صفحه 1:
2
انواع مداد
etre a ec eres
صفحه 2:
صفحه 3:
مداد های طراحی به طور کلی به سه دسته تقسيم مى شو
»- مداد های نرم و پر رنگ 8
2- مداد های معمولی ۲۷8۰
3- مداد های خشک و کم رنگ ۲۱
1- مداد های با نوک نرم و پر رنگ تر:
این نوع مدادها دارای نوکی پهن تر نسبت به سایر مداد ها هستند؛ نوک آن ها کاملا مشکی و پر رنگ می باشد. وقتی با
این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه نرمی نوک آن خواهید شد.
مشخصه اصلی این مدادها حرف 88 است؛ که روی بدنه مداد درج شده است و با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.
مداد های با نوک معمولی:
این نوع مداد ها را همه جا می توان بيدا كرد اگر به نوشته روی اکثر مداد ها توجه کرده بائید حرف ۱48 را حتما روی
مداد دیده اد
اين مداد زبری متوسط دارد و در بیشتر طراحی ها کاربرد خواهد داشت.
©- مداد هاى با نوك خشك و كمرنك تر: 1
دنه سيوم متادها دارائ توكى نازك تر نسبت يه ساير مداد ها هستد» ذوك كن .ها نسبيتاً كمرتك مى نويسد. وقتى با لين لو
مداد ها طراحى مى كنيد متوجه زبرى و خشكى نوك أن خواهيد شد.
مشخصه اصلى اين مدادها حرف 4 استء كه روى بدنه مداد درج شده است و مانند مداد های 8 با شماره های مختلف
درجه بندی می شوند.
شماره های مدادها از زبری به نرمی به ترتیب زیر می باشد:
3B, 2B, 1B, HB, 1H, 2H, 3H, 4H ,48 ,58 ,68
سعى کنید در طراحی های خود هميشه مداد مناسب را انتخاب كنيد تا طراحى هاى شما حرفه ای و
تر شوند.
صفحه 4:
مداد یکی د یگر از ابزار های طراحی است که به هنرجویان تاه کار پیشنهاد میشود قبل
از استفاده ازهروسیله ای با تکنیک» کار با مداد که امکان می دهد مسائل آموزش طراحی را
براى آنها بهتر حل كند آشنا شوند. مدادها نا بر خصوصیات اثرگذاررشان به مدادهای :
گرافیتی ايتاليايى و رنكى تقسيم میشوند. د ر طراحی های آموزشی بیشتر از همه مداد
گرافیتی استفاده ميشود. درترکیب مداد گرافیتی؛ كربن كريستالى با مخلوطی از آلومین و
مواد د يكر استفاده شده است. مداد گرافیتی مرغوب باید براحتی روی کاغذ حرکت کند و
با فشار كمه نوك آن تشكند مدادهاءاز لحاظ نرمی و سختی مغزشان به مدادهاى نرم (8 و
شماره ها بالاتر) مدادهای سخت ( !۲ و شماره های بالاتر) و متوسط ( ۱۸8 ) تقسیم
0 مدادهای معمولی با حروف( ۲48 ) مشخص می شوند
مدادهای( ۲4 ) سخت ترند وهرچه شماره آنها بلاترباشده مغز آنها سخث تراست»
مدادهاى( 8 ) كه مغزترم دارنده براى طراحى مناسب هستند. هرجه شماره آنها بالا تر
باشده مغز آنها نرم تراست
یکی از ابزارهای خوب طراحى مداد ايتاليايى است.اين مدادء هم نوع طبيعى دارد وهمٍ
مصنوعی, نوع طبیعی آن از(سنگ رس سیاه) و نوع مصنوعی آن از(استخوان سوخته؛ گچ:
گرالیت و چسب گیاهی) سساخته ميشود. این مداد در مقایسه با مداد گرافیتی تن غایظ تری
دارد وبرق نمیزند. با آن ميتوان هم خطوط واضح کشید وهم تن های یک نواخت بوجود
آورد؛ ونیز میتوان آنرا با گچ و(سانگ وین) باهم کار کرد.
سانگ وین) نام نوعی مداد نرم است که رنگ قرمز تیره دارد و د ر طراحى بكار ميرود.
صفحه 5:
دید کلی
اگر بوسیله یک تکه سرب ويا قلع ويا گرافیت و یا اجسامی شبیه به اينها روى كاغذ خط
بکشند, تولید یک خط تیره رنگ میشود. اين خط بر اثر باقیماندن مقداری از اين اجسام بر
روی کاغذ میباشد.
سیر تحولی و رشد 3
بطوری که تاریخ نشان میدهد. در قرن چهاردهم در ایتالیا با آلیاژی از سرب و قلع , روی
کاغذ مینوشتند و بعبارت دیگر , نوشتن با مداد را معمول کرده بودند. در سال 1564 در
انگلستان , معدن گرافیت کشف شد و یک سال بعد هم انگلیسیها از گرافیت برای تهیه مواد
استفاده نمودند. از آنجائیکه بتدریج گرافیت خالص در اروپا کمیابتر و گرانتر میشد, از اواخر
قرن هجدهم , مواد را از مخلوط کردن گرافیت با خاک رس تهیه میکردند.
امروزه نيز مواد را از مخلوط گرافیت , یعنی گرافیت سیلان و یا گرافیت تمیز شده مکزیک
تهیه میکنند
نحوه تهیه مداد
مداد را از مخلوط گرافیت , گاهی هم یک تا دو درصد دوده و خاک رس چرب بدون اکسید
آهن تهیه مینمایند. خاک رس و گرافیت را جدا جدا نرم مینمایند و آنگاه هر دوی آنها زا
بصورت گرد در آورده , مخلوط میکنند و آب هم به آنها میافزایند. آنگاه اين مخلوط را
بات میکند و با فشار از متافذى رد مىكتند. در نتيجه میلههایی که صخامت آنها ء ده نا سه
سات سر ا اد ال مر گر
کنند و آنگاه در 5
له حرارت از هار ۱۵ aig
صفحه 6:
مداد معمولی
در مدادهای معمولی در مقابل دو قسمت گرافیت , یک قسمت خاک رس میباشد و اگر
مقدار خاک رس مخلوط با گرافیت بیشتر باشد, مواد سختتر و اگر کمتر باشد. مواد
نرمتری درست میشود.
مداد نجاری
برای تهیه مداد نجارها یا سنگ تراشها که معمولا ارزانتر از سایر مدادهاست, از فضولات
کارخانجات مفز مداد سازی و از گرافیتهای ماداگاسکار و گرافیتهای الکتریکی و غیره استفاده
مى تمايند. بس از اينكه مغز مداذ بخته شذء آن زا براى لاى جوب گذاشتن AB مد به
Olas ee engl رابه روكتهاى معدت يا الى و با حیوانی وبا مومها الوذه تكله 5لا
pend در شترى كه از دو جوب درست کردهاند. میچسبانند:
از اینکت مخز مداد را در جمستفما دا Sy 5 ol 6 ا
دستگاه فشاری , علامت کار آلمان , مهمترین کارخانجات
مدادسازی در نورنبرگ واقع
صفحه 7:
مداد کپیه
مغز مدادهای کپیه از خاک رس خالص و تالک یا گرافیت و رنگهای محلول قطرانی
مانند بنفش بلورین و ائوزین و بلودومتیل و تارترازین و غیره تشکیل شده است و
به عنوان ماده واصلى متيل سلولز ويا كتيرا بكار مىيرند. براى اينكه مداد ۳
بنویسد, لازم است قدری استائارات کلسیم هم به آن بیفزایند. اگر یک مغز مداد
کپیه قرمز را نرم نموده , در یک لوله آزمایش بریزیم و بر آن چند سانتیمتر مکعب
آب بیافزاييم و حرارت بدهیم, تولید جوهر قرمز میشود.
جوهر قرمز حاصل , درخشندگی قرمز و سبز دارد و اين رنگ , مانند رنگ قرمز
معمولی تجارتی میماند و قرمزی آن هم بر آثر وجود آئوزین است. اگر قدری از
تا کب ابى ويا سبر را ترم كرده : تساريم و
آب بر آن بيافزاييم, محلولهاى رنكى از رنكهاى قطرا
صفحه 8:
Seba?
امیدوارم لذت برده
باشید
۸
به نام خدا
انواع مداد
تهیه کننده:شایان غازیان
ورود
خروج
فهرست
سیر و
تحول در
مداد
مواد
سازنده
مداد
خروج
مداد از
نظر
سختی
ونرمی
مداد های طراحی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
-1مداد های نرم و پر رنگ B
-2مداد های معمولی HB
-3مداد های خشک و کم رنگ H
بازگشت
-1مداد های با نوک نرم و پر رنگ تر:
این نوع مدادها دارای نوکی پهن تر نسبت به سایر مداد ها هستند ،نوک آن ها کامال مشکی و پر رنگ می باشد .وقتی با
این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه نرمی نوک آن خواهید شد.
مشخصه اصلی این مدادها حرف Bاست ،که روی بدنه مداد درج شده است و با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.
-2مداد های با نوک معمولی:
این نوع مداد ها را همه جا می توان پیدا کرد ،اگر به نوشته روی اکثر مداد ها توجه کرده باشید حرف HBرا حتما روی
مداد دیده اید.
این مداد زبری متوسط دارد و در بیشتر طراحی ها کاربرد خواهد داشت.
-3مداد های با نوک خشک و کمرنگ تر:
دسته سوم مدادها دارای نوکی نازک تر نسبت به سایر مداد ها هستند ،نوک آن ها نسبتا ً کمرنگ می نویسد .وقتی با این نوع
مداد ها طراحی می کنید متوجه زبری و خشکی نوک آن خواهید شد.
مشخصه اصلی این مدادها حرف Hاست ،که روی بدنه مداد درج شده است و مانند مداد های Bبا شماره های مختلف
درجه بندی می شوند.
شماره های مدادها از زبری به نرمی به ترتیب زیر می باشد:
...6B, 5B, 4B, 3B, 2B, 1B, HB, 1H, 2H, 3H, 4H
سعی کنید در طراحی های خود همیشه مداد مناسب را انتخاب کنید تا طراحی های شما حرفه ای و
زیبا تر شوند.
مداد یکی د یگر از ابزار های طراحی است که به هنرجویان تازه کار پیشنهاد میشود قبل
از استفاده ازهروسیله ای با تکنیک ،کار با مداد که امکان می دهد مسائل آموزش طراحی را
برای آنها بهتر حل کند ،آشنا شوند .مدادها بنا بر خصوصیات اثرگذاریشان به مدادهای :
گرافیتی ایتالیایی و رنگی تقسیم میشوند .د ر طراحی های آموزشی بیشتر از همه مداد
گرافیتی استفاده میشود .درترکیب مداد گرافیتی ،کربن کریستالی با مخلوطی از آلومین و
مواد د یگر استفاده شده است .مداد گرافیتی مرغـوب باید براحتی روی کاغـذ حرکت کند و
با فشار کم ،نوک آن نشکند مدادها،از لحاظ نرمی و سختی مغزشان به مدادهای نرم ( Bو
شماره های باالتر) مدادهای سخت ( Hو شماره های باالتر) و متوسط ( ) HBتقسیم
میشوند .بیشتر مدادهای معمولی با حروف( ) HBمشخص می شوند
مدادهای( ) Hسخت ترند وهرچه شماره آنها باال ترباشد ،مغز آنها سخت تراست،
مدادهای( ) Bکه مغزنرم دارند ،برای طراحی مناسب هستند .هرچه شماره آنها باال تر
باشد ،مغز آنها نرم تراست
یکی از ابزارهای خوب طراحی مداد ایتالیایی است.این مداد ،هم نوع طبیعی دارد وهم
مصنوعی ،نوع طبیعی آن از(سنگ رس سیاه) و نوع مصنوعی آن از(استخوان سوخته ،گچ،
گرافیت و چسب گیاهی) ساخته میشود .این مداد در مقایسه با مداد گرافیتی تن غـلیظ تری
دارد وبرق نمیزند .با آن میتوان هم خطوط واضح کشید وهم تن های یک نواخت بوجود
آورد ،ونیز میتوان آنرا با گچ و(سانگ وین) باهم کار کرد.
( سانگ وین) نام نوعی مداد نرم است که رنگ قرمز تیره دارد و د ر طراحی بکار میرود.
بازگشت
دید کلی
اگر بوسیله یک تکه سرب و یا قلع و یا گرافیت و یا اجسامی شبیه به اینها روی کاغذ خط
بکشند ،تولید یک خط تیره رنگ میشود .این خط بر اثر باقیماندن مقداری از این اجسام بر
روی کاغذ میباشد.
سیر تحولی و رشد
بطوری که تاریخ نشان میدهد ،در قرن چهاردهم در ایتالیا با آلیاژی از سرب و قلع ،روی
کاغذ مینوشتند و بعبارت دیگر ،نوشتن با مداد را معمول کرده بودند .در سال 1564در
انگلستان ،معدن گرافیت کشف شد و یک سال بعد هم انگلیسیها از گرافیت برای تهیه مواد
استفاده نمودند .از آنجائیکه بتدریج گرافیت خالص در اروپا کمیابتر و گرانتر میشد ،از اواخر
ت با خاک رس تهیه میکردند.
قرن هجدهم ،مواد را از مخلوط کردن گرافی
امروزه نیز مواد را از مخلوط گرافیت ،یعنی گرافیت سیالن و یا گرافیت تمیز شده مکزیک
تهیه میکنند.
نحوه تهیه مداد
مداد را از مخلوط گرافیت ،گاهی هم یک تا دو درصد دوده و خاک رس چرب بدون اکسید
آهن تهیه مینمایند .خاک رس و گرافیت را جدا جدا نرم مینمایند و آنگاه هر دوی آنها را
بصورت گرد در آورده ،مخلوط میکنند و آب هم به آنها میافزایند .آنگاه این مخلوط را
بیآب میکنند و با فشار از منافذی رد میکنند .در نتیجه میلههایی که ضخامت آنها ،دو تا سه
سانتیمتر میباشد ،حاصل میگردد.
این میلهها را نخست در هوا خشک میکنند و آنگاه در ظروف سفالی در بسته قرار میدهند و
بازگشت مواد نرمتر و اگر
دهند .اگر درجه حرارت از هزار درجه کمتر باشد،
تا هزار درجه حرارت می
ادامه
بیشتر باشد ،سختتر میگردد.
مداد معمولی
در مدادهای معمولی در مقابل دو قسمت گرافیت ،یک قسمت خاک رس میباشد و اگر
مقدار خاک رس مخلوط با گرافیت بیشتر باشد ،مواد سختتر و اگر کمتر باشد ،مواد
نرمتری درست میشود.
مداد نجاری
برای تهیه مداد نجارها یا سنگ تراشها که معموال ارزانتر از سایر مدادهاست ،از فضوالت
کارخانجات مغز مداد سازی و از گرافیتهای ماداگاسکار و گرافیتهای الکتریکی و غیره استفاده
مینمایند .پس از اینکه مغز مداد پخته شد ،آن را برای الی چوب گذاشتن حاضر میکنند ،به
این طریق که آن را به روغنهای معدنی یا آلی و یا حیوانی و یا مومها آلوده میکنند و با
سریشم ،در بستری که از دو چوب درست کردهاند ،میچسبانند.
پس از اینکه مغز مداد را در چوب قرار دادند و چوب را صیقلی و رنگ کاری نمودند ،با
دستگاه فشاری ،عالمت کارخانه را هم روی آن میزنند .در آلمان ،مهمترین کارخانجات
مدادسازی در نورنبرگ واقع میباشد.
ادامه
بازگشت
مداد کپیه
مغز مدادهای کپیه از خاک رس خالص و تالک یا گرافیت و رنگهای محلول قطرانی
مانند بنفش بلورین و ائوزین و بلودومتیل و تارترازین و غیره تشکیل شده است و
به عنوان ماده واصلی متیل سلولز و یا کتیرا بکار میبرند .برای اینکه مداد ،خوب
بنویسد ،الزم است قدری استائارات کلسیم هم به آن بیفزایند .اگر یک مغز مداد
کپیه قرمز را نرم نموده ،در یک لوله آزمایش بریزیم و بر آن چند سانتیمتر مکعب
آب بیافزاییم و حرارت بدهیم ،تولید جوهر قرمز میشود.
جوهر قرمز حاصل ،درخشندگی قرمز و سبز دارد و این رنگ ،مانند رنگ قرمز
معمولی تجارتی میماند و قرمزی آن هم بر اثر وجود ائوزین است .اگر قدری از
مغز مداد کپیه آبی و یا سبز را نرم کرده ،بساییم و آنگاه در لوله آزمایش بریزیم و
آب بر آن بیافزاییم ،محلولهای رنگی از رنگهای قطرانی تولید میشود.
بازگشت
امیدوارم لذت برده
باشید