ergonomy

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارگونومی”

ارگونومی

اسلاید 1: 11به نام حضرت دوست ” ارگونومی “شبنم صمصامی بهار87

اسلاید 2: 22آنتروپومتریآنتروپومتری از دو کلمه یونانی Anthropos به معنی انسان و Metrin به معنی اندازه گیری مشتق شده است. و به اندازه ها ,ابعاد, قدرت عضلات و میدان حرکت اعضای بدن می پردازد. اهداف داده های آنتروپومتری :طراحی برای انسان های حد.طراحی برای محدوده قابل تنظیم و سازگار .طراحی برای انسان های متوسط.

اسلاید 3: 33دو نوع اساسی از اندازه گیری Baily دو نوع اساسی از اندازه گیری را بیان کرد استاتیک : اندازه گیری ابعاد بدن فرد در شرایط ثابت و بی حرکت.دینامیک :اندازه گیری ابعاد بدن فرد در شرایط طبیعی و در حین انجام فعالیت که می تواند شامل ارتفاع تنه در وضعیت خمیده, ارتفاع خزیدن از ناحیه گردن تا زمین و....... باشد.به طور کلی آنتروپومتری در دو زمینه کاربرد دارد : ۱ – برای تطبیق و تناسب ماشین با انسان در جهت راحتی و افزایش راندمان کاربر. ۲ – جهت استاندارد سازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای یک فرد یا کل جامعه.

اسلاید 4: 44ابعاد آنتروپومتريك بدن انسان كه هر گونه طراحي بايد بر اساس آنها انجام گيرد.) اندازه هاي مربوط به مردم كشور آلمان ـ  ابعاد بر حسب سانتيمتر(ابعاد آنتروپومتريك بدن انسان كه هر گونه طراحي بايد بر اساس آنها انجام گيرد. ( اندازه هاي مربوط به مردمركشور آلمان ـ  ابعاد بر حسب سانتيمتر )

اسلاید 5: 55ارگونومیارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی از دو کلمه یونانی Ergoبه معنی کار و Nomos به معنی قانون و قاعده مشتق شده است و در لغت به معنی قانون و قاعده کار است.ارگونومی عبارت است از مطالعه علمی انسانها در ارتباط با محیط کارشان و تطابق علمی کار و محیط کار با مشخصات فیزیکی و روانی انسان و کاربرد اطلاعات علمی موجود درباره انسان برای حل مشکلات طراحی.

اسلاید 6: 66نتا یج به کارگیری دانش ارگونومی در محیط کار پيشگيري از اختلالات اسکلتي و عضلاني در بين شاغلين(مانند کمردرد، سندروم تونل کارپال يا درد شديد در مچ دست، درد ناحيه گردن، درد ناحيه زانو يا آرنج و...).کمک به پيشگيري از حوادث شغلي. افزايش ميزان رضايت مندي کارکنان. افزايش رفاه و آسايش کارکنان. کمک به افزايش بهره وري در کار. کمک به افزايش توليد.

اسلاید 7: 77بینایی و وضعیت سر و گردنخط دید راحت: 15- 10 درجه زیرخط افق.تیلور معتقد است که بدون حرکت سر, چشمها می توانند 48 درجه بالا و 66 درجه پایین حرکت کنند .محدوده مناسب برای نشانگرهای بصری 30 درجه زیر خط افق می باشد. و خط بهینه دید در وسط این محدوده است.و اگر خمش گردن را هم در نظر بگیریم محدوده مناسب 45 درجه خواهد بود.

اسلاید 8: 88در نگاه به دور اگر فاصله بیش از 6 متر باشد چشم کاملاً در حالت استراحت است.و کاهش بیش از اندازه این فاصله باعث خستگی, سوزش چشم و سر درد می شود.کارشناسان فواصلcm50,70 ,35 را پیشنهاد می کنند.

اسلاید 9: 99حفظ ستون فقرات و طرز نشستنعلت های کمر درد در انساننشستن غلط بر روی صندلی های نامناسب.بلند کردن اجسام به طریق غلط یا بلندکردن اجسام سنگین وحمل آنها.بیماری های ستون فقرات.با رعایت نکات زیر فشار وار بر ستون فقرات را کاهش دهیدنشستن همراه با انجام گاه به گاه حرکات ورزشی .بلند کردن و حمل صحیح اشیا.انجام تمرین های ورزشی و تعادل بخش.رعایت نکات ارگونومی به منظور حفظ ستون فقرات .

اسلاید 10: 1010انجام ندادن حرکت چرخشی تند در حال حمل اجسام سنگین.تقویت عضلات کمر با حرکت ورزشی.تقویت عضلات شکم علاوه بر عضلات کمر.حتی الامکان در هنگام تماشای تلویزیون بر روی کمر دراز بکشید.خوابیدن بر روی تشک یا زیر انداز سفت.حمل نکردن اجسامی که می توان آنها را هل داد.وضعیت ایستاده نسبت به وضعیت نشسته فشار وارد بر دیسک ها را کاهش می دهد.

اسلاید 11: 1111چند نکته مهم در مورد طرز نشستناگر در هنگام نشستن 10 درجه به جلو خم شوید فشار وارد به ماهیچه های کمر 2 برابر می شود بهترین حالت نشستن پشت میز نزدیک نشستن به میز است طوری که ناحیه پشت بدن محکم به صندلی چسبیده و پاها نیز روی زمین یا زیر پایی باشد.در هنگام نشستن سررا باید کاملاً راست و کمی روبه جلو نگه داشته و قوز نکنید.در هنگام ایستادن فشار وارد بردیسک ها به3/1 کاهش می یابد.

اسلاید 12: 1212الف . وضع اندامی صاف ب.وضع اندامی قوز کرده

اسلاید 13: 1313طراحی سطوح کار و میزتحریربیشتر فعالیتهای دفتری از قبیل خواندن و نوشتن روی سطوح افقی مانند میز تحریر انجام می شود.استیمن و کامون در تحقیقات خود دریافتند که کاربرانی که از سطوح مایل 24- 12 درجه استفاده می کنند وضع اندامی بهتری دارند و کمتر احساس خستگی و ناراحتی دارند.پس میز تحریر باید مایل با زاویه 15 درجه باشد تا فرد گردنش را کمتر خم کند و تنه اش راست بماند و کمتر به جلو خم شود.

اسلاید 14: 1414مقایسه وضع اندامی در دو حالت سطح افقی و سطح مایل

اسلاید 15: 1515ارتفاع سطح کارنشستهارتفاع سطح کار : همان ارتفاع سطح بالایی میز کار است که از زمین اندازه گیری می شودو برای سطح کار مایل ارتفاع جلویی میز کار می باشد .گراندجان ارتفاع بهینه برای نوشتن راcm30 – 27بالاتر از سطح نشستگاه( cm 78 - 74 بالا تر از زمین) می داند .و استاندار جهانی ارتفاع cm 72 را مجاز می داند.

اسلاید 16: 1616اصول کلی طراحی سطح کار نشستهتنظیم پذیری.ارتفاع سطح کار باید در سطحی باشد که ارتفاع کار کردن با ارتفاع آرنج همتراز باشد.( برای کارهای ظریف و دقیق cm5 و 15بالاتر از سطح آرنج با وجود تکیه گاه برای تکیه دادن دست نیز توصیه می شود. )سطح کار باید جای کافی برای قرار گرفتن رانهای شخص داشته باشد.

اسلاید 17: 1717طراحی مناسب صندلیطراحی نامناسب صندلی بر عملکرد کاری افراد نیز تاثیر می گذارد و می تواند به خودی خود در ایجاد کمر درد و ناراحتیهای ستون فقرات نیز سهیم باشد.چند اصل و توصیه مهم در طراحی صندلی1-با کاسی تهیگاهی ستون فقرات همراهی کنید.

اسلاید 18: 1818روش های جلوگیری از کوژی ستون فقرات زاویه پشتی صندلی را به 110 درجه افزایش دهید.استفاده از صندلی متمایل به جلو که زاویه بین مفصل ران و بالا تنه را افزایش می دهد.تکیه گاه صندلی باید حمایت مناسبی را از ناحیه لامبر به عمل آورد. برای تامین تکیه گاه لامبر عموماًًًًً از سطح نشستگاهی با زاویه 6-5 درجه به عقب و تکیه گاه کمر با زاویه مناسب برای تکیه زدن استفاده می شود.

اسلاید 19: 1919تاثیر پشتی صندلی بر وضعیت ستون فقرات در ناحیه لامبر (aصندلی پشت صاف b)صندلی با پشتی خمیده

اسلاید 20: 20202- فشار وارد به دیسک ها را به حداقل برسانیم.چند عامل فشار وارد بر دیسکها را کاهش می دهداستفاده از پشتی متمایل به عقب و افزایش زاویه پشتی از 90 به 100تا 110 درجه.استفاده از تکیه گاه.3-بارگذاری ایستای ماهیچه ها را به حداقل برسانیم.4- ثبات وضع اندامی را کاهش دهید.5-تنظیم پذیری را آسان کنید.

اسلاید 21: 2121پارامترهای مناسب برای یک صندلی ارگونومیک1- ارتفاع نشستگاه ارتفاع صندلی باید از ارتفاع رکبی فرد کمتر باشد.صندلی همه منظوره با ارتفاع ثابت, باید در حدود cm46 -43ارتفاع داشته باشد. برای صندلی تنظیم پذیر cm 52 -40,6ارتفاع مناسب است.

اسلاید 22: 22222- شیب نشستگاهصندلی متمایل به جلو هنگامی مفید است که با سطح کار شیب دار به کار رود در ضمن این نوع صندلی ها باید در ارتفاع بیشتری تنظیم شوند.زاویه تمایل تشک صندلی به عقب 10- 0درجه و 15 – 10درجه به جلو توصیه شده است صندلی مناسب باید 15-5 درجه تمایل به جلو و تا 5 درجه تمایل به عقب داشته باشد.

اسلاید 23: 2323شخصی به نام Mandal با انجام تحقیقی بر روی 80 نفر فرد جوان و میان سال در زمینه ارتفاع مطلوب صندلی نشان داد که افراد ارتفاعی بیش از ارتفاع استاندارد را ترجیح می دهند تاثیر ارتفاع و زاویه نشستگاه و ارتفاع میز بر خمش لامبردر آزمایش Mandal

اسلاید 24: 2424نمودار نتایج آزمایشMandal

اسلاید 25: 2525اما تو به این نکته ضروری است که Mandalبر خمش ناحیه لامبر در مقابل حمایت از لامبر تاکید داشته است در حالی که استاندارهای ارائه شده در توصیه های متداول جهت جلوگیری از فشار بر ناحیه زیر ران است.پس حال ما چه کار کنیم؟هنگامی که کاربران نسبتاً غیر فعال اند و به پشتی تکیه نمی دهند صندلی کوتاه تر مناسبتر است.برای اشخاصی که کاردستی انجام می دهند صندلی هایی بلند مناسبتر است.

اسلاید 26: 26263- عمق و عرض نشستگاهعمق صندلی باید برای اشخاص کوچک اندام مناسب باشد تا ماهیچه های ساق پا آزادبوده و فشار وارد به ران کاهش یابد.عرض صندلی باید برای اشخاص تنومند مناسب باشد.گراندجین و همکاران توصیه می کنند عمق صندلی ها چند منظوره از cm 43 ببیشتر نبوده و عرض آن ازcm40کمتر نباشد.

اسلاید 27: 27274-طراح داری و نرمی تشکRebiffe عقیده دارد که صندلی باید طوری طراحی گردد که وزن بدن روی کل باسن توزیع شود و فشار وارد بر استخوانهای نشیمنگاه به طرف پیرامون باسن کاهش یابد.تشک های طرح دار یا برجسته می توانند به توزیع وزن بدن کمک کنند.تشک نباید به قدری نرم باشد که شخص در آن فرو برود و دمای بدنش افزایش یافته و جریان خون کاهش یابد.ضخامت تشک در حدود cm 5-4توصیه می شود و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند.

اسلاید 28: 28پارامترهای پشتی صندلیزاویه پشتی صندلی: 120-90درجهعرض پشتی صندلی:حداقلcm30,5 در ناحیه کمرارتفاع پشتی صندلی:حداقلcm50 تکیه گاه کمر: cm22,9 –15,2ارتفاعcm 30,5 عرضcm 15,2- 25,4 بالاتر از نقطه مرجع صندلی cm 5 برجسته تر از پشتی صندلی

اسلاید 29: 2929ارگونومی در کار با رایانه

اسلاید 30: 30 بیشتر كاربران كامپیوتر در محیط های سربسته و فضاهای كوچك كار می كنند.كمترین ویژگیهای یك محیط كاری مناسب برای كاربران كامپیوتر به قرار زیر است :وجود سیستم تهویه مطبوع.نور كافی و مناسب.استفاده از میز مخصوص كه دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد.استفاده از صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم ارتفاع.استفاده از زیرپایی برای قرار گیری مناسب و راحت پاها.

اسلاید 31: 3131 برای پیشگیری از این عوارض نكات ساده و مهم زیر را هنگام كار با كامپیوتر رعایت كنید : به تناوب از پشت میز كامپیوتر برخاسته، و با نرمشهای خیلی ساده، گردن ، بازو ، مچ دست و پاها را حركت دهید. برای این منظور نرم افزار Stretch Break می تواند به شما کمک زیادی کند.این نرم افزار در مدت زمانهایی که از طرف خود شما مشخص می گردد بر روی صفحه مانیتور شما ظاهر شده و انواع نرمشها را به شما نشان می دهد و شما می توانید به همراه آن چند دقیقه نرمش نمائید.صفحه مانیتور را طوری تنظیم كنید تا ستون فقرات شما به صورت مستقیم قرار گرفته و چشمان شما با قسمت بالایی صفحه نمایش در یك خط مستقیم قرار گیرند. این وضعیت برای چشمان شما راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت.

اسلاید 32: 32فاصله صفحه مانیتور تا چشمان شما بایدcm 60 -50 باشدهر ۳۰ دقیقه به اشیائی که در فاصله m6 قرار دارند ، چند دقیقه چشم بدوزیدارتفاع میز کامپیوتر باید بین cm 71-66 باشد. ترجیحاً از یک زیر پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید.این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کندمیز کار را طوری قرار دهید که روشنایی لامپ های سقف در طرفین قرار گیرد و از قرار دادن میز در محلی که نور لامپ مستقیماً در برابر شما باشد خودداری شود.در استفاده از روشنایی طبیعی نیز نباید صفحه مانیتور در برابر پنجره قرار گیرد.

اسلاید 33: 33سطح صفحه کلید، تقریباً هم ارتفاع با دسته صندلی و آرنج باشد و مچ ها به طور عادی روی صفحه کلید ها قرار گیرد، به طوری که هنگام کار، ساعدها تقریباً موازی با افق قرار گرفته و زاویه بین مچ دست و ساعد، ۵ تا ۱۰ درجه باشد. موقعیت mouse در همان ارتفاع و فاصله نسبت به صفحه کلید استروشنایی کار باید مخلوطی از نورسفید و زرد بوده (ترجیحاً از لامپ مهتابی استفاده شود) و شدت آن درحدود ۳۰۰ لوکس باشد.برای به حداقل رساندن فشار بر روی گردن و کمر هنگام تایپ یک نوشته یا نامه ، استفاده از نگهدارنده های کاغذ برای قرار دادن نامه روی آن لازم است. 33

اسلاید 34: 3434برای اتاق کار، دمای ۲۳-۱۹ درجه سانتی گراد و رطوبت حدود ۵۰ درصد مناسب است.بهتر است با باز کردن درب و پنجره ها و یا تعبیه دستگاه تهویه ، هوای اتاق به طور مرتب تعویض شود. صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه همان ویژگی های ذکر شده برای صندلی استاندارد را داشته در ضمن بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای ۵ چرخ بوده و چرخان باشد.

اسلاید 35: 3535با تشکر از توجه شما

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید