اندازه گیری متغیرها
اسلاید 1: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرها
اسلاید 2: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاآنچه در این فصل می آموزیم :تعریف عملیاتیمقیاس های اندازه گیریروش های اندازه گیریروایی و اعتبار ابزار
اسلاید 3: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاتعریف عملیاتی یک مفهومبه واسطه تعریف عملیاتی از یک مفهوم با دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری آن، میتوان اجزاء آنرا به بخش های قابل اندازه گیری و قابل مشاهده تفکیک کرد.تعریف عملیاتی چیست؟
اسلاید 4: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاتعریف عملیاتیضرورت عملیاتی چیست؟یکی از مشکلات جدی پژوهش در سازمان ها مسئله سنجش یک مفهوم است. به واسطه تعریف عملیاتی مفاهیم میتوان ابزاری برای سنجش آنها تدارک دید.
اسلاید 5: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاتعریف عملیاتیچه تعاریفی عملیاتی نیستند ؟!صرفاً بيانگر معاني يا كلمات همسطح يا مرتبط با مفهوم مورد نظربيانگردلايل يا پيشدرآمدهاي يك مفهوم بيانگرپيايندها، پيامدها، يا مفاهيم همبسته با مفهوم مورد نظر
اسلاید 6: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاتعریف عملیاتیمثال: تعریف عملیاتی مفهوم یادگیرییادگیریبه کار بردنفهمیدنبه خاطر سپردنارائه مثال های درستپاسخ به پرسش هابه خاطر آوردن مطلب پس از گذشت زمانآمیختن مطلب با مسائل مرتبطحل صحیح مسائل مربوط به مطالب فهمیده شده و به خاطر سپرده شده
اسلاید 7: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس ابزار یا ساز و کاری است که با کاربرد آن، افراد در متغیر های تحقیق از یکدیگر تمیز داده می شوند.
اسلاید 8: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس اسمی(مقوله ای)مقیاس ترتیبی(رتبه ای)مقیاس فاصله ایمقیاس نسبتیانواع مقیاس ها:
اسلاید 9: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس اسمی(مقوله ای)طبقه بندی افراد و اشیاء در گروه های ناسازگار جامع و مانع که هیچگونه ارزش مقداری ندارند. به طوری که (به عنوان مثال) گروه سومی باقی نماند.Nominal Scale
اسلاید 10: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس اسمی(مقوله ای)Nominal Scaleمثال :جنسیتملیتمذهب
اسلاید 11: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس ترتیبی(رتبه ای)علاوه بر طبقه بندی مقوله ها در گروه های کیفی ناسازگار و جامع و مانع، به هر گروه یا طبقه اولویت یا ارجحیت میدهد. ولیکن قادر به اندازه گیری میزان تفاوت آنها نیستیم.Ordinal Scale
اسلاید 12: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس ترتیبی(رتبه ای)Ordinal Scaleمثال :جایگاه ورزشکاراناولویت ترجیح مشتری در انتخاب برند های مختلف لپ تاپسطح تحصيلات
اسلاید 13: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس فاصله ایدر مقیاس فاصله ای، فاصله دسته ها و طبقات مساوی است و نقطه شروع ، دلخواه و قرار دادی است. این مقیاس امکان استفاده از محاسبات و روش های آماری را مهیا میسازد. و در آن میتوان پارامترهای مرکزی مانند میانگین حسابی ، انحراف معیار، واریانس و دامنه تغییرات را محاسبه کرد. Interval Scale
اسلاید 14: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس فاصله ایInterval Scaleمثال :درجه حرارتقدرت خرابی زلزله
اسلاید 15: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس نسبتیمقیاس نسبتی قویترین مقیاس اندازه گیری است به علت دارا بودن نقطه شروع مطلق و دقیق که امکان اندازه گیری نسبت تفاوت بین طبقات را فراهم میسازد.Ratio Scale
اسلاید 16: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیریمقیاس نسبتیRatio Scaleمثال :وزنبلندی قد
اسلاید 17: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهامقیاس های اندازه گیری در یک نگاهمقیاس نسبتیRatio Scaleمقیاس فاصله ایInterval Scaleمقیاس ترتیبی(رتبه ای)Ordinal Scaleمقیاس اسمی(مقوله ای)Nominal Scaleدرجه پیچیدگی
اسلاید 18: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاکاربرد هریک از مقیاس های اندازه گیریمقیاس های ترتیبی و اسمی به طبقه بندی گروه ها میپردازند.در حالی که :مقیاس های فاصله ای و نسبتی امکان بررسی های کمی را فراهم می آورند.تلاشمان برآن است تا بیشتر از مقیاس های نسبتی و فاصله ای استفاده کنیم.
اسلاید 19: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهابررسی برخی مقیاس های رایج در پژوهش های مدیریت و بازرگانیمقیاس های رتبه بندی شده :مقیاس رتبه بندی شده نموداریمقیاس رتبه بندی تفکیک شدهمقیاس های نگرش سنجیمقیاس لیکرتمقیاس اختلاف معناشناختی
اسلاید 20: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی ابزار یعنی چه ؟حصول اطمینان از آنکه ابزار اندازه گیری واقعا مفهوم مورد نظر را بررسی میکند یا خیر .آزمون های روایی ابزار در سه گروه طبقه بندی میشوند : روایی محتوا روایی وابسته به معیار روایی سازه4 = 2 * 2؟
اسلاید 21: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی محتوا حصول اطمینان از آنکه ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد نظر را در بردارد. ابزار تا چه میزان طیفی از عناصر و فضا هایی را که در مفهوم گنجانده شده است در بر می گیرد.روايي ظاهري پيشنياز (يا شرط لازم ) روايي محتواست.
اسلاید 22: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی محتوا ابزار سنجش تعصب:نسبت بهگروه های نژادی و قومیاقلیت های مذهبیزنانسالخوردگان...آزمون توانایی ریاضی شامل:جمع، تفریق، ضرب، تقسیممثال:
اسلاید 23: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی وابسته به معیارمشخص کردن تفاوت افراد بر اساس معیار مرتبط با مفهوم.از طريق محاسبه همبستگي نمره حاصل از ابزار و اندازه معيار كه توسط چند متغير متعارف سنجيده ميشود، بدست ميآيد.
اسلاید 24: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی وابسته به معیارروايي وابسته به معيار به دو روش قابل بررسي است:روایی همزمان روایی پیش بینی وجود متغير معيار در زمان اندازهگيري توسط ابزار قدرت آزمون (ابزار) در جداسازي افراد در خصوص يك معيار آتي.آزمون توانایی کارکنان هنگام گزینش نیروی انسانی- معیار: عملکرد آتیآزمون اخلاق کاری کارکنان – معیار: بهره وری بالا بدون توجه به کمک های رفاهی
اسلاید 25: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی سازهمیزان تناسب نتایج به دست آمده با نظریه هایی که آزمون با آنها تدوین شده است.نتايج بدست آمده از كاربرد يك ابزار تا چه حد توانايي اندازهگيري مفهومي كه در سازه يا خصيصه مورد سنجش مستتر است را دارد.
اسلاید 26: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاروایی ابزار روایی سازهروايي سازه به دو روش قابل بررسي است:روایی همگرا روایی واگراهمبستگي زياد امتيازات بدست آمده از دو ابزار در مورد يك مفهومبر اساس نظريه پيشبيني ميشود دو متغير همبستگي ندارند و امتيازات بدست آمده پس از اندازهگيري نيز به طور تجربي همين امر را تصديق ميكند.
اسلاید 27: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهااعتبار ابزار اعتبار یا اعتماد پذیری ابزارپايايي ابزار: توانايي ابزار در حفظ پايايي خود در طول زمان عليرغم شرايط غيرقابل كنترل آزمون و وضعيت آزمودنيها.سازگاري ابزار: متجانسبودن عناصر و اجزاي ابزارمشتمل بر دو بخش:
اسلاید 28: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهااعتبار ابزار پایاییبه دو روش مشخص میشود : ضریب باز آزماییمشابهت پاسخ های آزمون با تکرار آزمون اعتبار آزمون های موازیمشابهت پاسخ های دو آزمون مشابه (برای مفهوم یکسان)
اسلاید 29: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاسازگاری درونی اجزاءسازگاری درونی اجزاء چیست ؟پيوند عناصر (پرسشهاي) ابزار به عنوان يك مجموعه كه هر عنصر به طور مستقل بخشي از مفهوم اصلي را ميسنجد.
اسلاید 30: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاسازگاری درونی اجزاءسازگاری درونی اجزاء چیست ؟سازگاری درونی اجزاء به سه روش اندازه گیری میشود : اعتبار سازگاری اجزاء اعتبار ارزیابی ارزیابان اعتبار دو نیمه آزمون
اسلاید 31: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاسازگاری درونی اجزاء اعتبار سازگاری اجزاءسنجیدن یک مفهوم توسط اجزاء آزمون و همبستگی آنها با یکدیگرمشهور ترین آزمون ها در این خصوص : آلفای کرانباخ براي متغيرهاي ترتيبي و فاصلهايفرمول کودر/ ریچاردسن براي متغيرهاي دو ارزشي
اسلاید 32: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاسازگاری درونی اجزاء اعتبار دو نیمه آزموننشاندهنده همبستگي بين دو نيمه آزمون يك روش معمول دو نيمهكردن سؤالات تقسيم آنها به دو نيمه زوج و فرد است. همبستگي ميان نمره اين دو نيمه بيانگر ميزان دقت مقياس در اندازهگيري است.آزمون مشهور : فرمول اسپیرمن - براون
اسلاید 33: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاسازگاری درونی اجزاء اعتبار ارزیابی ارزیابانسازگاري و توافق داوري يا تفسير چند ارزياب نسبت به پاسخهاي ابزار
اسلاید 34: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاتمثیلی برای روایی و اعتبار••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••روایی و اعتبارروایی بدون اعتباراعتبار بدون روایی
اسلاید 35: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهابرازندگی ابزارروايي و اعتبار قابل قبول ابزاراستفاده از ابزارهايي كه قبلاً برازندگي آنها تحقيق شده باشد. انتخاب ابزاري با روايي و اعتبار بيشتر و مورد استفاده بيشتر در تحقيقات از ميان چند ابزار مناسببررسي مجدد روايي و اعتبار ابزار در شرايطي كه نياز به تطبيق ابزار با شرايط جديد باشد.
اسلاید 36: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهابرازش ابزار: روایی و اعتباربرازشداده هااعتباررواییپایاییسازگاریاعتبار باز آزماییاعتبار آزمون موازیاعتبار سازگاری درونی اجزااعتبار دونیمه آزمونروایی محتواروایی وابسته به معیارروایی سازهروایی ظاهریپیش بینیهمزمانهمگراواگرا
اسلاید 37: روش های تحقیق در مدیریّتفصل ششماندازه گیری متغیرهاخسته نباشید !
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.