الگوهای جدید مدیریت تکنولوژی
اسلاید 1: الگوهای جدید مدیریت تکنولوژی نوروزیکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی1393دانشگاه آزاد فیروزکوهدرس مدیریت تکنولوژی استاد ساجدیnoroozijaafari@chmail.ir
اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 3: نياز صنعت به مديريت فناوري چگونه فناوري را در اهداف استراتژيک شرکت لحاظ کنيم؟ چگونه فناوري را ارزشيابي يا ارزيابي کنيم؟ چگونه فرآيند انتقال فناوري را به بهترين شکل انجام دهيم؟ چگونه مدت زمان طراحي و توليد محصول جديد را کاهش دهيم؟چگونه کارایی کارشناسان فنی را افزایش دهیمچگونه بهره گیری و استفاده اعضای سازمان از تکنولوژی را مدیریت نماییم
اسلاید 4: مسائل اساسي در مديريت فن آوري : تکنولوژی از طریق مجموعه ای از عوامل قدرت دهنده ، بر سازمان سیطره می یابد ؛ مسائلي که در حيطه مديريت فن آوري قرار مي گيرند را مي توان از طريق ارتباط آنها با يکي از 5 دسته زير کشف و شناسايي نمود: روش ها و ابزار مديريت موثر منابع فنی و مالی محيط تجاري و توانايي مديريت ارتباط بين سازمان و محيط بيروني (عوامل محیطی موثر بر کسب و کار ) ساختار و مديريت سازمانها مديريت پروژه هاي تحقيق و توسعه و مهندسي(برنامه ریزی و مدیریت پروژه ها ) مديريت منابع انساني تحت شرايط تغيير اجتماعي و تکنولوژيک سريع
اسلاید 5: الگوهای جديد مديريت فناوریمراحل چرخه حيات فناوري/محصول نوخلق ايده و تعريف مفهومتجزيه و تحليل بازاردفع يا بازيافتتجزيه و تحليل فنيطرح تجاري و تائيد آنبهره برداري و آزمايشتوليدتجاري کردن
اسلاید 6: الگوهای جديد مديريت فناوریپارادايم : يک پارادايم چارچوبي است از ايده ها و افکار که بافت کلي و اساس تجزيه و تحليل را ايجاد مي کند.تکنولوژی یک خلق کننده ثروت است .مدیریت تکنولوژی به عنوان حوزه ای چند رشته ای ، برپایه دانش حوزه های موجود ( مهندسی ، مدیریت ، حسابداری ، تامین مالی ، اقتصاد ، تولید و علوم سیاسی ) شکل می گیرد و استوار می شود ؛ بنابراین باید تکنولوژی را از زاویه تمام حوزه های دانش فوق مورد توجه قرار داد.
اسلاید 7: الگوهای جديد مديريت فناوریروندهاي درحال تغيير در صنعتعاملسنتي جديد .چرخه حيات چرخه هاي حيات طولاني چرخه هاي حيات کوتاهنوآوري نوآوري به تعداد محدودنوآوري پيوسته و مستمررقابت رقابت مورد انتظاررقايت شديدتر است رقبا دشمن هستندهمکاري با رقبا همکاري با رقبا مجاز نيستبازار بازار مورد انتظاربازار نامعلوم بازار محليبازار جهانيکيفيت مطلوب استاجباري و ضروري استتوليد انبوهطبق سفارشسازمان بزرگ و بوروکراتيککوچک و پويا
اسلاید 8: منابعدر دنیایی که سبک زندگی در آن بر پایه تکنولوژی مبتنی است، استفاده منطقی و درست از ابزار ها، تجهیزات، مواد، روش ها، نرم افزار ها، کارگران وکارکنان موجود، اطلاعات، دارایی های معنوی ومنابع مالی موجود در ایجاد جایگاهی برتر برای شرکت بسیار حیاتی و اساسی است. در محیطی بسیار رقابتی،جایی که نمی توان زیاد اشتباه کرد ،مدیران باید به روش هایی برای پیش بینی،ابزار های تصمیم گیری قابل اعتماد ،منعطف،عملی و سریع مجهز باشند.
اسلاید 9: حوزه های حیاتی برای رقابتی شدن صنعت روش های ارزیابی عملکردروش های سنتی ارزیابیمعیار عملکرد یک تکنولوژیمعیار های اندازه گیری منافع حاصل از فعالیت های تحقیق و توسعهابزارهای جدیدبرای بهینه سازی تصمیماتائتلاف به جای رقابت
اسلاید 10: روش هاي ارزيابي عملکرد روشهاي سنتي حسابداري و ارزيابي مالي در برابر نوآوري تکنولوژيک مقاومت مي کنند. مقصود از ارزيابي عملکرد، ارزيابي ريسکها، کيفيت فرآيند توليد،و محصولات، شرايط ورود به بازار، جايگاه رقابتي، سود آوري در بلند مدت و کوتاه مدت است.
اسلاید 11: معيار عملکرد يک فناوريابزارهاي جديد براي بهينه سازي تصميمات: بهبود روشهاي پيش بيني فناوري و يکپارچه و هماهنگ کردن امر پيش بيني فناوري با فرآيندهاي برنامه ريزي و تصميم گيري تهيه مجموعه معيارهاي نمايانگر براي بهينه کردن عملکرد شرکتهاي داراي فناوري پيشرفتهتعيين ترکيبي بهينه از محصولات داراي فناوري پيشرفته در مقابل محصولات سنتي و متعارف در کسب و کارهاي بزرگ
اسلاید 12: ائتلاف به جاي رقابت در مواردي رقابت شديد موجب بروز عدم اطمينانهاي گسترده شده و تيمهاي صنعتي را به هم مي ريزد.
اسلاید 13: محيط تجاري يکپارچگي و انسجام طرحهاي استراتژيک و تکنولوژيکفرآيند انتخاب، توليد و ارزيابي فناوري با توجه به طرح استراتژيک انجام مي شود. افزايش نقش کاربر در انتخاب و کاربرد فناوري هاشيوه واکنش و بازخورد کاربران ه توليدکنندگان يک فناوري و راه هاي افزايش مشارکت آنان در بکارگيري فناوري بايد به خوبي شناسايي شود.
اسلاید 14: محيط تجاريکاهش مقاومت در برابر معرفي و پذيرش فناوري در محل کار توزيع منافع حاصل از فناوريهاي جديد براي جلب موافقت توجه به موانع بالقوه در برابر همکاري ميان شرکتها استراتژيهاي مناسب براي تغيير از حالت همکااري به رقابت توجه به اثر فناوري بر کيفيت زندگي، سلامت، ايمني مردم و کارکنان شرکت
اسلاید 15: ساختار و مديريت سازمان تغيير سريع فناوري به همراه رقابت شديد جهاني، مشکلات بزرگي را در طراحي ساختار و مديريت سازمانها در هر بخش از اقتصاد ايجاد مي کند.عوامل منجر به سازماندهي مجدد فعاليتهاي تکنولوژيک در شرکتهاعوامل تکنولوژيک پويا، بررسي مسائل و شکلهاي سازماندهي مجدد را ضروري مي سازند.
اسلاید 16: الگوهای جديد مديريت فناوریساختار و مديريت سازمان ارزيابي آثار سازماندهي مجدد بر فعاليتهاي فني آثار ساختارهاي سازماني متفاوت بر کارايي چرخه توسعه محصول تسهيل گران و موانع نواوريهاي تکنولوژيک و انتقال فناوري داخل سازمان مستندسازي فرآيندهاي تصميم گيري منجر به تغييرات سازماني
اسلاید 17: برنامه ريزي و مديريت پروژه پروژه هاي پيچيده تحقيق و توسعه مستلزم بسيج منابع بسيار و هماهنگي فعاليتها در آزمايشگاه هاي مختلف و گاهي در کشورهاي مختلف است.انتخاب پورتفوي پروژهسازمانها معمولا چند پروژه در حال اجرا دارند.آغاز ايده هاي نوين در سازمانها: از بالا به پايين يا از پايين به بالا ايجاد توازن بين ايده هاي ناهمگون درک پويايي ها و ويژگيهاي اين توازن پيداکردن و ارزيابي الگوهاي موجود و شناسايي اثر آنها بر عملکرد سازمانمشکلات انساني در مديريت پروژه تجزيه و تحليل پروژه هاي انجام شده
اسلاید 18: مديريت منابع انساني بزرگترين چالش فراروي سازمانها، کنترل و استفاده کامل از قابليت کارکنان است، لذا کارمنديابي، انتخاب، آموزش، جايگزيني مناسب، تشکيل تيمها و انگيزش کارکنان از جمله مسائل مهم براي سازمانها مي باشد.آثار تغيير تکنولوژيک بر مهارتهاي مورد نياز کارکنان هماهنگ کردن و آموزش نيروي کار ماهر به منظور برآورده ساختن الزامات مربوط به فناوريهاي جديد کهنگي دانش کارکنان متخصص و نياز هميشگي به اجراي فعاليتهاي پرورش کارکنان متخصص و حرفه اي نقش مراقبان تکنولوژيک و کارآفرينان داخلي عواقب اجتماعي تغيير تکنولوژيک
اسلاید 19: اصول هدايتگر مديريت فناوري براي اداره شرکتها خلق ارزش کيفيت پاسخگو بودن سرعت عمل و چابکي نوآوري يکپارچگي تيم سازي انصاف
اسلاید 20: جهت گيري استراتژيک صنعت شرکتها به تفکر استراتژيک خردمندانه تري نياز دارند؛ برقراري پيوند ميان استراتژي فناوري و استراتژي تجاري؛ روشهاي قديمي مديريت در حال اضمحلال هستند؛ صنعت تلاش خود را معطوف فعاليتها و شرکتهاي کارآفرين کوچک تر خواهد کرد.
اسلاید 21: تغييرات در ساختار سازماني انتظار مي رود تعداد سازمانهاي موقتي افزايش يابد؛ تعداد شرکتهاي مجازي افزايش خواهد يافت؛ ساختار سازماني عمودي، سلسله مراتبي به ساختارهاي افقي و ماتريسي تبديل خواهد شد؛ انسجام و يکپارچگي بيشتري درون سازمانها ايجاد خواهد شد؛ دانش و آگاهي منجر به بروز نوآوري خواهد شد؛ سازمانهاي صرفا مبتني بر خلق و توزيع دانش ايجاد خواهد شد؛ فرهنگهاي ملي، حضور سازمانهاي فرهنگي خاص براي تامين نيازهاي فرهنگي خاص را تحميل واهد نمود
اسلاید 22: ساختار بخش مالي فناوريهاي جديد به منابع مالي نياز دارند؛ سرمايه داران به روشهاي بهتري براي ارزيابي پروژه هاي فناوري نياز دارند؛ گروه هاي بسياري در پروژه هاي نوآوري مشارکت خواهند کرد؛ روشهاي جديد پيش بيني و ارزشگذاري اقتصادي مورد نياز خواهد بود.
اسلاید 23: آموزش نظري و عملي تغيير در مدل آموزشي ضروري است؛تغيير در سبک آموزش رسني ضروري است؛ تغيي در نحوه ارائه خدمات آموزشي؛ رشته هاي علمي جديد همچون مهندسي بنيان دانش شکل خواهد گرفت؛ مديران به آموزشهاي مديريتي و تکنولوژيکي بيشتري نياز خواهند داشت؛ آموزش عالي از صنعت عقب خواهد افتاد.
اسلاید 24: مسایل اساسی در مدیریت تکنولوژیمسایلی را که در حیطه مدیریت تکنولوژی قرار می گیرند را می توان از طریق ارتباط آنها با یکی ازپنج دسته زیر کشف و شناسایی نمود:1.روش ها و ابزار مدیریت موثر منابع2.محیط تجاری و توانایی مدیریت ارتباط بین سازمان و محیط بیرونی3.ساختار و مدیریت سازمان ها 4.مدیریت پروژه های تحقیق و توسعه و مهندسی5.مدیریت منابع انسانی تحت شرایط تغییر اجتماعی و تکنولوژیک سریع
اسلاید 25: عوامل قدرت زای تکنولوژی شامل 1.منابع2.محیط تجاری3.ساختار و مدیریت سازمان4.برنامه ریزی و مدیریت پروژه5.مدیریت منابع انسانی
اسلاید 26: محیط تجاری معرفی یک نوآوری تکنولوژیک در بازار،به ویژه وقتی که آن نوآوری از طریق فرایند های نشروانتقال،به شکلی گسترده پذیرفته شده است، بر یک جامعه، اقتصادش ومحیط زیست آن جامعه به درجات مختلف تاثیر می گذارد. معیار نهایی موفقیت یا بقای یک شرکت ،عملکرد بازار کالاها یا خدمات آن شرکت است.این وظیفه ی اخلاقی سازمان هاست تا شاخص های بازار را به تصمیم های استراتژیک و طرح های عملیاتی ترجمه وتبدیل کند.دیگر عامل محیطی مهم که بر استراتژی تجاری تاثیر می گذارد، رقابت در بازار است. نکات ومسایل که در طر ح های تکنولوژیک منعکس می شوند می باید در طر ح ها و استراتژی های شرکت لحاظ گردند.
اسلاید 27: موارد زیر، مسایلی هستند که الویت به شمار می روند: یکپارچگی و انسجام طرح های استراتژیک وتکنولوژیکاثر گروه های ثالث بر تغییر تکنولوژیکیافزایش نقش کاربر در انتخاب و کاربرد تکنولوژی هاکاهش مقاومت در برابر معرفی و پذیرش تکنولوژی در محل کارتوزیع منافع حاصل از تکنولوژی های جدید برای جلب موافقیتموانع بالقوه در برابر همکاری میان شرکت ها ومنافع حاصل از این همکاریاستراتژی و زمان بندی مناسب برای تغییر حالت از همکاری به رقابت در ائتلاف های موقت تکنولوژیکیاثر تکنولوژی بر کیفیت زندگی، سلامتی و ایمنی مردم و کارکنان شرکت
اسلاید 28: ساختار و مدیریت سازمان تغییر سریع تکنولوژی به همراه رقابت شدید جهانی،مشکلات بزرگی را در طراحی ساختار و مدیریت سازمان ها در هر بخش از اقتصاد ایجاد می کند.عوامل منجر به سازماندهی مجدد فعالیت های تکنولوژیک در شرکت هاارزیابی آثار سازماندهی مجدد بر فعالیت های فنیآثار ساختار های سازمانی متفاوت بر کارایی چرخه توسعه کالاتسهیل گران و موانع نوآوری های تکنولوژیک و انتقال تکنولوژی داخل سازمانمستند سازی فرایندهای تصمیم گیری منجر به تغییرات سازمانی
اسلاید 29: برنامه ریزی ومدیریت پروژه پروژه های پیچیده ی تحقیق وتوسعه مستلزم بسیج منابع بسیار و هماهنگی فعالیت ها در آزمایشگاه های مختلف وگاهی در کشور های مختلف است.مدیریت چنین پروژه هایی،وظیفه ای دشوار است که لازمه آن داشتن مهارت بسیار است.انتخاب پورتفوی پروژهآغاز ایده های نوین در سازمان ها :از بالا به پایین یا از پایین به بالامشکلات انسانی در مدیریت پروژهتجزیه وتحلیل پروژه های انجام شده
اسلاید 30: مدیریت منابع انسانی بزرگترین چالش فراروی سازمان ها،کنترل و استفاده کامل از قابلیت کارکنان است، لذا کارمندیابی، انتخاب، آموزش، جایگزینی مناسب، تشکیل تیم ها و انگیزش کارکنان، از جمله مسایل مهم برای سازمان ها بودهاند.آثار تغییر تکنولوژیک بر مهارت های مورد نیاز کارکنانهماهنگ کردن وآموزش نیروی کار ماهر به منظور بر آورده ساختن الزامات مربوط به تکنولوژی های جدیدکهنگی دانش کارکنان متخصص و نیاز همیشگی به اجرای فعالیت های پرورش کارکنان متخصص و حرفه اینقش مراقبان تکنولوژیک و کارآفرینان داخلیعواقب اجتماعی تغییر تکنولوژیک
اسلاید 31: اصول هدایتگر مدیریت تکنولوژی برای اداره ی شرکت 1. خلق ارزش 2. کیفیت3. پاسخگو بودن 4. سرعت عمل و چابکی5. نوآوری 6. یکپارچگی7. تیم سازی 8 . انصاف
اسلاید 32: علت تغییر در قرن 21 1.تکنولوژی2.تغییرات در محیط تجاری 3.ارتباطات،انسجام و همکاری4.جهت گیری استراتژیک صنعت5.تغییرات در ساختار سازمانی6.ساختار بخش مالی7.آموزش نظری و عملی
اسلاید 33: با تشکر از بذل توجه شماnoroozijaafari@chmail.ir
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.