ارتباط عقل و دین در اسلام
اسلاید 1: ارتباط عقل و دین در اسلام
اسلاید 2: در اين نوشتار نخست به بررسی ارتباط عقل و دین در دیدگاه های متفاوت پرداخته و سپس برخي از سرفصلهاي قرآني اين موضوع را عنوان كرده، آنگاه با تأمّل در آيات و روايات به اين نتيجه دست می یابیم كه دين اسلام به عنوان بارزترين و كاملترين مصداق دين، نه تنها كوچكترين تعارض و تضادي با عقل و تعقل ندارد بلكه تأكيد ويژه و اهميت فوق العاده براي عقل و خرد قايل است
اسلاید 3: چكيده رابطه دين و عقل و به عبارت ديگر تديّن و تعقّل و بيان ديدگاه دين مبين اسلام در اين باره، موضوع اصلي اين مقاله است. تبيين عقلاني دين و ارائه ساختاري مستدل و منطقي از مباني دين يكي از بهترين شيوهها براي دعوت نسل جوان به دينداري است، همانطور كه نمايش چهرهاي غير منطقي و غير مستدل از دين نيز بهترين حربه براي تخريب دين و دينداري است. نگارنده در اين نوشتار1 نخست برخي از سرفصلهاي قرآني اين موضوع را عنوان كرده، آنگاه با تأمّل در آيات و روايات به اين نتيجه دست يافته است كه دين اسلام به عنوان بارزترين و كاملترين مصداق دين، نه تنها كوچكترين تعارض و تضادي با عقل و تعقل ندارد بلكه تأكيد ويژه و اهميت فوق العاده براي عقل و خرد قايل است
اسلاید 4: مقدمه يكي از مهمترين مسايل اعتقادي عصر ما مسأله نسبت تدين با تعقل و ارتباط ميان آن دو است. پيشينه اين مسأله به قدمت پيدايش اديان الهي برميگردد، ولي امروزه به جهت بسط و گسترش زياد علوم و معارف بشري، به صورت جديتر و جديدتر مطرح است و عمدتا در قالب رابطه علم و دين مورد بحث قرار ميگيرد. يكي از عوامل اصلي عدم رويكرد پارهاي از نسل جوان به دين اين است كه كساني دين را امري غير معقول و غير منطقي و غير علمي قلمداد كردهاند. اين گروه را اعتقاد بر آن است كه اصولاً در دين نبايد به دنبال يك نظام منطقي و عقلاني بود. يعني دين برنميتابد كه به محك تفكر منطقي زده شود و از اين آزمايش سربلند بيرون آيد. ميگويند چگونه ميتوان تفكر و استدلال كرد و به لوازم آنها ملتزم شد و در عين حال متدين و متعبد ماند؟ پيش فرض اين طايفه اين است كه علوم و معارف بشري، يعني آنچه كه از غير طريق الهي حاصل آمده و تراوش فكر بشر است با علوم و معارف الهي ـ كه فرآورده وحي اند ـ تعارض داشته و غير قابل جمع است!
اسلاید 5: جایگاه عقل از نظر متفکران غربی در تفکر غربی برای جواب سؤال از جایگاه عقل در قلمرو دین و شریعت، سه دیدگاه نقل شده است 1.برخی با برتر دانستن ایمان، می گویند: وحی به انسان اعطا شده تا جایگزین همه معارف - اعم از علوم تجربی و اخلاق و مابعد الطبیعه - شود؟ از آغاز ظهور مسیحیت، همواره اشخاصی افراط گرا در حوزه الهیات به سر می بردند و با فتوا به اصالت وحی می گفتند: چون خدا با ما سخن گفته است، دیگر حاجتی به تفکر عقلی نیست و همت هر کس باید مصروف نیل به رستگاری شود و آن چه دانستنش در نیل به رستگاری ضرورت و اهمیت دارد، در کتاب مقدس مندرج است؟ از این رو، باید شریعت را آموخت، و در آن تامل، و به احکام آن عمل کرد; در این صورت، دیگر حاجت به چیز دیگری، حتی فلسفه نیست. (1) 2.در برابر این تفکر، برخی به اصالت عقل معتقد بودند 3.بعضی به هماهنگی بین عقل و وحی و عقل و ایمان باور داشتند. آنان می گفتند: ایمان و علم و عقل، دو نوع معرفت متمایز است و هیچ یک جایگزین دیگری نمی شود تا وظیفه او را به عهده بگیرد. از این رو، می گفتند: ایمان به معنای پذیرفتن چیزی است که خداوند آن را وحی کرده است، اما علم به معنای پذیرفتن چیزی است که ما آن را به صورت طبیعی در پرتو نور طبیعی عقل درست می دانیم
اسلاید 6: عقّل و اهميّت آن از ديدگاه اسلام در تمام شرايع و اديان الهي به ويژه دين مبين اسلام مسأله تعقل و تفكر از جايگاهي بس رفيع و منيع برخوردار است. در قرآن كريم 49 مورد كلمات هم ريشه عقل به كار رفته است و مكرر خداي تعالي از بندگان خود ميخواهد تا عقل خود را به كار گرفته و دور از هر گونه تقليد كوركورانه اسلام و ايمان بياورند، و بيش از 300 مورد در قرآن به مسأله تفكر، تعقل، تذكر، تدبر، تفقه، ... اشاره شده است كه تماما مؤيد اهميت مسأله تعقل و تفكر در ديدگاه اسلام است. همچنين بخش عظيمي از روايات و احاديث منسوب به پيامبر اكرم و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ اختصاص به مقوله عقل و اهميت تعقل و تفكر دارد تا جايي كه در جوامع روايي ما، بابي مستقل تحت عنوان كتاب العقل وجود دارد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.