صفحه 1:
۳4
ده لا م >+
i مایههای
انواع منابع وسر 3
مدیریت شهری
صفحه 2:
مقدمه
رابطه مديريت شهرى با بخشهاى سه كانه
جارت نظام مديريت شهرى
مديريت دارايى
دارايى فيزيكى
ees
منابع اطلاعاتی و داده ها
نیروی انسانی
سرمايه اجتماعى
سك
صفحه 3:
6 سین ۱۳۹۸
* قبل از هر چیز باید نوع و روابط کاری شهرداری به
عنوان عنصر اصلی مدیریت شهری مورد بررسی
قرار گیرد. شهرداری به تبع مسئولیتها و وظایف
قانونی خودش با سه بخش دولتی . خصوصی و
مردمی روابط خاص دارد . که با بررسی و شناخت
این روابط ما را به درک کامل تری از اختیارات
وظایف این نهاد می رساند.
صفحه 4:
نقطه آغاز: تاسیس شهرداری منوط به اجازه دولت
سه عامل موجب ارتباط:
۱. اشتراک وظایف یا نزدیکی وظایف
۲ اشتراک عرصه های کالبدی فعالیت
۳ نیاز به اطلاعات از سازمانهای دولتی
نمونهای از سازمانهای دولتی موثر بر مدیریت شهری:
وزارت کشور . استانداری ها . سازمان مدیریت و برنامه ریزی, سازمان
اداری و استخدامی و وزارت مسکن و شهرسازی
6 تین ۱۳۱۸
رابطه مدیریت شهری با بخش دولتی
صفحه 5:
رابطه مدیریت شهری با بخش خصوصی
بیشترین سهم در تامین درآمد شهرداری ها
شهرداری از طریق اخذ عوارض از فعالیتهای مختلف بخش
خصوصی هزینه های خود را تامین مى کند
همچنین برای انجام پاره ای از وظایف خود از توان بخش
خصوصی مردمی بهره میجوید و انجام تمام یا بخشی از
پروژ-ه های عمرانی یا خدمات عمومی خود را معمولا به
صورت پیمانی و یا امانی به بخش خصوصی واگذار می کند .
6 رین ۱۳۸
صفحه 6:
رابطه مدیریت شهری با بخش مردمی
این مقوله به واسطه شورای شهر شکل میگیرد. از آنجا که فعالیت شهرداری به
طور مستقیم بر زندگی شهروندان موثر است. شناخت رابطه مدیریت شهری با
بخش مردمی از اهمیت خاصی برخوردار است.
طبق اصل ۱۰۰ قانون اساسی کشور Gly انجام سریع برنامه های مختلف و امور
رفاهی توسط مردم. اداره امور هر روستاء بخش. شهر, شهرستان پا استان با نظارت
شورایی صورت می گیرد که اعضای آن را همان مردم انتخاب می کنند.
به این ترتیب اولین اقدامها در جهت تمر کز زدایی و ایجاد ۱
جوامع محلی در راستای مشارکت مردمی با تدوین این قانون صورت
رین ۱۳۸
صفحه 7:
\ M4
سح ی م
ورودیها
“, فیزیکی غیرمادی
il “ 9 sill
سرمایه اجتماعی
© مفهوم يكبارجكى در فرایند مدیریت شهری-نهاد توسعه تهران ویژهنامه شماره سوم
صفحه 8:
دارایی های فیزیکی (physical asset)
(financial asset) Jb 6a bl>
(human asset) ,ituil دارايى هاى
)۱0۵091016 85566( دارایی های نامشهود
دارایی های اطلاعاتی (informational asset)
Sa plas مههم: اعتار: ipa ۳
محدوديتها تأثير لجتماعي
سطح SA one Ste نقشهو
مستوليته. دائش» تجره ربری: کار گروهی
سطح مشترك ميهم؛ هزيندهاى جرخة عمره
مارهای سرمیه رید دایهای تیم
هزيتههاى عملياتى, اززش عملكرد داراييها
دارابوهاى فيزيكق
سطح مشترک ميهم: وضميت. عملكرد. فعاليتهاء هزيندها و فرصت ها
(62) نگهداری و تعیرات بهروه ور فراگیر ۷۷۷۷۱۲۵۳۵۵۳۳۰۲ 1(۰ ,1399) ۲۳۱۸۰
صفحه 9:
دارایی فیزیکی
هر منبع دارای ارزشی که ماهیت واقعی و مشهود دارد.
دارایسی فیزیکی گفتسه میشود. برای بسسیاری از
کسبوکارها دارایسی فیزیکی اشاره به وجه نشد
تجهیزات. موجودی کالا و دارایی هایی که در مالکیت
فرد یا شرکت است. دارد. در مقابل دارایی فیزیکی
دارایی نامشهود قرار دارد که درواقع ماهیت واقصی
ندارد ولی ممکن است ارزش بسیاری داشته باشد.
نگهداری و تعمیرات بهروه ور فراگیر TPM. (1399, 1). www.irantpm.ir
صفحه 10:
منابع مالی
دارایی هایی که بهخودیخود ارزشی ندارند بلکه
ارزش خود را بهواسطه یک دارایی دیگر به دست
میآورند. دارایی مالی گفته میشوند. مثل سپام.
اوراق مشارکت یا سپردههای بانکی
10 مدیر مالی, ۱۳۹۹
صفحه 11:
8 در ۳
دلایل گسترش منابع مالی و درآمدی شهرداری ها
(تأمين منابع مالی پایدار):
گسترش دامنه فعالیت های شهرداری ها
رات مردم از مدیریت شهری
مشکلات ناشی از ۱
تأثیر عمده در ارائه خدمات بهتر به شهروندان
پیامد های فقدان درآمد کافی:
عدم ایجاد خدمات ضروری در شهر
ایجاد مشکل در اجرای تمامی طرح ها و برنامه های شهری
صفحه 12:
Pp *انواع درآمدها در مدیریت شهری
درآمد های ناشی از عوارض عمومی )مستمر)
درآمد های ناشی از عوارض اختصاصی
بهای خدمات و درآمد های موسسات انتفاعی شهرداری
درآمد های حاصل از وجوه و اموال شهرداری
کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی
able هدایا و دارایی ها
سایر منابع تأمین
7
صفحه 13:
منابع اطلاعاتی
در کشور های توسعه بافته از دانش نوین داده کاوی
در حوزه مدیریت شهری بسیار استفاده میشود.
در عرصه های بخش بندی شهروندان, برنامه رپزی
حمل و نقل و ترافیک شهری, مدیریت پسماند. برنامه
ریزی آموزش شهروندان. برنامه ریزی افزایش
رضایست شهروندان. مکان یابی امکانات شهری,
مدیریت ارتباط بسا شهروندان, شناسایی نیازهای
شهروندان, ارزیابی کارکنان, برنامه ریزی و مدیریت
منابع انسانی
13 پرتال دانشگاهی کشور, ۱۳۹۸
صفحه 14:
در فرآیند داده کاوی از تکنیسک های مدل سازی و
آنالیز داده برای کشف الگوها و ارتباطات در داده
ها برای انجام پیش بینی های دقیق استفاده میشود
که بسیار به مدیران شهری کمک میکند
اسستفاده از دانسش جدید داده کاوی به عنوان
جدیدترین و برترین روش حل مستئله برای پایگاه
های داده مدیریت شهری بسیار حیاتی است.
ینس
نياز به اطلاعات. از عوامل مهمی است که
موجب ارتباط بين شهرداری ها و سازمانهای
دولتی ميشود. به عنوان مثال به مکاتبات
شهرداری با اداره ثبت اسناد می توان اشاره
كر
صفحه 15:
ی در شهرداریهای بزرگ, واحدی جداگانه به
شمار مى رود و زير نظر مستقیم شهردار است. ایجاد
د ى بخش عمده اى از مديريت
شهردارى به حساب مى آيد كه بايد به آن توجه بسيار
كرد.
هر چه کارکنان, انكيزه. عهد وتخصص بيشترى داشته
باشند. سازمان و جامعه از تلاش آنان بهره ی بیشتر:
خواهد برد.
5 سعید نیا ۱۳۸۳
صفحه 16:
* تطابق سیاست های مربوط به کار کنان شهرداری. باعث موفقیت سازمانی
ميشود.
* دستیابی به یکپارچگی در ساختار شهرداری. به تلاش مستمر و
سازماندهی و برنامه ریزی کلان بستگی دارد. سازماندهی یعنی تقسیم
کار و هماهنگی بین افراد برای اهداف سازمان
* فرهنگ و ارزشهای کلی حاکم بر شهرداری, شرایط سازمانی و رفتار
= مدیریتی شهرداران که از آآن فرهنگ نشلت میگیرد تأثیر زیادی بر
ee دستیابی به تعالی مطلوب می گذارد. چنین فرهنگی نیازمند مدیریت است.
aa
8 کیری ۱۳۸
صفحه 17:
سرمایه اجتماعی را می توان مجموعه ای از شبکه هاء
هنجارها, ارزش ها و ادراکی دانست که همکاری گروه ها را
درجهت کسب منافع متقابل تسهیل می کند
این نوع از سرمایه را معمولا با نرخ مشارکت افراد در زندگی
جمعی و وجود عامل اعتماد در بین آنان بیان می کنند.
این سرمایه ممکن است به وسیله افراد و گروه ها به منظور
تسهیل در خدمات رسانی به اجتماع مورد استفاده قرارگیرد.
سرمایه اجتماعی از طریق ارتباط متقابل بین افراد منجر به
توسعه فرهنگی جامعه میشود
7 رضایی مهر, ۱۳۹۶
صفحه 18:
Cea
ieee 8
توسعه محله ای بر پایه توسعه اجتماعات محلی به بار
عناصر اصلی توسعه محلهای پایدار:
* افزایش منابع اجتماعی
* به حداقل رساندن مصرف منابع طبیعی
* استفاده کارآمد از فضاهای شهری با بسیج شهروندان
و مسئولان
برنامه ریزی از بالا به پایین سبب کمتر شدن مشارکت
شهروندان در محله ها شده است.
توجه برنامهريزى شهرهاء بيشتر, بر ابعاد ملموس
زندكى شهرى است.
و سطوح محلی . انجمن ها و نهادهای اجتماعی مدنی با
تکیه بر نقش شهروندان, مورد تاکید است.
صفحه 19:
سوال
۱۵0 0
'to,add ‘to add |
pi زه |
کدامیک از موارد زیر جزو عوامل رین سهم را در تامین درآمد کدامیک از ورودیهای نظام مدیریت کدام گزینه نقطه مقابل دارایی فیزیکی
آرتاش دين مديريت شهرى با خلا شهرداری» کدام بعش Tails شهری میباشد؟ وريس كرو
دولتی نمیباشند؟ wel ۱ منابع اطلاعاتی داراییهای غیرمالی ۱۰
.١ نياز به اطلاعات از سازمانهای 5 2g
۱ ماع مالی . دارايي هاى انساتي .
دی خصوصی .۲ ابع مالی ۲۰ اراییهای انسانی ۲۰
ی كن وطس ردس 8 داراییهای انسانی ۳۰ داراییهای نامشهود ۳۰
وجود اشتراکات کالبدی فعالیت ۳۰ عمومی .۴ هر سه گزینه .۴ هیچکدام ۴۰
واگذاری برخی پروژهها .۴
صفحه 20:
کدام یک از عوامل زیر سبب نياز به سرمایه اجتماعی بيشتر موجب تقويت و کدامیک از منبع یاد شده در مدیریت ۰ مهمترین و کلیدیترین دارایی یک
تامین منابع مالی پایدار در توسعه کدامیک از ابعاد جامعه شهری ارتباط بیشتری با عبارت توسعه شهرداری برای نیل به اهدافش. کدام
شهرداریهاست؟ میشود؟ اجتماعات محلی و برنامه ریزی از يايين منبع محسوب میشود؟
۱. گسترش دامنه فعالیتهای شهرداری .١ اقتصادى 4 ee ۱ منایع انسانی
بالا رفتن سطح انتظارات از مدیریت شهری ۲۰ فرهنگی .۲ ی منابع مالی ۲۰
مشکلات ناشی از افزایش جمعیت شهری ۳۰ سیاسی .۳ مرا تایب منابع اطلاعاتی سازمان ۱۳۰
هر سه مورد .۴ گزینه او ۴۰۳ سرمایه اجتماعی شهروندان .۴
داراییهای فیزیکی .۴
صفحه 21:
‘to add
pi
5
‘to add |
7
داراییهایی که به خودی خود ارزشی کدام یک از موارد زیر جزو منبع و
ندارن ام آرزش خود را به واسطه یگ دارايهاى اصلى مالى شهردارى تهران
دارایی دیگر بهدست میآورند چه نام میباشد؟
دارند؟ ۱. درآمدهای عوارض عمومی
.١ دارایی انسانی درآمدهای عوارض اختصاصی ۳۰
داراییهای اطلاعاتی ۲۰ درآمدهای حاصل از اموال ۳۰
داراییهای نامشهود ۳۰ شهرداری
داراییهای Fe lle هر سه گزینه ۴۰
صفحه 22:
لم
لللا
ليللا
17
* بورسينس. .)١ ,١*99( 0177ع.55©١]أع15لا50.الالالاللا ناکت اعم
* يرتال دانشكاهى كشور. (94*|, ١٠ 89). 0ز0]؟ 0ع/اع1اع8
https://www.unp.ir/news/seminar/management/45880
S-) nel SRE Tt Ree Re ee tea anv ORO es att oe 0
Pop yresnti sir Se SE ERP ov eke ee ol SRM RD nt seecee Re ee eka anit ze eMC e)
err TS NSS Ey Eye Pes)
* سعيدنيا, |. (1/*81). مديريت شهرى. انتشارات سازمان شهرداريها و دهياريهاى كشور.
eee ل ل ل ين ال لتنا
* شوراى عالى استانها. ١1" ,١1*94( /8). 76010 توت زا
www.shoraha.org.ir/fa-IR/DouranPortal/1/news/view/13881/14247/Staging
٠ كشميرى, م. ,١*94( “٠ع). سازيران. عاءأ017/316ع. © 605://532|317103 1101 0ع لا11]]/مديريت-
شهری-و-مدیریت-منابع-انسانی |
Retrieved from www.modiremali.com .(1 194) «le pro *
* نگهداری و تعمیرات بهروه ور فراگیر ۷۷۷۷۷۰۱۲۵۳۸۵۳۱۰۲ ۴۳۵۳ 86۲16۷6۵ 1(۰ ,1399) ۲1۳۸۸۰
نهاد توسعه تهران. (۲.0.). مفهوم یکپارچگی در فرایند مدیریت شهری. ویژه نامه شماره سوم.
٠ نوانديشان. (1*94|, "11 4"). 0170ع.0317015173317./لاللاللا 1010 لعناع لماعم
© ۶ ویکی پدیاء (۰۱۳۹۸ ۰۲۹۱۲ ۲۵۰۳6۰۷۷۱۵6۵1۵۰0۲9 ۲۳۵۴۵ 86۲۱6۷۵۵
صفحه 23: