اصول و مبانی تربیت بدنی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم 1
اسلاید 2: عنواناصول و مبانی تربیت بدنی2
اسلاید 3: ریشه مبانیکلمه مبانی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا ها، بنیان ها، شالوده ها و ساختارها است. در واقع مبانی هر پدیده یا علم متضمن پایه ها، چهار چوپ، اسکلت و ساختار اصلی آن پدیده یا علم است. تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست.3
اسلاید 4: به قول «وست» و «بوچر» نویسندگان کتاب مشهور مبانی تربیت بدنی و ورزش بین ایجاد ساختار تربیت بدنی و بنای یک خانه شباهت های قابل توجهی وجود دارد. هم چنان که ستون ها و تیر های اصلی به خانه شکل و استحکام می بخشند، عناصر اصلی تربیت بدنی مبنا و چهار چوب مسلمی را به وجود می آورند و آن را به عنوان تجربه ای با ارزش برای تمام افراد پا بر جا می کنند. این عناصر مشخص و اجزای مختلف آن، در قالب یادگیری معنی دار به هم مرتبط خواهند شد. این عناصر ، مفاهیم تربیت بدنی هستند و بیان گر ساختار تربیت بدنی در برنامه های مدارس کشور خواهند بود.4
اسلاید 5: مفاهیم و عناصربازی ورزش تربیت بدنی5
اسلاید 6: بازیبازی برای کودک امری فطری و نیازی طبیعی است بازی عامل ضروری و لازم برای رشد و تکامل کودک است .کودکان بوسیله بازی چیزهایی را می آموزند که هیچ کس قادر نیست آن چیزها را از طریق دیگر به آنها بیاموزد . کودک واقعیت های جهان خارج از ذهن را از طریق بازی مِی آموزد .شروع بازی را می توان به گذشته های دور ، حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان ازبدو تولد تا زمان مرگ بوده و در کل تاریخچه بشریت متدرج است 6
اسلاید 7: تعریف بازیهر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که در اوقات فراغت یا اشتغال و در جهت کسب لذت ، آرام بخش جسم یا ذهن بازیگر و اقناع نیازهای آنی یا دراز مدت فرد یا گروه ، چه به صورت انفرادی یا گروهی انجام گیرد ، بازی نامیده می شودمتخصین تربیت بدنی و علوم ورزشی غالباً با این تعریف کلی موافق اند که : بازی فعالیتی است غریزی و نشاط آور که مطابق است با مراحل رشد انسان7
اسلاید 8: بازی از نظر اسپنسر بازی را وسیله ای برای مصرف انرژی های انباشته و اضافی می داند که همین نظر منجر به این اعتقاد در عده ای از روانشناسان اجتماعی گردید که وجود جنگ و خونریزی در واقع به جهت مصرف همین انرژی های اضافی مصرف نشده بشر می باشد8
اسلاید 9: ورزش لغت ورزش در زبان فارسي از فعل ورزيدن كه بطور كلي به معني عمل كردن ، انجام كار پياپي ، به كار گماري فكري و جسمي و يا به معني اجراي مرتب تمرين هاي بدني به منظور تكميل قواي جسماني و روحي استعمال مي شود.تعریف وَرزش به فعالیـت ها یا مهارت های عادی جسمانی ای گفتـــــه می شود که بر پایه یک رشته قوانین مورد توافق همگان و با اهداف تفریحی، یا برای مسابقه، نشاط شخصی، دستیابی به ورزیدگی، مهارت جویی یا آمیزهای از این اهداف انجام می گیرد. 9
اسلاید 10: تربيت بدني لغت تربيت بدني لغتي است مركب از دو كلمه تربيت + بدن ، كلمه تربيت در زبان فارسي به معني پروردن ، پروراندن و اسم مصدر پرورش مي باشد و بدن که منظور همان جسم می باشد.واژه تربیت به فرایند مداوم یادگیری گفته می شود که در سرا سر زندگی ادامه دارد. مي توان گفت اصول و مباني تربيت بدني مبحثي معرفت شناختي در رابطه با ساختار تربيت بدني است. اين مبحث اساس، بنيان، پيكره، اهداف و ارزش هاي تربيت بدني و ورزش را تشريح مي كند.تربيت بدني از طریق برنامه های هدفمند فعالیت جسمانی ،دررشدهمه جانبه شخص مشارکت می کند .تربیت بدنی و ورزش بر یک چیز تأکید می کند وآن حرکت انسان یا به طورکلی فعالیت جسمانی10
اسلاید 11: تعریف تربیت بدنی تربیت بدنی بخش مهمی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکات مبتنی بر اصول علمی، جریان رشد و تکامل را در همه ابعاد وجود انسان (جسمانی، روانی و اخلاقی) تسهیل و هماهنگ نموده و به رشد و شکوفایی استعداد های فرد کمک می کندتربیت بدنی عبارتست از یک سلسله فعالیت ها و حرکت های بدنی منظم و حساب شده به منظور رشد و تربیت استعدادهای جسمانی، حرکتی، فکری، اجتماعی و اخلاقی11
اسلاید 12: تربيت بدني شامل اکتساب و پالایش مهارت های حرکتی رشد و نگهداری آمادگی جسمانی برای سلامتی و زندگی بهتر اکتساب دانش در باره فعالیت های جسمانی پرورش نگرش مثبت در راستای کمک به یادگیری در طول عمر و شرکت در سراسر زندگی تربيت بدني به منزله ی یک رشته علمی 12
اسلاید 13: تربیت بدنی به عنوان یک علماز اواسط دهه 1960 موج گسترده ای از مطالعات علمی در رشته تربت بدنی به وجود آمد که سبب ارتقاع جایگاه علمی آن به عنوان یک علم شدتعریف هنری از رشته علمی: حجم سازمان داری از مجموعه دانش مشتمل بر واحد های رسمی آموزشی مدون13
اسلاید 14: اهداف اصلي تربيت بدنياهداف اصلي تربيت بدني را مي توان به سه دسته تقسيم كرد هدف هاي جسماني هدف هاي رواني هدف هاي اجتماعي14
اسلاید 15: الف) هدف هاي جسماني:Physiological Objectsتقويت قواي عمومي بدن و ايجاد ورزيدگي و هماهنگي در بين اعضاء و اندام ها به منظور برخوردار شدن از قدرت ، سرعت ، چابكي ومهارتايجاد هماهنگي بين اعصاب و عضلات و تقويت و قدرت تصميم گيري و انطباق ايجاد سرعت و مهارت در واكنش هاي عضلاني ايجاد استقامت در برابر فشارهاي جسمي و كارهاي طولاني و دراز مدت و افزايش قدرت تحملازدياد نيروي بدني و تامين سلامتي و بهداشت بـــدن در برابر عوارض و بيماري هااصلاح و بازسازي و بدن و توانبخشي به منظور رفع نواقص و نارسايي هاي فيزيكي و ايجاد بهره وري 15
اسلاید 16: مؤلفه های آمادگیآمادگی جسمانی هدف از آن ملاحظه مؤلفه های آناتومیکی و فیزیولوژیکی است (ظرفیت عملکردجسمانی یک فرد) آمادگی حرکتی باهدف ملاحظه های عصبی عضلانی ارائه شده است (ظرفیت در تکرار تمرین)16
اسلاید 17: آمادگی جسمانیبه طور کلی معنای آمادگی جسمانی ، انجام دادن تکالیف روزانه بدون خستگی بیان می شود.تعریف آمادگی جسمانی از نظر ورزشی دشواراست زیرا به حالت های روانی ، فیزیولوژی یا آناتومیک بــدن گفته می شود ، به همین دلیل آن را ازطریق مؤلفه های آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی بیان می کنند.17
اسلاید 18: مؤلفه های آمادگی جسمانیقدرت : بكاربردن حداكثرنيروي يك عضله درامتداد محور طولی آن قدرت بردو نوع است قدرت ايستا (استاتيك) : حداكثر نيرويي كه فرد به شيي مقاوم وارد ميكند بدون اينكه بتوان آن را جابجا كرد . قدرت پويا (ديناميك ) : حداكثر وزنه اي كه بتوان درتمام دامنه حركتي مفصل آن را جابجا كرد 18
