انواع مونیتورها
اسلاید 1: 1انواع مونیتورها 1- RASTER SCAN2- RANDOM SCAN
اسلاید 2: 2RASTER SCAN متداول ترین نوع از مونتیورهای گرافیکی که از CRTاستفاده می شود نمایشگرهای RASTER SCANاست که براساس تکنولوژی تلویزیون میباشند در یک سیستم RASTER- SCAN پرتو الکترونی در عرض صفحه در یک سطر در یک زمان از بالا به پایین حرکت می کنند همانطوری که پرتو الکترون درعرض هر سطر حرکت می کند پرتو ( شدت ) کم وزیاد میشود تاالگوی مورد نظر را با نقطه ها نشان دهـد. تصویر تعریف شده ذخیره میشود دریک محیط حافظه بنام REFRESH BNFFER یا FRAME BUFFER ذخیره می شود .این محیط مجموعه ای از ارزشهای شدت نور را برای تمام نقاط صفحه نگهداری میکند بنابراین مجموعه ارزش INTENSILY کل نقاط صفحه را به راحتی می توان از REFRSH BUFFERمشاهده کرد ودر یک خط (SCAN LINE) در یک زمان نشان داد . هر نقطه صفحه بنام PIXCELیا PEL که خلاصه شده( PICTURE ELEMENT) است شناخته می شود.
اسلاید 3: 3قابلیت سیستم قابلیت سیستم RASTER SCAN درذخیره کردن اطلاعات intensity برای هر نقطه از صفحه باعث میشود این سیستم نمایشی بسیار خوب برای پرینترها و تلویزیونهای خانگی باشد .در این نوع اول : تمام نقاط بر روی خطوط فرد نمایش داده میشود و بعد تمام نقاط بر روی نقاط زوج نمایش داده میشوند .
اسلاید 4: 4 میزا ن شدت intensity برای مکانهای مختلف Pixel وابسته است به : توانایی سیستم Raster . در سیستمهای ساده سیاه و سفید هر نقطه صفحه on یا Off است بنابراین تنها یک بیت برای هر Pixel برای کنترل شدت در نقاط مختلف صفحه مورد نیاز است بیت 1 نشان می دهد که پرتو الکترون On است و بیت 0 (صفر) نشان میدهد که شدت پرتو Off است . بیتهای اضافی مورد نیاز خواهند بود وقتی رنگ و یا شدتهای مختلف پرتو را بخواهیم نشان بدهیم . بر حسب کیفیت می توانیم تعداد بیتهای مختلفی داشته باشیم که اطلاعات در Frame Buffer ذخیره می شوند .سیتسمی با 24 بیت در هر Pixel و کیفیت Resolution در حدود 1024*1024 به 3 مگابایت برای ذخیره در Frame Buffer نیاز دارد .
اسلاید 5: 5Bitmap : در یک سیستم سیاه و سفید با یک بیت بر هر Pixel در Frame Buffer اصطلاحا Bitmap نامیده میشود.Pixmap : برای سیستمهای با تعداد چندین بیت در یک Pixel وFrame Buffer اغلب Pixmap نامیده میشود .نکته : در RASTER SCAN ما به یک حافظه نیاز داریم جهت بازیابی نقاط گرافیکی از حافظه ،معمولا این حافظه را کارت گرافیکی دارد چون سرعت آن نسبت به حافظه اصلی بیشتر است .
اسلاید 6: 6Random Scan در این نمایشگرها ˛ CRT دارای پرتو الکترونی است که تنها به نقاطی از صفحه جایی که بایستی تصویر در آنجا ترسیم شود راهنمایی میگردد . Random Scan مانیتورها در هر لحظه یک تصویر را در یک خط ترسیم میکنند . بنابراین بنامVector display یا Stroke – writting یا Calligraphic display هم نامیده میشوند . میزان Refresh در یک سیستم Random Scan وابسته به تعداد خطوطی است که نمایش داده میشود .
اسلاید 7: 7Random Scan در توصیف شکل آن میتوان گفت همانند مجموعه فرامین ترسیم خط در یک ناحیه ای از حافظه ذخیره میشود که بنام Refresh display file معروفست .بعضی مواقع به آن display list یا display program یا Refresh Buffer هم نامیده میشوند .برای ترسیم یک تصویر از این لیست استفاده میشود فرامین موجود به ترتیب اجرا میشوند و بعد از اتمام فرامین دوباره کنترل به ابتدای فرامین منتقل میشوند .سیستمهای Random Scan برای عملکردهای ترسیم خط طراحی شده اند و برای نمایش تصاویر طبیعی و زنده کاربرد ندارد .
اسلاید 8: 8تصویر مانیتورهای Random-scan
اسلاید 9: 9بررسی چندین نوع از مانیتورها که سیستم کاربرد آنها بر طبق Random یا Raster می باشد Color CRT Monitors : در یک نمایشگر مونیتور CRT رنگی عکسها (تصاویر) نشان داده میشود با استفاده از ترکیبی از فسفرها که نور با رنگهای مختلفی را پخش می کنند . بوسیله نشر نور از فسفرهای مختلف Range های (انواع مختلف ) از رنگها می تواند تولید شود . دو تکنیک اساسی برای تولید نمایشهای رنگی با CRT : متد Beam – Penetration : این متد برای نمایش تصاویر رنگی بهمراه مانیتورهای Random Scan کاربرد دارد .کیفیت تصویر زیاد خوب نیست ولی قیمت آن هم پایین است .
اسلاید 10: 10مکا نیـــزم در این متد دو لایه از فسفر (معمولا قرمز و سبز ) در قسمت داخلی صفحه CRT را پوشانده است و نمایش رنگ وابسته به آنست که با چه مسافتی پرتو الکترون به داخل لایه فسفر نفوذ میکند . یک پرتو از الکترونهای آهسته تنها قسمت خارجی لایه قرمز را تحریک میکنند . یک پرتو از الکترونهای خیلی سریع به داخل لایه قرمز نفوذ می کنند و قسمت داخلی لایه سبز را تحریک میکنند . در سرعتهای میانی پرتو - ترکیبی از نورهای قرمز و سبز منتشر میشوند تا دو رنگ دیگری را نشان دهند نارنجی و زرد سرعت الکترونها در نتیجه رنگ صفحه در هر نقطه بوسیله ولتاژ شتاب دهنده پرتو کنترل میشود . این روش ارزان قیمت است .
اسلاید 11: 11متد Shadow – Mask این متد معمولا در سیستمهای Raster Scan کاربرد دارند که شامل TV رنگی هم هست . در این روش رنگهای بیشتری می توان تولید کرد ( نسبت به روش قبلی ) . در این متد سه فسفر رنگی داریم در هر نقطه از محل . یک نقطه فسفر نشر می کند . یک نور قرمز و یک نور سبز و دیگری رنگ آبی را منتشر می کنند . این نوع از CRT دارای سه تفنگ الکترونی است برای هر رنگ یک تفنگ الکترونی .شبکه Shadow – Mask درست بلافاصله پشت صفحه آغشته به فسفر قرار دارد .در این روش شکل RGB صفحه مانیتور یک شکل (الگوی ) مثلثی دارد مانند تلویزیونها .
اسلاید 12: 12روش تولید CRT ها به صورت مقابل است :Rتفنگ الکترونی قرمزتفنگ الکترونی آبیتفنگ الکترونی سبزیک پیکسل Pixel با فسفر ایجاد کننده رنگ قرمز
اسلاید 13: 13 الگوی فسفر صفحه نمایش این سه Pixel به قدری یه هم نزدیک هستند که تشخیص آنها از یکدیگر بسیار مشکل است .اگر هر سه رنگ در حد ماکزیمم باشد رنگ سفید ساطع خواهد شد .اگر بخواهیم رنگ قرمز روشن داشته باشیم بایستی قرمز را به حد ماکزیمم ئ رنگ آبی و سبز را به حد می نیمم برسانیم .برای رنگ قرمز تیره بایستی قرمز را به ماکزیمم و سبز و آبی را به حد می نیمم برسانیم BRG
اسلاید 14: 14آبی تیره == سبز ماکزیمم – آبی می نیمم – قرمز ماکزیمم آبی روشن == سبز می نیمم – آبی ماکزیمم – قرمز می نیمم سبز تیره == سبز می نیمم – آبی ماکزیمم – قرمز ماکزیممسبز روشن == سبز ماکزیمم – آبی می نیمم – قرمز می نیمم
اسلاید 15: 15چرا به ا ین روش shadow Mask می گویند ؟ زیرا در حالیکه پیکسلها در حال انتقال هستند در یک لحظه پیکسل آبی بر روی پیکسل سبز می افتد .و رنگش قاطی میشود . برای جلوگیری از روی دادن این حالت باید در عین حرکت دو پیکسل در وسط یک لحظه خاموش شود برای اینکار از تکنیک زیر استفاده شود :صفحه به نام mask در بین پیکسلها قرار میدهند تا در حین حرکت پیکسلها ازترکیب شدن رنگ آنهاجلوگیری شود .(بعبارت دیگر صفحه mask مانع ایجاد رنگهای ناخواسته در هنگام حرکت پرتو الکترونی از روی یک الگوی مثلثی بر روی الگوی مثلثی دیگر میشود .)
اسلاید 16: 16سیستم های Direct – view storage Tubes (DVST) یک DVSTاطلاعات تصویر را در صفحه پشت تصویر ذخیره میکند . دو تفنگ الکترونی درDVST استفاده میشود یکی از آنها : تفنگ الکترونی اولیه که برای ذخیره الگوی تصویر به کار میرود . ثانیا تفنگ تغذیه پرتو ضعیفی از خود می تاباند و کل صفحه را می پوشاند باعث سادگی سخت افزار است چون کارت گرافیکی مخصوصی لازم ندارد DVST مزایا و معایب در مقایسه با Refresh CRT دارد زیرا هیچگونه Refresh نیاز ندارد زیرا هر گونه تصویر پیچیده می تواند با کیفیت بسیار بالا بدون هیچ شکستگی و عیبی نمایش داده شود . در نتیجه کم هزینه هستند .
اسلاید 17: 17 معایب سیستمهای DVST اینست که معمولا آنها هیچ رنگی را نشان نمیدهند همچنین آنها هیچ امکان پاک کردن قسمتی از صفحه تصویر وجود ندارد بنابراین باید تمام صفحه پاک شود . نکته : این مانیتورها به درد انیمیشن و تصاویر متحرک نمیخورد و به درد تصاویر Fixed میخورد .
اسلاید 18: 18 نحوه عملکرد الکترونهای شعاع تصویرباعث آزادی تعدادی از الکترونهای صفحه ذخیره میشوند این الکترونها توسط صفحه جمع کننده رسانا جذب و توزیع میشوند . الکترونهای ضعیف تفنگ تغذیه در برخورد با قسمتهایی از صفحه ذخیره که اکنون دارای بار مثبت هستند بدون هیچ اشکالی عبور نموده و به صفحه تصویر میرسد در قسمتهایی که عمل نوشتن انجام نشده نمیتواند از صفحه عبور کند . طریقه پاک کردن صفحه : بار منفی قوی را به صفحه ذخیره میدهد . ( صفحه خود بار منفی دارد) تا تمام بارها را از بین ببرد در نتیجه تصویر کاملا پاک شود ( از صفحه ای که کاملا بار منفی دارد به هیچ پرتویی عبور نمیکند تا بخواهد تصویری تشکیل دهد )
اسلاید 19: 19سیستم های Flat – Panel Display اگر چه بیشتر مونیتورهای گرافیکی با CRT با تکنیکهای دیگری وجود دارد که به زودی جایگزین مونیتورهای CRT خواهد شد . واژه Flat – Panel Display به کلاسی از وسایل مقایسه با CRT ظرافت آنهاست . که به راحتی میتوانیم در دیواره جایگزین کنیم همیچنین در لب تابها میتوانیم از آنها استفاده کنیم . در حال حاضر از Flat – Panel Display مونیتورهای کوچک – ماشین حسابها – بازیهای ویدیویی – لپ تاپها – فیلمها – تبلیغات در آسانسورها استفاده میشود .
اسلاید 20: 20Flat – Panel Display به دو قسمت تقسیم میشوند :Emissive display : مانند انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کنند Plasma PanelsNonEmissive display : نور خورشید با نورهای دیگری را به الگوی گرافیکی تبدیل میکنند .Plasma Panels : همچنین به نام gas – discharge displays نامیده میشوند .این مانیتورهای سه پلاک دارند : یک عقبی 2- وسطی 3- جلویی پلاکهای با الکترونهای عمودی . پلاکهایی با جبابهای گاز استوانه ای – پلاکهای با الکترونهای افقی
اسلاید 21: 21 در حالت معمولی اختلاف ولتاژ 90 ولت در دو سر حبابهای گاز استوانه ای وجود دارد این اختلاف ولتاژ برای روشن شدن حباب کافی تیست پس برای یک پیکسلبه دو سر سیمی که حباب در آنها وجود دارد (افقی و عمودی ) اختلاف ولتاژ را به 120 میرساند ( با اعمال ولتاژ مستقیم 30 ولتی به دو سر الکترودهای پیکسلی که میخواهیم روشن شود ) پس از روشن شدن پیکسل ولتاژ اضافه را حذف میکنیم . پس همان ولتاژ 90 ولت باقی خواهد ماند . پس از روشن شدن نقطه با ولتاژ 90 ولت نقطه روشن می ماند برای خاموش کرد یک پیکسل کافی است برای یک لحظه اختلاف ولتاژ را به 60 ولت کاهش دهیم . پلاک وسط حاوی حبابهای گاز استوانه ای است که داخل حبابهای از گاز نئون و یا گازی که اگر تحریک شود از خود نور ساطع میکند . پوشیده شده است .
اسلاید 22: 22خصوصیات این مانیتورها نیازی به Refresh ندارند و چون نقاط تا زمان خاموش کردن روشن می مانند پس نیازی به حافظه ندارند صفحه نمایش مسطح و شفاف است قابلیت تلفیق با اسلاید و عکس (اسلاید ) را دارند محدود بودن نقاط قابل نمایشهزینه بالاتر نسبت به Refresh CRT
اسلاید 23: 23light – emiting diode(LED) یک نوع از emissive device است . صفحه های بزرگی که توسط بوردهایی به کامپیوتر وصل میشوند مثلا در شرکتهای بزرگ برای تبلیغات کاربرد دارند .
اسلاید 24: 24liquid crystal displays (LCD)معمولا در سیستمهای کوچک همانند ماشین حسابها و ساعتهای دیجیتالی و لب تابها استفاده میشوند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.