کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

الگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانی

صفحه 1:
برنامه‌ريزي استراتژیک الگو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی

صفحه 2:
برنامه‌ريزي استراتژیک الگو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی

صفحه 3:
نمودار مفهومي چارچوب راهبري سیستم‌ها (سازمان‌ها) تغییرات محیط سیستم محیط موجود سیستم سیستم موجود ره زماا زمان آینده ب دوره هی[ زمان فعلي

صفحه 4:
سیستم های سازمانی 5 یم در سب الکو و معماری مفاهیم ‎gla‏ سازما

صفحه 5:
الكو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی * تعریف الگو و معماری مفهومی 7 عبارتست از مجموعه مفاهیم و موضوعاتی که با یکدیگر بر مبنای ساختار مشخصی مرتبط بوده و برای شناخت یک سیستم از استفاده میشود. * اهميت الكو و معماری مفهومی در شناخت سیستم های سازمانی 8 چارچوب مفهومي سيستم‌هاي سازماني: 7 مجموعه مفاهيم و مباني كه تعريف يا شناخت هر سازمان بر مبناى آنها انجام مي پذیرد.

صفحه 6:
الگو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی لايه كلان ماموریت معماری سازمان 1 اهداف ماموریتی ‎ee‏ ات سم راهبردهاي ماموريتي سیاست‌های ماموریتی ‎OY pare 2‏ ۳۳ ‎a ~‏ - لايه عملياقى ۰ ‎els an‏ فعاليتهاي سازماني جریان‌هاي سازماني > ‎[a=‏ ساختار مناب ‎ee‏ ‏1 = بب جربانهاي كاري سا تجهیزات سابر موارد نیرجی انسانیٍ جريانهاي مواد و 7 هي جرهدط ناهد ‎٠]‏ | جربانهاي مالي

صفحه 7:
لابه کلان معماری سازمان

صفحه 8:
الكو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی * لایه کلان معماری سازمان 7 ماموریت 7 اهداف ماموریتی 7 استراتژیهای ماموربتی 7 سیاستهای ماموریتی

صفحه 9:
لایه کلان معماری سازمان ؟ ماموریت 7 تعریف: بیان کننده فلسفه یا دلیل اصلي ایجاد سازمان 7 نحوه تعریف ماموریت: * بايد به صورت تركيبي از اجزاي زیر بیان گردد: - دلراي یک فعل یا عمل مشخص و تعریف شده‌اي باشد. 7 داراي موضوع یا زمینه مشخص و تعریف شده‌اي باشد. - براي یک مخاطب یا مشتري مشخصي که در خارج از سازمان است انجام شود. 7 نتیجه انجام هر ماموریت نباید منحصر به یک خروجي باشد. بعبارت بايد طیفی از فعالیت‌ها یا محصولات را پوشش دهد.

صفحه 10:
لایه کلان معماری سازمان مثال: - براي بیمارستان: ارائه خدمات تخصصي تشخیص و درمان به بیماران 3 - براي مدرسه: اراله خدمات آموزش ‎seal‏ راهنمايي و متوسطه به دانش‌آموزان - برای دانشگاه: ۲ ؟ارائه خدمات آموزشي به دانشآموختگان دوره متوسطه ؟ ارائه خدمات پژوهشي به صنعت و مراکز توليدي- خدماتي - براي یک کارخانه خودرو سازي: * ماموریت تیپ (1): تولید خودرو براي حمل و نقل شخصي در کشور ؟ ماموریت تیپ (2): تولید خودرو براي حمل و نقل بين‌المللي براي دنیا

صفحه 11:
لایه کلان معماری سازمان اهداف ماموریتی: عبارتست از آن چيزي که انجام ماموریت در گرو دستيابي به آن مي باشد. موقعیت یا وضعیت مطلوبي است که دستيابي به آن به معناي انجام ماموریت سازمان مي‌باشد. مثال: حداکثر فروش, حداقل ضایعات راهبردهای (استراتژي های) ماموربتی: عبارتست از مسير كلانء رويكرد يا جه تكيري تعيين شده براي خركت به سمت تی, با توجه به ويژگي‌هاي سازمان و محیط آن مثال: تمرکز بر بازار داخلی, تولید و ارائه محصولات متنوع

صفحه 12:
لایه کلان معماری سازمان * سیاست های ماموریتی: * عبارتست از اصول و قواعد حاکم بر نگرش, رفتار و تعامل سازمان و مدیریت آ نسبت به موضوعات مختلف که معمولا براي یک دوره مديريتي یا زماني, ثابت در نظر گرفته مي‌شود. 1 ۱ * مثال: اولویت در تامین مواد اولیه از تولیدکننده داخلی, عدم استفاده از نیروی کار خارجی

صفحه 13:
لابه عملیاتی معماری سازمان

صفحه 14:
الگو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی لايه كلان ماموریت معماری سازمان 1 اهداف ماموریتی ‎ee‏ ات سم راهبردهاي ماموريتي سیاست‌های ماموریتی ‎OY pare 2‏ ۳۳ ‎a ~‏ - لايه عملياقى ۰ ‎els an‏ فعاليتهاي سازماني جریان‌هاي سازماني > ‎[a=‏ ساختار مناب ‎ee‏ ‏1 = بب جربانهاي كاري سا مود و تجهیزات سایر موارد نیرجی انسانیٍ جريانهاي مواد و 7 هي جرهدط ناهد ‎٠]‏ | جربانهاي مالي

صفحه 15:
الكو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی © لایه عملیاتی معماری سازمان محصولات - فعالیت های سازمانی 7 ساختار و پيكره‌بندي اجزاء سازمان (چارت سازمانی) - جریان‌های سازمانی

صفحه 16:
لابه عملیاتی معماری سازمان محصول: * عبارتست از نتیجه یا خروجي حاصل از کار یک سازمان ‎ell ©‏ متخضول: ‎:{Product) ys ۶‏ فيزيكي. قابل مشاهده و اندازهگيري قابل انتقال و واگذاري و * مثال: 1 ‎«Service) cts *‏ *_ عملي است که در رایطه با یک موضوع براي ایجاد تغییر وضعیت در آن انجام مي‌شود. * مثال:

صفحه 17:
لابه عملیاتی معماری سازمان * فعالیت‌های سازمانی: * عبارتست از کلیه اقدامات و اعمالي که یک سازمان براي تولید محصول خود انجام ميدهد * تشخیص و تعریف درست آنها بسیار مهم است. * برای تشخیص آنها میتوان از طبقه بندی مشخصی استفاده نمود.

صفحه 18:
لابه عملیاتی معماری سازمان ۶ فیال- :مان 2 فعاليت‌هاي سازمانی (ادامه) : * انواع فعالیت‌سازمانی: * فعاليت‌هاي اصلی: *_ کلیه فعاليت‌هايي که نتیه انجام آنها همان محصولات سازمان است. ‎ *‏ مصرف کننده محصول آن مراجعه کننده یا مشتری خارج سازمان است. * _ مثال: صدور بیمه نامه شخص ثالث. تولید رایانه, طراحي نرم افزاره ساخت نرم افزار * فعاليتهاي فرعي: * _ کلیه فعاليت‌هايي که نتیجه آنها پشتيباني یا فراهم آوردن امکان انجام فعالیتهای اصلی سازمان است. مصرف کننده محصول آن خود سازمان است. *_ مثال: استخدام پرسنل. خرید مواد اولیه. نگهداری تجهیزات

صفحه 19:
لابه عملیاتی معماری سازمان * فعالیت‌های سازمانی(ادامه): * انواع فعالیت‌سازماني ‎Gala!)‏ فعاليت‌هاي فرآيندي (یا پروسه‌اي: داراي نرخ انجام مشخص و معمولا ثابت نتیجه انجام هر بار انجام آنها در بیشتر ایعاد. با دیگر دفعات مشابه است. روش و فرآیند انجام آن معمولا در تمامی دفعات انجام ثابت است. مثال: *_ فعاليت‌هاي پروژه‌اي: فاقد نرخ انجام ثابت و مشخص نتیجه منحصر بفرد در هر بار انجام روش انجام ن در هر بار اجرا معمولا متفاوت مثال:

صفحه 20:
لابه عملیاتی معماری سازمان * فعالیت‌های سازمانی(ادامه): * انواع فعاليت‌هاي سازماني از لحاظ محتوا: - فعاليت‌هاي ماموريتي فعاليت‌هاي حفظ و نگهداري - فعاليت‌هاي بهبود و توسعه

صفحه 21:
لابه عملیاتی معماری سازمان

51,000 تومان