پزشکی و سلامت طب سنتی

اسانس گیاه اسطوخودوس

esanse_ostoKhodos

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اسانس گیاه اسطوخودوس”

اسانس گیاه اسطوخودوس

اسلاید 1: بررسي تأثير اسانس گياه اسطوخودوس بر تريكوموناس واژيناليس در محيط In vitroبهروز عزت پور،ابراهيم بادپروا، شهلا احمدی ، مرضيه رشيدي پور ، هاجر ضیایی مركز تحقيقات داروهاي گياهي رازي دانشگاه علوم پزشكي لرستان bezatpour@yahoo.com

اسلاید 2: تریکومونیازیس شایع ترین بیماری غیر ویروسی قابل انتقال از راه تماس جنسی است که سالیانه حدود 170 میلیون مورد از آن در دنیا گزارش می شود. این بیماری که توسط تک یاخته بیماری زای تریکوموناس واژینالیس بوجود می آید و باعث صدمات و عوارضی از قبیل: زایمان پیش از موعود، تولد نوزادان کم وزن و سقط جنین می گردد. امروزه، اعتقاد بر این است که تریکوموناس واژینالیس با از بین بردن پروتئاز ترشحی گلبولهای سفید، که آن را مسئول حفاظت سلول های غشــایی موکوس واژن از ویروس HIV می دانند، باعث افــــزایش خطــر ابتلا به بیمـــاری AIDS می گردد

اسلاید 3: از طرفی دیگر، این انگل مسئول 11 درصد از تمامی موارد اورتریت های غیر گنوره ای، پروستاتیتیس، اپیدیدیمیتیس و همینطور ناباروری در مردان می باشد

اسلاید 4: درمان رایج این بیماری مترونیدازول است. ولی گزارشات عدیده ای از بسیاری از کشورها مبنی بر شیوع مقاومت به آن و عوارض کارسینوژنیک و تراتوژنیک آن (خصوصاً در سه ماه اول بارداری) ثبت شده است.

اسلاید 5:

اسلاید 6:

اسلاید 7:

اسلاید 8: مکانیسم اثر مترونیدازول که به عنوان داروی سنتتیک ضد آمیــــب، ژیاردیا و تریکوموناس واژینالیس به کار می رود شکستن زنجیره های DNA میباشد که گـاه باعث اثـــــرات جانبی خطرناکی بر روی میــــزبان نیز می شود

اسلاید 9:

اسلاید 10: بنابراین تمامی این شواهد محققان را بر آن داشته تا به جستجوی داروهای جایگزینی با عوارض جانبی کمتر بپردازند

اسلاید 11: گیاهان دارویی از دیر باز به صورت گسترده در دنیا اعم از کشــورهای در حال توسه و یا توسعه یافته به کار می روند. این استفاده گسترده می تواند به دلایل مختلفی چون مزیت کمتربودن عوارض جانبی، پذیرش بهتر بیمار به علت توصیه طب سنتی و استفاده نسلهای گذشته و یا قیمت کمتر گیاهان دارویی باشد. اثرات درمانی گیاهان دارویی اکثراً با عملکرد فیزیولوژیک طبیعی بدن انسان سازگاری بیشتری دارد.

اسلاید 12: اسطوخودوس یکی از مفید ترین گیاهان دارویی به شمار می رود

اسلاید 13: گلها و پيکر رويشی اسطو خودوس حاوی اسانس است . اسانس گلهای اين گياه در مقايسه با اسانس برگها و پيکر رويشی از کيفيت مناسب تری برخوردارند . مقدار اسانس بين 5/0تا 5/1 درصد بوده و مهمترين ترکيبات تشکيل دهنده آن ليناليل استات ، ليناليل ، کامفور و گرانيول می باشد .

اسلاید 14: گياه اسطوخودوس يكي از معروفترين گياهان طب سنتي است. نام لاتين و نام علمي انواع بسياري از اين گياه به احتمال زياد از واژه لاتين به معناي «شستن» گرفته شده است. يونانيان باستان، روميان و مسلمانان، اسطوخودوس را از بوي معطر آن بخوبي مي شناخته اند. اين گياه از اوايل قرن دوازدهم به عنوان يك گياه آرايشي و جوشاندني، مورد استفاده عموم قرار مي گرفته است. كشت اين گياه در انگلستان بعد از اواسط قرن شانزدهم متداول شده است. گل هاي اسطوخودوس حاوي روغن فراري است كه براي رفع ضعف و سرگيجه از بخور آن استفاده مي شود و يا در آب رقيق مي گردد و بر روي شقيقه يا گيجگاه ماليده مي شود .

اسلاید 15: گياه همچنين آرامش دهنده و مسكن درد است و هنگام سردردهاي عصبي و تنش مصرف مي شود. كساني كه بيماران خود را با مواد گياهي مداوا مي كنند، براي رفع بي خوابي، روغن اسطوخودوس را تجويز مي نمايند. روغن اسطوخودوس همچنين يك ضد ميكروب قوي مي باشد و باكتري هاي حامل بيماري ديفتري و تيفوس را از بين مي برد. لوسيون ضد ميكروب گياه را روي زخم ها و بريدگي ها مي مالند؛ در واقع تا زمان جنگ جهاني اول، براي پيشگيري از عفوني شدن زخمها، از اين لوسيون استفاده مي شده است .

اسلاید 16: اسطوخودوس را به هنگام سوختگي و به خصوص سوختگي با آب جوش تجويز مي كنند. اگر خود گياه را به طور مستقيم بر روي سوختگي قرار داده شود، پوست تاول نمي زند. هم گل ها و هم روغن گياه، دافع حشرات موذي هستند. اروپاييان گل هاي اسطوخودوس را در كيسه هايي مي ريخته و در ميان لباس ها و ملحفه ها در كمد لباس قرار مي داده اند تا هم از بيدزدگي آنها جلوگيري شود و هم خوشبو شوند. اگر روغن آن را روي پوست بماليد، پشه به انسان نزديك نمي شود .

اسلاید 17: این گیاه سرشار از اسانس هایی است که به صورت گسترده در صنایع آرایشی-بهداشتی، در ساخت انواع صابون، عطر و ادکلن، لوسیونهای پوستی و سایر لوازم آرایشی بکار می رود

اسلاید 18: در صنایع غذایی، اسانس اسطوخودوس برای طعم بخشیدن به نوشابه ها، بستنی، کیک و آدامس کار برد دارد

اسلاید 19: اثرات درمانی فراوان از این گیاه همچون :آرامبـــخشی، ضد اسپـاسم، ضدویروس، ضد انگل، آنتی باکتریال، ضددرد، حفاظت از دستگاه گوارش، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، آنتی موتاژنیک،ضد سرطان، ضد اضطراب،ضد افسردگی و ممانعت از تشکیل لخته توسط محققان گزارش شده است

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24: مواد و روش ها : در این مطالعه تجربی، پس از جمع آوری اسطوخودوس از پارکهای خرم آباد و تایید نام علمی آن و تهیه هر باریوم، برگ ها و سر شاخه های گلدار آن جدا سپس خشک و در پایان اسانس آن به روش تقطیر Hydrodistillation آماده گردید. در مرحله بعد، ترشحات واژینال زنان دارای علائم واژینیت تریکومونایی مراجعه کننده به مراکز درمانی، به روش مستقیم مشاهده و پس از تایید توسط کارشناس آزمایشگاه، تــــروفوزوئیت زنده و متحرک تریکوموناس واژینالیس در محیط کشت ، در دمای° 37 کشت داده شد.

اسلاید 25: انگلها در فاز لگاریتمی جمع آوری شدند تا در نهایت توسط شمارش با لام نئوبار، تعداد 106×1 انگل در هر میلی لیتر به دست آمد. سپس لوله های ده تایی حاوی مترونیدازول و تریکوموناس واژینالیس، دی متیل سولفوکساید و تریکوموناس واژینالیس، اسانسهای با غلظت 1/0، 01/0 و 001/0 درصد درحلال دی متیل سولفوکساید و تریکوموناس واژینالیس نیز آماده گردیدو درون انکوباتور ° 37 سانتی گراد قرار داده شد

اسلاید 26: تمامی لوله ها در ابتدای کشت(ساعت صفر) و به فواصل15 دقيقه ای، تا 2 ساعت و سپس در ساعات( 3، 4، 5، 6، 12، 24، 48، 72 ) به صورت کاملاً ناآگاهانه از نظر زنده ماندن و تحرک بررسی شدند. در نهایت کلیه لوله ها تا 72 ساعت در ° 37 سانتی گراد نگهداری شدند.

اسلاید 27: یافته های پژوهش: در این مطـــالعه مشخص گردید که انگل در محیـــط کشت تا 72 ساعت بصورت متحرک و زنده باقی می ماند، ولی در حضور مترونیدازول تنها دو ساعت زنده است. تمامی غلظت های اسطوخودوس به کار رفته در این مطالعه قادر به کاهش زمان زنده ماندن تریکو موناس و باعث از بین رفتن آنها به وسیله لیز انگل شدند.

اسلاید 28: گرچه این زمان برای غلظت های مختلف متفاوت بود. غلظت 1/0 درصد اسانس اسطوخودوس در خلال 90 دقیقه تمامی انگلهای زنده را از بین برد(نمودار شماره 1). در صورتی که این زمان برای غلظت 1 درصد، 120 دقیقه ( نمودار شماره1 ) و برای غلظت 001/0 ، 6 ساعت به طول انجامید( نمودار شماره2 )

اسلاید 29:

اسلاید 30:

اسلاید 31: بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه خاصیت ضد انگلی اسانس اسطو خودوس (lavandula angustifolia ) بر روی تریکوناس واژینالیس در مقایسه با مترونیدازول بررسی شد که نشان دهنده تاثیر قابل ملاحظه آن بر روی این تک یاخته بیمـــــاری زا است

اسلاید 32: در تنــها مطالعه مشابه قبلی، مون و همکـــــــاران تـــــاثیر سه غلظت 1 و 5/0 ، 1/0 درصــــد اسانس دو گونه اســـطوخــودوس (lavandula angustifolia, lavandula intermedia ) را بر روی تریکوموناس واژینالیس بررسی کردند و دریافتند که غلظت 1/0 درصد اسانس اسطوخودوس در مدت 55 دقیقه تمامی انگلها را از بین برد(14). در حالیکه این زمان در تحقیق ما 90 دقیقه بود. دلیل این پدیده می تواند در تفاوت حلال بکار رفته در دو مطالعه باشد. ما از دی متیل سولفوکساید به عنوان حلال استفاده کردیم، در حالی که آنان از آب مقطر استریل نانو پیور استفاده کرده بودند.

اسلاید 33:

اسلاید 34: عمده مطالعات انتشار یافته مکانیسم اثربخشی اسانسهای گیاهان دارویی روشن را نساخته اند. البته عده ای این فرضیه را مطرح کرده اند که اسانسها در مسیر های بیوشیمیایی دخالت می نمایند

اسلاید 35: Evandri و همكارانش به وسيله تست Ames كه نوعی آزمـــون بيولوژيك جهت اندازه گيري توانايي موتاژنيك بودن تركيبات شيميايي است دريافتند كه اسانس اسطوخودوس با ممانعت از 2- نيتروفلورن به شدت از سرطاني شدن سلولها جلوگيري مي كند. Manosroi و همكاران نيز در يك تحقيق نشان دادند كه اسانس اسطـــوخودوس مي تواند از ايجاد سرطان رده هاي سلولي اپيدرم انسان و همين طور لوسمي در مدل حيواني جلوگیری کند

اسلاید 36: بسیاری از داروهای شناخته شده و معروف داری منشاء گیاهی هستند. برای مثال، کینین که از پوست درخت گنه تهیه می شود و در درمان مالاریا به کار رود دارای مشتقات سنتتیک زیادی همچون کلروکین، آمودیاکین و پریماکین می باشد. بنابراین، افزایش تقاضا برای داروهای طبیعی ممکن است به یافتن داروهای ضد انگل جدیدی منجر شود که دارای حداقل اثرات جانبی باشند.

اسلاید 37: در راستــــای یــــافتن دارویــــی با عـــوارض جـــانبی کمتـــر، پیشنهــــاد نـــويسندگـــان، مطالعات بــــالینی با استفــــاده از اسانس اسطـــــوخودوس بر روی زنــــاني است که از بیـــــــــماری تریکومونیــــــازیس رنـــــج می بـــــرند .

اسلاید 38: با سپاس از توجه شما

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید