صفحه 1:
ree ors hl | و
در حسابرسى
صفحه 2:
BO oy ae ens ee es
* * كاهش يا حذف هر كونه سوءتفاهم با صاحبكار.
* * مدرك و تاييدى براى انتخاب حسابرس.
م ا ا Ce Rent 000
* * مشخص شدن مسئوليتهاى حسابرس نسبت به صاحبكار و
Fl re ee co
* * تعيين شكل هر نوع كزارش حسابرسى كه ارائه خواهد شد.
۳
صفحه 3:
ال ۲
* قرارداد حسابرسی مسئولیتهای حسابرس در قبال اشخاص ثالس( استفاده
ی
مسئوليتهاى حقوقى حسابرس در قبال صاحبكار را تحت تاثير قراردهد.
قرارداد حسابرسی عنصری تأثیرگذار بر برنامه ریزی حسابرسی است ۰ زیرا
ل STU ۱
ex ener Meares aru nr lg ۱ ترازتامه باشدء
بخش عمده ای از کار حسابرسی باید پیش از تاریخ ترازنامه انجام شود.
الل
صفحه 4:
ols
al
Bey cece rc per earn tes Kee We me Oe
راهنماییهای لازم در موارد زیر است:
توافق حسابرس با صاحبكار درباره شرايط انجام كار. * *
جكونكى برخورد حسابرس با درخواست صاحبكار درباره * *
تغيير خدمت حسابرس از حسابرسى به خدمتى با سطح اطمينان
لي
صفحه 5:
اه
ضوابط ارائه شده در بخش ۲۱ در مورد خدمات مرتبط حسابرسی زیر نیز
0
Pent Sy ne ane ae
fel reese ea ret ae ey ees oe
٩ تنظیم اطلاعات مالی .
صفحه 6:
نکات مرتبط با توافق حسابرس با صاحبکار درباره شرایط
انجام کار (هدف اول بخش ۲۱)
مقدمه
Co ee ES) Sea ele neo 5
1
yess up le Weta
CS) Aa Se SEL eS
Coen eS Rape er Rees ee. cee Rec a
شده باشد .
|
صفحه 7:
27 eS ere kn) s)
Pee oes ny Oe RC OOn ee oP en
Se eer ee oe
۶ هدف از حسابرسی صورتهای مالی.
Pe Seed es ae
**دامنه رسيدكى (شامل اشاره به استانداردهاى حسابرسى و قوانين و مقررات
مربوط) .
ال ل ا لت
* * تذكر اين واقعيت كه به دليل انجام رسيدكيها بر مبناى نمونه كيرى و ساير
TS raed ا ا ea teal ال ۱
ی 00
اهميت , كشف نشده باقى بمانئد.
ال ا Boe Prec
ارتياط با كار حسايرسى..
ده
صفحه 8:
نكات اساسى قرارداد حسابرسى
0
۱
گنجاند:
ترتیباتی در مورد طرح کلی و نحوه اجرای حسابرسی.
۶ الزام صاحبکار به ارائه تاییدیه مکتوب مدیران در باره صورتهای مالی
در زمان:خانمه کار حساپرسی.
06 ا Sect ee MUS SNC Sit Is kere y ies
ال ا ا ۱
CN een enc) ا 1
A encgpeeoes ا
۳۳
صفحه 9:
Pere or eS ren ike) <)
لل_ ۰
FORORC eye eT OIG ۰
* چگونگی و ترتیب استفاده از خدمات سای حسابرسان: یا کارشناسان
در برخى از زمينه هاى حسابرسى.
و را
واحد مورد رسیدگی در جهت انجام کارحسابرسی.
لات ا ل ل eS eee Sed
|
صفحه 10:
(aT از ۱ ای ا ow glam
ل ا ا ا ل لانن
ا ا ا ا |
مى 0
nity ese rey OO ار
* * لزوم صدور كزارش حسابرسى جداكانه براى اجزاى واحد مورد
رسیدگی.
* * الزامات قانونى وقراردادى
و
* * درصد مالكيت واحد مورد رسيدكى در اجزاى آن.
ال ا ا ل ل ل ال
صفحه 11:
تجدید نظر در قرارداد حسابرسی های بعدی
ee ere cere rors 0
ميم ارسي
ee) و
ا ا
eee وير مى شود؟
* وجوه شواهدی حاکی ا ل ا
برسی.
* تجدید نظر در شرایط قرارددیا گنجانیدن شرایط جدیدی در آن.
Reese SS ca ey enon Sees kors Serres
De Ree Seca Rent ا
۶ تغییر عمده در ماهیت يا حجم فعالیت واحد مورد رسیدگی.
* * الزامات قانونی یا قراردادی.
صفحه 12:
نکات مرتبط با تغیبر در نوع خدمت حسابرس
te teed) نا
ee ee Pe Bene nee ees re
Spero DRS eres rar Nl esa ce RS EES arc
حسابرس بايد درخواست مذكور را ارزيابى نمايد.
: حسابرس براى ارزيابى اين درخواست بايد فرايند تصميم كيرى زير را بكار كيرد
0000 ا een NE
را ارزیابی کند.
اا ا ا ا اا
Pere Peay cP ا
re ee oe acc yea ony Ree
BRP Orpen an rnp Wp RIP RE Reng
شرایط است.
ات
صفحه 13:
نكات مرتبط با تغيير در نوع خدمت حسابرس (هدف
دوم بخش ۲۱)
اده
* * اكر درخواست تغيير مبتنى بر موارد ١ و " باشدء درخواست
تغيير واجد دليل منطقى شناخته مىشود. كه در اين صورت
حسابرس قرارداد حسابرسی را بازنگری می کند. خدمت مورد توافق
جديد را انجام مى دهدء و كزارش مربوط را صادر مى كند.
۴۶ در این شرایط . به خدمت مورد توافق قبلی و روشهای
خسابرسی انجام شده برای اراقه خدمت قبلی اشاره ای نخواهد
ار
0220006 5
صفحه 14:
نكات مرتبط با تغيير در نوع خدمت حسابرس ١ (هدف
دوم بخش ۲۱)
raw
نادرستى » نقص يا رضايت Le ne Sc. aes eee noe oes
Ay WOES UN Coe Ney eee aU per) reg er) gy oad
* * درصورت نبود دليل منطقى براى تغيير نوع خدمت. حسابرس نبايدبا
ا رت
۶ اگر حسابرس با تغییر مورد درخواست صاحبکار موافقت نکند و از طرف دیگر
اجازه ادامه کار حسابرسی از وی سلب شود بايد از كار کناره گیری کند.
eS) eee aie رز(
RNP Pe gry ons es es RITA OC IPSC Ee
ارزيابى مى كند. —
صفحه 15:
نکات مرتبط با تغییر در نوع خدمت حسابرس
2
* اكر واحد بخش عمومى بخواهد دامنه رسيدكى را محدود كند(از جمله
تلاش نمايد حسابرسى را به خدمتى با سطح اطمينان يايينتر 200
. حسابرس ممکن است مجبور شود موضوع را مستقيما به مقامات
عالیرتبه حکومتی یا دستگاههای دولتی(مثل وزیریا مجلس) یا عموم
مردم گزارش کند.
استاندارد حسابرسي شماره 21
قرارداد حسابرسي
كليات
• اهداف قرارداد حسابرسي عبارت است از :
•• كاهش يا حذف هر گونه سوءتفاهم با صاحبكار.
•• مدرك و تاييدي براي انتخاب حسابرس.
•• مشخص شدن هدف و دامنه كار حسابرسي.
•• مشخص شدن مسئوليتهاي حسابرس نسبت به صاحبكار و
مسئوليتهاي صاحبكار نسبت به حسابرس.
•• تعيين شكل هر نوع گزارش حسابرسي كه ارائه خواهد شد.
كليات
• قرارداد حسابرسي مسئوليتهاي حسابرس در قبال اشخاص ثالث( استفاده
كنندگان صورتهاي مالي حسابرسي شده) را كاهش نمي دهد ،اما مي تواند
مسئوليتهاي حقوقي حسابرس در قبال صاحبكار را تحت تاثير قراردهد.
• قرارداد حسابرسي عنصري تاثيرگذار بر برنامه ريزي حسابرسي است ،زيرا
زمان بندي آزمونها و كل زمان حسابرسي را متاثر مي نمايد .براي مثال ،اگر
تاريخ ارائه گزارش حسابرسي مدت زماني كوتاه بعد از تاريخ ترازنامه باشد،
بخش عمده اي از كار حسابرسي بايد پيش از تاريخ ترازنامه انجام شود.
كليات
• هدف بخش 21استانداردهاي حسابرسي ،ارائه استانداردها و راهنماييهاي
الزم در موارد زير است:
•• توافق حسابرس با صاحبكار درباره شرايط انجام كار.
•• چگونگي برخورد حسابرس با درخواست صاحبكار درباره
تغيير خدمت حسابرس از حسابرسي به خدمتي با سطح اطمينان
پائين تر.
كليات
ضوابط ارائه شده در بخش 21در مورد خدمات مرتبط حسابرسي زير نيز
كاربرد دارد :
•• بررسي اجمالي صورتهاي مالي.
•• اجراي روشهاي توافقي رسيدگي به اطالعات مالي.
•• تنظيم اطالعات مالي .
نكات مرتبط با توافق حسابرس با صاحبكار درباره شرايط
انجام كار (هدف اول بخش )21
مقدمه
• حسابرس و صاحبكار بايد درباره شرايط كار حسابرسي توافق كنند.
• شرايط مورد توافق در قرارداد حسابرسي يا به شكل مناسب ديگري
ميشود.
مستند سازي
• در موارد زير تنظيم قرارداد جداگانه ضروري است :
•• چنانچه هدف و دامنه كار به موجب قوانين و مقررات مربوط مشخص
شده باشد .
•• خدماتي چون مشاوره مالياتي ،حسابداري و مديريت.
نكات اساسي قرارداد حسابرسي
• شكل و محتواي قرارداد حسابرسي ممكن است براي صاحبكاران مختلف،
متفاوت باشد ،اما هر قرارداد حسابرسي موارد زير را در برمي گيرد:
•• هدف از حسابرسي صورتهاي مالي.
•• مسئوليت مديريت در قبال صورتهاي مالي.
••دامنه رسيدگي (شامل اشاره به استانداردهاي حسابرسي و قوانين و مقررات
مربوط) .
•• شكل گزارش حسابرس و ساير مكاتبات.
•• تذكر اين واقعيت كه به دليل انجام رسيدگيها بر مبناي نمونه گيري و ساير
محدوديتهاي ذاتي حسابرسي ،و همچنين محدوديتهاي ذاتي هر سيستم
حسابداري و كنترل داخلي ،اين خطر اجتناب ناپذير همواره وجود دارد كه برخي
تحريفهاي با اهميت ،كشف نشده باقي بمانند.
• دسترسي نامحدود حسابرس به هر گونه سند ،مدرك ،وساير اطالعات مورد نياز
در ارتباط با كار حسابرسي .
نكات اساسي قرارداد حسابرسي
• عالوه بر موارد مذكورحسابرس نكات زير را در قرار داد حسابرسي
مي گنجاند:
•• ترتيباتي در مورد طرح كلي و نحوه اجراي حسابرسي.
•• الزام صاحبكار به ارائه تاييديه مكتوب مديران در باره صورتهاي
مالي در زمان خاتمه كار حسابرسي.
•• توصيف هر گونه گزارش ديگري كه توسط حسابرس ارائه خواهد
شد.
•• الزام صاحبكار به تاييد شرايط قرارداد ،از طريق امضاي يك نسخه
ميشود.
از قراردادحسابرسي كه به حسابرس بازگردانده
•• حق الزحمه و ترتيب ارسال و پرداخت صورتحسابها.
نكات اساسي قرارداد حسابرسي
• درموارد مقتضي ،نكات زير نيز مي تواند در قرارداد حسابرسي گنجانده شود :
•• چگونگي و ترتيب استفاده از خدمات ساير حسابرسان يا كارشناسان در
برخي از زمينه هاي حسابرسي.
•• چگونگي و ترتيب استفاده از خدمات حسابرسان داخلي و سايركاركنان
واحد مورد رسيدگي در جهت انجام كارحسابرسي.
•• چگونگي وترتيب هر گونه ارتباط با حسابرس قبلي در حسابرسي نخستين.
•• اشاره به هر گونه توافق ديگري كه بين حسابرس و صاحبكار به عمل آمده
است .
حسابرسي اجزاي واحد مورد رسيدگي
• در تصميم گيري نسبت به لزوم تنظيم قراردادهاي حسابرسي جداگانه
براي اجزاي واحد مورد رسيدگي ،حسابرس موارد زير را مورد توجه قرار
مي دهد :
•• مرجع انتخاب كننده حسابرس.
•• لزوم صدور گزارش حسابرسي جداگانه براي اجزاي واحد مورد
رسيدگي.
•• الزامات قانوني وقراردادي
•• كارهاي انجام شده توسط حسابرس ديگر.
•• درصد مالكيت واحد مورد رسيدگي در اجزاي آن.
•• درجه استقالل مديريت اجزاي واحد مورد رسيدگي.
تجديد نظر در قرارداد حسابرسي هاي بعدي
• تصميم گيري نسبت به ضرورت يا نبود ضرورت تجديدنظر در قراردادهاي حسابرسي
هاي بعدي ،با در نظر گرفتن شرايط و وضعيت موجود انجام ميشود.
• عواملي كه مي تواند تجديد نظر در مفاد قرارداد حسابرسي هاي بعدي را ايجاب
كند ،شامل موارد زير ميشود :
•• وجود شواهدي حاكي از برداشت نادرست صاحبكار از هدف و دامنه
حسابرسي.
•• تجديد نظر در شرايط قرارداديا گنجانيدن شرايط جديدي در آن.
•• تغيير مديريت ارشد يا هيئت مديره واحد مورد رسيدگي.
•• تغييرعمده در مالكيت واحد مورد رسيدگي.
•• تغيير عمده در ماهيت يا حجم فعاليت واحد مورد رسيدگي.
•• الزامات قانوني يا قراردادي.
نكات مرتبط با تغيير در نوع خدمت حسابرس
(هدف دوم بخش )21
• امكان دارد در مواردي پيش از تكميل حسابرسي از حسابرس درخواست شود
خدمت خود را به كاري با سطح اطمينان پايينتر تغيير دهد كه در اين صورت
حسابرس بايد درخواست مذكور را ارزيابي نمايد.
• حسابرس براي ارزيابي اين درخواست بايد فرايند تصميم گيري زير را بكار گيرد :
•• داليل درخواست صاحبكار و هر گونه آثار قراردادي يا قانوني ناشي از تغيير
را ارزيابي كند.
•• مشخص كند كه درخواست تغيير به علت :
-1تغيير در نياز به خدمات درخواستي،
-2برداشت نادرست واحد مورد رسيدگي از ماهيت حسابرسي،
-3محدوديت ايجاد شده در دامنه رسيدگي ،توسط مديريت يا ناشي از
شرايط است.
نكات مرتبط با تغيير در نوع خدمت حسابرس
(هدف دوم بخش )21
•• اگر درخواست تغيير مبتني بر موارد 1و 2باشد ،درخواست
ميشود ،كه در اين صورت
تغيير واجد دليل منطقي شناخته
حسابرس قرارداد حسابرسي را بازنگري مي كند ،خدمت مورد توافق
جديد را انجام مي دهد ،و گزارش مربوط را صادر مي كند.
•• در اين شرايط ،به خدمت مورد توافق قبلي و روشهاي
حسابرسي انجام شده براي ارائه خدمت قبلي اشاره اي نخواهد
شد(به استثناي روشهايي كه در اجراي روشهاي توافقي رسيدگي به
اطالعات مالي انجام ميشود).
نكات مرتبط با تغيير در نوع خدمت حسابرس
(هدف دوم بخش )21
•• درخواست تغيير بر مبناي مورد ، 3يعني به دليل نادرستي ،نقص يا رضايت
بخش نبودن اطالعات دليل منطقي براي تغيير نوع خدمت قلمداد نمي شود.
•• درصورت نبود دليل منطقي براي تغيير نوع خدمت ،حسابرس نبايدبا
درخواست صاحبكار موافقت كند.
•• اگر حسابرس با تغيير مورد درخواست صاحبكار موافقت نكند و از طرف ديگر
اجازه ادامه كار حسابرسي از وي سلب شود ،بايد از كار كناره گيري كند.
•• حسابرس در موارد كناره گيري از كار،لزوم گزارش داليل كناره گيري خود را
به افراد ديگري از قبيل هيئت مديره يا صاحبان سهام بر پايه قرارداد يا الزامات ديگر
ارزيابي مي كند.
نكات مرتبط با تغيير در نوع خدمت حسابرس
(هدف دوم بخش )21
• اگر واحد بخش عمومي بخواهد دامنه رسيدگي را محدود كند(از جمله
تالش نمايد حسابرسي را به خدمتي با سطح اطمينان پايينتر تغيير دهد)
،حسابرس ممكن است مجبور شود موضوع را مستقيمًا به مقامات
عاليرتبه حكومتي يا دستگاههاي دولتي(مثل وزيريا مجلس) يا عموم
مردم گزارش كند.