير کلاميموسيقي ، هنر، صنايع دستي ساير موارد
اسلاید 45: رفتارهاي غير کلامي45انتخاب رسانهبسته به موقعيت ، يک شيوه از ارتباطات مي تواند بهتر از ديکري باشد فرد با فرد/ چهره به چهرهجلسات / گروههاي کوچکارائه ها (سخنراني ، گويندگي ، بازي و...) ، گروههاي بزرگنامهيادداشتEmail/ Voice mail
اسلاید 46: رفتارهاي غير کلامي46انتخاب رسانهبراي تعيين بهترين رسانه براي پيامتان ، مشخص کنيد: بعنوان فرستنده نياز داريد چه چيزي بدست آوريدگيرنده نيازمند دانستن چيست. گيرنده چه چيزي را مي خواهد که بداندجزئيات و اطلاعات مهمي که در پيام داريد ، چيستبر روي کدام رفتار و چگونه مي خواهيد اثر بگذاريد
اسلاید 47: رفتارهاي غير کلامي47توجه کنيداعمال گوياتر از الفاظ هستند. ( ضرب المثل انگليسي)دو صد گفته چون نيم کردار نيست.رنگ رخساره خبر مي دهد از سر ضميرقسم حضرت عباس را باور کنيم يا دم خروس راچيزي که عيان است چه حاجت به بيان است
اسلاید 48: رفتارهاي غير کلامي48ويژگي هاي ارتباطات کلامي سمبليک ، معنا دار و داراي الگوهاي مشخصاستفاده از واژگان براي برقراري ارتباطآگاهانه تنها 7% از مجموع ارتباطات با آن انجام مي شودتک حسي – تنها حس شنوائي تحريک مي شودعدم استفاده از رفتارهاي غير کلامي
اسلاید 49: رفتارهاي غير کلامي49 ويژگي هاي ارتباطات غير کلاميسمبليک ، معنا دار و داراي الگوهاي مشخصدر سطح ناخودآگاه و اغلب غريزي در جريان اجتماعي شدن فراگرفته مي شوندچند حسي – ديداري و شنيداري و غير مستقيمباعث تقويت ؛ جانشيني و انکار رفتارهاي کلامي هستند
اسلاید 50: رفتارهاي غير کلامي50ويژگي هاي ارتباطات غير کلاميداراي محدوده فرهنگي هستنداغلب مبهم و داراي ارزشهاي دو يا چندگانه مي باشند93% از مجموع ارتباطات را شامل مي شود38% لحن و تن صدا55% رفتارهاي غير کلاميجنبه هاي نگرشي قوي داردهميشه معتبر تر ، قابل اطمينان تر
اسلاید 51: رفتارهاي غير کلامي51تفاوت ارتباطات کلامي و غيرکلاميمحيط بازخوردپيوستگيکانالکنترلفراگيري
اسلاید 52: رفتارهاي غير کلامي52 اشکال ارتباطات غير کلاميارتباط چشمي ( 30 ثانيه اول، بيان دردها و احساسات، علاقمندي ، شوق وقصدها و...) تن صدا (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوينده ، تقويت پيام هاي بينائي و...)لمس ( نحوه تماس ،دست دادن ،در آغوش گرفتن و...)ژست ها ( حالات ، اطوار ، ادا ها و ...)وضعيت بدن ( محل قرار گرفتن بازوها ، دستها ، پاها ، نحوه نشستن ، ايستادن و...)ظاهر فيزيکي ( روش لباس پوشيدن ، حمل وسايل خاص و...)
اسلاید 53: رفتارهاي غير کلامي53 اشکال ارتباطات غير کلامي حريم و فاصله شخصي ( حفظ حريم و فضا به هنگام ارتباط با سايرين ، فضائي که فرد درآن احساس آرامش کند، دوري و نزديکي و...)بيان صورتي ( تغييرحالات چهره به اشکال مختلف براي ارسال پيامهاي گوناگون )زبان بدن ( فرمهاي رمز شده در مورد سيستم هاي حرکات به شکل مکتوب ،اشاره براي سوار شدن به ماشين ؛ علامت پيروزي و...)فرا زبان ( کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات )بکارگيري وسايل ( نمايش اشياء مادي ، لباس ، ترتيب مبل و اثاثيه و...) گوش دادن ( نحوه توجه و تمرکز به هنگام برقراري ارتباط و درک پيام )
اسلاید 54: رفتارهاي غير کلامي54فرا زبانفرا زبان ( Paralanguage) يک زبان گفتاري است که مي تواند معتا داشته باشد ، اما همواره با استفاده از لغات نيست. آه کشيدن ، گلو صاف کردن ، خميازه کسيدن ، با زبات به کام ضربه زدن ، سکوت ، مکث و....
اسلاید 55: رفتارهاي غير کلامي55موانع ارتباطاتچه موانعي را براي ارتباطات در محيط هاي مختلف کاري مي شناسيد؟
اسلاید 56: رفتارهاي غير کلامي56موانع ارتباطاتبرخي موانع متداول در مقابل ارتباطات بين فردي :روند غير واضح : فرستنده و گيرنده ممکن ايت از زبان ، نماد ، فرهنگ و... مشترک استفاده نکنند.زنجيره نظرات/دستورات: ممکن است پيام تا رسيدن به گيرنده بايد از مسيرهاي متعددي عبور کند فواصل بلند فرهنگي، جغرافيائي ، سازماني : براي گروهاي وسيع پيام بايد بخوبي تهيه و ارسال شودمحدوديت هاي فردي : کم تواني و ناتواني ها ؛ تفاوتهاي هوشي و آموزشي
اسلاید 57: رفتارهاي غير کلامي57موانع ارتباطاتساير موارد براي موانع ارنباطات بين فردي:برخورد با احساسها ، عقايد و اهدافتصاوير ذهني / تعصبات ديدقالبي / خشک انديشيپنداشت ها / فرضياتقدرت
اسلاید 58: رفتارهاي غير کلامي58به اشتراک گذاردن ايده هاچه موقع و چرا ضرورت دارد افکارتان را به اشتراک بگداريد؟
اسلاید 59: رفتارهاي غير کلامي59به اشتراک گذاردن ايده هابيان عقيده و موقعيتارائه دادن آموزش و راهنمائيبيان کردن يک تغييرساخت وارائه يک برنامهشرکت در جلساتبرقراري ارتباط با ماموريت ، ديدگاه و ارزشهاي سازماني
اسلاید 60: رفتارهاي غير کلامي60موانع به اشتراک گذاردن ايده ها چه چيزهائي مي تواند مانع به اشتراک گداردن ايده ها و افکار شود
اسلاید 61: رفتارهاي غير کلامي61موانع به اشتراک گذاردن ايده ها خجالتي بودن شماترس از رد شدنفشار همگروه هاتفکر سازمان نيافتهساير چيزهائي که مي تواند باعث حالت دفاعي شودناتوانیهاي جسمي و ذهني و روانيارتباط با افراد نتد خو و عصبي
اسلاید 62: رفتارهاي غير کلامي62فيلترهاي ارتباطيفشار درونيفقدان مهارت گوش دادندشواري هاي جسمي انتخاب در شنيدنافکار خشک و بيخردانهپيش پنداشت هاارزيابي شتاب زدهنتيجه گيزي عجولانهپيش داوريحواس پرتيبي توجهيحدس و گمانفکر قالبي
اسلاید 63: رفتارهاي غير کلامي63ارتباط بهترکاهش موانع محيطيغلبه بر تفاوتهاي فرديتقويت حس همدلي و همدرديغلبه بر بي تفاوتيغلبه بر اختلافات
اسلاید 64: رفتارهاي غير کلامي64ارتباط اثر بخش بين فرديOpenness ( گشودگي) Empathy(همدلي)Supportiveness ( حمايتگري)Positive ness ( مثبت گرائي) Equality( تساوي)
اسلاید 65: رفتارهاي غير کلامي65نکاتي در برقراري ارتباط اگر فرستنده پيام از راه های متعدد ار تباطی استفاده کند ؛تنوع ارتباطی بيشترخواهد بود . اگر ديدگاه های فرستنده پيام و گيرندگان ؛ هما هنگ باشد ؛ ارتباط موثرتر خواهد بود .زمانی که از فرايند بحث برای تصميم گيری استفاده می شود ؛ ار تباط تاثيرکارا تری بر رفتا ر و نگر ش های گر وهی دارد زمانی که فرستنده و گيرنده پيام در موقعيت هايي قرار می گيرند که هر دو در ان زمينه تجربيات قبلی دارند ؛ ارتباط موثرتر می شود . اگر شيوه و روشی که فرستنده پيام انتخاب می کند ؛ با انتظارات گيرندگان پيام مطا بقت داشته باشند ؛ اثر بخشی ارتباط بيشتر است .
اسلاید 66: رفتارهاي غير کلامي66نکاتي در برقراري ارتباط اگر فرستنده پيام به شبا هت ها و تفاوتهای فردی ؛ اجتماعي ؛ و معلو ما ت و سن خود و گيرندگا ن تو جه نمايد ؛ارتبا ط موثرتر خو اهد شد . اگر فرستنده پيا م به ويزگی های شخصيتی خود و گيرندگا ن پيا م تو جه کند ؛ تا ثير ار تباط بيشتر است .اگر فرستنده پيام های کلامی و اشا رات غير کلا می فر ستنده پيام ؛ يکد يگر را تقويت کنند ؛ ار تباط ؛اثر بخشی بيشتري خواهد داشت توانايی برقراری ار تباط شفاهی با فرزندان نه فقط دست ما يه او ليه پدر و مادر است بلکه جزء اولين ابزار های يک مر بی نيز می باشد ؛ تحقيقا ت نشا ن می دهد که تقريبا ۵۰ تا 93 در صد از اوقا ت روزانه انسا ن صرف ارتبا ط های اجتما عی و آن هم به شکل شفا هی می شود .
اسلاید 67: رفتارهاي غير کلامي67ويژگي هاي ارتباطات موثر 10-اصل توجه به حسهای مختلف ۱۱- اصل نفوذ کلام۱۲-اصل کاهش مخالفت يا مقاومت۱۳-اصل متقاعد سازی ۱۴- اصل پذيرش پيام ۱۵-اصل گذشت و جوانمردی ۱۶- اصل خوش اخلاقی ۱-اصل هم سطح شدن۲-اصل توجه به وجوه مشترک۳-اصل توجه به راههای مختلف۴-اصل انعطاف پذيری۵- اصل همگام شدن۶- اصل احترام متقابل۷-اصل اطمينان۸- اصل تفاوتهای فردی۹- اصل مقابله به مثل
اسلاید 68: رفتارهاي غير کلامي68ويژگي هاي ارتباطات موثر صحت : پيامي معتبر و عاري از خطا در واقعيت ، تفسير و قضاوتفراهم بودن : پيام ( پيام هاي مورد نظر يا ساير اطلاعات ) در جايي ارائه شود يا فراهم باشد كه مخاطب بتواند به آن دسترسي يابد . آرايش و جايابي ( پيام ) بسته به مخاطب ، پيچيدگي پيام و هدف از شبكه هاي بين فردي و اجتماعي تا بيلبردها و پيامهاي ارتباط جمعي طراحي شده براي ساعات پر بيننده تلويزيوني يا راديويي تا دكه هاي عمومي رسانه هاي چاپي و الكترونيك و تا اينترنت بسيار متفاوت مي باشد .
اسلاید 69: رفتارهاي غير کلامي69ويژگي هاي ارتباطات موثر توازن : پيام در مكان مقتضي ، مزايا و مخاطرات اقدامات بالقوه را منعكس سازد يا تفاوت ها و چشم انداز معتبر مباحث را مشخص سازد .پايداري : ساختار دروني پيام با گذشت زمان غير قابل انكار باشد و در قبال اطلاعاتي كه از ساير منابع كسب مي شود نيز پايدار باشد . عبارت فوق ، وقتي كه محتواي معتبر يا در دسترسي وجود نداشته باشد ، آسان نيست )قابليت فرهنگي : طراحي ، اجرا و ارزشيابي فرآيند با توجه به مباحث ويژه گروه هاي هدف منتخب ( براي مثال : قومي ، نژادي و زباني ) و نيز سطوح آموزشي و ناتواني آنها
اسلاید 70: رفتارهاي غير کلامي70ويژگي هاي ارتباطات موثر متكي بر شواهد : شواهد علمي مناسب منتج از بررسي هاي جامع و تحليل هاي همه جانبه براي تنظيم دستورالعمل هاي كاربردي ، سنجش اجرا ، بررسي معيار و تكنولوژي ارزيابي كاربرد ارتباطات مخابراتي سلامترسيدن به گروه هدف : پيام به بيشترين تعداد ممكن از جمعيت گروه هدف برسد يا در دسترس آنها باشد .اعتبار : منبع پيام موثق و خود پيام منطبق با زمان باشد
اسلاید 71: رفتارهاي غير کلامي71ويژگي هاي ارتباطات موثر تكرار : ارائه / دسترسي به پيام تداوم يافته يا در طول زمان تكرار شود ، هم براي تقويت تاثير بر مخاطبان معين و هم براي رسيدن به گروه جديد مخاطبانبه موقع بودن : پيام هنگامي كه مخاطب بيشترين پذيرش يا نياز به اطلاعات ويژه را دارد ، ارائه شود يا در دسترس باشند .قابل فهم بودن : سطح خواندن يا زبان ( يا فرمت مولتي مديا ) براي مخاطب مربوطه مناسب باشد .
اسلاید 72: رفتارهاي غير کلاميدکتر محمد کمالی- 138372
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.