پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اپیدمیولوژی بیماری های عفونی

epidemiology_bimarihaye_ofooni

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اپیدمیولوژی بیماری های عفونی”

اپیدمیولوژی بیماری های عفونی

اسلاید 1: به نام خدااپیدمیولوژی بیماریهای عفونی1

اسلاید 2: اپیدمیولوژی بیماریهای عفونیاز قسمتهای بنیادی اپیدمیولوژی (به وجود آمدن علم اپیدمیولوژی از مطالعه اپیدمیهای بیماریهای عفونی)علیرغم کنترل شدن بسیاری از بیماریهای عفونی، امروزه دلایلی برای رویکرد جدید به اپیدمیولوژی بیماریهای عفونی وجود دارد:تغییر الگوی برخی بیماریهای عفونی (سل و پیدایش موارد مقاوم به درمان، ...) کشف بیماریهای عفونی جدید (ایدز،...)احتمال منشأ عفونی داشتن برخی بیماریهای مزمن (سرطانها مانند لنفوم و سرطان گردن رحم - زخم معده)عدم حذف تمام بیماریهای عفونی با ساخت واکسنها و آنتی‌بیوتیکها:علت: وجود نقاط مبهم در سیر و کنترل این بیماریها، که لزوم اپیدمیولوژی بیماریهای عفونی را معلوم می سازد تا با کشف این نکات مبهم (بخش ناپیدای کوه یخ) به کنترل این بیماریها کمک کند2منبع: ص 162 تا 183 ج ا پارک

اسلاید 3: اپیدمیولوژی بیماریهای عفونیعفونت (Infection) تعریف: ورود و گسترش يا تكثير يك عامل بيماريزا به بدن انسان يا جانوربدن به راههای مختلف به حمله عامل بیماریزا پاسخ می دهد:رخداد بیماری عفونیپاسخ ایمنی بدن اما یک عفونت همیشه منتهی به بیماری نمی شودسطوح مختلف عفونت: Colonization(استقرار) مثل:استافیلوکوک طلایی در پوست و بینی.Subclinical (تحت بالینی) مثل:ابتلای تحت بالینی به تب مالتInapparent (ناپیدا) مثل:فلج اطفالLatent(پنهان) مثل: ماندن ویروس تبخال در شاخ خلفی نخاعClinical(بالینی) همان بیماری عفونی است3

اسلاید 4: 4لطــفا به توضـيحــــات اسلايد هاي بعدي دقت كرده، اصطلاح منــــاسب را انتخــــاب نمائيد.فكـركنـيـــد....

اسلاید 5: 5تجمع استافيلوكوك ها بر روي پوستColonization

اسلاید 6: 6فردی كه بعد از انجام اقدامات دندان پزشكي در ناحيه گوشه و بالاي لب دچار ضايعـه زير شده است.Latent Infection

اسلاید 7: 73 مــاه قبــــل، ايــن گـــوسفـنـــد جنيــن خـودرا سقــط كرده است. اكنـون پدر و پسر صاحبان آن، از نظــــر تـب مالـــــت آزمايش شـده اند و پاسخ آزمايش آنهـا عدد بـالاي 320/1 را نشــان مي دهــد ولــي هـيـچـــگـونه عـــلامـتـــي ندارند.عفونت تحت باليني

اسلاید 8: 8آلودگی عفونی (Contamination)وجــــود عـامـــل بیمــــاریزا بـر سطـــح بدن، لباس، بستر خواب، اسباب بازی، لوازم جــــراحـی و پانسمــان یا دیگر مواد بیجان و مواد خوراکی مانند آب، شیــــر را آلودگی می‌گوینــد.مثل: آلـوده شـدن ادرار در اثـر تمـاس لولـه نمونه با بدن – یا آلوده شدن محیط کشت با میکروبهای بدن و مثبت شدن کاذب کشت.وجود آلودگی بر سطح بدن نشانه وجود حالت حامل (Carrier) نیست

اسلاید 9: 9آلایندگی یا آلودگی غیرعفونی(Pollution)وجود مواد مضر (و نه ضرورتاً عفونی) در محیط را Pollution گـــــــویـنــــــد.مثل: آلودگی هوا با سرب و ...

اسلاید 10: 10آلایش یا آلودگی انگلی (Infestation)جایگزین شدن،تولید مثل و گسترش بنـــد پایان بر سطـــح بدن یا لبــاس راInfestation می‌گویند.مثل: آلودگی به شپش – آلوده شدن با هیره (Itch Mite) و آلودگی با کرمهای انگلی روده‌ای.

اسلاید 11: میزبان (host):انسان يا حيواني كه محلی براي جايگزيني يا ادامه زندگي عامل بيماريزای عفوني بصورت طبيعي باشد میزبان اجباری (Obligate):تنها میزبان عامل عفونی (سرخک یا حصبه)میزبان اولیه یا قطعی (Primary or Definitive):گذراندن دوره بلوغ جنسی یا مراحل جنسی عامل عفونی در بدن میزبانمیزبان ثانوی یا واسط (Secondary or Intermediate):گذراندن حالت غیر جنسی یا لاروی عامل عفونیمیزبان انتقالی:زنده ماندن عامل عفونی بدون تغییری در تکامل آن در بدن میزبان 11

اسلاید 12: بیماری عفونی (Infectious disease):تظاهرات باليني ناشي از عفونت در انسان يا حيوان بیماری واگیر(Contagious disease): در نتیـجه تماس ایجاد مـی شــونـد. مـثـــــل بیـمــاریهای گال، تراخم، جذام یا بیماریهای آمیزشیبیماری مسری (Communicable disease):در نتیجه یک عامل عفونی یا فرآورده های سمــی آن به وجــــود مـــی‌آید و می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم از انسان به انسان، جــــانور بــه جانــور، یـــا از محـیـــــط (هوا، گرد و غبار، خاک، آب، غذا) بــه انســان یا جــــانــوران منتـقــــل شود.12

اسلاید 13: اپیدمی (Epidemic):بروز بیش از حد انتظار یک بیماری یا رفتار (سیگار) یا یک واقعه (حوادث و سوانح) مرتبط با سلامتی حد انتظار: بر اساس مقایسه با گذشته (در شرایط غیر اپیدمی)مقدار آن بسته به مناطق مختلف، متفاوت است (وبا در آمریکا و در هند)هم شامل بیماریهای کوتاه گذر (سرخک، وبا، ...) و هم طولانی مدت و آهسته (بیماریهای غیر عفونی مثل دیابت، ...)طغیان (Outbreak):اپیدمی در مناطق کوچک و محلی (این اصطلاح برای کاهش ترس مردم، به جای کلمه اپیدمی به کار می رود!!)13

اسلاید 14: اندمی (Endemic):حضور دایمی بیماری یا عامل عفونی در منطقه مشخص یا در گروههای خاص (به شرط عدم مهاجرت به درون منطقه)فراوانی مورد انتظار یا معمول بیماری در منطقه یا گروههای خاص (مثل سرماخوردگی)در برخی شرایط می تواند اپیدمی شودهیپراندمیک: حضور دایمی بیماری در منطقه و به میزان بالای شیوع و بروزدرگیری همه گروههای جامعه به طور مساویهولواندمیک (Holoendemic)بروز زیاد در کودکان، درگیری زیا د بچه ها و سپس به تعادل رسیدن در بزرگسالی (ابتلای کمتر نسبت به بچه ها) مثل مالاریا14

اسلاید 15: تک گیر (Sporadic):یعنی پراکنده بودنرخ دادن بیماری به صورت نامنظم و بدون قاعده از زمانی به زمان دیگر و عموماً به ندرتعدم ارتباط یا ارتباط بسیار کم موارد بیماری با هم از نظر مکانی یا زمانی و بدون منبع مشترک عفونت مانند کزاز، تب خال، مننژیت و ...عالم گیر (Pandemic):درگیر کردن نسبت زیادی ازجمعیت در یک محدوده جغرافیایی بزرگ (کشور، قاره، کل دنیا)مانند ایدز، پاندمیهای آنفلوانزا، ...بیماری خارجی (Exotic):بیماری که قبلاً در کشوری رخ نمی داده و از خارج وارد شده است (هاری در انگلستان)15

اسلاید 16: بیماری مشترک انسان و د ام (Zoonosis)به عفونتي گفته مي شود كه تحت شرايط طبيــعي از حيــوانات مهـره دار به انسان منتقل شودEpizootic: اپیدمی در حیوانات (احتمال درگیر کردن انسان)Enzootic: اندمی در حیواناتEpornithic: اپیدمی در پرندگان Anthropozoonosis: انتقال از حیوان به انسان (هاری، طاعون، ...)Zooanthroponosis: انتقال از انسان به حیوان (سل انسانی در گاو) Amphixenosis: انتقال دوجانبه (شیستوزوما- ...)16

اسلاید 17: عفونت بیمارستانی (Nosocomial Infection):عفونتهــای جدیدی هستند که در زمان بستری شدن در بیمارستان ایجاد می‌شوند و گاه حتی بعــد از مرخص شدن بیمار خود را نشان می‌دهند.به عـبـارت دیگر، این عفونتها در زمان پذیرش بیمار وجود نداشتــه اند، بیمار در دوره کمون نبوده و در ادامــه عفونت ناشی از بستری قبلی نیز نبوده‌اند (و فقط به خاطر شرایط بیمارستان رخ می‌دهند)مثل: عفونتهای ادراری ناشی از سوند، عفونتهای بعد از عمـــــل جراحی و ...عفونت فرصت طلب (Opportunistic Infection):این عفونتها در زمینه اختلال ایمـنـــی بـه وجــــود می‌آینـــد.در حالت عادی (ایمنی طبیعی) بیماریزا نیستند.مانند تبخال، توکسوپلاسموز، سل و ...خصوصاً در ایدز رخ می دهند. چرا؟17

اسلاید 18: عفونت پزشک زاد (Iatrogenic infection)ناشی از دخالت پزشکبه عـفــونتهایی می گوینـــد که به علت اقدامات تشخیصی، درمانی یا پیشگیرانه پزشک یا کارکنان دیگر بهداشتی درمانی ایجـــاد می شوند و موجــب نقـص، معـلـــولیـــت، ناتوانی یا مـــرگ می گــردند.مثل: واکنش به پنی سیلین – آنمی آپلاستیک ناشی از کلرآمفنیکل، لوکمی ناشی از مواجهــــه با اشعـــه ایکس دوران جنینی، ابتلا به هپاتیت به خاطر تزریق خون و ...18

اسلاید 19: 19اصطلاح منــــاسب را برای اسلايد هاي بعدي انتخــــاب نمائيد.فكـركنـيـــد...

اسلاید 20: 20تراخم ،عفونت چشم كه معمولا به علت تماس با دستهاي آلوده، حشرات و حولـه مشترك ايجــاد مي شود.Contagious Infection

اسلاید 21: 21Chemical Contamination

اسلاید 22: 22Air Pollution

اسلاید 23: 23Water Pollution

اسلاید 24: 24Infestation

اسلاید 25: 25PediculosisInfestation

اسلاید 26: 26جا مانـدن بـطري و چاقو در شكم، بعد از عمل جراحی Iatrogenic Disease

اسلاید 27: مراقبت از بیماریها (Surveillance)تعریف: جمع آوری، تجزیه تحلیل، تفسیر و انتشار اطلاعات یک بیماری به منظور پیشگیری، کنترل و درمان آن نظارت بر عوامل تعیین کننده بروز، نحوه توزیع و انتشار بیماری در جامعهبررسی و رسیدگی مداوم به شاخصهای سلامت، وضع تغذیه، مخاطرات محیطی و ... که بر سلامت مردم تأثیرگذارندهدف اصلی: تشخیص تغییرات در روند بروز یا توزیع بیماریها به منظور شروع اقدامات کنترلیبيماريهاي قابل گزارش(Notifiable Diseases)بيمـاريهـایی كــه وقـــوعشان از نظــر بهداشت عمومي آنقدر مهم است كه بايد وقوع آنها به صورت تلفني و يا كتبــی به مسئولين بهـــــداشتــي خـبـــــر داده شــــوند.27

اسلاید 28: Dynamics of disease transmission3حلقه زنجیره انتقال بیماریها:منبع و مخزن راه انتقالمیزبان حساسمنبع (source): شخص، حیوان یا شیئی که عامل بیماریزا از آن می گذرد و به میزبان راه می یابدمخزن (reservoir): شخص، حیوان یا شیئی که عامل بیماریزا در آن زندگی می کند و تکثیر می یابد (جایگاه طبیعی تکثیر عامل بیماریزا )مخزن و منبع لزوماً مترادف هم نیستند:کرمهای قلابدار- مخزن: انسان، منبع: خاک آلوده به لاروکزاز- مخزن و منبع: خاک (مشترک)حصبه- مخزن: انسان حامل بیماری، منبع: مدفوع بیمار، غذا، ...منبع اشاره به منبع بی واسطه و مستقیم عفونت دارد و می تواند قسمتی از مخزن باشد یا نباشد28

اسلاید 29: مخرن همگون (Homologous):وقوع بیماری در همان گونه مخزن باشد (انسان مخزن وبا است- وبا در انسان رخ می دهد)مخرن نا همگون (Heterologous):وقوع بیماری در گونه دیگری غیر از مخزن باشد (پرنده مخزن سالمونلا است، بیماری سالمونلوزیز در انسان رخ می دهد)انواع مخزن:انسانیحیوانیبی جان29

اسلاید 30: مخزن انسانی:مهمترین (انسان، دشمن خود!)دو نوع: مبتلایان-حاملینالف) مبتلایانتعریف ابتلا می تواند بر اساس معیارهای بالینی، آزمایشگاهی و ... باشد.بالینیطیف خفیف تا شدید- انواع خفیف نقش مهمتری در انتقال عفونت دارندزیرا موارد خفیف به هر جا می روند و بیماری را منتشر می کنند ولی موارد شدید معمولاً بستری هستند.تحت بالینیتکثیر عامل بیماریزا بدون ایجاد علامتفقط از طریق تستهای آزمایشگاهی کشف می شوندانتقال بیماری به دیگران، بیشتر از بیماران علا متداراین حالت در سیر اکثر عفونتها (غیر از سرخک) وجود دارد: ابتلای مکرر افراد به عفونت به صورت تحت بالینی: علت ایمنی در بزرگسالی عفونت پنهان یا Latentافتراق از تحت بالینی: وجود عامل بیماریزا در بدن بدون هیچ علامتی حتی آزمایشگاهیعدم انتقال از فردی به فردی دیگرمثال: تبخال30

اسلاید 31: مخزن انسانی: (مبتلایان)مورد اولیه (Primary Case)اولین مورد مبتلا به بیماری عفونی که در جامعه دیده شده است مورد شاخص (Index Case)اولین مورد مبتلا به بیماری عفونی که توجه محقق را به خود جلب کرده است (لزوماً همیشه همان مورد اولیه نیست)مورد ثانویه (secondary Case)کسانی که بعد از تماس با مورد اولیه مبتلا می شوندمبتلایان می توانند علاوه بر مخزن، منبع انتقال عفونت هم باشند31

اسلاید 32: مخزن انسانی:ب) حاملین (Carriers)تعریف: فردی که بدون داشتن بیماری قابل تشخیص از نظر بالینی و ... عامل بیماری را با خود دارد و منبع بالقوه عفونت برای دیگران است.علت ایجاد حالت حامل: درمان ناکافی پاسخ ضعیف ایمنی بدن که در نهایت، عدم ریشه کن شدن عامل بیماری از بدن رخ می دهدخطرناکتر بودن حاملین نسبت به مبتلایان (از نظر انتقال به دیگران)- چرا؟خصوصیات حالت حامل:حضور عامل بیماریزا در بدنعدم وجود نشانه مشخصی از داشتن بیماریوجود عامل بیماریزا در ترشحات یا مواد دفعی بدن (منبع عفونت برای دیگران)32

اسلاید 33: طبقه بندی حاملین:الف) بر حسب نوعحاملین در دوره کمون (سرخک، اوریون، فلج اطفال، آنفولانزا، دیفتری، هپاتیت ب)حاملین در دوره نقاهت علیرغم بهبودی علایم بالینی، هنوز انتقال بیماری رخ می دهدخطرناکترندلزوم تکمیل دوره درمان آنتی بیوتیکی علیرغم بهبود علایممثال: حصبه که تا 6-8 هفته پس از بهبود علایم می تواند دیگران را آلوده کند.حاملین سالم (ظاهراً سالم؟)تقریباً همان موارد تحت بالینی هستند (بدون علامت، به ظاهر سالم)مثال: وبا، فلج اطفال، دیفتری، ...توجه: موارد تحت بالینی ممکن است حامل باشند (فلج اطفال) یا نباشند (سل)ب) بر حسب طول مدتحاملین موقتحاملین مزمن: پراکنده کردن عامل بیماری برای مدت نامعلوم (گاهگاه یا دایمی) (حصبه، هپاتیت ب)ج) بر حسب راه خروجادرار، مدفوع، ترشحات تنفس یا بینی، خون، زخم باز و ...مهم بودن وضع اشتغال در این مورد (فرد حامل حصبه که با مواد غذائی یا آب سروکار دارد خطرناک تر از حاملی است که کار دفتری دارد)33

اسلاید 34: مخزن حیوانی:در بیماریهای زوئونوزهاری، تب زرد، آنفولانزا (مثلاً خوک و اردک در پاندمیها)، کلامیدیا (کبوتر)مخزن غیر زنده:خاک، اشیا (کزاز-سیاه زخم)34

اسلاید 35: راه انتقال: حلقه دوم در زنجیره انتقال عفونتیک یا چند راه انتقال بسته به نوع بیماریوجود چند راه انتقال، احتمال بقای عامل بیماریزا را زیاد می کند.دو نوع: مستقيم يا غيرمستقيممستقیم: تماس بدون واسطه (از طریق پوست، مخاطات و ...)ایجاد عفونت بیشتر، کمتر بودن مدت زندگی عامل بیماریزا در خارج بدنجذام، ایدز، STI، عفونتهای چشمی و پوستیقطرات بزاق و ترشحات تنفسی (Droplet)تا فاصله 30-60 سانتیمتری، از طریق سرفه، عطسه، صحبت کردن و ...در محلهای پرتراکم و فاقد تهویه مناسبسل، سرماخوردگی، مننژیت مننگوکوکی و ...35

اسلاید 36: راه انتقالمستقیم: (ادامه)خاکتماس مستقیم پوست و بافتهای حساس با خاک، کود و ...لارو کرم قلابدار، کزاز، ...جایگزینی داخل پوست و مخاطگاز گرفتگی توسط حیوان (هاری)، فرورفتن سرنگ در پوست (هپاتیت ب)انتقال از طریق جفت (عمودی)سندرم TORCH، هپاتیت ب و ...36تحقیق: سندرم TORCH چیست؟( پاسخها حتماً همراه با ذکر رفرنس باشد)

اسلاید 37: راه انتقالغیرمستقیم:شامل پنج F: Flies(مگسها)، Fingers(انگشتان)،Fomites (مواد بیجان)، Food(غذا)،Fluid(مایعات)از شروط اساسی برای انتقال: حفظ قابلیت بیماریزایی عامل عفونی تا زمان پیدا شدن میزبان جدیدانتقال از طریق حمل کننده (Vehicle-Born)آب، غذا، خون، بافتها (پیوند اعضا و ...)، حمل شدن عامل بیماریزا به طور غیر فعال (هپاتیت A در آب) احتمال تکثیر برخی عوامل بیماریزا در حمل کننده (استاف طلایی در غذا) گاه نمی توان عامل عفونی را در حمل کننده مورد نظر پیدا کرد (حصبه در آب)غالبا منبع عفونت را می توان ردیابی کرد37

اسلاید 38: راه انتقالغیرمستقیم: (ادامه)ناقل جاندار(Vector-Born)بندپا یا هر جاندار دیگر (حلزون)، به دو روش :مکانیکی : انتقال با اندام یا مدفوع بندپا (مگس و ...)-عدم رشد و تکثیر عامل عفونی در بدن ناقل بیولوژیکی: رشد و تکثیر در بدن ناقل ، به سه شکل:تکثیر یابنده: فقط تکثیر بدون تغییر شکل (باسیل طاعون در کک موش)چرخه رشد و تکثیر: هم تکثیر هم تغییر شکل(مالاریه در پشه)چرخه تکاملی: فقط تکامل بدون تکثیر (میکروفیلاریا در پشه)گاه انتقال عامل عفونی به طور عمودی از ناقل ماده به نوزادش: انتقال تخمدانی (Transovarian Transmission)گاه انتقال از یک مرحله زندگی ناقل به مرحله دیگر (مثلاً از نمف به بالغ): (Trans-stedial transmission)38

اسلاید 39: راه انتقالغیرمستقیم: (ادامه)انتقال از طریق هوا (Air Born)هسته های حاصل از قطرات بزاق و تنفس (Droplet nuclei)یک تا ده میکرون (زیر پنج میکرون: ورود به ریه) (تا مدتی معلق در هوا)توانایی انتقال برای مدت طولانی و حفظ قابلیت بیماریزاییسل-آنفولانزا-آبله مرغان-سرخک-عفونتهای تنفسیگرد و غبارقطرات بزرگتر که طی صحبت، عطسه و ... بر زمین (فرش، مبلمان، لباس، ...) می نشینند بلند شدن با جارو کردن، باد، گردگیری و .... و ورود به ریه یا نشستن روی غذاهااسترپتوکوک، اسپور قارچها، سل (زنده ماندن در مدت طولانی در محیط)خصوصاً در اتاقهای نشیمن و در بیمارستانها (Nosocomial)39

اسلاید 40: راه انتقالغیرمستقیم: (ادامه)مواد بیجان (Fomites Born)مواد یا اشیاء به جز آب و غذا که با ترشحات عفونی بیماران آلوده می شوند و به دیگران منتقل می کنندلباسها، حوله، ملحفه، دستمال، ظرف غذا، کتاب، شیر آب و ...دیفتری-حصبه-دیسانتری باکتریایی-هپاتیت A-عفونتهای چشمی و پوستیدستها و انگشتان (Finger Born) رایج ترین، انتقال فرد به فردلزوم رعایت بهداشت فردیاسترپتوکوکها-استافها-حصبه-دیسانتری-هپاتیت A-انگلهای روده ای40

اسلاید 41: میزبان حساس: حلقه سوم در زنجیره انتقال عفونتخصوصیات یک زندگی انگلی موفق:وجود راه ورودی به بدن میزبان برای عامل عفونی(تنفس-گوارش-ادراری تناسلی-پوست و ...)رسیدن به محل مناسب برای زندگی و تکثیر عامل عفونی در بدن میزبانوجود راه خروجی از میزبان برای رسیدن به میزبان دیگردر غیر این صورت: Dead end infection عفونت بن بست-مثل هاری، طاعون خیارکی، کزاز، تریشینوزامکان زنده ماندن عامل عفونی در محیط تا یافتن میزبان بعدیعدم مرگ میزبان توسط عامل عفونی!! بلکه فقط ابجاد یک ایمنی ضعیف تا دفعات بعد! (سرماخوردگی)41

اسلاید 42: دوره کمون (Incubation Period):تعریف: مدت زمانی که بین تهاجم عامل عفونت زا و پدیدار شدن اولین علامت یا نشانه بیماری مورد نظر، وجود دارد. در دوره کمون، عامل عفونت زا در بدن میزبان تکثیر می یابد و وقتی تراکم آن به حد کفایت رسید، تعادل سلامتی در میزبان به هم خورده و بیماری آشکار می شود. آنچه بیشتر مورد علاقه اپیدمیولوژیست ها می باشد: میانه دوره کمون (Median Incubation period)( زمانی که لازم است تا 50 درصد کل مواجهین با عامل بیماری زا بیماری را نشان دهند )42منبع: ص 183 تا 188 ج ا پارک

اسلاید 43: عوامل مؤثر بر دوره کمون: زمان دو تا شدن (replication time) عامل بیماری زا infective dose : مقداری از عامل بیماری که می تواند بیماری را شروع کند راه ورود استعداد میزبان میزان واگیری در طی دوره کمون بیماریهای عفونی بر حسب نوع عامل عفونتزا، متفاوت است.(مثال: سرخک، آبله مرغان، سیاه سرفه و هپاتیت A: در مراحل آخر دوره کمونشان مسری هستند) طول دوره کمون یکی از خصوصیات هر بیماری است. برای هر بیماری یک حداقل دوره کمون وجود دارد که تا قبل از آن هیچ شواهدی از بیماری رخ نخواهد داد. دوره کمون بیماری در بین بیماری های عفونی مختلف و همچنین از فردی به فرد دیگر با همان بیماری، متفاوت است. کوتاه: بین چند ساعت تا 2 الی 3 روز: مسمومیت غذائی با استافیلوکوک، وبا، دیسانتری باسیلی و آنفلوآنزا متوسط: از 10 روز تا 3 هفته: حصبه، بیماریهای ویروسی مثل آبله مرغان، سرخک و اوریونطولانی: هفته ها تا سالها: ایدز، هپاتیت ب، ... 43

اسلاید 44: بیماریهای غیرعفونی هم دوره کمون دارند (تحت عنوان Induction period)(مثل سرطانها، بیماریهای قلبی و بیماریهای روانی)اصطلاح دوره پنهانی (latent period) در بیماریهای غیرعفونی معادل دوره کمون در بیماریهای عفونی است: «فاصله بین شروع بیماری تا تشخیص بیماری» از چند ماه تا چند سال متغیر است. در این مرحله کنش و واکنش بین عامل بیماری زا و میزبان منجر به یک سلسله از تغییرات سلولی می شود44

اسلاید 45: دلایل اهمیت دوره کمون:ردیابی منبع عفونت (خصوصاً در عفونتهای با دوره کمون کوتاه)تعیین مدت مراقبت از بیماری (معمولاً برابر با بیشترین دوره کمون بیماری)ایمن سازی (آگاهی از دوره کمون کمک می کند تا بتوانیم با سرمهای حاوی ایمون گلوبولین، از بروز بیماری بالینی پیش گیری کنیم )مشخص کردن نوع اپیدمی (مثلاً با منبع نقطه ای، پیشرونده)(در اپیدمی یا منبع نقطه ای (point source epidemic) همه موارد در طی یک دوره کمون بیماری اتفاق می افتد، در حالی که در اپیدمی پیشرونده (propagated epidemic) بیماری می تواند فراتر از طول دوره کمون هم اتفاق افتد.)تعیین پیش آگهی (prognosis) بیماری(در بعضی بیماری ها (کزاز و هاری) هر چه دوره کمون کوتاه تر باشد، پیش آگهی بیماری بدتر است.)45

اسلاید 46: Serial Interval (فاصله در سلسله ابتلا):در عمل، ندرتاً دوره کمون دقیق یک بیماری را می دانیم اما می دانیم که در جریان طغیان (outbreak) بیماری در یک خانواده که کوچکترین گروه اجتماعی و نیز یک گروه بسته است، یک مورد اولیه (primary case) و به دنبال آن در مدت کوتاهی دو یا سه مورد ثانویه رخ می دهد. فاصله ای که بین ابتلا مورد اولیه و موارد ثانویه وجود دارد به نام «فاصله در سلسله ابتلاء» نامیده می شود. با جمع آوری اطلاعات در مورد یک سری کامل از این گونه موارد، می توان دوره کمون بیماری را حدس زد 46

اسلاید 47: Generation Time (زمان لازم برای تجدید نسل ): «فاصله زمانی بین دریافت عفونت توسط میزبان و بیشترین شدت آلوده کنندگی او برای دیگران» به طور معمول زمان تجدید نسل تا حدودی معادل دوره کمون است، ولی به هر حال این دو اصطلاح یکی نیستند: ممکن است زمان حداکثر مسری بودن بیماری، در قبل یا بعد از دوره کمون باشد: برای مثال در اوریون، بیشترین شدت واگیری بیماری 48 ساعت قبل از تورم غدد بزاقی می باشد (بعد از کمون). دوره کمون فقط در عفونتهائی کاربرد دارد که علایم آشکار بالینی می دهند، در حالی که زمان تجدید نسل اشاره به انتقال عفونت دارد، چه عفونت بالینی باشد چه تحت بالینی.در انتقال شخص به شخص عفونت، فاصله بین موارد ابتلاء با زمان تجدید نسل مشخص می شود. 47

اسلاید 48: Communicable Period (دوره واگیری): «دوره زمانی که طی آن، عامل عفونت زا به طور مستقیم یا غیرمستقیم از یک شخص یا حیوان آلوده به شخص یا حیوان دیگر (شامل بندپایان ) منتقل می شود» در بیماریهای مختلف، متفاوت است.برخی بیماریها در دوره کمون، واگیری بیشتری دارند (نسبت به دوره ای که علائم بالینی ظاهر شده است)یکی از مهم ترین راههای اندازه گیری دوره واگیری، «میزان حمله ثانویه» است 48

اسلاید 49: Secondary Attack Rate (SAR) میزان حمله ثانویه:«تعداد افرادی که پس از مواجهه با مورد اولیه یک بیماری و در طی زمانی معادل یک دوره کمون، مبتلا می شوند»49SAR =تعداد افراد مواجهه یافته ای که در طی یک دوره کمون به بیماری مبتلا می شوند تعداد کل افراد مواجهه یافته مخرج کسر:همه افرادی که با مورد اولیه بیماری مواجهه یافته اند . در مواردی فقط محدود به تماسهای افراد«مستعد» به بیماری می شود (زمانی که برای تمایز افراد مستعد از افراد ایمن، راهی وجود داشته باشد)مورد اولیه بیماری، نه در صورت و نه در مخرج، محاسبه نمی شود

اسلاید 50: در یک خانواده 6 نفری، پدر و مادر قبلاً نسبت به سرخک ایمن شده اند. یکی از فرزندان، جدیداً دچار سرخک شده است و در یک فاصله کوتاه 2 فرزند دیگر از وی سرخک گرفته اند. میزان حمله ثانویه ؟ 5066/66 درصد

اسلاید 51: میزان حمله ثانویه برای این به وجود آمد تا سرعت و میزان انتشار یک عفونت را در خانواده، هم اتاقیها و یا در هر تجمع نزدیکی از افراد که با فرد مبتلا در تماس بوده اند، اندازه گیری کند. سایر موارد کاربرد میزان حمله ثانویه: تعیین مسری بودن یا نبودن یک بیماری با علت ناشناخته (مثل بیماری هوچکین) ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده برای کنترل بیماریها مثل قرنطینه کردن و ایمن سازی51

اسلاید 52: میزان حمله ثانویه به بیماریهایی محدود می شود که در آنها مورد اولیه فقط برای زمان محدودی (چند روز) قدرت سرایت بیماری را دارد (برای مثال سرخک و آبله مرغان). وقتی مورد اولیه برای مدت درازی عفونت را سرایت دهد (مثل بیماری سل)، مدت مواجهه (Duration of exposure) مهم می باشدو لذا در این موارد، SAR این گونه محاسبه می شود:52SAR =تعداد افرادی که پس از تماس به بیماری مبتلا می شوند تعداد شخص-زمان مواجهه

اسلاید 53: محدودیت دیگر SAR: تعریف «افراد مستعد به بیماری» این تعریف فقط در بیماریهائی مثل سرخک و آبله مرغان که با دانستن تاریخچه فرد می توان مستعد بودن به بیماری را فهمید، آسان است. اما در بیشتر موارد، تعریف فرد مستعد به بیماری به راحتی امکان پذیر نیست (مثل آنفلوآنزا). در چنین مواردی میزان حمله ثانویه براساس همه افراد مواجهه یافته خانواده می باشد و کماکان یک ابزار مفید محسوب می شود . در مواردی که بیماری، موارد تحت بالینی زیادی دارد، محاسبه SAR مشکل است:زیرا انتشار بیماری (یا صورت کسر SAR) را بدون بررسیهای آزمایشگاهی نمی توان اندازه گیری کرد (تعیین افراد مبتلا با آزمایشگاه)53

اسلاید 54: دفاع میزبان موضعی یا عمومی، اختصاصی یا غیراختصاصی، هومورال یا سلولی1-دفاع اختصاصی2-غیراختصاصی: به صورت کیفیت زندگی، مسکن، آب، بهسازی محیط، بهبود تغذیه، آموزش ... 54

اسلاید 55: دفاع اختصاصی: ایمنی فعال Active immunity :سیستم ایمنی خود فرد، تولید آنتی بادی یا سلولهای ایمنی می کند:پس از عفونت به شکل بالینی (علامتدار) مانند ابتلاء به آبله مرغان، سرخجه.پس از آلودگی پنهانی یا نیمه بالینیپس از واکسیناسیون (واکسن کشته، واکسن زنده ضعیف شده، . . . )ایمنی انفعالی (Passive): هنگامی که آنتی بادی تولید شده در بدن انسان (یا حیوان) برای حفاظت شخص دیگر به بدن او منتقل شود:تجویز فراورده های دارای آنتی بادی (ایمنوگلوبولین)انتقال پادتن های مادری از راه جفت یا شیر 55

اسلاید 56: تفاوتهای ایمنی فعال و غیر فعال: سرعتدوامایمنی غیر فعال:سریع تر استموقتی است (تا زمان حضور آنتی بادی در بدن فرد)سیستم ایمنی فرد، آموزش نمی بیند (برای دفعات بعدی مواجهه با عفونت)56

اسلاید 57: انواع واکسنزنده ضعیف شدهایمنی زایی قویترمحدودیت مصرف در برخی افراد (نقص ایمنی، لنفوم، بارداری...)اهمیت رعایت زنجیره سرماکشته شدهایمنی زایی کمترخطر کمترتوکسوئید (Toxoid)حاوی اگزوتوکسین (سم خارجی) عامل عفونتزاآنتی بادیهای حاصله بر سم ایجاد شده توسط باکتری، اثر می کنند نه بر خود باکتریمؤثر، کم خطراجزاء سلولیآنتی ژن سطحی (هپاتیت ب)، پلی ساکارید دیواره سلولی (مننگوکوک)، پلی ساکارید کپسول (پنوموکوک) 57تحقیق: کدام واکسنهای برنامه ملی ایمنسازی ایران، زنده ضعیف شده، کدام کشته شده و کدام توکسوئید هستند؟

اسلاید 58: واکسنهای ترکیبیحاوی چند نوع واکسنبرای تسهیل تجویز، هزینه کمتر و کاهش دفعات مراجعه جهت واکسیناسیونمثل واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه) یا MMR (سرخک، سرخجه، اوریون)واکسن پلی والانحاوی چند زیرگروه از یک ارگانیسم مثل فلج اطفال (حاوی هر سه ساب تایپ ویروس) یا آنفلوانزاواکسن ساده (plain) واکسن کمکی (adjuvant): حاوی موادی که اضافه می شوند تا اثر واکسن نسبت به واکسنهای ساده بیشتر شود (مثل ترکیبات آلومینیوم و ...)زنجیره سرما (The Cold Chain):سیستم ذخیره سازی و حمل و نقل واکسن از محل تولید به مصرف در دمای پاییناهمیت زیاد (وگرنه بی اثر شدن واکسنها)58تحقیق: ترتیب حساسیت به سرما و ترتیب حساسیت به گرما در واکسنهای برنامه ایران (از حساسترین به کم حساسیت ترین) چگونه است

اسلاید 59: ایمنی جامعه (Herd Immunity) ص 192 و 193 ج 1 پارکمقاومت یک جامعه یا یک گروه از مردم نسبت به یک بیماری عفونی خاصایمنی جامعه در برابر انتشار بیماری در جوامع انسانی سد ایمنی ایجاد می نماید. نوعی از محافظت گروهی مردم که فراتر از مقاومت حاصل از ایمنی تک تک مردم است به دلیل تأثیر ساختار جامعه بر انتقال عفونت بین افراد – چگونه؟وجود افراد ایمن در جامعه باعث جلوگیری از ابتلای سایرین می شودبه عبارت دیگر: کاهش افراد مستعد به بیماری به حدی می رسد که انتقال بیماری متوقف شود. 59

اسلاید 60: Infectious disease epidemiology60

اسلاید 61: Infectious disease epidemiology61

اسلاید 62: پس: لازم نیست برای مقابله با بیماری، صددرصد جامعه ایمن شوند، بلکه با Herd Immunity می توان با بیماری مبارزه کرد حتی تا مرز حذف و ریشه کنی آناگر سطح ایمنی جامعه به اندازة کافی زیاد باشد (تعداد افرادمستعد بیماری به اندازه کافی کم شود) احتمال بروز همه گیری خیلی کم می شود و ممکن است منجر به حذف یا ریشه کنی بیماری گردد (مثال فلج اطفال یا دیفتری)البته در ریشه کنی آبله، نقش مهم در از بین بردن منبع آلودگی به وسیلة مراقبت از بیماری و تدابیر محدود کننده اعمال گردید و ایمنی جامعه در ریشه کنی نقش اساسی نداشت (اگرچه مهم بود). بلکه مراقبت ازبیماری واقدامات کنترل کننده منبع عفونت را ریشه کن کرد.ایمنی جامعه نمی تواند فرد را در برابر کزاز حفاظت کند. 62

اسلاید 63: عوامل موثر در ایجاد ایمنی جامعه 1-بروز آلودگی بالینی یا غیربالینی (ایجاد ایمنی طبیعی)2-واکسیناسیون افراد جامعه3-ساختار جامعه (میزبان انسانی، میزبان حیوانی، حشرات ناقل، عوامل اجتماعی و زیست محیطی مساعد کننده یا بازدارنده انتشار عفونت)63تحقیق: چه شرایطی باید وجود اشته باشد تا Herd Immunity رخ دهد؟ (در چه نوع بیماریهایی اتفاق می افتد؟)

اسلاید 64: مبارزه با بیماری و پیشگیری از آن:اقداماتی که برای پیشگیری یا کاهش هرچه بیشتر شیوع، بروز و عواقب بیماری به کار می رود استفاده از نقطه ضعف بیماری (در زنجیره انتقال عفونت)نیازمند دانستن اپیدمیولوژی بیماری (شیوع، بروز، توزیع زمانی ومکانی، دینامیسم انتقال)گاهی بدون شناختن عامل بیماری نیز می توان مبارزه کرد. (مثال جان اسنو و وبا)کنترل مخزن و منبعقطع راه انتقالتقویت میزبان حساس64منبع: ص 207 تا 213 ج1 پارک

اسلاید 65: کنترل مخزن و منبعمطلوب تریندر موارد حیوانی آسان تر استدر موارد انسانی اقدامات ذیل لازم است:(در جهت کاهش تعداد عوامل عفونتزا که قابل پراکنده شدن هستند)تشخیص زودهنگامگزارش دهی به موقعبررسیهای اپیدمیولوژیکجداسازی (isolation)درمانقرنطینه65

اسلاید 66: کنترل مخزن و منبعتشخیص زودهنگام:سنگ بنای مبارزه، (مثل خاموش کردن جرقه برای پیشگیری از آتش سوزی)لازم برای:درمان سریع بیمارانبررسی اپیدمیولوژیک برای ردیابی موارد بیماریشناخت توزیع زمانی مکانی و فردی بیماری (اپیدمیولوژی توصیفی)گزارش دهی به موقعبیماریهای مشمول گزارش اجباریبررسیهای اپیدمیولوژیکدر مواقع طغیانها و اپیدمی (کمک به تعین منبع عفونت و عوامل مؤثر در انتشار آن)66

اسلاید 67: کنترل مخزن و منبعجداسازی (isolation)قدیمی ترین راه مبارزه با بیماریجدا کردن در طی دوره واگیری در محل و شرایطی که احتمال انتقال عفونت به افراد حساس به صفر برسدجدا سازی فیزیکی بیماران و یا درمان آنها تا زمانی که خطر انتقال از بین برودانواع مختلف جداسازی بر حسب نوع عفونت (استاندارد، شدید، محافظتی ...)ارجحیت جداسازی بیمارستانی بر جداسازی در خانهRing immunization(کمربند ایمنسازی):اطراف بیمار را افراد ایمن و غیر حساس به بیماری در بر می گیرند67

اسلاید 68: کنترل مخزن و منبعجداسازی (isolation)....ادامه:عدم اثر زیاد در بیماریهایی که :موارد تحت بالینی و حامل زیاد دارند (فلج اطفال، هپاتیت A)واگیری زیاد قبل از بروز علایم دارند (اوریون)جداسازی شیمیایی در بیماریهایی که جداسازی فیزیکی مؤثر نیست (سل، جذام، STI):درمان آنتی بیوتیکی سریع و غیر عفونی کردن آنها در اسرع وقتجدا سازی در مبارزه با بیماری آنقدرها موفق نیست و احساس امنیت کاذب می دهدامروزه فقط در مواقع خاص که خطر انتقال خیلی استثنایی زیاد باشد به کار می رود68جدول 34 (ص212) در مورد طول دوره جداسازی در بیماریهای مختلف

اسلاید 69: کنترل مخزن و منبعدرمان سریع بیمارانبا هدف از بین بردن عامل بیماریزا قبل از انتشار منجر به: کاهش میزان واگیریکاهش طول مدت بیماریجلوگیری از بروز موارد ثانویه (Secondary case)اهمیت زیاد در سل، جذام، سیفیلیسدر صورت عدم درمان کافی: ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک69

اسلاید 70: کنترل مخزن و منبعقرنطینه:محدودیت حرکت افراد ظاهراً سالم و مواجهه یافته با عفونت به مدتی حدود طولانی ترین دوره کمون (با هدف جلوگیری از تماس آنها با افراد حساس)انواع:قرنطینه مطلق (تعریف فوق)قرنطینه تعدیل شده: محدودیت انتخابی در حرکت (نرفتن بچه ها به مدرسه و ماندن در خانه)تفکیک کردن (Segregation): جدا کردن تعدادی از افراد به دلایل خاص و یا برای کنترل مشاهدات (مثل انتقال بچه های حساس به خانه افراد ایمن)امروزه منسوخ شده است، به جای آن ”مراقبت از بیماری” مطرح است70

اسلاید 71: قطع راه انتقالشکستن زنجیره انتقالدخالت در عوامل محیطی انتقال:کلر زدن به آب، شستشوی دستها، پختن مواد غذایی، نگهداری در یخچال، بهداشت فردی، ...تقویت میزبان حساس:ایمن سازی فعال (برنامه EPI) (Expanded Program on Immunization)ایمن سازی غیر فعالترکیب ایمن سازی فعال و غیر فعالپیشگیری دارویی (پروفیلاکسی)71

اسلاید 72: توصیه های بهداشتی به مسافران:علم Emporiatrics یا علم بهداشت مسافرانخطرات خاص برای مسافران ناشی از:استرسهایی که مقاومت آنها را کم می کند (شلوغی، ساعت زیاد انتظار، به هم خوردن عادات غذایی، تغییر آب و هوا و ساعات شبانه روز ...)بیماریهای عفونی (خصوصاً کشورهای در حال توسعه) زمان پیدایش علایم بیماریهای ناشی از مسافرت:ممکن است پس از برگشت به وطن باشد72

اسلاید 73: توصیه های بهداشتی به مسافران:توصیه ها:بهداشت فردیجلوگیری از گزش حشراتاسهالهامراقبت از مواد غذایی و آباهمیت خوردن مایعاتی که نمک و گلوکز دارند (جلوگیری از دهیدراتاسیون)مالاریاپیشگیری دارویی (حتی تا چند هفته پس از بازگشت)هپاتیتهای ویروسی (A-B-E)واکسن، ایمنوگلوبولین، بهداشت فردیایدز و STIتب زرد و کزازواکسن73

اسلاید 74: انواع اپیدمیها و نحوه کنترل آنهایادآوری تعریف اپیدمی؟انواع اپیدمی:با منشأ مشترک (تک منبعی) (Common Source)حاصل از فقط یک مواجهه (Point source)حاصل از چند مواجهه یا مواجهه ممتد (Continuing or intermittent exposure) پیشرونده (Propagated)آرام یا نوین (Slow (modern))74منبع: ص 84 تا 87 و 232 تا 238 ج1 پارک

اسلاید 75: اپیدمی تک منبعی یا با منشأ مشترک (Common Source) در نتيجه مواجهه گروهي از افراد با يك عامل زيانبار مشترك ايجاد مي شود. اگر مواجهه افراد، كوتاه و همزمان باشد همه گيري لحظه اي رخ مي دهد: (Point Source Epidemic) 75منحنی اپیدمی:-نموداری که توزیع زمانی موارد بیماری را در اپیدمی نشان می دهدکاربرد:بررسی ارتباط زمانی بین مواجهه و منابع احتمالیالگوی فصلی یا دوره ای بیماری (نشاندهنده نوع عفونت خاص، وجود منبع مشترک و یا انتشار پیشرونده بیماری)

اسلاید 76: 76

اسلاید 77: ويژگيهاي همه گيري تك منبعي لحظه اي (Point Source) از يك محل و منبع شروع مي‌شود. بروز ناگهاني (انفجاری) دارد و موارد بيماري بطور همزمان بروز مي‌كنند.تعداد موارد سريعاً افزايش و سپس كاهش مي‌يابد.منحني همه گيري يك موج داشته و امواج ثانوي ندارد.طول مدت همه گيري به اندازه يك دوره كمون بيماري است.تمام موارد بيماري در فاصله يك دوره كمون رخ مي دهنداگر اپیدمی بیش از یک دوره کمون باقی بماند، احتمال مواجهه متعدد با منبع و یا انتشار پیشرونده (یعنی دو نوع دیگر اپیدمی) وجود دارد.77

اسلاید 78: چند مثال مسموميت هاي غذايي ابتلاء به هپاتيت پس از مصرف يك نوع نوشابه در يك جشنهمه گيري ناشي از عفونت كامپيلوباكتريايي با منشاء شيرآلوده در يك مدرسه شبانه روزيفاجعه نشت گاز در بوپال هندوستان78

اسلاید 79: 79

اسلاید 80: همه گيري تك منبعي مداوم (يا مواجهه متعدد )مواجهه طولانی، مداوم و یا متناوب با یک منبع که ممکن است محدود به یک زمان و مکان نباشدشروع تدريجي دارد و ممکن است افزایش ناگهانی در تعداد موارد بیماری رخ ندهدموارد بطور غيرهمزمان بروز مي‌كنند.اپیدمیهای وسیع تر و البته نامنظم ترمنحني همه گيري داراي امواج ثانوي نيز هست.80

اسلاید 81: همه گيري تك منبعي مداوم (يا مواجهه متعدد )طول مدت همه گيري بيش از يك دوره كمون بيماري است و بيماري طول مي‌كشد.البته منحنی اپیدمی به خاطر پيدايش موارد ثانويه بيماري، آلوده شدن مداوم منبع، طولاني بودن وتنوع دوره كمون تغيير شكل پيدا مي كند .به همين دليل تشخيص این نوع همه گيري تنها از روي شكل منحني ممكن است مشكل باشد.چند مثال:آلودگي يك چاه آب. واكسن آلوده اي كه در سطح كشور توزيع شده 81

اسلاید 82: 82

اسلاید 83: اپیدمی پيشرونده (Propagated)غالبا منشاء عفوني دارد. در جامعه اي ايجاد مي‌شود كه افراد نسبت به بيماري حساسند يعني ايمن نيستند:1- زماني كه عامل عفوني در جمعيتي وارد شود كه يا قبلاً با آن عامل مواجه نشده يا سالهاي متمادي عامل مورد نظر در آن ديده نشده باشد 2-ورود تعداد زياد افراد حساس به جامعه (تولد-مهاجرت) و در نتيجه کاهش herd immunity) مثال: ورود سر بازان جديد به يك پادگانانتقال يا از شخص به شخص است، يا از ناقلين بندپا و يا به وسيله مخازن حيواني83

اسلاید 84: اپیدمی پيشرونده (Propagated)سرعت انتقال بستگی به Herd Immunity ، میزان احتمال تماس با منبع آلوده و میزان حمله ثانویه (SAR) دارد.منحنی اپیدمی آهسته بالا می رود و در طی مدت طولانی تری پایین می آیدآنقدر بيماران، افراد سالم را مبتلا مي‌كنند كه تعداد افراد مستعد کم شود و یا با افراد آلوده تماس نداشته باشنددوره اين اپيدمي‌خيلي طولاني تر از انواع ديگر است.مثال:همه گيري هپاتيتA ، فلج اطفال، آنفلوآنزا84

اسلاید 85: 85

اسلاید 86: همه گيري آرام يا نوين همه گيري هايي كه در جامعه محسوس نيستند، نظير همه گيري سرطان ها را همه گيري آرام مي‌گويند.86اپیدمی آرام یا مدرن (Slow or Modern)

اسلاید 87: اپیدمی حکایت از به هم خوردن تعادل بین عامل عفونی، میزبان و محیط داردنقش مهم اپیدمیولوژی در بررسی و کنترل اپیدمیها87بررسی اپیدمی و نحوه کنترل آنزینسر:یک شپش باعث عقب نشینی ناپلئون از مسکو شد.(همه گیری تیفوس )

اسلاید 88: 88تعیین دامنه و بزرگی اپیدمی (زمان، مکان، فرد):WhenWhereWhoHowتعیین شرایط و عوامل ایجاد اپیدمیشناسایی علت، منبع و راه انتقال عفونتارائه پیشنهادها برای مبارزه با همه گیری و جلوگیری از بروز مجدد آن.اهداف بررسی همه گیری

اسلاید 89: مراحل بررسی اپیدمیهاتأیید تشخیصاثبات وجود اپیدمیتعریف جمعیت در معرض خطرجستجوی سریع برای یافتن همه مبتلایان و خصوصیاتشانارزیابی عوامل اکولوژیکبررسی بیشتر جمعیت در معرض خطرتجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شدهتنظیم فرضیهآزمون فرضیهنوشتن گزارش89

اسلاید 90: مراحل بررسی اپیدمیهاتأیید تشخیص:اولین قدم در بررسی اپیدمیگاه گزارشهای نادرست، سوء تعبیر عوام،...عدم نیاز به معاینه همه مبتلایان، چرا؟”اپیدمی یعنی بروز بیش از حد انتظار“بهترین: تأیید آزمایشگاهیاما نباید بررسی اپیدمی تا حصول نتایج آزمایشگاهی به تأخیر افتد90

اسلاید 91: مراحل بررسی اپیدمیهااثبات وجود اپیدمی:مقایسه وفور بیماری با گذشته و یا با استاندارد (بروز بیش از حد انتظار)(بروز بیش از دو انحراف معیار نسبت به بروز آندمیک)تعریف جمعیت در معرض خطر :الف- تهيه نقشه منطقه:نقاط مرزي طبيعي، جاده ها و محل همه نقاط مسكوني، در طول جاده يا در نواحي دور افتاده ناحيه بايد به بخش هائي تقسيم شود و از نقاط طبيعي به عنوان خط مرزي استفاده شود. اين بخش ها نيز بايد به قسمت هاي كوچك تر تقسيم شود. در هر قسمت نقاط مسكوني (خانه ها) با شماره گذاري مشخص مي شوند. ب- شمارش جمعيت:كل يا زير گروههائي از جمعيت مورد نياز برای مخرج کسرميزان هاي حمله (attack rates) در گروهها و زير گروههاي جمعيت 91

اسلاید 92: مراحل بررسی اپیدمیهاجستجوی سریع برای یافتن همه مبتلایان و خصوصیاتشانالف- بررسي پزشكي شناسائي همه بيماران از جمله كساني كه احتمالاً با خطر مواجه شده اند ولی به مراكز بهداشتي درماني مراجعه نكرده اند، (يعني غربالگري همه اعضاء جمعيت از جهت ابتلاء به بيماري مورد نظر)ب- برگه هاي اپيدميولوژيك موارد ابتلاء (Epidemiologic case sheet)- يا «فرم هاي مصاحبه با مبتلايان» (Case interview from) شامل موارد زير: نام، سن، شغل، طبقه اجتماعي، سفر، تاريخچه مواجهه قبلي، زمان شروع بيماري، نشانه ها و علائم بيماري، تماس شخص در خانه، كار، مدرسه يا ديگر مكان ها يا اتفاقات مهم مثل شركت در مهماني، غذا خوردن و مواجهه با حمل كننده هاي معمول عامل بيماري زا مثل آب، غذا و شير، ملاقاتهائي كه در خارج از جامعه اتفاق افتاده است، تاريخچه تزريق يا دريافت فرآورده هاي خوني، شركت در گردهمائي ها و غيره. - اطلاعاتي كه جمع آوري مي شود بايد مربوط به بيماري تحت مطالعه باشد. براي مثال اگر بيماري از راه غذا منتقل شده است، جزئيات غذاهائي كه خورده شده ضروري است.- فرم مصاحبه با مبتلايان كامل بودن و ثبات جمع آوري داده ها را تضمين مي كند. - اگر اپيدمي بزرگي باشد، مصاحبه با همه مبتلايان غير ممكن است (مثا اپيدمي آنفلوآنزا) در چنين مواردي يك نمونه تصادفي بايد براي جمع آوري داده ها، انتخاب شود. 92

اسلاید 93: مراحل بررسی اپیدمیهاجستجوی سریع برای یافتن همه مبتلایان و خصوصیاتشانج- جستجوی دیگر مبتلایانپرسش از بیماران که آیا فرد مبتلای دیگری در خانه، فامیل یا همسایه، محل کار، مدرسه و ... هست؟ (برای بررسی انتقال فرد به فرد)بررسی مبتلایان جدید (Secondary case) باید روزانه تا زمان پاک شدن منطقه از اپیدمی ادامه یابد (تقریباً معادل دو دوره کمون از وقتی که آخرین مورد بیماری رخ داده است)93

اسلاید 94: مراحل بررسی اپیدمیهاارزیابی عوامل اکولوژیک- عوامل اکولوژیک زمینه ساز بیماری (نحوه تهیه آب آشامیدنی، وضعیت غذاخوریها، تغییرات جوی، دینامیک جمعیت حشرات و ...)- برای شناسایی منبع، مخزن و راه انتقال عفونت- با استفاده از مطالعات اپیدمیولوژیک مثل مورد شاهدی، ارتباط عوامل محیطی با بیماری معلوم می‌شود94

اسلاید 95: مراحل بررسی اپیدمیهابررسی بیشتر جمعیت در معرض خطر- بررسی جمعیت یا نمونه ای از آن (معاینه، آزمایش غربالگری، بررسی غذاها، آزمایش مدفوع و ...)- نهایتاً تقسیم بندی جمعیت به دو گروه: ا- مواجهه یافته2- بیمار یا غیر بیمار- استفاده از انواع مطالعات اپیدمیولوژیک مثل مورد شاهدی، کوهورت و ... 95

اسلاید 96: مراحل بررسی اپیدمیهاتجزیه تحلیل داده های جمع آوری شده -بر حسب زمان، مکان و فرد1- توزیع زمانی (Chronological distribution) و رسم منحنی اپیدمی و استفاده از آن (کاربردهای منحنی؟)توجه به خوشه های زمانی مبتلایانتعیین نوع اپیدمی96

اسلاید 97: مراحل بررسی اپیدمیهاتجزیه تحلیل داده های جمع آوری شده بر حسب زمان، مکان و فرد2- توزیع مکانی: (Spot map) - تهیه نقشه علامتگذاری شده از مبتلایان و ارتباط آنها با منابع احتمالی عفونت (منبع آب، غذا، ...)- تجزیه تحلیل توزیع مکانی ممکن است اطلاعاتی در مورد منبع عفونت به دست دهد (جان اسنو در مورد وبا در میدان طلایی لندن)97

اسلاید 98: مراحل بررسی اپیدمیهاتجزیه تحلیل داده های جمع آوری شده بر حسب زمان، مکان و فرد3- فرد: - تجزیه تحلیل داده های مربوط به سن، جنس، شغل و ... - محاسبه میزانهای حمله و کشندگی برای افراد در معرض خطر و غیر معرض خطر98

اسلاید 99: مراحل بررسی اپیدمیهاتنظیم فرضیه - بر اساس توزیع زمانی، مکانی و فرد - فرضیه بر حسب راه انتقال عفونت، منبع، عامل بیماریزا، عوامل محیطی مؤثر در اپیدمیآزمون فرضیهمقایسه میزان حمله (بروز بیماری) در گروههای مواجهه داشته و نداشته با هر کدام از عوامل مشکوک99

اسلاید 100: مراحل بررسی اپیدمیهاتهیه گزارش گزارش کامل برای اطلاع دیگران و آموزش اساس توزیع زمانی، مکانی و فرد -اجزاء گزارش:1- background (توصیف محل و وضعیت بهداشتی آن)2- اطلاعات قبلی و فعلی (سابقه اپیدمی ..)3- متدولوژی بررسی (تعریف بیماری، پرسشنامه، ...)4- چگونگی تجزیه تحلیل داده ها5- اقدامات انجام شده برای کنترل اپیدمی 100جدول 40 صفحه 238 حتماً مطالعه شود

اسلاید 101: 101چه موقع همه گیری را خاتمه یافته تلقی می کنیم؟اگر زمانی معادل دو دوره کمون بگذرد و موردی دیگر اتفاق نیفتد.

اسلاید 102: منبعIran environmental health engineering www.iehe.ir102

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید