معماری و عمرانعلوم مهندسی

ارگونومی دانش آموزان دبستانی

ارگونومی علم راحت کردن کارهاست! در عین حال همه چیز را کارآمد می‌کند. اگر خوب فکر کنید به این نتیجه می‌رسید که هرچه کارها راحت‌تر انجام شوند در واقع بهره‌وری بیشتر می‌شود. پس ارگونومی یعنی ایجاد راحتی و بهره‌وری بیشتر. فواید: متناسب نبودن میز و نیمکت ها شرایط نور کافی فاکتور هایی که در تامین روشنایی در کلاس موثرند آثار و تاثیرات نامطلوب صدا در فضای آموزشی و چگونگی کاهش آن تابلو کلاس درس ضوابط طراحی پله

ppt.ir

21 صفحه
566 بازدید
20 شهریور 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
:موضوع رگونومی رانش آموزان ربستانى

صفحه 2:
ارگونومی واژه ارگونومی آمیزه ای از دوواژه ارو (به معنای کار) و نوموس (به معنای قانون) به عبارت ساده تر ارگونومی به معنای قاعده و قانون کار کردن و یا «متناسب کردن دكار با انسان» مي باشد. اركونومى علم راحت كردن كارهاست! در عين خال همه جيز را کارآمد می‌کند.اگر خوب فكر كنيد به اين نتيجه می‌رسید که هرچه کارها راحت‌تر انجام شوند در واقع .بهره‌وری بیشتر می‌شود. پس ارگونومی یعنی ایجاد راحتی و بهره‌وری بیشتر

صفحه 3:
«ارگونومی یا همهندسی فاکتورهای انسانی :فواید افزایش راندمان کاری و ارتقای بهره وری هش کتک افزایش میزان رضایت مندی شفلی افزایش رفاه و آسایش ۱ کمک به پیشگیری از حوادث پیشگیری از اختلالات اسكلتى -عضلانى (مانند كمردرد. سندرم تونل کارپال یا درد شدید در مج | دست و ناحیه گردنء درد ناحيه زانو يا أرنج و ...) در محيط كار ۱

صفحه 4:
وضعیت میز و نیمکت ها صندلى يا نيمكت بايد به شکلی باشد که دانش آموز بتواند صندلی را به میز نزدیک کند تا بتواند دست های خود را به ميز تكيه داده و ته او با پشتی صندلی مماس باشد. ارتفاع میز باید به اندازه ای باشد که کف پا به راحتی با زمین مماس شود وقتی کف پا روی زمین قرار می‌گیرده زاویه‌ای که ران با تنه می‌سازد حدود ‎٩۰‏ درجه است و در این صورت گودی کمر حفظ .می‌شود. .امکان جابجایی و حرکت آزدانه پا با توجه به فاصله بین ران و سطح زیرین میز موجود باشد. بهتر است سطح میزها نسبت به سطح تراز دارای داشته باشد. یه ۱۵ درجه بوده و به سمت دانش آموز شیب -ميز و نيمكتها بايد با ابعاد بدنی دانش آموزان متناسب باشد . . ایتفاع میز طوری اشد که آرنج‌ها تقريبا هجسطح با لبه جاويىميز باشد- - فضایی به اندازه ۳ تا ۳ سانت بین پشت پاها و لبه جلویی نشیمنگاه وجود داشته باشد. - هیچ گونهفشاری از طرف قسمت جلویی سطح نشیمنگاه به سطلح خلفیران ورد

صفحه 5:
متناسب نبودن میز و نیمکت ها ناراحتی های چسمی متناسب نبودن میز و نيمکت‌ها با ابعاد بدنی دانش آموزان : ناراحتی‌های کمر ناراحتی‌های گردن خستگی زودرس افت تحصیلی و اختلال در فشار خون.

صفحه 6:

صفحه 7:
نود مطلوب 3 بناسب ارگونومیکی شرایط نور کافی ۱-دیدخوب و کافی دانش آموزان(شرایط بینایی) ۲- دانش آموزان پشت میز بتوانند از فاصله مشخصی تخته را ببیند . ۳- نور نباید موجب خیرگی چشم شود . ۴_بهترین نور نور طبیعی می باشد . در حالتی که نتوانیم از نور طبیعی يا خورشید استفاده کنیم مى توان نور مصنوعی را جانشین کرد.

صفحه 8:
‎abel‏ پنجره های نورگیر نوع تخته تدریس رنگ موجود در کلاس شفافيت يا كدر بودن وسايل موجود در كلاس نتى الامكان رديف جراغ ها عمود بر تخته ‎٩۰(‏ درجه ) و ردیف نیمکت ها باشد ‎ ‏درجه حرارت مناسب جهت کلاسها بین ۲۱-۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت ۶۰-۵۰ مى باشد. ‏تبصره ‏3 ‎ ‏در مورد تامين كرماى كلاسها بايد ضوابط زير رعايت شو وسايل كرمايشى بخصوص بخاريهاى كازى مدارس بايد استاندارد بوده و كازهاى حاصل از سوخت دستكاههاى مولد حرارت به خارج از لاس هدایت شود تاحداقل اکسیژن را بای سوخت کامل مصرف کند . خطر آتش سوزی وجود نداشته باشد وفضای كلاس را بطور يكنواخت كرم نماد . ‎ ‎

صفحه 9:
ماده ۲۲ کلاسها باید حتی الامکان طوری ساخته شوند که از نورطبیعی استفاده نمایند ترجیحا پنجره ها در سمت چپ دانش آموزان تعبیه شود و سطح آنها حدود یک پنجم مساحت کلاس باشد تبصره ۱ »و کلاهای شبانه وبا کلاسهایی که اجبرا از نور مصنوعی استفاده میتمایند شدت بایستی برابر ۳۰۰-۵۰۰لوکس بوده و نحوه تابش طوری باشد که ایجاد جاد خیرگی در ‎ls‏ موزل تاد یا ور راهره 1 وس برخکن وتا و ‎apse‏ ال .۰-۱۰۰ لوکس درنظر گرفته شده است

صفحه 10:
آثار و تاثیرات نامطلوب صدا در فضای آموزشی و چگونگی کاهش آن تاثیرات نامطلوب و مزاحم در فضاهای آموزشی به سه گروه تقسیم می‌شوند: ) سر و صدای ناشی از ترافیک ۲) سر و صدای نشات گرفته از کارگاه‌های صنعتی و مراکز تجاری ۳) سر و صداهای بازی کودکان در فضاهای باز و سایر کلاس‌ها * باید مدرسه درمکانی یا محله ای قرار داشته باشد که مینیمم یا حداقل مزاحمت های فوق راداشته باشد . صذاها در مذرسه دامنه صوتی مشخصی داشته باشند.

صفحه 11:
تابلو کلاس درس تابلو لاس درس باید در محلی مناسب که نور کافی به آن می رسد قرار داشته و در معرض دید کامل دانش آموزان و به رنگ سبز مناسب و غیر براق باشد تا از ایجاد خیرگی بر اثر بازتاب نور جلوگیری گردد . فاصله تابلو کلاس درس از اولین ردیف دانش آموزان نباید از/۲۲ متر کمتر

صفحه 12:
dose bles پله های مشرف به پرتگاه در مدارس لفزنده نبوده و به نرده مناسب مجهز باشد حدلکثر ارتفاع پله در مدیسه ۱۸ سانتیمتر و حدلقلعرض‌ن۳۰ . سانتی‌متر و طولن‌حدلقل۱/۲ متر باشد

صفحه 13:
آبخوری مدارس دبستانی د - آبخورى عمومى دانش آموزان بايد با شيرهاى مناسب يا آسرد کن مجهز گردد وحاقل برای هر ۴۵ نفر یک شیر آبخوری بینی شود . ارتفاع شیر آن متناسب باسن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ( ۱۰۰- ۷۵سانتیمتر )از سطح زمین باشد . ورى بايد خارج از سرويسهاى بهداشتى و با رعايت شرايط بهداشتی وب فاصله حداقل ۱۵ . متر احداث گرد

صفحه 14:
٠كوله‏ بايد شامل جندين بخش باشد تا وزن بار به خوبى توزيع شود ‎ge ee ges‏ امكل ورت إسايل ودر نتيجه يخش وزن بار را بتر مى كند ‏از مواد منعكس کننده نور استفاده شده باشد تا دانش آموزان و یا دانشجویان در غروب و ‏یکی شب توسط رانندگان دیده شون ‏+توصیه میشود جهت حمل راحتتر از کوله های چرخدار بای داتش آموزان استفاده شود ‏بايد كوله متناسب با نيازها تهيه شوند ‏بطور ميانكين وزن كوله يشتى به همراه وسايل موجود در آن براى دانش ‎lige!‏ ابتدايى دو ‎Sas‏ و براى نانش أموزان مقطع راهتماس و دبيرستان ضفت تااده كيلو گرم ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
صحیح :استفاده صحیح از کوله پشتی

صفحه 16:
سطح لازم براي صف جمع به ازاي هر نفر دانشآموزان ۶/۱ متر مریع و سطح لازم براي عمليات نرمش و ورزش صبحگاهي به طور متوسط ۷/۱ متر مریع میباشد . لیکن به علت کمبود زمین در شهرها , در جدول فوق عدد بزرگتر سطح سرانه صف جمع ۰ (۶/۱ مترمریع ) مبناي محاسبه و استفاده از زمينهاي ورزشي قرار گرفته است در مدارس تا ۱۲۰ نفر ( روستايي ) چون سطح زمین صف جمع از زمین ميني . ۲ 1[ 0 لود در مكاسيه سطوح محوظه زمین میتی ‎lalla‏ (۱۳۶ مر مرت ) ۱ ۰ ۳( ان بخن شامل بأغجة و درختكاري و سبزيكاري و همجندن ‎ed‏ اغب ان سدركارى بوسط دانشاموزان ميناش ‎Le claw.‏ فضاي سبز براي مدارس ۵۰/۰ - ۳۰/۰ متر مریع درنظر گرفته شود . ۴ . براي يك کلاس ۲۵ مترمریع و براي هر کلاس اضافي در حدود ۵ متر مریع اضافه مساحت درنظر گرفته شود . ۵ . براي راههاي ارتباطي , فضاي تلف شده محوطهوييشبيني :توسعه آتي ,۱۰ در صد سطوح فوق باید در نظر گرفته شود

صفحه 17:
جدول شماره۲-۲- سطوح خارجی ( فضای باز محوطه ) مورد نیاز ابتدایی نوع مبرسه روستایی شپری ‎De) LL LLL ۲ ee‏ ]هم ‎pele pe pepe > pel lo Fira tas‏ = زمین صف جمع و تفریج [1] | ‎ae [ar pam |e [ae fae |e‏ 1 زمینهای ورزشی (1] ‎poe Tein state tt‏ ۳ فضاى توقف وسايل ‎an‏ ]5ه | + ]م ‎vw [De [= pe‏ ‎wwe ae paw |e pw pw pee |e | ow | ow [pcb ncn usr‏ بيش بينى توسعه اتى 50 امساحت كل سطوج محوطة | > |« [س | ص | + |« | سم 0

صفحه 18:
جدول ۱۷-۱-اطلاعات و ضوابط ساختمانهای ورزشی +

صفحه 19:
جدول ۱۷-۷-مشسخصات سائن ورزشی چند متللوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراعز طول | عرض | ارت سا

صفحه 20:

صفحه 21:
Fine

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان