انواع مداد
اسلاید 1: انواع مدادتهیه کننده:شایان غازیانورودخروجبه نام خدا
اسلاید 2: فهرستمداد از نظر سختی ونرمیمواد سازنده مدادسیر و تحول در مدادخروج
اسلاید 3: مداد های طراحی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: 1- مداد های نرم و پر رنگ B 2- مداد های معمولی HB 3- مداد های خشک و کم رنگ H 1- مداد های با نوک نرم و پر رنگ تر: این نوع مدادها دارای نوکی پهن تر نسبت به سایر مداد ها هستند، نوک آن ها کاملا مشکی و پر رنگ می باشد. وقتی با این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه نرمی نوک آن خواهید شد. مشخصه اصلی این مدادها حرف B است، که روی بدنه مداد درج شده است و با شماره های مختلف درجه بندی می شوند. 2- مداد های با نوک معمولی: این نوع مداد ها را همه جا می توان پیدا کرد، اگر به نوشته روی اکثر مداد ها توجه کرده باشید حرف HB را حتما روی مداد دیده اید. این مداد زبری متوسط دارد و در بیشتر طراحی ها کاربرد خواهد داشت. 3- مداد های با نوک خشک و کمرنگ تر: دسته سوم مدادها دارای نوکی نازک تر نسبت به سایر مداد ها هستند، نوک آن ها نسبتاً کمرنگ می نویسد. وقتی با این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه زبری و خشکی نوک آن خواهید شد. مشخصه اصلی این مدادها حرف H است، که روی بدنه مداد درج شده است و مانند مداد های B با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.شماره های مدادها از زبری به نرمی به ترتیب زیر می باشد: 6B, 5B, 4B, 3B, 2B, 1B, HB, 1H, 2H, 3H, 4H... سعی کنید در طراحی های خود همیشه مداد مناسب را انتخاب کنید تا طراحی های شما حرفه ای و زیبا تر شوند.بازگشت
اسلاید 4: مداد یکی د یگر از ابزار های طراحی است که به هنرجویان تازه کار پیشنهاد میشود قبل از استفاده ازهروسیله ای با تکنیک، کار با مداد که امکان می دهد مسائل آموزش طراحی را برای آنها بهتر حل کند، آشنا شوند. مدادها بنا بر خصوصیات اثرگذاریشان به مدادهای : گرافیتی ایتالیایی و رنگی تقسیم میشوند. د ر طراحی های آموزشی بیشتر از همه مداد گرافیتی استفاده میشود. درترکیب مداد گرافیتی، کربن کریستالی با مخلوطی از آلومین و مواد د یگر استفاده شده است. مداد گرافیتی مرغـوب باید براحتی روی کاغـذ حرکت کند و با فشار کم، نوک آن نشکند مدادها،از لحاظ نرمی و سختی مغزشان به مدادهای نرم (B و شماره های بالاتر) مدادهای سخت ( H و شماره های بالاتر) و متوسط ( HB ) تقسیم میشوند. بیشتر مدادهای معمولی با حروف( HB ) مشخص می شوند مدادهای( H ) سخت ترند وهرچه شماره آنها بالا ترباشد، مغز آنها سخت تراست، مدادهای( B ) که مغزنرم دارند، برای طراحی مناسب هستند. هرچه شماره آنها بالا تر باشد، مغز آنها نرم تراست یکی از ابزارهای خوب طراحی مداد ایتالیایی است.این مداد، هم نوع طبیعی دارد وهم مصنوعی، نوع طبیعی آن از(سنگ رس سیاه) و نوع مصنوعی آن از(استخوان سوخته، گچ، گرافیت و چسب گیاهی) ساخته میشود. این مداد در مقایسه با مداد گرافیتی تن غـلیظ تری دارد وبرق نمیزند. با آن میتوان هم خطوط واضح کشید وهم تن های یک نواخت بوجود آورد، ونیز میتوان آنرا با گچ و(سانگ وین) باهم کار کرد. ( سانگ وین) نام نوعی مداد نرم است که رنگ قرمز تیره دارد و د ر طراحی بکار میرود. بازگشت
اسلاید 5: دید کلی اگر بوسیله یک تکه سرب و یا قلع و یا گرافیت و یا اجسامی شبیه به اینها روی کاغذ خط بکشند، تولید یک خط تیره رنگ میشود. این خط بر اثر باقیماندن مقداری از این اجسام بر روی کاغذ میباشد. سیر تحولی و رشد بطوری که تاریخ نشان میدهد، در قرن چهاردهم در ایتالیا با آلیاژی از سرب و قلع ، روی کاغذ مینوشتند و بعبارت دیگر ، نوشتن با مداد را معمول کرده بودند. در سال 1564 در انگلستان ، معدن گرافیت کشف شد و یک سال بعد هم انگلیسیها از گرافیت برای تهیه مواد استفاده نمودند. از آنجائیکه بتدریج گرافیت خالص در اروپا کمیابتر و گرانتر میشد، از اواخر قرن هجدهم ، مواد را از مخلوط کردن گرافیت با خاک رس تهیه میکردند.امروزه نیز مواد را از مخلوط گرافیت ، یعنی گرافیت سیلان و یا گرافیت تمیز شده مکزیک تهیه میکنند. نحوه تهیه مداد مداد را از مخلوط گرافیت ، گاهی هم یک تا دو درصد دوده و خاک رس چرب بدون اکسید آهن تهیه مینمایند. خاک رس و گرافیت را جدا جدا نرم مینمایند و آنگاه هر دوی آنها را بصورت گرد در آورده ، مخلوط میکنند و آب هم به آنها میافزایند. آنگاه این مخلوط را بیآب میکنند و با فشار از منافذی رد میکنند. در نتیجه میلههایی که ضخامت آنها ، دو تا سه سانتیمتر میباشد، حاصل میگردد.این میلهها را نخست در هوا خشک میکنند و آنگاه در ظروف سفالی در بسته قرار میدهند و تا هزار درجه حرارت میدهند. اگر درجه حرارت از هزار درجه کمتر باشد، مواد نرمتر و اگر بیشتر باشد، سختتر میگردد. ادامهبازگشت
اسلاید 6: مداد معمولی در مدادهای معمولی در مقابل دو قسمت گرافیت ، یک قسمت خاک رس میباشد و اگر مقدار خاک رس مخلوط با گرافیت بیشتر باشد، مواد سختتر و اگر کمتر باشد، مواد نرمتری درست میشود. مداد نجاری برای تهیه مداد نجارها یا سنگ تراشها که معمولا ارزانتر از سایر مدادهاست، از فضولات کارخانجات مغز مداد سازی و از گرافیتهای ماداگاسکار و گرافیتهای الکتریکی و غیره استفاده مینمایند. پس از اینکه مغز مداد پخته شد، آن را برای لای چوب گذاشتن حاضر میکنند، به این طریق که آن را به روغنهای معدنی یا آلی و یا حیوانی و یا مومها آلوده میکنند و با سریشم ، در بستری که از دو چوب درست کردهاند، میچسبانند.پس از اینکه مغز مداد را در چوب قرار دادند و چوب را صیقلی و رنگ کاری نمودند، با دستگاه فشاری ، علامت کارخانه را هم روی آن میزنند. در آلمان ، مهمترین کارخانجات مدادسازی در نورنبرگ واقع میباشد. ادامهبازگشت
اسلاید 7: مداد کپیه مغز مدادهای کپیه از خاک رس خالص و تالک یا گرافیت و رنگهای محلول قطرانی مانند بنفش بلورین و ائوزین و بلودومتیل و تارترازین و غیره تشکیل شده است و به عنوان ماده واصلی متیل سلولز و یا کتیرا بکار میبرند. برای اینکه مداد ، خوب بنویسد، لازم است قدری استائارات کلسیم هم به آن بیفزایند. اگر یک مغز مداد کپیه قرمز را نرم نموده ، در یک لوله آزمایش بریزیم و بر آن چند سانتیمتر مکعب آب بیافزاییم و حرارت بدهیم، تولید جوهر قرمز میشود.جوهر قرمز حاصل ، درخشندگی قرمز و سبز دارد و این رنگ ، مانند رنگ قرمز معمولی تجارتی میماند و قرمزی آن هم بر اثر وجود ائوزین است. اگر قدری از مغز مداد کپیه آبی و یا سبز را نرم کرده ، بساییم و آنگاه در لوله آزمایش بریزیم و آب بر آن بیافزاییم، محلولهای رنگی از رنگهای قطرانی تولید میشود.بازگشت
اسلاید 8: امیدوارم لذت برده باشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.