استراتژی های نوین آموزش پزشکی
اسلاید 1: Problem based learning دکتر محمد شریعتی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
اسلاید 2: استراتژی های نوین آموزش پزشکیshariati@tums.ac.ir22هاردن و همکاران شش استراتژی آموزشیSPICES را به شرح زیر ارائه کردند Student-centered - Teacher-centeredProblem-based - Subject-basedIntegrated - Discipline-basedCommunity-based - Hospital-basedElective - Standard programSystematic - Opportunistic. 7:13:53 PM
اسلاید 3: طیف استراتژی یادگیری حول حل مسئله این استراتژی شامل طیف وسیعی از روشهای آموزشی است که یادگیری را حول یک مسئله پیش می بردshariati@tums.ac.ir3Theoretical learningدر این روش استاد محتوای نظری را در مورد یک بیماری یا مشکل ارائه می دهدProblem oriented learning (practical content)محتوایی ارائه می شود بصورت سخنرانی که بعدها برای حل یک مسئله کاربرد خواهد داشت مسئله ای در درس مطرح نمی شودProblem solving learning (problem relevant content)همچنان استاد محور است ، استاد مسئله یا کیسی را مطرح می کند و سپس محتوای مرتبط با کیس را ارائه می دهد و بعد از آن پاسخ را ارائه می کندProblem focused learning (objective relevant content)استاد محتوای مرتبط با اهداف آموزشی را ارائه می کند بعد برای جمع بندی و تمرکز روی مسائل کاربردی و اصلی یک کیس مطرح و با استفاده از محتوای ارائه شده جواب را احصاء می کند7:13:53 PM
اسلاید 4: طیف استراتژی یادگیری حول حل مسئله2shariati@tums.ac.ir4Problem initiated learning (objective relevant content)همچنان استاد محور بوده، استاد کیس را مطرح ولی برخلاف Problem solving محتوای مرتبط با اهداف آموزشی ارائه آنگاه پاسخ ارائه می گرددProblem centered learning (objective & problem relevant content) تلفیق Problem solving learning و Problem initiated learning بوده و همچنان استاد محور است7:13:53 PM
اسلاید 5: طیف استراتژی یادگیری حول حل مسئله3shariati@tums.ac.ir5Problem centered discovery learning (objective & problem relevant content, student center)مانند قبلی است با این تفاوت که دانشجو بدنبال محتوا و پاسخ می رودProblem based learning (objective & problem relevant content, student centered & integrated) مانند قبلی است اما محتوای مرتبط با علوم پایه و اجتماعی و . . . ادغام می شود مسئله زایا استtask based learning (the problem is the real world)مسئله یک وظیفه در جامعه واقعی است پس روش جامعه نگر است7:13:53 PM
اسلاید 6: 7:13:53 PMshariati@tums.ac.ir6طیف استراتژی یادگیری حول حل مسئلهTheoretical learningProblem oriented learning (practical content)Problem solving learning (problem relevant content)Problem focused learning (objective relevant content)Problem initiated learning (objective relevant content)Problem centered learning (objective & problem relevant content) Problem centered discovery learning (objective & problem relevant content, student center)Problem based learning (objective & problem relevant content, student centered & integrated)task based learning (the problem is the real world)