اسلاید 19: استقامت : عبارت است از توانايي تكرار يك حركت معين درمدت زمان طولانياستقامت دونوع است 1_ استقامت عمومي ( قلبي – ريوي ) فعاليت هايي كه كل بدن رادرگير ميكند و با تكرار زياد درمدت زمان طولاني انجام ميپذيرد مانند دوهاي استقامت . اين نوع استقامت باعث تقويت سيستم گردش خون و تنفس ميشود. 2_ استقامت موضعي توانايي يك يا دسته اي از عضلات درتكرار زياد يك فعاليت درمدت زمان طولاني را استقامت موضعي گويند . 19
اسلاید 20: سرعت : سرعت توانايي بسيار پيچيده اي است . درواقع اعمال حركتي سريع دربدن استانواع سرعتسرعت جابجايي اعضای بدن سرعت دويدن درمسافتهاي كوتاه و طولاني20
اسلاید 21: انعطاف پذيري : عبارت است از ايجاد وسعت دامنه حركتي بيشتر حول مفصل از طريق كشيدن عضلاتانعطاف پذيري به دو نوع انعطاف پذيري ايستا محدوده حركتي یا درجه حركت پذيري يك فصل را ميتوان انعطاف پذيري ايستا ناميد و قابل اندازه گيري است . انعطاف پذيري جنبشي عبارتست از مقاومت يك مفصل دربرابر حركت يا هر نيرويي كه با حركت مفصل سروكاردارد . اين انعطافپذيري را نميتوان به آساني اندازه گرفت . 21
اسلاید 22: ترکیب بدن مفهومی که درصد نسبی عضله ، چربی ، و استخوان را توصیف می کندترکیب بدن ابزار مناسبی برای ارزیابی وضعیت آمادگی شخص محسوب می شود.22
اسلاید 23: مؤلفه های آمادگی حرکتیچابکی توانای جسمانی که شخص را قادر به تغییر وضعیت بدن و هدایت به شیوه ای دقیق می کند.تعادل توانای حفظ مرکز ثقل بدن روی سطح اتکا وآگاهی از وضعیت بدن در فضا (وابسطه به هماهنگی بین گوش داخلی ، مغز ، اسکلت ، عضله و بینایی می باشد)تعادل ایستا توانایی حفظ تعادل در یک وضعیت ساکن تعادل پویا توانای حفظ تعادل در یک وضعیت متغییر23
اسلاید 24: هماهنگي اجراي حركت همساز يا توانايي كار درست اعضاء با هم را هماهنگي گويندتوان ترکیب قدرت و سرعت زمان واکنش فاصله ارائه یک محرک و آغاز پاسخ24
اسلاید 25: ب)هدف هاي رواني :Psychological Objectsكشف استعدادها ي نهفته و شناخت استعدادهاي رواني - حركتي و پرورش و شكوفايي و ديگر قابليت هاي ذاتي واستعدادهاي خدادادي.برتري شخصيت و پرورش روحيه تعاون و همياري و اجتناب از خود پسندي و خود بزرگ بيني .انگيختن فرد براي تحرك و جلوگيــــــري از خمودگي نگراني هاي رواني ، انزوا جوئي ، اضطراب و ترس.برقراري تعادل رواني و تعديل عواطف و حالاتي چون : خشم ، ستيزجویی ، ناسازگاري تقويت و پرورش هوش و قوه كنجکاوي و همچنين توان برخورد با مسائل و مشكلات25
اسلاید 26: ج:هدف هاي اجتماعي (Sociological Objects) پرورش و پذيرش احترام به قوانين گروهي و مقررات اجتماعي.پرورش توان مديريت و حس مسئوليت پذيري و قدرت سرپرستي و رهبري.پرورش احساس نوع دوستي و جوانمردي و همدردي با مسائل و مشكلات جامعه پرورش نيروي بدني مورد نياز جامعه .پرورش روحيه ايثار و از خود گذشتگي26
اسلاید 27: خرده رشته های تربیت بدنیفیزیولوژی ورزشی مطالعه آثار نیاز های جسمانی مختلف ،به ویژه نقش ورزش بر ساختار و کارکرد بدن است .طب ورزشی در ارتباط با پیشگیری ، درمان و توان بخشی صدمات مرتبط با ورزش است .بیومکانیک ورزشیاز روش های فیزیک و مکانیک برای مطالعه حرکت انسان و اشیاء ورزشی (مانند چوب بیسبال یا نیزه )استفاده می شود.فلسفه ورزشمشتمل بر مطالعه ماهیت ، واقعیت ، ساختار دانش در ورزش ، پرسش های اخلاقی و زیبایی حرکت است .27
اسلاید 28: تاریخ ورزش بررسی انتقادی گذشته با تأکید بر وقایع ،افرادو روند اثر گذار بر رشد و هدایت حوزهاست.تاریخ ورزشی به درک بهتر زمان حال کمک کرده و بینشی را درباره آینده ایجاد می کند.روان شناسی ورزشبه ورزشکاران در بهبود کار کرد ذهنی شان کمک می کند . یعنی، توسعه وبه کار گیری مؤثر مهارت ها و رهبرد هایی که سبب ارتقاع عملکرد آنان خواهد شد .رشد حرکتی به مطالعه عواملی می پردازد که بر رشد توانایی های ضروری حرکت مؤثر است.متخصصان رشد حرکتی از مطالعه طولی استفاده می کنند(مطالعه در طول سال های متمادی) یاد گیری حرکتیمطالعه تغییرات در رفتارحرکتـی است کــه به طور عمده از تمرین و تجربه حاصـل شده با شد.(مراحل پیشرفت فرد از مبتدی به سوی ماهر شدن)28
اسلاید 29: جامعه شناسی ورزشمطالعه نقش ورزش در جامعه ، اثر آن بر شرکت کنندگان در ورزش ورابطه ورزش با سایر نهاد های اجتماعی است .روش های آموزشی ورزشبه مطالعه آموزش و یادگیری درمحیط های مدرسه و خارج از مدرسه تعریف می شود .تربیت بدنی تطبیقیمربوط به آماده سازی معلمان و مدیران ورزشی برای تهیه برنامه ها وخدمات برای افراد ناتوان است (طراحی برنامه های آمرزشی برای شرکت افراد ناتوان در تربیت بدنی مدارس )مدیریت ورزشدر بر گیرنده جنبه های مدیریتی ورزش و شامل مدیریت منابع ، بودجه بندی ، تدوین سیاست ها ،تسهیلات و برنامه ریزی و ..........است. 29
اسلاید 30: بررسی تاریخی تربیت بدنی تربيت بدني و ورزش برابر با پيدايش انسان و حيات اوست. طبق قانون طبيعت ، هر جانداري در سايه حركت و جنبش زنده ميماند و انسان نيز مستثنا از اين قاعده نيست ، بلكه متحركترين جانداران ميباشد.انسان با مطالعه تاریخ می تواند خود را بهتر ارزیابی کند ودرارتباط با دیگران حق و مسئو لیت خود را بشناسد. بنابر این ، از اصول مهم و اساسی تربیت بدنی و ورزش در تاریخ یکی شناخت خود و تعیین هویت انسان و دیگری بسط شناخت انسان با حالت های احتمالـــی بی شمار در یک رویداد است .30
اسلاید 31: پایه های تربیت بدنی و ورزش در اقوام باستانمصــرجامعه ی مصر قدیم مهد تمدن بشری نام گرفته و قدیمی ترین سند موجود آن به پنج هزار سال پیش از میلاد باز می گردد.تعلیم و تربیت در مصر قدیم با هدف های زندگی کاملا هماهنگ بوده مصریان جوانان را در مدارس و سرباز خانه ها آموزش نظامی می دادند و قدرت ،سرعت ، چالاکی و انعطاف پذیری آنان را افزایش می دادند.مصریان از ورزش کشتی ، رقص و ژیمناستیک لذت می بردند31
اسلاید 32: چیــن تاریخ کهن کشور چین به بیش از پنج هزار سال بر می گردد.درچین باستان افراد بیشتر به اندیشیدن ، سکوت ، آرامش و خواندن کتاب ترغیب می شدند و کمتر به ورزش وپرورش تن می پرداختند. تربیت بدنی بیشتر درمدارس نظامی وبه منظور تربیت جنگجویان رایج بود.از جمله بازی های معمول در مدارس نظامی فوتبال ، مشت زنی ، کشتی ، تیراندازی با کمان ، شکار و چوگان بوده است.چینی ها علت بیماری ها را فقر حرکتی می دانستند و برای درمان بیماری ها ژیمناستیک طبی را ایجادکرده بودند 32
اسلاید 33: هنـــد هندوها فلسفه ای را پذیرفته بودند که ترک لذایذ زندگی را توصیه می کردکه مستقیما با نیرو وتوانایی بدنی مغایرت داشت.آنها برای رهایی از همه دشواری های تحمل ناپذیر ، به عالم درون پناه می بردند و مجذوب جاودانگی روح می شدند.با این همه ، تربیت بدنی به طور کلی فراموش نشده بود ، نظامیان برای تربیت سربازان از تعلیمات تربیت بدنی بهره می جستند.پزشکان هندی ، فعالیت های ورزشی را برای کمک به هضم غذا ، شادابی ،به تأخیر انداختن پیری و در نهایت برای پیشگیری از بیماری ها بسیار مــؤثر می دانستند. همچنین حمام گرفتن، مالیدن روغن به بدن را برای حفظ تندرستی و تسریع در رفع خستگی و تنظیم گردش خون توصیه می کردند.33
اسلاید 34: یونــان سرزمین یونان زادگاه اندیشه و معرفت ، فلسفه و فرهنگ مغرب زمین به شمار می رود.میراث بزرگ فرهنگ آنان شعر وادب، پیکر تراشی ، معماری ، تاریخ ، ورزش و..... که در تکوین فرهنگ جهان تأ ثیر داشت .تربیت بدنی در یونان به چهار دوره تقسیم می شود . دوره هومری مردان به منزله سربازانی بودند که باید دربرابر دشمنان از میهن خویش دفاع می کردند.اسپارت همانند هومری ها هدف از تربیت بدنی و ورزش را آمادگی جسمانی می دانستند آتن قدیم آرمان آنها این بود که جوانان از نظر جسمی و عقلی به کمال مطلوب برسند و خدمت گزارانی شایسته برای سرزمین خود باشند. عصرطلایی برنامه های ورزشی در این دوره از برنامه عمومی حذف شد و صرفا برای حفظ سلامتی ، تــناسب اندام و کنترل وزن به کار می رفت .34
اسلاید 35: روم تعلیم و تربیت در روم قدیم از وظایف والدین بود.در روم قدیم تربیت بدنی و ورزش صرفا برای ایجاد آمادگی و تقویت قوای جسمانی و روحیه نظامی اهمیت فراوان داشت.تمرینات رومی ها را اسب سواری ،تیر اندازی ، پرتاب نیزه ، مشت زنی و شنا در رودخانه های تند وسیلابی تشکیل می دادسرگرمی های رومیان در جشن ها ، مسابقات گلادیاتوری ، بازی های شعبده گونه باتوپ و مبارزات وحشی گرانه بود .35
اسلاید 36: ایــرانسرزمینی که ایرانیان برگزیده بودند فلاتی مسطح با دژهای حاصلخیز و آب وهوای متغییر ومناسب بود و به همین علت بر خلاف هندی ها وچینی ها ، ایرانیان مردمی با تحرک ، کوشا وجنگجو بار آمدند وبدین وسیله توانستند در سالهای 558 تا 331 پیش از میلاد یکی از قدرتمند ترین امپراتوری های آن روزگا را به وجود آورنددر ايران به معناي قديم آن، ورزش پهلواني ، رزمي و وزنهبرداري براي شركت در جنگ معمول بوده ازنظرافلاطون و فردوسی آغازتحصیل در ایران هفت سالگی بوده36
اسلاید 37: هرودوت، مورخ مشهور یونانی می نویسدایرانیان از پنج سالگی تا بیست سالگی سه چیز را می آموختند: سواری تیر و کمانراستگویی جوانان تمرینات روزانه را از طلوع آفتاب با دویدن و پرتاب سنگ و پرتاب نیزه آغاز می کردند، و از جمله تمرینات معمول شان، ساختن با جیره اندک و تحمل گرمای بسیار و پیاده روی های طولانی و عبور از رودخانه، بدون تر شدن سلاح ها و خواب در هوای آزاد بود. سواری و شکار نیز دو فعالیت معمول و رایج بود و پریدن بر روی اسب و فرو آمدن از روی آن در حال دویدن و به طور کلی سرعت و چالاکی، از ویژگی های سوارکاران سوار نظام ایران بود37
اسلاید 38: هدف های آموزشی ایران باستان دینی (گفتار نیک ،کردار نیک، پندار نیک)نیرومندی(جوانمردی ، راستی ، پاکدلی)نظامی(سواری ، تیر و کمان ، راستگویی)اقتصادیسیاسی38
اسلاید 39: ورزش های رایج در ایران باستاناسب سواری ارابه رانیتیر اندازی شکار چوگانزوبینکشتیشنا39
اسلاید 40: پهلـوانی ایرانیان برای رسیدن به مقام پهلوانی علاوه بر ورزش ها باید سجایای اخلاقی ، شجاعت ، بزرگواری و معرفت نیز برخوردار می شدند. پس از ظهور اسلام ، ورزش و تربیت بدنی وسیله ای برای خود سازی و مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی بود .پهلوانان ایرانی درسایه اعتقادات اسلامی به سه گروه در آمده بودند. الف- فتیان (افرادی که در نثارمال ، فرزند و نفس درراه رضای خدا سبقت می گرفتند)ب- عیاران(جنگجویانی که با زیرکی راه را بر کاروان دشمنان خدا می بستند و اموال آنها را به نفع مردم مصادره می کردند)ج- شطاران (حرفه اصلي آنها راهپيمايي يا دويدن در مسافتهاي طولاني بوده است. شطاران، تقوا و صداقت و امانت و جوانمردي را به مثابه عياران زنده نگه ميداشتند) 40
اسلاید 41: ردلف زایگر آلمانی که زندگی پر افتخار علی(ع) را در کتابی جمع آورده ، می گوید علی علیه السلام ، خداوند علم و شمشیر است.وی در بخش دیگری از همین کتاب ، به الگو قرار گرفتن حضرت علی علیه السلام برای پهلوانان ایرانی اشاره نموده و چنین می نویسد:پهلوانان و نام آوران ایرانی، مخصوصاً آن ها که در گودها و زورخانه های زیرزمینی، دست و دلشان در کار ورزش است، علی را شناخته اند، از او یاری می جویند و از او می گویند و راه شان و کارشان و حتی حرکات ورزشی شان را با یاد علی(ع) آغاز می کنند41
اسلاید 42: مولانا واعظ کاشفی، در باره خصوصیات یک پهلوان واقعی چنین می نگارد کسی را می توان پهلوان نامید که دارای دوازه صفت باشد:اول ترس از خدا ، به عبارتی خشیت از خدا داشته باشد ، به جهت این که هم علم در این صفت دارد و هم قوّه و قدرت ، که بدون ترس از خدا ، مایه فساد و تباهی استدوم متابعت از شرعسوم تن قوی چهارم زبان خوش پنجم شجاعت42
اسلاید 43: ششم فرد کامل هفتم صبری تمام هشتم علم به کمال نهم تلاش و کوشش دایمدهم خلقی پسندیدهیازدهم دوری از حرام و پوشانیدن خویش از محرمات و ستر عورات و اجتناب از محرمات الهیدوازدهم نعمتی بر دوام43
اسلاید 44: نقش تربیت بدنی در تعلیم وتربیتاز اهداف اوليهٔ تعليم و تربيت، پرورش فرد بهعنوان يک انسان هدفدار و مستقل و خودگردان است. که شامل: پرورش ابعاد وجود انسان (جسمانی، حرکتی ، عقلانی و .....)پرورش قدرت تشخیص انسان از طریق مشاهده ، تجربه ، تفکر ، و تعلیمپرورش روح حقیقت جوییآگاه کردن انسان از موقعیت خویش در جهان هستیپرورش افراد متقی و سوق دادن انسان به سوی خداوندایجاد روح برادری ، برابری ، تعاون ، احسان ، ایثار و پرورش روح تلاش و مبارزه با ظلم وفساد و مظاهر آن پرورش روحیه عدالت و قناعت 44
اسلاید 45: مراحل تربیتپرستاری از زمان انعقاد نطفه آغاز می شود تأدیب طبیعت حیوانی انسان را به طبیعت انسانی تبدیل می کند تعلیم هیچ انسانی ولو فوق العاده و استثنایی قادر نیست و فرصت آن را نداردکه همه تجارب ارزنده نوع بشر را شخصا تجربه کند و بنابر این به تجربیات پیشینیان نیاز دارد.تهذیب با پایان یافتن دوره تعلیمات ( تربیت به معنای تأثیر بزرگسال بر خرد سال پایان می یابد) نوبت به تأثیر شخص برخود فرا می رسد. 45
اسلاید 46: نقش تربيت بدنى در فرآيند تعليم و تربيت در سه حوزهٔ قابل بررسی است الف) شناختيب)عاطفیج)روانى – حرکتي 46
اسلاید 47: حوزه شناختی تربیت بدنی موجب شناخت بدن انسان و آگاهی ازسیستم های مختلف ارگانیکی ، اعمال و شیوه بهینه از این سیستم ها می شود.تربیت بدنی در موفقیت تحصیلی و فرهنگی موثر است.تحقیقات نشان داده ارتباط مثبت و معنی داری میان تربیت بدنی وتکامل عقلی ، جسمی ، هیجانی و موفقیت تحصیلی وجود دارد.فعالیت های حرکتی با جریان فکری پویا و متعادل ارتباط دارد .و موجب شناخت مفاهیمی چون اندازه ، شکل ، جهت و سایر مولفه های شناختی می شود.تربیت بدنی و ورزش به مصرف معقول و استفاده مطلوب از خدمات و تهسیلات می کند.47
اسلاید 48: حوزه عاطفی تربیت بدنی به خود شکفتگی ، عزت نفس و واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک می کند .تربیت بدنی موجب باور و تصدیق زیبایی است . فرد تربیت یافته حس زیبایی شناسی خود را توسعه می دهد .تربیت بدنی تواضع ، بازی عادلانه و فضایل پهلوانی را می آموزد .48
اسلاید 49: حوزه روانى – حرکتيتربیت بدنی مهارت های حرکتی را درورزشکاران بهبود می بخشد .تربیت بدنی به کسب مهارتهای استفاده از اوقات فراغت پس از اشتغال ذهنی کمک می کند .تربیت بدنی مهارت های اساسی محافظت از محیط زیست را توسعه می دهد 49
اسلاید 50: تربیت بدنی و ورزش از دیدگاه اسلاماز دیدگاه اسلام واقعیت وجودی انسان ( بدن و نفس) محور اساسی برنامه ها چه درسی و چه غیر درسی است.نظام تربیت بدنی اسلامی ، یک نظام همه جانبه است ،یعنی علاوه برجسم به ابعاد علمی ، اخلاقی ، اجتمایی و عاطفی نیز تأکید دارد .درتربیت بدنی اسلامی ، تربیت و تقویت جسم باید همپای خود سازی و اخلاق واز طرفی مصونیت جامعه باشد .50
اسلاید 51: اسلام ميگويد، غرق در دنيا نشويد و خود را در آن گم نكنيد. در مقابلميفرمايد: به دنبال تلاش و معاش باشيد. «من لا معاش له لا معاد له» دنيا و آخرت با هم و در كنار هم ديده ميشود. روح و تن، جسم و جان با هم ديده ميشود. هر كدام لازمة لاينفك ديگري است و به همين دليل ميتوان گفت ضرورت دارد كه انسان به پرورش بدن خود همت ورزد و به رشد و سلامت بدن خود رسيدگي كند و همينطور راه و وسيله براي انديشيدن انسان همين بدن و پيكر و اندام اوست. چشم است كه ميبيند و گوش است كه ميشنود و زبان است كه ميچشد و.... در هر حال سلولهاي مغزي ابزار و وسيله تلاش و تفكر انسان است كه آدم درست بفهمد و درست تفكر نمايد. پس بايد بدنش سالم باشد.51
اسلاید 52: قرآن، کتاب آسمانی اسلام، بزرگ ترین سرمشق و راه گشای زندگی انسان ها در همه امور، تا روز قیامت است. در این کتاب بزرگ و بی نقص که کلام خالق انسان و تمام هستی می باشد . آیاتی وجود دارد که به گونه ای بر اهمیت ورزش و نیرومند سازی جسم در کنار تقویت روح و بعد عملی دلالت دار52
