دارای 16 اسلاید

nothadi

16 صفحه
880 بازدید
10 شهریور 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
اعجاز در قر آن کریم

صفحه 2:

صفحه 3:
عمده متفکران اسلامی معجزه را کار خارق العاده‌ای می‌دانند که پیامبر؛ برای صدق ادعای 44 اذن خداوند ارائه می‌دهد. ایشان کارهای خارق‌العاده دیگر اولیای الفی را کرامت نامیده‌اند. . اموری که هر چند اسباب و علل عادی ندایند. لفا اسباب غیرعادی آنها کم و بیش در قرار می‌گیرد و می‌توان با آموزش‌های ویژه به آنها دمست یافت همانند کارهای مرتاضان ۲. کارهای خارق‌العاده‌ای که تحقق آنها مربوط به آذن خاض الهی می‌باشد و لین کارهانه قلبل :و تعلم بوده ونه تحت تأثیر نیروی قوبتری قرار می‌گیرند که لین گونه اعمال خارق العاده. مخ بندگان برگزیده خداست ولی اختصاصیکه,پیامبرارن ندارو/پلکه گاشی سایر اولیاء خداهند برخوردار می‌شوند از لین رو همه آنها معجزه نامیده می‌شوند و چنانچه چنین کارهلیی ازخ بران سرزند کرامت نامیده می‌شود.

صفحه 4:
وجوه اشتراک ۱. هیچ کدام از قانون علیت خارج نیستند ۲ همه آنها به اذن خدا وایسته‌اند. ۳ تا امر و اراده خدا نباشد هیچ یک از اسباب موّثر نخواهد بود. وجوه افتراق ۱. هر چند معجزه. سحر و امور عادی. همه و همه متوطبه اذن و لمر خدا هستند. معجزه و از ضامن اجرلیی قوی و محتومی برخوردایند که بقیه چنین نیستند. سحربه وسیله سحر دیگر ول پنیر است و امور عادی تحت تأثیر عوامل مزاحم قرار می‌گیرند و به دلیل حضور مولع بازگشتند ولی معجزات نه قابل بازگشتند و ثه قابل ابطال. ۲ معجزه با ادعای نبوت همراه است بر خلاف سحر. ". سحرربه مكان و زمان خاصى اختصاص ذارد و ممكن است ساحر بدون ممارست وبا كذبي ن قادر به انجام سحرهایی که در گذشته انجام داده نباشد.

صفحه 5:
بسياري ازأکگاانن کعشنبه به معجزه رويكردي منقي داشته و أن را اممکن از اين روي جون كه ايشان خود را طر انحصار فعل و انفعالات مادي در علل مي‌دانند آن جه را که بر خلاف قوانین 4 به گوشتشان برسد ‎AN,‏ نمي كنند و اشکالا متعددي بر امكان معجزه وارد كردهاند. د مقوله به اراي برخي از موافقين امكان

صفحه 6:
در فرهنگ های لغت, معنای عجز چنین آمده: متضاد حزم(دور اندیشی) و توانایی است, می گویند: عجز عن الأمر: از آن کار ناتوان شد, یعجر : اگر کسی ازپس انجام کاری بر نیامد - عجز : یعنی ضعف الاعجاز: القَؤْت وا

صفحه 7:
اما معجزه در اصطلاح شرعی به کاری خارق العاده اطلاق می شود که انسانها به طور فردی یا دسته جمعی از انجام کاری همانند آن ناتوان باشند و خداوند آن را بر دست کسی که برای نبوت بر مى گزیند؛ به انجام صحت ادعا ی بیامبری او باشد رن می رساند, تا دلیلی بر صدق و

صفحه 8:
معجره ی هر پیامبری متناسب با حال مردم او بوده است: * ذز أنوية كسدزامعلن قو هليه اانا لوص نين لين انبيتلو عامج لاض لدة زوااتصلام يشان طباجرتو وجا قكرى سمب بار رإ وليب دطوْحلل يمضوفمناوبودنا هيبرج اها إقالل.ولام به جلورشلبونانلیجلراقی الب بسو فطل تیو[هارگودایهوال مردم برایشان آورد

صفحه 9:
چون اعراب صاحبان فصاحت, بلاغت و سخن بودند, الله (سبحانه و تعالی) معجزه ی پیامبرمان (صلی الله عليه وسلم )را قران کریم قرار دادند با اين تفاوت كه قرآن علاوه بر موافق بودن با فصاحت و بلاغت اعراب, و معجزه بودن از اين لحاظ دو امتیاز دیگر نسبت به سایر معجزات الهی داشت: * یکی این که قرآن معجزه ای عقلی است, نه حسی * دوم اينكه قرآن برای تمامی انسانها نازل شده و جاودانه وبرای همیشه ی زمان و انسان است

صفحه 10:
قرآن از چندین جهت معجزه است, از نظر لفظ معناء اخبار غیبی, و جهات دیگری که در اين مختصر به نمونه های زیر می پردازیم:

صفحه 11:
همان كونه كه الله تعالي م فرماید: ‎Jal»‏ ۳ اجتمعت 3 وحن على آن یأتوا بمثل هذا الْرآن 1 ‎Soil‏ بمثله 96 ‎J gaan; SIS‏ لبَعْض ظهيرا) (الإسراء:88) » با اين ايه فراخوان عرب معاصر با نزول قرآن و اعراب بعد از آنان براى آوردن كتابى مانند قرآن به اثبات مى رسد و اينكه اعراب با تمام فصاحت وبلاغت 9 مهارت در بیان که داشتند, از آوردن چنین کتابی عاجز ماندند, قطعیت پیدا می کند

صفحه 12:
مسائل غیبی گذشته, مانند خبر دادن از داستانهای انبیاء , يا اخبار غیبی زمان حال, مانند خبر دادن قرآن از اسرار منافقین وتوطئه هایشان, یا خبردادن قرآن از چیزهایی که در اینده روی خواهند داد, مانند تمکین و جانشین شدن موّمنان در زمین و داخل شدن به مسجد الأقصى به اذن واراده الله تعالى همه از اين دسته اند

صفحه 13:
21 هر قرآن برلی هدایت تلم نها آمده. و در بردارنیه‌ی لحکلمی است که سعادت بندگان خدا را در دنیا و آخرت تضمین می کند و بر خلاف قوانین بشری. که ناتوانی و عجز. و قصورشان لز پرآورده کردن نیاز های بشر. در زمانهای مختلف.در گذشته و حال آشکار شده و می شود قران للرمخكوى تهلم نبلق هلى انسان يو« زمان و مکانی است به و للله راست فرموده که: ‎Vb SM‏ لقن يهُدي للتي هي له و یبش امین لین یغمَلون الصالحات آن هم لح کبیرل) (لاسرلء:19

صفحه 14:
‎ele‏ جدیده به بسیاری از حقایق دست یافته ‎ ‎ ‎ ‏م باب منَ السّمَاءِ فَظَلَوا فيه ‎soit‏ 22 9 ‎9 ‏ولو قح‎ ٠ ‏قَوْمُ مَسْحْورُونَ) ا كر(به فرض) دری از آسمان به روی آنانبگشاییم و ایشان از آن شروع به‎ ‏بالا رفتن كنند (وفرشتگان وشگفتی های جهان بالا را بااچشم خود مشاهده کنند) بیگمان ‏خواهند گفت: حتماً ما را چشم بندی کرده اند, (وآنچه می بینیم ابداً واقعیت ندارد) و ‏بلکه ما را جادو کرده اند)الحجر:15-14)» ‎| ‎ws BE Saigo‏ فَفَتَقْنَاهُمَا)(آيا كافران نمی بینند که آسمانها و مین (در آغازخلقت به صورت تودةی عظیفی در هی فا یکپارچه) به هم متصل بوده و سپس آنها را از هم جدا ساخته ایم ) لألبیاء:30)» ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
سخن یکی از دانشمندان در مورد اعحاز قر آن ادیب دانشمند, محمد صادق الرافعی رحمه الله در توصیف قرآن ذکر کرده اند,:"قرآن هدایت الهی است در قالبی انسانی, که دلیل معجزه بودنش را با خود دارد, در طول تاریخ قران تنها کتابی بوده وهست که هميشه در هر عصری از دو ناحیه صادق بوده , یکی از ناحیه ی زمان گذشته و دیگری از ناحیه ی زمان حال .... و هیچ دينى غير از اسلام با قرآن ی چنان معجزه ای نیاورده که در دسترس مردم قرار اشته باشد و اهل هر عصر و زمانی با بزار و امکانات علمی من خود دز أن تحقیق و جستجو کنند ." وی سپس اعجاز قران را اینچنین ستایش می کند:« قران عقل بیانی اعراب را مانند فکر بشر در هر زمانی مات و مبهوت عظمت خود کرده, یک نسل از مردم می آیند و می روند, اما قرآن با تمام حقایق مکنونش, باقی و متظر نسل بعد است )

صفحه 16:
منبع: سایت نوار اسلام ‎www.islamtape.com‏ ویرابش شده توسط : سنت دانلود

39,000 تومان