علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

اصول کنترل کیفیت جامع (استهلاک )

osule_control_keifiyat_estehlak

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول کنترل کیفیت جامع (استهلاک )”

اصول کنترل کیفیت جامع (استهلاک )

اسلاید 1: عناوین ارائه :اصول کنترل کيفيت جامع (دمينگ)ارائه دهندگان :محمد رضا افتخاری – داود کابلی -زیر نظر استاد ارجمند :جناب آقای عبدالله آبادیپاییز 1386استهلاک 1استهلاک 2

اسلاید 2: اصول کنترل کيفيت جامع (دمينگ)

اسلاید 3: تعريف مديريت جامع کيفيت مديريت جامع کيفيت فرايندي است متمرکز بر روي مشتريها، کيفيت محور، مبتني بر حقايق، متکي بر تيمها که براي دستيابي به اهداف استراتژيك سازمان از طريق ارتقاي مستمر فرايند ها، توسط مديريت ارشد سازمان رهبري مي شود.

اسلاید 4: ارکان فلسفي مديريت جامع کيفيت فرايند گرايي: سازمان را فرايندي مي بينيم که در آن همه افراد بصورت افقي در مراحلي از فرايند، قرار مي گيرد.مشتري محوري: تمامي افرادي که روي فرايند کار مي کنند و آنها که نتيجه فرايند را کسب مي کنند در واقع همکار و شريک هستند. ارتقاي مستمر و فراگير فرايندها و سيستمها: با تمرکز بر ارتقاي عملکرد فرايندها و سيستمها و توانمند سازي کارکنان ،تلاش مي شود فرايندها و سيستمها بطور دائم در جهت پاسخ به نيازها و انتظارات مشتريها بهبود يابند.

اسلاید 5: سير تكاملي روند مديريت كيفيت جامع (TQM) 1- تلاشهاي ابتدايي در ايجاد آگاهي در مورد كيفيت جامعه: امروزه صنايع بيشتر كشورهاي پيشرفته در تب و تاب جنبش بهبود كيفيت هستند. اين امر تا اندازه اي ناشي از پيدايش ژاپن به عنوان يك نيروي اقتصادي جهاني است و تا اندازه اي هم ناشي از افول آمريكا بعنوان سردمدار نيروي اقتصادي جهان آزاد است. در سالهاي اخير در آمريكا به شكل فزاينده يك تجديد نظر اساسي در صنايع و كسب كار شركتهاي اين كشور بوجود آمده تمركز اين تجديد نظر برمقوله كيفيت وبهبود فرايند هاي مربوط آن است كه در شكل گيري روندي كه ما امروزه آن را «مديريت كيفيت جامع» مي ناميم نقشي بس موثر دارد. پايه اوليه TQM))بوسيله ادوارد دمينگ كه يك دانشمند آمريكايي بود در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم در ژاپن پي ريزي شد. وي در تجديد حيات اقتصادي ژاپن كمك زيادي كرد تا آن كشور بصورت يك غول صنعتي و توليدي دردنيا مطرح گرديد.

اسلاید 6: 2- دمينگ و ژاپن : اقدامات دمينگ در آغاز بر پايه فنون آماري كنترل كيفيت قرار داشت كنترل آماري با بازبيني فرآيندها و بهره گيري از داده هاي كنترل شده گسترده اي( شامل حدود بالا وپايين قابل پذيرش) براي يك فعاليت را مشخص مي كند. چنانچه فرايندي در چارچوب اين گستره قرار گيرد گفته مي شود كه فرآيند زير كنترل آماري است در غير اين صورت فرايند بيرون از كنترل بوده و بايد بهبود لازم در آن بوجود آيد تا يك فرايند قابل تكرار تلقي شود.

اسلاید 7: پس از آن بحث اصلي دمينگ به زبان ساده اين بود كه به موازات بهبود كيفيت هزينه نيز كاهش مي يابد توجه بسياري بر نظريه دمينگ شد و ازآن پس آشنايي با نظريه دمينگ به ويژه فنون روشهاي كنترل آماري گسترش زيادي يافت و بسياري از سازمانها از روشهاي دمينگ در تهيه كيفيت ، سود مي برند.

اسلاید 8: 3- روند TQM به دنبال آن است كه طرز برخورد و تلقي كاركنان و مديران را چنان تغيير دهد كه آنان همواره بگويند خوب يا مطلوب بودن هرگز كافي نيست و بايد بهبود كيفيت را در همه زمينه ها امري مستمر و دائمي تلقي كرد. از هدفهاي TQM تدوين يك تحول در سازمان است به شكلي كه مديريت و كاركنان تنها به كارهاي مربوط به شغل خود بسنده نكنند، بلكه مستمراً براي بهبود فرآيندها كه نهايتاً باعث بهبود فرآورده ها و خدمات مي شود اهميت دهند.

اسلاید 9: 4 -عوامل كليدي TQM: TQM در مفهوم راستين خود چيزي بيشتر از كنترلهاي آماري كيفيت است. عوامل كليدي TQM بطور كلي به شرح زير است: 1- تقدم و پيشگيري نقايص به جاي كشف بعدي آنها. 2- توجه و تأكيد بر فرآيندهايي كه فرآورده يا خدمات را توليد مي كنند. 3- تعهد نسبت به بهبود مستمر اين فرايندها. 4- تعهد نسبت به نوآوري در فرآيند هاي تازه ي فرآورده ها. 5- پذيرش اين فلسفه كه TQM در برگيرنده تمامي توليدها و كارهاي سازمان است.

اسلاید 10: اصول T.Q.M: توجه كامل به نياز هاي مشتري ارائه كالا بدون عيب و نقص مديريت بر مبناي پيشگيري استفاده از فرآيند آماريspc تشخيص و تصحيح اشتباهات

اسلاید 11: 1- ایجاد فضای مناسب برای هضم فلسفه جدید مدیریتی در سازمان- فضای مناسب برای برخورد مثبت و توجیهی با چالشهای ناشی از تغییرات تدریجی در اثر اجرای TQM فراهم شود.2- عدم اتکاء صرف به بازرسی نهایی برای نیل به کیفیت برتر- کنترل، پیشگیری و خودکنترلی در مراحل مختلف کار برای جلوگیری از بروز ضایعات و تولید محصول (خدمات یا نتیجه مطالعات) معیوب لازم است.

اسلاید 12: 3- هزینه منابع (منابع انسانی و مواد اولیه) عامل تعیین کننده در انتخاب آنها نباشد- هدف مدیریت باید کاهش هزینه تمام شده از طریق کاهش هزینه ها در کل فرآیند و واحدهای تابعه باشد، منابع ارزان قیمت ممکن است خود باعث هزینه های بالاتر، ضایعات بیشتر و کار معیوب باشند.4- بهسازی مستمر سیستم تولید (یا خدمات مطالعات و نظارتی)- تحقیقات مستمر در جهت بهبود کیفیت و بهره وری، کاهش هزینه ها و بهبود بخشی معیارها و استانداردها برای دستیابی به سطح بالاتری از کیفیت

اسلاید 13: 5- انجام آموزشهای ضمن خدمت- داشتن برنامه مستمر آموزش ضمن خدمت برای بهره گیری از روشهای جدید6- رهبری و هدایت فعالیتهای کارکنان با استفاده از تکنیکهای جدید- ایجاد انگیزش، آموزش، افزایش آگاهی و ارزیابی به منظور رشد مهارتهای کارکنان در استفاده از تجهیزات، تکنولوژی، سخت افزارها و نرم افزارهای جدید7- از بین بردن ترس و نگرانی در محیط کار- به منظور رشد خلاقیت و آزادی ابراز پیشنهادات سازنده و مستدل و نهایتا ایجاد محیط کار پویا و شاداب لازم است.

اسلاید 14: 8- حذف محدودیتها و موانع موجود در بین واحدها- پرسنل مختلف در واحدهای مختلف باید بتوانند بدون در نظر گرفتن خشکی و درجه رسمیت بالای ارتباطات سازمانی و با حفظ صمیمت و تفکر همکاری نسبت به گردهمایی و همفکری در جهت حل مشکلات و در راستای اهداف سازمان بصورت گروهی عمل کنند.9- پرهیز از دادن شعارهای صوری و کم محتوا- شعارهای غیر قابل دسترسی مانند ((انجام کار بدون نقص)) ما را به جایی نمی رساند، به جای این شعارها باید به ریشه یابی نقص و اصلاح سیستم اقدام نمود تا در نتیجه این اقدامات، کار با کمترین نقص انجام شود

اسلاید 15: 10- اکتفا نکردن به ثبات در استانداردها و اهداف مقداری- فرآیندها و فرآورده ها مستمرا باید در حال بهسازی بوده و همه آنها در جهت جلب رضایت و اعتماد مشتری باشند، به یک معیار ثابت نباید بسنده کرد و پس از رسیدن به آن استاندارد باید به دنبال استانداردهای بالاتر رفت.11- حذف موانعی که بر سر راه ارتباطات بین کارکنان بوده و باعث اختلال درکار می شود- درجه رسمیت ارتباطات سازمانی نباید در حدی باشد که مانع از صمیمت و همکاری در جهت اهداف سازمانی گردد.12- تهیه و اجرای برنامه ای جامع و توانمند در زمینه بازآموزی و بهنگام کردن دانش و مهارت پرسنل

اسلاید 16: اصول مدیریت کنترل کیفیت در قوانین GMP13- اعلام حمایت دائمی مدیریت از هر گونه بهبود در کیفیت و بهره وری- تمام پرسنل بایستی از فلسفه مدیریت کیفیت جامع (TQM) آگاه و زمینه مشارکت آنها در بهبود مستمر کیفیت، نوآوری و شکوفایی استعدادها فراهم گردد.آنچه مسلم است در یک نظام کیفی مبتنی بر اصول GMP بخش اعظم بندهای استاندارد به سیستم کنترل کیفیت اختصاص دارد. در چنین وضعیتی دپارتمان کنترل کیفیت در یک سازمان همچون یک واحد تولیدی مستقل عمل می نماید که محصول آن نتایج آزمایش ها ، بررسی ها و یافته های مختلف دیگر می باشد. برای نیل به این هدف یک دپارتمان کنترل کیفیت نیاز به سه عنصر مهم دارد:

اسلاید 17: ۱- ساختمان، پرسنل آموزش دیده و منابع مالی کافی۲- تجهیزات و مواد اولیه مناسب۳- یک برنامه تضمین کیفیت کارآمد و قویبا وجود این عناصر مدیریت دپارتمان کنترل کیفیت قادر خواهد بود اهداف کیفی یک سازمان را در جهت برقراری استانداردهای تعریف شده پیش برد.

اسلاید 18: در همین راستا مدیر کنترل کیفیت بایدبا: ۱- ایجاد پست های سازمانی مدیریتی و فنی در جهت اطمینان از عملکرد مطابق با سیستم های کیفی ۲- ایجاد چارت سازمانی و ابلاغ شرح وظایف مکتوب۳- نظارت و آموزش مستمردر جهت خط مشی کیفی از پیش تعیین شده سازمان گام بردارد.

اسلاید 19: فلسفه مديريت ارتقاي کيفيت از انتخاب فلسفه مديريتي شروع مي شود. در سفر بي پايان ارتقاي کيفيت نقطه شروع براي تلاشهاي ارتقاي کيفيت در يک سازمان  انتخاب آگاهانه يک فلسفه مديريتي است.  ابتدا بايد مديران ارشد سازمان از ميان فلسفه هاي مديريتي رايج  فلسفه اي را براي جهت دادن به تلاشهاي سازمان خود انتخاب نمايند .

اسلاید 20: بايد توجه کرد که انتخاب درست اگر چه بسيار حائز اهميت است ،ولي اگر قرار است فلسفه مديريتي انتخاب شده موجب تحول اساسي در سازمان گردد اجراي صحيح آن کمتر از اجراي آن نمي باشد. مديريت جامع کيفيت با داشتن ارکان فلسفي و اصول ساده و قابل درک و فراهم نمودن يک بستر طبيعي براي تلاشها شايد تنها گزينه در پيش روي مديران باشد  سه رکن مهم فلسفه مديريت جامع کيفيت يعني مشتري محوري  فرايند گرايي و ارتقاي مستمر هم در رأس يک سازمان و هم در قاعده آن قابل درک و اجرااست.

اسلاید 21: مفهوم اصلي بر محور «كيفيت» مي چرخد و بيشتر مفاهيم آن بر مشتري و نيازهاي وي متمركز است. رمز پيروزي اين روند، تامين اين نيازها است كه از طريق ارائه فرآورده ها و خدمات مناسب به دست مي آيد.نظريه سيستم ها : TQM در وهله نخست كار بردي از « روند سيستم ها» است اما در عين حال از مزاياي « روش علمي» و ابزارهاي آن نيز سود مي برد.

اسلاید 22: براي اندازه گيري و سنجش دو فرايند بايد آن را به يك سلسله زيرفرايندها و نتايج مشخص و قابل كنترل كاهش داد. از سوي ديگر در برابر اين روش TQM بر اين باور است كه سازمان بايد به شكل يك « كل» مطالعه شود تا آنكه بتوان به درك درستي از كاستي هاي آن در سطح كل سيستم دست يافت .

اسلاید 23: يكي از اصول دمينگ در تلاش است كه كاركنان درك كنند خود بخشي از يك سيستم كل هستند و نحوه كار آنان بر كار ديگراني كه در بخشهاي گوناگون سازمان به كار اشتغال دارند، هر چند كه با آنها در تماس مستقيم نباشند، اثر مي گذارد. روند سيستم ها، به هر سيستم مانند سازمان، به شكل يك مجموعه كل نگاه مي كند و توجه كاملي به فرآورده هاي مستمر ميان اجزاء سيستم از يك سو و فراورده با محيط بيروني از سوي ديگر معطوف مي نمايد.

اسلاید 24: روند سيستم ها نيز تلاش در بهينه سازي كل سيستم و دخالت دادن تمامي اجزاء سيستم دارد كه به نحوي تحت تأثير تغييرهاي ساختاري و يا وظيفه اي سيستم قرار مي گيرند.الگوي يک سيستم

اسلاید 25: چهار ويژگي برجسته كه در رابطه با سيستم هاي اجتماعي ( مانند سازمان) مطرح است به شرح زيرند: 1- سرشت كل گرايانه (Holism) : بدين معني كه نظريه سيستم ها همواره متوجه كل و نه جزئي از سيستم است . 2- تعامل با محيط (Interaction enviroment) : سيستم هاي باز مانند سازمان براي دريافت درون داد و منابع وابسته به محيط اند. همينطور براي صادر كردن برون داد خود بايد از پذيرش كافي محيط برخوردار باشند. 3- بهينه سازي كل سيستم : (Total system optimization) : در راستاي نظريه كل گرايانه، هر سيستم از لحاظ عملياتي هدف بهينه سازي كل سيستم و نه بخش يا بخشهايي از آن را دنبال مي كند.

اسلاید 26: 4- سينرژي (synergism): اين ويژگي بدان معني است كه اگر جور بودن و تناسب لازم ميان اجزاء فراهم شود باز دهي مطلوب سيستم چيزي بيش از جمع جبري توان اجزاي آن است و نتيجه كار در شرايط مناسب به مراتب بيشتر از ( به شكل تصاعدي) جمع تواناييهاي اجزاء دو عناصر درگير در فعاليت با وظيفه مربوط است .

اسلاید 27: دو نوع سيستم بارز: 1- سخت سيستم: طرز فكر اين سيستم بر آن جنبه از سيستم تاكيد دارد كه بيشتر گرايش هاي كمي و روشي دارد. 2- نرم سيستم ( زير سيستم): به آن ويژگيهايي از سيستم برخورد دارد كه زير تأثير رفتار انسانها قرار مي گيرد. اين بدان معني است كه چون رفتار انسانها نيز قابل پيش بيني است تأثير افراد بر مسئله هاي سيستم، موقعيتهايي را بوجود مي آورد كه داراي متغيرهاي زيادي است.

اسلاید 28:

اسلاید 29: كاربرد سيستم و الگوي فرآيند: يكي ديگر از مفاهيم كليدي روند سيستم ها در رابطه با كاربرد آن در TQM ، تدوين الگوهاي فرايندي است كه اين الگوها بازتابي از دنياي واقعي هستند و براي شناخت جريان فرايندها بكار گرفته مي شوند. هدف اصلي TQM در واقع ايجاد بهبود مستمر در اين فرايند است.

اسلاید 30: الگوي كلي سيستم مديريت كيفيت: TQM تلاشي است پيگير براي بهبود مستمر فرايندها، توليدات، خدمات و همه فعاليتهاي سازماني در جهت تامين نيازهاي مشتري و ارباب رجوع، تقويت اهرم رقابتي و دستيابي به سطح بهينه انجام كار در رابطه با شرايط متغير محيطي . با توجه به زمينه هاي فلسفي / علمي TQM مدل كلي سيستم كيفيت را مي توان متشكل از دو بعد كه هر كدام يك روي سكه را تشكيل مي دهند به شمار آورد. يك روي سكه ساختار مدل سيستم كيفيت را نشان مي دهد و روي ديگر آن بعد عملياتي را كه ناظر بر پياده كردن مراحل گوناگون TQM است ارائه مي دهد.1- بعد ساختاري: اين بعد از سه عامل اصلي تشكيل شده است سه عامل « فرايندها» « فرآورده هاو خدمات» و « عامل انساني» به سيستم درون سازماني و دو عامل « مشتري» و « تامين كننده مواد» به عامل برون سازماني ارتباط مي يابد

اسلاید 31:

اسلاید 32: 2- سيستم برون سازماني : اين حالت شامل 2 عامل برجسته يعني مشتري و تامين كنندگان مواد است. مشتري: در فرهنگ مديريت كيفيت جامع ، مشتري مهمترين عامل در هدف گذاري فعاليت و تلاش بهبود كيفيت است . مديريت كيفيت جامع مشتري را به مشتريهاي درون سازماني و مشتريهاي برون سازماني تقسيم مي كند. مشتري برون سازماني مهد هدف گذاري برنامه هاي بهبود كيفيت است و تلاش اصلي سازمان در تامين نيازهاي اين نوع مشتريهاست.

اسلاید 33: مشتريهاي درون سازمان كاركنان سازمان هستند كه دريافت كنندگان فرآورده ها و خدمات ديگر افراد و سازماني اند و نتيجه كار آنها بستگي مستقيم به كار افرادي دارد كه درون داد سيستم كار آنها را فراهم مي كنند. نگريستن به همكاران درون سازماني بعنوان مشتري، نوعي از فرهنگ سازماني را بر پا مي سازد كه كاركنان همواره بعنوان دريافت كنندگان فرآورده هاي خدمات، خود را بعنوان مشتري هاي برون سازماني به حساب مي آورند و به همان نسبت در تامين نيازها و جلب رضايت آنان تلاش مي كنند.

اسلاید 34: تامين كنندگان مواد: از ديد سيستمي به تامين كنندگان مواد نقش بسي مهم در كيفيت درون داد سيستم سازماني و فرايند دگرگوني درون داد به برون داد سازماني دارند. TQM از ديدگاه فرآيند عمليات، تامين كنندگان را بخشي مهم از كل فرآيند توليد و يا ارائه خدمت به شمار مي آورد و باور دارد كه همانند مشتري تامين كنندگان مواد بايد در فرايند سازمان به طور مستقيم درگير شوند و در آن مشاركت كنند.

اسلاید 35: سيستم درون سازماني: اين سيستم بيشتر بر بهبود فرآيندها و بهتر كردن كيفيت توليد سازمان سروكار دارد و شامل 3 عامل برجسته است كه عبارتند از: فرايندها ، فرآورده ها يا خدمات و عامل انساني. مثلث كيفيت از3 عامل تشكيل مي شود نمادي برجسته تري از برنامه هاي كيفيت از ديدگاه درون سازماني است.

اسلاید 36: 1- فرآيندها: بطور طبيعي افراد سازمانها را محيطي براي انجام تعداد بيشماري وظيفه مي دانند. فرهنگ TQM اين نوع وظايف را به شكل نويني مورد نظر قرار مي دهد و آنها را گامهايي از يك فرايند به حساب مي آورد. اين تعبير نو به جاي تمركز بر يك وظيفه به چگونگي انجام آن وظيفه در ارتباط با وظايف پيش و بعد از آن نظر دارد. تلاشهاي بهبود كيفيت عموماً ناظر به بررسي فرايندهاي موجود، كشف تنگناها و مسائل آنها، تعريف، حذف و بهبود فرايندهاي موجود و ايجاد فرايندهاي نوين است.

اسلاید 37: 2- فرآورده هاي خدمات: بازتاب هر نوع بهبود كيفيت در سازمان در فرآورده ها و خدماتي كه ارائه مي شود نمايان مي گردد، بهبود فراورده ها و خدمات در وهله اول به نيازهاي مشتري / ارباب رجوع بستگي پيدا مي كند و در مرحله بعد به فراورده ها و خدمات مشابه و جايگزين كه از سوي رقيبان ارائه مي شود ارتباط مي يابد.

اسلاید 38: 3 : عامل انساني: TQM وابستگي كاملي به يك فرهنگ سازماني دارد كه زير ساخت آن را مشاركت كامل افراد در فرايندهاي بهبود تشكيل مي دهد، بدين ترتيب است كه موضوع توان سازي كاركنان به شكل يك هدف برجسته برنامه كيفيت جامع در مي‌ آيد.

اسلاید 39: مراحل اجراي برنامه TQM: ارزيابي وضعيت سازمان زير ساخت سيستم ساختار سيستم رويه ها و خط مشي فنون و ابزار TQM تداوم كيفيت سازماني

اسلاید 40: چند اصل به منظور اثر بخشي T.Q.M:آموزش عرضه كنندگان قطعات نيمه ساخته اهميت دادن به آموزش كاركنان اجراي سيستم پاداش گروهي پيگيري پيشنهادات كاركنان توجه به اصل ايجاد بهبود مستمر در كار

اسلاید 41: هزينه هاي T.Q.M:بازرسي و انجام تست آزمايشگاهي روي نمونه ها مواد اوليهمواد و انرژي صرف شده به دليل انجام آزمايشاتتعميرات و نگهداري ابزار هاي اندازه گيري

اسلاید 42: پايان قسمت اول بازگشت به صفحه اول

اسلاید 43: تعریف حسابداری از استهلاک چیست؟

اسلاید 44: تعریف حسابداری از استهلاک چیست؟سرشکن کردن و تخصیص دادن بهای تمام شده دارایی ثابت را به طریقی معقول و منظم به دوره های استفاده از آن را استهلاک گویند.بهای تمام شده معمولا در طول مدت استفاده از دارایی ، ثابت می ماند، بطوريكه در پایان عمر مفید دارایی، مجموع اقلام استهلاک دوره های استفاده از آن برابر می شود با بهای اولیه منهای ارزشی که برای دارایی اسقاط (Salvage Value) در نظر گرفته شده است.

اسلاید 45: حسابداری استهلاک چیست؟با توجه به نکات فوق حسابداری استهلاک به روشی گفته می شود که بر اساس آن بهای تمام شده دارایی ثابت منهای ارزش اسقاط ان، بر مدتی که عمر مفید آن برآورد می شود به طریقی معقول و منظم سرشکن شود.بنابراین هدف استهلاک، سرشکن کردن بهای تمام شده است و نه تعیین ارزش دارایی.به تدریج که از عمر مفید اقتصادی دارایی کاسته می گردد، استهلاک آن منظما به صورت هزینه به عملیات واحد اقتصادی تخصیص می یابد.در صورت سود و زیان استهلاک بر اساس ماهیت و مورد استفاده از مال به یکی از سه عنوان هزینه فروش، هزینه اداری و یا هزینه ساخت کالای فروش رفته ارائه می شود.

اسلاید 46: در واقع استهلاک از دو طریق بر صورت سود و زیان اثر می گذارد:1.    مستقیما به بدهکار حساب هزینه منظور و سبب افزایش آن میشود. (مانند هزینه استهلاک خودروهایی که مورد استفاده دایره فروش کالا قرار می گیرد) و طبعا به شکل هزینه فروش انعکاس پیدا می کند.2.    دیگر استهلاک استهلاک ماشین آلات کارخانه که بصورت قسمتی از بهای تمام شده کالا ثبت و پس از فروش کالا به بدهکار حساب بهای تمام شده کالای فروش رفته انتقال می یابد.(مانند استهلاک ماشین آلات تولیدی)

اسلاید 47: انواع استهلاک : در حسابداری استهلاک را به دو نوع کلی تقسیم می کنند:

اسلاید 48: 1.       استهلاک به معنای اعم: حکایت از تخصیص بهای تمام شده داراییها به دوره های مختلف استفاده از انها می کند.به این ترتیب، هزینه استهلاک در مقابل درآمد هر دوره به حساب منظور می گردد.استهلاک در این معنا به دو گروه زیر تقسیم می شود:الف_ استهلاک داراییهای مشهود: یعنی داراییهایی که وجود خارجی دارند مانند اموال، ماشین آلات و تجهیزاتب_ استهلاک داراییهای نامشهود : که موجودیت مادی ندارند مانند سرقفلی، فرانشیز یا حق امتیاز و حق اختراع و ...

اسلاید 49: 2.استهلاک به معنای کاهش منابع طبیعی: مانند انواع معادن که در نتیجه استخراج از مقدار ذخیره آنها کاسته می شود و وجه افتراق آن با نوع قبلی در این است که گذشت زمان و کاربرد اموال، ماشین آلات و تجهیزات از ارزش آنها می کاهد در حالی که استهلاک منابع طبیعی با کاهش مقدار ( و نه لزوما کاهش کیفیت) آنها همراه است.

اسلاید 50: علل استهلاک:عوامل فيزيكي(Physical Factors): عوامل کار بردي(Functional factors):1.       فرسودگی ناشی از استعمال 1. عدم کفایت2.       گذشت زمان 2. نابابی که تعویض زودرس را هم در بر میگیرد3.       پوسیدگی و زنگ زدگی لازم به ذکر است که عوامل سه گانه فيزيكي مرتبا بر داراییهای مشهود اثر می گذارند و از عمر مفید آنها می کاهند. ولی وقوع عوامل کار بردي کمتر مورد پیدا می کند.

اسلاید 51: نابابی ممکن است به این علت حادث شود که پیشرفتهای تکنولوژی سبب کهنه شدن ماشین آلات و طرز کار انها و کاهش یا از بین رفتن تقاضا برای محصولات و خدمات گردد.ارزش آن دسته از داراییها که انتظار نمی رود از انها دیگر بار استفاده شود می باید برابر پیش بینی آنچه از فروش انها حاصل خواهد گردید و آن را اصطلاحا خالص ارزش بازیافتنی می نامند، تقلیل یابد.اموال بدون استفاده را می بايد در حساب خاصی جزو داراییها، نگهداری کرد.

اسلاید 52: برآورد استهلاک:اهمیت استهلاک بر حسب نوع موسسه و کمیت داراییهای آن تغییر می کند.در محاسبه استهلاک دو نوع برآورد ضرورت پیدا می کند:1.      عمر مفید مال 2.      ارزش اسقاط آنافزون بر این دو، ممکن است پیش بینی هزینه پیاده کردن و برچیدن یا تعویض مال لازم شود. طرز برآورد این نوع هزینه ها در موسسات متفاوت موجب آن می گردد که محاسبه استهلاک بسته به مورد و بر حسب روشی که بکار می رود تغییر یابد.

اسلاید 53: عوامل تعیین هزینه استهلاک:هزینه استهلاک هر دوره مالی از سرشکن کردن بهای تمام شده (منهای ارزش اسقاط ان ) بدست می آید که بر حسب فایده اقتصادی از کاربرد آن در دوره مالی عاید می گردد به عملیات آن دوره تخصیص می یابد.متغیرهایی که در محاسبه هزینه استهلاک هر دوره می باید مورد نظر قرار گیرند. عبارتند از :1.       بهای (تمام شده ) واقعی2.       برآورد ارزش اسقاط3.       برآورد عمر مفیدبنابراین محاسبه استهلاک بستگی پیدا می کند به یک عامل واقعی و دو عامل برآوردی یا تخمینی.

اسلاید 54: ارزش اسقاط :عبارتست از مبلغی که پیش بینی می شود از فروش مال یا در تعویض، به هنگام انصراف از کار آن، عاید می شود. در این براورد هزینه پیاده کردن و برچیدن مال هم منظور می گردد.بعنوان مثال اگر فروش مال اسقاط 2500000 ريال و هزینه پیاده کردن و تحویل آن 500000 ريال برآورد شود، ارزش اسقاط آن 2000000 ريال خواهد شد.

اسلاید 55: مابه التفاوت بهای تمام شده و ارزش اسقاط مال را ماخذ استهلاک می نامند. اغلب در عمل از محاسبه ارزش اسقاط صرفنظر می کنند. در مواردی که حاصل فروش اسقاط مال را با هزینه پياده کردن آن برابر تشخیص دهند ( که عمل ارزش اسقاط آن صفر می شود) و یا مبالغ حاصل از فروش کم و ناچیز باشد، انصراف از محاسبه ارزش اسقاط را قابل قبول دانسته اند.در برآورد عمر مفید مال برای محاسبه استهلاک، شروط و نکاتی به شرح زیر بطور ضمنی در نظر گرفته می شود:

اسلاید 56: 1.استفاده از مال به وسیله مالک فعلی صورت گیرد.2. کاربرد مال به صورتی باشد که به هنگام تحصیل آن منظور بوده است.3. خط مشی برای تعمیر و نگهداشت دارایی در مدت استفاده معین باشد.طبعا هزینه استهلاک هر دوره بستگی به این دارد که حدود بهره برداری و خدمات بالقوه اقتصادی مالی برای موسسه مالک آن معلوم شود. در واقع عمر مفید بر اساس و در رابطه با از دست رفتن ارزشها و امکانات بالقوه از لحاظ انجام خدمات تعیین می گردد.

اسلاید 57: عمر مفید ممکن است بر اساس یکی از مقیاسهای زیر تعیین شود:الف_ دوره هایی از زمان بندی مانند تعداد سال یا ماه ب_ جمع محصول قابل تولید بر حسب واحد سنجش آن پ_ جمع ساعات کارکرد یعنی تعداد ساعاتی که می توان از دارایی بهره برداری کرد.از لحاظ نظری، تعیین عمر مفید به ماهیت مل و علل اصلی استهلاک آن بستگی دارد.

اسلاید 58: ثبت استهلاکدر مورد حسابهای دارایی اصول زیر رعایت می شود:1.       به هنگام خرید یا تحصیل قلمی از دارایی، آن را به بهای تمام شده ثبت می کنند.2.    پس از ان، در مورد آن دسته از داراییها که عمر معین و محدود دارند، بهای تمام شده منهای استهلاک انباشته تا تاریخ تهیه گزارش مالی، ملاک تعیین ارزش و درج آن در گزارشهای مالی قرار می گیرد و آن را ارزش دفتری یا مانده مستهلك نشده می نامند.3.    آن قسمت از بهای تمام شده که به اصطلاح بکار رفته و فایده اش منقضی شده است، بر اساس اصل مقابله درآمد با هزینه (Matching Principle) به حساب هزینه جاری منظور می شود.

اسلاید 59: استهلاک هر دوره به بدهکار حساب هزینه استهلاک و در مورد وسایل تولید، به بدهکار حساب بهای ساخت ( سربار کارخانه) و به بستانکار حساب دارایی کاه به نام استهلاک انباشته منظور می شود.نکته مهم این است که در نتیجه این عمل بهای تمام شده در طول استفاده از مال جدا و محفوظ و مشخص می ماند و با آنچه به تدریج از طریق استهلاک سالانه، انباشته می شود مخلوط نگردد. مخلوط کردن این دو منطقی نیست زیرابهای تمام شده واقعی و قطعی و استهلاک برآوردی و تخمینی می باشد.

اسلاید 60: روشهای استهلاکمحاسبه و تعیین مبلغ هزینه استهلاک برای ثبت در هر دوره مالی به طرق مختلف انجام می شود. یزاس این منظور روشهایی ابداع کرده اند که با وجود این که بهای تمام شده و عمر مفید مال در همه آنها ثابت و یکسان است، ولی هزینه استهلاک دوره مالی در هر روش متفاوت از روش دیگر بدست می آید.

اسلاید 61: روشهای استهلاک را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:الف_ محاسبه بر حسب زمان:1.      روش خط مستقیم یا اقساط مساوی. از لحاظ هزینه استهلاک این روش را ثابت هزینه (CONSTANT_CHARGE METHOD) هم گفته اند.ب_ محاسبه بر حسب محصول یا روشهای مبتنی بر تغییر هزینه هر دوره که عبارتند از:2.      روش ساعت کارکرد3.روش میزان تولید

اسلاید 62: پ _ روشهای مبتنی بر استهلاک بیشتر در سالهای اول عمر مال و کاهش تدریجی آن از نقطه نظر هزینه استهلاک این روشها را هزینه کاه (Decreasing Charge Methods) هم نامیده اند. به این تعبیر که هر چه پیش می رویم از مبلغی که به حساب هزینه می رود کاسته می شود. این روشها عبارتند از :4. روش مجموع سنوات 5. روش مانده نزولی یا استهلاک بر اساس ارزش دفتری در هر دوره مالی

اسلاید 63: ت_ روشهای مبتنی بر محاسبات سرمایه گذاری و سود منتسب به آن که از لحاظ هزینه استهلاک، این روشها را هزینه افزا (increasing Charge Methods) گفته اند. به این دلیل که هر چه پیش می رویم مبلغی که به حساب هزینه استهلاک می رود افزایش می یابد. این روشها عبارتند از:6. قسط السنین7. سرمایه گذاری وجوه استهلاکی

اسلاید 64: پايان قسمت دوم بازگشت به صفحه اول

اسلاید 65: تعاریف استهلاک

اسلاید 66: 1.    در سیستم حسابداری سنتی ، مفهوم استهلاک به فرآیند تسهیم و تخصیص بهای اولیه دارایی ثابت از طریق روش منظم و سیستماتیک و منطقی به دوره های مالی که انتظار کسب سود و فایده از تحصیل آنها می رود ، اطلاق می گردد .2.    طبق استانداردهای بین المللی حسابداری شماره 4 (استهلاک) سرشکن کردن مبلغ قابل استهلاک یک دارایی به عمر مفید برآوردی آن .3.        طبق استانداردهای حسابداری ایران ، تخصیص سیستماتیک مبلغ استهلاک پذیر یک دارایی طی عمر مفید آن .

اسلاید 67: 4.        طبق نظریه FASB ، استهلاک به عنوان تسهیم منطقی و سیستماتیک بهای تمام شده به دوره های استفاده از آن .5.    طبق قانون مالیاتهای مستقیم (ماده 149) آن قسمت از دارایی ثابت که بر اثر استعمال یا گذشت زمان یا سایر عوامل بدون توجه به تغییر قیمت ، تقلیل ارزش می یابد .6.        طبق قانون تجارت (ماده234) پائین آمدن ارزش یک دارایی ثابت که در نتیجه استعمال ، تغییر فنی و یا علل دیگر حادث گردد .

اسلاید 68: متغیرهایی که در محاسبه استهلاک باید مد نظر قرار بگیرد:1.        بهای تمام شده دارائیها در زمان تحصیل ، با تجدید ارزیابی آنها در دوره های آتی .2.        عمر مفید مورد انتظار دارایی به صورت : الف ) دوره های زمانی ، سال ، ماهب ) جمع ساعات کارکردج ) جمع تعداد محصول قابل تولید

اسلاید 69: 1-2 . عوامل موثر در برآورد عمر مفید یک دارایی:·         امکانات بالقوه دارایی مورد نظر (ظرفیت یا میزان تولید فیزیکی مورد انتظار)·         فرسودگی و خرابی مورد انتظار·         نابابی ناشی از تغییر تقاضا و پیشرفت تکنولوژی (دمده)·         برنامه های واحد تجاری برای نحوه استفاده ، تعمیر و نگهداری دارایی ثابت3.        ارزش اسقاط یا ارزش تصفیه دارایی در پایان عمر مفیددارایی .

اسلاید 70: مفاهیم استهلاک:مفاهیم استهلاک از سه دیدگاه ساختاری ، علم معانی و شیوه رفتاری مورد بحث است :از دیدگاه ساختاری _ استهلاک تسهیم قیمت تمام شده براساس یک روش منظم و منطقی را بیان می کنداز دیدگاه علم معانی _ استهلاک بر حسب علت و منفعت تفسیر می گردددر بحث علت ، کاهش ارزش دارایی در اثر خرابی ، کهنگی ویا از مد افتادگی مطرح می گردد ودر بحث منفعت ، ایجاد ارتباط بین استفاده از دارایی و تحصیل جریان نقدی خالص و یا درآمد خالص مد نظر می باشد.از دیدگاه شیوه رفتاری _ بر سودمندی تسهیم برای تهیه گزارشات تأکید می شود

اسلاید 71: روشهای محاسبه استهلاک :روشهای متعددی برای تخصیص استهلاک طراحی و بکار گرفته می شود اما در عمل می توان تمامی روشها را بر طبق هر یک از الگوهای ذیل طبقه بندی کرد :تغییر تخصیص با توجه به نوع فعالیت یا مصرف (تعداد تولید یا ساعات کارکرد) روشهای خط مستقیم یا هزینه ثابت (خط مستقیم) روش هزینه های صعودی (مجموع سنوات ، نزولی) روش هزینه های نزولی (قسط السنین ، سرمایه گذاری وجوه استهلاکی)

اسلاید 72: معایب کلی روشهای استهلاک :اولاً : هیچ یک از روشهای تخصیص بی نقص نیستند زیرا تخمین درآمدهای آتی با سرویس دهی یک دارایی و پیش بینی عمر مفید آن به آسانی صورت نمی گیرد و به علت اینکه تمامی روشهای تخصیص و تسهیم اعتباری هستند و نتایج آنها قابل دفاع نیستند .ثانیاًٌ : برآورد عمر مفید ، ارزش اسقاط و حتی در برخی موارد محاسبه بهای تمام شده دارایی متکی بر پیش بینی های اولیه می باشد و در طول زمان ثابت می مانند از این رو روشهای استهلاک ایستا ( Static ) است و این شاید بزرگترین عیب روشهای استهلاک باشد .

اسلاید 73: به عنوان مثال پیشرفت سریع تکنولوژی و تشدید رقابت در عرضه تجهیزات تازه به ویژه وسایل الکترونیک موجب آن شده که بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات به سرعت از مد بیافتند این جریانات اعتبار روشهای استهلاک را از لحاظ پیوند با واقعیت مورد تردید قرار داده است زیرا مبنای روشهای استهلاک ، بازیافت بهای تمام شده دارایی در طول عمر مفید برآوردی آن است حال آنکه بر اثر تغییر تکنولوژی برآورد عمر مفید با واقیت تطبیق نمی کند .

اسلاید 74: موضوع ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم : در قانون مالیاتهای مستقیم ماده 151 به نحوة محاسبه استهلاک دارائیها در تشخیص درآمد مشمول مالیات اختصاص دارد . جدول استهلاکات موضوع ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم ، اصلاحی مصوب 27/11/1380 با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب هیئت وزیران رسیده که در آن نرخ و نحوه محاسبه استهلاک انواع دارائیهای مربوط به صنایع مختلف در 39 گروه طبقه بندی شده است .اهداف سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر می باشد :کاهش رکود اقتصادی و افزایش رونق اقتصادی کاهش بیکاری ایجاد یکنواختی در صنایع مشابه جهت تشخیص درآمد مشمول مالیات

اسلاید 75: اشکالات موجود در ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم :با وجود اینکه سازمان امور مالیاتی از وضع ماده151 قانون مالیاتهای مستقیم بدنبال اهداف ذکرشده می باشد اما بر این ماده نیز اشکالاتی را می توان ایراد نمود که عبارتنداز :علل استهلاک :در استانداردهای حسابداری استعمال ، گذشت زمان و سایر عوامل ( دمده شدن ، نابابی ناشی از تغییر در تقاضا و ... ) دلیل اصلی استهلاک شناخته شده است ولی در جدول استهلاکات موضوع ماده 151 گذشت زمان بعنوان تنها عامل استهلاک شناخته شده است و عوامل دیگر مد نظر قرار نگرفته است . لذا مفهوم استهلاک از دیدگاه قانون مالیاتهای مستقیم با استانداردهای حسابداری متناقض می باشد .

اسلاید 76: معیاریا مبنای استهلاک :در قانون مالیاتهای مستقیم جهت ایجاد یکنواختی بین واحدهای تجاری در نحوه محاسبه استهلاک مبنای (نرخ و مدت) یکسانی برای هر دارایی مقرر شده و برآورد این معیارها با طبقه بندی گروهی دارائیهای مشابه انجام گرفته لذا برخی عوامل از جمله نوع و چگونگی استفاده از دارایی توسط واحدهای تجاری نادیده گرفته شده است بنابراین معیار یا مبنای محاسبه استهلاک طبق جدول استهلاکات (ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم) در برخی واحدهای تجاری بیانگر واقعیت نمی باشد .

اسلاید 77: روشهای محاسبه استهلاک طبق قانون مالیاتهای مستقیم (تبصره 3 جدول استهلاکات)طبق قانون مالیاتهای مستقیم دو روش از روشهای مختلف استهلاک در قانون مجاز شناخته شده است با این توضیح که اگر برای دارایی طبق قانون مالیاتهای مستقیم نرخ تعیین شده باشد از روش نزولی و در مواردی که مدت تعیین شده باشد روش خط مستقیم بکار می رود به بیان دیگر مدت و نرخ ملاک تمییز بین دو روش است.طبق استانداردهای حسابداری انتخاب روش سر شکن کردن مبلغ قابل استهلاک امری قضاوتی است در صورت استفاده از قوانین مالیاتی در راستای اهداف حسابداری ، انتخاب روش استهلاک ، از اختیار مدیران خارج شده و شاید محدودیتی برای افشاء خط مشی و عملکرد واقعی مدیران واحدهای تجاری یا اهم رویه های حسابداری باشد .

اسلاید 78: ارزش اسقاط و مأخذ استهلاک :در جدول ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم مأخذ استهلاک قیمت تمام شده دارایی می باشد . ومنظور از قیمت تمام شده بهای تحصیل دارایی و مخارج مربوط به تعمیرات اساسی آن می باشد . با این فرض ، ارزش اسقاطی که طبق استانداردهای حسابداری یکی از اقلام موثر در محاسبه استهلاک شناخته شده و قابل مستهلک شدن نمی باشد در جدول استهلاکات نادیده گرفته شده است .

اسلاید 79: طرز محاسبه استهلاک کسری سال :از نظر قانون مالیاتهای مستقیم(طبق بند 3 ماده 149) در صورتی که دارایی قابل استهلاک در خلال ماه ( آنچه که از کلمه خلال در قانون استفاده می شود این است که باستثنای روز اول ماه ، روزهای دیگر ، همه خلال ماه هستند ) در اختیار واحدهای تجاری قرار گیرد استهلاک آن از ماه بعد محاسبه خواهد شد . در نتیجه اگر مبلغ استهلاک طبق ماه مذکور با توجه به میزان کارکرد آن در همان ماه با اهمیت باشد نادیده گرفته می شود بعنوان مثال در صنایع کشتیرانی و هواپیمایی مقرون به صرفه نمی باشد

اسلاید 80: استفاده نکردن موقت از داراییهای ثابت : به موجب قانون مالیاتهای مستقیم لازمه شروع استهلاک احراز دو شرط است . یکی آنکه دارایی در اختیار موسسه قرار گرفته باشد و دیگر آنکه آماده بهره برداری باشد اعم از آنکه عملاً بهره برداری بشود یا نشود .در مواقعی که یک قلم یا اقلامی از دارایی ثابت بعد از آماده بهره برداری بنا به دلایلی بطور موقت مورد استفاده واقع نگردد از لحاظ نظری این مسأله مطرح است که آیا استهلاک باید محاسبه شود یا خیر ؟طبق تبصره 6 ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم در مواردی که دارایی قابل استهلاک پس از آمادگی برای بهره برداری به علت تعطیل کار موسسه یا علل دیگری برای مدتی مورد استفاده قرار نگیرد ، میزان استهلاک آن در مدتی که مورد استفاده واقع نشده معادل 30% نرخ استهلاکی خواهد بود که در جدول استهلاک بر آن دارایی تعیین گردیده است . با اشاره بر این موضوع که در استانداردهای حسابداری و منابع حسابداری حکم قاطعی نسبت به توقف یا استمرار استهلاک در زمان عدم استفاده موقت وجود ندارد لذا قضاوتهای مختلفی در این خصوص در زیر بیان می شود :

اسلاید 81: دلیل مخالفین محاسبه استهلاک :مخالفت با اصل مقابله هزینه ها با درآمدها _ تخصیص بهای تمام شده دارایی ثابت به دوره های استفاده از آن در اجرای اصل مقابله هزینه ها با درآمدها صورت می گیرد و چون در صورت عدم استفاده ، درآمدی از دارائیها تحصیل نمی شود طبعاً استهلاک باید متوقف گردد .

اسلاید 82: دلایل موافقین محاسبه استهلاک : گذشت زمان و فرسودگی نابابی و دمده شدن (Demode ) تکنولوژی ارزش زمانی پول رعایت اصل رجحان محتوی بر شکل _ طبق این اصل اطلاعات باید بر اساس محتوا و واقعیت اقتصادی و نه به شکل قانونی آنها به حساب گرفته شود و توجه کردن بر این موضوع که ممکن است گذشت زمان عامل فرسودگی و نابابی باشد لذا هزینه استهلاک به علت تحقق باید شناسایی گردد.

اسلاید 83: تجدید ارزیابی و استهلاک :موضوع تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت مشهودی که به بهای تمام شده تاریخی در صورتهای مالی منعکس می گردد . ابتدا در کشورهای پیشرفته صنعتی و در دورانهایی که تورم کم سابقه ای بر اقتصاد آنها حاکم بوده است مطرح گردید و به تدریج مورد استفاده قرار گرفت . در کشور ما نیز به دلیل وجود شرایط تورمی در چند سال اخیر و با توجه به اینکه ارزش منصفانه دارائیهای ثابت مشهود به طور قابل ملاحظه ای نسبت به مبالغ دفتری مبتنی بر بهای تمام شده تاریخی آن افزایش یافته است . جهت نشان دادن افزایش مبلغ دفتری دارائیهای ثابت و محاسبه واقعی تر استهلاک و بالا بردن خصوصیات کیفی ، مربوط بودن اطلاعات و در نتیجه مفید بودن اطلاعات مندرج در صورتهای مالی طبق استانداردهای حسابداری ، تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت مشهود ملزم شناخته شده است اما بنا به دلایل خاص در موارد معدودی از تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت توسط واحدهای تجاری استفاده می گردد که عمده ترین دلایل عدم استفاده بیشتر واحدهای تجاری موارد زیر می باشد :

اسلاید 84: 1.    عدم وجود کارشناس یا کارشناسانی مستقل و دارای صلاحیت حرفه ای در زمینه ارزیابی2.    وجود قوانین مالیاتی _ از آنجائیکه در زمینه تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت سیاست دوگانه ای توسط دولت اتخاذ گردیده بطوریکه طبق آئین نامه اجرایی ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی کلیه شرکتهایی که صددرصد سهام آنها متعلق به دولت یا شرکتهای دولتی هستند در صورت تجدید ارزیابی دارائیهای استهلاک پذیر ، اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی مشمول مالیات بر درآمد و یا سایر انواع مالیاتها (حق تمبر) نشده و همچنین اگر قیمت دفتری جدید شامل اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت استهلاک پذیر باشد هزینه استهلاک آنها از جمله هزینه های قابل قبول مالیاتی می باشد

اسلاید 85: در حالی که برای واحدهای تجاری غیر دولتی ، اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت ، طبق ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات به نرخ 25% بوده و افزایش بهای دارائیهای موسسه ناشی از تجدید ارزیابی طبق تبصره 10 ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم قابل استهلاک نخواهد بود در نتیجه واحدهای تجاری غیر دولتی به علت فرارهای مالیاتی تمایل کمتری نسبت به تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت دارند .

اسلاید 86: 3_2 . استفاده از قوانین مالیاتی به جای اصول حسابداری در نحوة محاسبه استهلاک در ایران :در بیشتر واحدهای تجاری ایران در نحوه محاسبه استهلاک به جای استفاده از اصول و استانداردهای حسابداری (برآورد عمر مفید دارایی طبق ضوابط حسابداری) از قوانین مالیاتی (جدول ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم) استفاده می کنند و با توجه به اینکه اهداف قوانین مالیاتی با اهداف استانداردهای حسابداری (نشان دادن گزارشهای مالی که گویای واقعیت باشد بدین معنا که اطلاعات مالی را از جنبه های با اهمیت آنچنان که هست یا پدید آمده به گونه ای قابل اعتماد و قابل بررسی و مقایسه برای استفاده کننده گان بازگو نماید) مغایر می باشد و از آنجائیکه استهلاک به دو صورت زیر در صورتهای مالی افشاء می گردد :

اسلاید 87: لذا این امر منجر به واقعی نبودن گزارشها و صورتهای مالی بیشتر واحدهای اقتصادی شده و بجای استانداردهای حسابداری با قوانین مالیاتی تطابق دارندو مشکلات ومعایب زیر از این امر نشأت می گیرند :واقعی نبودن نتایج عملیات یا وضعیت مالی شرکت در گزارشها و صورتهای مالی عدم قابلیت مقایسه ای گزارشها و صورتهای مالی واقعی نبودن نسبتهای مالی محاسبه شده غیر قابل ارزیابی بودن عملکرد واقعی مدیران منحرف کردن استفاده کننده گان از صورتهای مالی (درون سازمانی و برون سازمانی)

اسلاید 88: راهکارهای پیشنهادی :با توجه به ایرادات مطرح شده در فصل دوم در ارتباط با بکارگیری قوانین مالیاتی به جای اصول و ظوابط حسابداری در این فصل برخی پیشنهاداتی جهت برطرف کردن موانع و ایرادات مذکور در ارتباط با محاسبه استهلاک بیان می گردد به طوریکه واحدهای تجاری بتوانند هم استانداردهای حسابداری وهم قوانین مالیاتی را رعایت بکنند :الف ) استفاده از نهاد یا سازمانی برای تعیین عمر مفید و ارزش جاری دارائیهای استهلاک پذیر :مدیران واحدهای تجاری در راستای اجرای اصول و ظوابط (استانداردهای حسابداری) جهت برآورد میزان عمر مفید واقعی دارائیهای خود اغلب با محدودیتهایی مواجه هستند و اکثراً از قوانین مالیاتی (جدول ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم)

اسلاید 89: و یا تجارب قبلی در این زمینه استفاده می کنند و همچنین در تعیین ارزش جاری دارائیهای استهلاک پذیر جهت تجدید ارزیابی آنها از قیمتهای متفاوتی استفاده می نمایند قادر به تعیین میزان دقیق آن نیستند و از آنجائیکه در ایران نهاد یا سازمانی اصلح برای تعیین عمر مفید و ارزش جاری واقعی دارائیهای استهلاک پذیر وجود ندارد لذا ضروری می باشد نهاد یا سازمانی بر آورد این اطلاعات را بر عهده گیرد تا حسابداران بتوانند با وجود اطلاعات رسمی در این خصوص میزان واقعی استهلاک دارائیها را بطور دقیق تعیین نمایند .

اسلاید 90: وظایف نهاد یا سازمان مذکور می تواند شامل موارد زیر باشد :1.        استخدام یا استفاده از کارشناسان متخصص در هر صنعت خاص جهت تعیین برآوردها2.        برآورد عمر مفید دارائیها با توجه به عوامل موثر در استهلاک آن دارایی3.        تعیین ارزش جاری دارائیها با توجه به شرایط اقتصادی در هر سال4.        ملزم کردن واحدهای تجاری به بکارگیری برآوردهای این نهاد یا سازمان 5.        بازدید از دارائیهای مشهود استهلاک پذیر واحدهای تجاری به صورت متفاوت6.        راهنمایی واحدهای تجاری جهت استفاده بهینه از دارائیها

اسلاید 91: ب ) استفاده از استاندارد بین المللی شماره 12 (حسابداری مالیات بر درآمد) به عنوان یکی از استانداردهای حسابداری در ایران :از آنجائیکه استاندارد بین المللی شماره 12 (حسابداری مالیات بر درآمد) جزو استانداردهای حسابداری در ایران ذکر نشده است لذا کمیته فنی سازمان حسابرسی می تواند با تدوین این استاندارد حسابداری به عنوان یکی از استانداردهای مورد قبول این سازمان در ایران ، در راستای واقعی تر و مفیدتر نمودن اطلاعات مالی واحد های تجاری اقدامات شایانی انجام دهد .

اسلاید 92: ج ) حذف محدودیتها و عواملی که انگیزه تجدید ارزیابی را از بین می برد :دولت می تواند با یکسان سازی قوانین مالیاتی (شامل بخش دولتی و غیر دولتی) و صرفنظر از دریافت مالیات در ارتباط با سود شناسایی شده واحدهای غیر دولتی بابت تجدید ارزیابی و قبول هزینه های استهلاک مرتبط با اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی دارائیهای استهلاک پذیر امکان و انگیزه استفاده از تجدید ارزیابی را برای تمامی واحدهای تجاری فراهم نماید تا با تجدید ارزیابی دارائیها امکان محاسبة واقعی تر ارزش دفتری دارائیها و هزینه های استهلاک و یا بطور کلی مفید نمودن اطلاعات مالی گزارش شده توسط واحدهای تجاری را فراهم نماید . البته لازم به ذکر است که دولت باید از طریق برخی قوانین مالیاتی نسبت به مازاد تجدید ارزیابی (سود تجدیدارزیابی) کنترل بیشتری داشته باشد تا واحدهای تجاری نتوانند از این محل تسهیم سود نمایند .

اسلاید 93: پايان

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید