صفحه 1:
بخش اول: معرفی و مقدمات
معرفی نرم افزار 526
Slab Analysis by Finite Element method
‘Computer & Structure ,Inc (CSI)
صفحه 2:
(membrane) i» 34> 25 b gle bi, (i
(bending_plate jmis 5» 254 28 4 (~
ج) رترپوسه ای با (shell) oF
صفحه 3:
الف) انتقال اطلاعات از نرم افزار 1905 با 580 به نرم اقزار 53۴6
ب) استفاده از کتاانه آماده در نرم افزار
ج) مدلسازی مستقیم با استفاده از دستورات 5۵6
صفحه 4:
1- شییه سازی و ساده سازى طرح
2- ترسيم مدل
3- اناد شبكه اجزاى مخدود
4- حل شيك اجووی دود
wie
a eB
صفحه 5:
أل بى هل سطحى 19/103
2- بى هاى نيمه عميق 1(/13>00 >3
3- بى هاى عمیق 1019210
صفحه 6:
Pad Footing | Isolated Footing 24s 4-1
Combined Footing بى فاى مكب -2
Strip or Continuous Footing بى هاى نورى -3
Grid Footing si S cu 4-4
5- پی های گستره با ردب رال Mat Foundation
صفحه 7:
1- فونداسبون هاى صلب با 81810
2- فونداسیون های اتعظاف پذیر با Flexible
صفحه 8:
بار وارد بر سطع
بار وارد بر سطع
صفحه 9:
بار وارد بر سطع بار وارد بر سطع
نشت <
فا نی ea
لف) مصاع الاستيك با رسى ب) مصالع دله اى
صفحه 10:
1- دال تخت
2- دال تخت قارچی
3- دال با تر
4 دال مشبک
5 دال موف دوپوش پوبوت
6- دال توف دوپوش کویباکس
صفحه 11:
| |
(الف) دل بوطرفا مشگی بر تير
(ج) دل نخت همادا سننهای دی که
(Walle) ssa (9)
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
دیوار حائل
انواع دیوار حائل بتن آرمه در ساختمان های متعارف
1- طره ای
اه
صفحه 18:
1- ضریب عکس (Ks) Sj fan
2- تیپ خاک بر اساس استاندارد 2800 زلزله
3- ظرفبت باربری از خاک
4- طرفيت باو شيع
5- فشار جانیی خاک
6- حداقل عمق يخبندان
7- ضربب اصطكاى داخلى و ضریب چسبندگی
صفحه 19:
الزامات آیین نامه ای و نکات مدلسازی نرم افزاری
- شالوده های سطحی
دال ها
- دیوار های حانل
صفحه 20:
الف) از دست رفن پایداری کلی هی
ب) گسیختگی خاک ناشى از كمبود ظرفيت باربرى (مقاومت)
ج) گسیختگی خاک تاشی از لغزش بی
د) گسیختگی توامزمین و سازه بى
ه) نشست ها و چرخش ها
صفحه 21:
He
روش حالات حدی a
طراحی زئوتکنیکی
(ACT روش مقاومت نایی (آین نامه Se
طراحی سازه ای
روش حد تمبی (آین نامه كانادا و مبحث نمم
مقورات ملی ساختمان این
صفحه 22:
روش تنش مجاز
1- ترکییب بار مورد استفاده» ترکیب بار مطرح شده در بخش تنض مجاز مبحث ششم مقررات ملى ساختمان
وبرايش 92
2- اعمال 50 درصد بارزنده در حاسبات نشت خاک های چسبنده
3- بار زره با باد کمتر از 25 درصد جموع بار مرده و زنده از آل صرف نظر مى كنيم..
+- بار زلزله يا باد یشتر از 25 Hye محموع بار مره و زنده در نظر گرفنه می شوند.
صفحه 23:
روش حالات حدی
1- ضرايب افزايش بار بر اساس مباحث ششم؛ نم و دهم باشد.
2- ضرایب کاهش مقاومت بر اساس جدول 64-7 میحت هفتم
3- حالت ره بردارى ضرايب مربوط به بار و مقاومت برابر یک منظور شود.
4- كنتول تنش خاك زير بى مشابه روش تنش محاز ولى با استفاده از طرقبت باری کاهش بافه
مطابق جدول 4-6-7
صفحه 24:
جدول ۲-۲-۷ حداقل ضرایباطمینانبه روش تنش مجاز در شرایط ستاتیکی(پیمنفردنواری)
صفحه 25:
جدول ۶-۴-۷ ضرایب
ضرا
pals ea
کاهش مقاومت
صفحه 26:
مراحل تحلیل و طراحی شالوده های سطحی در نرم افزار ٩26 به صورت
گام به گام
1- تعیین بارهای وارد بر فونداسیون.
2- تعيين ابعاد اوليه
3-تعيين ضربب ارتماعى بسار ك1
4- كنترل صلبيت شالوده
Bi EHS
be كنول -6
7- طراحی سازه بی
صفحه 27:
تشريح كام دوم: حدودیت های ابعاد هندسی
1-1-7-4-7 حداقل عمق بى نيم متر
9-3-20-9 حداقل ضخامت شالوده 250 ميليمتر
- محدوديت مربوط به طول كيرايى و طول مهارى
صفحه 28:
ابعاد زیر می تواند برای طرح اولیه مناسب باشد:
0.5-6 متر برای ساختمان های تا 3 طبقه
0.8-7 متر برای ساختمان های تا 7 طبقه
1-9 متر برای ساختمان های تا 10 طبقه
- معمولا برای ساختمان های بیش از 10 طبقه پی گسترده مناسب است.
- برای عملکرد یکنواخت پو" های شبکه ای عرض شبکه ها کمتر از1.2 متر
نباشد.
صفحه 29:
Poe
نیروی برشی شالودهها و سرشمعها
۱-۴-۴۰ متملع بحرانی برای محاسیات برش یکطرفه به فاصله 4 و براى برش حو طرقه يه
قاصله لك از محلهاى تعيين شده به شرح (الف) و (ب) این بند در نظر گرفتهمیشود:
الب براى شالودههابى كه زير ستون. ستون يايه يا ديوار قرار دارند. بر اجزاى مزبور. متكى بر
۳۹ ف
آب. پرای شالودههایی که زیر صفحه قلزی کف ستون قرار دارند. وسط فاصله بر ستون تا لیه صفحه
فولادی کف ستونها میباشد.
-۲-۴-۴-۲۰ تیروی برشی در هر مقطع از سر تمع باید براساس ضوایط «الف) الی (پ) این بند.
مق دزن
ay
الف عکسالعمل هر شمع که مرکز آن به فاصله عگ با بیشتر از مقطع مورد نظر و در خارج مقطع
مزیور قرار دارند. در مقطع ایجاد برش Soe
عکسالعمل هر شمع که مرکز آن به فاصله ع يا بيشتر از مقطع مورد نظر و در داخل مقطع
مزبور قرار دارد هر مقطع ايجاد لش تم ىكتد
اب در حالتهاى بينابين. آن قسمت از عك سالممل شمع كه در مقطع مورد نظر ايجاد يرش میکند.
بايد با درونيايى خطى بين مقدار كامل عك سالعمل. براى حالتى كه مركز شمع به فاصله عل
صفحه 30:
تشریح گام چهارم: کنتول صلبيت بى
ae
یکنواخت در کل
در صورت رز شدن صلییت بی
زير بی
شالوده اتعطاف پذیر
Yee a arn ad ys 1
نا دو باب بش میانی
صفحه 31:
تشریح گام چهارم: کنترل صلبیت بی
۶-۴-۷ پیهای اتعطاف پذیر
۱-۶-۴-۷ برای تحلیل پیهای انعطافپذیر و به دست آوردن تنش زیر پی نمیتوان از فرض توزیع
خطی تنش در زیر پی استفاده کرد
۲-۶-۴-۷ برای تحلیل سازه پی انعطافپذیر میتوان خاک را یه صورت فنر (168) شبیه سازی کرد
اما لازم است به نکات ذیل توچه شود:
الف- مقدار 166 از آزمایشهای معتبری مثل بارکذاری صفحه و یا آزمایش قشارسنج با اصلاحات
لازم یه دست آید.
ب- انتخاب مقدار یکنواخت یرای 6۶ در تمام سطح زیر پی صحیح تمیباشد و متناسب یا تعست
اتفاق افتاده باید تخیبر کند و افزایثی سختی در لبهها توصیه میشود.
۳-۶-۴-۷ برای تحلیل دقیق تشست پی لازم است از مدل سازی محیط پیوسته برای خاک استفاده
گردد.
صفحه 32:
تشريح گام چهارم: کنتول صلبيت بى
ضریب بستر خاک در نوارهای
شالوده انعطاف پذیر شبکه ای جح وی أن اخبار
شود
شالوده انعطاف پذیر گسترده
sen ee =
شود.
صفحه 33:
تشریح گام پنج: کنترل تدش زیر بی
ts JS pH ها زير ب بابد توجه دشن که gua بايد دجار
كنش شود (حاقل J fam از کش تس لمان حابي مثل شمع ربتشمع
يامازه تحمل شود
op ca a i Tad gag ADA مجاراز ار نشست به دست أده
بأشد نبلزي به كننرل نقطه به نقطه تنش نيست و طراخى را موقن بر أساس تنش موثر متوسط
کنارف بای مج نج
صفحه 34:
تشریح گام ششم: کنترل نشست و چرخش
کنترل نشست باید با ترکیب بار های حالت حدی بره برداری انجام شود.
این کنترل در مورد پی های شبکه ای و گسترده ضروری است.
برای انجام این کنترل لازم است ظرفیت باربری نمایی خاک در حالت كنترل
نشست هم ارائه شود.
در مورد پی های صلب به جای چرخش نسبی از چرخش کلی پی کنترل شود.
صفحه 35:
۲-۱ مقادیراولیه نشست مجاز تحت بارگذاری استاتیکی
جدول ۲-۴-۷ مقادیرمجاز چرخش
مقدار ماکزیمم چرخش 8 Couey)
۴ ۷ حد خرابی سازهای ساختمانهای دارای اسکلت
صفحه 36:
۳-۵-۴-۷ ملاحظات لرزهای در طراحی پیهای سطحی
۱-۲-۵-۴-۷ برای کنترل ظرفیت باربری خاک زیر پیهای سطحی در شرایط زلزله باید نکات ذیل
مورد توجه باشد:
الف- در نظر گرفتن کاهش ظرفیت باربری بر اثرتبروی افقی و لنگر خمشی ناشی از زلزله
ب- تفییر ضریب اطمیتان ظرفیت باربری و ضرایب بار و مقاومت طبق جداول ۷-۴-۷ و ۸-۴-۷ در
شرایط زلزله
پ- کنترل کاهش مقاومت برشی برخی از خاکها در اثر بارهای دینامیکی (مثل روالگرابی خاک.
زوال مشخصات دینامیکی خاک در اثر کرنش دینامیکی)
جدول ۷-۴-۷ حداقل ضرایب اطمینان به روش تنتش مجاز در شرایط لرزهای
صفحه 37:
تشریح گام هفتم: طراحی سازه ی
شالوده های متفر گسترده و باسکولی يجز تير رابط:
در شالوده های با ضخامت
۰۱ ۳
کمتر از 1 متر Toa
alt 2 ا
fa 8 os
02۲-۸
صفحه 38:
تشریح گام هفتم: طراحی سازه بی
abs sy gS oly ارماتور خرارت و جمعقناکی میاه GAS AS TATA
Ca بیشتر از ۲۰۰۰ میلیمتربربرمقدار آرماتوربرای شالودهبه ضخامت ۲۰۰۰ میلیمتر و به شرح
تا (ب این بند است:
الف- برای میلگردهای رده 5۳۴۰د
ب -برای میلگردهای رده 5۴۰۰ :
0
ب براى ميلكردهاى رده ۵۰۰ 5 و بالاتر:
صفحه 39:
۲-۵-۲۰-۹_ در شالودههای تواری مقدار نسبت ارماتور در ناحیه کششی نباید کمتر از ۰/۲۵
درصد اختیار شوت مگر آنکه آرماتهر یکار رفته به اندازه یک سوم بیشتر از مقدار آرماتور تعبین
شده در محاسیات باشد. در حالت اخیر این نسبت میتواند کمتر از ۰/1۵ درصد اختیار کردد.
۳-۵-۲۰-۹ در تالودهها قطر میلگردها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آنها از
یکدیگر. نباید کمتر از ۱۰۰ میلیمتر و بیشتر از ۳۵۰ میلیمتر در نظر گرفته شود.
۴-۵-۲۰-۹ در شالودههای حجیمی که در آنها ماد و حجم بتن مستقل از نیازهای محاسباتی در
نظر گرفته میشوند. رعایت حداقل آرماتور خمشی مطابق بند ۱-۵-۲۰-۹ ضرورتی ندارد. در این
شالودهها در صورتی که کنترل ترکهای سطحی مورد نظر باشد باید در آن سطوح یک شبکه
میلگرد جلدی مطابق بند ٩-۶-۸-۲۰آبه کار برد. حداکتر فاصله میلگردهای جلدی ۳۵۰ میلیمتر
شلد های باسکولی
صفحه 40:
ترکیب بار های لازم برای طراحی پی های سطحی
1- ترکیب بارهای مربوط یه طراحی سازه ی پی (مش؛ برش و ...)ا
2- ترکیب بارهای مربوط به کنتزل تیش خاک زیر بی
3- كيب بارهاى كنازل نشست
4- ترکیب بارهای کنارل چرخش
1- تکیب بارهای آبين نامه ۸6۱-314 با 65۸-۵23.3
2- تیب بار های مطرح شده در بخش BES
3- تکیب بار های مربوط به کنترل سطح ره برداری (بدون اعمال له
4- تكيب بار هاى مربوط به سطح تمابى (با اعمال نيروى زلزله).
صفحه 41:
طراحی ژئوتکنیکی
طراحی سازه ای
صفحه 42:
vee رت ی
روش مقاومت تحابی (آیین نامه (ACT
=<
ee eer
(op) Ou مقررات ملى
طراحی سازه ای
صفحه 43:
1- از دست دادن پایداری کلی
2- گسیختگی ناشی از كمبود ظرفيت باربری شع ها
3- گسیخنگی ناشی از زیر فشار یا مقاومت کشنی ناکافی شم های کششی
4- گسیختگی در زمین ناشی از بارگذاری جانبی ششع ها
5- گسیختگی سازه ای شع در فشاره کشش؛ برشو با کمانش
6- گسیختگی مرکب یعنی همان در زمین و شع.
صفحه 44:
1- نشست بیش از حد مجاز در مع های فشاری
2- برون کشیدگی بیش از حد محاز در شمع هاى كششى
3- دوران بیش از حد مجاز
4 تقیتر شکل جانبی بیش از حد مجاز
3- ارتعاش غير بذيرنتى
صفحه 45:
۳-۶-۷ بارهای طراحی
۷- ۱-۳-۶ تر کیب بارهای وارده
كلية باهایی که بر اساس ضوابط مبحث ششم (نهم. دهم بر حسب مورد) مقررات ملی ساختمان
معرقی شدهاند در طراحی پیهای عمیق برای ساختمانهابه کر بدهمیشوند.
۲-۳-۶-۷ نیروهای تغییرمکان زمین
نیروهای مربوط به تغییرمکان زمین در صورت وجود باید در طراحی لحاظ شوند. زمینی که شمعها در
آن نصب میشود ممکن است با تفییرمانهای ایجاد شده در اثر تحکیم.بالاآمدگی. بارگذاریهای
مجاور. خزش خاک و زمینلفزه مواجه گردد. این بدیدهها در شمعها اثراتی مانند نیروی ناشی از
")صطکاک منفی جدار". "بالا آمدن شمع" و "حرکات جانبی" (و در نتیجه نیروهای جانبی) ایجاد
مینماید
صفحه 46:
مدلسازی صحیح شمع ها در نرم افزارهای مهندسی سازه نیاز
به یک سری ورودی دارد که اين ورودی ها باید توسط
آزمایشات معتبر مکانیک خاک تعیین شود و حوزه کار
مهندسین ژئوتکنیک می باشد.
صفحه 47:
1- اتکایی
2- اصطکاکی
we -3
صفحه 48:
32 3 1
۵ Kpile Ksoil
Kpil _EA
pile = +
Ksoil = Ks + Apile
صفحه 49:
Keq=Kpile+Kf
Kf = Friction of the pile wall
۲ EA
Kpile = ae
صفحه 50:
1 1 1
1 ۱۵+ Ksoil
Kf = Friction of the pile wall
EA
Kpile = 7
Ksoil = Ks * Apile
صفحه 51:
1- کشش انجاد شده در فنرها باید از مجموع موارد زیر کمتر باشد:
٠ وزد جمع
* وزن توده خاى بر روى قسمت يافيلى شمع
٠ اصطكاى شمع و ديوارة آن
صفحه 52:
2- مقاومت خاک نوک مع از مقاومت تراز فونداسیون بیشتر است.
3- هر صورت فا گرنن شع بر روی سنگ بستره می توان آذ را بهعنان (Sib MEAS
مدل کرد.
صفحه 53:
1- آرایش شمع ها یکنواخت باشد و از بکارگیری موضی آن ها خودداری شود.
2- عمق همع به كونه اى تعيين شود كه سختى واقعى آن متناسب با مدل در نظر گرفته
شده در نرم افزار باشد.
صفحه 54:
RteFt
#ناصدتا- |
۲بارری کشنی مع
"بار خورى كششى طراحى
صفحه 55:
ReaRb+Rs
Rb=qbtAb
Rs=fqsi*Asi
>عبلری Fo
حبار فشارى طراحي
صفحه 56:
5 احباروى جانى همع
#الأتبار جانى طراحى
صفحه 57:
یل گروه نع ها
۶-۶-۷ گروه شمع.
در تحليل ميزان بار انتقاليافته به شمعها بايد مشخصات هندسى و مكانيكى كلاهك سر شمع.
موقعيت و طول شمعهاء تحوه اتصال سر شمع. سختى شمعها و مشخصات بارهاى وارده مورد توجه
قرار گیرد. در این مقررات انواع گروه شمع از نظر تحلیل و طراحی مورد توجه است.
۱-۶-۶-۷ نلرفیت باربری گروه شمع.
۱-۶-۶-۷ از آنجا که ظرقیت باربری هر شمع در کروه با ظرفیت باربری شمع تکی قرق دارد.
پاید ضریب موسوم یه اثر گروهی یا بازدهی گروه در محاسبه ظرفیت باربری گروه شمع در تظر
گرفته شود.
۲-۱-۶-۶-۷ ضریب بازدهی گروه شمع بستگی به فاصله و قطر شمیهاء نوع خاک و روش اجرای
شمع دارد. ضریب بازدهی گروه شمع در هر پروژه باید با توجه به شرایط آن پروژه و براساس
استفاده از داهها و روابط تجربی مشابه تعیین گردد.
صفحه 58:
تحلیل گروه مع ها
۲-۶-۶-۷ نشست گروه شمع
نشست گروه شمع با توجه به نکات زیر تعیین گردد.
۱-۲-۶-۶-۷ تخمین اولیه نشست گروه شمع را میتوان با قرض پی گسترده معادل تخمین زدد
عمق پی گسترده معادل باید با توجه به نسبت باربری نوک و جدار شمع تعیین گردد.
۲-۲-۶-۶-۷ محاسبه نهایی نشست گروه شمع با مدلسازی خاک با فتر (مدل وینکلر) قابل قبول
تیست. زیرا اين روش برای محاسبه تشست دقت ندارد. باید تحلیل گروه شم با لحاظ نمودن
اند رکنشهای مختلف بین شمع. خاک و سرشمع انجام گیرد.
۳-۶-۶-۷ تحلیل نیروها در گروه شمع.
تحلیل نیروها در گروه باید به منظور تعیین سهم نیروها و لنگرهای وارد بر هر شمع در گروه و
همچنین توزیع نیرو و لنگر در سرشمع انجام گیرد.
۱-۳-۶-۶-۷ طراح جهت سادگی میتواندسهم باربری خاک زیر سرشمع گسترده را در نظر تكيرد.
اما تحلیل دقیق با در نظر گرفتن سهم سرشمع برای طراحی بهینه توصیه میشود.
صفحه 59:
بر جاز طراحی Bab
Qa 1
FS. fA ديه
Y Onttr = Quy روش حالات حدق
Qastine =
روش طراحی
Re= Quin ]وم به ترتیب در شمع تحت بارهای فشاری, کششی و جانبی
صفحه 60:
جدول ۱-۶-۷ حداقل ضریب اطمینان شمع در شرایط استاتيكى (روش تنش مجزا
سس
[ee
ايش با را استاتیکی
(فشارى اكششي)
یا .|
pe fae
ot
آزمایش استاتیک (جانبی)
صفحه 61:
طراحی BF sgh مع
1-9-8-1 طراحى سازعاى شمعها بايد بر ساس ضوابط طراحى اين قطعات در مبحث نهم مقررات
ملى ساختمان در ارتباط با شمعهاى بتنى و همجنين مبحث دهم مقررات ملّى در ارتباط با شمعهاى
فولادى انجام شود. در اين طراحى بايد علاوه بر تنشهاى إيجاد شده در شمعها كه از طراحی
زئوتکنیکی آنها حاصل شده است. به موارد زیر نیز توجه گردد:
الف- تنش ایجاد شده در شمیها در جریان ساخت. نقل و اتقال و کوبیدن آنها
ب» منظور کردن رواداریهای ساخت مشخص شده برای نوع شمع. نوع بارگذاری وچگونگی
عملكرد بى
ب- اثرات مرتبه دوم بارهاى محورى فشارى يا اثر كمانش در شمعهاى لاغر كه در داخل آب و يا
لايههاى ضعيف خاك قرار ارند.
صفحه 62:
۲-۶-۴-۲۰-۹ تیروی برشی در هر مقطع از سر شمع بایدبراساس ضوابط (قف) الی (ب) این بند
adi
الف عكس العمل هر شمع كه مركز أن به فاصله ع يا بيشتر از مقطع مورد نظر و در خارج مقطع
مزبور قرار دارئد. در مقطع إيجاد برش میکند.
بد عكسالعمل هر شمع كه مركز أن به فاصله ع يا بيشت از مقطع مورد نظر و در داخل مقطع
مزیور قرار دارد. در مقطع ايجاد برش تم ىكتد.
ب در حالتهاى بينابين. أن قسمت از عكس العمل شمع كه در مقطع مورد نظر ایجاد برش میکند.
بايد با درونيابى خطى بين مقدار كامل عكسالعمل. براى حالتى كه مركز شمع به فاصله عل
8-5-5-4 طراحى شالودههاى عميق براى بارهاى محورى. خمش و بارهاى محورى ٠ برش و
طول مهارى ميلكرد ريشه. همكى بايد در حالت حدى تهايى و بر اساس ضوابط قصول چهاردهم.
بانزدهم. شانزدهم و بيست و يكم صورت كيرد.
۶-۳-۲۰-۹ در شمیهایی که تمام طول أنها در لايعهاى خاك متراكم قرار دارد. بررسى کماتش
ضرورى نيست. اما در شمعهايى كه تمام يا بخشىاز طول أنها در خاك سست قرار كرفته و يا خارج
از خاک باشد. بررسی کمانش با توجه به شرايط خاص نكي هكاهى ضرورى الست.
صفحه 63:
SF SSS ۳
۶-۵-۲۰-۹ حداقل و حداکتر نسبت آرماتور طولی مهای پیش ساخته و شمحهای درجا با قطر
کمتر یا برایر ۸۰۰ میلیمتر. مشابه ستونها و با توجه به ضوابط فصل چهاردهم تعیین میشود.
۷-۵-۲-۹ حداقل و حداکثر نسبت آرماتور طولی شمهای درجا با قطر بیش از ۸۰۰ میلیمتر یه
ترتیب به میزان نیم درصد و سه درصد سطح مقطع شمع متظور میکردد.
۹-۳-۲۰-۹ ضخامت شالودهها تباید کمتر از ۲۵۰ میلیمتر و ضخامت صفحه سرشمع مربوط به
کروه شمع نباید کمتر از ۴۰۰ میلیمتر اختیار شود.
۱۰-۳-۲۰-۹ طراحی سازهای شمعهای قائم که تحت اثر نیروی جالبی قرار میگیرند مطابق
ضوایط شمیهای خمشی صورت میگیرد.
تركيب يار ها: يسته يه جنس شمع از ترکیب بارهای فولادی یا بتتی مطرح شده در مبحث ششم
مقررات ملی ساختمان ویرایش ٩۲ استفاده می کنیم.
صفحه 64:
- نمی فشار خاک بشت دبوار در حالت اسانيكى و دينائيكي
۴-۵-۷ فشار خاک
۱-۴-۵-۷ کلیات
در تعیین فشارهای طراحی خاک باید مقدار حرکت و کرنش قابل قبولی که ممکن است در
lang نگهبان در حالت حدی مورد نظر پیش آید. در نظر گرفته شود.
۲ ...در محاسبه مقادیر و جهتهای فشارهای طراحی خاک. موارد زیر نیز باید مورد توجه قرار گیرند؛
0 سربار روی سطح و شیب زمین
۲ زاویه دیوار تسبت به خط قاتم.
۲ سفرههای آب و نیروهای آب در زمین
۴ مقدار و جهت حرکت ys به خاک
۵ تعادل افقی و قائم برای کل سازه نگهبان
۶ مقاومت برشی و وزن مخصوص زمین
۷ زبری دیوار
صفحه 65:
- تعیین فشار خاک پشت دیوار در حالت استاتیکی و دینامیکی
0 فشار خاک در حالت سکون
فشار خاک در حالات مختلف ٠ه فشار در حالت محرک
eae فشار در حالت مقاوم خاک
صفحه 66:
۵-۲-۵-۷ دیوار زیر زمین
دیوارهای زیرزمین به یکی از دو صورت ذیل اجرا میشود و نکات مطرح شده در بندهاى بعدى بايد
مورد توجه باشد.
دیوارهای مستقل: دیوارهایی که در زبرزمین اجرا میشود و هیچ گونه اتصالی با ستون؛ تير و
سقف سازه ندارد.
۲ دیوارهای متصل: دیوارهایی که به ستونها و سقفها و يا بخشى از آنها متصل مىباشد و از
نظر سازماى با آنها به صورت يكبارجه عمل میکنند.
صفحه 67:
طراحی دیوار های حال بتن آرمه -
- تعين شار خاک پشت دیار در حالت اسانکی و دینامیکی
۵-۲-۴-۵-۷ در دیوارهای زیرزمین که انتهای آنها به سقف متکی هستند (دیوار متصل طبق بند
۲-۵-۷) در شرایط بارگذاری استاتیکی باید از فشار خاک در حالت سکون استفاده شود.
۶-۳-۴-۵-۷ در دیوارهای زیرزمین که انتهای آنها یه سقف متکی هستند (دیوار متصل طبق بند
۵-۲-۵-۷) در شرایط بارگذاری لرزهای بايد از جدول ۲-۵-۷ استفاده شود. سختی یا نرمی خاک با
توجه به خصوصیات خاک. ارتفاع دیوار و ارتفاع ساختمان بر اساس قضاوت مهندسی انتخاب گردد.
صفحه 68:
طراحى ديوار هاى حائل بثن آرمه
- تعيين فشار خاك بشت ديوار در حالت استاتيكى و ديناميكى
جدول ۲-۵-۷ تعیین فشار خاک جهت تحليل لوزداى
"روش محاسبه فشار جانبی خاک در هنگام زلزله
غاك بشت ديوار
تسا فشار ديناميكى خاك با فرض حالت سكون و يكاركيرى روابطى مانند وود
(بر اساس مدول برشی).
(1) فشار ديتاميكى خا با قرش حالت محر و بكاركيرى روابطى مان
موتونویه- اکایه
aaa guages 3
oS oe ssh ES
۷-۳-۴-۵-۷ فشار جاتبی خاک در هنكام زلزله ب دو مولفه در تركيبات باركذارى در نظر كرفته مى شود
فشار خاك در حالت استاتيكى + اضافه فشار خاك هنكام زلزله - فشار خاك در هنكام زلزله
۸-۳-۴-۵-۷ طراح مىتوائد جهت تعيين فشار خاك در هنكام زلزله بر روى ديوار يروزة خود از
مدل سازى عددى توسط نرم افزارهاى معتير صحت سنجى شده استفاده تمايد.
صفحه 69:
طراحی TT ae EE iy ==
- ضوابط مربوط به تعیین ضخامت دیوار های حائل بتن آرمه
tmin=max(hw/25, lw/25, 200mm)
۷ طول خالص ديوار
ale clay hw دیور
- در تعيين ضخامت ديوار جائل در ARS LA A ge ge oe EYEE gt he ديوار هاي برشي»
اضخامت ديوار حائل تعيين شود
صفحه 70:
ری
- فوابط مروط به حداقل bap آرمتور های افقی و فالم.
مطابی مبحث تم مقرات ملی ساختمال در صوتي که مقدار نجوی برشی ولده بر مقطع از تصف مقاوست برشی بل دبا کستر بشد.
حداقل درصد آرماتور هاى اففى و قائم نبايد از ابن مفادير كمثر اختيار شود.
0.002
بل 5 ...نایز آرمتور سایر آرمتور ها
2
صفحه 71:
نکات مدلسازی و طراحی دال ها
- روش های طراحی دال ها
(bending moment coefficients) =* 4) الف) روش ضرايب
(Direct Design Method) DDM <4 3» (~
(Equivalent Frame method ) EFM Js 28 +, (>
د) روش آتالیز خطوط تسلیم (Yield Line Analysis method)
صفحه 72:
نکات مدلسازی و طراحی دال ها 8
- محدوديت هاى روش طرح مستقيم
1. سيستم حال در هر امتداد جداقل سه دهانه يبوسته داشته باشد.
2. جشمه هاى دال بايد مستطيل شكل بوده و با تزديك به مستطيل باشد و نسبت طول به عرض آن هاء يزيكتر از 2 نباشد..
3. در دهانه هاى متوالى در هر امتداد نبايد بيشتر از يكل سوم دهاته بزركتر با هم اختلاف طول داشته باشدد.
4. برون حوری هیچکدام از ستون ها تسبت به صفحه قاب در هر امتداد تبايد بيشتر أز 10 درصد عمود بر صفحه قاب در
ath sts oT
3. بارهاى قالم وارد بر سيستم دال بايد به طور يكتواخت توزيع شده و همجنين لبايد بارهاى زندة از دو برابر براى هاى مرده
پشتر باشد.
6. در دال هابی که از چهار طرف روی تتر تکیه درد و با آن ها یکیارچه شده اند( به صورت 1 شکل با ۲ شکل عمل مى
Set i سختى تب ها در هو نداد عمودبهم بای در رابطه زیر صدق کند
صفحه 73:
نکات مدلسازی و طراحی دال ها
- نحوه حاسبه نسبت سختی تبر ها در روش مستقیم
ss دده
هط _ 1/ هو 42 _ __ سختی خمشی تبر
ولپ VAR T/L سمت هميد
صفحه 74:
عبحت نهم
۲۱۸-۹ ضوابط کلی طراحی دالها
۱-۳-۱۸-۹ ضخامت دال
در تعیین ضخامت دالهای مشمول این قصل باید ضوابط مربوط یه حالات حدی بهرمبرداری مطابق
فصل هفدهم رعایت شوند.
۲-۳-۱۸-۹ طراحی برایخمش و برش
۱-۲-۳-۱۸-۹ دالها و تیرهای زیر سری آنها باید برای لنگرهای خمشی و نیروهای برشی موجود
در هر مقطع و بر اساس خوابط فصلهای چهاردهم و پاتزدهم طراحی شوند. در دالها حداقل
آرماتور کششی مطابق یند ۴-۱۸-۹٩ تعبیه میشود.
۹س۲-۲-۳-9۸ طراحی برای انتفال بار از دال به ستون و يا ديوار زبرسری به صورت برشی با
پیچشی باید بر اسلس خولبط فصل پانزدهم صورت گیرد.
صفحه 75:
۲-۱-۱۷-۹ محاسبه تقیبر شکل و ترکخوردگی بر مبتای ترکیبات بازکتاری مربوط به حالت ۲
احدى بهرءيردارى مطايق شوابطظ بتد ۱۱-۱۳-۹ و تتیبرات خطى و ارتجاعى تنش- كرتش بتن و
se ts
۲۱۷-۹ تغییرشکل
8-7-8905 در قطمات تحت خمش. سختی قطمات باید به اتازمای باشد. که تقیبرشکل ایباد
شعه شرلیط مطلوب بهرحردلری را حفظ کت
5-5-9-5 در محالبه سختی قنتمات باید اتر ترکخوردگی بتن و اتر میلگردها در نظ ركرفته
شود
۳-۲-۱۷۰۹ در محاسیه تفییرشکل علاوه بر تغییر شکلهای کوتاه مدت و آثی باید تغییر شکل
مربوط به بارهای دانسی و حراز مدت تیز متفقور کردد.
۲-۲-۱۷-۹ محاسبه تغییر شکل در تیرها و دالهای مکطرفه
۱-۴-۲-۱۷-۹ تغيير شكل آنی اجزای یتن آرمه را میتوان یا استفاده از روشهای معمول تحلیل
اسازمها و روايطى كه ير اساس رفتار خی مصالح تنظلیم شدهاند. محاسیه کرد. در این روشها و
روایط مقدار 2 بايد بر طبق له (۱-۱۳-۹) و ممان اینرسی موتر قطعه باید ظیق خولیط بند
۲-۰۲-۱۷ در نفگر گرفته شوند.
صفحه 76:
۵-۲-۱۷-۹ محدودیت تغییرشکل در تیرها و دالها
-۲-۱۷ سا تنیرشکل ایجد شده در تيرها و دالها تبايد از مقادير مشخص شده جدول 1-1125
تجاوز كند
۲-۵-۲-۱۷-٩ در ساختمانهاى متعارف مسكونى. ادارى و تجارى رعايت محدوديتهلى
شمارههای ۲ و ؟ از جدول شماره 1-17-5 كاف تلقى مى شود
-۳-۵-۲-۱۷ در ساختمانهای متعارف و تحت باركثارىهاى معمل در تيرها و دالهاى
ld Ss كه ارتفاع يا ضخامت أنها از مقادير متدرج در جدولشماره ۲-۱۷-۹ بیشتر اشم
محاسیه تفییرشکل الزامی نیست. مشروط بر آنکه اين تیرها و دالها بر قطعاتی غیرسازای مانتد
ديوارهاى تقسيم كه تفيير شكل زياد در آنها خاراتی ایجاد کند. متصل نبشند و يا أنها را
نگهداری نکنند.
-۵-۲-۱۷-؟ در مورد تیرهایی که محدودیتهای نسبث دهانه به ارتفاع جدول شماره ۲-۱۷-۹ را
جوابكو نيستتد. و يا ستونهاى با بيش از سه درصد قولاد (در محلى غير از محل وصلدها) مقدار
صفحه 77:
۶-۲-۱۷-۹ محاسیه تقییرشکل در دالهای دوطرفه
۱-۶-۲-۱۷-۹ در حالهای حوطرفه تعییر شکل آنی را میتوان با استفاده از روشهای معمول تحلیل
صفحات و روابطی که بر اساس رفتار خطی آنها تتنئیم شداند. محاسبه کرد. در این روشها و
روابط- مقدار 2 يايد طیق رایطه (۱-۱۳-۹) و ممان ایترسی موتر دالها طیق رلبطه (1-۱۷-۹) در
تظر گرقته شوند. مقادیر دیگری در محاسبه تفییر شکل آنی نیز میتوان به کار برد مشروط پر آنکه
تتایج حاصل با انجام آزمایشهای کافی تأیید شده باشتد.
7-7-1-5 حر حالهای دوطرقه اتاقه تقییر شکل دراز مدت را باید پراساس خولیط بتد
۳-۴-۲-۱۷-۹ محاسیه تمودد
-۳-۶-۲-۱۷ در سیستم دالهای دوطرفه که پر لساس خولیط فصل هجدهم طراحیشدهاند در
صورتی که صخامت حال بیتتر از مقادیر متخص شده در بتدهای ۴-۶-۲-۱۷-۹ و ۲-۱۷-۹نعی
باشد. کتترل تغیبرشکل تحت بارهای متمارف الزامی تیستد.
۴-۶-۲-۱۷-۹ حداقل شخامت دالهای تخت که در آتها تیرهای میاتی بین تکیه گاهها وجود تدارد.
جهت عدم کتترل تفیبرشکل. براساس مقادیر مندرح در جدول شماره ۳-۷-۹ در تظر گرفته شود.
این ضخامت در هر حال تباید کمتر از مقادیر بتدهای الف و ب اختیار شودد
الف) حردالهای بدون کتیبه مطابق تعریف پندهای ۲-۲-۲-۱۸-۹ و ۳-۲-۳-۱۸۳۹. مقدار ۱۲۵
میلیمتود.
ب) در دالهای یا کتیبه یا سرستون مطلایق تعریف بندهای ۹سا
۱۰۰ میلیمتر.
صفحه 78:
۱۷-٩ تغییر شکل و ترکخوردگی
جدول ۱-۱۷-۹ محدودیت تغبیر شکل در تیرها و دالها
Sth A SSR -١
متصل نیستند یا آنها را تگهداری نميکنند.
نا تییرشکل زیاد اسیبی هر این قشات.
ايجاد تم as
LS oye ماد الا -۲
She ae BS EA
متصل هستند یا نها را تکهداری میکنند و | ان قسمت از تییر شکل که یمد از
تمیرشکل زیلد ممکن است. اسسی اهر این | اصال قلمات غیر رای ایجاد.
میشود منظیر مجموع. اناقه Sas
Sek) مدت تلشى Ip St BE یلها با ققحابی که به لمات -۲
DBA Bim متصل هستند با انها را نگهداری ميکنند ولي | دائمى و
تفییر شکل زیاد آسیبی در لین قشمات ایجاد | بلرعاى زئده لست
نمی کید
صفحه 79:
جدول۲-۱۷-۹ حداقل ارتفاع یا شغامت تیر یا دال یکطرقه.
تبصوه- جدول قوق برای فولاد لولی توع 5۲۰۰ تتختیم شده لست. برای ساير تواع فولادها مقادیر
جدول يايد در ضريب یگ +۲/.) ضرب شوندد
اجدول۳-۱۷-۹ حداقل ضخامت دالهای دوطرفه بدون تیر میاتی.
صفحه 80:
9
قيصوه1- كتييدها يا سرستونهاى عنوان شده در اين جدول بايد مطايق تعريف يبد 52-6-+-779]
sa
SETA Bil Gp eR eb ak a تیرهای Teens
سوه شامت جالهاميكه در تمام اشلاع روى تبرها تكيه دارتد و نسيت علول
دحاته بزركتر به طول دهاته كوجكتر در أنها كمتر از ” الست. جهت عدم كتترل تقيير شكل. بايد يه
شرح (الف) و (ب) تعيين شوهه
ah pp Oe كه I pao, ماوى ايا كوجكتر از 75- است ۰ عليق ضايطه يتد
مج مسج مدید
ب) در دالهایی که نسیت © در آنها بزرکتر از ۰۲ و کوچکتر از ۲ است. طیق رليطه (۱-۶-۱۷-۹) به
اهسك مىايفة
سه
56 مهفده
ضخامت حال هر انين حاقت تبايد كستر لز 13 ميلىمتر در تظر كرفته شودة
ب) در حالهای که تسیت برع» در آنها مساوی با بزوکتر از ۲ است طبق رابطه (8-/7-8-01
ووع ا هیا
patentee ما 3-3
۶ 2-8 se
شخامت دال در این حاقت تباید کستر از ٩۰ میلیمتر در نظر گرفته شود.
صفحه 81:
۵-۳-۱۸-۹ بازشوها در سیستم دالها
-٩ ۱-۵-۳-۱۸ در سیستمهای دالها میتوان بازشوهایی با هر اندازه و در هر محل پیش بینی
كرد. مشروط بر آنکه با لجام تحلیل ویژه بتان نشان داد سیستم از مقاومت کافی برخوردار است و
ضوابط مربوط به حالات حدی بهرهبداری به ویژه ضوابط مربوط به تغیبر شکلها را ارضا میکند.
۲-۵-۳-۱۸-۹ در صورتی که تحلیل ویژهای انجام نشود. sul ضوابط بندهای ۲-۵-۲-۱۸-۹ تا
۵-۵-۳۱۸۹ را در تعیین محل و ابعد بازشوها رعایت کرد. در تمامی موارد بايد در طرقين
بازشوها در هر امتداد. آرماتورهای اضافی به ندزه ارماتورهای قطع شده قراردد.
۳-۵-۳-۱۸-۹ در تواحی مشترک بین دو نور میانی متقاطع دال میتوان هر باز شویی با هر
اندازای پیشبیتی کرد.
۴-۵-۳-۱۸-۹ در نواحی مشترک بین دو نوار ستونی متقاطع دال فقط باز شوهایی با ابعاد کمتر از
یک هشتم عرض نوار در هر جهت میتوان پیشبینی کرد.
صفحه 82:
-۵-۵-۳-۱۸ در نواحى مشترك بين یک نوار ستونی و یک نوار میانی متقاطع دال فقط باز
شوهایی با ایعاد کمتر از یک چهارم عرض نوار در هر جهت میتوان پیشبینی کرد-
۶-۵-۳-۱۸-۹ در صورت ایجاد بازشو در سیستم دال» باید ضوابط طراحی برای برش مطابق بند
۴-۱۷-۱۵-۹ رعایت شوند.
-۷-۵-۳-۱۸ در دالهای سیستمهای (تیردال): بازشوها نباید از محل تیرها عبور کند. مگر آنکه
تحلیل قابل قبولی ارئه شود.
صفحه 83:
EEE
۴-۱۸-۹ آرماتورگذاری در دالها
۱-۴-۱۸-۹ ضوایع کلی آرماتو رگذاری
۱-۱-۴-۸ مقادیر آرماتورهای لازم در مقاطلع مختلف دال در هر امتداد بر مینای لنگرهای
خمتی وارد بر آن مقاظع محاسبه میشوند. مقادیر آرماتورهای یکار رفته در ناحیه کتتی حالها
در هر صورت نباید کستر اژ مقادیر نظیر حرارت و جمیشدکی مطابق بند ۲-۱-۲-۱۸-۹ در نظر
گرفته شوند. در دالهای یک طرفه که آرماتورهای خمتی صرفاً در یک جهت قرار م ىكيرتد بايد
حداقل میلگردهای حرارت و جمیشدکی مطایق بند ۲-۱-۲-۱۸-۹ در جهت دیگر قرار دادم شوتد.
۲-۱-۴-۸ تسیت سطح مقطع میلگردهای حرارت و جمیشدگی به کل سعلح مقطع یشن برای
حالهایی به ضخاست کستر یا مسلوی ۱۰۰۰ میلیمتر تباید از مقدار بدست آسده از عبارت (۲-۱۸-۹)
میم لاعف
Int
ste Se aL TTA خمتى در دالهاء جر در دالهاى مشيك. تبايد اثز دو براير
ضخامت حال و ته لز +78 ميلىمتر تجلوز كند در دالهاى مشبك. حداقل أأرماتوركتارى در PME
حال که روی حقرهها قرار درد بر طبق یتد: ۲-۱-۹-۱۸-۹ تدست میشوند. در مورد دالهای هو
oe محیطی شدید قاصله میلگردها یه دو برایر شخامت و ۲۵۰ میلیمتر و برای شرایط
محیعطی خیلی شدید و قوقالماده شدید یه ۱/۵ برایر شخامت و ۲۰۰ میلیمتر محدود میشود.
صفحه 84:
۱۸-۹ طراحی دالٍ
۴-۱-۴-۱۸-۹ میلگردهای خمشی مثبت عمود بر یمد تاپیوسته حال باید تا لبه حال ادامه یایند و
یعلاوه. به طولی حداقل معادل ۱۵۰ میلیمتر یه طور مستقيم. با قلاب یا بدون آن. در تیر پیشاتی
يا دیوار یا ستون حاخل شوتد.
۵-۱-۴-۱۸-۹ میلگردهای خمشی متفی عمود بر لبه ناپیوسته دال باید با خم یا قلاب یا وسیله
مهارى ديكرى در داخل تير ييشاتى يا دیوار ستون به طیر کامل مهار شوند. برای این میلگردها بايد
گیرایی کامل در مقطع بر داخلی تکیه گام بر اساس خولبط فصل بیست و يکم. تأمین شود
۶۱-۴-۸۹ در مواردی که حال در لیه تاپیوسته به تیر پیشانی یا دیوار منتهی تشود با فراتر از
تکیهکاه کنسول شود. مهار کردن میلگردهای عمود بر این لیه میتواند داخل دال صورت گیرد.
صفحه 85:
۲-۳-۱۸-۹ جزتیات ویژه برای آرماتو رگذاری دالهای با تبر
1۲-۴-۸۹ برای سیستمهای «تیر. دال) که در آنها ۶ بزرکتر از یک باشد. در گوشههای
خارجی داالها يايد أرماتورهاى ويزماى به شرح بندهای ۲-۲-۳-۱۸-۹ ۱2 ۵-۲-۴-۱۸۳۹ در یایین و
بالای حال اتافه کرد
۲-۲-۲-۸ هر یک از آرماتورهای ویژه در پایین و بالای حال هر واحد. عرض. يايد قاهر باشتد.
حداکتر قنگر خمتی متبت دال را تحمل کنتدد
سهو--۳-۲ آرماتورهای ویژه باید در بالای دال به زلویه ۴۵ درچه و تقريياً در امتداد قطر
کترنده از گوشه حال و در یابین حال عمود بر اين قطر قرار گیرتد.
۴-۲-۳-۱۸-۹ آرماتورهای ویزه باید در هر امتداد تا شولی برایر یا حداقل یک پنجم دهانه بزرکتر.
قرارداده شونمد
PN AGN ce سق آرماتورهای ویژه را میتوان در دو سفره در امتدادهای متدرح در ۲-۴-۸-٩
با هر حو شیکه به موازات دو ضلع دال قرلر داد
سم
۳۰ جزتبات ویو برای آرماتورگذاری دالهاى يدون تير
TAS در آرماتورکثاری دالهای تخت و قلرچی علاوه بر خوایظ بند ۱-۲-۱۸-۹ خولينظ
ايند ۲۳-۴-۱۸۲۹ نیز باید. رعایت شوندد
۲-۲-۴-۱۸-۹ در هر تولر ستونی در زیر دال باید حداقل دو میلگرد یه طور سراسری از داخل
هسته ستونها هبور داده شوند. اين میلگردها را میتولن در محل ستونها به طور کامل مهار با با
میلگردهای دیگری وصله کرد. مشروط بر آنکه طول وصله مطایق بند ۴-۲۱-۹ باشد. چنانچه محلٍ
وصله اين آرماتورها خارج از هسته ستونها باشد. طول وصله باید حداقل ر/۲ باشدد
صفحه 86:
۵-۵-۳-۳ استفاده از دال تخت یا قارچی و ستون به عنوان سیستم قاب خمشی
متحصراً در ساختمانهای سه طبقه و یا کوتاهتر از ۱۰ متر مجاز میباشد. در صورت
تجاوز از اين حد. تنها در صورتی استفاده از این سیستم سازه مجاز است که مقابله با
نیروی جانبی زلزله توسط دیوارهای برشی و پا قابهای مهاربندیشده تأمین گردد.
- در اين سیستم ها استفاده از سختی خمشی دال برای کنترل مقاومت اعضای باربر جانبی مجاز
- در اين سيستم ها استفاده از سختی خمشی دال می توان برای کنترل تفیبر مکان جانبی سازه
استفاده کرد.
- در صورت عدم استفاده از سختی خمشی دال باید باربری ثقلی کلیه ستون های سازه با در نظر
گرفتن سختی خمشی دال کنترل شد.
- در صورت عدم استفاده از سختی خمشی دال بايد باربرى ثقلى كليه ستون هاى سازه با در نظر
گرفتن سختی خمشی دال کنترل ش.د.
- در صورت عدم استفاده از سختى خمشى ذال بايد ضوابط طرح غير لوزه ای مربوط به دال ها رعایت
شود
- كنترل نامنظمى ببجشى بايد در فايلى انجام شود كه از سختى خمشى دال صرف نظر نشده است.
صفحه 87:
- جهت کنترل تغییر شکل در دال مجوف لازم است سختی خمشی دال ۰.٩ اختصاص داده شود.
- در مورد دال هاى تخت فايل خروجى طراحى دال از نرم افزار ايتبس حتما بايد با حضور اثرات لرزه ای انجام شود.
- اعضاى باربر جانبى سازه بايد قادر باشند كل نيروى جانبى زلزله را بدون مشاركت اعضاى ديكر تحمل كنند. لذا در
صورتی که با توجه به جدول ۴-۳ ویرایش چهارم اساندرد ۲۸۰۰ و ضریب رفتر تخاب شده برای سیستم سازه
ای دال جز سیستم باربر جاتبى سازه نباشد و مدلسازی سقف از نوع 56 در مدل کامپیوتری سازم( فیل اصلی
مربوط به ایتبس) باشد. در این صورت باید در یک فایل جداگانه با منظور کردن عددی نزدیک به صفر یرای سخنی
خمشی دال (1112111222101220.01). از کفایت اعضای باربر جانبی بدون سختی خمشی دال مطمئن می
شویم. در این فایل می توان تیرها را به صورت 7 شکل یا | شکل مدل کرد.
- استفاده ازسیستم توام دال تخت و ستون به همراه دیوار برشی به عنوان سیستم دوگانه فقط برای ساختمان های.
حداكثر تا ۲ طبقه و یا رفاع تا ۰ امتر مجاز است. در این مورد می تواناجزای دال تخت را با ضریب پيشنهادی
آیین نامه ۰.۲۵ تحت بار های قالم و جانبی مدل کرد. بدیهی است که برای ساختمان های بلندتر در برگذاری قائم
مى توان از همین ضریب استفاده کرد ولی برای بارگذاری جائبی باید از ضریب نزدیک به صفر مثلا ۰.۰۱ استفاده
کرد
صفحه 88:
عدر اين نوع سقف ها براى استخراج دوره تنب تحلیلی می توان سقف را از دو قسمت متشکل از قسمت توبر وقسمت.
مجوف مدلسازی کرد. و طبق آیین نامه سختی خمشی قسمت تویر را برابر 1.5*0.25 و قسمت مجوف را ضریبی از
5 در نظر گرفت.
به منظور بررسی تنش های داخل صفحه دال برای کنترل نیروی داخلی دیافراگم و جمع کننده ها و اجزای لبه در ترم.
افزار تس دیفم سقف اد از نوع 96۴0-04 تعریف شود.
صفحه 89:
* به طور کلی اگر دال ها جزو عناصر لرزه بر نباشند برای طراحی آن ها از
ترکیب بارهای ثقلی استفاده میکنیم. برای کنترل سطح بهره برداری نیز از
ترکیب بارهای مربوط به کنترل سطح بهره برداری مطابق مبحث ششم
مقررات ملی ساختمان استفاده میکنیم.
در صورت لرزه بر بودن دال ها . استفاده از ترکیب بارهای لرزه ای همراه
تركيب بار های ثقلی ضروری است. ولی برای کنترل سطح بهره برداری
( کنترل خیز یا تغییر شکل) در هر صورت نیروی لرزه ای و يا به عبارت
بهتر بارهای کوتاه مدت استفاده نميشود.
صفحه 90: