انواع پژوهش
اسلاید 1: انواع پژوهش1
اسلاید 2: پژوهش چيست؟يک سوال علمي نمونه يک پاسخ علميجمعيت 2
اسلاید 3: تحقیق یا پژوهشتحقیق راهی برای کشف حقیقتفرایند منظم به منظور جستجو و کشف حقیقت تحقيق فرايندي است برنامه ريزي شده، هوشيارانه، نظام مند (systematic ) و قابل اعتماد براي يافتن حقايق يا فهم عميق مسايل.3
اسلاید 4: انواع پژوهشاگر به شما بگویند ماشین ها را تقسیم بندی کنید چگونه این کار را انجام می دهید؟می پرسید بر چه اساسی؟ از چه نظری؟از نظر نوع استفاده: شخصی در مقابل عمومیاز نظر قدرت: سنگین در مقابل سبکاز نظر مدل: مدل جدید - مدل قدیماز نظر قیمت : گران و لوکس – ارزان می توانیم ماشین شخصی سبک و لوکس داشته باشیم!!طبقه بندی تحقیق هم بی شباهت نیست4
اسلاید 5: از چه نوع پژوهش /طرح پژوهشی استفاده کنیم؟ سوال علمی ایجاد شده که درجستجوی پاسخ ان هستیم تعیین کننده است. 5
اسلاید 6: انواع پژوهشبا توجه به دیدگاه و زاویه نگاه می توان تقسیم بندی های متعدد نمود:تحقیق کمی در مقابل تحقیق کیفیسروکار باعدد در مقابل مفاهیم و واژه هاتحقیق بنیادین در مقابل تحقیق کاربردیتحقیق برای تولید دانش صرف یا استفاده در عملتحقیق مشاهده ای در مقابل تحقیق مداخله ایمشاهد و بررسی آنچه هست بدون مداخله در مقابل انجام مداخلهتحقیق توصیفی در مقابل تحلیلیفقط توصیف واقعیت در مقابل تحلیل وبررسی عوامل مرتبطو....6
اسلاید 7: دستهبندي طرحهاي مطالعات در پزشكي (صرفا جهت اطلاع!)مطالعات مشاهدهاي(Observational studies)الف: مطالعات توصيفي(Descriptive studies)- مطالعه مورد(Case study)- مرور موارد(Case-series study)- مطالعه هنجاريابي(Normative study)- مطالعه اكولوژيك*(Ecologic study)- مطالعه طولي(Longitudinal study)- مطالعه تاریخی(Historical Study)- مطالعات KAP **(KAP Study)- مطالعات مبتني بر دادههاي موجود(Research based on existing data)- تحليل مجدد دادهها(Secondary data analysis)- مطالعه فرعي(Ancillary study)- مرور منظم(Systematic review)ب: مطالعات مقطعي(Cross-sectional studies)ج: مطالعات مورد- شاهدي(Case- control studies)7
اسلاید 8: دستهبندي طرحهاي مطالعات در پزشكي8
اسلاید 9: انواع پژوهشتقسیم بندی مورد نظر ما:تحقیقات کمیتوصیفی – همبستگی –شبه تجربی- تجربیتحقیقات کیفیفنومنولوژی- گراندد تئوری- تاریخی - اتنوگرافیتحقیقات ترکیبی همزمان: موازی همگرا- لانه گزیدهمتوالی: اکتشافی- توضیحی (تبیینی)تحقیقات مروریمرور ساده- مرور سیستماتیک- متاآنالیز (جزو تحقیقات توصیفی محسوب می شوند)9
اسلاید 10: انواع پژوهشکمی -- کیفیقبل از پرداختن به انها: بیان دونوع پژوهش کاربردی و بنیادین پژوهش بنیادی (پایه یا محض):basic or pureبررسی علمی که مستلزم جستجوی دانش به خاطر دانش است. هدف: تولید واصلاح نظریه و ساخت سازه هاست و بنابراین غالبا یافته ها مستقیما در عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد.مقدم بر کاربردی های هستند و اساسی را برای انها شکل میدهند.پژوهش کاربردی:بررسی علمی برای تولید دانشی که مستقیما در عمل (بالین) کاربرد داشته و موجب بهبود ان می شود. هدف: حل مشکلات،تصمیم گیری، پیشگویی یا کنترل پیامدها در موقعیت های عملی زندگی واقعی است10
اسلاید 11: مقایسه پژوهش کمی و کیفیتحقیق کمی: فرایندی رسمی، عینی ونظامدار است که درآن از داده های عددی به منظور کسب اطلاعات در باره ی دنیا استفاده می شود.زیر بنای فلسفی آن پوزیتیویسم است (ابژکتیو)تحقیق کیفی: رویکردی نظامدار تعاملی و ذهنی است که به منظور توصیف تجارب زیسته افراد و معنی بخشیدن به انها بکار می رود.زیربنای فلسفی ناچرالیسم و تفسیری، انسانگرایی است.(سابژکتیو)11
اسلاید 12: مشخصات تحقيق كمي و كيفي 12
اسلاید 13: انواع روشهای تحقیق کیفیتحقیق پدیدارشناسی phenomenological research تحقیق نظریه بسترزاد grounded theory research تحقیق تاریخی historical research تحقیق قومیت نگاریethnographic research 13
اسلاید 14: پدیدارشناسی مطالعه انسانگرایانه پدیده های مر بوط به انسان مطابق فلسفه پژوهشگر است.هدف تبیین و توصیف تجارب افراد از یک پدیده است همانطوری که ان را تجربه کرده اند (تجارب زیسته) و توسط پژوهشگر تفسیر شده است.ریشه در مکتب اگزیستانسیالیزم و فنومنولوژییسم داردتجربه زیسته بیماران از زندگی با سرطان14
اسلاید 15: گراندد تئوریرویکرد تحقیق استقرایی است که طی آن پژوهشگر سعی در یافتن فرایندهایی دارد که انسان (بیمار و...) در هنگام مواجهه با یک پدیده در صحنه اجتماعی با ان برخورد می کند.بر مشاهده و ارتباطات شهودی میان متغیرها تاکید دارد.از بررسی و آزمون قضایا در ذهن پژوهشگر یک نظریه (بسترزاد) شکل می گیرد.لزوما و همیشه منجر به شکل گیری نظریه نمی شودفرایند سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شده15
اسلاید 16: تاریخیتوصیف روایت گونه یا تحلیل رویدادهایی است که درگذشته دور یا نزدیک اتفاق افتاده است.داده ها از اسناد،گزارشهای کلامی ،مصنوعات و... به دست می اید.سند هرچه واقعی تر و نزدیک تر باشد (دست خط خود فرد، کتاب قدیمی خطی) معتبرتر است. در پرستاری کم انجام شده است.The science of measurement: A historical survey16
اسلاید 17: اتنوگرافیبررسی فرهنگ ها از طریق مطالعه عمیق اعضای آن فرهنگ می باشد.شامل جمع اوری، توصیف و تحلیل نظامدار داده ها می باشد تا نظریه ای را برگرفته از رفتار فرهنگی طراحی کند.پژوهشگر واقعا در میان مردم زندگی میکند و جزیی از فرهنگ آنها می شود. در پرستاری کم انجام شده استMens attitudes, beliefs and roles in pregnancy and childbirth: an Ethnographic Study in Nepal17
اسلاید 18: انواع روشهای تحقیق کمیتحقیق توصیفیdescriptive تحقیق همبستگی correlationalتحقیق شبه تجربی quasi-experimentalتحقیق تجربی experimental18
اسلاید 19: تحقیق توصیفیتوصیف یا گزارشی صحیح از خصوصیات فرد،گروهی خاص از افراد یا موقعیتی را فراهم می اورد.هدف تحقیق توصیفی:کشف و توصیف آنچه موجود استتعیین تکرار وقایع (فراوانی)طبقه بندی اطلاعاتهیچ مداخله ای نداردابزار پژوهش توصیفی: مشاهده ساختار یافته(چک لیست)، پرسشنامه ، مقیاسها/ ابزارهای فیزیولوژیک19
اسلاید 20: تحقیق توصیفیزمانی انجام می شود که شناخت اندکی از پدیده تحت مطالعه داشته باشیم.پژوهشهای توصیفی زیربنای دانش را فراهم نموده و به مطالعات همبستگی، نیمه تجربی و تجربی جهت می دهد.مثال:بررسی شیوع سرطان در شهر تهران در سال 1393بررسی اگاهی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی گناباد در زمینه بیماری MERS-Cov در سال 1393و...20
اسلاید 21: طرح های تحقیق توصیفیتوصیفی ساده (معمولی): صرفا به بیان و توصیف پدیده مورد نظر می پردازد. طرح توصیفی صرف کمتر انجام می شود بررسی باکتریهای بیماریزای موجود در دستگیره های مترو تهران توصیفی مقایسه ای: علاوه بر توصیف به مقایسه متغیر در گروهها هم می پردازد.بررسی افسردگی در پرستاران شاغل در ...انجام مقایسه میزان افسردگی در جنس ، نوع استخدام، نوع بیمارستان و...21
اسلاید 22: طرح های تحقیق توصیفیطرحهای همگروهی (کوهورت) cohort گذشته نگر: اثر و علت اتفاق افتاده دنبال جستجوی عادات نمونه ها به منظور بررسی علت هستیم. اینده نگر: علت وجود دارد و بررسی ایجاد اثردر اینده مد نظر استطرح مقطعی: cross-sectional designانجام مطالعه توصیفی وبررسی متغیر در یک نقطه زمانیطرح طولی:longitudinal designبررسی یک گروه در طول زماناگر طرح مقطعی عکس باشد طولی فیلم است!مثال: تعیین وزن نرمال کودکان 1- 12 ماههطرح طولی: انتخاب 100 کودک وتعیین وزن انها در ماههای اول تا 12 عمرشانطرح مقطعی: انتخاب 100 کودک در سنین مختلف 1 تا 12 ماهه و تعیین وزن انها22
اسلاید 23: طرح های تحقیق توصیفیمطالعه موردی: case studyبررسی و اکتشاف وسیع واحد منفردی (یا چند مورد= case series مرورموارد)از مطالعه مانند یک شخص، خانواده ،گروه یا اجتماع.Depression: A Case Study From Cambodia.Type 2 diabetes: a case study.23
اسلاید 24: تحقیق همبستگیتحقیق همبستگی بررسی نظام مند روی ارتباطات بین دو یا چند متغیر است که ارتباط بین انها در نظریه عنوان شده یا در عمل مشاهده شده اند.پژوهشگر نوع ارتباط(مثبت و منفی) و شدت یا قدرت ان را تعیین می کند.هدف: بررسی و توضیح ماهیت ارتباط است . به رابطه علیتی کاری ندارد.مطالعات همبستگی تولید کننده فرضیه برای انجام مطالعات شبه تجربی و تجربی اند.مثال:بررسی ارتباط بین حمایت اجتماعی و افسردگی در بیماران مبتلا به سرطانبررسی ارتباط بین سن ازدواج، تعداد زایمان و... با سن ابتلا به کانسر پستان در زنان مبتلاThe relationships between uncertainty and its antecedents in Korean patients with atrial fibrillation 24
اسلاید 25: طرحهای تحقیق همبستگیطرح همبستگی توصیفی:بررسی روابط بین متغیرها را انجام میدهد.کنترلی روی متغیرها نداریم (انجام نمی دهیم)رابطه، اصلا به معنی علیت نیستمتغیر مستقل و وابسته نداریم!مثل تحقیق توصیفی: متغیرها تعریف علمی وعملیاتی دقیق شده و ارتباط بین انها تست می شود.بررسی عوامل مرتبط با عدم قطعیت در بیماری در بیماران مبتلا به سرطانارتباط متغیرهایی مانند سن،جنس،تحصیلات و.. با عدم قطعیت سنجیده شد.هیچ کدام علت عدم قطعیت در نظر گرفته نمی شوند.25
اسلاید 26: طرحهای تحقیق همبستگیطرح های پیش گویی کننده:یک پله بالاتر از همبستگی توصیفی است. هدف پیشگویی یک متغیر از روی متغیرهای دیگر است.پیشگویی برای بررسی رابطه علیتی است .پس:یک متغیر وابسته درنظر گرفته شده و بقیه متغیرها مستقل در نظر گرفته می شوند.متغیرهای مستقلی که همبستگی بیشتری با Y ، رابطه کمتری با دیگر X ها دارند در پیشگویی موثرترند.از آزمون رگرسیون استفاده می شود. Y= a+ b1x1+b2x2+…bkxk The relationships between uncertainty and its antecedents in Korean patients with atrial fibrillation عدم قطعیت توسط متغیرهای حمایت اجتماعی، پیچیدگی علایم و تحصیلات قابل پیش بینی بود.26
اسلاید 27: تحقیق تجربی27
اسلاید 28: تحقیق تجربیبررسی عینی،نظامدار و کنترل شده به منظور پیشگویی و کنترل پدیده ها است.هدف بررسی علیت استقویترین روش تحقیق کمی اندسه شرط لازم برای تحقیق تجربی:مداخله یا دستکاری کنترل شده متغیر مستقلوجود گروه کنترل (شاهد) بدون مداخله و مداخله برای گروه تجربی(آزمون)نمونه گیری تصادفی یا تخصیصی تصادفی افراد به دو گروهتحقیق تجربی صرف (کلاسیک) روی انسانها انجام نمی شود و معمولا آزمایشگاهی است (امکان کنترل کامل وجود ندارد)RCT: روی بیماران انجام شده و معادل تجربی است مثال:Effects of tamoxifen on bone mineral density in postmenopausal women with breast cancer28
اسلاید 29: طرحهای تحقیق تجربیطرح تجربی کلاسیک (اولیه): هنوز هم رایجترین طرح مورد استفاده استدو گروه مورد و شاهد داریم که نمونه ها تصادفی انتخاب شده اند.بقیه طرحهای دیگر تجربی هم منشعب از این طرح کلاسیک هستند.مثلا:مقایسه چند گروه با هم و گروه شاهداولین RCT تاریخ: جیمز لند 1747 و درمان اسکوربوتXOOR OR O29
اسلاید 30: طرحهای تحقیق تجربیطزح تجربی هم گروه آزمون هم مقایسه (دو آزمون) X1OOR OOX2R OR O30
اسلاید 31: طرحهای تحقیق تجربیطرحهای فقط پس ازمون:در مواقعی که امکان اندازه گیری قبل وجود ندارد:درد بعد از زایمان، تهوع بعد از بیهوشی نمونه ها در دو گروه تخصیص تصادفی باید باشد(تجربی )31
اسلاید 32: طرحهای تحقیق تجربیطرحهای بلوک تصادفی شده:وقتی که یک متغیر بر مداخله ما موثر باشد از این روش استفاده می شود:تاثیر ماساژ درمانی بر میزان تهوع بعد از شیمی درمانیاگر شدت تهوع بر اثر ماساژ موثر باشد. انتخاب افراد با تهوع شدید،متوسط کم و تخصیص تصادفی انها به گروه مداخله و کنترلالبته با روش اماری هم (تحلیل کواریانس) قابل انجام است. اثر شدت متغیر مخدوش کننده برداشته می شود 32
اسلاید 33: طرح بلوک تصادفی: اندازه مساوی نمونه ها و تخصیص تصادفی انها در دو گروهمداخله یکی است (ماساژ)تهوع خفیفتهوع متوسطتهوع شدید17127گروه مورد17127گروه کنترل33
اسلاید 34: طرحهای تحقیق تجربیطرحهای فاکتوریل:دو یا بیش از دو مداخله در یک مطالعه واحد رخ می دهد. برای بررسی چند علیتی مناسب است:ساده ترین طرح فاکتوریل 2*2 دو مداخله هر کدام با دوسطح 34
اسلاید 35: فاکتوریل 2*2مثال: مقایسه انحراف فکر و ریلاکسیشن بر درد برای هرخانه باید تعداد مساوی نمونه انتخاب شودخانه d شاهد(بدون مداخله) ،خانه B,C مقایسه مداخلات به طور مستقلخانه َA برررسی اثر متقابل بین دو متغیر مستقلعدم انحراف فکرانحراف فکرBAآرام سازیDCبدون آرام سازی35
اسلاید 36: طرحهای تجربیطرح متقاطع:انجام دو مداخله در دو گروه(یا مورد و شاهد) و سپس جابجایی گروهها بعد از طی مرحله از بین رفتن اثر (Washout) و اندازه گیری ها X1OOOOX2X1OOX2OOWashout period36
اسلاید 37: تحقیق شبه تجربیهدف از انجام تحقیقات نیمه تجربی شناسایی و بررسی ارتباطات علیتی و علت است. چون در موارد اجتماعی و انسانی کمتر امکان انجام تحقیق تجربی وجود دارد به صورت جایگزین استفاده می شود، که البته قدرت کمتری دارد.برای بررسی رابطه علیتی استحتما مداخله و متغیر مستقل و وابسته داریم.حداقل یکی از سه معیار کنترل در تحقیق تجربی را (مداخله،گروه شاهد،تصادفی سازی) را کم دارد.مثال:تاثیر مشاوره روانشناختی بر رفتار نوجوانان بزهکار ساکن در ندامتگاه... (اگر روی یک گروه باشد: مداخله دارد،گروه شاهد ندارد ،هرچند امکان نمونه تصادفی باشد. )اگر هرسه مورد امکان پذیر باشد(مداخله،شاهد، تصادفی) طرح تجربی است(RCT)37
اسلاید 38: 38
اسلاید 39: انتخاب طرح پژوهشکدام طرح پژوهشی بهترین است؟سوالی بی خود و نادرستکدام طرح پژوهشی برای مطالعه من مناسبترین است ؟سوال درست و موجهانتخاب طرح مناسب بستگی به سوال پژوهش و امکانات پژوهشگر، محدودیت زمانی، بودجه و.... دارد.با توجه به سوالات زیر می توان انتخاب نمودآیا هدف مطالعه توصیف یا بررسی روابط یا ازمون علیت است؟آیا مداخله انجام می شود؟ ایا مداخله توسط پژوهشگر کنترل خواهد شد؟آیا قبل از مداخله پیش آزمون داریم؟39
اسلاید 40: انتخاب طرح پژوهشآیا نمونه ها تصافی انتخاب می شوند؟آیا همه نمونه ها در یک گروه بررسی شده یا به چند گروه تقسیم خواهند شد؟آیا گروه شاهد (کنترل)داریم؟آیا تخصیص تصادفی در گروه مورد شاهد خواهیم داشت؟آیا اندازه گیری متغیرها تکرار خواهد شد ؟دادها در طول زمان جمع اوری می شوند یا در یک مقطع زمانی؟و...40
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.