انواع تحلیل محتوا
اسلاید 1: بسم اللّه الرحمن الرحیم
اسلاید 2: عنوانانواع تحلیل محتوا
اسلاید 3: تحلیل محتواتحلیل محتوی روشی است که بتوان بر اساس آن خصوصیات زبانی یک متن گفته یا نوشته شده را به طور واقع بینانه یا عینی و به طور سیستماتیک شناخت و از آنها نیز استنتاج هایی درباره مسائل غیرزبانی یعنی درباره خصوصیات فردی و اجتماعی گوینده یا نویسنده و نظرات و گرایش های وی بدست آورد.تحلیل محتوا (content analysis)، تکنیکی پژوهشی است برای استنباط ( inferences) تکرارپذیر (replicable) و معتبر (valid) از دادهها در مورد متن (context) آنها.3/22
اسلاید 4: پرسشی که از نقطهنظر روش تحلیل محتوا مطرح است، این است که « چه کسی» یا «کی» میگوید؟ «چه خبری» به « چه کسی یا کی »، « چطور یا چگونه بیان میدارد» و « چه اثری یا چه تاثیری» روی مخاطب دارد، تحلیل محتوی کجا و در چه مواردی می توان استفاده کرد؟ روش تحلیل محتوا در آغاز تنها در تحلیل ویژگیهای پیام به کار میرفت. هدف از تحلیل محتوا4/22
اسلاید 5: یکی از مسائلی که امروزه که در مورد تحلیل محتوا مطرح است، این است که آیا میتوان با تحلیل پیام، اطلاعاتی نه تنها درباره ویژگیهای خود پیام، بلکه درباره فرستنده و گیرنده آن نیز بدست آورد پس تحلیل محتوا یکی از هدف های زیر را دنبال می کند:الف- تحلیل ویژگیهای پیام به منظور توصیف آن که پاسخ به پرسشهای« چه، به که، و چگونه» است.ب- تحلیل پیشینههای پیام به منظور توصیف فرستنده که پاسخ به پرسشهای « که و چرا» است.ج- تحلیل پیآمدهای پیام به منظور شناختن اثر آن روی مخاطب که پاسخ به پرسش « با چه اثری» است.5/22
اسلاید 6: اهمیت تکنیک تحلیل محتوا1-بی رابطه با زمان و مکان در مورد محتواها و منابع که در زمانهای گذشته یا در فرهنگ های دیگر تولید شده اند به کار گرفته می شود و از آن طریق می توان اطلاعات پر ارزشی حتی درباره ی جوامع و فرهنگ های دیگر که مطالعه ی مستقیم آنها دیگر میسر نیست به دست آورد.2- بدون هزینه ی زیاد مالی و زمانی، می توان به خصوصیات روانی و اجتماعی افراد مخصوصاً سیاستمداران پی برد. مثلا از سخنرانی یک سیاستمدار می توان با تو جه به محتوای اظهارات ، لحن بیان و چهره ی او به نکات پنهانی شخصیتش پی برد.6/22
اسلاید 7: انواع تحلیل محتوا الف- تحلیل های کیفیب- تحلیل های کمی مهمترین شیوه های کمی تحلیل محتوا عبارتند از :1 - تحلیل ارزشیابی: هدف از تحلیل ارزشیابی آنست که با تحلیل کمی متن مورد بررسی، بتوان به نوع گرایش و ارزش گذاریهای تولید کننده پی برد این کار از آن طریق انجام می گیرد که :اولاً واحدهای محتوائی و علائم زبانی ( لغات و جملات .. ) که دارای بار ارزشی هستند ، شمرده وثانیاً جهت بار ارزشیثالثاً شدت بار ارزشی آنها تعیین شوند .(واحد، جهت، شدت). الف- تحلیل های کمی :7/22
اسلاید 8: * طرز کار :محتوای مورد بررسی باید از جملاتی تشکیل شود که: یک موضوع و پدیده مورد داوری و گرایش یک خبر یا مفهوم عامیانه یک فعل وجود داشته باشد. - در مرحله بعد باید جملاتی که دارای چند محتوا هستند، به جملات یک محتوایی تجزیه شوند. مثلاً آمریکا این شیطان بزرگ با اسلام دشمنی و کینه توزی دارد . دارای چند محتوا است.8/22
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.