ارتقاء استراتژی رقابتی کسب و کار
اسلاید 1: ارتقاء استراتژی رقابتی کسب و کار استاد راهنما: دکتر حجاریانارائه دهنده: علی سقائیاندانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینیدانشگاه تهران
اسلاید 2: 2تکميل انتخاب استراتژي رقابتي جهت ائتلافات استراتژيکي و مشارکتهاي دسته جمعي چه مقدماتي در نظر گرفته شود؟پشتيباني از موقعيت بازاري شرکت از طريق ادغام صورت گيرد يا از طريق تصاحب؟آيا براي فعاليتهاي خاص زنجيره ارزش از منابع بيروني استفاده کنيم يا با استفاده از منابع داخلي اينکار را انجام دهيم؟چه زماني از حرکات تدافعي و يا تهاجمي استفاده کنيم؟از کداميک از روشها، جهت بهرهگيري از اينترنت به عنوان کانال توزيعي در جايدهي شرکت در بازار استفاده کنيم؟12345
اسلاید 3: 3انتخابهاي استراتژيک يک شرکت5 استراتژی کلی رقابتیهزينه هايي پايين متمرکز؟تمايز های تمرکز يافته؟تمايزهای بسيار؟ارائه دهنده بهترين قيمت؟ارائه دهنده کم ترين قيمت؟
اسلاید 4: 4بکارگيري ائتلافات استراتژيک و مشارکت هاي جمعيبرنامه ريزی حرکات استراتژيک تهاجمیيکپارچه سازی مراحل قبلی و بعدیپيوستن به ديگر شرکت ها يا به مالکيت گرفتن آنهابکارگيري حرکات استراتژيک تدافعياستفاده از منابع بيروني براي فعاليتهاي زنجيره ارزش انتخابيانتخاب هاي استراتژيک تکميليمجموعه انتخاب هاي استراتژيک دوم يک شرکت
اسلاید 5: 5استراتژيهاي جمعي: ائتلاف ها و مشارکت هاشرکتها در صنايع مختلف و سرتاسر جهان ائتلافهاي استراتژيکي و مشارکتهاي خود را به گونهاي شکل دادهاند تا مقدمات استراتژيک خود را کامل کرده و وضعيت رقابتي خود را در بازارهاي داخلي و بين المللي بهبود بخشند.شرکتهاي بسيار هم اکنون تمايل زيادي به دو حوزه رقابتي از خود نشان دادهاند: (1) رقابت جهاني جهت رسيدن به بازارهاي مختلف و رسيدن به درجه پيشتازان بازارهاي جهاني. (2) رقابت براي بدست آوردن فرصتها در فناوريهاي در حال پيشرفت و تقويت منابع و ايجاد قابليتهاي تجاري جهت رقابتي موفقيت آميز در منابع و بازارهاي توليدي آينده.
اسلاید 6: 6عوامل مؤثر در ساخت استراتژی ائتلافیبراي شرکت مهم است که به دنبال اهداف با اهميتي باشدکمک ميکند که يک رقابت مهم يا يک مزيت رقابتي بوجود آمده، حفظ شود و بهبود يابداز تهديد رقابتي جلوگيري ميکندکمک ميکند تا فرصتهاي مهمي در بازارهاي جديد بدست آيدريسکهاي اصلي تجارت يک شرکت را تعديل ميکند
اسلاید 7: 7تسريع و توسعه محصولات و فناوريهاي جديدپوشش شکاف های موجود در مهارت های فنی و ساختدستیابی به مزیت رقابتیبهبود کارایی زنجیره تأمیندستیابی به میزان قابل توجهی از تولید و یا بازاریابیدستیابی یا بهبود دسترسی به بازار از طریق توافقات بازاریابی مشترکچرا استراتژی های ائتلافی شکل می یابند
اسلاید 8: 8روی آوری به ائتلافات جهت پيشتازي در عرصه بازارهاي جهانيبه سرعت تبديل به بازاري کليدي در کشور تبديل شده و به فرآيند حضور خود در بازارهاي جهاني شتاب بخشددريافت دانش داخلي پيرامون بازارها و فرهنگهاي ناآشنا از طريق موافقتهايي با شرکاي محلي آنهادستيابي به مهارتها و مزاياي با ارزش که در محلهاي جغرافيايي خاص متمرکز شده است کردن يک پايگاه قويتر براي شرکت در صنعت هدفتخصص يافتن در فناوريهاي جديد و رسيدن سريعتر به مهارتها و مزايا
اسلاید 9: 9استراتژی های ادغام یا تملکاستراتژی ادغام – ترکیب و ادغام نقاط مشترک شرکت ها با ایجاد شرکتی جدید با نامی جدیداستراتژی تملک - یک شرکت، شرکت دیگری را خریداری نموده و عملیات و اقدامات صورت گرفته در آن را به تملک خود در می آورداستراتژی ترکیبی ادغام – تملکانتخاب استراتژیک پرکاربردبویژه در شرایطی که شرکا شرکتی را با قابلیت های موردنیاز یا فرصت های کاهش هزینه فراهم نمی کنندمالکیت این امکان را می دهد تا عملیات بطور دقیقی یکپارچه شده و کنترل و نظارت بیشتری حاکم باشد
اسلاید 10: 10مزایای ادغام و تملکترکیب عملیات می تواند منجربهقابلیت های رقابتی بهتر و بیشترپوشش جغرافیایی وسیع ترمنابع مالی بیشتر جهت سرمایه گذاری در حوزه R&D و افزایش ظرفیت هافرصت های کاهش هزینهمهارت های تکنولوژیکی قوی ترتوانایی بیشتر جهت پیاده سازی محصولات یا خدمات نسل آینده
اسلاید 11: 11دام های ادغام و تملکترکیب عملیات می تواند منجربهمقاومت از سوی کارمندان معمولیتضادهایی در سبک مدیریت و فرهنگ سازمانیمشکلاتی در ترکیب و یکپارچه سازی عملیات شرکت های مختلفدشواری هایی فراتر از انتظار دردستیابی به صرفه جویی مورد انتظار در هزینهبه اشتراک گذاری مهارت هادستیابی به قابلیت رقابتی بهبودیافته
اسلاید 12: 12استراتژی های یکپارچه سازی عمودیيکپارچهسازي عمودی، حوزه عملکردي در رقابت شرکت در همان صنعت را گسترش ميدهداين عمل شامل بسط بازه فعاليت هاي شرکت به عقب تا مرحله منابع تامين و يا به سمت جلو تا مصرفکننده نهايي می شوداستراتژيهاي يکپارچهسازي عمودی ميتوانند به صورت يکپارچهسازي کامل ( شرکت جستن در همه مراحل زنجيره ارزش صنعتي ) و يا به صورت يکپارچهسازي جزئي ( ايجاد موقعيتهايي در مراحل انتخاب شده از زنجيره ارزش کل صنعتي ) انجام پذيرد
اسلاید 13: 13مزاياي استراتژيک يکپارچه سازي رو به عقبدر فعاليتهايي مثل توليد قطعات و اجزا ميتوان در هزينهها صرفهجويي نمود و سود دهي را افزايش دادجهت رسیدن به يک استراتژي قابل اجرا و سود ده، شرکت بايد بتوانداز نظر مقياس و اندازه اقتصادي به بزرگي تامين کنندههاي خارجي برسدبتواند از نظر راندمان توليد، متناظر با تامينکنندههاي خارجي باشد بدون اينکه افت در کيفيت داشته باشد. می تواند يک رقابت بر مبناي تنوع و تفاوت را ناشي شود.به خدمات يا محصولاتي با کيفيت بالاتر ختم ميشود، اندازه و ابعاد خدمات به مشتري بهبود مييابد و يا به عبارت ديگر بهرهوري در محصول نهايي را ارتقا ميدهدرها شدن از عدم اطمينانها و وابستگي به تامين کننده در زمينه اجزاي حياتي و يا خدمات پشتيباني و کاهش وابستگي شرکت به تامين کنندههاي قدرتمند
اسلاید 14: 14موجب دسترسي بهتر به مصرف کنندههاي نهايي و يافتن ديد بهتر از بازار ميشوددر صورتی که توليد کننده نتواند سهم بيشتري از فروش در بازار بدست آورد، تولیدکننده می تواند اقدام به عمده و جزئي فروشي از طريق شرکتهاي توزيعي خود شرکت و يا از طريق فروشگاههاي خرده فروشي زنجيرهاي کنددور زدن کانالهاي خرده فروشي و عمده فروشي متداول به منظور فروش مستقيم و خرده فروشي از طريق می تواند صورت گیرد تا هزينههاي توليد را کاهش دهد و يک سود قابل توجه از نظر کاهش هزينهها در مقابل رقباي معين بدست دهد و موجب رسيدن کالا به دست مصرف کننده نهايي با قيمت کمتر شودمزاياي استراتژيک يکپارچه سازي رو به جلو
اسلاید 15: 15معضلات يک استراتژي يکپارچگي عمودیريسک تجاري افزايش خواهد يافت و سود واگذار شده شرکت را افزایش خواهد دادشرکتهایی که در يک زمينه تکنولوژي خاص سرمايه گذاري نمودهاند، سرعت غالبا کمي براي همسوئي با پيشرفتهاي تکنولوژيکي خواهند داشت و شرکتهايي که کمتر يکپارچه شدهاند ميتوانند تامين کننده را براي تامين اجزاي خوب و با آخرين تکنولوژي تحت فشار بگذارندموجب قفل شدن يک شرکت براي تکيه بر منابع تامين و فعاليتهاي داخلي خود ميشود به صورت بالقوه موجب ميشود که انعطاف پذيري کمتري در تامين خواستههاي در حال افزايش مشتريها و يا طراحي محصول به وجود آيددارای مشکلاتی همچون سازگاری با ظرفيت توليد خواهد بودغالبا نيازمند تغييرات ريشهاي در مهارتها و قابليتهاي تجاري استدر زمينه توليد قطعات و اجزا ميتواند موجب تضعيف انعطاف پذيري عملکردي شرکت شود
اسلاید 16: 16ارزیابی مزايا و کاستي هاي يکپارچه سازي عمودی اينکه يکپارچهسازي قائم ميتواند باعث ارتقاي بهرهوري در فعاليتهاي مهم و استراتژيک به صورتي شود که هزينهها پائين بيايند، افراد حرفهاي ايجاد شوند، حفاظت از دانش و رموز چگونگي انجام کار و افزايش تنوع صورت گیرد اثر يکپارچهسازي قائم بر هزينههاي سرمايهگذاري، زمانهاي پاسخ و انعطافپذيري و هزينههاي مديريتي و اداري براي هماهنگ ساختن فعاليتها از طريق فعاليتهاي زنجيره ارزش اينکه آيا يکپارچهسازي قائم به صورت اخص موجب ارتقاي توان رقابتي شرکت و سود دهي آن خواهد شد يا خيراستراتژيهاي يکپارچه سازي قائم از نظر ارزش انجام، بستگي به اين دارد که واقعا نياز به يافتن کدام قابليتها و فعاليتهاي زنجيره ارزش در داخل شرکت ميباشد و اينکه کدام کار به صورت ارزانتر و بهتر ميتواند توسط شرکتهاي خارجي انجام پذيرد
اسلاید 17: استراتژي هاي برونسپاريبرونسپاري عبارت است از يک تصميم عاقلانه براي ترک کردن و يا دور کردن تلاش براي انجام داخلي بخشي از فعاليتهاي زنجيره ارزش و سپردن آنها به شرکت هاي خارجي قوي و هم پيمانان استراتژيکيدو محرک بزرگ براي برونسپاري عبارتند از: 1. شرکتهاي خارجي ميتوانند آن فعاليتهاي خاص را بهتر و ارزانتر انجام دهند2. برونسپاري اين امکان را به شرکت ميدهد که کل انرژي خود را بر روي آن دسته از فعاليتهاي اصلي خود که در حقيقت هسته فعاليتها ميباشند، و همچنين بر روي مسائلي که براي موفقيت مالي و رقابتي بسيار مهم و حياتي هستند، متمرکز کنند17
اسلاید 18: 18چه موقع استراتژيهاي برونسپاري مفید خواهند بوديک فعاليت بتواند به صورت بهتر و خيلي ارزانتر توسط متخصصين خارجي انجام پذيردفعاليت براي توانايي شرکت براي بدست آوردن مزاياي رقابتي پايدار مضر نباشد و هسته مرکزي شرکت را از نظر رقابت پذيري، قابلیتها و يا راز و رمز تکنيکي خالي نکندموجب کاهش ريسک شرکت در هنگام مواجه شدن با تغييرات تکنولوژي و يا در هنگام تغيير خواستههاي مشتريان گرددموجب بهبود تواناييهاي يک شرکت براي نوآوري شودفعاليتهاي شرکت را در مسير بهبود انعطاف پذيري سازماني هدايت کند و زمان لازم براي رسيدن محصول جديد به بازار را به حداقل رساندامکان ترکیب انواع مختلف از تخصصها را با سرعت بالا و تنوع زياد فراهم کندکار امکان تمرکز شرکت بر روي فعاليتهاي اصلي خود را داده و منابع کليدي آن را بکار گيرد
اسلاید 19: 19بزرگترين ريسک در استراتژي برونسپاريبزرگترين خطري که از برونسپاري متوجه شرکت ميشود اين است که تعداد بسياري از فعاليتها و يا انواع غلطي از آنها برونسپاري ميشوند و بدينسان قابليتهاي شرکت از درون خالي ميشوددر چنين حالتي، شرکت، بسياري از فعاليتها و تخصصهايي را که در طولاني مدت موجب موفقيت او شده بودهاند را از دست خواهد داد
اسلاید 20: با تشکر از توجهتان!ارائه دهنده: علی سقائیاندانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینیدانشگاه تهران
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.