علوم مهندسی برق و الکترونیک

الکترونیک دیجیتال اجزای مدارات دیجیتال- ترانزیستور

elekteronik_digital_ajzaye_madarate_digital

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الکترونیک دیجیتال اجزای مدارات دیجیتال- ترانزیستور”

الکترونیک دیجیتال اجزای مدارات دیجیتال- ترانزیستور

اسلاید 1: الکترونیک دیجیتال اجزای مدارات دیجیتال- ترانزیستوردکتر سعید شیریAmirkabir University of Technology Computer Engineering & Information Technology Department

اسلاید 2: مقدمهترانزیستورهای MOS بدلیل اینکه میتوان تعداد زیادی از آنها را در یک مدار مجتمع جاداد و همچنین بدلیل سهوات نسبی قرایند ساخت آنها بصورت گسترده ای در مدارات دیجیتال مورد استفاده هستند.امروزه میتوان ده ها میلیارد ترانزیستور را در یک مدار مجتمع نمود.

اسلاید 3: ترانزیستور MOSنواحی سورس و درین با ایجاد دو نیمه هادی نوع n با دوپینگ بالا از طریق فرایندهای نفوز و یا کاشت یونی در داخل یک نیمه هادی پایه p که بدنه نامیده میشود بوجود می آیند.یک لایه نازک Sio2 ( تقریبا 50 آنگستروم) برروی ناحیه کشیده میشود که اکسید گیت نامیده میشود.لایه ای از یک ماده رسانا نظیر پلی سیلیکون بر روی اکسید گیت کشیده میشود.ترانزیستورهای MOS با استفاده از اکسید ضخیم SIO2 و دیودهای معکوس pn+ از همدیگر جدا میشوند.

اسلاید 4: Cross-Section of CMOS Technology

اسلاید 5: Threshold Voltage: Concept

اسلاید 6: مقدمهدر فصل قبل دیود که المانی دو ترمینالی بود را بررسی کردیم. در این فصل و فصل بعدی المانی سه ترمینالی که ترانزیستور نامیده میشود را بررسی خواهیم کرد.ترانزیستور در مدارات زیادی از جمله تقویت کننده ها، مدارات دیجیتال و حافظه ها کاربرد دارد.اصول کلی کارکرد ترانزیستور بر این پایه است که با اعمال ولتاژ به دو ترمینال جریان ترمینال سوم را کنترل میکنند.دو نوع ترانزیستور مهم وجود دارد: MOSFET, BJT MOSFET ازBJT کوچکتر بوده و ساخت آن ساده تر بوده و توان کمتری مصرف میکند. در ساخت بسیاری از مدارات مجتمع کاربرد دارد.

اسلاید 7: Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor این ترانزیستور بر روی یک پایه از نوع p ساخته میشود. بر روی پایه دو ناحیه با نیمه هادی نوع n که دارای ناخالصی زیادی هستند ایجاد میشود. این نواحی سورس و درین نامیده میشوند که با یک اتصال فلزی دردسترس قرار میگیرند.بین این دو ناحیه و در سطح پایه عایقی از جنس شیشه کشیده میشود. برروی این عایق یک لایه فلز قرار داده میشود که اتصالی با نام گیت بوجود می آورد.ممکن است پایه نیز به یک اتصال فلزی وصل شود.Figure 4.1 Physical structure of the enhancement-type NMOS transistor: (a) perspective view; (b) cross-section. Typically L = 0.1 to 3 mm, W = 0.2 to 100 mm, and the thickness of the oxide layer (tox) is in the range of 2 to 50 nm.

اسلاید 8: نحوه عملکرداین ترانزیستور بصورت یک المان با سه ترمینال Source, Drain , Gate مورد استفاده قرارمیگیرد.اگر ولتاژی به گیت وصل نشده باشد بین سورس و درین دو دیود وجود خواهند داشت: یکی بین n سورس و p پایه و دیگری بین p پایه و n درین. چون این دو دیود پشت به پشت به هم وصل شده اند هیچ جریانی بین سورس و درین نمیتواند برقرارشود.مقاومت بین سورس و درین خیلی زیاد خواهد بود.در واقع یک ناحیه تخلیه بین دو قطعه p,n مجاور تشکیل میشود که از عبور جریان بین پایه و درین و همچنین پایه و سورس جلوگیری میکند.

اسلاید 9: ایجاد کانالی برای عبور جریاناگر درین و سورس را به زمین وصل کرده و ولتاژ مثبتی به گیت وصل کنیم، ناقلهای مثبت زیر ناحیه گیت تحت تاثیر این ولتاژ از زیر گیت دور شده و به سمت substrate رانده میشوند.این ولتاژ متقابلا الکترونهای منفی را از ناحیه های سورس و درین جذب مینماید. اگر در ناحیه زیر گیت الکترون کافی جمع شود یک ناحیه منفی بوجود می آید که دو ناحیه n مربوط به سورس و درین را به هم وصل میکند. در واقع کانالی برای عبور جریان الکترون از سورس به درین تشکیل میشود.توجه شود که substrate که قبلا از نوع p بود در ناحیه زیر گیت به نوع n تبدیل میشود (inversion layer)Figure 4.2 The enhancement-type NMOS transistor with a positive voltage applied to the gate. An n channel is induced at the top of the substrate beneath the gate.

اسلاید 10: ترانزیستور NMOSترانزیستوری که کانال آن از نوع n باشد، n-channel و یا NMOS خوانده میشود.مقدار VGS لازم برای تشکیل کانال باید از یک مقدار آستانه Vt بیشتر باشد. این مقدار معمولا بین 0.5 , 1 ولت است.درناحیه گیت در اثر جمع شدن بار منفی در زیر گیت و اتصال آن به ولتاژ مثبت در بالای گیت، خازنی بوجود میآید.مقدار جریانی که از کانال میگذرد بستگی به میدان الکتریکی تشکیل شده در ناحیه گیت دارد.توجه شود که ترانزیستور از لحاظ ساخت متقارن است لذا نامگذاری درین و سورس بستگی به ولتاژی دارد که به آنها اعمال میشود: برای ترانزیستور با کانال n درین به ولتاژ بالاتری نسبت به سورس وصل میشود.

اسلاید 11: اعمال ولتاژی کوچک به درین و سورساگر ولتاژ کوچکی به درین و سورس اعمال شود (Vds) باعث خواهد شد تا جریان id در کانال عبورکند.درواقع این ولتاژ باعث جذب الکترونها از سمت سورس به درین شده و جریانی در خلاف جهت حرکت الکترون بوجود می آورد.مقدار این جریان بستگی به مقدار الکترونهای آزادی ناحیه زیر گیت دارد که خود آن وابسته به ولتاژ VGs-Vt دارد.اگر VGS در حد vt باشد کانال تازه تاسیس هنوز کوچک بوده و جریان زیادی از ان عبور نمیکند. اما با زیاد شدن این ولتاژ عرض کانال هم زیاد شده و امکان عبور جریان بیشتر فراهم خواهد شد.Figure 4.3 An NMOS transistor with vGS > Vt and with a small vDS applied. The device acts as a resistance whose value is determined by vGS. Specifically, the channel conductance is proportional to vGS – Vt’ and thus iD is proportional to (vGS – Vt) vDS. Note that the depletion region is not shown (for simplicity).

اسلاید 12: رابطه جریان و ولتاژمقدار جریانی که از کانال میگذرد هم به ولتاژ Vgs-Vt و هم به ولتاژ Vds بستگی خواهد داشت.درواقع ترانزیستور بصورت یک مقاومت خطی عمل میکند که مقدار آن به ولتاژ VGS بستگی دارد.اگر VGS از Vt کمتر باشد مقاومت بی نهایت بوده و جریانی عبور نخواهد کرد. با زیاد شدن VGS مقدار مقاومت نیز کمتر میشود.توجه شود که مقدار جریانی که به ترمینال درین وارد میشود برابر با جریانی است که از سورس خارج میشود و جریان ترمینال گین برابر با صفر است.Figure 4.4 The iD–vDS characteristics of the MOSFET in Fig. 4.3 when the voltage applied between drain and source, vDS, is kept small. The device operates as a linear resistor whose value is controlled by vGS.

اسلاید 13: افزایش ولتاژ VDSاگر ولتاژ درین و سورس را از مقدار 0 به سمت VDS افزایش دهیم ولتاژی که روی کانال می افتد در سمتی که کانال به درین وصل میشود به اندازه VGS- VDS کاهش پیدا میکند در نتیجه عرض کانال در این قسمت کاهش می یابد زیرا مقدار آن به ولتاژی که در ناحیه زیر کانال اعمال میشود بستگی دارد. بدین ترتیب شکل کانال دیگر متقارن نخواهد بود.Figure 4.5 Operation of the enhancement NMOS transistor as vDS is increased. The induced channel acquires a tapered shape, and its resistance increases as vDS is increased. Here, vGS is kept constant at a value > Vt.

اسلاید 14: اشباع ترانزیستور با افزایش بیشتر ولتاژVDS مقدار مقاومت کانال نیز بیشتر شده و در نتیجه منحنی iD-vDS دیگر بصورت یک خط راست نخواهد بود.اگر ولتاژ تا مقدار VDSsat = vGS − Vt افزایش پیدا کند کانال در محل اتصال به درین فشرده شود. افزایش بیشتر VDS تاثیری در جریان نخواهد گذاشت و جریان در حد اشباع باقی خواهد ماند.نواحی کار ترانزیستور بصورت زیر نامگذاری شده است: Triode region: VDS < VDSsatSaturation region: VDS ≥ VDSsatFigure 4.6 The drain current iD versus the drain-to-source voltage vDS for an enhancement-type NMOS transistor operated with vGS > Vt.Figure 4.7 Increasing vDS causes the channel to acquire a tapered shape. Eventually, as vDS reaches vGS – Vt’ the channel is pinched off at the drain end. Increasing vDS above vGS – Vt has little effect (theoretically, no effect) on the channel’s shape.

اسلاید 15: بدست آوردن رابطه جریان و ولتاژ ترانزیستور MOSFETاگر فرض شود که vGS > Vt تا کانال ایجاد شده باشد، همچنین با فرضvDS < vGS − Vt t برای اینکه در ناحیه triode باشیم.Figure 4.8 Derivation of the iD–vDS characteristic of the NMOS transistor.

اسلاید 16: جریان در ناحیه تریودبرای خازنی که در ناحیه گیت تشکیل میشود داریم: بعلت نایکنواختی کانال ایجاد شده ظرفیت خازنی ناحیه کانال متغییر خواهد بود. اگر یک المان جزئی از سطح زیر گیت که در فاصله x قرار دارد را در نظر بگیریم ظرفیت خازن این ناحیه برابر است با: که بار الکتریکی ذخیره شده در آن با ولتاژ اعمالی به کانال در این نقطه ربط خواهد داشت.از طرفی ولتاژ VDS میدانی ایجاد میکند که برابر است باظرفیت خازنی بازای واحد مساحت ناحیه گیت

اسلاید 17: جریان در ناحیه تریوداین میدان باعث میشود تا بار الکتریکی جمع شده در زیر ناحیه گیت با سرعت زیر به حرکت در آید:جریان رانش حاصل برابر است با:با جایگذاری مقادیر خواهیم داشت:اگر چه این جریان برای یک نقطه بدست آمد اما باید برابر با جریانی باشد که از سورس به درین وجود دارد. لذا جریان درین به سورس برابر است با:با جابجائی و انتگرال گیری داریم:

اسلاید 18: جریان در ناحیه اشباعمقدار جریان در ابتدای ناحیه اشباع با مقدار جریان در انتهای ناحیه تریود برابر خواهد بود. لذا با جایگزین کردنخواهیم داشت:در روابط فوق مقدار ثابت بوده و به تکنولوژی ساخت نیمه هادی برمیگردد. از اینرو میتوان آنرا با مقداری ثابت جایگزین نمود.در نتیجه رابطه جریان برابر است با:

اسلاید 19: تکنولوژی زیر میکرونی(Sub Micron)مشاهده میشود که مقدار جریان به نسبت طول به عرض کانال بستگی دارد.مقدار L توسط سازنده انتخاب میشود تا ترانزیستور برای جریان دلخواه قابل استفاده باشد. از آنجائیکه ساخت تراتزیستور کوچک یک امتیاز محسوب میشود سعی میشود تا با کوچک کردن L به ترانزیستور کوچکتری رسید که در حال حاضر به علت محدودیت ساخت نمیتوان آنرا از کوچکتر کرد. این مقدار را حد تکنولوژی تعیین میکند.

اسلاید 20: ترانزیستور MOSFET با کانال p (PMOS)یک ترانزیستور کانال p بر روی یک پایه n ساخته میشود و نواحی مثبت و منفی با استفاده از ناخالصی p+ بوجود می آیند در نتیجه حفره ها ناقل جریان خواهند بود.طرز کار آن شبیه ترانزیستور n کانال است با این تفاوت که VGSو VDS و Vt همگی منفی هستند.امروزه NMOS بدلیل کوچکی، سرعت بیشتر و مصرف توان کمتر بیشتر از PMOS مورد استفاده هستند.

اسلاید 21: ترانزیستور CMOSتکنولوژی MOS مکمل و یا CMOS (Complementary MOS) از هر دو نوع ترانزیستور p,n استفاده میکند.تکنولوژی CMOS در بسیاری از مدارات دیجیتال و آنالوگ کاربرد دارد.در روی پایه از نوع p یک ناحیه با نام n well ایجاد میشود. این دو ناحیه توسط یک عایق از هم جدا میشوند.یک ترانزیستور کانال n در پایه و یک ترانزیستور کانال p درچاه n ایجاد میشود.Figure 4.9 Cross-section of a CMOS integrated circuit. Note that the PMOS transistor is formed in a separate n-type region, known as an n well. Another arrangement is also possible in which an n-type body is used and the n device is formed in a p well. Not shown are the connections made to the p-type body and to the n well; the latter functions as the body terminal for the p-channel device.

اسلاید 22: شمای ترانزیستورها

اسلاید 23: شمای ترانزیستور NMOSهر سه شکل معادل هستند.جهت فلش نشان دهنده آن است که جریان از پایه ترانزیستور به بیرون است.اگر پایه و سورس به هم متصل شده باشند پایه نشان داده نمیشود.Figure 4.10 (a) Circuit symbol for the n-channel enhancement-type MOSFET. (b) Modified circuit symbol with an arrowhead on the source terminal to distinguish it from the drain and to indicate device polarity (i.e., n channel). (c) Simplified circuit symbol to be used when the source is connected to the body or when the effect of the body on device operation is unimportant.

اسلاید 24: عملکرد ترانزیستور در ناحیه زیر ولتاژ آستانهگفته شد که اگر VGS<Vt باشد جریانی از ترانزیستور عبور نخواهد کرد، اما در این ناحیه اگر ولتاژVGS به Vt نزدیک باشد، ممکن است که جریانی که رابطه نمائی با ولتاژ دارد از آن عبور نماید. با این وجود در اغلب کاربردها میتوان از آن صرف نظر نمود.

اسلاید 25: مشخصه iD-VDSشکل زیر مجموعه ای از منحنی ها را نشان میدهد که هر یک برای VGS ثابتی اندازه گیری شده اند.Figure 4.11 (a) An n-channel enhancement-type MOSFET with vGS and vDS applied and with the normal directions of current flow indicated. (b) The iD–vDS characteristics for a device with k’n (W/L) = 1.0 mA/V2.سه ناحیه عملکرد مختلف برای ترانزیستور میتوان در نظر گرفت: قطع، تریود و اشباعناحیه اشباع وقتی که ترانزیستور بعنوان تقویت کننده مورد استفاده است بکار میرود و برای ترانزیستوری که بعنوان سوئیچ کار میکند از ناحیه قطع و تریود استفاده میشود.

اسلاید 26: مشخصه iD-VDSناحیه قطع وقتی است که :در ناحیه تریود باید VGS>=Vt تا کانال ایجاد شود و از طرفی حال VDS باید کوچک باشد تا ناحیه کانال پیوسته باقی بماند.که این شرط را میتوان بصورت زیر نوشت: لذا: در این ناحیه رابطه جریان بصورت زیر بود که در صورتیکه VDSبقدر کافی کوچک باشد میتوان آنرا بصورت زیر نوشت:که این رابطه خطی بیانگر این امر است که کانال در این ناحیه بصورت یک مقاومت خطی تعیین با مقدار زیر عمل خواهد کرد.

اسلاید 27: مقاومت کانالمقاومت کانال را همچنین میتوان بصورت زیر نوشت که در آن در ناحیه اشباع باید کانل تشکیل شده و همچنین pinch off رخ داده باشد لذاکه با جایگزینی آن دررابطه جریان در مرز ناحیه اشباع داریم:توجه شود که در این ناحیه جریان درین مستقل از ولتاژ VDS بوه و فقط به ولتاژ VGS بستگی دارد لذا از آن میتوان بعنوان منبع جریان استفاده کرد.

اسلاید 28: جریان در ناحیه اشباعرابطه جریان در ناحیه اشباع بصورت شکل مقابل خواهد بودکه مستقل از ولتاژ VDS است.Figure 4.13 Large-signal equivalent-circuit model of an n-channel MOSFET operating in the saturation region.Figure 4.12 The iD–vGS characteristic for an enhancement-type NMOS transistor in saturation (Vt = 1 V, k’n W/L = 1.0 mA/V2).

اسلاید 29: اثر محدود بودن مقاومت خروجیدیدیم که در حالت اشباع جریان iD از ولتاژ VDS است. اما این امر در عمل صادق نبوده وبا افزایش VDS نقطه pinch off کانال از درین دورتر میشود.در این حالت افت ولتاژ دو سر کانال در حد مقدار زیر ثابت می ماند VGS - V t = VDSsat و بقیه در ناحیه تخلیه باریکی که بین درین و کانال ایجاد میشود افت میکند.این ولتاژ الکترونهائی را که به ناحیه تخلیه میرسند را شتاب داده و جذب درین میکند.در اینحالت عرض کانال به اندازه کوچک میشود.Figure 4.15 Increasing vDS beyond vDSsat causes the channel pinch-off point to move slightly away from the drain, thus reducing the effective channel length (by DL).این پدیده را مدولاسیون طول کانال میگویند.Channel Length Modulation

اسلاید 30: اثر تغییر طول کانال در مقدار جریانبا کوچک شدن طول موثر کانال مقدار جریان درین نیز کاهش پیدا میکند.اگر تغییر طول کانال را با VDS متناسب بدانیم:که نشان میدهد جریان ID و ولتاژ VDS با ضریب رابطه خواهند داشت.با فرض

اسلاید 31: رابطه جریان خروجی و ولتاژ VDSFigure 4.16 Effect of vDS on iD in the saturation region. The MOSFET parameter VA depends on the process technology and, for a given process, is proportional to the channel length L.

اسلاید 32: مقاومت خروجیمیتوان تغییر مقدار جریان درین در اثر تغییرات ولتاژ VDS را بصورت یک مقاومت نشان داد:با فرض داریم:در این روابط ID جریان درین بدون در نظر گرفتن اثر مدولاسیون کانال است:􀂇VA (Early voltage) = 1/λ with a typical value of 200 to 300V.􀂇VA is proportional to L, therefore, short-channel devices .suffer more from channel-length modulation

اسلاید 33: مدل ترانزیستور با در نظر گرفتن مقاومت خروجیFigure 4.17 Large-signal equivalent circuit model of the n-channel MOSFET in saturation, incorporating the output resistance ro. The output resistance models the linear dependence of iD on vDS and is given by Eq. (4.22).

اسلاید 34: ترانزیستور PMOSFigure 4.18 (a) Circuit symbol for the p-channel enhancement-type MOSFET. (b) Modified symbol with an arrowhead on the source lead. (c) Simplified circuit symbol for the case where the source is connected to the body. (d) The MOSFET with voltages applied and the directions of current flow indicated. Note that vGS and vDS are negative and iD flows out of the drain terminal.

اسلاید 35: ترانزیستور PMOSسورس به ولتاژ بالا و درین به ولتاژ کمتر وصل میشود.ولتاژ آستانه Vt <0 و VGS نیز منفی خواهد بود. بدنه به منفی ترین ولتاژ مدار وصل میشود.

اسلاید 36: اثر بدنهبرای عملکرد صحیح ترانزیستور هر دو پیوند BS وBD باید بصورت معکوس بایاس شده باشند.معمولا بدنه یک ترانزیستور NMOS به منفی ترین ولتاژ مدار وصل میشود.با افزایش VSB ناحیه تخلیه بین پایه و وسورس نیز بزرگتر میشود و در نتیجه در ناحیه زیر کانال پیشروی مینماید.از آنجائیکه بار منفی زیادی در ناحیه تخلیه جمع شده در نتیجه ولتاژ لازم برای ایجاد کانال افزایش می یباد. به این اثر body Effect گفته میشود.این اثر میتواند کارائی مدر را تاحد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

اسلاید 37: اثر حرارتمقدار Vt به ازای هر درجه افزایش در حرارت به اندازه ~2mV افزایش پیدا میکند.مقدار kn با حرارت کاهش پیدا میکند در نتیجه مقدار iD با افزایش جریان کاهش پیدا میکند.برای یک مقدار ثابت از ولتاژ بایاس میتوان گفت که در حالت کلی با افزایش دما مقدار جریان iD کاهش می یابد.

اسلاید 38: شکست و محافظت از ورودیبا افزایش ولتاژ درین به نقطه ای میرسیم که پیوند درین وپایه بصورت بهمنی شکت پیدا میکند (بین 20 تا 150 ولت) و باعث میشود تا جریان خیلی زیادشود.(Weak avalanche)در ترانزیستور هایی که ناحیه کانال کوچک باشد با افزایش ولتاژ درین ناحیه تخلیه گسترش زیادی پیدا کرده و تا سورس امتداد پیدا می نماید. این پدیده punch through نامیده شده و باعث افزایش زیاد جریان میشود.پیدیده شکست دیگری وجود دارد که با افزایش ولتاژ گیت-سورس رخ میدهد ( در حدود 30 ولت). این پدیده باعث از بین رفتن عایق ناحیه گیت شده و به ترانزیستور صدمه غیر قابل برگشت میزند. (Gate-oxide breakdown)باید توجه شودکه مقاومت ورودی MOSFET خیلی بالا و خازن ورودی آنها خیلی کم است لذا یک بار الکتریکی ساکن کم هم میتواند ولتاژ گیت را از آستانه شکست بالا برده و ترانزیستور را بسوزاند. ( ازاینرو بایدازلمس کردن ترانزیستور با دست خودداری کرد).البته امروزه اکثر نیمه هادی های MOSFET دارای مدارات دیودی درورودی برای محافظت ازترانزیستور میباشند.

اسلاید 39: ترانزیستور تخلیه ایترانزیستور MOS به دو طریق ساخته میشود:افزایشی و یا Enhancementتخلیه ای و یا Depletionدر ترانزیستور تخلیه ای از ابتدا کانال در ترانزیستور تعبیه میشود. در این ترانزیستور در کانال یک ناحیه سیلیسیمی نوع N وجود دارد که نواحی n+ را به هم وصل میکند. وجود این ناحیه از پیش ساخته باعث میشود که بازای VGS=0 نیز جریان ID برقرار شود. افزایش ولتاژ VGS باعث میشود تا عمق کانال بیشتر شود.ولتاژ منفی نیز باعث میشود تا ناقلهای بار از کانال تخلیه شوند. وقتی که ناقلی در کانال باقی نماند جریان ID به صفر میرسد. این ولتاژ منفی مقدار Vt را مشخص میکند.

اسلاید 40: MOS transistors Types and SymbolsDSGDSGGSDDSGNMOSEnhancementNMOSPMOSDepletionEnhancementBNMOS withBulk Contact

اسلاید 41: اثر بدنه در بسیاری کاربردها لایه بدنه (substrate) از لحاظ الکتریکی به سورس وصل میشوند در نتیجه پیوند PN بین بدنه و کانال در حالت معکوس باقی میماند. در مدارات مجتمع که این لایه بین چندین ترانزیستور مشترک است معمولا پایه به منفی ترین ولتاژ موجود در مدار وصل میشود تا از باقی ماندن پیوند در گرایش معکوس مطمئن گردند.ولتاژ بایاس بین سورس و پایه VSB میتواند برکار مدار تاثیر گذارد. بدین ترتیب که با منفی شدن پایه نسبت به سورس ناحیه تخلیه بزگتر میشود که برای بازگرداندن آن به حالت قبلی باید ولتاژ VGS افزایش یابد. VSB = Source Bulk voltage

اسلاید 42: اثر بدنهاین اثر باعث تغییر در مقدار ولتاژ آستانه Vt میشود که بصورت یک پارامتر در ولتاژ آستانه ظاهر میشود.معادله فوق نشان میدهد که تغییر VSB سبب تغییر Vt میشود که خود موجب تغییر ID خواهد شد. اثر ولتاژ پایه در تغییر جریان آنرا بصورت یک گیت دیگر تبدیل میکند که ممکن است عملکرد مدار را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.ولتاژ آستانه بازای VSB=0پارامتر ساختپارامتر فیزیکی

اسلاید 43: The Threshold VoltageFermi Potential (-0.3 V for typical p-type silicon substrates)ولتاژی است که در آن پدیده inversion رخ میدهد

اسلاید 44: مدل ترانزیستور برای تحلیل دستی

اسلاید 45: مدل سوئیچ-مقاومت در برخی مدارات پیچیده برای تحلیل سریع مدار میتوان از مدل ساده تری برای ترانزیستور استفاده نمود که در آن ترانزیستور با یک سوئیچ و یک مقاومت سری مدل میشود.از آنجائیکه چنین مقاومتی غیرخطی و متغییر با شرایط مداری خواهد بود برای تعریف یک مقدار متوسط برای آن که بتواند عملکرد مدار را در رنج قابل قبولی از شرایط مدل کند از مقاومت معادل زیر استفاده میشود که در آن مقدار مقاومت های ابتدا و انتهای عملکرد ترانزیستور استفاده میشود.

اسلاید 46: مثالبرای مثال اگر بخواهیم یک خازن را از طریق ترانزیستور NMOS از VDDتا VDD/2 دشارژ کنیم مقدار مقاومت معادل از روابط زیر بدست می آید:

اسلاید 47: رفتار دینامیکی ترانزیستوررفتار دینامیکی ترانزیستور MOS بشدت متاثر از زمان لازم برای شارژ و یا خالی کردن خازنهای پارازیتی هستند که بطور ذاتی همراه هر ترانزیستور و یا خازنهای همراه با سیمهای مداراست.این خازنها دارای سه ریشه مختلف هستند:ساختار اصلی MOSبار موجود در کانالناحیه تخلیه موجود در پیوند معکوس نواحی درین و سورسهمه خازنهای موجود در مدار غیر خطی بوده و تابعی از ولتاژ اعمالی هستند.

اسلاید 48: خازنهای پارازیتی موجود در ترانزیستور MOS

اسلاید 49: خازن ناحیه گیتعایق بکار رفته در اکسید گیت دارای ظرفیت خازنی در واحد سطح برابر با مقدار زیر است:با کم شدن ضخامت اکسید گیت مقدار این خازن افزایش یافته و در عوض جریان درین نیز افزایش می یابد.مقدار کل این خازن با Cg نشان داده میشود که میتوان آنرا به دو قسمت تجزیه کرد:بخشی از آن به بار موجود در کانال مربوط میشودبخشی از آن ناشی از شکل ( ساختار) ترانزیستور است.

اسلاید 50: خازن ساختاریدر عمل بخاطر مسایل تکنیکی اکسید گیت علاوه بر ناحیه گیت مقداری هم از نواحی سورس و درین را هم میپوشاند که این امر lateral diffusion نامیده میشود.این امر باعث میشود تا ناحیه موثر کانالL کوتاه تر از عرض ناحیه گیت Ld شود.این همپوشانی باعث بوجود آمدن اثر خازنی بین ناحیه گیت و سورس و همچنین ناحیه گیت و درین میشود که خازن همپوشانی نامیده میشود (overlap capacitance).مقدار این خازن خطی بوده و ثابت است.از آنجائیکه مقدار آن به تکنولوژی وابسته است معمولا آنرا با مقدار خازن اکسید گیت ترکیب میکنند.

اسلاید 51: خازن کانالاین خازن مهمترین خازن پارازیتی ترانزیستور MOS است. مقدار این خازن در نواحی کاری مختلف ترانزیستور متغیر بوده و به ولتاژ اعمالی نیز بستگی دارد.مقدار متغیر این خازن را میتوان در سه ناحیه مختلف مطابق شکل زیر نشان داد.در ناحیه قطع اثر خازنی بین گیت و بدنه وجود داردبعد از تشکیل کانال اثر خازنی قبلی از بین رفته و خازن جدید بین گیت وکانال بوجود میآید.در حالت اشباع اثر خازنی بین گیت و سورس بوجود می آید و درین نقشی در آن ندارد.

اسلاید 52: تغییرات خازن کانالوقتی که VGS=0 است خازن کانال برابر با مقدار WLCox است.با افزایش ولتاژ تا زمان روشن شدن ترانزیستور بتدریج از مقدار خازن فوق کم میشود تا وقتی که با تشکیل کانال ترانزیستور روشن میشود خازن گیت-بدنه ازبین رفته و مقدار ظرفیت خازنی بین سورس و درین بصورت مساوی تقسیم میشود.با شروع اشباع توزیع ظرفیت خازنی بین سورس و درین به مقدار نسبت بستگی پیدا میکند.در ضمن مقدار کل ظرفیت خازنی گیت در حالت اشباع به تدریج کاسته شده و به 2/3 مقدار اولیه میرسد.

اسلاید 53: مقدار متوسط خازن گیتبرای محاسبات ساده میتوان مقدار خازن گیت را بصورت زیر تقریب زد:

اسلاید 54: خازن ناحیه پیوندپیوند معکوس موجود بین سورس و بدنه و همچنین درین و بدنه خاصیت خازنی دیگری به نام diffusion capacitance به ترانزیستور می افزاید.خازن ناحیه تخلیه غیر خطی بوده و با افزایش ولتاژ بایاس معکوس کاهش می یابد.پیوند معکوس فوق دارای دو مولفه است:پیوند صفحه زیرین ( بین سورس و بدنه). بعلت پله ای بودن این پیوند ضریب m=0.5 در نظر گرفته میشود.پیوند دیواره ها که بین سورس و stopper بوجود می آید. بعلت بالاتر بودن دوپینگ stopper مقدار ظرفیت خازنی بوجود آمده نیز بیشتر میشود. این پیوند پله ای نبوده و ضریب مربوطه بین 0.33 تا .5 است.از آنجائیکه Xj به تکنولوژی ساخت مربوط میشود میتوان آنرا با پارامتر دیگر رابطه فوق ترکیب و ظرفیت خازنی را بصورت زیر نوشتCj the junction capacitance per unit area

اسلاید 55: Diffusion Capacitance

اسلاید 56: Junction Capacitance

اسلاید 57: مدل خازن های ترانزیستوربا توجه به بحث های انجام شده میتوان مدل خازنی ترانزیستور را بصورت شکل زیر معرفی نمود.آشنائی با این مدل برای طراحی یک مدار با کارائی بالا و کم مصرف الزامی است

اسلاید 58: مقاومت سورس-درینیک عامل پارازیتی دیگر که در عملکرد ترانزیستور نقش بازی میکند، مقاومت بین سورس و درین است. این عامل بخصوص در ترانزیستورهای کوچک نقش مهمی بازی میکند.مقدار این مقاومت با رابطه زیر مشخص میشود:RC the contact resistance, W the width of the transistor, and LS,D the length of the source or drain region is the sheet resistance per square of the drain sourcediffusion, and ranges from 20 to 100

اسلاید 59: مقاومت سورس-درینوجود این مقاومت باعث کاهش جریان درین برای یک ولتاژ معین میشود. لذا کوچک نگه داشتن آن بعنوان یک هدف طراحی در نظر گرفته میشود.یک روش برای کم کردن آن silicidation نامیده میشود که در آن سطح ناحیه سورس و درین با تیتانیم و یا تنگستن پوشانده میشود.یک راه دیگر کاهش مقاومت فوق افزایش پهنای ترانزیستور است.باید دقت شود که طراحی بدون دقت یک layout میتواند باعث بوجود آمدن المانهای پارازیتی مختلفی شده و کارائی مدار را پائین می آورد.

اسلاید 60: عوامل درجه دوم با کوچک تر شدن ترانزیستورها عوامل دیگری غیر از موارد ذکر شده در عملکرد مدار تاثیر میگذارند.برای ترانزیستورهای کوچک فرض یک بعدی بودن مدل برهم میخورد و باید از مدلهای پیچیده تری استفاده نمود.اگرچه برای طراحی ادوات امروزی آشنائی با این عوامل درجه 2 اهمیت دارد اما برای بسیاری از تحلیل های سریع میتوان از مدلهای ساده تر استفاده نمود.

اسلاید 61: The Sub-Micron MOS Transistor

اسلاید 62: اشباع سرعترفتار ترانزیستورهای با کانال خیلی کوتاه short-channel devices را نمیتوان با مدل های قبلی نشان داد. مهمترین عامل در این امر پدیده اشباع سرعت نامیده میشود.از آنجائیکه سرعت ناقلها با میدان الکتریکی متناسب است ولی از مقدار آن مستقل است قابلیت حرکت آنها مقداری ثابت است. با این وجود در میدانهای قوی، ناقلها نمیتوانند از این مدل تبعیت نمایند. در واقع وقتی که طول کانال به مقدار بحرانی Xc یرسد سرعت ناقلها بدلیل پدیده scattering ناشی از برخورد ناقلها به مرز اشباع میرسد.برای یک ترانزیستور NMOS با طول کانال 1um فقط چند ولت کافی است تا این پدیده رخ دهد.

اسلاید 63: اشباع سرعتمیتوان رابطه سرعت با میدان را بصورت زیر تقریب زد:در مرز ناحیه اشباع داریم:از اینرو رابطه جریان را میتوان مجددا بصورت زیر نوشت:رابطه k را میتوان معیاری از اشباع دانست: با افزایش Vds و یا بزرگتر شدن مقدار L مقدار این کسر به 1 نزدیک میشود.برای کانال کوتاه مقدار k از 1 کمتر شده و باعث میشود تا جریان کمتر از مقدار مورد انتظار باشد.

اسلاید 64: اشباع سرعتبا افزایش Vds میدان الکتریکی کانال به حد بحرانی رسیده و ناقلهای درین به سرعت اشباع میرسند. مقدار Vdsat را میتوان بصورت زیر محاسبه نمود:

اسلاید 65: اشباع سرعتافزایش بیشتر ولتاژ Vds جریان را افزایش نمیدهد اما موجب برخی پدیده های جالب میگردد:در ترانزیستورهای با کانال کوتاه اگر VGT بزرگ باشد Vdsat <VGT شده و ترانزیستور قبل از رسیدن ولتاژ درین-سورس به مقدار VGS-VT به اشباع میرسد. از اینرو ترانزیستور مدت بیشتری در اشباع کارخواهد نمود.مقدار جریان Idsat کمتر از Ids ترانزیستورهای کانال بلند بوده و رابطه تقریبا خطی با ولتاژ VGS دارد

اسلاید 66: اشباع سرعتبرای اینکه بتوان اثر اشباع سرعت را بصورت ساده تری در معادلات در نظر گرفت از مدل ساده شده زیر استفاده میشود

اسلاید 67: تغییرات ولتاژ آستانهبرای ترانزیستورهای معمولی ولـتاز آستانه به پارامترهای تکنولوژی و ولتاژ VSB بستگی دارد و میتوان آنرا ثابت فرض کرد. اما با کوچک شدن ترانزیستورها ولتاژ آستانه به مقادیر W,L,VDS نیز وابسته میشود. در ترانزیستور معمولی برای محاسبه ولتاژ آستانه فقط به تاثیر VGS در تشکیل کانال دقت میشود و به نواحی تخلیه مربوط به پیوندهای بایاس معکوس سورس و درین توجهی نمیشود. با کوچک شدن طول کانال وجود یک ولتاژ کوچک نیز برای بوجود آمدن حالت Inversion کافی خواهد یود زیرا قسمتی از ناحیه زیر گیت که به سورس و درین مربوط میشود قبلا از ناقل خالی شده اند. لذا مقدار VT0 کاهش خواهد یافت. به همین ترتیب با زیاد شدن ولتاژ Vds نیز ناحیه تخلیه زیر گیت بزرگتر شده و به ولتاژ آستانه کمتری نیاز خواهد بود. این خاصیت که باعث وابستگی ولتاژ آستانه به ولتاژ Vds میشود the drain-induced barrier lowering, or DIBLنامیده میشود.با افزایش بیشتر VDS ممکن است حتی ناحیه سورس و درین به هم برسند و با اتفاق افتادن پدیده punch-through جریان زیادی از ترانزیستور عبور کرده و به آن صدمه بزند. از اینرو باید مانع این پدیده شد.

اسلاید 68: تغییرات ولتاژ آستانهاز آنجائیکه امروزه اکثر ترانزیستورهای مدارات مجتمع بصورت کانال کوتاه ساخته میشوند، تغییرات ولتاژ آستانه برای همه ترانزیستورهای مدار مشابه خواهد بود و مشکل آنچنانی ایجاد نمیکند.اما پدیده DIBL در مدارهائی مانند حافظه های دینامیکی که جریان نشتی هر سلول تابعی از ولتاژ داده موجود در سلول است میتوان مسئله ساز باشد. این امر باعث بوجود آمدن نویز وابسته به داده میشود.

اسلاید 69: Latchupساختار ترانزیستور MOS بنحوی است که بصورت ذاتی پیوندهای pn موجود در آن میتواند ساختاری شبیه به ترانزیستورهای دو قطبی و یا تریستور داشته باشد. اگر به هر علتی این تریستور ها روشن شوند VDD به VSS اتصال کوتاه خواهد شد که میتواند باعث صدمه دائمی به مدار گردد. اگر یکی از ترانزیستورهای معادل نشان دهده شده در شکل صفحه بعد به هر دلیلی در گرایش مستقیم قرار گیرد، بیس ترانزیستور دیگر را تغذیه نموده و یک فیدبک مثبت بین دو ترانزیستور ایجاد میشود. این جریان آنقدر زیاد میشود تا ترانزیستور را بسوزاند.این پدیده latch up نامیده میشود.برای پرهیز از پدیده فوق باید مقاومت های Rnwell and Rpsubs را کوچک کرد تا امکان ایجاد فیدبک مثبت را کاهش داد. برای اینکار تعداد کنتاکت های بدنه و چاه را زیاد میکنند.

اسلاید 70: Latchup

اسلاید 71: SPICE MODELS در برنامه SPICE سه مدل مختلف برای ترانزیستور در نظر گرفته شده است که با سه سطح شناخته میشوند. با توسعه ترانزیستورهای پایه کوتاه هر سه مدل تقریبا کنار گذاشته شده اند. مدل Berkley مدلی است که امروزه برای مدل کردن ترانزیستور بکار میرود.

اسلاید 72: MAIN MOS SPICE PARAMETERS

اسلاید 73: SPICE Parameters for Parasitics

اسلاید 74: SPICE Transistors Parameters

اسلاید 75: Technology Evolution

اسلاید 76: Process Variations

اسلاید 77: Impact of Device Variatio

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید