بازاریابی شبکهای
اسلاید 1: بازاریابی شبکه ای چیست NETWORK MARKET در این مقاله می خواهم تا شما را با یکی از 10 شغل برتر جهان اشنا کنیم و نحوه کسب کار تا عیب مشکلاتی که این سیستم در ایران دارد اشنا کنیم
اسلاید 2: Network market
اسلاید 3: مقدمهبازاریابی شبکهای به انگلیسی: Network Marketing یا بازاریابی چندسطحی به انگلیسی: Multi-level marketing، نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانیها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل میتوانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکهای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب میشوددر بازاریابی شبکهای، بازاریابها به صورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی میکنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکهای سردمدار هستند.تحقیقاتی توسط آژانسهای نظارت بر مصرفکننده بهطور مستقل، نشان داده بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از افراد شرکتکننده در بازاریابی شبکهای به درآمدهای بالا نمیرسند.
اسلاید 4: تاریخچهایدهٔ بازاریابی شبکهای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در سدهٔ ششم ق. م. توسط فیثاغورس و در سدهٔ سوم ق.م. توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد. اولین بار، یک شرکت دوچرخهسازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامهای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل به جای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی بسرعت رو به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلولهٔ برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند. اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی به فروش میرساند.
اسلاید 5: فعالیت در ایرانبازاریابی شبکه ای یا همان بازاریابی چند سطحی، نوعی از شیوهی فروش کالا یا خدمات میباشد که در آن، تولیدکنندگان کالا یا ارائهدهندگان خدمات، محصولات خود را به صورت مستقیم یا بدون واسطه بازاریابی و بفروش میرسانند. این عمل به این صورت انجام میپذیرد که مشتری ها پس از خرید محصولات یا خدمات، در صورت رضایت میتوانند برای این محصولات بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت نمایند، و نیز با تشکیل تیم فروش خود، از فروش تیم خود نیز میتوانند پورسانت دریافت نمایند.بازاریابی شبکه ای در کشور های دیگر سابقه بیشتری دارد و بعضا در برخی از شرکت ها موفقیت هایی نیز داشته است چرا که آنها زیرساخت ها و فرهنگ خرید و فروش متفاوتی دارند. اما در ایران برداشت فعالان از تجارت و فروش مستقیم و بازاریابی شبکه ای تعریف دقیق و واقعی نیست. شاید در ابتدای امر، به دلیل عدم اگاهی، برخی افراد بر این باور بودند که فروش مستقیم و بازاریابی شبکه ای به معنی اضافه کردن افراد به مجموعه و ترغیب آنها به خرید مازاد بر نیاز و نهایتا دریافت پورسانت بدون هیچ زحمت و راهبری مفید است. اما باید ذکر شود که در هیچ جای دنیا و در هر جایی که بازاریابی شبکه ای باعث رونق اقتصادی برای کشور و بازاریاب شده، این سیستم را پیش نگرفته اند بلکه آنها با اتکا به نیروی فروش و آموزش صحیح بازاریاب و البته با شرایط خوبی که شرکت از جهت محصول مناسب و طرح درآمدی عادلانه و امکانات فراهم کرده، به صورت برد برد به موفقیت رسیده اند.
اسلاید 6: شرکت های مجوز گرفته
اسلاید 7: شبکه ای یا هرمی به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا FTC، شرکت هرمی شرکتیست که به اعضایش حق کمیسیون میدهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکتهای هرمی محصولی را نمیفروشند و پولهای مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند. این شرکتها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول میدهند بطور اجتنابناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند یا به عبارتی پول خود را میبازند.FTC میگوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمیکند. بعضی از شرکتهای هرمی برای رد گم کردن، خود را شرکت امالام معرفی کرده و محصولی را در پلان خود قرار میدهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکتها مشروط به فعالیت در پلان تجاریشان است که برای کسانیکه نمیخواهند یا نمیتوانند مشتری پیدا کنند، پول از دست میرود.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.