پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

ایمنی کار با نانو مواد

imeni-kar-ba-nano-mavad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
در ابتدا به معرفی نانومواد و انواع آن پرداخته و سپس راه های ورود به بدن و محیط زیست و عوامل تاثیر گذار در این روند را بررسی کرده و در نهایت راه های جلوگیری از این مشکل و اقدامات ایمنی مهم که در کار با این مواد لازم است را بررسی میکنیم. لازم به ذکر است مطالب استفاده شده از مقالات فارسی و انگلیسی معتبر میباشد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
781 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ایمنی کار با نانو مواد”

ایمنی کار با نانو مواد

اسلاید 1: ایمنی کار با نانو مواداستاد گرامی: گردآوری:

اسلاید 2: نانومواد، موادي هستند که حداقل یک بعد آنها در محدودة 1-100nm واقع شود. بر این اساس زیرگروه هاي آن شامل موارد زیر می شود:نانوصفحه (Nanoplate) که داراي یک بعد خارجی در محدودة نانو است.نانو فیبر (Nanofiber) که داراي دو بعد خارجی در محدودة نانو می باشد.نانوذره (Nanoparticle) که داراي سه بعد خارجی در محدودة نانو است.دلیل استقبال فراوان از این مواد ویژگی هاي منحصر به فرد آنها است.این ویژگی ها عبارتند از: اندازة ذرات، شکل، بزرگی سطح، بار، ویژگی هاي شیمیایی، حلالیت، توانایی تولید اکسیدانت ها و میزان آگلومرشدن. این ویژگی ها در نحوة میانکنش آنها با سیستم هاي بیولوژیک نیز تعیین کننده است.نانومواد

اسلاید 3: نانومواداگرچه مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که نانومواد می توانند خطرناك باشند ولی خطرات آنها هنوز کاملاً شناخته شده نیست. علی رغم حجم عظیم سرمایه گذاري در حوزة نانوتکنولوژي، تاکنون فقط بخش کوچکی به مطالعات سمیت نانومواد اختصاص داده شده است. فقدان اطلاعات کافی از یک سو و افزایش میزان تولید نانومواد و همچنین توسعه تنوع نانومواد و به وجودآوردن نانومواد جدید و تغییریافته با ویژگی هاي برهمکنشی جدید با سلول و بافت هاي زنده از سوي دیگر، شرایط را سخت تر و جدي تر می کند.علاوه بر این بخش عمدة مطالعات و تحقیقات ایمنی نانومواد، متمرکز بر مطالعات سمیت کوتاه مدت آنها بر کشت هاي سلولی است و مطالعات معدودي دربارة اثرات درازمدت نانومواد بر موجودات زنده و محیط زیست وجود دارد.

اسلاید 4: ورود نانومواد به بدنتماس با نانومواد ممکن است در طی تولید و ساخت، استفاده و یا دفع زباله هاي آنها باشد.راه هاي ورود نانوذرات شامل تنفس، تماس پوستی، بلع و در مورد کاربردهاي پزشکی، به صورت تزریقی است که در میان این روش ها، استنشاق یکی از اصلی ترین طرق ورود نانوذرات به بدن می باشد. البته دستگاه تنفسی خود به عنوان اولین فیلتر کننده نانوذرات عمل می کند اما با توجه به اندازه نانوذرات احتمال عبور برخی از نانوذرات از شش ها زیاد است.مطالعات اپیدمیولوژیک در افراد در معرض ائروسل هاي حاوي نانوذرات، معرف وجود کاهش عملکرد ریه، مشکلات مزمن تنفسی، و فیبروز است. همچنین شواهدي دال بر افزایش بروز سرطان ریه، مشکلات نورولوژیک در افراد در معرض نانوذرات مانند ذرات ناشی از احتراق سوخت در موتورهاي دیزل یا بخارات جوشکاري، می باشد.اثرات پوستی نانوذرات در جوندگان در برخی موارد، مؤید آسیب جزئی و ملایم است و در اکثر موارد آسیب خاصی مشاهده نمی شود.

اسلاید 5: ورود نانومواد به بدنورود نانومواد از طریق دهان ناشی از خوردن غذاها و آب آلوده، بلعیدن نانوذرات پراکنده شده در هوا و نیز انتقال از دست آلوده به دهان است. ذرات نانومتری در سیستم گوارشی در مقایسه با سیستم تنفسی و پوستی به سادگی جذب خون می شوند که این امر ناشی از جذب مواد غذایی در سلول های پوششی سیستم گوارشی است. به هر حال پس از ورود نانوذرات به خون گزارش شده که نانوذرات در قلب، مغز و کبد رسوب کرده اند.دو گروهِ محققین در آزمایشگاه ها و کارگران شرکت های تولیدی نانوذرات، در معرض بیش ترین خطرات ناشی از مسمومیت نانومواد قرار دارند؛ بنابراین لازم است که این گروه ها بیش ترین احتیاط و پیشگیری را به عمل آورند.در تماس های پوستی، هر چند گزارش شده است که ذرات با ابعاد بزرگ تر از ٢٠ نانومتر نمی توانند از لایه اپیدرم زنده عبور کنند اما ممکن است که مقداری از نانوذرات بتوانند از ضمائم پوستی نظیر مسیر کنار مو نفوذ کنند و خود را به رگ های خونی در لایه درم برسانند و سبب آسیب شوند. علاوه بر این ممکن است که خود پوست شامل خراشیدگی یا بریدگی باشد که سبب تسریع ورود نانوذرات به بدن می شود.

اسلاید 6: یک راه اصلی براي ورود نانوذرات به بدن، تنفس می باشد. چراکه نانوذرات می توانند به کمک حرکت هاي براونی مسافت هاي طولانی را طی کنند. این ذرات به راحتی به داخل ریه ها کشیده می شوند و در داخل کیسه هاي هوایی ذخیره می شوند. در بین تمام نانوموادي که تاکنون استفاده شده اند، شاید شناخته شده ترین آنها نانولوله هاي کربنی باشد. نانولوله هاي کربنی کاربرد وسیعی دارند از تحقیقات سرطان گرفته تا علوم و صنایع غذایی. متأسفانه این مواد اخیراً به خاطرشباهتشان با آزبست باعث نگرانی شده اند. فیبرهاي باریک و طویل آزبست از نظر شکل و سایز، بسیار به نانو لوله های کربنی شبیه است.ورود نانومواد از طریق تنفس

اسلاید 7: عوامل موثر در میزان تماس با نانوموادعواملی که در میزان در معرض قرار گرفتن فرد با نانومواد مؤثرند عبارتند از:مقدار ماده اي که مورد استفاده قرار می گیرد، اینکه آیا این ماده به راحتی پراکنده می شود (در مورد پودرها) و یا به راحتی تشکیل قطرات کوچک قابل حمل با جریان هوا را می دهد (در مورد سوسپانسیون ها) و نیز زمان کار با آن ماده.بسته به سایز ذرات وسرعت تنفس، 30تا90 درصد نانوذراتی که به داخل سیستم تنفسی وارد می شوند احتمالاً در سیستم تنفسی باقی می مانند. تا 50 درصد نانوذرات در محدودة سایز10تا100 نانومتر در ناحیۀ کیسه هاي هوایی، ذخیره می شوند درحالیکه نانوذرات کوچکتر از10نانومتر در ناحیۀ سر و توراسیک باقی می مانند.اصولا در ارزیابی خطرات نانوذرات ویژگی هاي آنها شامل سایز، شکل، وضعیت آگلومره شدن، میزان محلول بودن و ویژگی هاي سطح (مانند اندازة سطح، بار سطح و ...) باید در نظر گرفته شود.

اسلاید 8: برخی عواملی که می تواند فرد را در معرض نانومواد قرار دهد عبارتند از:1-کار با نانومواد در حالت مایع بدون استفاده از لوازم حفاظت شخصی مناسب (مثلاً دستکش)2- کار با نانومواد در حالت مایع (در طی ریختن، مخلوط کردن یا هنگام لرزش و تکان هاي شدید مایع حاوي نانومواد)3- تولید نانومواد در فاز گازي در سیستم هاي غیربسته4-دست ورزي (مانند وزن کردن، مخلوط کردن، اسپري کردن) پودرها5-تعمیر و نگهداري دستگاههایی که براي تولید نانومواد استفاده می شوند.6- پاك کردن و نظافت فضاهاي کار با نانومواد ونیز دفع زباله ها7-انجام فعالیت هاي مکانیکی بر روي نانومواد که باعث تولید ائروسل هاي نانو مواد می شود.عوامل موثر در میزان تماس با نانومواد

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید