کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

ارزش های محوری در نظام تامین منابع انسانی

صفحه 1:

صفحه 2:
ارزش های محوری در نظام تامین منابع انسانی

صفحه 3:
سیاست ها و الزامات قانونی در جذب و استخدام نیروی انسانی

صفحه 4:
** سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری لا عدالت محوری در جذب. تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی لا بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منلبع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند. متعهد و شایسته و پرهیز از تنگنظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای لا زمینه‌سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استان‌های کمتر توسعه افته و مناطق محروم (بند ‎(V‏

صفحه 5:
اتون ‎Cea pete‏ خدمات کشوزی لا ماده 2۱- ورود به خدمت و تعیین صلاحیت استخدامی افرادی که داوطلب استخدام در دستگاه های اجرائی می باشند براساس مجوزهای صادره تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصتها انجام می‌شود. لا ماده -به کار گیری افراد در دستگاههای اجرلئی چس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی می‌گردد و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکانپذیر است. دستور العمل مربوط به نحوه برگزار امتحان عمومی و تخصصی به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد.

صفحه 6:
** قانون برنامه توسعه پنجساله کشور ‎ole‏ ۵۷- جذب نیروی انسانی به صورت رسمی یا پیملنی در قوه مجریه با رعلیت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی‌به ترتیب‌با تشخیص و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور موکول به آزمون عمومی است.

صفحه 7:
نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ شورای عالی اداری

صفحه 8:
عناوین برنامهها سا مهندسی نقش و ساختار دولت لا توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری لا خدمات عمومی در فضای رقابتی مدیریت سرمایهانسانی ‎O‏ فناوریهای مدیریتی ‎0 ‏توسعه فرهنگ سازمانی ‏صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری ‎

صفحه 9:
**موضوعات استراتژیک لا مدل مدیریت سرمایه انسانی بخش دولتی و راهبردهای آن. لا آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی و ساماندهی نیروی انسانی. لا جذب و امین منابع انسانی. لا انكيزش و جبران خدمت. لا آموزش و توسعه منابع انسانی. خروج از خدمت.

صفحه 10:
قدامات اساسی متناسب با موضوعات استراتویک (جذب و تامین منابعانسانی) بازنگری و اصلاح ضولبط و فرایندهای جذب گزینش و استخدام نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی. تدوین سازوکارهای لازم برای جذب و تامین نیروی انسانی در فضای رقابتی

صفحه 11:
اهم مسائل و مشكلات نظام جذب و استخدام نیروی انسانى در كذشته

صفحه 12:
* عدم وجود سازمان کار فنی و تخصصی مناسب برای انجام آزمون های عمومی و تخصصى *** نبود سازوكارهاى اجرايى مناسب براى سنجش و ارزيابى توانمندى هاى فنى و تخصصی داوطلبان مبتنی بر شایستگی های مورد نیاز مشاغل الا بودن هزینه های برگزاری آزمون های استخدامی

صفحه 13:
عدم پیش بینی سازو کارهای مناسب برای استفاده از نتایج آزمون های استخدامی در یک بازه زمانی مشخص " عدم به کارگیری ظرفیت های اطلاعاتی و الکترونیکی در فرایندهای جذب و استخدام (نظیر ثبت نام کارت ورود به جلسه اعلام نتایج و ..) ت استانداردها و ضوابط لازم الرعایه در فرایند برگزاری آزمون های

صفحه 14:
نظام نوين جذب و استخدام نیروی انسانی

صفحه 15:
ها و تفاوت های ناشی از اعمال این دستورالعمل با وضعیت قبلی معطوف بودن امتحانات به نیازهای استخدامی دستگاه های اجرلیی (در مقایسه با آزمون های ادواری) امکان درج نیازهای استخدامی دستگاه های اجرلیی (تجمیع آگهی های استخدامی) به تفکیک دستگاه. شغل و محل جغرافیایی مورد تقاضا در دفترچه امتحان مشترک ار آگهی استخدامی به صورت عمومی توسط موسسه مجری امتحان به صورت متمرکز و سراسری

صفحه 16:
امکان برنامه ریزی منظم برای برگزاری امتحانات در دو مقطع زمانی اردیبهشت و آبانماه هر سال فراهم نمودن امکان انتخاب متعدد برای داوطلبان استخدام در یک خوشه شغلی (دستگاه های متفاوت؛ مشاغل متفاوت با شرایط احراز مشابه و مناطق مختلف) کاهش هزینه های برگزاری امتحانات اهم نمودن زمینه اعتبار نتلیج امتحانات استخدامی در یک بازده زملنی مشخص (افرادیکه حد ب لازم را کسب نموده اند.)

صفحه 17:
ارت و راهبری معاونت توسعه در امتحانات فراگیر پیش بینی سازوکار مشخص برای تاثیر گذاری آزمون های تخصصی در تعیین حد نصاب و انتخاب نیروی شایسته 4 امکان مشارکت کانون های ارزیلبی برای انجام مصاحبه استخدامی و ویژگی های شخصیتی برای افزایش اعتبار و روایی نتخاب افراد شایسته با اصلاح مبلنی تعیین حدنصاب. رتبه بندی افراد و معرفی آنان به سازوکار مشخص برای جذب نیروهای بیمی برای مناطق محروم‌با تعریف مجدد تعیین میزان سهمیه استخدامی برای مناطق مذکور

صفحه 18:
بینی سازوکار مشخص برای مشارکت بخش غیر دولتی در اجرای آزمون های استخدامی برای جلوگیری از انحصار استفاده از فن آوری اطلاعات برای انجام کل فرایندهای آزمون های استخدامی و پیش بینی سامانه امتحانات پیش بینی دو سال اعتبار نتایج برای افراد دارای حد نصاب اد آزمون عمومی در جهت سنجش مطلوب شایستگی های مورد نیاز نظام اداری

صفحه 19:
امشارکت دستگاه های اجرایی در طراحی خوشه های شغلی و مواد آزمون تخصصی تعیین وزن مشخص برای آزمون های کتبی و مصاحبه استخدامی در اعلام نتایج استخدام و معرفی به گزینش ایجاد امکان استفاده از نتایج آزمون های استخدامی برای تامین نیروی مورد نیاز از اهم نمودن زمینه لازم برای ساماندهی نیروهای قراردادی واجد شرلیط که در آزمون ايى لازم برای برگزاری آزمون های فراگیر در مشاغل خاص

صفحه 20:
«دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی» بر اجرای ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری و تحقق اهداف اسناد بالادستی دستورالعمل موضوع بخشنامه شماره ۲۰۰/۸6۵۹۷ مورخ ۱۳۸۸/۰۹/۰۸ توسط شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در تاریخ ۱۳۹۳/۰۵/۱6 وبا اهداف ذیل مورد بازنگری قرار گرفت : تحقق عدالت استخدامی هزینه برگزاری آزمونها رضا ى داوطلبان و تنوع انتخاب براى آنان

صفحه 21:
محورهای کلیدی اصلاحی در دستورالعمل نحوه بر گزاری امتحان عمومی و تخصصی

صفحه 22:
انواع آزمون ‎ws‏ (اجراء توسط موسه محری) ‎Q‏ ‏سا حیطه تخصص *#*شفاهی (اجراء توسط دستگاه اجرایی یا مراکز ارزیایی) ‎Q‏ ‎ ‏مصاحبه استخدامي

صفحه 23:
روش های اجرای آزمون های استخدامی

صفحه 24:
سایر موارد

صفحه 25:
فهرست مطالب أ ‎isi plas Shoe dl Sil aps‏ معرفی پذیرفته شدگان به گزینشر ‎٩‏ ضندور فتمازه مستخم و خکم ازکز شاغلین قراردادی ْوبرفته شدگان آزمون های ادواری سال های ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۶

صفحه 26:

صفحه 27:
فهرست مطالب * متن دستورالعمل قبلی ‎(POE)‏ ‏** متن دستورالعمل 223% ‎(Power Port)‏

صفحه 28:

صفحه 29:
متولى اصلى فرایند جذب و استخدام. گمیسیون خدمات کشوری و دستگاه های اجر!؛ دستگاه هایاجرایی دستكاه هاى اجرا وزارت برنامه ریزی: بودجه و مديريت (استانداران نقش معمى اايفا مى كتند سازمان ثيروى ‎(NPA) ie test‏ ‎ES op Se‏ و کارابی ‎(OSYM)‏ دستگاه هایاجرایی(درچهارچوب خطوط کلی دپر خانهمی آموزش و منابع انسانى تعيين مى كند) اخص ‎١50‏ است. قرایند جذب استخدا: غير متمركز متمرکز متمرکز متمرکز متمرکز غير متمركز نوع نظام استخدامى مبتتی بر پست بتتى بر ببست كارراهه مبتنی بر کارراهه مبتنی بر کارراهه مبتتی بر پست مبتنی بر کارراهه مبتتی بر ارراهه مبتنی بر يست مقايسه تطبیقی ‎٩‏ کشور در مورد نظام جذب و استخدام در بخش عمومی رته کشور در جذب افراد با استعداد. 3 5 te « 37 0 ” we ان ۱2۸ کشور محاسبه شده است و موبوط به سال ۲۰۱۳ می باشد. hin

صفحه 30:
نظام مبتنی بر کارراهه استخدام افراد در طول زمان تضمین می شود نه اشتغال آن ها در یک پست خاص این نظام تکیه بر ویژگی های افراد دارد * محتوای روش های استخدام. اساساً شامل یک آزمون جهت سنجش دانش عمومی داوطلبان مى باشد. در لين نظام معمولاً داوطلبان پس از موفقیت در آزمون» در یک دوره آموزشی-] شرکت می کنند. در نظام مبتنی بر کارراهه, فرآیند استخدام بیشتر به صورت متمرکز انجام می شود.

صفحه 31:
نظام مبتنی بر پست اساس کار بر پایه انتخاب بهترین داوطلب برای هر پست می باشد. در این نظام. روش استخدام تلفیقی از آزمون؛ بررسی رزومه ها و مصاحبه می باشد و انتخاب اولیه بر مبنای مدارکی است که داوطلبان ارسال کرده اند مانند رزومه و مدارک دانشگاهی. داوطلبان برای یک پست خاص داوطلب می شوند و اکثر پست ها به روی هر دو گروه متقاضیان داخل و خارج از سازمان؛ باز است. به منجر به عدم تمركز در فرآيند استخدام مى شود و همجنين امكان تطابق با شرايط بازارء جه از نظر شرایط پرداخت و چه از نظر شرایط استخدام را فراهم می کند.

ارزش های محوری در نظام تامین منابع انسانی سیاست ها و الزامات قانونی در جذب و استخدام نیروی انسانی سیاست های کلی نظام اداری ابالغی مقام معظم رهبری عدالت محوری در جذب ،تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی نگرشهای سلیقه‌ای و ‌ انسانی توانمند ،متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ­نظری‌ها و غیرحرفه‌ای زمينه‌سازي جذب و نگهداري نيروهاي متخصص در اس99تان‌هاي کم99تر توس99عه يافته و مناطق محروم (بند )7 قانون مديريت خدمات كشوري ماده -41ورود به خدمت و تعیین ص99الحیت اس99تخدامی افرادی ک99ه داوطلب اس999تخدام در دس999تگاه های اج999رائی می باش999ند براساس مجوزهای صادره ،تش99کیالت مص99وب و رعایت مراتب شایس99تگی و برابری فرصتها انجام می‌شود. ماده - 44به کار گیری افراد در دستگاههای اج99رائی پس از پذیرفت99ه شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی می‌گردد و ن999یز امتحان یا مسابقه تخصصی امکانپذیر است .دستور العم99ل مرب99وط ب99ه نحوه برگزار امتحان عمومی و تخصصی ب99ه تص99ویب ش99ورای توس99عه مدیریت می‌رسد. قانون برنامه توسعه پنجساله كشور ماده -57جذب نیروی انسانی به صورت رسمی یا پیمانی در قوه مجریه با رعایت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی به ترتیب با تش99خیص و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور موک99ول ب99ه آزمون عمومی است. نقشه راه اصالح نظام اداری مصوبه 14اسفند 1392شورای عالی اداری عناوين برنامه­ها مهندسی نقش و ساختار دولت توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازي اداري خدمات عمومی در فضای رقابتی مديريت سرمايه­انساني فناوری­های مديريتي توسعه فرهنگ سازماني صیانت از حقوق مردم و سالمت اداري نظارت و ارزیابی موضوعات استراتژيک مدل مديريت سرمايه انساني بخش دولتي و راهبردهاي آن. آمار و اطالعات ،برنامه‌ريزي و ساماندهي نيروي انساني. جذب و تامين منابع انساني. انگيزش و جبران خدمت. آموزش و توسعه منابع انساني. خروج از خدمت. مديران. اقدامات اساسي متناسب با موضوعات استراتژيک (جذب و تامين منابع­انساني) بازنگري و اصالح ضوابط و فرايندهاي جذب ،گزينش و استخدام نيروي انساني دستگاه‌هاي اجرايي. تدوين سازوکارهاي الزم براي جذب و تامين نيروي انساني در فض99اي رق99ابتي مبتني بر نظام شايستگي. اهم مسائل و مشکالت نظام جذب و استخدام نیروی انسانی در گذشته عدم وجود سازمان کار فنی و تخصصی مناسب برای انجام آزمون های عمومی و تخصصی نبود سازوکارهای اجرایی مناسب برای سنجش و ارزیابی توانمندی های فنی و تخصصی داوطلبان مبتنی بر شایستگی های مورد نیاز مشاغل باال بودن هزینه های برگزاری آزمون های استخدامی عدم پیش بینی سازوکارهای مناسب برای استفاده از نتایج آزمون های استخدامی در یک بازه زمانی مشخص عدم به کارگیری ظرفیت های اطالعاتی و الکترونیکی در فراین99دهای ج99ذب و اس99تخدام (نظیر ثبت نام ،کارت ورود به جلسه ،اعالم نتایج و )... عدم اعتماد مردم به روایی و اعتبار و سالمت آزمون های استخدامی به دلیل عدم رعایت استانداردها و ضوابط الزم الرعایه در فرایند برگزاری آزمون های استخدامی نظام نوین جذب و استخدام نیروی انسانی ویژگی ها و تفاوت های ناشی از اعمال این دستورالعمل با وضعیت قبلی معطوف بودن امتحانات به نیازهای استخدامی دستگاه های اجرایی (در مقایسه با آزم99ون های ادواری) امکان درج نیازهای استخدامی دستگاه های اجرایی (تجمیع آگهی های اس99تخدامی) ب99ه تفکیک دستگاه ،شغل و محل جغرافیایی مورد تقاضا در دفترچه امتحان مشترک انتشار آگهی استخدامی به صورت عمومی توسط موسسه مجری برگزاری امتحان به صورت متمرکز و سراسری برگزاری امتحان توسط موسسه مجری دارای صالحیت حرفه ای و تخصصی امکان برنامه ریزی منظم برای برگزاری امتحانات در دو مقطع زمانی اردیبهشت و آبانماه هر سال فراهم نمودن امکان انتخاب متعدد برای داوطلبان استخدام در یک خوشه شغلی (دس999تگاه های متفاوت ،مشاغل متفاوت با شرایط احراز مشابه و مناطق مختلف) کاهش هزینه های برگزاری امتحانات فراهم نمودن زمینه اعتبار نتایج امتحانات استخدامی در یک بازده زمانی مشخص (افرادیکه ح99د نصاب الزم را کسب نموده اند). نظارت و راهبری معاونت توسعه در امتحانات فراگیر پیش بینی سازوکار مشخص برای تاثیر گذاری آزمون های تخصصی در تعیین حد نصاب و انتخاب نیروی شایسته امکان مشارکت کانون های ارزیابی ب999رای انجام مصاحبه اس999تخدامی و وی999ژگی های شخصیتی برای افزایش اعتبار و روایی انتخاب افراد شایسته با اصالح مبانی تعیین حدنصاب ،رتبه بندی افراد و معرفی آنان ب99ه گزینش پیش بینی سازوکار مشخص برای جذب نیروهای بومی برای مناطق محروم با تعری9999ف مجدد از افراد بومی و تعیین میزان سهمیه استخدامی برای مناطق مذکور پیش بینی سازوکار مشخص برای مشارکت بخش غیر دول99تی در اج99رای آزم99ون های استخدامی برای جلوگیری از انحصار استفاده از فن آوری اطالعات برای انجام کل فرایندهای آزمون های اس99تخدامی و پیش بینی سامانه امتحانات پیش بینی دو سال اعتبار نتایج برای افراد دارای حد نصاب ایجاد انعطاف الزم در خصوص طراحی سواالت معارف اسالمی ب99رای م99ذاهب اس99المی مصرح در قانون اساسی تغییر در مواد آزمون عمومی در جهت سنجش مطلوب شایستگی های م99ورد نیاز نظ99ام اداری مشارکت دستگاه های اجرایی در طراحی خوشه های شغلی و مواد آزمون تخصصی تعیین وزن مشخص ب99رای آزم99ون های کتبی و مصاحبه اس99تخدامی در اعالم نت99ایج استخدام و معرفی به گزینش ایجاد امکان استفاده از نتایج آزمون های استخدامی ب99رای ت99امین ن99یروی م99ورد نیاز از بخش دولتی و غیر دولتی فراهم نمودن زمینه الزم برای ساماندهی نیروهای قراردادی واجد شرایط ک99ه در آزم99ون های ادواری پذیرفته شده اند سازوکار اجرایی الزم برای برگزاری آزمون های فراگیر در مشاغل خاص «دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی» در اجرای ماده 44قانون م99دیریت خ99دمات کش99وری و تحق99ق اه99داف اس99ناد باالدس99تی دستورالعمل موضوع بخشنامه شماره 200/84597م99ورخ 1388/09/08توس99ط ش99ورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در تاریخ 1393/05/14و با اهداف ذیل م999ورد بازنگری قرار گرفت : تحقق عدالت استخدامی ‏ایجاد فضای رقابتی ‏افزایش اعتبار نتایج آزمون­های استخدامی ‏کاهش هزینه­ برگزاری آزمون­ها افزایش رضایت­مندی داوطلبان و تنوع انتخاب برای آنان محورهای کلیدی اصالحی در دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی انواع آزمون ‏کتبی (اجراء توسط موسسه مجری) حیطه عمومی حیطه تخصصی ‏شفاهی (اجراء توسط دستگاه اجرایی یا مراکز ارزیابی) مصاحبه استخدامی روش های اجرای آزمون های استخدامی ‏امتحان مشترک فراگیر ‏امتحان مشترک خاص سایر موارد فهرست مطالب نحوه انتخاب افراد به میزان سه برابر مورد نیاز معرفی پذیرفته شدگان به گزینش صدور شماره مستخدم و حکم کارگزینی امتیازات و اولویت ها افراد بومی مناطق محروم شاغلین قراردادی پذیرفته شدگان آزمون های ادواری سال های 1381الی 1384 مطالعه تطبیقی در سایر کشورها ضمائم فهرست مطالب متن دستورالعمل قبلی ()PDF متن دستورالعمل جدید ()PowerPoint پايان مقایسه تطبیقی 9کشور در مورد نظام جذب و استخدام در بخش عمومی روش استخدام آزمون کتبی و مصاحبه متولی اصلی فرایند جذب و استخدام کمیسیون خدمات کشوری و دستگاه های اجرایی رتبه کشور در جذب فرایند جذب و نوع نظام استخدامی افراد با استعداد استخدام کشور غیر متمرکز مبتنی بر پست 4 انگلستان آزمون کتبی ،مصاحبه یا هر دو دستگاه های اجرایی غیر متمرکز مبتنی بر پست 6 آمریکا آزمون کتبی و مصاحبه آزمون کتبی و مصاحبه ( هر سال ،دو سال یا چهار سال یکبار) دستگاه های اجرایی غیر متمرکز مبتنی بر کارراهه 20 آلمان متمرکز مبتنی بر کارراهه 44 فرانسه آزمون کتبی و مصاحبه وزارت برنامه ریزی ،بودجه و مدیریت متمرکز مبتنی بر کارراهه 53 برزیل آزمون کتبی و مصاحبه اداره خدمات کشوری (استانداران نقش مهمی ایفا می کنند) متمرکز مبتنی بر پست 57 اردن سازمان نیروی انسانی ملی ()NPA متمرکز مبتنی بر کارراهه 80 ژاپن مرکز آزمون‌،انتخاب و کاریابی ()OSYM متمرکز مبتنی بر کارراهه 89 ترکیه دستگاه های اجرایی (در چهارچوب خطوط کلی دبیر خانه ملی آموزش و منابع انسانی تعیین می کند) غیر متمرکز آزمون کتبی و مصاحبه (هر سال یکبار) آزمون کتبی و مصاحبه (هر سال دو بار) الزامًا آزمون کتبی برگزار نمی شود مبتنی بر پست 115 [این شاخص در میان 148کشور محاسبه شده است و مربوط به سال 2013می باشد. ضمنًا رتبه ایران در این شاخص 145است. مجارستان نظام مبتنی بر کارراهه استخدام افراد در طول زمان تضمین می شود نه اشتغال آن ها در یک پست خاص این نظام تکیه بر ویژگی های افراد دارد ‌ محتوای روش های استخدام ‌،اساسًا ش99امل ی9ک آزم9ون جهت س9نجش دانش عم9ومی داوطلبان می باشد. در این نظام ،معموًال داوطلبان پس از موفقیت در آزمون‌،در یک دوره آموزشی-آزمایش99ی شرکت می کنند. در نظام مبتنی بر کارراهه ‌،فرآیند استخدام بیشتر به صورت متمرکز انجام می شود. نظام مبتنی بر پست ‌ اساس کار بر پایه انتخاب بهترین داوطلب برای هر پست می باشد. در این نظام ‌،روش استخدام تلفیقی از آزمون ،بررسی رزومه ها و مصاحبه می باشد و انتخاب اولیه بر مبنای مدارکی است که داوطلبان ارسال کرده اند مانند رزومه و مدارک دانشگاهی. داوطلبان برای یک پست خاص داوطلب می شوند و اکثر پست ها به روی هر دو گروه متقاضیان داخل و خارج از سازمان ‌،باز است .به ‌ منجر به عدم تمرکز در فرآیند استخدام می شود و همچنین امکان تطابق با شرایط بازار ،چه از نظر شرایط پرداخت و چه از نظر شرایط استخدام را فراهم می کند. برگشت

51,000 تومان