صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
حکومت از ارکان یک جامعه
است و حتی قبايل ابتدايى نيز
.دارای نوعی حکومت بوده اند
اسلام که دين خاتم است برای
تمام نیاز های اساسی انسان از
جمله حکومت دارای برنامه
5
Coal
صفحه 3:
دلايل ضرورت حكومت در اسلام
تشكيلحكومتدر مدينه توسط-)
پیامبر(ص)
وجود آیاتو رولیاتوکه لزوم تشکیل 6
,حکومتولبه دلایلزیر بیانک رده لند
الف)وحدت مسلمانان
ب)اجرای قوانین اسلامی نظیر قوانین
قضائی اقتصادی» سیاسی» فرهنگی
و .اجتماعی
صفحه 4:
ضرورت اجرای قوانین اسلامی
اجرای احکام و قوانین اسلامی
محدود به زمان پیامبرص و امامان
معصوم ع نیست لذا در زمان غیبت
نیز اين ضرورت وجود دارد و
علمای ربانی عادل و آگاه به مسائل
زمان و مکان باید زمام اداره جامعه
,را بر عهده گیرند
صفحه 5:
معنای ولایت فقیه
ولایت از کلمه ولی گرفته شده و از نظر
لغوی به معنای آمدن چیزی در پی چیز
دیگر است بدون اینکه فاصله ای میان آن
دو باشد لذا می توان آن را به معنی نهایت
,نزدیک بودن دو چیز به همدیگر دانست
معانی دوستی» یاری» پیروی» سرپرستی و
رهیری و تصرف در امور نیز به همین
,موضوع برمی گردد
صفحه 6:
فقیه در لغت به معنی متخصص در فقه
است که میتواند احکام شرعی را از
,منابع دینی به دست آورد
بنابر اين ولايت فقیه به معنای زمام
داری مجتهد جامع الشرایطی است که در
زمان غیبت در عمل به قوانین اسلامی
.ادامه دهنده راه امامان معصوم ع باشد
صفحه 7:
بيشينه ولايت فقيه
يبس از غيبت » فقهاى بزركى
جون شيخ طوسىءشيخ مفيدءابن
ادریس حلی» علامه حلی.محقق
کرکی» ملا احمد نراقی و شیخ
مرتضی انصاری در آثار
خودءبه موضوع ولایت فقیه
.پر داخته اند
صفحه 8:
اهداف و وظایف ولی فقیه
علبه تعالم لسلام و-)
زمینه سازیحکومتعضرت
مهدیع
لجرلیعدا .6.2
ترویج برادریو برلبری9
صفحه 9:
بالابردنمعنویاتوفضایل-۴)
ارتقایزندگیمادوو عمران-6
,جامعه
ترويج تعليم و تربيتو-©
فر 5
صفحه 10:
دلایل وجود حاکم در جامعه اسلامی از نگاه
مام رضاع)
لجرلءولنینا ی
داوم زندگیاجتماعی-ج
حیاتو موجودینم92
حفظ دینو سنتهای|هی-6
صفحه 11:
ویژگی های ولی فقیه
آگاهیاز قولنیناسلم-)
ليمانبه تعالم لسلام.©
كاردلنىو مديريت.©
عدا تم
آرلستگیو فضایلاخلاقی6
صفحه 12:
دلیل عقلی ولایت فقیه
عقل حکم میکند که حاکم جامعه
باید آگاه به مسائل دینی» کاردان
در آمر مدیریت» عادل و واجد
فضایل اخلاقی باشد که مصداق
کامل آن فقها و مجتهدان جامع
.الشرایط هستند
صفحه 13:
دلایل نقلی ولایت فقیه
لمام. زمان(ع) فرمودند: در رویداد-0
ها و حوادثیکه پیشمیآید به
راویانحدیشما مرلجعه کنید زیرا
آنانحجتمنبر شما هستند و من
.حجدتخدا بر لنائم
(.وسائلا_شيعدحرعاملىج 06:ص ©)
صفحه 14:
لمام عیف رمودند که پ یغمبر-6
,فرمود:خدلیا جانشینانمرا رحمتکن
پرسیده شد:جانشینانت چه کسانی هستند؟
فرمود:کسانی که پس از من می آیند و
حدیث و سنت مرا نقل می کنند و آن را به
.مردم می آموزند
(وسائل_شیعه حر عاملیج 9.ص9)
صفحه 15:
لمام, حسینع فرمودند: جریان-9
كار ها و At 54-1 pial دست
علماودينلستكه لمينحلا لو
,حرلم خدا میباشند
(لبنشعبه حرانیت حفا امقولص*99)
صفحه 16:
مبنای مشروعیت ولایت فقیه
از دیدگاه اسلام حاکمیت ازآن خداست و
هیچکس حق حکومت ندارد مگر آنکه
خدا به او حق حکومت را واگذار کرده
باشد؛ اين حق از طرف خداوند به
بيامبرص و سيس به دوازده امام ع و
در زمان غيبت به ولى فقيه واكذار
.شده است
صفحه 17:
انتصاب يا انتخاب
انتصاب ولی فقیه از نوع عام است به اين معنی
که خدا و معصومین ع فرد خاصی را به
رهبری جامعه اسلامی معين نکردند بلکه
ویژگی هایی را بیان نمودند که در هر فردی
.یافت شود صلاحیت رهبری را دارد
این صلاحیت رهبری وقتی تعین میابد که از
سوی مردم مورد قبول واقع گردد لذا ولی فقیه
.هم انتصابی است و هم انتخابی
صفحه 18:
وکالت یا ولایت
حاکمیت وکالتی آن است که حاکم مقام خود را از
مردم دریافت کند و جانشین آنان در تامين
خواسته هایشان گردد هر چند بر خلاف شریعت
.باشد
در اين نوع حاکمیت حاکم بد پیش از انتخاب مردم
مشروعيتى ندارد از اين رو مردم ميتوانند هر
فردى را به عنوان وكيل خود انتخاب نمايند اما
حاكميت ولايتى مقام خود را از خدا و
.معصومين ع دريافت مى نمايند
صفحه 19:
حاکمیت وکالتی بر دیدگاهی
انسان مدارانه استواراست و
حکومت را حق مردم میداند.
برخلاف آموزه های دینی که
حق اطاعت و حکومت را از
خدا و معصومین ع و استقرار
.آنرا بر پذیرش مردم میداند