استانداردهای بیمارستانی و آموزش به مددجو
اسلاید 1: دانشگاه علوم پزشکی ارومیهدوره آموزشی استانداردهای بیمارستانی درایرانبرنامه کنفرانس و پانل یک روزهاستانداردهای بیمارستانی وآموزش به مددجودبیر علمی: جناب آقای دکتر آقاخانیدبير اجرايي: جناب آقاي برومندتاریخ اجرا : 20 مهرماه 1393
اسلاید 2: ارتباط عبارتست از فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، مشروط بر آن که محتواي مورد انتقال از فرستنده به گیرنده منتقل شود و یا بالعکس.Dr. Aghakhani2
اسلاید 3: ارتباط در جهان امروز کلید و رمز موفقیت در ارایه خدمات است؛ نکته مهم در برقرار ارتباطات موثر این است که هر واژه، ارتباط غیر کلامی، تصاویر نوشتاری و گفتار ممکن است برای افراد مختلف در فرهنگ های مختلف معانی خاص داشته باشد.Dr. Aghakhani3
اسلاید 4: ويژگي هاي ارتباطفرآيندي است آگاهانه يا ناآگاهانه، خواسته يا ناخواسته كه از طريق آن احساسات و نظرات، به شكل پيامهاي كلامي و يا غيركلامي بيان گرديده و سپس ارسال، دريافت و ادراك مي شوند. اين فرآيند ممكن است ناگهاني، عاطفي و يا بيانگر باشد.Dr. Aghakhani4
اسلاید 5: ارتباط درمانی...ارتباط بین بیمار و گروه مراقبت های بهداشتی باعث: ارائه روش هاي صحيح در برقراري ارتباط با بيماران است و به ما كمك مي كند تا اين ارتباط مختل نشود. احساس حامي و پشتيبان اطلاعات صحيح در اختيار مي گذارد. بازخورد امید در بيمار ايجاد مي كند. . بيمار به راحتي مشكلش را بيان مي كند لذا بيمار بهتر درک می شود.
اسلاید 6: تعريف ارتباط موثرتعريف ما از ارتباط موثر تعيين مي كند كه آيا مي توانيم با يك فرد ديگر يا خودمان يا... ارتباط برقرار كنيم يا نه؟ يك ارتباط موثر، ارتباط دو طرفه اي است كه از پيش تعيين شده باشد و طرفين بتوانند آن را تنظيم نمايند.Dr. Aghakhani6
اسلاید 7: ناشناختهشناختهخودشناختهناشناختهديگرانكورعموميمخفيناشناختهنواحي چهارگانه شخصيتDr. Aghakhani7
اسلاید 8: رابطه درمانی بر درک متقابل افکار، ارزش ها، ترس ها و نیازهای مددجو متمرکز است. از این طریق درمانگر باید اهداف و شیوه های درمانی خود را تعریف کند و این کار مستلزم وجود یک رابطه متقابل است.Dr. Aghakhani8
اسلاید 9: خصوصيات گوش دادن فعالاختصاص زمان بيشتر به گوش دادن بجاي صحبت كردنعدم تكميل جملات ديگرانعدم پاسخ به سوال با يك سوال ديگرآگاه بودن از سوگيري هاي شخصينپرداختن به تخيل يا عدم اشتغال ذهني با مسائل ديگرعدم سلطه جويي در مكالمه پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پايان يافتن صحبتهاي ویدادن بازخوردپرسيدن سوالات بازDr. Aghakhani9
اسلاید 10: باید پرستار پیام مورد نظر را در ذهن فرد مقابل به روشنی مشخص کرده و سپس براي ارسال آن تصمیم بگیرد. پرستار زماني که در موقعيت يک ارتباط قرار مي گيرد با کمک اين سوالات اجزاي اصلي ارتباط را به ياد مي آورد.Dr. Aghakhani10
اسلاید 11: 1. چه پیامی منتقل شده است( نظیر چگونگی رفتن به جایی یا انجام کاري، دادن اطلاعاتی نظیر توضیح درمورد انجام عکس رادیولوژي یا یک سري آزمایشات خاص، انجام رفتاري خاص یا ابراز محبت)2. چه کسی پیام مورد نظر را دریافت می کند(آیا بیمار را به عنوان یک انسان به اندازه کافی می شناسیم؟ آیا درباره زمینه قبلی بیمار همه چیز را می دانیم؟ چگونگی نقطه نظرات بیمار)Dr. Aghakhani11
اسلاید 12: 3 . چرا این پیام باید منتقل شود؟ (آیا بیمار نیاز دارد چیزهایی را براي آشنایی با موسسه یا بیمارستان بداند؟،آیا جهت غلبه بر ترس ناشی ازجراحی نیاز به کمک دارد؟،آیا بیمار به این پیام براي حفظ ایمنی خود و نیز براي افزایش عدم وابستگی نیاز دارد؟)Dr. Aghakhani12
اسلاید 13: 4 . پيام بايد چگونه ( از چه راهي ) منتقل گردد؟(آيا بايد با بيمار صحبت کرد يا اطلاعات را کتبي داد؟، آيا بهتر است براي اين پيام از ارتباط غيرکلامي استفاده شود؟) 5 . ارتباط بايد درکجا برقرارگردد؟( اتاق بيمار؟ ايستگاه پرستاري؟ خارج از واحد پرستاري؟) 6 . چه زماني ارتباط بايد برقرار گردد؟ (آيا بيمار پذيراي پيام است؟، آيا بيمار هم اکنون نياز به پيام دارد؟، آيا پيام بايد به تعويق بيفتد؟،آيا افراد ديگر نظير افراد خانواده بيمار حضور دارند؟)Dr. Aghakhani13
اسلاید 14: ایجاد زمینه ارتباط موثرحرف بزنید و احساسات خود را بیان کنیدکلام مثبت و موثرزمینه ذهنی خوب در مخاطب از خود باقی بگذاریدمطمئن شوید او همان طور که شما صحبت میکنید شما را می فهمدگاهی سکوت بسیار اعجاز گر استاز حرکات بدن، نشانه ها و ... استفاده کنیدتوقع هایتان را حذف کنیدنسبت به تعهدات حود پایبند باشیدDr. Aghakhani14
اسلاید 15: ارتباط: فرایند دو طرفه شامل فرستادن و دریافت پیامانواع ارتباط: شنیداری که با کلمات بیان می شونددیداری که در تابلو ها و علایم دیده می شوندنوشتاری که در دست نوشته ها و یادداشت ها ابراز می شوندزبان بدن که حالت چهره، تن صدا، وضعیت بدنی و پوشش و ظاهر فرد آنها را نشان می دهد از آنها به نشانه های غیر کلامی هم تعبیر می شود.Dr. Aghakhani15
اسلاید 16: تحریف در پیام که بر فهمیدن و شنیدن پیام اثر می گذارد و ممکن است نتیجه عوامل زیر باشد:پیش داوری: از قبل درباره افراد خاص، موضوعات خاص پیش فرض دارد.هیجان:حالات هیجانی خاص بر درک پیام اثر دارد.تمرکز:حواس پرتی و یا محیط پر سر و صدا بر درک پیام اثر دارد.علایق شخصی:می تواند بر درک موضوع و پیام اثر گذارد.تفاوت های زبانی: افراد با گویش ها گوناگون برداشت متفاوت دارندسرعت پردازش اطلاعات: در برخی بالاتر و در برخی کندتر است.Dr. Aghakhani16
اسلاید 17: پنج رمز ارتباط درمانی: کامل بودن، یعنی همه اطلاعات ضروری را داشته باشد. روشن بودن، اطلاعات موجود در پیام باید واضح باشد. مختصر بودن، شامل اطلاعات غیر ضروری نباشد. مودبانه بودن، ارتباط درمانی همیشه باید مودبانه باشد. منسجم بودن، یک پیام منسجم، منطقی و همراه با نظم و ترتیب است.Dr. Aghakhani17
اسلاید 18: مهارت همدلیDr. Aghakhani18
اسلاید 19: مهارت های دریافت پیامDr. Aghakhani19
اسلاید 20: اصول مهم اخلاق در ارتباط با بیمار1. احترام به حاكميت و استقلال افراد2. انجام اقدامات مفيد و سودمند3. جلوگيري از صدمه و آسيب به افراد4. رعايت عدالت اجتماعي Dr. Aghakhani20
اسلاید 21: اصول مهم اخلاق در ارتباط با بیمار1. درك احساس (من با شما هستم نه اينكه من ميخواهم به شما كمك كنم)2. هدايت و كنترل (ديدن بيمار بعنوان يك انسان كامل نه يك عضو مجرد)3. اعتماد و اطمينان (قبول طرف مقابل بدون پيش داوري و قضاوت)4. مشاوره (با توسعه ارتباط)Dr. Aghakhani21
اسلاید 22: نقش خانوادهسه اصل مهم اصل اول : با فردي از فاميل ارتباط برقرار شود كه بيشترين نفوذ معنوي را روي بيمار دارداصل دوم : پرستار - بيمار – فاميل سه راس مثلث مراقبت هستنداصل سوم : دسترسي هميشگي به افراد فاميل براي در ميان گذاشتن مسائل پيش آمدهDr. Aghakhani22
اسلاید 23: بيماران چه انتظاري دارند؟بيمار مايل است به کادر درمانی دسترسي داشته باشد كه در امر تشخيص و درمان لايق و قابل بوده و از مهارت كافي برخوردار باشد تا بتواند به او اعتماد كند.در درمان بيماران لازم است به جنبه هاي انساني، رواني، جسمي، اجتماعي، اقتصادي، شغلي وخانوادگی بيمار بي نهايت دقت و توجه داشته باشيم.راه حل اصلي در آموزش پرستاری است كه دانشجويان به بيماران بعنوان يك انسان كامل نگاه كنند.
اسلاید 24: مهارت گوش دادن فعالDr. Aghakhani24
اسلاید 25: شنونده فعال دفاعی برخورد نمی کند!تلاش کنیم آنچه را که دوست نداریم، بشنویم.فقط به خاطر مخالفت با عقیده ای آنرا رد نکنیم.ممکن است نظریه بی اهمیتی برای ما برای دیگری مهم باشد.بر میل قطع صحبت گوینده، غلبه کنیم.باور کنیم که بیش از یک روش برای نگاه کردن به مسایل وجود دارد.برای تبادل افکار و نه افکار خودمان ارزش قایلیم.بدانیم که گوش ندادن به ارتباط آسیب می زند.Dr. Aghakhani25
اسلاید 26: ارتباط غیر کلامی فاصله شخصی تن صدا سرعت تکلم تعریق و بوی بدن سه ثانیه اول ارتباط را ارتباط غیر کلامی تشکیل می دهد.حالت چهره تماس چشمی وضعیت بدنی حالت دست و انگشتانDr. Aghakhani26
اسلاید 27: رفتار های غیر کلامی مناسب در ارتباطحفظ تماس چشمی، تکان دادن سر، لبخند و نشان دادن علاقه، متمایل شدن به سمت گوینده،استفاده از تن صدای متناسب با پیامDr. Aghakhani27
اسلاید 28: موانع ارتباط1- کلیشه های اطمینان بخش 2- پند دادن/ تأکید کردن3- توضیح خواستن غیر لازم4- تحقیر کردن/ انتقاد کردن5- دفاع کردن6- تغییر موضوع7- شرمسار کردنDr. Aghakhani28
اسلاید 29: رعایت ادب و احترام و مهربانیمانند گفتن سلام و خداحافظی، در زدن قبل از ورود، معرفی خود و بیان منظور، صدا زدن با نام خانوادگی،گفتن لطفا و تشکر و... اجتناب از ارجاع بیمار با تشخیص و یا شماره تختDr. Aghakhani29
اسلاید 30: ارتباط یاري دهنده بین پرستار و بیمار1. مرحله معرفی یا آشناییزمانی است که صرف آشنایی پرستار و بیمار با یکدیگر شده و اعتماد متقابل بین آنان ایجاد می گردد.Dr. Aghakhani30
اسلاید 31: ارتباط یاري دهنده بین پرستار و بیمار 2.مرحله تعاملات پرستار و بیمار طولانی ترین مرحله در ارتباط است. این مرحله با جمع آوري اطلاعات و طرح برنامه مراقبتی همراه با تشریک مساعی با بیمار شروع می شود.پرستار و بیمار هردو در جهت رفع نیازهاي بیمار کار می کنند که وسیله اي است جهت اطمینان به دستیابی توافق دو جانبه که بر اساس اهداف بهداشتی کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است.Dr. Aghakhani31
اسلاید 32: ارتباط یاري دهنده بین پرستار و بیمار 3 .عقد قرارداد با بیمار عبارت است از توافق بین این دو در مورد نقش ها و مسئولیت هایشان. قرارداد ممکن است به شکل ساده و به صورت یک توافق شفاهی باشد.براي مثال (( من به شما نحوه تنفس عمیق پس از جراحی را آموزش می دهم و انتظار دارم که شما این تمرین را 4 بار در روز انجام دهید)).Dr. Aghakhani32
اسلاید 33: ارتباط یاري دهنده بین پرستار و بیمار4.مرحله پایانی ( اختتام) این مرحله هنگامی ایجاد می شود که نتیجه موفقیت آمیز اولیه حاصل شده باشد. این مرحله ممکن است در زمان تعویض شیفت، ترخیص بیمار یا هنگامی که پرستار به مرخصی می رود یا جاي دیگري مشغول به کار می شود ویا به هر دلیلی مسئولیت مراقبت از بیمار را به اتمام برساند اتفاق بیفتد.Dr. Aghakhani33
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.