اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران (بررسی مزیت نسبی ارزش افزوده خدمات شهری مشهد {استان خراسان رضوی} و مقایسه آن با سایر مراکز استانهای کشور در برنامه چهارم توسعه)
اسلاید 1: اولين كنفرانس اقتصاد شهري ايران 2-3 آذرماه 1390 The First Iranian Conference of Urban Economics23 – 24 Nov 2011
اسلاید 2: بررسی مزیت نسبی ارزش افزوده خدمات شهری مشهد (استان خراسان رضوی) و مقایسه آن با سایر مراکز استانهای کشور در برنامه چهارم توسعهدکتر احمد جعفری صمیمیاستاد گروه اقتصاد و رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانتوسعه پايدار اقتصاد شهري
اسلاید 3: .
اسلاید 4: اقتصاد کلان
اسلاید 5: خدمات شهریخدمات شهری در معنای عام خود می تواند بسیاری از فعالیت های خدماتی مورد نیاز برای اداره امور شهری را دربرگیرد . اما باید این نکته را در نظر داشت که شناخت و طبقه بندی فعالیت ها در مورد خدمات شهری، وابستگی شدیدی به نحوه مدیریت شهری دارد چرا که تعیین حوزه عملی فعالیت ها درزمینه خدمات شهری نیازمند تعیین نحوه مدیریت شهری و تعیین روابط بخشی- منطقه ای است. بر این اساس خدمات شهری را در ایران می توان به 4 گروه عمده تقسیم کرد:
اسلاید 6: خدمات شهریخدمات بهداشت محیط : به آن دسته از خدمات شهری گفته می شود که در جهت بهبود محیط شهری از نظر مسائل بهداشتی مؤثر می باشندخدمات رفاهی و تفریحی: ایجاد تمهیدات لازم برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان شامل ایجاد و مدیریت فضاهای کالبدی برای انجام فعالیتهای رفاهی و تفریحی میباشدخدمات حفاظتی و ایمنی: 1- خدمات مربوط به آتش نشانی و ایمنی. 2-خدمات مربوط به حوادث غیرمترقبه.خدمات حمل و نقل عمومی و ترافیک: حمل و نقل شهری از طریق اتوبوسرانی، حمل و نقل شهری از طریق مینی بوس رانی، حمل و نقل شهری از طریق تاکسیرانی، حمل و نقل شهری از طریق مترو.
اسلاید 7: پیشینه پژوهش (خارج از کشور)
اسلاید 8: پیشینه پژوهش (داخلی)
اسلاید 9: روش تحقیقمعرفي شاخص مزيت نسبي آشکاراين شاخص که اولين بار توسط بالاسا معرفي شد در زمينه مزيت نسبي يک کشور در صادرات يک کالاي معين مي باشد. به همين دليل اين شاخص در ادبيات مربوط به تجارت بين الملل به شاخص تخصص تجارت و صادرات بالاسا معروف است. شاخص فوق به صورت زير تعريف مي شود:
اسلاید 10: روش تحقیقمعرفي شاخص مزيت نسبي آشکار (RCA)0≤RCA≤∞اگر بزرگتر از يک باشد نشانه وجود مزيت نسبي
اسلاید 11: شاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن(SRCA)لازم به توضيح است که يکي از معايب مهم شاخص RCA اين است که دامنه تغييرات آن بسيار زياد مي باشد و نمي تواند شدت و درجه مزيت نسبي يا عدم مزيت نسبي را بخوبي نشان دهد. براي رفع مشکل فوق، شاخص فوق را مي توان با يک تبديل يکنواخت به شاخص قرينه و يا نرمال شده تبديل نمود. براي اين منظور شاخص جديد که به شاخص مزيت نسبي آشکار قرينه شده معروف است، به صورت زير تعريف مي شود.
اسلاید 12: شاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن (SRCA)1-≤ SRCA ≤1+عدم وجود مزیت 1-≤ SRCA ≤0وجود مزیت 0≤ SRCA ≤1+
اسلاید 13: روش تحقیقدر اين مقاله براي اندازه گيري مزيت نسبي از شاخص مزيت نسبي آشکار به صورت زیر استفاده مي شود:
اسلاید 14: سهم ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در استانهای مختلف ( درصد)
اسلاید 15: سهم ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در استانهای مختلف ( درصد)
اسلاید 16: سهم ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در استانهای مختلف ( درصد)
اسلاید 17: SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در مراکز استانها
اسلاید 18: SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در مراکز استانها
اسلاید 19: SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در مراکز استانها
اسلاید 20: SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در مراکز استانها بدون تهران
اسلاید 21: SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در مراکز استانها بدون تهران
اسلاید 22: SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در مراکز استانها بدون تهران
اسلاید 23: میانگین SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در برنامه چهارم
اسلاید 24: میانگین SRCA ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در برنامه چهارم بدون تهران
اسلاید 25: نتیجه گیرینتايج نشان مي دهد كه فعاليت خدمات شهری در طول سالهای مورد بررسی در شهر مشهد دارای مزیت بوده و از لحاظ شاخص مزیت نسبی این شهرستان در ابتدای برنامه چهارم پس از تهران در مکان دوم قرار داشته ولی در طول سالهای برنامه مقدار شاخص کاهش یافته است به گونه ای که در پایان برنامه پس از مراکز تهران، کرمانشاه و لرستان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است . همچنین در سناریوی دوم بدون تهران مقدار شاخص برای مشهد و همه ی مراکز استان افزایش یافته و مراکز بیشتری از مزیت نسبی برخوردار می شوند، مشهد در ابتدای برنامه رتبه نخست را داراست و در نهایت بعد از مراکز کرمانشاه و لرستان در رتبه سوم قرار می گیرد.
اسلاید 26: نتیجه گیریدر بررسی میانگین شاخص مزیت نسبی در کل سالهای برنامه چهارم نیز نتایج فوق در مورد مشهد تایید می شود. بدین معنی که این شهرستان بعد از تهران در جایگاه دوم قرار گرفته و مراکز لرستان، کرمانشاه، قم و قزوین در رتبه های بعدی قرار می گیرند. ودر سناریوی دوم با حذف تهران از الگو مقدار شاخص برای همه ی مراکز استانها افزایش یافته و، مشهد در جایگاه نخست قرار می گیرد و ترتیب رتبه بندی سایرمراکز استان نیز تغییری نمی کند.
اسلاید 27: پیشنهادهابا توجه به نتایج به دست آمده مشهداز مراکز استان هایی بوده است که از مزیت نسبی ارزش افزوده درفعالیت خدمات شهری برخوردار بوده است. بنابراین به منظور حفظ و بهبود جایگاه این شهرستان در میان مراکز استانها سرمایه گذاری بیشتر در فعالیت های مربوط به خدمات شهری توصیه می شود. به دلیل زیارتی بودن و حجم بالای مسافران سرمایه گذاری بیشتر در خدمات مربوط به آب آشامیدنی، کنترل بهداشتی، اماکن عمومی و مراکز تهیه، توزیع و نگهداری و فروش مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی، مراکز بهداشتی و درمانی توصیه می شود.
اسلاید 28: پیشنهادهاخدمات مربوط به حمل و نقل عمومی درون شهری به دلیل اینکه مورد نیاز مسافران و شهروندان بوی است از دیگر خدماتی است که سرمایه گذاری در آن دارای منافع بالایی اجتماعی است و از لحاظ درآمدزایی و نیز دارای مزیت است.سرمایه گذاری در فعالیت های مربوط به خدمات رفاهی و تفریحی، مانند کتابخانه های عمومی، زمینهای ورزشی، فضاهای باز، تفرجگاههای طبیعی پیرامون شهرها و فضای سبز، نیز به دلیل اینکه از جمله خدمات مورد نیاز شهروندان بومی و مسافران است و در مشهد دارای مزیت نسبی است، توصیه می شود.
اسلاید 29: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.