کسب و کاربرنامه‌ریزی

الگوی نیاز سنجی کافمن

13 صفحه
614 بازدید
17 فروردین 1401

صفحه 1:
به نام خدا عنوان:الگوی کافمن استاد :سرکارخانم دکتر لیلا صفایی فخری دانشجو: هاجر خانزاده

صفحه 2:
ارزیابی آموزش ارزیابیاثربخشی آموزش میزان اثربخشی آموزش, تا مدتهاء با طرح سوالات چهارگزینهای و یا برگزاری امتحانات پایان دورهای سنجیده می شد. این روشهای سنتی تنها بر روی حفظ کوتاه مدت دانشها تمرکز داشتند. و به هیچ وجه نمی‌توانستند ارزیابی خوبی برای کسب مهارتی باشند که بتوان آن را به طور مؤثر در يك بازدى كارى كوتاه يا بلند مدت. آن هم در یک محیط واقعى بكار اكنون شركتها تمركز خود را در اجراى برنامههاى آموزشى. از “جقدر” به “جقدر خوب” تغيير دادهاند و بيشتر تأكيد خود را بر اثربخشى برنامههاى آموزشى قرار دادهاند. سوالاتى مانند اينكه آيا كاركنان جيزى مى آموزند؟ و آيا اين آموزشها موجب پیشرفت در عملکرد آنها شده است. و پرسشهایی از این دست نشان می‌دهد که اهداف آموزشی در شرکتها نباید تنها مبتنی برمیزان بازگشت سرمایه باشد, بلکه بایدبتواند مجموع مهاربهای مورد نیاز فراگیران را نیز بهبود ببخشد. طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها باید به شرکت کنندگان کمک کند تا دانش و مهارتهای جدیدی کسب نموده و مهارتیهای قبلی خود را توسعه دهند. اما پاسخ به اين سوال که. یک دوره آموزشی تا چه حد در تأمین این هدف موفق بوده است. اهمیت انجام ارزیابی يا سنجش ار بخشی همه حانبه آموز شرا روشن می‌سازد.

صفحه 3:
چرا سنجش |ثربخشی برنامه آموزشی نیاز است؟

صفحه 4:
مدل ارزیابی بادگیری کافمن مدل ارزیابی یادگیری کافمن: اين مدل که معمولاً به عنوان الگوی سنجش ارزش یادگیری کافمن یاد می‌شود, در زمستان ۱۹۹۴ توسط راجر کاقمن منتشر ‎soe‏ اه ‎ene‏ "ورودی " و ‎las) oS as els‏ بفجم با عنوان نتایج اجتماعی به آن افزود کی را ابل ارزیابی می‌کند. ‎

صفحه 5:
الگوی نیازسنجی آموزشی کافمن الگوی کافمن یکی از الگوهای دقیق برآورد نیازهای ا ‎Be OO le‏ ‎eo‏ 1 ‎ee‏ الگوی دقیقی برای بررسى نيازها ارائه داده ست و راه ‎sla‏ عملی تری را برای انجا ‏كرده , بر اساس الكوى كافمن بررسى نياز 0 به ذيل انجام مى شود. ‎

صفحه 6:
مراحل اجرای فر آیند بررسی نیازهابر اساس الگوی کافمن

صفحه 7:
Sib opps a Sas Sibi Spee pleat epsbt SlubI به اولویت درآوردن هدف ها بر اساس اهمیت آنها | تعیین و تشخیص اولویت نیازها ( روش های گردآوری اطلاعات از آفراد شرکت كننده و تعيين روش هاى ‏ | | | (

صفحه 8:
تعیین راه حل های موجود برای حل مشکل ریت نیازها . وظیفه سازمان رفع نیازهای اولویت بندی شده به تر تیب اهمیت است . بدیهی است برای هریک از مشکلات . امکانات و تسهیلات با محدودیت هایی روبرو است . در اين مرحله باید تمامی راه حل های موجود برای حل مشکل را تشخیص داد و آنها را به فهرست در آورد . نکته مهم به فهرست درآوردن تمامی راه حل های موجود بدون در نظر گرفتن امکانات و محدودیت های هریک از راه حل ها است . تاکید بر به فهرست در آوردن کلیه راه حل ها در این مرحله بدون هیچ گونه ارزشیابی و قضاوت به این علت است که امکان دارد در مرحله بعدی راه حلی که در این مرحله بی اهمیت و غیر منطقی به نظر رسیده است . با اصولی که پیشنهاد خواهد شد . راه حل منطقی و با اهمیت جلوه گر شود . از طرف دیگر قضاوت و ارزشیابی راه حل ها . وظیفه ای است که در مرحله بعدی به آن اقدام خواهد شد نه در این مرحله .

صفحه 9:
انتخاب روش و راه حل مناسب از میان راه حل های موجود برآورد میزان مخارج لازم برای هر یک از راه حل ها برآورد تهب تیروی انسانی متجصص برای آبرای هر یک از راه حل ها برآورد میزان زمان لازم برای نیل به هر یک از راه حل ها برآورد سادگی و بیچیدگی اجرای هر یک از راه سل ها برآورد قابلیت پذیرش هر یک از راه حل ها توسط شرکت کنندگان فعال در فرایند بررسی نیازها برآورد قابلیت رقابت هر یک از راه حل ها با سایر راه حل ها

صفحه 10:

صفحه 11:
تعیین کار آیی راه حل انتخاب شده ( ارزشیابی ) می توان فرض کرد که در هنكام اجرای طرح . مسایل و مشکلاتی پیش آید که اجرای برنامه را با مشکلاتی مواجه سازد . در مقابل می توان گفت که در هنگام اجرای طرح . تسهیلاتی فراهم می گردد که به اجرای برنامه کمک می کند . در ارزشیابی مراحل سه گانه اولیه ‏ مرحله ۰۱ ۰۲ ۳ ) باید مشخص کرد که آیا طرح توانسته است تمام افراد شرکت کننده فعال در فرایند بررسی نیازها را به دقت و صحت مشخص کند ؟ آيا سس که در رابطه با شناخت صحیح این افراد . نیازهای شغلی آنها را تشخیص دهد ؟ و آبا با تشخیص نیاز واقعی افراد شرکت کننده . توانسته است آن نیازها را به صورت مدون درآورده و آنها را مشخص کند ؟

صفحه 12:
تجدید نظرهای لازم در اجزاء یا کل فرایند در مرحله پنجم , کارهای انجام شده هم به صورت مجزا و هم به صورت کلی مورد ارزشیابی قرار می گیرند . اطلاعات بدست آمده از مرحله قبل در اجرای صحیح این مرحله و از این گذشته در چگونگی تصمیم گیری برای ادامه فعالیت نقش مهم و حیاتی دارند . بر اساس ارزشیابی انجام شده در مرحله پنجم . در مورد لینکه کدام یک از اجزاء نظام ( خرده نظام ها ) نیاز به دگرگونی یا اصلاح دارند . می توان تصمیمات لازم را اتخاذ کرد . مرحله ششم فرایند یکی از مواردی است که اين نظام را نسبت به نظام های مشابه خود برتر ومنطقی تر می سازد . زیرا اجرای آن مبتنی بر انعطاف پذیری منطقی نظام با توجه به شرایط و وضعیت مالی » انسانی و زمانی فعالیت های پیشنهاد شده است .

صفحه 13:
منايع _ بازرگان, عباس,ارزشیابی اموزشی ‎arangit.com/article‏

39,000 تومان