اسلاید 53: خداوند در انتخاب بر گزیدگان خود همواره به ویژگی های ممتازی توجه داشته ، برای نمونه در قران کریم آیه 246 سوره بقره به ویزگی های چون هوش ، فرزانگی ، علم ، درستی و قدرت بدنی اشاره می کند ویا درجای دیگر می فرمایداَلمؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ وَ اَحَبُّ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ» شخص با ايمان قوي و نيرومند، از شخص با ايمان ضعيف بهتر و دوستداشتنيتراست.اِنَّ اَ صطَفيهُ عَلَيكُم وَ زادَهُ بَسطَةً فِي العِلمِ وَ الجِسمِ» خداوند او را بر شما برگزيده و علم و (قدرت) جسم او را وسعت بخشيده استدرباره حضرت موسي (ع )قرآن كريم چنين ميفرمايد: وَ لَما بَلَغَ اَشُدَّهُ وَاستَوي اتَيناهُ حُكماً وَ عِلماً وَ كَذلِكَ نَجزِي المُحسِنينَهنگامي كه موسي نيرومند و كامل شد، حكمت و دانش به او داديم53
اسلاید 54: حضرت رسول اكرم (ص) پيوسته در مورد بهداشت و حفظ سلامت و تندرستي و تقويت روح و جسم از طريق تفريحات سالم و فعاليت هاي مختلف ورزشي تاكيد فراوان داشتحضرت رسول اكرم (ص) فرمود: ان الله يحب عبدالقوي54
اسلاید 55: ابن سينابه دليل اهميت تعليم و تربيت ، ورزش را كه يكي از شاخه هاي بسيار مهم آن مي دانست مطالب باارزشي در كتاب قانون آورده است. او سلامت تن وروان را مديون ورزش دانسته و يكي از راه هاي رشد و نموكودكان را حركات ورزشي معرفي كرده استاين فيلسوف عالي قدر مهم ترين حركات، فعاليتها و مهارتهاي ورزشي كودكان و نوجوانان را راهپيمايي،پرش، توپ بازي، طناب بازي،دو، كشتي، اسب سواري، شمشيربازي و شنا ذكر كرده است55
اسلاید 56: ورزش از نظر شهید مطهریمرحوم شهید مطهری بحث جالب و دقیقی دارد، تحت عنوان : پرورش تن و تن پروری، وی در کتاب انسان در قرآن چنین می نویسد: اسلام ، تن پروری به معنای، نفس پروری و شهوت پرستی را شدیداً محکوم کرده است، اما پرورش بدن به معنای مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده است و هر نوع عملی را که برای بدن زیان بخش باشد، حرام شمرده است56
اسلاید 57: امام خمینیمن خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارماز خدای تبارک و تعالی خواهانم که شما جوان ها را که ذخیره ی این کشور هستید و مایه ی امید ملت و اسلام هستید هرچه بیشتر موفق کند که در همه ی ابعاد انسانی ورزش کنید. یک بعدش این بعدی است که شما متخصص در آن هستید و امید است که بعدهای دیگری هم که انسان دارد و انسانیت دارد در شما رشد کند.ورزشکارها همیشه اینطور بودند که یک روح سالمی داشتند، از باب اینکه توجه به شهوات و لذات نداشتند، توجه به یک فعالیت جسمی داشتند که عقل سالم در بدن سالم است57
اسلاید 58: خاطره ای از قرائتی در مورد ورزش قبل از انقلاب در سفرى كه به كرمان داشتم وارد دبیرستانى شدم. بچهها در حال بازى بودند و رئیس دبیرستان زنگ را به صدا در آورد و ورزش را تعطیل و بچهها را براى سخنرانى من جمع كرد. من هم گفتم: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. اسلام طرفدار ورزش است والسلام. این بود سخنرانى من، بروید سراغ ورزش. رئیس دبیرستان گفت: آقاى قرائتى شما مرا خراب كردى، گفتم: تو مىخواستى مرا خراب كنى و بچهها را از بازى شیرین جدا كنى و پاى سخن من بیاورى. آنان تا قیامت نگاه شان به هر آخوندى مىافتاد مىگفتند : اینها ضد ورزش هستند و با این حركت از آخوند یك قیافه ضد ورزش درست مىكردى. بچهها دور من جمع شدند و گفتند: عجب آقاى خوبى. پرسیدند شبها كجا سخنرانى دارید. من هم آدرس مسجدى را كه در آن برنامه داشتم به بچهها دادم. شب دیدم مسجد پر از جوان شد .58
اسلاید 59: 59
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.