اسلاید 7: 7Problem based learningتعریف:PBL یک روش یاددهی یادگیری دانشجو محور استاستفاده از مسائل و کیس های آموزشی دقیق به عنوان محور آموزشدر این روش تعیین نیازهای یادگیری، جستجوی دانش، یادگیری ادغام یافته ها با عنایت به دانسته های قبلی، توسط دانشجویان انجام می شوداین روش منجر به یادگیری مهارتهای مختلف از جمله مهارت حل مسئله و مهارت قضاوت و استدلال بالینی می شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 8: Problem based learning(PBL)shariati@tums.ac.ir8یادگیری مبتنی بر حل مسئله به عنوان یک متد از استراتژی یادگیری حول یک مسئله در نظر گرفته می شود در این روش یک مسئله محوری زایا به دانشجویان ارائه می شود که حل آن نیازمند بررسی و طرح حجم وسیعی از محتوای آموزشی حول آن باشداین مسئله و حواشی آن آنقدر بزرگ و قابل توجه است که می تواند یک بلوک آموزشی حول آن شکل بگیرددر این روش ادغام افقی و عمودی شکل گرفته، شبکه دانش دانشجو را با برقراری ارتباطات مختلف ایجاد می کنداین روش حداقل سه استراتژی از 6 استراتژی SPICES هاردن را پوشش می دهد7:13:53 PM
اسلاید 9: 9Problem based learning تاریخچه:حدود 30 سال قبل در دانشگاه McMaster کانادا شکل گرفته و در دانشگاه ماستریخت روش هفت مرحله ای آن توسعه یافته و به اوج خود رسید، در مک مستر دانشجویان مسئول یادگیری خود می باشنداما سوابق آموزش به روشهای مشابه از سال های قبل وجود داشته استدر سال 2000 تحقیقات نشان داد که تفاوت زیادی روی یادگیری مبتنی بر مسئله و روش های سنتی وجود داردPBL یک روش یادگیری فعال استامروزه به عنوان یکی از پایه های اصلاح آموزش پزشکی مطرح استshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 10: 10Problem based learningعلل بروز و ظهور:نارسایی های کوریکولوم های موجود در تأمین نیاز های پزشکان حال و آیندهتقسیم غیر واقعی کوریکولوم به علوم پایه و علوم بالینیصرف وقت زیاد دانشجویان پزشکی برای طی دوره علوم پایه که اگر فراموش هم نشود، عملاٌ توان کاربرد آن را در طبابت فرا نگرفته اندتوجه به مباحث یادگیری بزگسالان و یادگیری های خود محور:اهمیت relevancy در آموزش بزرگسالانتوجه به دانش قبلیتمایل به یادگیری خود محور در بزرگسالیادگیری حول مسئلهبکارگیری موارد یادگرفته شده و دریافت بازخوردتأکید به احترام در فرآیند یادگیریshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 11: 11Problem based learningاهداف PBL:ایجاد یادگیری عمیق تر محتوای علوم پایه و علوم بالینی در یک contextیادگیری مهارتهای:استدلال علمی، کار تیمی، حل مسئله، تفکر نقادانهیادگیری مادام العمررهبریتوجه به اهمیت کار تیمی، مهارتهای ارتباطی و اجتماعیshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 12: 12Problem based learningویژگی های PBL:یادگیری دانشجو محوردر گروه کوچک انجام می شودنقش استاد تسهیل کننده استمسائل و کیس ها، ابزار یادگیری دانش بوده و مهارتها را نیز ارتقاء می دهدیادگیری دائمی تر بوده و افراد دانش را ادغام یافته آموخته لذا کاربرد دانش تسهیل می گردددانشجو بیشتر از کتاب استفاده می کندیادگیری مستقل را ارتقاء می دهدمشروط به آنکه حین آموزش به دانشجو فیدبک مناسب داده شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 13: دکتر محمد شریعتی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانStudent-centeredness in Problem based learning
اسلاید 14: Student-centeredness in Problem based learningshariati@tums.ac.ir14در متد PBLدانشجو محوری جزء اساسی آن استلیکن در این روش دانشجویان می توانند به درجات مختلف درگیر مسئله شوند روش / اجزاProblem Objectives Method Material Answer Problem solving demonstration T T T T T Problem solving exerciseT T T T S Structured inquiryT T T S S Semi structured inquiry T T S S S Open inquiry (PBL)T S S S S Project learning (task based learning )S S S S S 7:13:53 PM
اسلاید 15: 15PBL is a learner-centered educational method.در این روش دانشجویان مسئولیت یادگیری خود را به عهده می گیرند و وابستگی آنها به استاد کم استاین روش باعث تربیت افرادی می شود که می توانند تا آخر عمر یادگیری مستقل را ادامه بدهندمسئولیت مدرس در این روش تهیه متریال آموزشی و راهنمایی دانشجویان است shariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 16: 16Student-centeredness in Problem based learningباید موضوع و مسئله طرح شده آنقدر مهم و قابل توجه باشد که دانشجو تشویق بشود از اطلاعات قبلی خودش و تحقیق برای حل مشکل استفاده کند با این روش او می تواند مشکلات آتی را هم حل کنداین روش منجر به بهبود مهارت حل مسئله و مهارت تفکر انتقادی می شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 17: دکتر محمد شریعتی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانintegration in Problem based learning
اسلاید 18: 18integration in Problem based learningروش PBLبدون ادغام قابل تصور نیستادغام در سطح اهداف :PBL می تواند دستیابی به اهداف شناختی، روانی-حرکتی و نگرشی را مقدور سازدادغام در حوزه های مختلف طب بالینی:داخلی، جراحی، ژنیکولوژی و . . .ادغام جنبه های مختلف سلامتی:جنبه های روانی، اجتماعی و معنویادغام عمودی و افقی در آموزشدر بین علوم پایه و بین علوم بالینی با خودشان و با یگدیگرادغام جنبه های اخلاقی، قانونی، اقتصادی و . . . که به عنوان یک تم در آموزش ادغام می شوند shariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 19: 19integration in Problem based learningبدین ترتیب کیس ها و مسائل باید آنقدر زایا و گسترده بوده و بخوبی طراحی شده باشند که بتوانند حوزه های مورد نظر را بصورت ادغام یافته پوشش دهنداین بدین معناست که هر موضوع نمی تواند یک problemباشد بلکه هر مسئله باید بتواند تعداد زیادی از موضوعات و اهداف آموزشی را پوشش دهدshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 20: دکتر محمد شریعتی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانSteps and Process of Problem based learning
اسلاید 21: 21Steps and Process of Problem based learningshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 22: 22Case presentationکیس می تواند متن، فیلم، بیمار واقعی وداده های آزمایشگاهی باشدباید تقریبا واقعی باشد، خیلی پیچیده نباشد، اطلاعات قدم به قدم حسب نیاز ارائه می شود، برخی داده ها پس از طی مراحل بعدی ارائه می شود داده ها حسب نیاز و درخواست دانشجو ارائه می شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 23: 23Identifying key informationاستخراج اطلاعات کلیدی از کیس یا مسئلهتهیه لیست مشکلات و ابهامات که با اهمیت بوده و باید روی آنها کار کردتقریبا مشابه نحوه مواجهه پزشک با بیمار واقعیshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 24: 24Generating and ranking hypothesesبا روش بارش افکار و براساس مشکلات و مسائل موجود در کیس، فرضیه های مختلف مطرح می شودآنگاه فرضیه ها اولویت بندی می شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 25: 25Generate an enquiry strategyتعیین می شود که برای انتخاب درستترین فرضیه چه اطلاعات اضافی نیاز استاین اطلاعات چگونه و از کجا بدست خواهد آمداطلاعات تکمیلی در مورد کیساطلاعات مورد نیاز در زمینه موضوع درسبا دریافت اطلاعات تکمیلی کیس ممکن است فرضیات بازنگری و اولویت بندی آنها تغییر کنداین فرآیند با حداقل مداخله راهنما انجام می شود shariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 26: 265- Defining learning objectives:در این مرحله هدف های یادگیری بر اساس فرضیه های ارائه و اولویت بندی شده مشخص می شود (اهداف اصلی یادگیری باید از پیش توسط طراح کیس مشخص شده باشد اما باید دانشجویان به آن برسند)دانشجو ها چه چیزی را می دانند؟چه چیزی را نمی دانند؟برای حل این مسئله چه دانشی را نیاز دارند؟و وظایف دانشجویان تعیین می شود مثلا اهداف اصلی را همه باید بخوانند و اهداف فرعی را بین دانشجویان تقسیم می کنیم که دنبال آن رفته بخوانند و یاد بگیرندزمان لازم را باید برای اینکار(1تا 2 و . . .روز) وقت دادshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 27: 276- Reporting backدر فاصله بین جلسه دانشجویان گزارش خود را تهیه و در جلسه گزارش ارائه می کنند و رفع اشکال می شوددانشجویان می توانند گزارش خود را بصورت: بحث گروهی ارائه دهندعکس و اسلاید ارائه دهندو یا سخنرانیراهنما در این مرحله ابهامات احتمالی دانشجویان را رفع کرده و سوالات و اشکالات آنها را پاسخ می دهدshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 28: 287- Integrating new knowledge:برقراری ارتباط بین مطالب خوانده شده توسط دانشجویان با کیس طرح شدههمچنین مسائل سلامت عمومی، اقتصاد -اجتماعی، اخلاق پزشکی و . . . بطور ادغام یافته در کنار مسائل یادگیری بالینی مطرح می شودبدین ترتیب هر کیس در 3 جلسه مطرح با یک همپوشانی که به ازای هر کیس دو فاصله بین جلسات داشته و در فواصل جلسات دانشجو یان وظایف تعیین شده را انجام می دهندمی توان بین جلسات هم بر عملکرد دانشجویان و مطالعه آنان نظارت داشت shariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 29: دکتر محمد شریعتی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانProblem Solving Vs. Problem based learning
اسلاید 30: 30Problem Solving استراتژی آموزشی discipline based استبکارگیری دانش قبلی با استفاده مهارت و مبانی استدلال تشخیصی و درمانی که قبلا آموزش داده شده اندانتقال دانش جدید انجام نمی شود بلکه کسب تجربه انجام می شودبصورت سخنرانی و استاد محور استدر کل اول دانش ارائه شده بوده بعد کیس مطرح می شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 31: 31Problem based learningاستراتژی آموزشی integrated based و دانشجو محور استهدف کسب دانش جدید، انتقال و آموزش مهارتهای مورد نیاز برای استدلال و حل مسئله استاول مسئله به عنوان محرک یادگیری (با تبدیل نیاز آموزشی به تقاضا و درخواست) مطرح می شود و هدف گذاری آموزشی انجام و دانشجو به سراغ محتوا رفته و دانش برآن اساس کسب می شودshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 32: دکتر محمد شریعتی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهرانCase Design in Problem based learning
اسلاید 33: 33Case Design in Problem based learningکیس ها نیروهای محرکی هستند که منجر به انجام یادگیری دانشجو محور می شوندکیس های علوم پایه بیشتر حول فنومنی هست که منجر به یک بیماری شدهکیس های بالینی بیشتر به شناخت تشخیص و درمان بیماری توجه داردshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 34: 34Case Design in Problem based learningاصول طراحی کیس PBL : اصل اول:توجه به Prior Knowledge ، همخوانی محتوایی که کیس منتقل خواهد کرد با دانش پیشین دانشجواصل دوم: Elaboration کیس باید به گونه ای طراحی شود که سرنخ هایی که می دهیم منجر به بحث، پرسش و پاسخ شده تا مفاهیم در شبکه معنایی دانشجو جای خود را پیدا کنداصل سوم:relevant context، باید کیس در زمینه واقعی عملکرد آینده دانشجو مطرح شود یا حداقل به آن نزدیک باشدshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
اسلاید 35: 35Case Design in Problem based learningاصل چهارم: Integration of knowledge ادغام علوم پایه و بالینی به یادگیری هردو کمک می کند اصل پنجم: Self directed learning کیس به گونه ای طرح شود که دانشجو را وادار به مطالعه و بررسی کند و سوال کاملا باز باشداصل ششم: کیس به گونه ای باشد که دانشجو را علاقمند کرده و هیجان لازم را در او ایجاد کنداصل هفتم: faculty objectiveshariati@tums.ac.ir7:13:53 PM
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.