پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

ارتقای سلامت کودک نوپا

ertegha-salamat-koodak-nopa

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارتقای سلامت کودک نوپا”

ارتقای سلامت کودک نوپا

اسلاید 1: ارتقای سلامت کودک نوپا و خانواده

اسلاید 2: اصطلاح نوپایی به سن 3-1 سالگی اطلاق میشود.نوپایی زمان تجسس شدید محیط بوده زیرا کودکان درتلاش برای جویاشدن از چگونگی کارها،مفهوم نیکی وقدرت کج خلقی،منفی گرایی و لجاجت هستند.

اسلاید 3: رشد جسمیدر دوره نوپایی از سرعت جسمی کاسته میشود.وزن و قد:میزان متوسط افزایش وزن سالانه حدود 2/25 کیلوگرم می باشد که در3-2سالگی وزن هنگام تولد چهار برابر میشود. همچنین در این دوره میزان متوسط افزایش قد نیز کاهش میابد که حداکثر به7/5 سانتی متر در سال میرسد.نکته:با دوبرابر کردن میزان قد در سن دو سالگی میتوان قد احتمالی فرد در بزرگسالی را تخمین زد.دور سر:رشد مغز در دوره نوپایی نسبت به دوره شیر خوارگی کاهش میابد.لذا اندازه دور سر که تابعی از رشد مغز میباشد حدود 3/5 سانتی منر در سال(در مقایسه با12سانتی متر در سال اول زندگی)افزایش میابد.در پایان دو سالگی اندازه بافت مغز90درصد اندازه مغز در بزرگسالان است.در این سنین انشعابات نورون ها و میلینهشدن اعصاب افزایش میابد و لذا کنترل ارادی برخی رفتارها صحبت کردن و توانایی حل مسئله و خود اگاهی میسر میگردد

اسلاید 4: دور سینه: دور سینه از دور سر بیشتر است و قطر قدامی خلفی کمتر از قطر عرضی است.در حدود 1تا2 سالگی اندازه دور سر و سینه برابر میشود و سپس اندازه دور سینه افزایش یافته از اندازه دور سر بیشتر میشود.در این سنین کودک به طور متوسط به 1300کالری در روز نیاز دارد(حدود 102 کیلو کالری به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در 24ساعت)کودکانی که به مقادیر زیاد از شیر شیر استفاده میکنند عمدتا از مواد غذایی حاوی اهن محروم میشوند و لذا مستعد ابتلا به انمی فقر اهن میگردند.هیچگاه نباید شیر جایگزین غذای کودک نوپا شود بنابر این بهتر است که کودک شیر را بعد از غذا یا همراه غذا مصرف نماید.به دلیل ضعف عضلات شکم ممکن است انحنای ستون مهره های کودک(لوردوز)در دوره نوپایی بیشتر باشد.همچنین از انجاییکه بالشتک چربی کف پای کودک در دو سالگی از بین میرود ممکن است کف پا صاف به نظر بیاید.در این دوره به تدریج بافت عضلانی جایگزین بافت چربی در بدن کودک میشود.در دوره نوپایی قدرت بینایی 20به40 میباشد

اسلاید 5: تغییرات حسیحس های شنوایی،بویایی،چشایی،و بساوایی به خوبی رشد کرده و ضمن هماهنگی با دیگران با تجربیات دیگر نیز ارتباط برقرار می کند.تمام این حس ها جهت جست و جوی محیط به کار گرفته می شود تلفیق فعالیت حس ها ، توجه نوپادرزمینه طعم غذامی باشد. به علت ظاهر یا بوی غذا (تنها طعم آن نمی باشد) کمتر اززمان شیرخوارگی سعی می کندبه ماده خوراکی جدید روی آورد.ارتباط غیر حسی باموضوعات نیز اهمیت پیدا می کندهمچنین لمس برای کودک نوپا اهمیت دارد

اسلاید 6: تکامل سیستم هااکثر سیستم ها در انتهای دوره ی نوپایی نسبتا تکامل یافته است در انتهای سال اول سلول های مغز به طور کامل وجود داشته ولی از نظر اندازه به رشد خود ادامه می دهد طناب نخاعی در 2 سالگی کامل شده که به موازات کامل شدن اکثر مهارت های حرکتی عمده می باشد.رشد مغز در 2 سالگی به 75 درصد می رسد. در 3-2 سالگی هماهنگی و اتحاد فعالیتهای ارادی اجازه می دهد که کودک نو پا به خوبی گوش داده،طولانی تر نگاه کرده و دامنه ی توجه وی طولانی شود.اگر چه کنترل وضعیتی به طور قابل توجه با پیشرفت ملینه شدن طناب نخاعی توسعه یافته است.ولی نارس بودن این کنترل توام با تجربیات محدود کودک و فقدان درک بینایی سبب می شود که کار های ساده مثل نشستن روی صندلی یا پایین آمدن از پله ها به سختی انجام پذیرد

اسلاید 7: افزایش حجم سیستم تنفسی و رشد ساختمان های مربوطه دراوایل دوره کودکی ادامه می یابد.تعداد تنفس وضربان قلب کاسته شده و فشار خون افزایش می یابدجریان هضم درشروع نوپایی نسبتا کامل استتوانایی فیزیولوژی برای کنترل اسفنگتر ها بین 24-18 ماهگی کامل می شودفعالیت پوست در اوایل دوره کودکی توسعه می یابدغدد اکرین در اوایل دوره کودکی فعال بوده و نسبت به تغییر حرارت واکنش داشته ولی مقادیر خیلی کم تولید عرق می کندمو ها ضخیم و خشن میشود.

اسلاید 8: تکامل حرکتیفراگیری راه رفتن یکی از مهم ترین رویدادهای دوره نوپایی است.سن شروع راه رفتن در کودکان متفاوت است.بیشتر کودکان میتوانند در پانزده ماهگی به تنهایی راه بروند.در دوره نوپایی هماهنگی دستها و چشم های کودک بهبود میابد.در هجده ماهگی کودک میتواند از فنجان چیزی بنوشددر پایان دو سالگی قادر است که بدون کمک و بوسیله قاشق غذا بخورد.در 18ماهگی کودک میتواند لباسهایش را دراورد و در 24ماهگی بدون انکه میان پشت و جلوی لباس تفاوت بگذارد میتواند لباسهای ساده را بپوشد و معمولا میتواند کفش هایش را به تنهایی بپوشد و دستهایش را شسته و خشک نماید.نکته:در این دوره ایمن کردن محیط منزل(دور از دسترس قرار دادن سموم.مراقبت از کودکان ضمن بازی)از مهم ترین اموزش های پرستاری به والدین کودک قلمداد میگردد.

اسلاید 9: تکامل شناختیمرحله ی حسی – حرکتی (پیاژه)سن بین 24-12 ماهگی در ارتباط با دو مرحله اخر حسی – حرکتی می باشد در این مرحله جریانات شناختی به سرعت رشد می کند در هر صورت قدرت استدلال کماکان ابتدایی بود و نیاز به درک برای سازش موثر با رفتار های مشخص این سن وجود دارد آگاهی ازارتباط علت ومعلول بین دورویداد واضح استنوپایان به طور مکرر همان شیء راکه درجای دیگر قرار گرفته کاوش خواهند کرددوام ذهنی شیء درکودک پیشرفت کرده اما درصورتی که بدون آگاهی آنها شیء جابجا شود،مدتی ازچشم آنها بماند یازیربالش قایم شود،قاذر به یافتن نخواهدبود

اسلاید 10: در سن 24-19 ماهگی کودک در محله اخر حسی – حرکتی می باشد که شامل دستیابی به شیوه های جدید از طریق جریانات ذهنی است این مرحله جریانات فکری خیلی ابتدایی شیرخوارگی را کامل کرده و نوپا را برای عملکرد های پیچیده ی ذهنی (مرحله پیش عملکردی) آماده می سازد یکی از پیشرفت های اعجاب انگیز این مرحله در ارتباط با دوام ذهنی شیء است نوعی از تقلید سمبولیک تقلید فعالیت های خانه است نوپایان کاملا از کارهای دیگران آگاه بوده وسعی می کنند انها را در ژست ها و واژه ها نشان دهند انها می توانند عملکرد والدین را در انجام وظایف خانگی به طور فیزیکی و کلامی نشان دهند والدین اغلب به کیفیت نقش خود در هنگام تقلید کودکان پی میبرند

اسلاید 11: مرحله ی پیش درکی (پیاژه)در حدود 2 سالگی کودک وارد مرحله پیش درکی از تکامل شناختی می شود که تا 4 سالگی ادامه دارد این مرحله زیر گروه مرحله پیش عملکردی (7-2 سالگی) است مرحله پیش درکی انتقال ابتدایی از رفتتار خود ارضاء کننده شیرخوارگی به رفتار اجتماعی (خیلی ابتدایی) مرحله نفتگی است مشخصات اصلی این مرحله استفاده از زمان بر اساس خودمداری و وابستگی به پندار در حل مشکل است در 4-2 سالگی کودکان واژهای مختلفی را یاد گرفته و به طور قابل توجهی صحبت می کنند گفتار خود مداری 2نوع گفتار گفتار اجتماعی

اسلاید 12: برخی خصوصیات شناختی کودک نوپا در مرحله پیش عملیاتی1-اگوسنتر یا خود محور است به طوری که نمیتواند نقطه نظر دیگران را هم در نظر بگیرد.2-استدلال وجزء به جزء نگری.مثلا چون چیزی که قبلا خورده خوش مزه نبوده از خوردن غذا امتناع میکند.در این مواقع باید دلیل کودک را پذیرفته به زور او را وادار به خوردن نکنیم و در فرصتی دیگر غذا را به او پیشنهاد دهیم.3-تغییر در بخشی از کل میتواند تمام کل را تغغیر دهد.به عنوان مثال چون جای تخت در اتاق تغییر داده شده نمیخوابد .در این صورت نیز باید کودک را پذیرفت و او را به تدریج برای شرایط جدید مهیا کرد.

اسلاید 13: 4-تمرکز گرایی.روی یک بعد از ابعاد مختلف چیزی تمرکز داشته و نمیتواند ابعاد مختلف را باهم در نظر بگیرد.مثلا اگر از رنگ غذا خوشش نیاد علی رغم طعم و بوی خوب ان از خوردنش امتناع میکند .در این رابطه نیز نباید به زور متوسل شد.5-بدخلقی .به صورت کوبیدن و پرت کردن اشیاء داد زدن دیده شده و بهترین روش مقابله بی توجهی به رفتار کودک است(در صورتی که به خود اسیبی وارد نکند)چرا که یکی از دلایل اصلی این رفتار جلب توجه دیگران است که با بی توجهی رفتار کاهش میابد

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید