اصول آموزش موثر
اسلاید 1: اصول آموزش موثرتدويندكتر محمد رضا كريمي – كارشناس آموزش سلامتزمستان 86
اسلاید 2: 1- عوامل مؤثر در موفقيت يك دورة آموزشي را در سه دسته قبل، و حين، بعد از آموزش طبقهبندي و نام ببرند.2- شرايط فيزيكي مناسب براي يك دورة آموزشي را نام ببرند.3- حيطههاي مختلف يادگيري راشرح دهند.4- روش مناسب آموزش هريك از حيطهها را نام ببرند.5- انواع رويكردهاي آموزشي را نام برده و معايب و مزاياي هر كدام را ذكر كنند.پس از پايان اين جلسه انتظار ميرود شركت كنندگان بتوانند:
اسلاید 3: عوامل موثر در موفقيت یک جلسه آموزشي1- تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی2- محتوای آموزش3- رویکرد آموزشی و انتخاب شیوه مناسب آموزشی
اسلاید 4: عوامل موثر در موفقيت يك دورة آموزشي 1- تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشیقبل از شروع آموزش-ايجاد انگيزه براي يادگيري- برقراري رابطه عاطفي-رعايت احترام- انتخاب محل مناسب
اسلاید 5: عوامل موثر در موفقيت يك دورة آموزشي 1- تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشیدر حين آموزشاستفاده از روشهاي فعال ياددهي رعايت سازمان يافته بودن مطلب رعايت وضوح مطلبانتخاب محل مناسباستفاده از تجارب قبلي يادگيرندگان آموزش مطالب كاربرديتوجه به تفاوتهاي فردي
اسلاید 6: عوامل موثر در موفقيت يك دورة آموزشي 1- تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشیبعد از آموزش- ارزشيابي- ارائه بازخورد
اسلاید 7: عوامل موثر در موفقيت يك دورة آموزشي2- محتوای دوره آموزشیهدف اصلي يك دوره آموزشي ايجاد توانائي براي انجام مجموعه اي از كارهاست و اين توانئي صرفا با آگاهي كسب نمي شود.محتواي يك دوره آموزشي بايد حداقل شامل سه مجموعه باشد: انتقال دانش يا اطلاعات و آگاهي انتقال مهارت در انجام تغيير رفتار مورد نظرايجاد نگرش صحيح در يادگيرنده نسبت به لزوم انجام مهارت كسب شده و تغيير رفتار لازم.
اسلاید 8: عوامل موثر در موفقيت يك دورة آموزشي2- محتوای دوره آموزشیدر طراحي يك دورة آموزشي بايد ديد كه شركت كنندگان:1- به چه دانشي نياز دارند.2- كدام كارهاي عملي را انجام خواهند داد.3- بايد چه نگرش و طرز برخوردي كسب كنند.
اسلاید 9: 1- انتقال دانش ، اطلاعات و آگاهيانتقال آگاهي به تنهائي موجب تغيير رفتار نمي شود.اطلاعات منتقل شده پس زمينه اصلي آموزش خصوصا در زمان مواجه با يك مسئله خاص است.اطلاعات موجود در هر زمينه بهداشتي بسيار وسيع و گسترده است مي بايست از اين دانستني ها بسته به مورد انتخاب و استفاده كرد.در انتخاب دانستني هاي كه لازم است منتقل شود بايد به اين سوال پاسخ داد كه ”يادگيرنده اگر اين مطلب را نداند كدام وظيفه را در قبال تغيير رفتار مورد نظر درست انجام نخواهد داد؟“.براي حل مشكل محدوديت حجم دانستني هاي قابل انتقال در هر جلسه آموزشي مي توان علاقه مندان را در يادگيري مطالب بيشتر راهنمائي كرد(از طريق معرفي كتاب،جزوه،نشريه و...)
اسلاید 10: روشهاي انتقال دانستني ها (دانش،اطلاعات و آگاهي)سخنرانيبحث هاي گروهيخودآموزي از طريق رسانه هاي چاپي (جزوه، كتاب، نشريه، داستان، نمايش نامه و ...) نمودارها، فلو چارت، پوستر، نوارهاي شنيداري نوارهاي ويدئو گزارش مورد(CASE REPORT)
اسلاید 11: در آموزش دانستني ها مهمترين نكته آنست كه اطمينان پيدا كنيم كه فرد ياد گرفته است.يادگيري به معناي به يادآوردن مطلب در مواقع لازم توسط فرد يادگيرنده است.
اسلاید 12: راهکارهای بالابردن ماندگاری اطلاعات در حافظه یادگیرندهسازمان دادن به آموزشسادگی بیانانتخاب محتوای ضروری و مناسبپرسيدن مكرر سوالات در حين تدريس هر جلسهتشويق يادگيرنده به كار دو به دو و پرسش و پاسخ از يكديگربرگزاری امتحان هاي كوتاه و پاسخ دادن بلافاصله در كلاسيادآوري اطلاعات در جريان انجام يك مهارت عملي
اسلاید 13: 2- انتقال مهارتيادگيري زماني كامل است كه فرد در زمان مود نياز دانش خود را به ياد آورد و در عمل هم بتواند آنرا پياده كند.مهارت ميزان توانائي انجام يك كار به طرز صحيح است.مهارت ذاتي نيست بله بايد آنرا آموخت و پرورش داد.براي ارزيابي ميزان موفقيت در آموزش مهارت بايد يادگيرنده را در موقعيت ساختگي يا واقعي كه بتواند مراحل انجام كار را نشان دهد قرار داد.
اسلاید 14: روشهاي آموزش و انتقال مهارتنمايش عملي ايفاي نقش نوارهاي شنيداري نوارهاي تصويري روش حل مسئلهروشهاي توضيحي
اسلاید 15: 3- آموزش و يا انتقال نگرشنگرش را نمي توان تدريس كرد.مقدمات تغییر نگرش به ترتیب عبارتند از:رعايت نكات اساسي درطرز برخورد با ديگران و موقعيتها گفتن نگرش مطلوب مربی مقدمهفراهم کردن شرایطی که یادگیرنده نگرش های خود را بشناسند(به طریق بحث و ایفای نقش)نزدیک کردن نگرش افراد به برايند ديدگاههاي گروهارائه يك الگو از نگرش صحيح، افراد را به تغيير نگرش ترغيب مي كند.روش ارزيابي نگرش افراد يادگيرنده قرار دادن او در يك موقعيت ساختگي و يا واقعي و مشاهده گرایش و روش برخورد او با آن امر است.
اسلاید 16: روشهاي آموزش و انتقال نگرشبازديد از فيلد گردشهاي علمي ايفاي نقش مطالعات موردي نوارهاي شنيداري و تصويري بحثهاي گروهيروشهاي توضيحي
اسلاید 17: عوامل موثر در موفقيت يك دورة آموزشي3- رویکرد آموزشی رويكرد آموزشي تعليمي(از بالا به پائين) رويكرد آموزشي مشاركتي
اسلاید 18: 1- رويكرد آموزشي تعليميبه اين رويكرد رويكرد از بالا به پائين، رويكرد ذخيره اي و رويكرد محتوي محور هم مي گويند.در اين رويكرد مربي سعي مي كند فاصله آنچه يادگيرندگان مي دانند و آنچه بايد بدانند را كم كند با اين پيش فرض كه يادگيرندگان نقص يا كمبود اطلاعات دارند.
اسلاید 19: مزاياي رويكرد تعليمي آسان و سريع استتربيت مربي مسلط بر این رويكرد مشکل نیست.امكانات كمتري مي خواهددر مدت کوتاهی می توان اطلاعات زیادی را منتقل کرد.تعداد نفرات بیشتری را می توان در جلسه تحت پوشش قرار داد.
اسلاید 20: معايب رويكرد تعليميدر اين رويكرد فرض براين است كه يادگيرندگان نقص يا كمبود اطلاعات دارند در صورتي كه ممكن است چنين نباشد. اين رويكرد همواره به تغيير رفتار نمي انجامد. اين رويكرد بيشتر براي انتقال آگاهي و دانستني ها مناسب است كه اينها هم براي عملي شدن يك رفتار كافي نيستند.
اسلاید 21: 2- رويكرد مشاركتيدر اين رويكرد جايگاه محوري از آن يادگيرنده است.در اين رويكرد مشكل يادگيرنده نه نقص اطلاعات بلكه كمبود توانائي حل مسئله است.در اين رويكرد نقش مربي به عنوان يك تسهيل كننده است و او نيز خود همه چيز را نمي داند و فقط راهنماست.در اين رويكرد مربي به دانش و تجارب گذشته يادگيرندگان نياز دارد و آموزش را برآنها استوار مي كند.در اين رويكرد از روشهاي مختلف آموزشي استفاده مي شود لذا ميزان يادگيري افزايش مي يابد.در اين روش مربي جايگاهي برابر با يادگيرند گان دارد.
اسلاید 22: مزاياي رويكرد مشاركتي افزايش ميزان يادگيري در اين روش به دليل استفاده از روشهاي مختلف آموزشي خصوصا روشهای یاددهی فعالبرجا گذاشتن اثر تجمعي به دليل بالاتر بردن توانائي حل مسئله يادگيرندگاناين رويكرد از محدوده كلاس فراتر رفته و به زندگي مردم نزديكتر مي شود.در این رویکرد آموزش با تجارب قبلی ارتباط داده می شود.در این رویکرد اطلاعات میان اعضاء کلاس تبادل می شود.در این رویکرد برای انتخاب محتوای آموزشی بر نیاز شرکت کنندگان تکیه می شود.روشهای استفاده شده در ین رویکرد امکان تغییر رفتار و نگرش را فراهم می کند.
اسلاید 23: معايب رويكرد مشاركتياجراي اين رويكرد نياز به مربي با تجربه و آشنا به اين روش دارداجراي اين رويكرد به زمان بيشتري نياز دارداجراي اين رويكرد به امكانات بيشتري نياز دارد.
اسلاید 24: شرايط محيط برگزاري جلسه آموزشيآرام و بي سروصدا باشد.درجه حرارت مناسب داشته باشد.تهويه مناسب داشته باشد.نور كافي داشته باشد.فضاي اتاق يا سالن متناسب با تعداد نفرات باشد.در صورتي كه از روش مشاركتي استفاده مي كنيم صندلي ها قابل حركت باشند.
اسلاید 25: اهميت انجام ارزشيابي يك جلسه آموزشيهيچ آموزشي بدون ارزشيابي كامل نيستارزشيابي آموزگار را از تغيير رفتار صحيح آموزش گيرنده مطمئن مي كند.ارزشيابي آموزش گيرنده را به فراگيري مطالب بيشتر تشويق مي كند.ارزشيابي اشكالات برنامه را به مربي نشان ميدهد و به اصلاح روش آموزشي او كمك مي كند.
اسلاید 26: روشهاي اداره جلسه1- مشاركتي2- تعليمي هرچه روش اداره جلسه به روشهاي مشاركتي نزديكتر باشد و نيز هرچه تعداد حواس درگيريادگيرندگان در جريان آموزش بيشتر باشد يادگيري موثرتر است. قبل از شروع هر مرحله از آموزش مي بايست با شاگردان صحبت كرد و از يادگيري آنها اطمينان حاصل كرد.
اسلاید 27: نقش حواس مختلف در يادگيريگوش كردن 20 %گوش كردن و ديدن 50 %گوش كردن و ديدن و صحبت كردن 75 %گوش كردن و ديدن و صحبت كردن و انجام دادن 100%
اسلاید 28: اهميت رعايت تفاوتهاي فرديوجود تفاوتهاي فردي موجب غير يكنواخت بودن سرعت يادگيري افراد يك گروه مي شود.لذا بايد اداره كارگاه و سرعت ارائه مطالب بر اساس توانائي اكثريت گروه باشد.اطلاعات با حجم زياد سرعت اداره دوره را كندتر و تحمل آن را مشكل تر مي كند.
اسلاید 29: براي مقابله با تفاوتهاي فردي موجود در يادگيرندگان بايد از روشهاي آموزشي و وسائل كمك آموزشي متنوع استفاده كرد.وقت كافي براي خودآموزي بايد اختصاص داد (از طريق بحث،تفكر و گفتگوي بين شاگردان). به كارگروهي و عملي بيشتر پرداختدر صورت لزوم به شكل انفرادي با فرد خاص صحبت كرد.
اسلاید 30: اصول آموزش بزرگسالانگردآوري ، ترجمه و تدويندكتر محمد رضا كريمي – كارشناس آموزش سلامتبا همكاريدكتر پونه سروروان – كارشناس آموزش سلامتزير نظردكتر محمد حسين شريفي – كارشناس مسئول واحد ارتباطات و آموزش سلامتزمستان 86
اسلاید 31: پس از پايان اين جلسه انتظار ميرود شركت كنندگان بتوانند: اصول يادگيري در خردسالان را نام ببرند.اصول يادگيري در بزرگسالان را نام ببرند.راههائي را براي يادگيري بهتر بزرگسالان ذكر كنند.موانع يادگيري را نام ببرند.اصول سازماندهي فكري جهت آموزش بزرگسالان را نام ببرند.
اسلاید 32: ما امروزه چگونه ياد مي گيريم؟انسانها هر روزه و بطور فعال در حال افزايش دانش خود هستند.دانش و اطلاعات بصورت غير فعال كسب نمي شود.دانسته هاي قبلي زمينه ساز دانش جديد هستند.دانسته هاي امروز زمينه ساز دانش فردا است.
اسلاید 33: ياد گيري از طريق نظاره كردن بر امر آموزش صورت نمي گيرد.ياد گيرنده صرفا با نشستن در كلاس درس شما و گوش كردن به تعاليم شما و حفظ كردن و پاسخ دهي به سئوالت شما چيز زيادي ياد نمي گيرد.ياد گيرنده بايد در مورد آنچه آموخته است :بحث كند مطلب بنويسد آنها را با تجارب گذشته خود پيوند دهد در زندگي روزمره خود بكار ببندند. آنها بايد آنچه را يادگرفته اند جزئي از وجودشان كنند.
اسلاید 34: اصول يادگيرياصول يادگيري در خردسالان بيشتر به موضوع توجه دارند به آينده نظر دارند غالبا جهت تغيير جهت و جهت گيري نسبت به يك موضوع به بزرگسالان وابسته اند. پذيرش بيشتري نسبت به تغييرات مورد نظر در آموزش داده شده دارند. اغلب براي آينده نا معلوم تربيت مي شوند اغلب به ديگران خصوصا بزرگسالان و گروه همسالانشان براي تغيير رفتار وابسته اند.
اسلاید 35: اصول كليدي در يادگيري بزرگسالاناصول يادگيري در بزرگسالان زماني به یادگیری رو می آورند که به آن مطلب برای حل مسئله خود احساس نیاز کنند. به شدت اعتقاد دارند كه بايد در تغيير رفتار خودمختار و غير وابسته به ديگران باشند. به تجارب قبلي خود بسيار اهميت ميدهند حتي اگر تجارب مضري بوده باشد در مراحل خاصي از زندگي كه خواستار نتايج معين تغيير رفتار هستند آماده يادگيري هستند. به نتایج نهائی امر توجه دارند و بر مشکلی که باید با آن آموزش حل و فصل شود تمرکز می کنند. غالبا به اطلاعات جدید منتقل شده به آنها مشکوک هستند.در جستجوی ربط موضوعات با مسائل دیگر هستند.
اسلاید 36: براي اينكه فرد بزرگسال بهتر ياد بگيرد باید از آنها خواست که:اطلاعاتي را كه آموخته است به زبان خود بازگو كند.مثالهائي در اين خصوص بيان كند.در شرايط مختلف و مدلهاي مختلف اين آموخته ها را تشخيص دهد.ارتباط بين مطالب جديد را با ديگر واقعيتها و ايده ها دريابد.برخي از پي آمدهاي تغيير رفتار جديد را پيش بيني كند.مخالفتهاي خود را با اطلاعات جديد بيان كند.
اسلاید 37: براي اينكه فرد بزرگسال بهتر ياد بگيرد باید :به او احترام بگذاريد.در او احساس امنيت ایجاد کنید.آنچه مي آموزد كاربرد داشته باشد.آنچه مي آموزد با تجارب قبلي او ربط داشته باشد.
اسلاید 38: موانع يادگيرياعتماد به نفس پائينعدم تمايل به مساعدت شما در آن موضوع خاصاطمينان نداشتن به خود در موفقيت در تغيير رفتارانگيزه كم ونامشخصبي توجهي و يا عدم مشاركت در حين آموزش روشهاي بدست آوردن اطلاعات بيشتر در رتبطه با موضوع از طرق غير علمي اضطراب و احساس نا امنيدانش ناكافي فرد در رابطه با موضوعنگراني هاي شخصي ، مالي ، اجتماعيعدم وجود شرايط فيزيكي ، رواني ، يا سلامتي مناسب جهت يادگيري
اسلاید 39: اصول يادگيري در بالغين بر فعاليتهائي كه در برنامه ريزي و اداره جلسه و ارزشيابي فعاليتهاي آموزشي بالغين استفاده مي شوند تاكيد دارد.
اسلاید 40: 1- بزرگسالان بايد بخواهند تا ياد بگيرندبزرگسالان براي اين نكته كه در فعاليتهاي يادگيري حضور داشته باشند و مشاركت كنند كاملا آزادندبرخي برنامه هاي آموزشي به مشاركت فعال يادگيرنده نياز داردموثر بودن فرآيند يادگيري و دستيابي به هدف نهائي آن(تغيير رفتار) به انگيزه شخصي ارتباط داردبراي اينكه افراد در فعاليتهاي يادگيري مشاركت كنند بايد در آنها احساس نياز كرد
اسلاید 41: 2- بزرگسالان باانجام دادن ياد مي گيرند بزرگسالان با مشاركت مستقيم در روند يادگيري بهترين ياذگيري را دارند آموزش بزرگسالان را از نقطه آغاز برنامه ريزي كنيدسپس از هر فرصتي براي راغب كردن آنها به امريادگيري استفاده كنيد.
اسلاید 42: 3- بر روي مسائل واقع بينانه تمركز كنيدبه بزرگسالان بايد دانش و مهارتي را كه بلافاصله امكان بكار گيري آن وجود دارد آموزش داده شودبزرگسالان زمان كافي و صبر و شكيبائي لازم را براي يادگيري اطلاعات غير مرتبط ندارنداز روشهائي استفاده كنيد كه بر پايه استنتاج استاز روشهاي عيني تدريس استفاده كنيد مثل:مطالعه موردي، ، ،ايفاي نقش، Demonestration ،براي بزرگسال مسئله اصلي را مشخص و توصيف كنيدراه حلهاي جايگزين رفتار غير بهداشتي را پيشنهاد كنيدنتيجه گيري فرد از مجموع مفاهيم منتقل شده انجام خواهد شد
اسلاید 43: راهكارهاي استنتاجي نسبت به راهكارهاي قياسي براي بزرگسالان موثرتر استبراي راهنمائي بزرگسالان جهت حل مشكل مثالهاي بسياري بزنيد . مثالهائي كه هم دانش و مهارت آنها را افزايش دهند و هم تغيير نگرش در آنها ايجاد كنداطلاعاتي كه از راههاي استنتاجي بدست آيد ماندگارتر هم هستند
اسلاید 44: 4- تجربيات گذشته روند يادگيري را تحت تاثير قرار ميدهدتجربيات چه مثبت چه منفي روند يادگيري را تحت تاثير قرار مي دهدتجربيات يك جمع بزرگسال درخصوص يك موضوع معين مي تواند بسيار متنوع باشدتجربيات يك صفت و شاخص تجمعي هستندتجربيات گذشته يادگيرنده در خصوص يك موضوع بايد مرتب و منظم شوداضافه كردن يك دانش جديد يا يك مهارت، وابسته به حوادث اتفاق افتاده در زندگي است
اسلاید 45: آموزش دهنده بزرگسالان بايد از اثرات مثبت و منفي تجربيات گذشته اطلاع داشته باشد تجربيات مثبت كيفيت يادگيري را افزايش ميدهند تجربيات منفي كيفيت يادگيري را كاهش ميدهند.
اسلاید 46: 5- محيط هاي يادگيري بي تكلفتبعيت سفت و سخت از قوانين آموزشي مانع از يادگيري بزرگسالان است.به بزرگسالان براي دخيل شدن كامل در روند آموزش اختيار دهيد.اغلب بزرگسالان راهكارهاي رفتاري را قبول مي كنند.قبول كردن وابسته به درگير شدن در كار است.بزرگسالان قوانين نحوه عمل كرد خود را خود تدوين مي كنند.خود يادگيري را در بزرگسالان بايد تقويت كرد.
اسلاید 47: آنها را بر تمركز بر چشم اندازهاي مثبت يادگيري توانمند كنيد.مهلت دهي براي تغيير رفتار يك ضرورت استمهلت برنامه ريزي شده جهت تغيير رفتار به روند يادگيري كمك مي كند.اجازه دهيد تمام شركت كنندگان در روند يادگيري مشاركت كنند.بحثهاي آزاد و بي تشريفات را تقويت كنيد.
اسلاید 48: 6- تنوع در روشهاي تدريسبزرگسالان براي يادگيري از حواس مختلف خود بهره مي گيرند.درگير كردن تمام حواس براي يادگيري موثر تر بايد مد نظر باشد.براي در گير كردن حواس مختلف فعاليتهاي متنوع را بايد بكار برد.درگير كردن حواس متعدد ماندگاري آموزشها را افزايش ميدهد.
اسلاید 49: بين كفايت آموزش و موثر بودن آموزش تفاوت وجود دارد.هرچه كفايت آموزش بيشتر باشد يعني مفاهيم بيشتري منتقل شده استهرچه آموزش موثر تر ارائه شده باشد ماندگاري بيشتري خواهد داشتسبك سنگين كردن اينكه آموزشها بايد چه مقدار باشد و بايد در زمان برنامه ريزي انجام شود.
اسلاید 50: 7- راهنمائي كنيد ولي نمره ندهيدبزرگسالان در ارزيابي خود جهت انجام يك عمل كاملا مستقل عمل ميكنند.از اينكه مثالي براي ديگران شوند لذت نمي برند.ازتحقير شدن و ريشخند شدن مي ترسند.تمايل دارند در زندگي روزمره تغيير رفتار آنها به اثبات برسد.از بكار بردن استانداردهاي اجرائي سفت و سخت در جلسات يادگيري بزرگسالان پرهيز كنيد.مگر زماني كه واقعا لازم شمرده شده است.
اسلاید 51: پيشنهادات كاربردي براي تسريع در امور را ارائه دهيد.در تدريس از روشهاي محترمانه و غير تهديد كننده استفاده كنيد.به بالغين ياد دهيد كه خود ارزيابي داشته باشند.بالغين از تشويق شدن به جهت ظرفيت هايشان به عنوان يك فرد يادگيرنده سود مي برند.
اسلاید 52: 8- احترام بگذاريد و در آنها احساس امنيت ايجاد كنيدبزرگسالان بايد احساس كنند كه نه فقط به استناد آنچه مي داند بله به عنوان يك انسان مورد احترام هستند.احترام قائل شدن در هر فرهنگ و منطقه اي خصوصيات ويژه اي دارد كه بايد به آن توجه كرد.بزرگسالان به اظهار نظر خود بسيار اهميت مي دهند و زماني يادگيري بهتري دارد كه با نظر او برخورد منطقي و صادقانه صورت گيرد.نبايد تصور كرد يادگيرنده كم ميداند بلكه آنها از حوادثي كه براي خودشان يا اطرافيانشان رخ داده اطلاعات و تجارب بسياري كسب كرده اند.نبايد از ابتدا به دنبال دادن اطلاعات جديد بود بلكه بايد ابتدا دانسته هاي قبلي را بيرون كشيد و سازماندهي كرد.
اسلاید 53: 9- رابطه مربي و يادگيرنده بايد عاطفي،اجتماعي و صميمي باشدوجود احسااس صميميت موجب ابراز افكار و نگرانيها و لذت از فضاي آموزش مي شود.مربي بايد يادگيرندگان را با خود برابر بداند .مربي الگوي يادگيرنده است و در جلسه آموزشي علاوه بر دانسته ها رفتار و منش مربي نيز منتقل مي شود.مربي بايد با رفتار خود به يادگيرندگان نشان دهد كه براي آنها اهميت قائل است.به پرسش و پاسخ در جلسه آموزشي بايد پايبند بود .
اسلاید 54: ويژگيهاي ياد گيرندگانويژگيهاي يادگيرندگان بزرگسال بزرگسالان در حال آموزش متمركز بر مشكلي هستند كه قرار است از طريق آموزش حل و فصل شود. به نتايج نهائي امر توجه دارند. تصميم گيرنده اصلي در مشاركت در آموزش و تغيير رفتار خود فرد بزرگسال است. غالبا به اطلاعات جديد كه به آنها داده مي شود مشكوك هستند. در جستجوي ربط موضوعات به مسائل ديگر هستند. در يادگيري خودشان مسئوليت پذيرند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.