سایر

اهداف و فرضيات پژوهش

صفحه 1:
علی حسین زاده عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

صفحه 2:
بم ي» 1 اهداف تحقيق اساسى ترين قسمت هر تحقيق, "اهداف" آن است. . 3 هدف از اجرای هر پژوهش پاسخ دادن به یکسری از پرسش های معین است. هدف پژوهش به ما می گوید می خواهیم از این مطالعه . به جه

صفحه 3:
۴ ae ot ‏انواع هدف‎ 2 هدف گلی نشان می دهد که در انتهای تحقیق به چه نقطه ای خواهیم رسید. برای آنکه غایت و انتهای تحقیق خود را نشان دهیم باید هدف کلی تحقیق خود را به گونه ای بنویسیم که قابل سنجش و ارزیابی باشد. اهداف چزیی مراحل رسیدن به هدف کلی را نشان می دهد. هدف گاربردی بر خلاف اهداف قبلی خیلی دقیق و قابل سنجش نیست و سعی می کند جنبه های کاربردی موضوع را نشان دهد اهداف فرهی سعی می کند نتایج جنبی قابل توجه را نشان دهد و معمولا نتایج تحقیق در زیر گروهها را تشریح می کند

صفحه 4:
هدف کلی تحقیق ‎A ei‏ 2 هدف كلى بسيار شبيه به عنوان و گاه دققاًتکرارآن می با * حتماً هدف كلى و اهداف جزيى با كلمات قابل سنجش مانند ”تعيين“ ويا ”مقايسه“ شروع شود. اين مورد درباره عنوان تحقيق الزامى نيست. ‎٠‏ همجنين ضرورت بيان زمان و مكان تحقيق در هدف كلى بيشتر از عتوان است ‎ ‎

صفحه 5:
‎et‏ بي ‏مثالی از هدف کلی ‎at‏ ‏بررسی رابطه بين سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ‎ ‎ ‏۰ هدف گلی: تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال 4908 ‎ ‎

صفحه 6:
a Se اهداف جزئی *_امداف اختصاصی از تفکیک اهداف کلی به اجزای کوچکتری که از نظر منل ‎My‏ حل وابستگی دارند, بدست می آیند 4 ۰ مراحل رسیدن به هدف کلی را روشن می کنند. یعنی بیان می کند که چه قدمهایی باید برداشته شود تا به هدف کلی برسیم. هدف کلی: تحبین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال 0969 اهداف جزیی تعیین سواد علمی مدرسان از نظر دانشجویان 0.تعیین قدرت بیان مدرسان از دیدگاه دانشجویان ©.تعيين ارتباط بین سواد و قدرت بیان مدرسان از دیدگاه دانشجویان

صفحه 7:
* یک تحقیق ممکن است هدف جزیی نداشته باشد. در اینگونه موارد بیان روش کار به عنوان اهداف جزیی اشکال دارد. مثال:تعیین میانگین فشارخون مردان شهر سبزوار در سال 0660 * این هدف کلی بسیار ساده بوده و برای پاسخ به آن قدمهای خاصی نباید برداشته شود. در اینگونه موارد نوشتن اهداف جزیی توصیه نمی شود. البته ممکن است به اشتباه» روش کار را به عنوان اهداف جزیی بیان شود. مثلاً بیان شود 0 انتخاب نمونه مورد نیاز ©. تهیه پرسشنامه 9 پرنمودن پرسشنامه و سنجش فشارخون نمونه ها

صفحه 8:
هدف کاربردی ۹ 1 2 * الزامی نیست ولی در صورت ضرورت باید کاربردهای نتایج تحقیق در قالب چند جمله نوشته شود. هدف کلی: تعيين رابطه بين سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگله علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال 0660 ۰ هدف کارپردی: در صورت یافتن رابطه مثبت بین اين دو فاکتور می توان با نلاش در جهت ارفا دانش تخصصی اسانیدء توانمندی ایشان را در انتقال مطالب افزایش داد ولی در صورت عدم وجود ارتباط قوی می بایست برای افزایش قدرت بیان مدرسین از روشهای مجزا و متفاوتی بهره گرفت

صفحه 9:
اهداف فرعی * مجدد الزامی نیست ولی در صورت نیاز باید به نتایج فرعی که ممکن است در تحقیق یافت شود اشاره نمود. عمدتاً اهداف فرعی به آنالیز بر روی زير گروهها اشاره دارد هدف کلی: تین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاهعلوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال ‎GOGO‏ ‏۰ اهداف فرعی _تعبین ارتباط مذکور از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر و همچنین از دیدگاه دانشجویان بر حسب رشته و مقطع تحصیلی ©. تعیین ارتباط مذکور در مدرسین مرد و زن» و همچنین در مدرسین جوان و مسن

صفحه 10:
خصوصیات اهداف پژوهش: ‎١‏ 0 1ه ‎١‏ ‏6 - روشن و صریح باشند. -سودمند باشند. -منطقی باشند. - قابل تحقیق باشند. ‎ya)‏ هدف منطقی قابل تحقیق نیست. قبل از انتخاب هدف باید بررسی کرد که آن تا چه حد قابل اجراست. مثل تعیین ارتباط ورزش کردن با کاهش فشار خون ) ‏-به زبان علمی بیان شوند. ‏- واقع پینانه باشند. ‏- با افعال قابل اندازه گیری و سنجش بیان شوند. ‏(مانندتعیین کردن, مقایسه کردن, اثبات کردن, محاسبه کردن, نه افعال مبهم نظیر اعتقاد داشتن, فهمید. ‏- اهداف باید رابطه ی نزدیکی با عنوان, بیان مسئله, فرضیه ها و پرسش های مطالعه ‏داشته باشند. ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
٠3 ‏مثال‎ عنوان: بررسی ارتباط بین طول بند ناف جنین و آپگار هنگام تولد در...... هدف کلی: تعیین ارتباط بین طول بند ناف جنین و آپگار هنگام تولد در... اهداف وب - تعیین طول بند ناف جنین به سانتیمتر... - تعیین آپگار هنگام تولد... - تعیین ارتباط بین طول بند ناف و آپگار هنگام تولد...

صفحه 12:
7 0 ” عنوان ۹ / ‎é‏ ‏بررسى تأثير روزه دارى در ماه مبارك رمضان بر برخى از عوامل بيوشيميابى خونٍ ۱ هدف كلى تعيين ميزان تأثير روزه دارى در ماه مبارک رمضان بر برخی از عوامل بيوشيميايى خون اهداف ویژه:

صفحه 13:
۴. تعیین تأثیر روزه داری بر میزان کلسترول خون دانشجویان .۰۰ ۱۳۸۰ = تن ‎٠ 26‏ 58 ۰ 8 ۳ تعیین تأثیر روزه داری بر میزان اسید اوریک خون دانشجویان ... ۱۳۸۰ ‎F‏ ‏5

صفحه 14:
5p و سكو e* ‏فرضیه تحقیق یک حدس علمی یا پیش داوری است که بوسیله ی جمع آوری‎ ‏حقایقی که منجر به قبولی با رد آن فرضیه می شود مورد آزمایش قرار می گیرد.‎ ‏به عبارت دیگر فرضیه را راه حل پیشنهادی محقق برای مسئله تحقیق و با نتیجه‎ ‏تحقیق دانسته اند.‎ به طور کلی یک فرضیه: * توضیح, پیش بینییا پیش داوری عالملنه ای که رابطه میان دوبا چند متغیر رابيان مى كند.

صفحه 15:
محقق برای تهیه فرضبه مناسب تحقیق عمدتا از: *منابع علمی در اختیار خود * یافته های علمی قبلی که در زمینه موضوع تحقیق انجام گرفته * تجربیات شخصی فرد محقق

صفحه 16:
۱- فرضیه هایی که به نداشتن تفاوت. رابطه یا اثر اشاره می کنند. رلته ينج "شقرة أعارى وا ۲-فرضیه هایی که به احتمال وجود تفاوت. رابطه . اثر اشاره می کنند. فرضيه تحقيق وملا" يا وماك پیش بینی و جهت گیری محقق را نشان می دهد. مثال بين ميزان استرس يرستاران بخش هاى ويزه و بخش هاى داخلى و جراحى تفاوت وجود ندارد. و۲ بین میزان استرس پرستاران بخش های ویژه و بخش های داخلی و جراحی تفاوت وچود ‎Wy,‏

صفحه 17:
بر ۳ ۹ ‎a4‏ ‏۰ ‏فرضیه دو دامنه(بدون جهت): محقق رابطه. تفاوت با اثر را بیان می کند ولی ‎Crom‏ و جهت آن را بیان نمی کند. بین میزان آگاهی بیماران قبل ار عمل جراحی و میزان اضطراب آنها رابطه وجود دارد. قرضیة یک دامته(جهت هار جَهت كيرى محقق رآ هر توغ تفاوت بیان می کند. بین میزان آگاهی بیماران قبل از عمل جراحی و میزان اضطراب رابطه مستقیم وجود دارد. بین میزان آگاهی بیماران قبل از عمل جراحی و میزان اضطراب رابطه معکوس وجود دارد.

صفحه 18:
= ی سش ۰ 0۱/۲ هدف کلی: تعيين ارتباط بين طول بند ناف آپکا کته جنین و آپگار هنگام ۹ بین طول بند ناف جنین و آپگار تولد ارت جنین و آپگار تولد ارتباطی وجود ندارد. فرضیه تحقیق و۲1)): دو دامنه (بدون جهت): بین طول بند ناف نوزاد و آپگار هنگام تولد ارت نوزاد و آپگار هنگام تولد ارتباط وجود دارد. یک دامنه (جهت دار): اف ای — فزایش طول بند ناف نوزاد مذ فتن آ نوزاد منجر به بالا رفتن آپگار هنگام تولد می شود.

صفحه 19:
۰ ms a fe. j 4 : : (Hy pie a5 3 ‏متوسط سعح هوتتی بین گروهی که یرقان دوره ی نوزادی گرفته اند و گروهی که‎ ۳ ‏نگرفته اند, یکسان است.‎ + فرضیه تحقیق ‎(Hy‏ دو دامنه متوسط سطح هوشی بین گروهی که یرقان دوره ی نوزادی گرفته اند و گروهی که نگرفته اند, متفاوت است. یک دامنه متوسط سطح هوشی کودکانی که به بیماری مبتلا شده اند, کمتر از آنهایی است که به بیماری مبتلا نشده اند.

صفحه 20:
خصوصیات فرضیه مثلا اگر گفته شود * اثر ورزش در سلامت انسان چگونه است آزمود. ولی اگر گفته شود" بین افرادی که روزی دو ساعت ورزش می کنند و آنهایی که ورزش نمی کنند تفاوتی از نظر فشار خون وجود دارد با توانیم فرضیه را آزمایش کنیم. آزمون های آماری قابل اندازه گیری و پاسخگویی باشدا فرضیه مثل اهداف همسو با مقصود و منظور مطالعه با عنوان تحقیق, بیان مسئله و اهداف هماهنگی داشته = در اینجا ورزش را نمی توان " در اینجا هرگاه بخواهیم. می با موازین علمی مطابقت کند. با عبارات روشن و دقیق بیان شود. تنظیم شود. دور از ذهن و عقل سلیم نباشد.

صفحه 21:

علی حسین زاده عضو هيئت علمي گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشكي سبزوار اساسی ترین قسمت هر تحقیق" ,اهداف" آن است. هدف از اجرای هر پژوهش پاسخ دادن به یکسری از پرسش های معین است. هدف پژوهش به ما مي گويد می خواهیم از این مطالعه ،به چه نتایجی دست پیدا کنیم. انواع هدف هدف کلی نشان می دهد که در انتهای تحقیق به چه نقطه ای خواهیم رسید .برای آنکه غایت و انتهای تحقیق خود را نشان دهیم باید هدف کلی تحقیق خود را به گونه ای بنویسیم که قابل سنجش و ارزیابی باشد. اهداف جزیی مراحل رسیدن به هدف کلی را نشان می دهد. هدف کاربردی بر خالف اهداف قبلی خیلی دقیق و قابل سنجش نیست و سعی می کند جنبه های کاربردی موضوع را نشان دهد اهداف فرعی سعی می کند نتایج جنبی قابل توجه را نشان دهد و معموالً نتایج تحقیق در زیر گروهها را تشریح می کند • هدف کلی بسیار شبیه به عنوان و گاه دقیقا ً تکرار آن می باشد. • حتما ً هدف کلی و اهداف جزیی با کلمات قابل سنجش مانند ”تعیین“ و یا ”مقایسه“ شروع شود .این مورد درباره عنوان تحقیق الزامی نیست. • همچنین ضرورت بیان زمان و مکان تحقیق در هدف کلی بیشتر از عنوان است مثالی از هدف کلی بررسی رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار • هدف کلی :تعیین ر:ابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پز:شکی سبزوار :از دیدگاه دانشجویان در سال 1388 • اهداف اختصاصی از تفکیک اهداف کلی به اجزای کوچکتری که از نظر منطقی به هم وابستگی دارند ,بدست می آیند • مراحل رسیدن به هدف کلی را روشن می کنند .یعنی بیان می کند که چه قدمهایی باید برداشته شود تا به هدف کلی برسیم. هدف کلی :تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال 1388 اهداف جزیی .1تعیین سواد علمی مدرسان از نظر دانشجویان .2تعیین قدرت بیان مدرسان از دیدگاه دانشجویان .3تعیین ارتباط بین سواد و قدرت بیان مدرسان از دیدگاه دانشجویان اشتباه رایج در نوشتن اهداف جزیی • یک تحقیق ممکن است هدف جزیی نداشته باشد .در اینگونه موارد بیان روش کار به عنوان اهداف جزیی اشکال دارد. مثال:تعیین میانگین فشارخون مردان شهر سبزوار در سال 1388 • این هدف کلی بسیار ساده بوده و برای پاسخ به آن قدمهای خاصی نباید برداشته شود .در اینگونه موارد نوشتن اهداف جزیی توصیه نمی شود .البته ممکن است به اشتباه ،روش کار را به عنوان اهداف جزیی بیان شود .مثالً بیان شود .1انتخاب نمونه مورد نیاز .2تهیه پرسشنامه .3پرنمودن پرسشنامه و سنجش فشارخون نمونه ها هدف کاربردی • الزامی نیست ولی در صورت ضرورت باید کاربردهای نتایج تحقیق در قالب چند جمله نوشته شود. هدف کلی :تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگا:ه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویا:ن در سال 1388 • هدف کاربردی :در صورت یافتن رابطه مثبت بین این دو فاکتور می توان با تالش در جهت ارتقا دانش تخصصی اساتید ،توانمندی ایشان را در انتقال مطالب افزایش داد ولی در صورت عدم وجود ارتباط قوی می بایست برای افزایش قدرت بیان مدرسین از روشهای مجزا و متفاوتی بهره گرفت اهداف فرعی • مجدد الزامی نیست ولی در صورت نیاز باید به نتایج فرعی که ممکن است در تحقیق یافت شود اشاره نمود .عمدتا ً اهداف فرعی به آنالیز بر روی زیر گروهها اشاره دارد هدف کلی :تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال 1388 • اهداف فرعی .1تعیین ارتباط مذکور از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر و همچنین از دیدگاه دانشجویان بر حسب رشته و مقطع تحصیلی .2تعیین ارتباط مذکور در مدرسین مرد و زن ،و همچنین در مدرسین جوان و مسن -روشن و صریح باشند. سودمند باشند. منطقی باشند. قابل تحقیق باشند.(هر هدف منطقی قابل تحقیق نیست .قبل از انتخاب هدف باید بررسی کرد که آن تا چه حد قابل اجراست .مثل تعیین ارتباط ورزش کردن با کاهش فشار خون ) به زبان علمی بیان شوند. واقع بینانه باشند. با افعال قابل اندازه گیری و سنجش بیان شوند.(مانندتعیین کردن ,مقایسه کردن ,اثبات کردن ,محاسبه کردن ,نه افعال مبهم نظیر اعتقاد داشتن, فهمیدن)... , اهداف باید رابطه ی نزدیکی با عنوان ,بیان مسئله ,فرضیه ها و پرسش های مطالعهداشته باشند. مثال عنوان :بررسی ارتباط بین طول بند ناف جنین و آپگار هنگام تولد در..... هدف کلی :تعیین ارتباط بین طول بند ناف جنین و آپگار هنگام تولد در... اهداف ویژه: تعیین طول بند ناف جنین به سانتیمتر... تعیین آپگار هنگام تولد... -تعیین ارتباط بین طول بند ناف و آپگار هنگام تولد... عنوان بررسی تأثیر روزه داری در ماه مبارک رمضان بر برخی از عوامل بیوشیمیایی خون هدف کلی تعیین میزان تأثیر روزه داری در ماه مبارک رمضان بر برخی از عوامل بیوشیمیایی خون اهداف ویژه: .1 .2 تعیین تأثیر روزه داری بر میزان قند خون دانشجویان 1380 .... تعیین تأثیر روزه داری بر میزان اوره خون دانشجویان 1380 ..... .3تعیین تأثیر روزه داری بر میزان اسید اوریک خون دانشجویان 1380 .... .4تعیین تأثیر روزه داری بر میزان کلسترول خون دانشجویان 1380 .... فرضیه تحقیق یک حدس علمی یا پیش داوری است که بوسیله ی جمع آوری حقایقی که منجر به قبولی یا رد آن فرضیه می شود مورد آزمایش قرار می گیرد. به عبارت دیگر فرضیه را راه حل پیشنهادی محقق برای مسئله تحقیق و یا نتیجه تحقیق دانسته اند. به طور کلی یک فرضیه: • توضیWح ,پيش بينWي یWا پيش داوري عالمانWه اي كه رابطWه ميان دو يا چنWد متغير رابيان مي كند. محقق برای تهیه فرضیه مناسب تحقیق عمدتا از: -1فرضیه هايی که به نداشتن تفاوت ،رابطه یا اثر اشاره می کنند. فرضیه پوچ ،صفر ،آماری H0 -2فرضیه هایی که به احتمال وجود تفاوت ،رابطه ،اثر اشاره می کنند. فرضیه تحقیق H1یا HA پيش بيني و جهت گيري محقق را نشان مي دهد. مثال بین میزان استرس پرستاران بخش های ویژه و بخش های داخلی و جراحی تفاوت وجود نداردH0 . بین میزان استرس پرستاران بخش های ویژه و بخش های داخلی و جراحی تفاوت وجود داردH1 . فرضیه ی تحقیق H1به اشکال زیر بیان می شود: • فرضیه دو دامنه(بدون جهت) :محقق رابطه ،تفاوت یا اثر را بیان می کند ولی سمت و جهت آن را بیان نمی کند. بین میزان آگاهی بیماران قبل ار عمل جراحی و میزان اضطراب آنها رابطه وجود دارد. • فرضیه یک دامنه(جهت دار) :جهت گیری محقق را در نوع تفاوت بیان می کند. بین میزان آگاهی بیماران قبل از عمل جراحی و میزان اضطراب رابطه مستقیم وجود دارد. بین میزان آگاهی بیماران قبل از عمل جراحی و میزان اضطراب رابطه معکوس وجود دارد. مثال هدف کلی :تعیین ارتباط بین طول بند ناف جنین و آپگار هنگام تولد فرضيه صفر:))H0 بین طول بند ناف جنین و آپگار تولد ارتباطی وجود ندارد. فرضيه تحقيق :))H1 دو دامنه (بدون جهت): بین طول بند ناف نوزاد و آپگار هنگام تولد ارتباط وجود دارد. يك دامنه (جهت دار): افزایش طول بند ناف نوزاد منجر به باال رفتن آپگار هنگام تولد می شود. فرضيه صفر:))H0 فرضيه تحقيق :))H1 دو دامنه يك دامنه خصوصیات فرضیه با آزمون های آماری قابل اندازه گیری و پاسخگویی باشد. مثال اگر گفته شود" اثر ورزش در سالمت انسان چگونه است" ,در اینجا ورزش را نمی توان كوتاه ،رسا و قابل فهم آزمود ,ولی اگر گفته شود" بین افرادی که روزی دو ساعت ورزش می کنند و آنهایی که ورزش نمی کنند تفاوتی از نظر فشار خون وجود دارد یا نه" در اینجا هرگاه بخواهیم ,می رابطه مورد انتظار بین متغیرها را بیان کند. توانیم فرضیه را آزمایش کنیم. با موازین علمی مطابقت کند. با عبارات روشن و دقیق بیان شود. فرضیه مثل اهداف همسو با مقصود و منظور مطالعه تنظیم شود. دور از ذهن و عقل سلیم نباشد. با عنوان تحقیق ,بیان مسئله و اهداف هماهنگی داشته باشد. 20 سپاسگزارم

51,000 تومان