صفحه 1:
ارزش دانش بر سازمان ها
سازمان هاي نوین در شرایط رقابتي پیچیده اي قرار گرفته اند که
ناشي از تفییرات محيطي,سازماني, فناوري و دانش مي باشد. در
شرایط غیرقابل پیش بيني و بسیار رقابتي, به مدیریت دانش به
عنوان راهبردي كليدي براي موفقیت و بقاي سازماني توجه مي شود.
در محیط هاي شدیداً رقابتي, مشتریان از قدرت انتخاب برخوردارند و
في توانند کالاها و خدمات مورد نظر خود را از میان کالاها و خدمات
ارائه شده از سوي شركت هاي مختلف انتخاب نمايند.
صفحه 2:
معيارهاي زیر براي دارايي هاي راهبردي است که عبارتند از :
غیرقابل تقلید بودن
كمياب بودن
ارزشمند بودن
غيرقابل جايكزين بودن
امروزه مديران سازمان ها به اين نتيجه رسيده اند كه براي بقاء در
محيط هاي بيجيده و يوياء علاوه بر برخورداري از سرعت و انعطاف
لازم, بايستي بتوانند دانش را نيز به طرز كارآمدي مديريت كند.
صفحه 3:
گاندري و متس (2002) ويژگي هاي زیر را براي دانش بیان کرده اند:
دانش» توان منحصر به فرد بشري است. دانش به منزله توانايي
محخصوص آستانورهت :مابتد عهاازت عجرنه وجوش یب ۴
توانايي انجام دادن کار یا قضاوت درباره حال یا آینده را براي افراد
فراهم مي US
اکتساب دانش امري پویا است. ويژگي فوق بسیار مهم است. در
آين اکتسناب:دو عاضل بسیان مهم اشت::1. عشایه بین زمیه شحضن
(وضعیت, مفروضات و سوابق آنها) با زمینه توصیف شده . 2. میزان
همخواني بین این دو موضوع که چگونه امور داراي ساخت مي شوند و
جكونه اين ساخت براي خواننده ظاهر مي شود. بعبارت دیگر زمینه
شخصي و ساختار دو عامل موّثر بر کسب دانش مي باشد .
صفحه 4:
دانش امري زایا و مولد است. در مقایسه با داده که امري بدون بعد و يا
واقعيتي تك بعدي است, دانش امري مولد محسوب مي شود. در حالیکه
شخصي که از دانش برخوردار است مي تواند به دستكاري, انتزاع. کشف,
توضیح و کاربرد امور و واقعیات بپردازد و مهم تر آن که دارنده دانش مي تواند
بیانیه هاي جديدي درباره موضوعات مختلف اظهار کند.
دانش امري مبسوط و پیچیده است. در مورد داده ها و اطلاعات از واحد
((قطعه)) استفاده مي شود. يادگيري و اکتساب دانش مستلزم صرف روزها و
هفته ها نه دقایق و ساعات است.
از طريق كار و عمل به دست مي آيد. دانش كاري از طريق عمل و انجام
دادن بهتر آن كار كسب و آموخته مي شود.دانشي كه از اين طريق كسب مي
شود عيني و بايدار است و نسبت به كسب دانش از طریق سخنراني, كتاب
و ..., محتواي آن كمتر تفسير مي شود.
صفحه 5:
۰ گفتگو زمینه ساز ایجاد دانش است. امروزه به کمك فناوري
امکان گفتگو, فارغ از محدودیت هاي زماني و مكاني آسان تر شده
است و این امر زمینه خلق, کسب و انتقال دانش را آسان کرده
است.
مفهوم مدیریت دانش
رشته مدیریت دانش حدود ده سال است که پا به عرصه مدیریت
گذاشته است. افرادي چون سویبی(1997), استوارت(1997),
علوي(1997), و نوناکا(1991) در جهت کشف فرصت هاء روال ها و
فواید مدیریت دانش تلاش کرده اند.
صفحه 6:
اولین كاري که متخصصان مدیریت دانش باید انجام بدهند اين است که تعریف کنند
مدیریت دانش به طور كلي درباره چیست و براي آنها و کسب و کارشان چه معنايي
مي دهد و چه سودهايي در بر دارد. مدیریت دانش شامل فرایند ایجاد. سازماندهي و
توزیع دانش در داخل سازمان هاي پیچیده مانند شرکت هاي بزرگ, دانشگاهها و
سازمان هاي دولتي مي باشد. مدیریت دانش, تركيبي از سیستم هاي مبتني بر دانش,
هوش مصنوعي, مهندسي نرم افزار, توسعه فرايندهاي کسب و کار, مدیریت منایع
انساني و مفاهیم رفتار سازماني است .
با توجه به تعاریف مختلف مي توان مدیریت دانش را به عنوان جمع آوری,
سازماندهي و ذخیره سازي تخصص ها و تجریه هاي سازماني از جاهايي که وجود دارد
و توزیع آنها در جاهايي که مي تواند به بهبود و تغییر ادراکات و عملکرد کارکنان سطوح
مختلف سازمان یا ایجاد درآمد بیشتر و به طور كلي ایجاد ارزش براي سازمان کمك
کند, تعریف نمود.
صفحه 7:
مزایا و اهمیت مدیریت دانش
يكي از مفاهیم جدید در کسب مزیت رقابتي براي سازمان ها مدلي
كه در قالب مدیریت دانش مطرح مي باشد ((هوش رقابتي)) است.
((هوش رقابتي)) عبارت است از:جمع آوري, مدیریت و استفاده
هوشمندانه از اطلاعات مربوط به سازمان هاي رقیب است که اين
اطلاعات, براي تبلیغات, قیمت گذاري, طراحي محصول و دیگر
فعالیت هاي بازريابي بسیار مهم و ضروري است .
منابع عمده هوش رقابتي عبارت است از:
سایت هاي اينترنتي رقبا
اسناد و مدارم قانوني
۳ مقالات روزنامه ها و ماهنامه ها
صفحه 8:
کارگزاران مدیریت دانش, مزاياي مدیریت دانش را علاوه بر کسب مزیت
رقابتي, در قلمروهاي زیر ذکر مي کنند:
ارتقاء تصمیم گيري از طریق تشخیص به هنگام مسائل
بهبود اثربخشي و کارآيي عملکرد سازمان
توانايي ایجاد راه حل هاي فني سریع براي حل مشکلات مشتریان
افزایش پاسخگويي به مشتریان
تسریع روند نوآوري و خلاقیت در محصولات, خدمات و عملیات
سازمان از طریق به گردش درآوردن جریان آزاد ایده ها و پيشنهادها
تقویت درآمدها از طریق افزایش سرعت ارائه محصولات و خدمات
سازمان به جامعه و بازار
صفحه 9:
تبدیل دانش
يكي از اهداف مدیریت دانش تبدیل دانش از صورتي به صورت دیگر
است كه به اين معني است كه به اين فرايند. فرایند تبدیل دانش گفته مي
شود. جنانجه مديران درصدد اجراي يك برنامه اثربخش مديريت دانش
باشند, درك كامل فرايند تبديل دانش ضروري است.
براي تبديل و ايجاد دانش جرخه هاي متفاوتي بيان شده است كه در يكي
از مهم ترين آنها نوناكا و تاكه اوجي(1995) جهار نوع متفاوت از تبديل
دانش را به شرح مندرج در نمودار 1-9 تعريف كردند.
1. از دانش ضمني به دانش ضمني (جامعه يذيري)
2. از دانش ضمني به دانش صریح (بيروني سازي)
© از دانش صریح به دانش صریح (ترکیب یا انتشارسازي)
از دانش صریح به دانش ضمني (دروني سازي)
صفحه 10:
جامعه پذيري: تبدیل دانش ضمني به دانش ضمني از طریق مشارکت در
تجربیات و تمرینات مي باشد.
بيروني سازي: به طور معمول از طریق بیان و اظهار دانش ضمني و
تبدیل آن به صورت صریح صورت مي گیرد مثل يك گزارش يا مستند
سازي
انتشار سازي: انتشار سازي روش اصلي است که از طریق آن دانش مي
تواند در تمام سازمان به کار گرفته شود.
دروني سازي: این دانش کارکنان را قادر مي سازد دانش را در پاسخ و
رفتار خود به گونه اي ادغام مي کنند که براي موفقیت یا حل مشكلي که
کاربرد دانش را لازم دارد بتوانند آن را به کار گیرند. اين نوع تبدیل از
طریق فرایند يادگيري و به مدد انجام دادن, بیان كردن و مستند سازي
(حربيات صورت مي گیرد.
صفحه 11:
نمودار 1-4: فرايند تبديل دانشن نوناكاوتاكه اوجى
enh
بیرونی سازی:
مستلد سازی داش ضمنی
بهمنظور استفاده دیگران
ترکیب:
ترکیب دانش صریح موجود جهست
ایجاد دانش جدید
به
دانش ضمنى :
جامعهپذیری:
اتقل دانش ضملی از طریق تجرییات
مشتركه روابط أسنتاة مساكردق»
أموزش ضمن مخدمت
1
درونی سازی:
تبدیل دانش صریح به دانش ضمنی از
طریق یادگیری و مطالعه
eas
ur
از
صفحه 12:
فرایند مدیریت دانش
همان طور که در تعریف مدیریت دانش بین شد, خلق, کسب, سازماندهي,
انتقال و به اشتراك گذاشتن دانش از عناصر اصلي تشکیل دهنده مدیریت
دانش است, که به عنوان (( فرایند مدیریت دانش)) شناخته مي شود.
مدیریت دانش فرايندي خطي و ایستا نیست, بلکه فرايندي پویا و چرخه
ایست و به كاركناني نیاز دارد که دائماً با اطلاعات سر و کار داشته و به
دنبال کسب دانش جدید و استفاده از آن باشند ..
به طور كلي با توجه به ادبیات موضوع فرایند مدیریت دانش, به 6 مرحله زیر
قابل طبقه بندي مي باشد:
صفحه 13:
a خلق دانش: خلق دانش شامل ایجاد ایده جدید. شناخت الگوهاي جدید.
ترکیب قواعد جدا از هم و ایجاد فرايندهاي جدید است.
2 کسب دانش: کسب دانش با جستجوي داده, اطلاعات و دانش و اعتبار
بخشي آنها از طریق منابع مختلف شروع مي شود. روابط با مشتریان.
cular کنندگان, رقبا و شرکاء باعث کسب دانش مي شود.
ف عدعدي دافيلن: كدبيدي: دانتش عباربه است polls Jb ald fl
قالب ها و اشکال مختلفي که قابل دسترسي و انتقال باشد.دانپورت و
پروساك(1998) چهار اصل اساسي را براي کدبندي دانش معرفي کردند:
تعيين اهداف راهبردي سازمان
شناسايي دانش هاي مجود که براي رسیدن به اهداف راهبردي سازمان
ضروري هستند.
ارزيابي دانش موجود به منظور تعیین مقید و سودمند بودن آنها.
© تعیین ابزاري براي تدوين و توزیع دانش
صفحه 14:
4 _ ذخیره دانش: قدم چهارم در فرایند مدیریت دانش بر توسعه فرايندي
جهت تسخیر, ثبت و سازماندهي نظام مند ورودي ها و خروجي هاي
كليدي دانش و نیز بر یافتن, جمع آوري و سازماندهي دانش داخلي و
بهترین تجربیات تمرکز دارد. کارکنان معتقدند که يادگيري سازماني بیشتر
زماني اتفاق مي افتد که تجربیات و وقایع به صورت الكترونيكي و براي
مرجعات آینده ذخیره شوند.
:. انتقال دانش: انتقال یا توزیع, فرايندي است که طي آن يك سازمان
دانش و اطلاعات خود را میان اعضا تقسیم مي کند و از اين طریق
يادگيري را ارتقاء داده و دانش یا درك جديدي را به وجود مي آورد. دو
راهبرد عمده جهت انتقال دانش عبارت اند از:
6 راهبرد انتقال فرد به جمع
([) راهبرد فرد به فرد
صفحه 15:
©. کاربرد دانش: گام نهايي در فرایند مدیریت دانش تسخیر بهترین تجربیات
و اضافه کردن آنها به كاركردهاي مدیریت دانش است به طوري که در
آینده بتواند در دسترس دیگران قرار داده شود. از دیدگاه اکثر پژوهشگران
مدیریت دانش, اين مرحله مهم ترین مرحله فرایند مي باشد.
به نظر راگلس(1997) ابزارهاي مدیریت دانش به سه دسته متمایز زیر قابل
تقسیم مي باشد:
برخي ابزارها مخصوص تولید و تنظیم دانش است.
8 کابرد اين دسته از ابزارها در نظام بخشي و كدگذاري دانش است.
9 دسته سوم ابزارهايي هستند که جهت تسهیم دانش به کار مي روند اين
ابزارها به سه مانع مهم روبرویند که عبارتند از:
اختلاف و فاصله زماني
0 بعد و فاصله مكاني
محدودیت هاي اجتماعي
صفحه 16:
سیستم هاي مدیریت دانش(کي. ام. اس)
تیم هاي مروت انش سامل به گاز گنری.فناوری اظلاغآهتجوت:
كمك به ایجاد, جمع آوري, مرتب کردن, ذخیره سازي و به اشتراك
گذاشتن دانش و اطلاعات در داخل يك سازمان مي باشد.
سیستم مدیریت دانش يك سیستم فني اجتماعي است که هدفش
مدیریت و به اشتراك گذاشتن دانش جهت پشتيباني از دستيابي به اهداف
سازمان مي باشد.
مدیریت دانش در واقع شکل تکامل یافته سیستم هاي اطلاعاتي/ فناوري
اطلاعات است, که به جاي اطلاعات, بیشتر با دانش سر و کار دارد.
سیستم هاي اطلاعاتي/ فناوري اطلاعات به عنوان يكي از زیر ساخت هاي
مهم مدیریت دانش به حساب مي آید.
صفحه 17:
نقش فناوري اطلاعات/ سیستم هاي اطلاعاني در مدیریت دانش
توانايي فناوري اطلاعات در کاوش, نمایه, تلفیق, بايگاني و انتقال
اطلاعات مي تواند تحولي در گردآوري, سازماندهي, رده بندي و اشاعه
اطلاعات ایجاد کند. فناوري اطلاعات فقط نقش پشتیبان را در مدیریت
دانش ایفا مي کند. فناوري اطلاعات به تنهايي تأمین کننده دانش نیست.
فناوري اطلاعات مي تواند به افراد در پیدا كردن اطلاعات كمك كند اما اين
خود افراد هستند که باید تعیین کنند آیا اطلاعات, متناسب و مرتبط با نیاز
خاص آنها هست یا خیر. از این رو صاحبنظران مدیریت دانش, آن را به دو
نسل تقسیم بندي مي کنند:
نسل اول مدیریت دانش- دیدگاه فناوري مدار
نسل دوم مدیریت مدیریت دانش- دیدگاه انسان مدار
صفحه 18:
نسل اول مدیریت دانش- دیدگاه فناوري مدار: در این نسل نقش
چندان مهمي در فرايندهاي مدیریت دانش- مخصوصاً فرايندهاي خلق و
انتشار دانش نداشت. رویکرد قني در سیستم هاي مدیریت دانش
سازماني جزء رويكردهاي فناوري مدار محسوب مي شود. از Yo
شکست این رویکرد مي توان به موارد زير اشاره کرد:
* تأکید بیش از حد بر راه هاي مبتني بر فناوري مانند ابزارهاي جستجو و
بازيايي, سیستم هاي پشتيباني تصمیم و ...
* عدم توجه به بعد انساني مدیریت دانش مخصوصاً ارتباط بین يادگيري و
خلق, انتشار و به كارگيري دانش در سطوح فردي, گروهي و سازماني,
صفحه 19:
نسل دوم مدیریت دانش- رویکرد انسان مدار
بن از کت زوگودساووی مار در سرت دانس. محععاوبي برونه
که باید به عوامل انساني و اجتماعي و از همه مهم تر نقش انسان در
فرایند مدیریت دانش توجه بيشتري شود, در همین راستا رویکرد مدیریت
دانش انسان مدار مطرح شد. در اين سیستم ها ضمن استفاده از فناوري
پیشرفته به ویژه فناوري اطلاعات انسان نقش اصلي را در فرايندهاي
انش عهده:دآل من بآسد. و گوشتی من شودهسبوه :هی محلت بین
انسان, مدیریت منابع انساني و مدیریت دانش ارتباط بيشتري برقرار
شود.
تموداز 2:9برجي اوفناوريهاي. اطلاعات وف رانندهایی رلك مي :زايد ود
خصوص مدیریت دانش به کار رود به تصویر مي کشد.
صفحه 20:
