کسب و کار مهارت‌های شخصی

الگوریتم خلاقیت و نوآوری (فرآیند نوآوری و اختراع)

Algoritm_khalaqiyat_va_noavari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الگوریتم خلاقیت و نوآوری (فرآیند نوآوری و اختراع)”

الگوریتم خلاقیت و نوآوری (فرآیند نوآوری و اختراع)

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمالگوریتم خلاقیت و نوآوری(فرآیند نوآوری و اختراع)

اسلاید 2: الگوریتم نوآوریمفهوم نوآوری و اختراعنیاز دائمی به نوآوریفرآیند نوآوریاصول نوآوری و اختراعفرآیندی دیگر در نوآوری (طوفان مغزی)

اسلاید 3: مفهوم نوآوری و اختراع ایجاد ابزارها، روش ها، رویه ها و فرآیندهای جدید.باعث حل یک مساله می شود.معمولا موجب بهبود وضعیت زندگی فرد یا جامعه و ارتقاء آسایش انسانها می شود.اختراع، قدیمی ترین فعالیت بشر است (ساخت ملزومات زندگی).ایجاد کسب و کار جدید، نوعی نوآوری است.

اسلاید 4: چرا نوآوری ؟! نوآوری، نیاز دائمی بشر (لزوم حل مسائل جدید)انواع مسائل پیش روی بشر (اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانشناختی، فنی و ...). نیاز به شناخت فنون و اصول نوآوری

اسلاید 5: آیا فرآیند نوآوری و خلاقیت قابل شناخت است؟ اعتقاد دسته ای از دانشمندان به فرآیند تصادفی در نوآوری و اختراع.مخترع تحقیق نمی کند، حتی از تخیلات استفاده نمی کند؛ بلکه بی معطلی خود را به داخل ناشناخته ها پرت می کند و با این عمل مساله را فتح می کند.

اسلاید 6: آیا فرآیند نوآوری و اختراع قابل شناخت است؟(ادامه)اعتقاد دسته ای دیگر به روش مند بودن و قابل شناخت بودن این فرآیند روش شناسی نوآوری.الگوی خلاقیت: تعریف مساله، تجزیه و تحلیل مساله،مروری بر اطلاعات موجود،فرمول بندی تمام راه حل های ممکن، تجزیه و تحلیل این راه حل ها، تولید یک ایده و نظر جدید، آزمایش و تایید این ایده جدید،

اسلاید 7: آیا فرآیند نوآوری و اختراع قابل شناخت است؟(ادامه)نظریه گروه سوم در خصوص امکان کشف فرآیند نوآوری:اختراع، آمیزه ای است از:منطق(در شناسایی مساله و شرایط حاکم بر آن)کشف و شهود(نقش رؤیا و تخیل و نوآوری)مهارت (تجربه)

اسلاید 8: آیا فرآیند نوآوری و اختراع قابل شناخت است؟(ادامه)جمع بندی: امکان استفاده از برخی اصول در فرآیند نوآوری و اختراع

اسلاید 9: اصول نوآوری و اختراع نکته:استخراج اصول فوق با بررسی اختراعات ثبت شده.امکان توسعه این اصول.قابلیت کاربرد اغلب این اصول در حل انواع مسائل (فنی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روانشناختی و ...). عدم اکتفا به اصول فوق در خلاقیت و نوآوری.

اسلاید 10: اصول نوآوری و اختراع1. تقسیم کردن:مثال: اختراع تایری با 12 قسمت مجزا افزایش قابلیت اطمینان، افزایش سهولت تعمیر و ....2. جدا کردن: حذف ویژگی مزاحم در یک شیء (یا فرآیند)مثال: دستگاه ایجاد حفاظ دربرابر اشعه X.

اسلاید 11: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)3. تقسیم وظایف بخشها:تغییر در وظایف بخش های مختلف.مثال: جداکردن دیگ بخار از سیلندر در موتوربخار (کاهش مصرف سوخت)4. عدم تقارن:گاهی اوقات تقارن مشکل ساز است و با عدم تقارن مساله حل می شود.مثال: چراغ اتومبیل (نوربالا و نور پایین)

اسلاید 12: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)5. یکپارچه کردن:استفاده ترکیبی از عناصر موجود در عملیاتمثال: دستگاه نجات غریق با استفاده از کلاه هوا (نوعی استفاده از لباس غواص برای نجات).6. عمومیت دادن:امکان اینکه یک شیء وظایف مختلف را انجام دهد حذف سایر عناصرمثال: نفت کش تصفیه کننده (تصفیه نفت در حال حمل).

اسلاید 13: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)7. آشیانه دادن:قراردادن یک شیء در شیء دیگرمثال: روشی برای انبار و حمل درجات مختلف روغن (کاهش اتلاف حرارت).8. جبران وزن:جبران یک نیروی زاید با نیرویی در خلاف جهتمثال: در مورد ژنراتورهای فوق قوی: کاهش فشار روی یاتاقان ها از طریق نصب آهن ربای الکتریکی روی ژنراتور

اسلاید 14: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)9. اقدامات اولیه:برآوردن نیازهای لازم شیء پیش از شروع عملکرد.مثال: غوطه ور کردن قلمه درخت در مواد مغذی قبل از کاشت.10. افزایش ضریب اطمینان:انجام اقداماتی جهت کاهش خطر.مثال: کاهش اثرات سموم شیمیایی با استفاده از افزودنیها.مهندسی مالی و کاهش ریسک دارایی ها با بازدهی ثابت.

اسلاید 15: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)11. کاهش نیاز به تغییر: ایجاد شرایطی که کمترین میزان جابجایی، تغییر و تحرک لازم باشد.مثال: حمل قالب با استفاده از نقاله: نقاله و قالب به صورت همسطح قرار می گیرند. 12. عملیات معکوس:انجام اقدام عکس، به جای اقدامی که مساله دیکته می کند.مثال: پاک کردن قطعات فلزی در محیط ساینده (حرکت قطعه به جای حرکت شیء تمیز کننده).

اسلاید 16: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)13. کروی کردن:استفاده از سطوح منحنی و کروی به جای صاف و مکعبی.مثال: استفاده از الکترودهای توپی شکل در جوشکاری لوله ها.14. ایجاد پویایی:ایجاد قابلیت تغییر در حین عملیات.مثال: کفش غواصی لاستیکی (دارای حفره هایی که با مایعی پر می شوند که امکان تنظیم فضار آن وجود دارد). قابل تنظیم برای شناهای سرعتی و استقامت.

اسلاید 17: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)15. مصالحه:اگر امکان رسیدن به کل یک هدف وجود ندارد، تلاش برای رسیدن به حداقل بخشی از هدف.مثال: عدم امکان حذف بیکاری حداقل کاهش بیکاری16. تغییر تعداد ابعاد:استفاده از اشیاء چند بعدی، چند سطحی و ....مثال:گلخانه چند فصلی (استفاده از آیینه های مقعر چرخان در طرف شمالی گلخانه و در نتیجه امکان استفاده مناسب از نور خورشید در تمام فصول)

اسلاید 18: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)17. استفاده از لرزش و نوسان:تنظیم سطوح لرزش و نوسان جهت رسیدن به هدف.مثال: کاهش ایجاد غبار هنگام اره کردن درخت: این وسیله، فرکانسی نزدیک به فرکانس طبیعی چوب دارد و باعث کاهش نیروی لازم برای نفوذ در چوب و کاهش غبار می شود. 18. عملکرد دوره ای و چرخشی:جایگزینی عملکرد دوره ای به جای عملکرد متوالی.مثال: روشی برای مشاهده روند قوس جوشکاری با استفاده از یک منبع نور اضافی (با شدت نور متناوب)

اسلاید 19: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)19. تداوم عملکرد مفید: اجرای عملکرد بدون وقفه و حذف حرکت های بیهوده.مثال: حفاری چاههای چند گانه (حفر همزمان دو یا سه چاه با استفاده از یک دستگاه چرخان).20. حمله سریع:انجام عملیات مضر و خطرناک به صورت خیلی سریع.مثال: دستگاه برش لوله های پلاستیکی با سرعت بالا (در این سرعت بالا، فرصتی برای تغییر شکل لوله باقی نمی ماند).

اسلاید 20: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)21. تبدیل ضرر به منفعت:استفاده از عوامل مضر جهت کسب اثرات مثبت.مثال: استفاده از خصوصیت خورده شدن فلزات در منطقه تماس در شرایط جریان برق، جهت ایجاد قطعات فلزی با استفاده از جرقه الکتریکی.22. طراحی بازخورد:مثال: روشی برای شروع به کار خودکار نقاله (براساس وزن بار)

اسلاید 21: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)23. استفاده از واسطه:استفاده از واسطه ها جهت انجام عملیات.مثال: انتقال جریان برق به فلزات مذاب: استفاده از الکترودهایی که درجه ذوب و چگالی بالاتر دارند (کاهش اتلاف برق).24. مکانیزم خود نگهدار:قطعات باید در حین عملیات از خود نگهداری کنند. مثال: استفاده از الکترو مغناطیس جهت نگهداری بیشتر قطعات.

اسلاید 22: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)25. نسخه برداری:استفاده از نسخه غیر اصلی (جایگزین).مثال: استفاده از مایعات جهت اندازه گیری حجم (به جای اندازه گیری فاصله ای).26. جایگزینی سیستم ها:جایگزینی سیستم های نوری، صوتی، حرارتی و ... با یکدیگر.مثال: تشخیص فرسودگی در ابزارهای حفاری: استفاده از مواد شمیایی (با خصوصیت بویایی قوی) به جای روشهای مکانیکی.

اسلاید 23: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)27. استفاده از مواد متفاوت:جایگزینی قسمت های مایع، جامد یا گاز با یکدیگر. مثال: استفاده از بالشتک هوا در اتومبیل به جای کمک فنرهای فلزی.28. استفاده از جداکننده های نازک و انعطاف پذیر:مثال: کاهش مقدار رطوبت از دست رفته از طریق برگ درختان: پاشیدن پلی اتیلن بر روی برگها.

اسلاید 24: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)29. مواد متخلخل:استفاده از مواد خلل و فرج تکمیلی و یا پر کردن خلل و فرجها.مثال: استفاده از مواد متخلخل مقاوم دربرابر آتش در سیستم های ضد حریق (اشباع این مواد با مایع های ضد حریق قبل از نصب در محل) افزایش قدرت کنترل حریق.30. تغییر رنگ: استفاده از خصوصیات رنگ، درخشش و ... مواد.مثال: استفاده از آب رنگی (به جای آب بی رنگ) در دیواره های آب در کارخانجات متالوژی جهت حفاظت کارگران از حرارت و نور شدید فولاد مذاب (با وجود شفافیت، راه عبور تشعشع حرارتی را به مسدود می کند).

اسلاید 25: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)31. مردود کردن:از بین رفتن یک قطعه (یاخصوصیتش) بعد از انجام وظیفه اش.مثال: قطعاتی از موشک که پس از انجام وظیفه در فضا بخار می شوند. افزدون موادی به سوخت هواپیما که در زمان فرود اضطراری، خصوصیت احتراق را از سوخت می گیرد.

اسلاید 26: اصول نوآوری و اختراع (ادامه)32. مواد مرکب:جایگزینی مواد مرکب به جای مواد همگن (ساده).مثال: استفاده از آلیاژهای آلومینیوم (سبک- مستحکم) در ساخت هواپیما.

اسلاید 27: فرآیندی دیگر در نوآوری (طوفان مغزی) روشی آشفته در بررسی و حل مساله. منطق طوفان مغزی: برخی قدرت بالاتری در خلق ایده اولیه دارند (بدون توان ارزیابی و نقد آن)برخی قدرت بالاتری درارزیابی و نقد دارند (بدون توان ارائه ایده جدید)در طوفان مغزی، هر دو دسته در کنار هم قرار می گیرند. نتیجه: خلق و پرورش ایده های جدید.

اسلاید 28: فرآیندی دیگر در نوآوری (طوفان مغزی) روشی آشفته در بررسی و حل مساله. قوانین اصلی طوفان مغزی:گروه ایده پردازی از حوزه های مختلف علمی ارائه ایده ها به صورت قابل تشریح (به صورت مختصر)ثبت کلیه ایده های مطرح شده.عدم اجازه انتقاد در خلال تولید ایده ها و نظریات.توجه کافی به تمامی نظریه های مطرح شده (حتی نظریات به ظاهر غلط و ابلهانه)

اسلاید 29: اهمیت تفکر در نوآوری و حل مسالهقاعده طلایی موفقیت:هدفی که در کانون توجه انسان قرار گیرد، قطعا محقق خواهد شدقاعده طلایی نوآوری و حل مساله: مساله ای که در کانون توجه انسان قرار گیرد، قطعا حل خواهد شد

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید